VW Perby: groter gegroeide Polo M. de DREU en Co B.V. A PAAUWENBURG B.V. P. de Klerk A.s. zaterdag 20 aug. van 10.00 tot 17.00 uur in ons bedrijf te VLISSINGEN NU OF NOOIT NU OF NOOIT Hoge inruilprijs bij aanschaf van nieuwe POLO of DERBY!! OFF. FORD-DEALER tegen zeer lage prijzen Inruilwagens van goede komaf. e Kom eerst kijken, hoeveel Gestaalde Ferfektie uw geld waard is. AUTOBEDRIJF Garantie tot 1 jaar mogelijk MIDDELBURG, ZUSTERSTRAAT 34. TEL. 01180-12972 VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 1. TEL. 01184-14632 5 „Paauwenburg" B.V. MITSUBISHI TE KOOP PRACHTIG WANDMEUBELTJE REGULATEURKLOK Grote partij nieuwe VER WARMINGS RADIATOREN Thans ook KANT-EN-KLAAR PARKET IN: EIKEN ESSEN KAMBALA Verder parket in eiken - kambala beu ken - billinga en afzelia o.m.: V.W. Golf rood1975 V.W. Golf geel1975 V.W. Golf groen1976 V.W. Polo rood1975 V.W. Passat blauw1974 V.W. Passat LS geel1976 V.W. Passat TS oranje1976 Audi 80 4-drs blauw j1974 Audi 80 L wit1972 Audi 80 LS met. rood1974 Audi 100 L wit1974 Audi Coupé oranje1972 Audi 100 LS blauw1975 O.m.: Laat ons u aantonen hoe u goedkoper kunt autorijden SPECIAAL CITROËN 1220 Club Break 3.000 km, Vk mnd., beige NIEUW 17.000.- NU 14.950. SAAB 99 luxe 2L 74 als nieuw NIEUW 21.800.- NU 10.450. Alfa Sud blauw -m 1975 Allegro 1300 S geelnov. 1974 Citroën 2CV4 Ivoor.... nov. 1973 Citroën Dyane 6 blauw okt. 1973 Datsun 180B blauw1975 Fiat 127 roodvov. 1975 Opel Kadett blauwjuli 1976 Opel Kadett coupéapr. 1975 Opel Ascona 16 rood1975 Renault R6 blauwdec. 1973 Simca 1100 LS blauw1974 Simca 1100 LE rood1973 Simca 1100 LY geel1973 Welkom bij: VW - AUDI-dealer VOOR WALCHEREN Bn n MIDDELBURG - ZUIDSINGEL 64 - TEL. 01180-26351 VLSSINGEN - GILDE WEG 22 - TEL. 01184-19610 BIJ DE MIRO 1 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1977 D« jaren zeventig zullen de eu- togeechledenis ingaan als de jaren waarin de energiecrisis de kop op stak en waarin een nieuwe genera tie auto's ontstond: de generatie van de mini-middenklassers. Wa gens als de Fiat 127, de Honda Ci vic, de Renault 5, de Audi 50 en niet te vergeten de Volkswagen Polo. Die wagentjes hebben allemaal een lengte van zo n 3% meter en de meeste zijn voorzien van een derde deur en een wegklapbare achterbank. Of kunnen daarmee worden geleverd tegen extra beta ling. Ze hebben nog wat gemeen, die mini-middenklassers, en dat is een kleine bagageruimte wanneer de achterbank in de normale posi tie staat En juist die geringe baga geruimte maakt deze auto's min der geschikt om er met een gezin netje - man, vrouw en twee kinde ren - mee op vakantie te gaan. Den moet er al gauw een imperiaal op het dak of een aanhangwagen er 'achter. Volkswagen heeft daar het volgende op gevonden: je neemt een Polo, maakt die achter 30 cm i langer en je hebt een Derby. Tot en Imet de achterruit exact dezelfde wegen en daarachter opeens to taal verschillend. Want waar bij de Polo de derdedeur zit, begint bij de Derby een reusachtige huis, tuin en keuken kofferruimte. Net zo een als de Opel Kadett heeft en dat Is helemaal niet zo vreemd, want het Is juist die superpopulafre Kadett waartegen de Derby moet concur- Het is vreemd hoe zo'n op zich niet eens zo geweldig grote ingreep (technisch gezien) een wagen totaal kan veranderen. Waar de Polo een hip karretje is dat een vinnige indruk maakt, is de Derby opeens een luxueuze, veel groter tonende sedan. Een iets verkleinde Audi 80. Wat niet is veranderd, dat zijn de voortreffe lijke rij-eigenschappen van de Polo.. Die heeft de Derby precies hetzelfde. Alleen wanneer de grote kofferruimte zwaar is beladen, vertoont de achter kant in snel genomen bochten wat meer de neiging om uit te breken dan bij de Polo het geval is. En dat is logisch, want de Derby heeft een vrij grote overhang achter de achterwie len. Onder motorkap is dezelfde 1100 cc motor dwars voorin geplaatst, die ook in de Polo en Golf kan worden geleverd. Deze motor is goed voor 50 DIN pk bij 5800 toeren, wat vol doende is om de slechts 722 kg zware Derby een uiterst levendige acceleratie te geven. Van 0 tot 100 vergt nog geen 17 seconden en de 80 km/uur kan je vanuit stilstand in ruim 10 seconden halen. En ook de tops nelheid mag er wezen: de wagen loopt 141 echte km/uur. Bij dit alles blijft de Derby een zeer zuinige broe der. Bij een constante snelheid van 100 km/uur loont de waaen één oo 13,5 en wie op de buitenweg 80 km/uur aanhoudt, gebruikt op dat moment zelfs riet meer dan één op 17. Het gemiddeld verbruik zal voor niet al te forse rijders eerder bij de één op 13 dan de één op 12 liggen en je moet er werkelijk hard aan trekken om in de buurt van de één op tien te komen. Zuinig dus, hoe je het ook bekijkt. En hij neemt genoegen met gewone benzine. De Derby is ook verkrijgbaar met een nieuwe 1300 cc motor die 60 DIN pk levert. In die uitvoering is zonder twijfel nog een kilometertje of tien extra topsnelheid te behalen. De Derby heeft een vlot schakelende vierversnellingsbak en de aandrijving op de voorwielen. Dat is goed te merken in de koersstabiN- teit op de rechte weg, die zonder meer uitstekend is te noemen. Ge voelig voor zijwind is de Derby hoe genaamd niet. In de bocht is er nauwelijks in het stuur te merken of gas wordt gegeven of niet. Geen on nodige stuurreacties dus, wél een zeer precies sturen en een vrijwel neutraal stuurkarakter. Wordt het gas in de snel genomen bocht plotseling losgelaten dan vertoont de Derby de veilige neiging van achteren wat uit te breken, waardoor de overtollige snelheid eruit wordt gehaald. De remmen hebben het in deze lichte auto eigenlijk heel gemakkelijk. De schijven vóór en de trommels ach ter geven dan ook een ruimschoots voldoende vertraging zonder dat de achterwielen de neiging tot voortijdig blokkeren vertonen. De remcircuits zijn uiteraard gescheiden en er is een bekrachtiger die ervoor zorgt dat de vereiste pedaaldruk binnen aan vaardbare grenzen blijft. De vering is vrij stug, zonder oncomfortabel te worden. De instap voorin de Derby levert geen enkel probleem op. Achterin Is het wat moeilijker In- en uit klimmen, vooral voor oudere en strammere mensen. De ruimte voorin is uitstekend, achterin wordt de beenruimte wat krap wanneer de comfortabele voor- stoelen in de achterste stand wor den gezet. Het dashboard is ne tjes, eenvoudig en overzichtelijk. Direct voor de bestuu rder Is, onder een koepeltje, een tweetal „klok ken" opgenomen waarin de meest essentlölemeters zijn verwerkt. De belangrijkste bedieningsorganen zijn op de stuurkolom, direct onder handbereik, geplaatst. Het vrij kleine stuurtje ligt lekker In de hand en pedalen, vtoerpook en handremgreep zijn zodanig ge plaatst dat de bestuurder de ideale zit kan instellen en zich daaruit onder het rijden niet meer hoeft te verheffen. Hij of zij kan gewoon overal goed bij. De Derby is voorzien van een goed kachel- en ventilatiesysteem. Verse lucht kan via een tweetal aparte uit stroomopeningen aan weerszijde van het dashboard tot het interieur worden toegelaten en de afvoer ge schiedt via afzuigopeningen in de achterruitstijlen. De kacheltempera- tuur is goed regelbaar en de capaci teit van de kachel ruimschoots vol doende. Praktisch zijn de speciale openingen voor de ontwaseming van de voorste zijruiten. Ja, en dan die kofferruimte. Daar sta je toch wel even van te kijken. Wat een verschil van 30 cm vermag, enorm! De koffer ruimte is niet alleen groot, maar ook mooi rechthoekig van vorm, zodat hij goed is te gebruiken. Even de globale afmetingen: 112 cm x 89 cm x 46 cm, ofwel bijna een halve kubieke meter. Het reservewiel ligt verzonken onder de vloer van de koffer. Het kan zo doende een rol vervullen bij een aan rijding van achteren (de brandstof tank ligt veilig voor de achteras), maar als nadeel geldt dat de even tueel aanwezige bagage moet wor den uitgeladen om het wiel te berei ken. De Volkswagen Derby is bijzonder mooi afgewerkt en degelijk uitge voerd. Hij is echter wel - in de LS- uitvoering - tamelijk sober. De GLS biedt wat dat betreft aanzienlijk meer, maar die kost ook weer meer geld, vooral ook omdat die GLS alleen wordt geleverd met de 60 pk motor. De Derby LS kost met 50 pk motor 13.393 gulden en met de grotere ma chine f 13.818. De GLS steekt daar weer zo'n 800 gulden bovenuit. Ge zien de geboden waar en vooral ook gezien de economische (gunstige) kanten zoals servicebeurten om de 15.000 km beslist geen gekke prijzen. Want de Derby is een heel volwassen auto. Audi 80 50.000 km 1973 Audi 80 SL38.000 km 1974 Citroën 2CV4 18.000 km 1976 Citroen GS Kombi51.600 km 1974 Citroën Dyane21.000 km 1974 Datsun 100A de Luxe17.000 km 1976 Datsun 120Y Luxe17.000 km 1976 Ford Capri 1600 GT 42.000 km 1973 Ford Capri 1600 S20.000 km 1977 Ford Capri 1600 GTR59.500 km 1974 Ford Taunus 1600 XL 4-drs automatic20.000 km 1975 Ford Taunus 2000 Sport31.000 km 1976 Ford Taunus 2000 GXL Coupé35.000 km 1974 Ford Taunus 2000 Sport28.000 km 1976 Ford Taunus 1600 L15.000 km 1975 Ford Taunus 1600 L Coupé 40.000 km 1975 Ford Taunus 1600 L62.000 km 1975 Toyota Carolla 30 de Luxe29.900 km 1975 Toyota Carina 1600 L35.000 km 1975 Toyota Carolla 1200 35.000 km 1975 Toyota Carina 1600 2-drs16.000 km 1975 Toyota Carolla 1200 L53.600 km 1974 Ford Escort 1300 L21.500 km 1976 Ford Escort 1100 Base29.955 km 1975 Ford Escort 1100 B25.000 km 1976 Ford Escort 1100 B 14.000 km 1976 Ford Escort 1100 L 4-drs20.500 km 1975 Ford Escort 1300 23.000 km 1975 Ford Escort 1100 51.000 km 1973 Ford Escort 1100 27.00 km 1974 Ford Escort 1600 Sport15.000 km 1975 Ford Escort 1100 B40.000 km 1975 Ford Escort 1600 Sport27.000 km 1975 Fiat 127 Special25.000 km 1975 Fiat 131 Familial 1600 72.000 km 1975 Simca 1100 GLS95 000 km 1974 Peugeot 104 GL 26.200 km 1975 Renault R6L48.700 km 1974 in Vlissingen Verkoper Middelburg: A. de Buck, telefoon 01180-29442 Verkoper Vlissingen: J den Toonder, telefoon 01198-394 Simca 1100 GLX'77 Ford 1600 L"76 - Lancer 1400 GL'75 Passat LS'74 Simca 1100 Tl '74 Simca 1100 GLS'7,3 Simca 1100 LS'73 Fiat 128'74 Sunbeam 1600 GLS '75 Alfa Romeo Bertina 71 Audi 80 SL '74 Opel Ascona 1900 '72 Ranger 1900 coupé '73 Enkele koopjes zoals: Citroën 2CV4, DAF 44, Vaux- hall Viva. AUTOBEDRIJF Gerbrandystraat 4 VLISSINGEN 01184-65496 MOTORS CORPORATION Dijkstraat 20 Souburg Na vijf uur Gerbrandystraat 4 VLISSINGEN 01184-65496 MIDDELBURG Kromme Weele 15 01180-26721 b.g.g. 14796 OCCASION SHOW VW-Polo VW-Scirocco VW-Passat VW-Gdf auto-poppe

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 10