op safari met de kamera x zet deCruyffjes van straks 's op de foto een vakantie 2wart-op-wit Goed idee van een enthousiast fotograaf en tuinvriend. "Ik ben een diaserie aan het maken", vertelde hij ons onlangs, "een serie dia's van mijn tuin". Dat vonden we niets bijzonders, want dat wordt wel meer gedaan. Maar toen hij ons precies vertelde, wat hij aan het doen was, bleek het wel degelijk iets bijzonders te zijn, want die fotograaf maakt een dia-serie van de vier seizoenen in zijn tuin. Wie daarvoor belangstelling heeft, moet beslist dit verhaal lezen. Dierentuinen zijn plaatsen, waar je kunt dromen van verre landen en onbekende streken. Als je de tralies en hekken vergeet, dan loop je langs een rivierkant met krokodillen, door een woud met exotische vogels of door open terrein waar olifanten rustig grazen. Dan is 't goed om de kamera bij je te hebben om de wonderlijke dieren, die Moeder Natuur heeft voortgebracht, te fotograferen. Op foto safari gaan in een dierentuin goed idee voor een pret tige vakantiedag. Je kunt het je, als je volwassen bent, bijna niet meer voorstellen: dat trotse gevoel van zo'n jonge knaap als-ie voor 't eerst in het shirt van zijn club en met échte voetbal schoenen aan, het veld opstapt. Zo'n moment is een hoog tepunt in je jongensjaren. Eu wat ben je dan blij als er langs de kant van het veldje vadet of moeder staat meteen foto- (of filmjkamera om die eerste echte wedstrijd vast te leggen in foto's of in filmscènes. Ja, als groot mens weet je eigenlijk niet meer precies hoe trots zo'n a.s. Cruyffje zich dan voelt. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1977 Als iedereen zo'n beetje van z'n welverdiende rust gaat genieten, dan worden de meeste kamera's juist aktief. De fotokamera, maar ook de filmkamera. Dat blijkt uit de resultaten van onderzoeken naar de onderwerpen, die we fotograferen en filmen: de vakantie is het meest genoemde motief. Hier is zo'n vakantie-foto: een schaduw op het doek van een tentluifel. In een flits zag deze fotograaf die schaduw en ontdekte er een geestige vakantie-foto in. Wie zó rondkijkt en zijn ogen de kost geeft, zelfs in de vakantie, zal thuiskomen met een serie fijne, persoonlijke herinne ringen in foto's en filmscènes, die zullen helpen om de vakantie met recht onvergetelijk te maken. Het begin was: een dia van een narcis, waarvan de bioem open ging. Door dike dag twee dia's te maken vanaf precies dezelfde plaats, kon je dat in bloei komen van de narcis goed volgen. Ak koord: de ene keer scheen de zon en soms regende het. Maar 't was een boeiend gezicht, die serie schilderijtjes van licht, waarop je opelkediade bloem zich weer iets verder zag ontvouwen. We heb ben er geboeid naar zitten kijken. Eén stap verder Het idee van de vier seizoenen diaserie was maar één stap verder: wat je met één bloem doet, kan ook gedaan worden met een hele tuin. En zo is hij begonnen met een plattegrond te maken van de tuin. Hij is kritisch die tuin door gelopen en heeft, op markante punten, een kruisje gezet op de plattegrond. Daar kwam het sta tief van zijn kamera te staan in die zonnige lentedagen, waarop wat vroege sprieten boven de grond staken, de eerste bloemen te voor schijn kwamen en de prille blaad jes aan de heesters. Hij maakte op zo'n tien verschillende plaatsen opnamen en hield die plekjes daarna in het oog. Soms met de eerste, al gemaakte lente-dia's er bij om te zien, wat er veranderd was en of dat een leuk verschil gaf met het vorige dia. De seizoenen door! Zo zal deze fotograferende tuinier de seizoenen met zijn kamera gaan vastleggen: dat lichte lentegroen van de heesters is nu veel donker der geworden. En de knoppen zijn allang in bloemen veranderd. Misschien meteen vlinder of bij er op. Straks in de herfst zullen de vruchten zichtbaar worden. De bladeren vergelen. En - in de win ter - is er alleen een kale struik overgebleven. Tot - ineens - een Dan is daar direkt al dat probleem: het gaas, dat de meeste dieren binnen de perken houdt. Er zijn mensen, die zich daar niets van aantrekken: ze fotograferen dier èn gaas als op foto 1Niet mooi en meestal gemakkelijk te voorko men. Als u namelijk de kamera erg dicht 10 cm) van het gaas houdt, wordt het zo wazig afge beeld, dat het als wat lichte vlek ken op de foto zichtbaar wordt. En dat is geen bezwaar (foto 2). sneeuwbui de takken met een witte vracht bedekt. En dat ge beurt op al die tien plaatsen in zijn tuin. Sparen voor overvloei- projektor En nog is die hobby-ist niet tevre den, want hij spaart dit jaar voor een nieuwe projektor, beter ge zegd: voor twee projektoren, die samen kunnen zorgen voor een overvloei-effekt. Dat is - welbe kend van de televisie - het verva gen van een vorig beeld en het daardoorheen opkomen van het volgende. Want - zo zegt de man, die deze serie maakt - het aller mooiste is het toch, als die over gang van de seizoenen zo gebeurt, dat je bijna onmerkbaar van het ene in het andere jaargetij ver glijdt. Goed idee Misschien vindt u, als u ook tui niert èn fotografeert, zo'n serie ineens een wat te omvangrijke op gave om te beginnen. Dat hoeft geen bezwaar te zijn om toch te starten, desnoods met wat opna men van één bloem vanuit ver schillende richtingen en bij wisse lende belichting. Wie dat probeert zal ontdekken, dat de tuin rond het huis voor het fotograferen een in spirerend motief is. En - al foto graferend - geniet je er eigenlijk nóg meer van, zelfs - met de fo to's bij de hand - als het straks hartje winter is. Fotografeer eens een bloem met verschillende soorten licht. Hier is een voorbeeld: een margriet, die met zijlicht is gefotografeerd. En dezelfde margriet, nu in tegen licht opgenomen Het verschil is opvullend groot. Tussen het gaas door Een andere mogelijkheid is: de lens zo houden, dat de opname door die opening heen wordt ge maakt. Pas dan wel op, dat de lensopening voor een gat zit, want bij veel kamera's heeft de zoeker, waar u doorheen kijkt, een ander uitzicht dan de lens. Ook met die kleine pocket-kamera's kunt u zich daar heel gemakkelijk in vergissen. Kontrast met achtergrond Soms vallen dierenfoto's wat te gen. omdat de achtergrond niet voldoende kontrastrijk is. Wie daarop bij het fotograferen let, zal ontdekkcYi. dat zijn of haar foto's meestal beter worden. Een goed voorbeeld is de witte ijsbeer op de foto bij dit artikel: hoe donkerder de achtergrond is, hoe mooier het dier zal uitkomen, 't Is dus ver standig even - voorzover dat mo gelijk is - om het dier heen te lopen om te zien hoe je de meest markante foto kunt maken. Maar soms is een stapje opzij al genoeg. Beeld dichterbij halen Een ander bezwaar van dierenfo to's is soms, dat het dier - nood gedwongen - van te veraf wordt genomen, 't Mooiste is natuurlijk om te werken met een telelensje, dat de dingen op z'n minst drie maal dichterbij kan halen. Die zijn er vooralle kleinbeeldkamera'sen ook in de pocket-kamera's zijn er Een foto maken van de beest 'n in een dierentuinprobeer in elk ge val dat gaas (foto Izo onzicht baar mogelijk te maken door de kamera er vlakbij te houden (foto Goede buit 2) dan onscherp en wazig. Met een voorzetlens is het mogelijk ook op een afstand van dertig of veertig centimeter nog scherpe foto's te maken. Tegenwoordig kunnen erg veel kamera-typen met een voorzetlens worden toegerust. (Uw foto-adviseur kan u vertellen welke mogelijkheden er op dit ter rein zijn). Van ooghoogte Die van dichtbijgenomen foto (nr. 5) brengt trouwens nóg een foto advies in praktijk. Dit advies: fo tografeer dieren als 't kan van ooghoogte. De fotograaf ging voor deze plaat duidelijk door de knieën en maakte zo een mooi plaatje. De gedeeltelijke on scherpte (alleen de kop is scherp afgebeeld) is veroorzaakt door het feit, dat op zo korte afstand de scherptediepte erg klein is. Door scherp te stellen op het voornaam ste element (de kop) werd de rest van het beest, dat zich verder van de kamera af bevond, wat wazig. Een foto van een witte ijsbeer is geslaagder wanneer er een kon- trastrijke - dus donkere - achter grond wordt gekozen. Zo kan "een da&je dierentuin" een goede buit aan foto's opleve ren Een buitwaar een echte jager misschien wat op neer zal kijken, maar die voor de bezitter een ge heel eigen waarde zal hebben. De dieren hebben er geen last van en zijn die, de fotomodellen, zonder dat ze het weten, vaak zorgen voor bijzondere en grappige foto's. Een ijsvogeltje in de volière van Artis. Een beestje, dat je zonder telelens niet gemakkelijk zo groot in beeld zult krijgen. Hier is ook goed gelet op een kontrasterende achtergrond die - kenmerkend voor telefoto's - onscherp wordt weergegeven al uitvoeringen, waarbij een tele lensje gebruikt kan worden. (Tus sen twee haakjes: neem telefoto's nooit even zomaar "los uit de hand". De geringste trilling geeft al gauw een onscherpe foto. (Korte sluitertijden - minstens l/l25e sekonde - zijn ook beslist aan te raden). Foto 4 is een voor beeld van een telefoto. die met een gewone kamera niet zo goed ge lukt zou zijn. Van dichtbij Vooral in het reptielenhuis, zoals dat bijv. in het Amsterdamse Artis is te vinden, is een voorzetlensje ideaal. Daarmee zijn foto's te ma ken van korte afstand. De normale afstand van de meeste kamera's ligt toch al gauw bij ongeveer één meter. Dichterbij worden foto's Een bewoner van het reptielenhuis in Artis, gefotografeerd met een voorzetlens. De scherpstelling is bij dit soort foto' s een moeilijk punt, omdat het scherptebereik klein is. Meestal moet daarom op één punt scherpgesteld worden. In dit geval was het op de kop van het beest. punten en naar mooie opname plaatsen. En tenslotte: later als je de foto's in handen houdt, de fo to's van sportende mensen, die ideaal zijn als fotomodel. Vooral als die sporters uw eigen kinde ren, klubgenoten of favorieten zijn. En ook zal die jongeman nooit zo beroemd worden als Johan Cruyff ('t is trouwens de vraag of je daar naar moet verlangen): die foto's of films van vroeger zullen in elk ge val erg kostbaar zijn. Die bewaar je als een kleinood, ze vormen la ter een herinnering aan een stukje onbezorgde jeugd van vrienden met elkaar, eensgezind vechtend voor de overwinning. De sport als fotomotief Misschien hebt u er nooit bij stil gestaan hoeveel sportbeoefening en fotografie met elkaar te maken hebben. De sport geeft namelijk iedereen veel kansen op boeiende plaatjes. Of het nu zwemmen is of korfballen, basketbal of hoc key de mens in aktie is altijd een dankbaar fotomotief. Omdat- ie dan zeker niet poseert. Omdat er ongewone houdingen mogelijk zijn. En omdat, vooral als je erg dichtbij kunt komen of als je een lichte telelens hebt, vaak de emo ties van de sporter vastgelegd kunnen worden. Alle gelaatsuit drukkingen tussen uiterste kon- sentratie en verbetenheid, diepe droefheid of uitbundige blijd schap ze zijn te vinden in de sport, waar de mens helemaal zichzelf is. Ook dat jonge voetbal lertje van u vertoont dezelfde - volwassen - emoties. Geen kostbare kamera's Waarschijnlijk hebt u ze wel eens gezien op de televisie: die groep fotografen achter het doel met die "kanonneri' van kamera's. Die lange lenzen zijn nodig om, des noods bij een spannend beeld midden op het veld, nog foto's te kunnen maken alsof ze van dichtbij zijn genomen. Amateurs kunnen - als ze niet zo veeleisend zijn - best met mooie foto's thuis komen ook al hebben ze een ge wone kamera. De sport kennen Daarbij is het wel van belang iets te weten van de sport, die u wilt fotograferen en deze in grote lij nen te kennen. Dan immers kun je de juiste momenten vastleggen, dan weet je, dat het gaat om dat spannende moment voor het doel, die opworp bij het korfballen, de smash bij het volleybal-net. Want dan zijn de leukste foto's te ma ken, je kunt ze immers al "aan zien komen". Beweging fotograferen Dat is ook goed om het beste op namestandpunt te kunnen bepa len. Een probleem is daarbij de snelheid, die vooral onder niet ideale lichtomstandigheden, soms bewegingsonscherpte zal veroor zaken. Kies daarom - als dat op uw kamera kan - zo kort mogelijke sluitertijden. En pas ook de vuist regel toe, dat beweging, die naar je toekomt, "langzamer" gaat dan wanneer deze voor je langs gaat. Der.k maar aan de voetbal, die recht op u afkomend, op de zelfde plaats lijkt te blijven. De zelfde bal, langs u heen gescho ten, gaat bijzonder snel. Zo'n be wegend onderwerp, dat langs u heengaat, kunt u vaak toch wel goed vastleggen als u de kamera f met het onderwerp meebeweegt. Meer genieten Wie een sport of hobby als toe schouwer fotografeert, geniet er meer van. Tijdens het kijken, tij dens het zoeken naar de hoogte- Twee spannende scènes, bekeken door de. mazen van het net. Beide foto' s zijn zo genomen, dat de figuur van de keeper goed uitkomt tegen de lichte lucht. Zo'n zweefduik moet je natuurlijk wel op 't goede moment vastleggen.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 9