EEN BLADZIJ VOL TIPS EN IDEEEN OM DEZE ZOMER IN BEELDEN TE VANGEN DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 JULI 1977 Een mens zie je graag op z'n mooist. De seizoenen ook. En 't is wel zeker, dat de zomer wordt ge zien als de mooiste tijd van 'tjaar. Omdat alles groen is en bloeit. Omdat de zon (meestal) veel schijnt. En omdat we er op uit trekken om er van te genieten. Een dagje. Een week-end. Of een lek ker lange vakantie. - Goed idee voor deze zomer: maak uw ka mera tot reisgenoot. Dan geniet u driedubbel: als u gewoon rond kijkt en als u met uw kamera extra attent bent op mooie motievenEn ook straks, als u de fotobuit onder ogen knjgt. Op deze bladzijde vindt u wat tips en ideeën. Veel sukses met uw zomer-foto- safari's! In evenwicht brengen Wat is het geheim van een geslaagde foto? 't Is moeilijk om dat in één zin te zeggen. Wél is zeker, dat goede foto's meestal een bepaald evenwicht hebben. Neem nu deze strandfoto. Als u op de rechterkant een stuk wit papier legt, is-ie saaiDat komt, omdat dan het evenwicht verstoord is. Die donkere man links vraagt om een bepaald element aan de rechterkant. Dat is in dit geval de zon, die zwak door de wolken zichtbaar is en sterker in de golven wordt weerkaatst. Een geslaagde foto, die gewoon vanaf het goede punt is genomen. Foto met een verhaal D'r staan per jaar vele duizenden mensen op de bruggen van de Amsterdamse grachten, die foto's maken van dat toch wel bijzondere stukje stadsschoon. Soms zie je dat iemand probeert om zo'n gracht eens op een andere manier uit te beelden. Dat gebeurt ook op deze foto, waar dat grote fietswiel iets vertelt van het leven in die moderne stad. Van de beperkte ruimte, die er is, waardoor deze fietsenstal-methoden nodig zijn. En van de zorg, die je moet heb ben voor je bezit, want het "slot" is zwaar en stevig. Een puur Hol landse foto, want waar anders vind je fietsen en grachten zo veelvuldig bij elkaar? Het gewone leven in de vakan tie Het fotograferen in de vakantie koncentree/t zich vaak op de be langrijke gebeurtenissen en opval lende elementen als watervallen, scheve torens en standbeelden. Niets op tegen. Maar denk daarbij ook aan de alledaagse dingen in uw vakantiestreek of -land. Daar zijn ze heel gewoon; voor u zijn ze bijzonder. Dat laat deze vakantie foto zien; een markt ergens in Tu nesië. Er zijn ook in dat land prachtige hotels en westerse win kelstraten. Maar op zo'n markt vind je het echte leven: mannen, die zich met een hoed beschermen tegen de zon, een kameel, die neerkijkt op die mensendrukte. De foto is zo genomen, dat de twee mannen en de kameel vrij staand van elkaar en dus goed zichtbaar zijn. Modellen in de dierentuin Wie moeite heeft met het vinden van motieven: stap eens een dieren tuin binnenKijk er rondgeniet van alleswat er te zien ismaar neem wel de kamera mee. Dat hoeft niet persé een fotokamera te zijnIn een dierentuin zal ook een filmkamera veel bijzonders kunnen vastleggen, zoals bijvoorbeeld zo'n beer, die zó traag beweegt,, dat het "slow motion" lijkt. Er zijn mensen, die eerst een grammofoonplaat met dierengeluiden kopen en daarna de dieren gaan filmen die te horen zijn op de plaat. Helemaal echt wordt het natuurlijk als u met een geluids kamera filmt. Want met die geluiden er bij wordt het beslist een heel bijzondere film. Het goede moment Eigenlijk is het een heel gewoon plaatje, deze foto van die zeilboot. Maar toch wel knap gemaakt. De foto is genomen vanaf een ander schip. Dus moest de belichtingstijd erg kort zijn om bewegingson- scherpte te vermijden. Want zo te zien aan dat bollende zeil, staat er wél een stevig windje. Bovendien is er wat tegenlicht en daar moetje de lensopening goed op aanpassen. En tenslotte is er het moment van afdrukken, dat precies op het juiste ogenblik moet gebeuren. Kortom: gewoon een knappe foto. Foto als puzzél Een foto kan soms een puzzel zijn. Ook bij dit plaatje kan de vraag worden gesteld: wat wordt hier afgebeeld? Een spinneweb? Serpenti nes? Een stukje vitrage? Het antwoord is: een gebroken voorruit van een autoHet stuur van de auto is onderaan nog net zichtbaar. Om zo' n foto te maken in deze omstandigheden, moet je wel steeds de kamera bij de hand hebben en er aan denken. Maar de foto is dan in elk geval een originele herinnering aan een bijzonder moment, dat je hopelijk niet te vaak overkomt! Zoeken naar kontrasten Fotograferen is: attent zijn op het goede moment. Is: een beetje ge luk hebben. Maar fotograferen is ook: letten op de achtergrond om kontrasten te scheppen. Dat be wijst deze vakantiefoto van een jongetje, dat verdiept is in zijn spel. In zwart/witfoto's valt het hoofdmotief vaak weg tegen de achtergrond. Dat is hier voorko men, want het kind staat kon- trastrijk afgebeeld tegen de don kere raamopening. De les van de paardebloem Wat is er in Nederland gewoner dan een wei of een berm vol gele paardebloemen t die ook de def tige latijnse naam Taraxacum hebben? Wie het leven om zich heen oplettend bekijkt, ontdekt in die gele sterren tegen de donkere ondergrond een leuk fotomotief. Dat is trouwens óók een van de goede dingen van fotograferen: je bekijkt de wereld om je heen ak- tiever. Je let op wat mooi is en je neemt dat danvia foto's mee naar huis. Fotomotief uit 1613 Ze hebben er in 1613 niet van kunnen dromen, de bouwers van de Waterpoort in Sneek. Nu, ruim 350 jaar later, is deze poort een rustplek in de fotoroute Friesland, die dit voorjaar is verschenen. Friesland is de negende provincie, waarvoor de Stichting Amateurfo tografie een fotoroutefolder heeft uitgegeven (in samenwerking met de ANWB en de friese VVV's). Dit jaar komen er nog twee om de serie kompleet te maken. De foldertjes geven voor de automobilist een toeristische beschrijving van een bepaald gebied en doen meteen een aantal fotomotieven aan de hand. Wie belangstelling heeft voor deze routes: bij veel VVV-kantoren en de meeste ANWB-kantoren is de route van dat gebied verkrijgbaar. U kunt ze ook schriftelijk aanvragen bij de Stichting Amateurfotografie - Singel 32 in Amsterdam. De eerste folder kost 1,- (voor elk ex. meer 30 ct. extra). Het bedrag dient aan postzegels te worden bijgesloten, maar dan wel in de envelop. De opbouw van een foto Over deze foto van een paar vissende jongens kun je een hele diskussie opzetten. Eigenlijk zijn het twee foto's: het grote beeld, waartoe ook het rechterdeel en de fiets onderaan behoren èn het beeld, dat over blijft als je de stippellijnen als buitenkant neemt. Er zijn mensen, die zeggen dat die fiets vooraan de dieptewerking versterkt. Ze hebben gelijk. Anderen vinden de kleinere foto sterker omdat die zich koncen- treert op het belangrijkste: die twee op het steigertje zittende jongens. De kompositie van deze plaat is ook beter. Hoe het zij: de juiste beelduitsnede kiezen is belangrijk. Oog hebben voor details Een boerderij in het Drentse Or- velte, prachtig gerestaureerd in oude stijl. Mensen, die hem op een tocht ontdekken, maken er graag een foto van. Tot er iemand komt, die niet allereerst dat hele gebouw ziet, maar één detail: het rietwerk, dat volgens een oude techniek als sierwerk is gevloch ten in de gevel. Daar wordt een foto van gemaakt, die een klein kunstwerkje is geworden, vooral in kleuren.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 7