VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
Mitsubishi, topper uit Japan
VOLVO 343 SPECIAL
TOYOTA TOYOTA
GEBR. BLANKER B.V.
uit 'n goeie stal
Goedkoop in onderhoud
lib
WITTE POMPEN Bij ons Vlissingse bedrijf
DE MUYNCK
GEBRUIKTE AUTO'S - WITTE PRIJZEN
ca super benzine
de DREU en CO. B.V.
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 JULI 1977
Wie drie jaar geleden van
Mitsubishi had gehoord,
was of in Japan geweest of
een kenner bij uitstek op
het gebied van automobie
len. Want Mitsubishi begon
eerst in de late herfst van
1974 heel schoorvoetend in
ons land. Met twee typen
auto's en als zoveelste Ja
panse merk dat probeerde
een graantje mee te pikken
op de Nederlandse markt.
Bij Mitsubishi is het niet bij
een graantje gebleven. Het
voor ons tot voor kort nog
onbekende woord bleek te
staan voor een gigant van
de eerste orde. Een gigant
die nauwkeurig de komst
naar Europa had voorbe
reid en die hier te lande
heeft toegeslagen zoals dat
geen ander merk ooit lukte.
Kortom, Mitsubishi bleek
een regelrechte topper.
Ongeveer een jaar nadat
Volvo haar nieuwe model
343 heeft gelanceerd, is de
343DL Special uitgebracht.
Dit ter gelegenheid van het
vijftig-jarig bestaan van
Volvo, dat dit jaar wordt ge
vierd.
De 343 Special
kost 18.300 gulden
tegen 171900 gulden voor
de normale 343 DL
MITSUBISHI
Paauwenburg" B.V.
PRIJS VAN 11.110.- incl. B.T.W. (klaar op de weg)
NU UIT VOORRAAD LEVERBAAR
LEVERBAAR met DIV. MOTOREN
950 cc, 1100 cc en nu ook met een 1300 cc-motor.
NET ZO VEILIG EN BETROUWBAAR
als iedere andere Ford.
VOORWIELAANDRIJVING
MAAK VRIJBLIJVEND PROEFRIT
LAJ
worn -Vlissingen-01184-19010
Adres Middelburg: Poelendaeleweg 22 - Tel. 01180-14680
Om een beetje te begrijpen
hoe dat enorme grote en snelle
succes mogelijk is geweest, is
het noodzakelijk een stukje in
de geschiedenis te duiken. Van
zowel Japan als Nederland,
want in het succesverhaal van
Mitsubishi speelt één min of
meer toevalligheid een grote
rol. Het toeval dat een grote
importeur met een goed ge
smeerd dealernet beschikbaar
kwam voor een ander merk.
Maar daarover later.
Mitsubishi is niet zomaar de
eerste de beste. Het is een gi
gant die zelfs het machtige Ge
neral Motors overtroeft. Als
economische eenheid. Met dit
verschil dat Mitsubishi het niet
alleen moet hebben van auto's,
maar ook goed is vertegen
woordigd in de bank- en han
delswereld en beschikt over
tientallen bedrijven die naar
buiten toe onafhankelijk ope
reren. Naar buiten is dus Mit
subishi niet zo'n eenheid als
General Motors. Dit alles
neemt niet weg dat Mitsubishi
meer dan een half miljoen
mensen werk bezorgt en actief
is in de meest uiteenlopende
gebieden. Het concern maakt
net zo gemakkelijk vliegtuigen
als landbouwmachines en au
to's. En camera's,-zoals de be
roemde Nikon-toestellen of
voedsel in blik (onder de be
kende naam „three dia
monds", hetgeen Engels is voor
Mitsubishi). Mitsubishi
maakte ook al jaren auto's,
maar voerde die niet uit naar
Europa. Daar zat een contract
met Chrysler tussen. Toen dat
contract verviel, was de weg
voor Mitsubishi vrij en kwam
het merk naar Nederland.
Aangetrokken door de be
kende toenmalige Audi-
importeur Hart Nibbrig en
Greeve, kortweg HNG ge
noemd. HNG had tevoren
jaren in de moeilijkheden geze
ten. Deze firma was van ouds
her importeur van DKW en
later Audi. Toen de Audi-
f abriek echter aan het eind van
de jaren zestig fuseerde met
NSU ontstond in ons land de
situatie dat er twee importeurs
waren voor Audi-NSU, name
lijk de „oude" NSU-importeur
en de „oude" Audi-importeur.
Deze twee bestreden eikaars
rechten. Audi-NSU was niet
alleen tot stand gekomen, het
nieuw gevormde bedrijf was
bovendien verkocht aan
Volkswagen, zodat de VW-
importeur eigenlijk ook Audi
en NSU zou moeten importe
ren. De derde gegadigde dus,
die met het bot verdween waar
de andere twee om vochten.
VW-importeur Pon deed dat
door de import van HNG en
van de voormalige NSU-
importeur Van Oorschot af te
kopen.
Nu had HNG een zeer goede
en grote dealerorganisatie en
die kan je natuurlijk niet zo
maar overboord zetten. Bo
vendien is zo'n organisatie af
hankelijk van auto's om de
duizenden mensen die er wer
ken aan een behoorlijke boter
ham te helpen. En zie, toen
kwam HNG op de proppen met
Mitsubishi. Een zeer gelukkig
huwelijk, waarbij de gigant
Mitsubishi zomaar een prima
dealerorganisatie kreeg toege
speeld en waarbij de HNG-
organisatie als een donderslag
bij heldere hemel de beschik
king kreeg over een Japans
topmerk met een tweetal utis-
tekende automobielen in de
veelgevraagde middenklasse.
Het lijkt wel een sprookje,
maar is heel gewoon werke
lijkheid, zoals dagelijks op de
weg is te constateren. HNG
heeft de belofte waargemaakt
en Mitsubishi ook. HNG door
in rekordtijd af te stevenen op
20.000 en meer verkochte au
to's dit jaar en Mitsubishi door
het kleinste model, de Lancer,
indrukwekkend te verbeteren,
een sportcoupé, de Celeste, aan
het programma toe te voegen
en de Galant te vervangen door
de Galant Sigma die bezig is
een topper te worden in zijn
klasse. Aan het succes heeft
natuurlijk ook de auto zelf
meegewerkt. In korte tijd heb
ben de Mitsubishi's zich - mede
door de leus de „gestaalde per-
fektie" - een zeer goede reputa
tie verworven.
De Special is vooral uiterlijk
een veel etoerdere auto dan de
normale 343. Dat is bereikt
door brede velgen met 175/70
radiaalbanden te monteren en
door een aantal strips - be-
schermstrips op de zijkanten
en sierstrips achterop - op de
wagen te plakken. Vooral de
sierstrips achterop zorgen er
voor dat de hoge achterkant
lager lijkt dan hij is. De 343 DL
Special wordt geleverd in me
tallic kleuren en is voorzien
van getinte ruiten. Het dash
board is uitgevoerd in zwart.
De inbouw van een radio is
verregaand voorbereid: de
Special heeft een dakantenne
en ingebouwde luidsprekers in
standaarduitvoering. De radio
wordt bijgeleverd met een kor
ting van liefst 50%. De radio is
bewust niet opgenomen in het
pakket om de klant de keuze te
bieden uit verschillende soor
ten toestellen. Daarom is voor
de weg van 50% korting geko
zen. Al met al kan worden ge
steld dat de 343 DL Special een
aantrekkelijke auto is die zijn
vele kinderziekten nu wel ach
ter de rug heeft en die dank zij
een goede beheersing van de
prijs lang niet zo ongunstig
meer in zijn klasse ligt.
Toyota Corolla 20 economie, geel1972
Toyota Corolla 20 economie, geel1974
Toyota Corolla 20 4-deurs, geel1974
Toyota Corolla 20 economie, geel 1975
Toyota Corolla 20 coupé, geel 1975
Toyota Corolla 30 de luxe, geel 2x1975
Toyota Corolla 30 de luxe, bruin1975
Toyota Corolla 30 de luxe, wit 2x1976
Toyota Corolla 30 de luxe, geel 2x1976
Toyota Celica 1600 GT, geel1974
Toyota Corona MK II 2000, blauw1974
Toyota Crown 2000, blauw 1971
Datsun 120 Y de luxe, oranje1975
Datsun 120Y de luxe, bruin1975
Datsun 1200 de luxe, geel1971
Verhuur zonder chauffeur van
Toyota Corolla's - VW personenbussen - VW bestelwagens
inruil-financiering-garantie
AUTOMOBIELBEDRIJF
KLEIN VLAANDEREN 97 - MIDDELBURG - TELEFOON 12865
Autobedrijf
MOTORS CORPORATION
JJ
Gerbrandystr. 4 - Vlissingen - tel. 01184-65496
Mitsubishi - Lada - Zastava
Inruil - financiering - garantie
Lancer 1200L 1976
Lancer 1400 GL 1975
Passat LS 1974
Simca 1100 Tl 1974
Simca 1100 GLS 1973
Simca 1100 LS 1973
Fiat 128 1974
Sunbeam 1600 GLS 1975
Alfa Romeo Beriina 1971
Audi 80 SL 1974
Opel Ascona 1900 1972
Ranger 1900 Coupé 1973
Enkele koopjes zoals:
Citroen 2CV4, Daf 44, Vauxhall Viva, Ford
Escort
FORD FIËSTA
I
I
I
I
?*WMi)VIIDDELBURG, Zusterstraat 34, Tel. 01180-12972
VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632
off. Ford-Dealer.
i 10 cent goedkoper. Diesel cent goedkoper
1976:
RENAULT 5 L, 14.000 km 9.000.-
OQ
1975:
FORD 1600 L, 2-deurs, 40.000 km 8.000.-
OPEL KADETT, 38.000 km 8 750 -
MERCEDES 240 D 5 cyl. 80.000 kmn.o.t.k.
DATSUN CHERRY 40.000 km 7.950.-
FORD ESCORT STATIONCAR, 40.000 km 7.950.-
SIMCA 1301 SPECIAL, 44.000 km 7 900-
CITROÉN G SPECIAL, 57.000 km 9.500.-
SIMCA 1100 LX 33.000 km 8.250.-
MERCEDES BESTEL 306 D, 60.000 km excl. btw13.500.--
FORD 1600 L, 2-deurs, 62.000 km 8.750 -
TOYOTA COROLLA 30, 57.000 km 8.500.-
FIAT 127 6.500.-
1974:
FORD ESCORT 1300 L 51.000 km6 950-
OPEL KADETT, 66.000 km 6*800-
DATSUN 180 B, 37.000 km 8 250 -
FORD 1600 XL, 77.000 km 7 900 -
HANOMAG F 20 120.000 km n.0.t.k.
1973:
FORD TAUNUS 1600 L COMBI 6.750.-
FORD CAPRI 2300 GT gerev. motor 7 500 -
TOYOTA CELICA 1600 LT, 52.000 km 6.500.-
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S
FIAT 128 1972 2.750.
FIAT 128 1 972 3.250.
VWK70 1972 3.750.
FORD 1600 L 1971 2.950.
CITROËN 1971 1.200.
SIMCA 1100 4-drs. 1972 2.750.
FIAT 600 1971 1.000
AUSTIN MAXI 1500, 85.000 km, 1971 2.250.
FORD 12 M, 1970 1.250
PEUGEOT 204 1971 2.500.
CITROËN DYANE 1970 950
FORD ESCORT 1100, 1972 2 750
CITROËN 2 CV 1972 2 000.