VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN Mitsubishi, topper uit Japan VOLVO 343 SPECIAL TOYOTA TOYOTA GEBR. BLANKER B.V. uit 'n goeie stal Goedkoop in onderhoud lib WITTE POMPEN Bij ons Vlissingse bedrijf DE MUYNCK GEBRUIKTE AUTO'S - WITTE PRIJZEN ca super benzine de DREU en CO. B.V. DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 JULI 1977 Wie drie jaar geleden van Mitsubishi had gehoord, was of in Japan geweest of een kenner bij uitstek op het gebied van automobie len. Want Mitsubishi begon eerst in de late herfst van 1974 heel schoorvoetend in ons land. Met twee typen auto's en als zoveelste Ja panse merk dat probeerde een graantje mee te pikken op de Nederlandse markt. Bij Mitsubishi is het niet bij een graantje gebleven. Het voor ons tot voor kort nog onbekende woord bleek te staan voor een gigant van de eerste orde. Een gigant die nauwkeurig de komst naar Europa had voorbe reid en die hier te lande heeft toegeslagen zoals dat geen ander merk ooit lukte. Kortom, Mitsubishi bleek een regelrechte topper. Ongeveer een jaar nadat Volvo haar nieuwe model 343 heeft gelanceerd, is de 343DL Special uitgebracht. Dit ter gelegenheid van het vijftig-jarig bestaan van Volvo, dat dit jaar wordt ge vierd. De 343 Special kost 18.300 gulden tegen 171900 gulden voor de normale 343 DL MITSUBISHI Paauwenburg" B.V. PRIJS VAN 11.110.- incl. B.T.W. (klaar op de weg) NU UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVERBAAR met DIV. MOTOREN 950 cc, 1100 cc en nu ook met een 1300 cc-motor. NET ZO VEILIG EN BETROUWBAAR als iedere andere Ford. VOORWIELAANDRIJVING MAAK VRIJBLIJVEND PROEFRIT LAJ worn -Vlissingen-01184-19010 Adres Middelburg: Poelendaeleweg 22 - Tel. 01180-14680 Om een beetje te begrijpen hoe dat enorme grote en snelle succes mogelijk is geweest, is het noodzakelijk een stukje in de geschiedenis te duiken. Van zowel Japan als Nederland, want in het succesverhaal van Mitsubishi speelt één min of meer toevalligheid een grote rol. Het toeval dat een grote importeur met een goed ge smeerd dealernet beschikbaar kwam voor een ander merk. Maar daarover later. Mitsubishi is niet zomaar de eerste de beste. Het is een gi gant die zelfs het machtige Ge neral Motors overtroeft. Als economische eenheid. Met dit verschil dat Mitsubishi het niet alleen moet hebben van auto's, maar ook goed is vertegen woordigd in de bank- en han delswereld en beschikt over tientallen bedrijven die naar buiten toe onafhankelijk ope reren. Naar buiten is dus Mit subishi niet zo'n eenheid als General Motors. Dit alles neemt niet weg dat Mitsubishi meer dan een half miljoen mensen werk bezorgt en actief is in de meest uiteenlopende gebieden. Het concern maakt net zo gemakkelijk vliegtuigen als landbouwmachines en au to's. En camera's,-zoals de be roemde Nikon-toestellen of voedsel in blik (onder de be kende naam „three dia monds", hetgeen Engels is voor Mitsubishi). Mitsubishi maakte ook al jaren auto's, maar voerde die niet uit naar Europa. Daar zat een contract met Chrysler tussen. Toen dat contract verviel, was de weg voor Mitsubishi vrij en kwam het merk naar Nederland. Aangetrokken door de be kende toenmalige Audi- importeur Hart Nibbrig en Greeve, kortweg HNG ge noemd. HNG had tevoren jaren in de moeilijkheden geze ten. Deze firma was van ouds her importeur van DKW en later Audi. Toen de Audi- f abriek echter aan het eind van de jaren zestig fuseerde met NSU ontstond in ons land de situatie dat er twee importeurs waren voor Audi-NSU, name lijk de „oude" NSU-importeur en de „oude" Audi-importeur. Deze twee bestreden eikaars rechten. Audi-NSU was niet alleen tot stand gekomen, het nieuw gevormde bedrijf was bovendien verkocht aan Volkswagen, zodat de VW- importeur eigenlijk ook Audi en NSU zou moeten importe ren. De derde gegadigde dus, die met het bot verdween waar de andere twee om vochten. VW-importeur Pon deed dat door de import van HNG en van de voormalige NSU- importeur Van Oorschot af te kopen. Nu had HNG een zeer goede en grote dealerorganisatie en die kan je natuurlijk niet zo maar overboord zetten. Bo vendien is zo'n organisatie af hankelijk van auto's om de duizenden mensen die er wer ken aan een behoorlijke boter ham te helpen. En zie, toen kwam HNG op de proppen met Mitsubishi. Een zeer gelukkig huwelijk, waarbij de gigant Mitsubishi zomaar een prima dealerorganisatie kreeg toege speeld en waarbij de HNG- organisatie als een donderslag bij heldere hemel de beschik king kreeg over een Japans topmerk met een tweetal utis- tekende automobielen in de veelgevraagde middenklasse. Het lijkt wel een sprookje, maar is heel gewoon werke lijkheid, zoals dagelijks op de weg is te constateren. HNG heeft de belofte waargemaakt en Mitsubishi ook. HNG door in rekordtijd af te stevenen op 20.000 en meer verkochte au to's dit jaar en Mitsubishi door het kleinste model, de Lancer, indrukwekkend te verbeteren, een sportcoupé, de Celeste, aan het programma toe te voegen en de Galant te vervangen door de Galant Sigma die bezig is een topper te worden in zijn klasse. Aan het succes heeft natuurlijk ook de auto zelf meegewerkt. In korte tijd heb ben de Mitsubishi's zich - mede door de leus de „gestaalde per- fektie" - een zeer goede reputa tie verworven. De Special is vooral uiterlijk een veel etoerdere auto dan de normale 343. Dat is bereikt door brede velgen met 175/70 radiaalbanden te monteren en door een aantal strips - be- schermstrips op de zijkanten en sierstrips achterop - op de wagen te plakken. Vooral de sierstrips achterop zorgen er voor dat de hoge achterkant lager lijkt dan hij is. De 343 DL Special wordt geleverd in me tallic kleuren en is voorzien van getinte ruiten. Het dash board is uitgevoerd in zwart. De inbouw van een radio is verregaand voorbereid: de Special heeft een dakantenne en ingebouwde luidsprekers in standaarduitvoering. De radio wordt bijgeleverd met een kor ting van liefst 50%. De radio is bewust niet opgenomen in het pakket om de klant de keuze te bieden uit verschillende soor ten toestellen. Daarom is voor de weg van 50% korting geko zen. Al met al kan worden ge steld dat de 343 DL Special een aantrekkelijke auto is die zijn vele kinderziekten nu wel ach ter de rug heeft en die dank zij een goede beheersing van de prijs lang niet zo ongunstig meer in zijn klasse ligt. Toyota Corolla 20 economie, geel1972 Toyota Corolla 20 economie, geel1974 Toyota Corolla 20 4-deurs, geel1974 Toyota Corolla 20 economie, geel 1975 Toyota Corolla 20 coupé, geel 1975 Toyota Corolla 30 de luxe, geel 2x1975 Toyota Corolla 30 de luxe, bruin1975 Toyota Corolla 30 de luxe, wit 2x1976 Toyota Corolla 30 de luxe, geel 2x1976 Toyota Celica 1600 GT, geel1974 Toyota Corona MK II 2000, blauw1974 Toyota Crown 2000, blauw 1971 Datsun 120 Y de luxe, oranje1975 Datsun 120Y de luxe, bruin1975 Datsun 1200 de luxe, geel1971 Verhuur zonder chauffeur van Toyota Corolla's - VW personenbussen - VW bestelwagens inruil-financiering-garantie AUTOMOBIELBEDRIJF KLEIN VLAANDEREN 97 - MIDDELBURG - TELEFOON 12865 Autobedrijf MOTORS CORPORATION JJ Gerbrandystr. 4 - Vlissingen - tel. 01184-65496 Mitsubishi - Lada - Zastava Inruil - financiering - garantie Lancer 1200L 1976 Lancer 1400 GL 1975 Passat LS 1974 Simca 1100 Tl 1974 Simca 1100 GLS 1973 Simca 1100 LS 1973 Fiat 128 1974 Sunbeam 1600 GLS 1975 Alfa Romeo Beriina 1971 Audi 80 SL 1974 Opel Ascona 1900 1972 Ranger 1900 Coupé 1973 Enkele koopjes zoals: Citroen 2CV4, Daf 44, Vauxhall Viva, Ford Escort FORD FIËSTA I I I I ?*WMi)VIIDDELBURG, Zusterstraat 34, Tel. 01180-12972 VLISSINGEN, Industrieweg 1, tel. 01184-14632 off. Ford-Dealer. i 10 cent goedkoper. Diesel cent goedkoper 1976: RENAULT 5 L, 14.000 km 9.000.- OQ 1975: FORD 1600 L, 2-deurs, 40.000 km 8.000.- OPEL KADETT, 38.000 km 8 750 - MERCEDES 240 D 5 cyl. 80.000 kmn.o.t.k. DATSUN CHERRY 40.000 km 7.950.- FORD ESCORT STATIONCAR, 40.000 km 7.950.- SIMCA 1301 SPECIAL, 44.000 km 7 900- CITROÉN G SPECIAL, 57.000 km 9.500.- SIMCA 1100 LX 33.000 km 8.250.- MERCEDES BESTEL 306 D, 60.000 km excl. btw13.500.-- FORD 1600 L, 2-deurs, 62.000 km 8.750 - TOYOTA COROLLA 30, 57.000 km 8.500.- FIAT 127 6.500.- 1974: FORD ESCORT 1300 L 51.000 km6 950- OPEL KADETT, 66.000 km 6*800- DATSUN 180 B, 37.000 km 8 250 - FORD 1600 XL, 77.000 km 7 900 - HANOMAG F 20 120.000 km n.0.t.k. 1973: FORD TAUNUS 1600 L COMBI 6.750.- FORD CAPRI 2300 GT gerev. motor 7 500 - TOYOTA CELICA 1600 LT, 52.000 km 6.500.- DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S FIAT 128 1972 2.750. FIAT 128 1 972 3.250. VWK70 1972 3.750. FORD 1600 L 1971 2.950. CITROËN 1971 1.200. SIMCA 1100 4-drs. 1972 2.750. FIAT 600 1971 1.000 AUSTIN MAXI 1500, 85.000 km, 1971 2.250. FORD 12 M, 1970 1.250 PEUGEOT 204 1971 2.500. CITROËN DYANE 1970 950 FORD ESCORT 1100, 1972 2 750 CITROËN 2 CV 1972 2 000.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 10