EEN BLADZIJ VOL TIPS EN IDEEEN
OM DEZE ZOMER IN BEELDEN TE VANGEN
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 JULI 1977
Een mens zie je graag op z'n
mooist. De seizoenen ook. En 't is
wel zeker, dat de zomer wordt ge
zien als de mooiste tijd van 'tjaar.
Omdat alles groen is en bloeit.
Omdat de zon (meestal) veel
schijnt. En omdat we er op uit
trekken om er van te genieten. Een
dagje. Een week-end. Of een lek
ker lange vakantie. - Goed idee
voor deze zomer: maak uw ka
mera tot reisgenoot. Dan geniet u
driedubbel: als u gewoon rond
kijkt en als u met uw kamera extra
attent bent op mooie motievenEn
ook straks, als u de fotobuit onder
ogen knjgt. Op deze bladzijde
vindt u wat tips en ideeën. Veel
sukses met uw zomer-foto-
safari's!
In evenwicht brengen
Wat is het geheim van een geslaagde foto? 't Is moeilijk om dat in één
zin te zeggen. Wél is zeker, dat goede foto's meestal een bepaald
evenwicht hebben. Neem nu deze strandfoto. Als u op de rechterkant
een stuk wit papier legt, is-ie saaiDat komt, omdat dan het evenwicht
verstoord is. Die donkere man links vraagt om een bepaald element
aan de rechterkant. Dat is in dit geval de zon, die zwak door de wolken
zichtbaar is en sterker in de golven wordt weerkaatst. Een geslaagde
foto, die gewoon vanaf het goede punt is genomen.
Foto met een verhaal
D'r staan per jaar vele duizenden
mensen op de bruggen van de
Amsterdamse grachten, die foto's
maken van dat toch wel bijzondere
stukje stadsschoon. Soms zie je
dat iemand probeert om zo'n
gracht eens op een andere manier
uit te beelden. Dat gebeurt ook op
deze foto, waar dat grote fietswiel
iets vertelt van het leven in die
moderne stad. Van de beperkte
ruimte, die er is, waardoor deze
fietsenstal-methoden nodig zijn.
En van de zorg, die je moet heb
ben voor je bezit, want het "slot"
is zwaar en stevig. Een puur Hol
landse foto, want waar anders
vind je fietsen en grachten zo
veelvuldig bij elkaar?
Het gewone leven in de vakan
tie
Het fotograferen in de vakantie
koncentree/t zich vaak op de be
langrijke gebeurtenissen en opval
lende elementen als watervallen,
scheve torens en standbeelden.
Niets op tegen. Maar denk daarbij
ook aan de alledaagse dingen in
uw vakantiestreek of -land. Daar
zijn ze heel gewoon; voor u zijn ze
bijzonder. Dat laat deze vakantie
foto zien; een markt ergens in Tu
nesië. Er zijn ook in dat land
prachtige hotels en westerse win
kelstraten. Maar op zo'n markt
vind je het echte leven: mannen,
die zich met een hoed beschermen
tegen de zon, een kameel, die
neerkijkt op die mensendrukte.
De foto is zo genomen, dat de
twee mannen en de kameel vrij
staand van elkaar en dus goed
zichtbaar zijn.
Modellen in de dierentuin
Wie moeite heeft met het vinden van motieven: stap eens een dieren
tuin binnenKijk er rondgeniet van alleswat er te zien ismaar neem
wel de kamera mee. Dat hoeft niet persé een fotokamera te zijnIn een
dierentuin zal ook een filmkamera veel bijzonders kunnen vastleggen,
zoals bijvoorbeeld zo'n beer, die zó traag beweegt,, dat het "slow
motion" lijkt. Er zijn mensen, die eerst een grammofoonplaat met
dierengeluiden kopen en daarna de dieren gaan filmen die te horen zijn
op de plaat. Helemaal echt wordt het natuurlijk als u met een geluids
kamera filmt. Want met die geluiden er bij wordt het beslist een heel
bijzondere film.
Het goede moment
Eigenlijk is het een heel gewoon plaatje, deze foto van die zeilboot.
Maar toch wel knap gemaakt. De foto is genomen vanaf een ander
schip. Dus moest de belichtingstijd erg kort zijn om bewegingson-
scherpte te vermijden. Want zo te zien aan dat bollende zeil, staat er
wél een stevig windje. Bovendien is er wat tegenlicht en daar moetje
de lensopening goed op aanpassen. En tenslotte is er het moment van
afdrukken, dat precies op het juiste ogenblik moet gebeuren. Kortom:
gewoon een knappe foto.
Foto als puzzél
Een foto kan soms een puzzel zijn. Ook bij dit plaatje kan de vraag
worden gesteld: wat wordt hier afgebeeld? Een spinneweb? Serpenti
nes? Een stukje vitrage? Het antwoord is: een gebroken voorruit van
een autoHet stuur van de auto is onderaan nog net zichtbaar. Om zo' n
foto te maken in deze omstandigheden, moet je wel steeds de kamera
bij de hand hebben en er aan denken. Maar de foto is dan in elk geval
een originele herinnering aan een bijzonder moment, dat je hopelijk
niet te vaak overkomt!
Zoeken naar kontrasten
Fotograferen is: attent zijn op het
goede moment. Is: een beetje ge
luk hebben. Maar fotograferen is
ook: letten op de achtergrond om
kontrasten te scheppen. Dat be
wijst deze vakantiefoto van een
jongetje, dat verdiept is in zijn
spel. In zwart/witfoto's valt het
hoofdmotief vaak weg tegen de
achtergrond. Dat is hier voorko
men, want het kind staat kon-
trastrijk afgebeeld tegen de don
kere raamopening.
De les van de paardebloem
Wat is er in Nederland gewoner
dan een wei of een berm vol gele
paardebloemen t die ook de def
tige latijnse naam Taraxacum
hebben? Wie het leven om zich
heen oplettend bekijkt, ontdekt in
die gele sterren tegen de donkere
ondergrond een leuk fotomotief.
Dat is trouwens óók een van de
goede dingen van fotograferen: je
bekijkt de wereld om je heen ak-
tiever. Je let op wat mooi is en je
neemt dat danvia foto's mee naar
huis.
Fotomotief uit 1613
Ze hebben er in 1613 niet van kunnen dromen, de bouwers van de
Waterpoort in Sneek. Nu, ruim 350 jaar later, is deze poort een
rustplek in de fotoroute Friesland, die dit voorjaar is verschenen.
Friesland is de negende provincie, waarvoor de Stichting Amateurfo
tografie een fotoroutefolder heeft uitgegeven (in samenwerking met
de ANWB en de friese VVV's). Dit jaar komen er nog twee om de
serie kompleet te maken. De foldertjes geven voor de automobilist een
toeristische beschrijving van een bepaald gebied en doen meteen een
aantal fotomotieven aan de hand. Wie belangstelling heeft voor deze
routes: bij veel VVV-kantoren en de meeste ANWB-kantoren is de
route van dat gebied verkrijgbaar. U kunt ze ook schriftelijk aanvragen
bij de Stichting Amateurfotografie - Singel 32 in Amsterdam. De
eerste folder kost 1,- (voor elk ex. meer 30 ct. extra). Het bedrag
dient aan postzegels te worden bijgesloten, maar dan wel in de
envelop.
De opbouw van een foto
Over deze foto van een paar vissende jongens kun je een hele diskussie
opzetten. Eigenlijk zijn het twee foto's: het grote beeld, waartoe ook
het rechterdeel en de fiets onderaan behoren èn het beeld, dat over
blijft als je de stippellijnen als buitenkant neemt. Er zijn mensen, die
zeggen dat die fiets vooraan de dieptewerking versterkt. Ze hebben
gelijk. Anderen vinden de kleinere foto sterker omdat die zich koncen-
treert op het belangrijkste: die twee op het steigertje zittende jongens.
De kompositie van deze plaat is ook beter. Hoe het zij: de juiste
beelduitsnede kiezen is belangrijk.
Oog hebben voor details
Een boerderij in het Drentse Or-
velte, prachtig gerestaureerd in
oude stijl. Mensen, die hem op
een tocht ontdekken, maken er
graag een foto van. Tot er iemand
komt, die niet allereerst dat hele
gebouw ziet, maar één detail: het
rietwerk, dat volgens een oude
techniek als sierwerk is gevloch
ten in de gevel. Daar wordt een
foto van gemaakt, die een klein
kunstwerkje is geworden, vooral
in kleuren.