de DREU en Co B.V. Goedkoop in onderhoud uit 'n goede stal aux Cavalier: economise reiswa en DIJKWEL Garage Wouters presenteert GOEDE GOEDKOPERE AUTO'S a e DATSUN AUTO DATSUN DIJKWEL Inruilwagens van goede komaf. „Paauwenburg" B.V. PRIJS VAN 11.110.- incl. B.T.W. (klaar op de weg) VOORWIELAANDRIJVING MAAK VRIJBLIJVEND PROEFRIT M de DREU en CO. B.V. NU UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVERBAAR met DIV. MOTOREN NET ZO VEILIG EN BETROUWBAAR als iedere andere Ford. Julianastraat 26 Oost-Souburg - Tel. 01184-61844 A MITSUBISHI AUTOMOBIELBEDRIJF MIDDELBURG Veerseweg 104 Tel. 01180-29955 VLISSINGEN Industrieweg 35 Tel. 01184-19810 De Nieuwe Skoda De verrassing van het jaar. Comfortabel. Veilig. Zuinig. Royaal uitgerust En dat alles voor nog geen 9000 gulden. De nieuwe Skoda-modellen staan in onze showroom. Komt u gauw eens kijken en maak een overtuigende proefrit 8925, incl. BTW, af Voorschoten. Importeur H. Englebert NV, Voorschoten. Simca 1100 GLX'77 Ford 1600 L"76 Lancer 1200 L '76 Lancer 1400 GL75 Passat LS74 Simca 1100 Tl 74 Simca 1100 GLS73 Simca 1100 LS73 Fiat 128 74 Sunbeam 1600 GLS 75 Alfa Romeo Berlina71 Audi 80 SL 74 Opel Ascona 1900 72 Ranger 1900 coupé73 Enkele koopjes zoals: Citroen 2CV4, DAF 44, Vaux- hall Viva. AUTOBEDRIJF Gerbrandystraat 4 VLISSINGEN 01184-65496 MOTORS CORPORATION SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1977 f9KMi)MIDDELBURG, Zusterstraat 34, Tel. 01180-12972 VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632 off. Ford-Dealer Oostperkweg 25 Tel. 01180-27687 Middelburg Verkoper A.C.G. Contant Tel.: 01189-2370 Fiat Mirafiori 1600 S 1975 Toyota 1000 1974 Toyota Carina 16001975 Renault 4 TL1976 Ford Granada 1600 C1973 Austin Allegro 1100 1975 Opel Kadett1974 Mazda 616 LN 1976 Datsun Cherry 1972, 1975, 1976 Datsun Cherry F II1976 Datsun 120 Y 2- en 4-drs1974, 1975, 1976 FORD FIËSTA OFF. FORDDEALER Austin Mini 850 1970 Citroen CV 2 1971 Citroön GS Club1971 Daf 33 1971 Ford Escort 1100 Base 1972 Ford Taunus 1300 L1970 Ford 12 M 1300 1970 Ford Escort 1300 GT1971 Ford Escort 1100 Base 1971 Fiat 1271972 Fiat 128-1970 Fiat 1271971 Simca 1301 Special1970 Simca 1100 Special1971 Simca 1301 1971 Peugeot 2041972 Vauxhall Viva Estate 1970 Fiat 1281972 In Vlissingen Middelburg, Zusterstraat 34, Tel. 01180-12972 Vlissingen, Industrieweg 1, Tel. 01184-14632 600.- 1.750.- 3.000.- 1.350.- 3.850.- 2.500.- 600.-' 3.350.- 3.250.- 2.200.- 1.400.- 1.750.- 1.400.- 1.750.- 1.000.- 4.000.- 750- 1.650.- Jonge ANWB gekeurde occasion# met volledige aarantle Citroen 2CV6 Citroen 2CV4 Citroen 2CV Special Citroën Dyane 6 Citroen Ami 8 Citroën G Special Citroën GS Club Citroën GS Break Renault 5 L Mazda 1300 L Opel Kadett Simca 1100 LS Chrysler 2 L. Autom VW Golf LS Audi 100 Volvo 144 Opel Ascona 1976 1975 1976 1976 1974 1976 1975 1975 1976 1975 1975 1975 1974 1974 1972 1971 1973 Bestelwagens: Citroën AK 400 Citroen HY 1600 1972 Peugeot J 7 Dieselr1974 Ford Taunus 1600 L Coupé1974 Toyota Corolla1977 Opel Kadett Special1975 Alfa Romeo Giulia Super 1974 Renault 12 TR1974 Sunbeam 1250 Luxe1973 Simca 1100 LS1974 Simca 1301 Special1972 VW Passat LS1975 Fiat 127 1972 VWGotf LS1975 en natuurlijk alle typen Citroen-occasions in voorraad. ANWB-gekaurd, 3 of 6 maanden garantie. Citroën 2 CV61976 Citroën 2 CV 4 1975 Citroën 2 CV Special1976 Citroën Dyane 6 1976 Citroën GS1975 En verder natuurlijk alle typen Citroën-occasions van diverse bouwjaren in voorraad General Motors, 's werelds grootste automobielconcern, is tot de conclusie gekomen, dat de enige manier om het al jarenlang sukkelende moe derbedrijf Vauxhall in Enge land in leven te houden is, om zogenaamd Engelse versies van een succesvol Opelmodel op de markt te brengen. Een soort „Multi-model" politiek, die ook in Amerika vruchten heeft afgeworpen en het nu ook in Europa blijkt te doen. De succesformule van het zoge naamde T-Car project, waarop onder meer de Opel Kadett de City, de Vauxhall Chevette en Sedan zijn gebaseerd heeft bewezen, dat er zeker een markt is voor tal van varianten op een gevraagd basismodel. Sinds de introductie van de Vauxhall Chevette gaat het deze Engelse tak van het GM- concern weer goed, reden waarom men ook niet geaar zeld heeft om bij de nieuwe Cavalier-serie Vauxhall- modellen dezelfde formule te hanteren: men neme een Opel Ascona, geve de wagen aan de voorzijde een karakteristiek Vauxhall-aangezicht, montere een typische qua prestaties Engelse motor in de wagen, voege er een paar Britse inte rieurtrekjes aan toe en intro- ducere de nieuwe Vauxhall Cavalier in tweedeurs en vier- deurs sedan-uitvoering (zie Opel Ascona) of in coupé uitvoering (zie Opel Manta). De Cavalier is sinds de RAI- automobieltentoonstelling, in fe bruari, in Nederland op de markt. Een nieuwe introductie is de wagen echter niet, want hij werd al ruim een jaar op de Engelse markt verkocht, zij het dat de auto daar was uitgevoerd met een 1,6 en 1,9-liter-motor, beide afkom stig uit de Opel-Ascona-stal. De laatste versie is uitgerust met een kleinere motor, een 1256 cc Vauxhall-krachtbron, die ook in de Vauxhall Viva en de Chevette huist en alleen in deze versie wordt de wagen voorlopig in ons land op de markt gebracht. Op vallend is, dat de auto niet in En geland gebouwd wordt, maar in de GM-assemblagefabriek in Antwerpen, omdat daar het een voudigst het merendeel van de Opel Ascona-componenten, waaruit de wagen is opgebouwd, ter beschikking zijn. Motor en Prestaties Wie een rij-impressie met de Vauxhall Cavalier opdoet kan moeilijk een voortdurende verge lijking met de Opel Ascona ver mijden. Dat geldt al direct bij het beoordelen van de prestaties. Immers, de Ascona wordt in hoofdzaak verkocht met een 1600-(16 N, 16 S) of een 1900 cc-krachtbron (19SR) beide mo toren, die in deze rond 950 kg wegende wagen voor accepta bele prestaties zorg dragen. Het behoeft weinig betoog, dat de 1256 cc-Vauxhall-motor van de Cavalier geen renpaard maakt. De prestaties zijn uiterst be scheiden, maar daar staat weer een zeer gunstig brandstofver bruik tegenover. De motor is wel erg. soepel, loopt fraai en geruis loos, maar komt moeizaam op hoge snelheden. Tot zo'n 115 km/uur gaat het in de derde ver snelling nog zeer redelijk, maar in de hoogste (4de versnelling kost het flink wat tijd om uiteinde lijk aan een top van (door ons gemeten) 142 km/uur te komen. De fabriek geeft officieel 145 _km/uur op. Wie een klein beetje wil opschieten moet in de 1300 Cavalier flink schakelen en mis schien is niet een ieder daar zo van gecharmeerd. Vandaar dat voor een belangrijke potentiële klantenkring een Cavalier met een 1600 of 1900 cc-motor wel niet lang op zich zal laten wach ten. Daarnaast mag het zeer po sitieve punt van het gunstige brandstofverbruik natuurlijk niet uit het oog verloren worden. Wie niet het uiterste van de Cavalier vergt en tevreden is met de van huis uit bezadigde rij- eigenschappen kan bij 80 km/uur rustig op een verbruik van 1 op 15 rekenen. Bij rond de 100/110 km/uur, de huidige snelheidsbe perking, mag een gemiddeld verbruik van 1 op 11.5 aange houden worden, daarboven is duidelijk waarneembaar, dat de kleine motor een wagen van flinke omvang moet voortsjou wen en daalt het verbruik al spoedig tot onder de 1 op 10. Comfort en rij- eigenschappen. Het weggedrag van de Cava lier is identiek aan dat van de Ascona, d.w.z. een goede, voor een achterwiel aangedreven wa gen, uitermate betrouwbare wegvastheid met een over het algemeen neutraal stuurkarak- ter. Slechts onder extreme om standigheden wil de wagen in snelgenomen korte bochten van achteren de neiging- hebben wat weg te dribbelen, maar gezien de prestaties en het motorvermogen zullen dergelijke situaties spora disch voorkomen. Het rijcomfort ligt over het geheel genomen op een uitstekend niveau, met een goede vering en schokdemping, die te zamen met comfortabele stoelen de Cavalier maken tot een prettige reiswagen. Alleen de besturing is wat licht en tame lijk indirect, hetgeen misschien bij lage snelheden en in stads verkeer een acceptabele karak teristiek is, maar op hoge snel heden toch een te vage besturing geeft. Remmen doet de Cavalier opperbest. Het remsysteem is voorzien van schijven aan de voorzijde, trommels achter en een servo-rembekrachtiger. De remweg is kort, kaarsrecht en dank zij een remkrachtbegrenzer op de achteras grijpen de rem men zeer geleidelijk aan, zonder direct te blokkeren. De pedaald- ruk is licht, fadingsverschijnselen deden zich tijdens onze rem proeven niet voor. Uitvoering De Cavalier wordt in ons land in 4 uitvoeringen op de markt gebracht, als tweedeurs sedanmodel, als vierdeurs in L- en GL-versie en als GL cou pé, het halfbroertje van de Manta. Alle modellen, zoals gezegd, met een 1300-cc- motor. In vergelijking tot de Ascona-16-serie liggen de prijzen van deze motorisch kleinere wagen aan de forse kant. Van 14.608,- voor het standaardmodel, tot 18.302,- voor de coupé. De interieuraf werking doet over het alge meen zeer sober aan en vooral het dashboard van de eenvou digste L-uitvoering imponeert weinig. In een wagen van deze klasse zou bijvoorbeeld een dashboardklokje en zeker een sigareaanstekerstandaard tot de uitrusting dienen te beho ren. Bovendien mag uit veilig heidsoogpunt in vergelijking tot met name de Japanse concur rentie een dergelijke auto naar onze mening best standaard worden uitgerust met hoofdsteu nen en een voorruit van gelaagd glas. De ruim 2000,- duurdere 4-deurs GL-versie heeft overi gens over een gebrek aan ac- cesssoires niet te klagen, maar daar wordt dan ook voor betaald: voor ruitewissers met twee snel heden en een intervalschake- laar, voor een elektrische ruite- sproeier, voor een elektrisch klokje, voor een afsluitbare tank- dop, voor tapijtvloerbedekking etc. etc. Geen revolutionaire ex tra's, maar normale standaard- accessoires, die eigenlijk op een hedendaagse auto gewoon thuishoren. Ter verhoging van het rijplezier en het rijcomfort. En daar gaat het bij die Vauxhall Ca valier in de eerste plaats om. Het is geen revolutionaire auto, geen uitspringer, maar voor alles een prettige reiswagen met een be zadigd karakter. Een auto die be- vondien economisch in het ge bruik is, weinig brandstof ver bruikt en ook weinig onderhoud vergt. Want voor dat laatste staat Opel voor het grootste deel borg. En dat schenkt wellicht weer wat meer vertrouwen voor diegenen, die nog altijd in onmin leven met produkten van Engelse bodem. 950 cc, 1100 cc en nu ook met een 1300 cc-motor.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 10