VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
UITVERKOOP
ZOMERTIP!
Simca 1307 GLS 1976 9000 km.
Opel Manta GTE 1975 25.000 km.
Simca 1100 GLS 1976 30.000 km.
Simca 1100 ES 1976 40.000 km.
Chrysler 2 Itr. 1975 24.000 km.
Volkswagen Polo 1976 15.000
Opel Kadett City 1976 16.000 km.
Fiat 127 Special 1976 IQ.OQOkm.
super benzine
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V
SPECIALE AANBIEDINGEN
Uw vakantiekoopje staat bij ons
door:
fred v.d. vlugt
Enkele zeer mooie modellen
onvoorstelbaar sterk - prettig in onderhoud
schoonmaken met water
ANWB gekeurd en BOVAG
garantiebewijs
IN DE OPRUIMING
TRADITIEGETROUW HOGE
KORTINGEN OP FONKELNIEUWE
ARTIKELEN
HERENMODE w
Bij ons Vlissingse bedrijf
cent goedkoper. Diesel
cent goedkoper
Showroom
Paul Krugerstraat 237
- Vlissingen - 01184-19010
Adres Middelburg: Poelendaeleweg 22 - Tel. 01180-14680
DORPSSTRAAT 123 - HEINKENSZAND - TEL. 01106-1482
Autobedrijf ZEELAND B.V.
Rotterdamsekaai 61-63 - Middelburg
Tel. 01180-26355
Autobedrijf PAUL KRUGER B.V
Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen
Tel. 01184-12008
De Introductie van de Fiat 131
Mkafiori aan het einde van het
jaar 1974 betekende voor deze
Italiaanse fabriek een belang
rijke stap. Immers, de wagen
werd ontwikkeld in een tijd, dat
de automobielwereld na een
aantal voorspoedige jaren, de
wind minder in de zeilen had.
Dat Fiat in het nieuwe
model een enorm vertrouwen
had mag afgeleid worden uit
het feit dat de ontwerpers van
de nieuwe Mirafiori in één klap
niet minder dan elf verschil
lende versies op de markt
brachten. In twee- en vierdeurs
uitvoering, als Special en Fa
miliale (stationcar), met een
1300 en een 1600 cc motor, met
een 4-versnellingsbak en zelfs
een 5-bak op het 1600 4 deurs
top-model.
Vormgeving en uitvoering
Uiterlijk is de Mirafiori veel mo
derner, veel eleganter ook dan
z'n voorganger de 124. Het
nieuwe, strak gelijnde model is
23 cm langer dan de oude wagen
en daar profiteren vooral de ach
terpassagiers van, die over,
beenruimte in deze auto zeker
niets te klagen hebben. Aaft de
buitenzijde valt ook het nieuwe
voorfront op met op de 1600 ver
sies vier ronde in plaats van twee
vierkante koplampen. Bumpers
met rubber stootranden, mat-
zwarte ruitenwissers, bescher-
mingslijsten langs de zijflanken
en stajen velgen met een ver
chroomde naafdop accentueren
verder het uiterlijk. Binnen in de
wagen heeft Fiat bewust het ac
cent gelegd op comfort. De voor-
stoelen zijn ruim verstelbaar
evenals de rugleuning, die met
één handeling van de stelknop in
de slaapstand kan worden ge
bracht. De bestuurder vindt een
gemakkelijke zit achter het stuur,
dat trouwens verticaal verstel
baar is, zodat langere mensen
voor een prettiger rijpositie meer
beenruimte kunnen creëren. He
laas ontbreken hoofdsteunen op
de voorstoelen. een extra dat Fiat
hopelijk binnenkort standaard zal
gaan voeren. Het dashboard is
overzichtelijk en netjes afge
werkt. de bedieningshandles zit
ten voor het merendeel goed
onder bereik rond de stuurkolom
gegroepeerd, het verwarmings-'
en ventilatiesysteem, dat cen
Austin Mini 850 bruin 1970
Citroén 2CV4 rood 1973
Citroen Dyane 6 grijs 1969
Citroén GS Club beige 1971
DAF 33 rood 1971
Ford Taunus 1300 L groen 1970
Ford 12 M beige 1968
Ford 12 M groen 1969
Ford 12 M rood 1970
Ford 12 M 1300 goudgeel 1970
Fiat 128 wit 1970
Simca 1301 Spec groen 1970
Simca 1100 Spec wit 1971
Simca 1301 wit 1971
Vauxhall Viva Estate orijs 1970
Middelburg, Zusterstraat 34, Tel. 01188-12972
Vlissingen, Industrieweg 1, Tel. 01184-14632
OFF. FORDDEALER
traal in het dashbord ié geplaatst
werkt goed. Fiat heeft vanzelf
sprekend in de nieuwe Mirafiori-
serie alle passie^ veiligheids
voorzieningen toegepast, die
vandaag aan de dag ter be
scherming van de inzittenden
worden vereist. Oprolgordels
behoren tot de standaard uitrus
ting. de stuurkolom is gedeeld en
schokabsorberend, evenals de
bumpers. Het passagierscom
partiment bestaat uit een verste
vigde kooiconstructie, aan voor
en achterzijde van de wagen zijn
kreukelzoo^s aangebracht en
natuurlijk is de brandstoftank
boven de achteras aemonteerd.
Rij-eigenschappen
Ietwat merkwaardig en in te
genstelling tot haar eigen
modellen-politiek heeft Fiat voor
de Mirafiori gekozen voor het
oude principe van motor vóórin
en aandrijving op de achterwie
len. Gezegd moet worden, dat de
fabriek een zeer acceptabel
compromis heeft gevonden tus
sen verings-comfort en weg-
vastheid. De onderstelconstruc
tie is niet zomaar ontwikkeld,
men heeft bewust gekozen voor
de solide constructie van een Mc
Pherson wielophanging aan de
voorzijde, dus schroefveren naet
ingebouwde telescopische
schokdempers, en een starre as
met eveneens schroefveren en
telescopische schokdempers
aan de achterzijde, met draag-
armen in de langsrichting en een
schuin geplaatste reactiestang.
Prestaties
De motoren van de 131 Mira
fiori serie zijn afgeleid van de 1,6
liter, die oorspronkelijk in de
grote Fiat 132 huisde. De fabriek
heeft echter bewust een aantal
wijzigingen aangebracht om een
langere levensduur en een zui
niger gebruik te realiseren. Fac
toren die immers van primair be
lang waren bij de introductie van
de Mirafiori. Zo hebben de 1300
en 1600 versie in de Mirafiori
geen bovenliggende nokkenas
en is ook de verhouding van bo
ring en slag veranderd. Daar
door verkreeg men motoren, die
reeds bij een laag toerental
(5400 omw/m) hun maximum
vermogen leveren, respectieve
lijk 65 PK voor de 1300 en 75 PK
voor de 1600 versie.
Gezegd moet worden, dat de
kleinste (1300 cc) motor in die
Mirafiori beslist geen hoogvlieger
is, maar dat was ook niet te ver
wachten, want door alle extra
veiligheids-voorzieningen, het
extra comfort en de vergrote car
rosserie is het gewicht van de Mi-
rafJöri toegenomen tot ruim 1000
kg en dat is een hele sjouw voor
zo'n betrekkelijke kleine kracht
bron. De topsnelheid van deze
versie komt dan ook net tot 140
km per uur. De 1600 versie -
waarmee we ditmaal ook onze
rij-impressies opdeden verdient
bij ons eigenlijk toch wel de voor
keur, temeer omdat die motor in
de Mirafiori duidelijk minder hard
moet werken, daardoor bedui
dend stiiTef is en zelfs ook zuini
ger in het gebruik is. Om een paar
verbruikscijfers te noemen: bij 80
km per uur kwamen we met de
1300 op 1 op 13,6; met de 1600
op 1 op 14,8. Bij 100 km per uur
op resp. 1 op 10,8 en 1 op 12, 1
een duidelijk voordeel dus voor
de grotere motor. Boven de 100
km per uur komt de 1300 al snel
onder de 1 op 10. terwijl de 1600
bij 120 km per uur gemiddeld nog
altijd 1 op 10,3 verbruikt.
Conclusie
De Fiat 131 Mirafiori moet
zeker voor een grote groep auto
rijders, die op comfort en ruimte
gesteld zijn een aantrekkelijke
aanbieding zijn. De wagen is ech
ter wat moeilijk te verkopen als
opvolger van de 124, omdat die
Mirafiori zoveel meer biedt, zo
veel ruimer en moderner is dan
de voorganger. De oude 124 rij
der, gewend aan een compacte,
sportievere auto zal dan ook in de
1300 versie nauwelijks een op
volger zien. Hij - en een groep
potentiële andere kopers - zal
bewust een stapje omhoog moe
ten doen, waarbij de 1600 Spe
cial serie keuze genoeg biedt.
Zekerheid
Heel belangrijk voor het kopen van elke
occasion. Zekerheid wat betreft deskun
dige voorlichting, veel keus. perfecte
auto-conditie, topservice.
Al die zekerheden heeft u in ons occa
sion-centrum.
kostuums
lichtgewicht kostuums
vrijetijd kostuums
kolberts
Chrysler 160 GT 1971 2.750.- Audi 100 1970
Chrysler 160 1971 950.- Autobianchi 1969
Chrysler 180 1970 1.950.- Chrysler 180 1971
Chrysler 180 1973 3.900.- Citroen Ami 1972
Citroen 2CV 1970 750.- Citroëm Ami Service 1974
Citroen Dyane 19722.950.- DAF 55 1970
Citroen GS 1971 2.950.- Fiat 128 1970
Fiat 128 1972 3.500.- Opel Kadett Coupé 1969
Lancia Fulvia 1970 750.- Opel Rekord 1971
Opel Kadett 1970950.- Renault R16 1970
Opel Kadett 1972 2.950.- Simca 1000 1 971
Peugeot 504 1971 2.250.- Simca 1100 1971
Simca 1000 1971 900.- Simca 1301 1967
Simca 1100 1970 900.- Simca 1301 1971
Simca 1501 1973 3.900.- VW Bestel 1969
pantalons
regenjassen
jacks
overhemden
ook korte mouw
Dit alles ook in grote maten!
Ook in deze zomertijd werkt ons atelier op volle
toeren om u snel en vakkundig aan uw nieuwe
kleding te helpen.
Gortstraat 32-34 - Middelburg - tel 01180-12508
Op deze koopjes kan niet ingeruild worden
FORD ESCORT STATIONCAR, 40.000 km
SIMCA 1301 SPECIAL 44.000 km
CITROEN G SPECIAL. 57.000 km
SIMCA 1100 LX 33.000 km
MERCEDES BESTEL 306 D, 60.000 km excl. btw
FORD 1600 L, 2-deurs, 62.000 km
TOYOTA COROLLA 30, 57.000 km
TIAT127
DIVERSE GOEDKOPERE AUTO'S
FIAT 128 1972
FIAT 128 1972
VW K70 1972
FORD 1600 L 1971
CITROÉN 1971
SIMCA 1100 4-drs. 1972
FIAT 600 1971
AUSTIN MAXI 1500, 85.000 km, 1971
FORD 12 M, 1970
PEUGEOT 204 1971
CITROÉN DYANE 1970
NSU 1000 C, 1972
FORD ESCORT 1100, 1972
CITROÉN 2CV 1972
1976:
RENAULT 5 L, 14.000 km
1975:
FORD 1600 L, 2-deurs, 40.000 km
OPEL KADETT, 38.000 km
MERCEDES 240 D 5 cyl., 80.000 km
DATSUN CHERRY 40.000 km
1974:
Ford Escort 1300 L 51.000 km
Ford Taunus 1600 68.000 km
OPEL KADETT, 66.000 km
DATSUN 180 B, 37.000 km
FORD 1600 XL 77.000 km
HANOMAG F 20 120.000 km
1973:
FORD TAUNUS 1600 L COMBI
FORD CAPRI 2300 GT gerev. motor
TOYOTA CELICA 1600 LT 52.000 km
8.900.-
8.750.-
n.o.t.k.
7.950,-