Raas de Zeeuwse primus san het wielen/oorseizoen JAN RAAS KREEG VREEMDE VROUWEN OM DE NEK C0O 99 A Zaterdag OCCASIONSHOWDAG bij DIJKWEL ENORME SORTERING OCCASIONS VAN DE ZUINIGE 2CV; DE COMFORTABELE GS; TOT DE SUPERDELUXE CITROËN CX A mm CHAMPION RACE-FIETSEN Kiss-misses DIJKWEL OCCASIONS VERDER HEBBEN WIJ IN VOORRAAD IBI AUmOCBIGING WIELER-SPORT VAN DEN DRIEST SERV. STATION TEXACO AUTOHANDEL NEUFEGLISE 1 verkrijgbaar in 3 kleuren KANAALSTRAAT 40 - OOST-SOUBURG 3 of 6 maanden garantie A.N.W.B.-gekeurd gecleand en gepoetst blauwe of gele no. platen volle tank oenzine 100% financiering mogelijk 1tankdop met slot 2. gevarendriehoek 3. reservelampset 4. E.H.B.O.-verbandkussen RENAULT 12 TL... 1976 RENAULT 5 L 1976 RENAULT 5 TL 1976 OPEL KADETT Coupé... 1976 OPEL KADETT 1975 RENAULT 12 TR 1974 MAZDA 1300 L 1975 SIMCA 1100 Tl 1975 FIAT 127 1974 MINI 1000 1975 SIMCA 1100 SPEC. 1974 FORD CAPRI 1975 SIMCA 1000 1973 VOLVO 164 aut 1973 MORRIS MARINA 1976 VOLVO 142 1971 OPEL MANTA 1972 1974 FORD CONSUL Coupé.. 1972 TOYOTA 1000 1974 TOYOTA CARINA 1976 FORD GRANADA... 1973 PEUGEOT Jiesel 1974 Veerseweg 104 MIDDELBURG 01180-29955 Industrieweg 35 VLISSINGEN 01184-19810 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 MEI 1977 o&sooooacqocoaoocoooccosoccccocqccococccoooococooooooooqoqoeooooooocoaooooeqooococcooscooooeogeoococqccccocoot leooceoocooGocoaocccocccoc voosoose jOOOOOOG Jan i?aas 's-GRAVENPOLDER - Eer nieuwbouwwijk in 's- Gravenpolder met huizen op een rijtje op een doorsnee vrijdagmiddag. In de Iepe straat zit een boomlange vent die uit het goede hout is gesne den. Een nuchtere Zeeuw, die bijzonder goed relativeren kar en het betrekkelijke van alle* onder ogen durft te zien. Eer man die in het prille begin var het wielerseizoen 1977 met d< regelmaat van de klok toesloep en de Nederlandse belangstel ling voor de pedaleurs om den brode weer grootse vormer deed aannemen. Tijdens dt Amstel Golde Race werd dal bevestigd, want tijdens dil Limburgse klautergebeurer zag het zwart van het volk Mede door Jan Raas, die bereid bleek om speciaal voor onze le zers alles nog eens op een rijte te zetten. Laten we Jan Raas aan het woord. .,Het was voor mij ook wei een verrassing dat het zo is ge gaan. Niet dat ik steeds beter ga rijden, want dat zit in de opbouw van mijn carrire. Maai wie durft te hopen, dat hij bin nen een maand twee belang rijke klassiekers zal winnen. Vier jaar heb ik bij deamateurs gereden. In totaal won ik toen 29 koersen en was twee keer de regelmatigste in de klassiekers (Trofee Caballero). In die klas siekers kon ik me meten met de beste amateurs, terwijl de ki lometers en de andere omstan digheden me aanspraken en me uitdaagden. Ik werd kam pioen van Nederland bij de amateurs in Hoogerheide en stapte over naar de rijen van de profs. Ik was net 22 en moesl nog een heleboel leren. Een erg druk voorjaar in de Raleigh- kleuren veroorzaakte een te rugval na de openingsklassie- kers. In dat moeilijke eerste jaar won ik nog twee kermis- koersen (Zottegem en 's- gravenpolder), waarna ik me kon voorbereiden op mijn tweede profjaar. Raleigh had zich versterkt" met wereld kampioen Kuiper, Karstens, Knetemann en Thurau. We hadden onderling wel geen ru zie, maar je kreeg gewoon te weinig kansen. Net voor de start van de Ronde van Neder land wilde Peter Post me onder druk zetten. Ik moest een nieuw contract tekenen of ik kon niet starten in de prof tour. Ik heb toen maar voor het laat ste gekozen. Ik was immers een stuk sterker gaan rijden en had dat uitgedrukt in de verove ring van de Nederlandse prof- titel voor Van den Hoek en Kuiper (de nummers 1,2 en 3 van Simpelveld starten in Vlis- singen, red.) en overwinningen in een etappe van de ronde van België, Peruelz, Sas van Gent en 's-Gravenpolder. In de klas siekers had ik het ook goed ge daan; Parijs-Roubaix (7), Am- stel Gold Race (2), Omloop van Het Volk (8), Ronde van Vlaanderen (11), eindklasse ment Ronde van België (4), we reldkampioenschap (8), Parijs-Tours (8) en nog tweede in een andere Franse klassieke wegwedstrijd. Daarom was het ook verklaarbaar dat Frisol me wel wilde hebben voor de klas siekers. Voor de rondes ging Frisol ook de markt op en trok daarvoor Ocana aan". Dit jaar startte Raas in het Frisol-tricot en de successen stapelden zich op. Zaterdag rijdt hij zijn eerste criterium in Nederland na zijn eclatante optreden in het seizoenbegin. Zoals wij U vorige week reeds hebben gemeld is de gebrilde renner uit 's-Gravenpolder voornemens om in Vlissingen op de voorgrond te treden. Hij is zulks ook aan zijn suppor ters verplicht. Een van de grootste supporters van Jan is zijn echtgenote. In september hoopt het koppel Jan en Anja geen ronde voorsprong te ne men, maar het gezin uit te breiden. Anja Raas heeft haar snelle echtgenoot op de kermis van 's Heerenhoek leren ken nen. Daar is het tweetal overi gens recentelijk gestart met het bouwen van een huis. Anja Raas volgt de klassiekers altijd op de televie, omdat ze er dan meer van kan zien. Jan Raas is nu 24. Plannen om een koers- loopbaan a la Poulidor op te bouwen heeft hij niet. Het studeren zag hij nooit zo zitten. Hij verdomde het en heeft daarvan nu wel enige spijt. Hij beseft dat hij met zijn drie jaar HBS op de maat schappelijke toer niet zo ver zal komen. Omdat hij zwem men, voetballen en fietsen leu ker vond. Jan Raas spreekt vloeiend Zeeuws, Nederlands, Vlaams en Engels, maar in de wielersport is Frans een be langrijke taal, vandaar dat hij het niet bij de langzame ma nier (hij heeft Ocana en Ro mero in de ploeg en rijdt in Frankrijk) wil laten en in sep tember bijvoorbeeld een cur sus Frans wil aanpakken. De contractwaarde van Jan Raas is door zijn klassieke suc cessen wel wat gestegen, maar het „grote geld" zoals makkers als Merckx en Maertens dat verdienen, ligt nog buiten be reik van deze Zeeuw. Jan van Stee regelt de Nederlandse contracten, terwijl de grote managers inmiddels ook de eerste belangstelling voor Jan Raas hebben getoond. De Frisol-troef gaat dit jaar ook naar de Ronde van Frankrijk. Hij zou daar graag een etappe winnen, terwijl hij verwacht dat hij dit jaar iets beter dan vorig jaar „omhoog" zal rijden. Het trainen in het seizoen ligt Jan Raas wat zwaar op de maag. „In de winter hunker ik naar competitie. De zesdaagse van Rotterdam brak mijn stille periode. Die zesdaagse is me overigens goed bevallen; ik zal er komende winter drie of vier rijden. Vorig jaar heb ik 120 koersen gereden. Het is dan begrijpelijk dat je het aan het eind van het seizoen niet meer zo ziet zitten. In het voorsei zoen vreet je kilometers om in topvorm te komen. Door de vele koersen blijf je dan in conditie. Je kunt het dan moei lijk opbrengen om ook op de trainingsdagen diep onder de beugel te gaan. Om het ritme te bewaren kruip ik wel iedere dag op mijn fiets. Met collega's zoals Cees Priem, Cees Bal en Jos Schipper, of met de ama teurs hier uit de contreien". Praten over Peter Post hoeft niet zonodig voor Jan Raas: „Alle ploegleiders hebben voor- en nadelen. Het hoofd stuk Post is voorbij. Ik moet verder. Bijvoorbeeld zaterdag naar Vlissingen". 'S GRAVENPOLDER - De ge lijkenis met de Zeeuwse flyer Jo de Roo gaat niet helemaal op. Jan Raas is veel rapper dan de Roo, die het meestal moest hebben van een ontsnapping in de finale. Het enige wat het tweetal gemeen heeft is het concentratie-vermogen. Het leven naar een wedstrijd toe. Jan Raas kan bovendien een grotere periode door constant heid uitblinken. Dat is dit sei zoen nadrukkelijk gebleken. Het begon in de Ronde van de Middelandse Zee, waar Jan Raas een etappe won en vierde werd in het eindklassement. Daarna de Omloop van het Volk in het Belgenland. Raas was ontsnapt en kreeg het ge zelschap van Freddy Maertens om daarna in de eindsprint door de regerende kampioen te worden terug gewezen. In Parij-Nice had Jan Raas zich slecht voorbereid op de tijdrit tegen bergop. Daardoor werd hij „slechts" negende in de to taalrangschikking. Ten op zichte van de twee voorgaande jaren had Jan Raas aan het eind van Parijs-Nice meer re serves over. Dat kwam enkele dagen later tot uitdrukking in Milaan-San Remo. In die St. Jozefsklassieker demarreerde de Zeeuw op de laatste pukkel De Poggio. Hij ging een Ita liaan achterna, liet hem achter en ging zelf door om het abso- Jan Raas gehuldigd na het behalen van de proftitel lute hoogtepunt uit zijn ren nersloopbaan te beleven. Ie dereen was door het dolle heen. De Italiaanse vrouwen waren enthousiast en vlogen de vlie gende Hollander om de hals. Na die koers zijn de cracks niet naar Jan Raas toegekomen. Ook Peter Post niet. In de daarop volgende dagen kwa men de cracks een praatje met hem maken in het peleton, maar het blijft voor de Beve- landse krachtpatser hetzelfde of hij met een wereldkampioen of een krabber aan de babbel is. Raas kreeg meer zelfver trouwen en ging minder tegen de grote mannen opkijken. Hij wist dat hij in aantocht was. Hij reed zich ook in de kijker in Kuurne-Brussel-Kuurne. Als strip-teaser, omdat hij niet in de gaten had dat hij met een gescheurde broek koerste, nadat hij veertig kilometer voor het einde in prikkeldraad was gevallen. Met gescheurde broek, die door de BRT royaal in beeld gebracht werd, finishte Jan toch nog als vijfde. In de grote prijs van Harelbeke (7e), Bra bantse Pijl (5e) en de vier daagse van de Panne reed hij zich in de kijker, maar in die meerdaagse kneusde hij zijn hand in de derde rit. De fiets was total-loss en hij moest een half uur wachten op de mate riaalwagen. In de Waalse Pijl startte Raas niet, omdat hij zich wilde prepareren op de Amstel Gold Race twee dagen later, Raas rust na de schitterende triomf in Meerssen, maar aan zetten in de Ronde van België. In die meerdaagse smakte hij weer tegen het wegdek. Hij luisterde naar een aparte tik, die zijn fiets steeds produ ceerde en zag daardoor een valpartij van twee collega's die op het kantje gezet werden- niet. Jan Raas hield er een ste kende hoofdpijn en een hoof- wonde op de plaats, waar de valhelm op het hoofd knelt, aan over. Het herstel vlotte en in Parijs-Roubaix, Gent- Wevelghem en Luik- Bastanaken-Luik was Jan Raas er weer. Zaterdag zal de Nederlandse kampioen aan treden op de Vlissingse Boule vard. VLISSINGEN - Een wieler ronde zonder ronde-miss is uitgesloten. Het wielercomité Souburg heeft voor de Omloop van de BOulevard zelfs twee dames weten aan te trekken. Dat zijn Ineke de Kam-Diele- man, die als miss-Vlissingen deze stad vertegenwoordigt, en Miss Skol in de omloop van de Boulevard is Anneke de Ridder, een van de grotere sponsors. Zij zullen de prijzen uitreiken en uiteraard de kus voor de winnaar. De rondemis sen zuilen ook meerijden in de reklamekaravaan, die om half twaalf van het zwembad Vlis singen vertrekt. DE FAAM Citroën 2200 CX Super 10.000 km gel. 6 mnd. oud Toyota Celica LT1976 Audi 80 L 1974 Peugeot 104 1974 Opel Ascona1974 Opel Ascona1973 Citroën Dyane 1972 Simca 1100 1971 BMW 2500 1975 Toyota Celica nov 1975 Ford 1600 Stationcar1974 Fiat 850 Coupé1972 VW 1302 1972 Ford Prefect20 jaar oud Garantie - Inruil - Financiering Scheldestraat 45 - Vlissingen Tel. 01184-14831 met 10 versnellingen Gravenstraat 18 Middelburg - Tel. 12410 Winkel s maandags gesloten

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 15