op safari
met de
kamera x
zet deCruyffjes van straks 's op de foto
een vakantie
2wart-op-wit
Goed idee van een enthousiast fotograaf en tuinvriend.
"Ik ben een diaserie aan het maken", vertelde hij ons
onlangs, "een serie dia's van mijn tuin". Dat vonden we
niets bijzonders, want dat wordt wel meer gedaan. Maar
toen hij ons precies vertelde, wat hij aan het doen was,
bleek het wel degelijk iets bijzonders te zijn, want die
fotograaf maakt een dia-serie van de vier seizoenen in zijn
tuin. Wie daarvoor belangstelling heeft, moet beslist dit
verhaal lezen.
Dierentuinen zijn plaatsen, waar je kunt dromen van verre
landen en onbekende streken. Als je de tralies en hekken
vergeet, dan loop je langs een rivierkant met krokodillen,
door een woud met exotische vogels of door open terrein
waar olifanten rustig grazen. Dan is 't goed om de kamera
bij je te hebben om de wonderlijke dieren, die Moeder
Natuur heeft voortgebracht, te fotograferen. Op foto
safari gaan in een dierentuin goed idee voor een pret
tige vakantiedag.
Je kunt het je, als je volwassen bent, bijna niet meer
voorstellen: dat trotse gevoel van zo'n jonge knaap als-ie
voor 't eerst in het shirt van zijn club en met échte voetbal
schoenen aan, het veld opstapt. Zo'n moment is een hoog
tepunt in je jongensjaren. Eu wat ben je dan blij als er langs
de kant van het veldje vadet of moeder staat meteen foto-
(of filmjkamera om die eerste echte wedstrijd vast te
leggen in foto's of in filmscènes. Ja, als groot mens weet
je eigenlijk niet meer precies hoe trots zo'n a.s. Cruyffje
zich dan voelt.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1977
Als iedereen zo'n beetje van z'n welverdiende rust gaat
genieten, dan worden de meeste kamera's juist aktief. De
fotokamera, maar ook de filmkamera. Dat blijkt uit de
resultaten van onderzoeken naar de onderwerpen, die we
fotograferen en filmen: de vakantie is het meest genoemde
motief. Hier is zo'n vakantie-foto: een schaduw op het
doek van een tentluifel. In een flits zag deze fotograaf die
schaduw en ontdekte er een geestige vakantie-foto in. Wie
zó rondkijkt en zijn ogen de kost geeft, zelfs in de vakantie,
zal thuiskomen met een serie fijne, persoonlijke herinne
ringen in foto's en filmscènes, die zullen helpen om de
vakantie met recht onvergetelijk te maken.
Het begin was: een dia van een
narcis, waarvan de bioem open
ging. Door dike dag twee dia's te
maken vanaf precies dezelfde
plaats, kon je dat in bloei komen
van de narcis goed volgen. Ak
koord: de ene keer scheen de zon
en soms regende het. Maar 't was
een boeiend gezicht, die serie
schilderijtjes van licht, waarop je
opelkediade bloem zich weer iets
verder zag ontvouwen. We heb
ben er geboeid naar zitten kijken.
Eén stap verder
Het idee van de vier seizoenen
diaserie was maar één stap verder:
wat je met één bloem doet, kan
ook gedaan worden met een hele
tuin. En zo is hij begonnen met
een plattegrond te maken van de
tuin. Hij is kritisch die tuin door
gelopen en heeft, op markante
punten, een kruisje gezet op de
plattegrond. Daar kwam het sta
tief van zijn kamera te staan in die
zonnige lentedagen, waarop wat
vroege sprieten boven de grond
staken, de eerste bloemen te voor
schijn kwamen en de prille blaad
jes aan de heesters. Hij maakte op
zo'n tien verschillende plaatsen
opnamen en hield die plekjes
daarna in het oog. Soms met de
eerste, al gemaakte lente-dia's er
bij om te zien, wat er veranderd
was en of dat een leuk verschil gaf
met het vorige dia.
De seizoenen door!
Zo zal deze fotograferende tuinier
de seizoenen met zijn kamera gaan
vastleggen: dat lichte lentegroen
van de heesters is nu veel donker
der geworden. En de knoppen zijn
allang in bloemen veranderd.
Misschien meteen vlinder of bij er
op. Straks in de herfst zullen de
vruchten zichtbaar worden. De
bladeren vergelen. En - in de win
ter - is er alleen een kale struik
overgebleven. Tot - ineens - een
Dan is daar direkt al dat probleem:
het gaas, dat de meeste dieren
binnen de perken houdt. Er zijn
mensen, die zich daar niets van
aantrekken: ze fotograferen dier
èn gaas als op foto 1Niet mooi en
meestal gemakkelijk te voorko
men. Als u namelijk de kamera
erg dicht 10 cm) van het gaas
houdt, wordt het zo wazig afge
beeld, dat het als wat lichte vlek
ken op de foto zichtbaar wordt. En
dat is geen bezwaar (foto 2).
sneeuwbui de takken met een
witte vracht bedekt. En dat ge
beurt op al die tien plaatsen in zijn
tuin.
Sparen voor overvloei-
projektor
En nog is die hobby-ist niet tevre
den, want hij spaart dit jaar voor
een nieuwe projektor, beter ge
zegd: voor twee projektoren, die
samen kunnen zorgen voor een
overvloei-effekt. Dat is - welbe
kend van de televisie - het verva
gen van een vorig beeld en het
daardoorheen opkomen van het
volgende. Want - zo zegt de man,
die deze serie maakt - het aller
mooiste is het toch, als die over
gang van de seizoenen zo gebeurt,
dat je bijna onmerkbaar van het
ene in het andere jaargetij ver
glijdt.
Goed idee
Misschien vindt u, als u ook tui
niert èn fotografeert, zo'n serie
ineens een wat te omvangrijke op
gave om te beginnen. Dat hoeft
geen bezwaar te zijn om toch te
starten, desnoods met wat opna
men van één bloem vanuit ver
schillende richtingen en bij wisse
lende belichting. Wie dat probeert
zal ontdekken, dat de tuin rond het
huis voor het fotograferen een in
spirerend motief is. En - al foto
graferend - geniet je er eigenlijk
nóg meer van, zelfs - met de fo
to's bij de hand - als het straks
hartje winter is.
Fotografeer eens een bloem met
verschillende soorten licht. Hier
is een voorbeeld: een margriet,
die met zijlicht is gefotografeerd.
En dezelfde margriet, nu in tegen
licht opgenomen Het verschil is
opvullend groot.
Tussen het gaas door
Een andere mogelijkheid is: de
lens zo houden, dat de opname
door die opening heen wordt ge
maakt. Pas dan wel op, dat de
lensopening voor een gat zit,
want bij veel kamera's heeft de
zoeker, waar u doorheen kijkt, een
ander uitzicht dan de lens. Ook
met die kleine pocket-kamera's
kunt u zich daar heel gemakkelijk
in vergissen.
Kontrast met achtergrond
Soms vallen dierenfoto's wat te
gen. omdat de achtergrond niet
voldoende kontrastrijk is. Wie
daarop bij het fotograferen let, zal
ontdekkcYi. dat zijn of haar foto's
meestal beter worden. Een goed
voorbeeld is de witte ijsbeer op de
foto bij dit artikel: hoe donkerder
de achtergrond is, hoe mooier het
dier zal uitkomen, 't Is dus ver
standig even - voorzover dat mo
gelijk is - om het dier heen te
lopen om te zien hoe je de meest
markante foto kunt maken. Maar
soms is een stapje opzij al genoeg.
Beeld dichterbij halen
Een ander bezwaar van dierenfo
to's is soms, dat het dier - nood
gedwongen - van te veraf wordt
genomen, 't Mooiste is natuurlijk
om te werken met een telelensje,
dat de dingen op z'n minst drie
maal dichterbij kan halen. Die zijn
er vooralle kleinbeeldkamera'sen
ook in de pocket-kamera's zijn er
Een foto maken van de beest 'n in
een dierentuinprobeer in elk ge
val dat gaas (foto Izo onzicht
baar mogelijk te maken door de
kamera er vlakbij te houden (foto Goede buit
2)
dan onscherp en wazig. Met een
voorzetlens is het mogelijk ook op
een afstand van dertig of veertig
centimeter nog scherpe foto's te
maken. Tegenwoordig kunnen
erg veel kamera-typen met een
voorzetlens worden toegerust.
(Uw foto-adviseur kan u vertellen
welke mogelijkheden er op dit ter
rein zijn).
Van ooghoogte
Die van dichtbijgenomen foto (nr.
5) brengt trouwens nóg een foto
advies in praktijk. Dit advies: fo
tografeer dieren als 't kan van
ooghoogte. De fotograaf ging
voor deze plaat duidelijk door de
knieën en maakte zo een mooi
plaatje. De gedeeltelijke on
scherpte (alleen de kop is scherp
afgebeeld) is veroorzaakt door het
feit, dat op zo korte afstand de
scherptediepte erg klein is. Door
scherp te stellen op het voornaam
ste element (de kop) werd de rest
van het beest, dat zich verder van
de kamera af bevond, wat wazig.
Een foto van een witte ijsbeer is
geslaagder wanneer er een kon-
trastrijke - dus donkere - achter
grond wordt gekozen.
Zo kan "een da&je dierentuin"
een goede buit aan foto's opleve
ren Een buitwaar een echte jager
misschien wat op neer zal kijken,
maar die voor de bezitter een ge
heel eigen waarde zal hebben. De
dieren hebben er geen last van en
zijn die, de fotomodellen, zonder
dat ze het weten, vaak zorgen voor
bijzondere en grappige foto's.
Een ijsvogeltje in de volière van
Artis. Een beestje, dat je zonder
telelens niet gemakkelijk zo groot
in beeld zult krijgen. Hier is ook
goed gelet op een kontrasterende
achtergrond die - kenmerkend
voor telefoto's - onscherp wordt
weergegeven
al uitvoeringen, waarbij een tele
lensje gebruikt kan worden. (Tus
sen twee haakjes: neem telefoto's
nooit even zomaar "los uit de
hand". De geringste trilling geeft
al gauw een onscherpe foto.
(Korte sluitertijden - minstens
l/l25e sekonde - zijn ook beslist
aan te raden). Foto 4 is een voor
beeld van een telefoto. die met een
gewone kamera niet zo goed ge
lukt zou zijn.
Van dichtbij
Vooral in het reptielenhuis, zoals
dat bijv. in het Amsterdamse Artis
is te vinden, is een voorzetlensje
ideaal. Daarmee zijn foto's te ma
ken van korte afstand. De normale
afstand van de meeste kamera's
ligt toch al gauw bij ongeveer één
meter. Dichterbij worden foto's
Een bewoner van het reptielenhuis in Artis, gefotografeerd met een
voorzetlens. De scherpstelling is bij dit soort foto' s een moeilijk punt,
omdat het scherptebereik klein is. Meestal moet daarom op één punt
scherpgesteld worden. In dit geval was het op de kop van het beest.
punten en naar mooie opname
plaatsen. En tenslotte: later als je
de foto's in handen houdt, de fo
to's van sportende mensen, die
ideaal zijn als fotomodel. Vooral
als die sporters uw eigen kinde
ren, klubgenoten of favorieten
zijn.
En ook zal die jongeman nooit zo
beroemd worden als Johan Cruyff
('t is trouwens de vraag of je daar
naar moet verlangen): die foto's of
films van vroeger zullen in elk ge
val erg kostbaar zijn. Die bewaar
je als een kleinood, ze vormen la
ter een herinnering aan een stukje
onbezorgde jeugd van vrienden
met elkaar, eensgezind vechtend
voor de overwinning.
De sport als fotomotief
Misschien hebt u er nooit bij stil
gestaan hoeveel sportbeoefening
en fotografie met elkaar te maken
hebben. De sport geeft namelijk
iedereen veel kansen op boeiende
plaatjes. Of het nu zwemmen is of
korfballen, basketbal of hoc
key de mens in aktie is altijd
een dankbaar fotomotief. Omdat-
ie dan zeker niet poseert. Omdat
er ongewone houdingen mogelijk
zijn. En omdat, vooral als je erg
dichtbij kunt komen of als je een
lichte telelens hebt, vaak de emo
ties van de sporter vastgelegd
kunnen worden. Alle gelaatsuit
drukkingen tussen uiterste kon-
sentratie en verbetenheid, diepe
droefheid of uitbundige blijd
schap ze zijn te vinden in de
sport, waar de mens helemaal
zichzelf is. Ook dat jonge voetbal
lertje van u vertoont dezelfde -
volwassen - emoties.
Geen kostbare kamera's
Waarschijnlijk hebt u ze wel eens
gezien op de televisie: die groep
fotografen achter het doel met die
"kanonneri' van kamera's. Die
lange lenzen zijn nodig om, des
noods bij een spannend beeld
midden op het veld, nog foto's te
kunnen maken alsof ze van
dichtbij zijn genomen. Amateurs
kunnen - als ze niet zo veeleisend
zijn - best met mooie foto's thuis
komen ook al hebben ze een ge
wone kamera.
De sport kennen
Daarbij is het wel van belang iets
te weten van de sport, die u wilt
fotograferen en deze in grote lij
nen te kennen. Dan immers kun je
de juiste momenten vastleggen,
dan weet je, dat het gaat om dat
spannende moment voor het doel,
die opworp bij het korfballen, de
smash bij het volleybal-net. Want
dan zijn de leukste foto's te ma
ken, je kunt ze immers al "aan
zien komen".
Beweging fotograferen
Dat is ook goed om het beste op
namestandpunt te kunnen bepa
len. Een probleem is daarbij de
snelheid, die vooral onder niet
ideale lichtomstandigheden, soms
bewegingsonscherpte zal veroor
zaken. Kies daarom - als dat op
uw kamera kan - zo kort mogelijke
sluitertijden. En pas ook de vuist
regel toe, dat beweging, die naar
je toekomt, "langzamer" gaat
dan wanneer deze voor je langs
gaat. Der.k maar aan de voetbal,
die recht op u afkomend, op de
zelfde plaats lijkt te blijven. De
zelfde bal, langs u heen gescho
ten, gaat bijzonder snel. Zo'n be
wegend onderwerp, dat langs u
heengaat, kunt u vaak toch wel
goed vastleggen als u de kamera f
met het onderwerp meebeweegt.
Meer genieten
Wie een sport of hobby als toe
schouwer fotografeert, geniet er
meer van. Tijdens het kijken, tij
dens het zoeken naar de hoogte-
Twee spannende scènes, bekeken door de. mazen van het net. Beide
foto' s zijn zo genomen, dat de figuur van de keeper goed uitkomt tegen
de lichte lucht. Zo'n zweefduik moet je natuurlijk wel op 't goede
moment vastleggen.