VW Perby: groter gegroeide Polo
M. de DREU en Co B.V.
A
PAAUWENBURG B.V.
P. de Klerk
A.s. zaterdag 20 aug. van 10.00 tot 17.00 uur
in ons bedrijf te VLISSINGEN
NU OF NOOIT
NU OF NOOIT
Hoge inruilprijs bij aanschaf van nieuwe POLO of DERBY!!
OFF. FORD-DEALER
tegen zeer lage prijzen
Inruilwagens
van goede
komaf.
e
Kom eerst kijken, hoeveel Gestaalde
Ferfektie uw geld waard is.
AUTOBEDRIJF
Garantie
tot
1 jaar
mogelijk
MIDDELBURG, ZUSTERSTRAAT 34. TEL. 01180-12972
VLISSINGEN, INDUSTRIEWEG 1. TEL. 01184-14632
5
„Paauwenburg"
B.V.
MITSUBISHI
TE KOOP
PRACHTIG
WANDMEUBELTJE
REGULATEURKLOK
Grote partij nieuwe
VER WARMINGS RADIATOREN
Thans ook KANT-EN-KLAAR
PARKET IN:
EIKEN
ESSEN
KAMBALA
Verder parket in eiken - kambala
beu ken - billinga en afzelia
o.m.:
V.W. Golf rood1975
V.W. Golf geel1975
V.W. Golf groen1976
V.W. Polo rood1975
V.W. Passat blauw1974
V.W. Passat LS geel1976
V.W. Passat TS oranje1976
Audi 80 4-drs blauw j1974
Audi 80 L wit1972
Audi 80 LS met. rood1974
Audi 100 L wit1974
Audi Coupé oranje1972
Audi 100 LS blauw1975
O.m.:
Laat ons u
aantonen hoe u
goedkoper kunt
autorijden
SPECIAAL
CITROËN 1220 Club Break 3.000 km, Vk mnd., beige
NIEUW 17.000.- NU 14.950.
SAAB 99 luxe 2L 74 als nieuw
NIEUW 21.800.- NU 10.450.
Alfa Sud blauw -m 1975
Allegro 1300 S geelnov. 1974
Citroën 2CV4 Ivoor.... nov. 1973
Citroën Dyane 6 blauw
okt. 1973
Datsun 180B blauw1975
Fiat 127 roodvov. 1975
Opel Kadett blauwjuli 1976
Opel Kadett coupéapr. 1975
Opel Ascona 16 rood1975
Renault R6 blauwdec. 1973
Simca 1100 LS blauw1974
Simca 1100 LE rood1973
Simca 1100 LY geel1973
Welkom bij:
VW - AUDI-dealer VOOR WALCHEREN
Bn n
MIDDELBURG - ZUIDSINGEL 64 - TEL. 01180-26351
VLSSINGEN - GILDE WEG 22 - TEL. 01184-19610
BIJ DE MIRO
1
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1977
D« jaren zeventig zullen de eu-
togeechledenis ingaan als de jaren
waarin de energiecrisis de kop op
stak en waarin een nieuwe genera
tie auto's ontstond: de generatie
van de mini-middenklassers. Wa
gens als de Fiat 127, de Honda Ci
vic, de Renault 5, de Audi 50 en niet
te vergeten de Volkswagen Polo.
Die wagentjes hebben allemaal
een lengte van zo n 3% meter en
de meeste zijn voorzien van een
derde deur en een wegklapbare
achterbank. Of kunnen daarmee
worden geleverd tegen extra beta
ling. Ze hebben nog wat gemeen,
die mini-middenklassers, en dat is
een kleine bagageruimte wanneer
de achterbank in de normale posi
tie staat En juist die geringe baga
geruimte maakt deze auto's min
der geschikt om er met een gezin
netje - man, vrouw en twee kinde
ren - mee op vakantie te gaan. Den
moet er al gauw een imperiaal op
het dak of een aanhangwagen er
'achter. Volkswagen heeft daar het
volgende op gevonden: je neemt
een Polo, maakt die achter 30 cm
i langer en je hebt een Derby. Tot en
Imet de achterruit exact dezelfde
wegen en daarachter opeens to
taal verschillend. Want waar bij de
Polo de derdedeur zit, begint bij de
Derby een reusachtige huis, tuin
en keuken kofferruimte. Net zo een
als de Opel Kadett heeft en dat Is
helemaal niet zo vreemd, want het
Is juist die superpopulafre Kadett
waartegen de Derby moet concur-
Het is vreemd hoe zo'n op zich niet
eens zo geweldig grote ingreep
(technisch gezien) een wagen totaal
kan veranderen. Waar de Polo een
hip karretje is dat een vinnige indruk
maakt, is de Derby opeens een
luxueuze, veel groter tonende sedan.
Een iets verkleinde Audi 80. Wat niet
is veranderd, dat zijn de voortreffe
lijke rij-eigenschappen van de Polo..
Die heeft de Derby precies hetzelfde.
Alleen wanneer de grote kofferruimte
zwaar is beladen, vertoont de achter
kant in snel genomen bochten wat
meer de neiging om uit te breken dan
bij de Polo het geval is. En dat is
logisch, want de Derby heeft een vrij
grote overhang achter de achterwie
len. Onder motorkap is dezelfde 1100
cc motor dwars voorin geplaatst, die
ook in de Polo en Golf kan worden
geleverd. Deze motor is goed voor 50
DIN pk bij 5800 toeren, wat vol
doende is om de slechts 722 kg
zware Derby een uiterst levendige
acceleratie te geven. Van 0 tot 100
vergt nog geen 17 seconden en de 80
km/uur kan je vanuit stilstand in ruim
10 seconden halen. En ook de tops
nelheid mag er wezen: de wagen
loopt 141 echte km/uur. Bij dit alles
blijft de Derby een zeer zuinige broe
der. Bij een constante snelheid van
100 km/uur loont de waaen één oo
13,5 en wie op de buitenweg 80
km/uur aanhoudt, gebruikt op dat
moment zelfs riet meer dan één op
17. Het gemiddeld verbruik zal voor
niet al te forse rijders eerder bij de
één op 13 dan de één op 12 liggen en
je moet er werkelijk hard aan trekken
om in de buurt van de één op tien te
komen. Zuinig dus, hoe je het ook
bekijkt. En hij neemt genoegen met
gewone benzine. De Derby is ook
verkrijgbaar met een nieuwe 1300 cc
motor die 60 DIN pk levert. In die
uitvoering is zonder twijfel nog een
kilometertje of tien extra topsnelheid
te behalen. De Derby heeft een vlot
schakelende vierversnellingsbak en
de aandrijving op de voorwielen. Dat
is goed te merken in de koersstabiN-
teit op de rechte weg, die zonder
meer uitstekend is te noemen. Ge
voelig voor zijwind is de Derby hoe
genaamd niet. In de bocht is er
nauwelijks in het stuur te merken of
gas wordt gegeven of niet. Geen on
nodige stuurreacties dus, wél een
zeer precies sturen en een vrijwel
neutraal stuurkarakter. Wordt het gas
in de snel genomen bocht plotseling
losgelaten dan vertoont de Derby de
veilige neiging van achteren wat uit te
breken, waardoor de overtollige
snelheid eruit wordt gehaald.
De remmen hebben het in deze
lichte auto eigenlijk heel gemakkelijk.
De schijven vóór en de trommels ach
ter geven dan ook een ruimschoots
voldoende vertraging zonder dat de
achterwielen de neiging tot voortijdig
blokkeren vertonen. De remcircuits
zijn uiteraard gescheiden en er is een
bekrachtiger die ervoor zorgt dat de
vereiste pedaaldruk binnen aan
vaardbare grenzen blijft. De vering is
vrij stug, zonder oncomfortabel te
worden.
De instap voorin de Derby levert
geen enkel probleem op. Achterin
Is het wat moeilijker In- en uit
klimmen, vooral voor oudere en
strammere mensen. De ruimte
voorin is uitstekend, achterin
wordt de beenruimte wat krap
wanneer de comfortabele voor-
stoelen in de achterste stand wor
den gezet. Het dashboard is ne
tjes, eenvoudig en overzichtelijk.
Direct voor de bestuu rder Is, onder
een koepeltje, een tweetal „klok
ken" opgenomen waarin de meest
essentlölemeters zijn verwerkt. De
belangrijkste bedieningsorganen
zijn op de stuurkolom, direct onder
handbereik, geplaatst. Het vrij
kleine stuurtje ligt lekker In de
hand en pedalen, vtoerpook en
handremgreep zijn zodanig ge
plaatst dat de bestuurder de ideale
zit kan instellen en zich daaruit
onder het rijden niet meer hoeft te
verheffen. Hij of zij kan gewoon
overal goed bij.
De Derby is voorzien van een goed
kachel- en ventilatiesysteem. Verse
lucht kan via een tweetal aparte uit
stroomopeningen aan weerszijde
van het dashboard tot het interieur
worden toegelaten en de afvoer ge
schiedt via afzuigopeningen in de
achterruitstijlen. De kacheltempera-
tuur is goed regelbaar en de capaci
teit van de kachel ruimschoots vol
doende. Praktisch zijn de speciale
openingen voor de ontwaseming van
de voorste zijruiten. Ja, en dan die
kofferruimte. Daar sta je toch wel
even van te kijken. Wat een verschil
van 30 cm vermag, enorm! De koffer
ruimte is niet alleen groot, maar ook
mooi rechthoekig van vorm, zodat hij
goed is te gebruiken. Even de globale
afmetingen: 112 cm x 89 cm x 46 cm,
ofwel bijna een halve kubieke meter.
Het reservewiel ligt verzonken onder
de vloer van de koffer. Het kan zo
doende een rol vervullen bij een aan
rijding van achteren (de brandstof
tank ligt veilig voor de achteras),
maar als nadeel geldt dat de even
tueel aanwezige bagage moet wor
den uitgeladen om het wiel te berei
ken.
De Volkswagen Derby is bijzonder
mooi afgewerkt en degelijk uitge
voerd. Hij is echter wel - in de LS-
uitvoering - tamelijk sober. De GLS
biedt wat dat betreft aanzienlijk meer,
maar die kost ook weer meer geld,
vooral ook omdat die GLS alleen
wordt geleverd met de 60 pk motor.
De Derby LS kost met 50 pk motor
13.393 gulden en met de grotere ma
chine f 13.818. De GLS steekt daar
weer zo'n 800 gulden bovenuit. Ge
zien de geboden waar en vooral ook
gezien de economische (gunstige)
kanten zoals servicebeurten om de
15.000 km beslist geen gekke
prijzen. Want de Derby is een heel
volwassen auto.
Audi 80 50.000 km 1973
Audi 80 SL38.000 km 1974
Citroën 2CV4 18.000 km 1976
Citroen GS Kombi51.600 km 1974
Citroën Dyane21.000 km 1974
Datsun 100A de Luxe17.000 km 1976
Datsun 120Y Luxe17.000 km 1976
Ford Capri 1600 GT 42.000 km 1973
Ford Capri 1600 S20.000 km 1977
Ford Capri 1600 GTR59.500 km 1974
Ford Taunus 1600 XL 4-drs automatic20.000 km 1975
Ford Taunus 2000 Sport31.000 km 1976
Ford Taunus 2000 GXL Coupé35.000 km 1974
Ford Taunus 2000 Sport28.000 km 1976
Ford Taunus 1600 L15.000 km 1975
Ford Taunus 1600 L Coupé 40.000 km 1975
Ford Taunus 1600 L62.000 km 1975
Toyota Carolla 30 de Luxe29.900 km 1975
Toyota Carina 1600 L35.000 km 1975
Toyota Carolla 1200 35.000 km 1975
Toyota Carina 1600 2-drs16.000 km 1975
Toyota Carolla 1200 L53.600 km 1974
Ford Escort 1300 L21.500 km 1976
Ford Escort 1100 Base29.955 km 1975
Ford Escort 1100 B25.000 km 1976
Ford Escort 1100 B 14.000 km 1976
Ford Escort 1100 L 4-drs20.500 km 1975
Ford Escort 1300 23.000 km 1975
Ford Escort 1100 51.000 km 1973
Ford Escort 1100 27.00 km 1974
Ford Escort 1600 Sport15.000 km 1975
Ford Escort 1100 B40.000 km 1975
Ford Escort 1600 Sport27.000 km 1975
Fiat 127 Special25.000 km 1975
Fiat 131 Familial 1600 72.000 km 1975
Simca 1100 GLS95 000 km 1974
Peugeot 104 GL 26.200 km 1975
Renault R6L48.700 km 1974
in Vlissingen
Verkoper Middelburg: A. de Buck, telefoon 01180-29442
Verkoper Vlissingen: J den Toonder, telefoon 01198-394
Simca 1100 GLX'77
Ford 1600 L"76 -
Lancer 1400 GL'75
Passat LS'74
Simca 1100 Tl '74
Simca 1100 GLS'7,3
Simca 1100 LS'73
Fiat 128'74
Sunbeam 1600 GLS '75
Alfa Romeo Bertina 71
Audi 80 SL '74
Opel Ascona 1900 '72
Ranger 1900 coupé '73
Enkele koopjes zoals:
Citroën 2CV4, DAF 44, Vaux-
hall Viva.
AUTOBEDRIJF
Gerbrandystraat 4
VLISSINGEN
01184-65496
MOTORS CORPORATION
Dijkstraat 20 Souburg
Na vijf uur
Gerbrandystraat 4
VLISSINGEN
01184-65496
MIDDELBURG
Kromme Weele 15
01180-26721 b.g.g. 14796
OCCASION SHOW
VW-Polo
VW-Scirocco
VW-Passat
VW-Gdf
auto-poppe