de DREU en Co B.V.
Goedkoop in onderhoud
uit 'n goede stal
aux
Cavalier: economise
reiswa
en
DIJKWEL
Garage Wouters
presenteert
GOEDE GOEDKOPERE AUTO'S
a
e
DATSUN
AUTO DATSUN
DIJKWEL
Inruilwagens
van goede
komaf.
„Paauwenburg"
B.V.
PRIJS VAN 11.110.- incl. B.T.W. (klaar op de weg)
VOORWIELAANDRIJVING
MAAK VRIJBLIJVEND PROEFRIT
M de DREU en CO. B.V.
NU UIT VOORRAAD LEVERBAAR
LEVERBAAR met DIV. MOTOREN
NET ZO VEILIG EN BETROUWBAAR
als iedere andere Ford.
Julianastraat 26
Oost-Souburg - Tel. 01184-61844
A MITSUBISHI
AUTOMOBIELBEDRIJF
MIDDELBURG
Veerseweg 104
Tel. 01180-29955
VLISSINGEN
Industrieweg 35
Tel. 01184-19810
De Nieuwe
Skoda
De verrassing van het jaar.
Comfortabel. Veilig. Zuinig. Royaal
uitgerust En dat alles voor nog geen
9000 gulden.
De nieuwe Skoda-modellen staan
in onze showroom. Komt u gauw
eens kijken en maak een overtuigende
proefrit
8925,
incl. BTW, af Voorschoten.
Importeur H. Englebert NV, Voorschoten.
Simca 1100 GLX'77
Ford 1600 L"76
Lancer 1200 L '76
Lancer 1400 GL75
Passat LS74
Simca 1100 Tl 74
Simca 1100 GLS73
Simca 1100 LS73
Fiat 128 74
Sunbeam 1600 GLS 75
Alfa Romeo Berlina71
Audi 80 SL 74
Opel Ascona 1900 72
Ranger 1900 coupé73
Enkele koopjes zoals:
Citroen 2CV4, DAF 44, Vaux-
hall Viva.
AUTOBEDRIJF
Gerbrandystraat 4
VLISSINGEN
01184-65496
MOTORS CORPORATION
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1977
f9KMi)MIDDELBURG, Zusterstraat 34, Tel. 01180-12972
VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632
off. Ford-Dealer
Oostperkweg 25
Tel. 01180-27687
Middelburg
Verkoper A.C.G. Contant
Tel.: 01189-2370
Fiat Mirafiori 1600 S 1975
Toyota 1000 1974
Toyota Carina 16001975
Renault 4 TL1976
Ford Granada 1600 C1973
Austin Allegro 1100 1975
Opel Kadett1974
Mazda 616 LN 1976
Datsun Cherry 1972, 1975, 1976
Datsun Cherry F II1976
Datsun 120 Y
2- en 4-drs1974, 1975, 1976
FORD FIËSTA
OFF. FORDDEALER
Austin Mini 850 1970
Citroen CV 2 1971
Citroön GS Club1971
Daf 33 1971
Ford Escort 1100 Base 1972
Ford Taunus 1300 L1970
Ford 12 M 1300 1970
Ford Escort 1300 GT1971
Ford Escort 1100 Base 1971
Fiat 1271972
Fiat 128-1970
Fiat 1271971
Simca 1301 Special1970
Simca 1100 Special1971
Simca 1301 1971
Peugeot 2041972
Vauxhall Viva Estate 1970
Fiat 1281972
In Vlissingen
Middelburg, Zusterstraat 34, Tel. 01180-12972
Vlissingen, Industrieweg 1, Tel. 01184-14632
600.-
1.750.-
3.000.-
1.350.-
3.850.-
2.500.-
600.-'
3.350.-
3.250.-
2.200.-
1.400.-
1.750.-
1.400.-
1.750.-
1.000.-
4.000.-
750-
1.650.-
Jonge ANWB gekeurde
occasion# met volledige aarantle
Citroen 2CV6
Citroen 2CV4
Citroen 2CV Special
Citroën Dyane 6
Citroen Ami 8
Citroën G Special
Citroën GS Club
Citroën GS Break
Renault 5 L
Mazda 1300 L
Opel Kadett
Simca 1100 LS
Chrysler 2 L. Autom
VW Golf LS
Audi 100
Volvo 144
Opel Ascona
1976
1975
1976
1976
1974
1976
1975
1975
1976
1975
1975
1975
1974
1974
1972
1971
1973
Bestelwagens:
Citroën AK 400
Citroen HY 1600 1972
Peugeot J 7 Dieselr1974
Ford Taunus 1600 L Coupé1974
Toyota Corolla1977
Opel Kadett Special1975
Alfa Romeo Giulia Super 1974
Renault 12 TR1974
Sunbeam 1250 Luxe1973
Simca 1100 LS1974
Simca 1301 Special1972
VW Passat LS1975
Fiat 127 1972
VWGotf LS1975
en natuurlijk alle typen Citroen-occasions in voorraad.
ANWB-gekaurd, 3 of 6 maanden garantie.
Citroën 2 CV61976
Citroën 2 CV 4 1975
Citroën 2 CV Special1976
Citroën Dyane 6 1976
Citroën GS1975
En verder natuurlijk alle typen Citroën-occasions van diverse bouwjaren
in voorraad
General Motors, 's werelds
grootste automobielconcern,
is tot de conclusie gekomen,
dat de enige manier om het al
jarenlang sukkelende moe
derbedrijf Vauxhall in Enge
land in leven te houden is, om
zogenaamd Engelse versies
van een succesvol Opelmodel
op de markt te brengen. Een
soort „Multi-model" politiek,
die ook in Amerika vruchten
heeft afgeworpen en het nu
ook in Europa blijkt te doen. De
succesformule van het zoge
naamde T-Car project, waarop
onder meer de Opel Kadett de
City, de Vauxhall Chevette en
Sedan zijn gebaseerd heeft
bewezen, dat er zeker een
markt is voor tal van varianten
op een gevraagd basismodel.
Sinds de introductie van de
Vauxhall Chevette gaat het
deze Engelse tak van het GM-
concern weer goed, reden
waarom men ook niet geaar
zeld heeft om bij de nieuwe
Cavalier-serie Vauxhall-
modellen dezelfde formule te
hanteren: men neme een Opel
Ascona, geve de wagen aan de
voorzijde een karakteristiek
Vauxhall-aangezicht, montere
een typische qua prestaties
Engelse motor in de wagen,
voege er een paar Britse inte
rieurtrekjes aan toe en intro-
ducere de nieuwe Vauxhall
Cavalier in tweedeurs en vier-
deurs sedan-uitvoering (zie
Opel Ascona) of in coupé
uitvoering (zie Opel Manta).
De Cavalier is sinds de RAI-
automobieltentoonstelling, in fe
bruari, in Nederland op de markt.
Een nieuwe introductie is de
wagen echter niet, want hij werd
al ruim een jaar op de Engelse
markt verkocht, zij het dat de auto
daar was uitgevoerd met een 1,6
en 1,9-liter-motor, beide afkom
stig uit de Opel-Ascona-stal. De
laatste versie is uitgerust met een
kleinere motor, een 1256 cc
Vauxhall-krachtbron, die ook in
de Vauxhall Viva en de Chevette
huist en alleen in deze versie
wordt de wagen voorlopig in ons
land op de markt gebracht. Op
vallend is, dat de auto niet in En
geland gebouwd wordt, maar in
de GM-assemblagefabriek in
Antwerpen, omdat daar het een
voudigst het merendeel van de
Opel Ascona-componenten,
waaruit de wagen is opgebouwd,
ter beschikking zijn.
Motor en Prestaties
Wie een rij-impressie met de
Vauxhall Cavalier opdoet kan
moeilijk een voortdurende verge
lijking met de Opel Ascona ver
mijden. Dat geldt al direct bij het
beoordelen van de prestaties.
Immers, de Ascona wordt in
hoofdzaak verkocht met een
1600-(16 N, 16 S) of een 1900
cc-krachtbron (19SR) beide mo
toren, die in deze rond 950 kg
wegende wagen voor accepta
bele prestaties zorg dragen. Het
behoeft weinig betoog, dat de
1256 cc-Vauxhall-motor van de
Cavalier geen renpaard maakt.
De prestaties zijn uiterst be
scheiden, maar daar staat weer
een zeer gunstig brandstofver
bruik tegenover. De motor is wel
erg. soepel, loopt fraai en geruis
loos, maar komt moeizaam op
hoge snelheden. Tot zo'n 115
km/uur gaat het in de derde ver
snelling nog zeer redelijk, maar in
de hoogste (4de versnelling
kost het flink wat tijd om uiteinde
lijk aan een top van (door ons
gemeten) 142 km/uur te komen.
De fabriek geeft officieel 145
_km/uur op. Wie een klein beetje
wil opschieten moet in de 1300
Cavalier flink schakelen en mis
schien is niet een ieder daar zo
van gecharmeerd. Vandaar dat
voor een belangrijke potentiële
klantenkring een Cavalier met
een 1600 of 1900 cc-motor wel
niet lang op zich zal laten wach
ten. Daarnaast mag het zeer po
sitieve punt van het gunstige
brandstofverbruik natuurlijk niet
uit het oog verloren worden. Wie
niet het uiterste van de Cavalier
vergt en tevreden is met de van
huis uit bezadigde rij-
eigenschappen kan bij 80 km/uur
rustig op een verbruik van 1 op 15
rekenen. Bij rond de 100/110
km/uur, de huidige snelheidsbe
perking, mag een gemiddeld
verbruik van 1 op 11.5 aange
houden worden, daarboven is
duidelijk waarneembaar, dat de
kleine motor een wagen van
flinke omvang moet voortsjou
wen en daalt het verbruik al
spoedig tot onder de 1 op 10.
Comfort en rij-
eigenschappen.
Het weggedrag van de Cava
lier is identiek aan dat van de
Ascona, d.w.z. een goede, voor
een achterwiel aangedreven wa
gen, uitermate betrouwbare
wegvastheid met een over het
algemeen neutraal stuurkarak-
ter. Slechts onder extreme om
standigheden wil de wagen in
snelgenomen korte bochten van
achteren de neiging- hebben wat
weg te dribbelen, maar gezien de
prestaties en het motorvermogen
zullen dergelijke situaties spora
disch voorkomen. Het rijcomfort
ligt over het geheel genomen op
een uitstekend niveau, met een
goede vering en schokdemping,
die te zamen met comfortabele
stoelen de Cavalier maken tot
een prettige reiswagen. Alleen
de besturing is wat licht en tame
lijk indirect, hetgeen misschien
bij lage snelheden en in stads
verkeer een acceptabele karak
teristiek is, maar op hoge snel
heden toch een te vage besturing
geeft. Remmen doet de Cavalier
opperbest. Het remsysteem is
voorzien van schijven aan de
voorzijde, trommels achter en
een servo-rembekrachtiger. De
remweg is kort, kaarsrecht en
dank zij een remkrachtbegrenzer
op de achteras grijpen de rem
men zeer geleidelijk aan, zonder
direct te blokkeren. De pedaald-
ruk is licht, fadingsverschijnselen
deden zich tijdens onze rem
proeven niet voor.
Uitvoering
De Cavalier wordt in ons
land in 4 uitvoeringen op de
markt gebracht, als tweedeurs
sedanmodel, als vierdeurs in
L- en GL-versie en als GL cou
pé, het halfbroertje van de
Manta. Alle modellen, zoals
gezegd, met een 1300-cc-
motor. In vergelijking tot de
Ascona-16-serie liggen de
prijzen van deze motorisch
kleinere wagen aan de forse
kant. Van 14.608,- voor het
standaardmodel, tot 18.302,-
voor de coupé. De interieuraf
werking doet over het alge
meen zeer sober aan en vooral
het dashboard van de eenvou
digste L-uitvoering imponeert
weinig. In een wagen van deze
klasse zou bijvoorbeeld een
dashboardklokje en zeker een
sigareaanstekerstandaard tot
de uitrusting dienen te beho
ren.
Bovendien mag uit veilig
heidsoogpunt in vergelijking tot
met name de Japanse concur
rentie een dergelijke auto naar
onze mening best standaard
worden uitgerust met hoofdsteu
nen en een voorruit van gelaagd
glas.
De ruim 2000,- duurdere
4-deurs GL-versie heeft overi
gens over een gebrek aan ac-
cesssoires niet te klagen, maar
daar wordt dan ook voor betaald:
voor ruitewissers met twee snel
heden en een intervalschake-
laar, voor een elektrische ruite-
sproeier, voor een elektrisch
klokje, voor een afsluitbare tank-
dop, voor tapijtvloerbedekking
etc. etc. Geen revolutionaire ex
tra's, maar normale standaard-
accessoires, die eigenlijk op een
hedendaagse auto gewoon
thuishoren. Ter verhoging van
het rijplezier en het rijcomfort. En
daar gaat het bij die Vauxhall Ca
valier in de eerste plaats om. Het
is geen revolutionaire auto, geen
uitspringer, maar voor alles een
prettige reiswagen met een be
zadigd karakter. Een auto die be-
vondien economisch in het ge
bruik is, weinig brandstof ver
bruikt en ook weinig onderhoud
vergt. Want voor dat laatste staat
Opel voor het grootste deel borg.
En dat schenkt wellicht weer wat
meer vertrouwen voor diegenen,
die nog altijd in onmin leven met
produkten van Engelse bodem.
950 cc, 1100 cc en nu ook met een 1300 cc-motor.