Raas de Zeeuwse primus san het wielen/oorseizoen
JAN RAAS KREEG VREEMDE VROUWEN OM DE NEK
C0O
99
A
Zaterdag OCCASIONSHOWDAG
bij DIJKWEL
ENORME SORTERING OCCASIONS
VAN DE ZUINIGE 2CV; DE COMFORTABELE GS; TOT
DE SUPERDELUXE CITROËN CX
A
mm
CHAMPION
RACE-FIETSEN
Kiss-misses
DIJKWEL OCCASIONS
VERDER HEBBEN WIJ
IN VOORRAAD
IBI AUmOCBIGING
WIELER-SPORT
VAN DEN DRIEST
SERV. STATION TEXACO
AUTOHANDEL NEUFEGLISE
1
verkrijgbaar in 3 kleuren
KANAALSTRAAT 40 - OOST-SOUBURG
3 of 6 maanden garantie
A.N.W.B.-gekeurd
gecleand en gepoetst
blauwe of gele no. platen
volle tank oenzine
100% financiering mogelijk
1tankdop met slot
2. gevarendriehoek
3. reservelampset
4. E.H.B.O.-verbandkussen
RENAULT 12 TL...
1976
RENAULT 5 L
1976
RENAULT 5 TL
1976
OPEL KADETT Coupé...
1976
OPEL KADETT
1975
RENAULT 12 TR
1974
MAZDA 1300 L
1975
SIMCA 1100 Tl
1975
FIAT 127
1974
MINI 1000
1975
SIMCA 1100 SPEC.
1974
FORD CAPRI
1975
SIMCA 1000
1973
VOLVO 164 aut
1973
MORRIS MARINA
1976
VOLVO 142
1971
OPEL MANTA
1972 1974
FORD CONSUL Coupé..
1972
TOYOTA 1000
1974
TOYOTA CARINA
1976
FORD GRANADA...
1973
PEUGEOT Jiesel
1974
Veerseweg 104 MIDDELBURG 01180-29955
Industrieweg 35 VLISSINGEN 01184-19810
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 4 MEI 1977
o&sooooacqocoaoocoooccosoccccocqccococccoooococooooooooqoqoeooooooocoaooooeqooococcooscooooeogeoococqccccocoot
leooceoocooGocoaocccocccoc
voosoose
jOOOOOOG
Jan i?aas
's-GRAVENPOLDER - Eer
nieuwbouwwijk in 's-
Gravenpolder met huizen op
een rijtje op een doorsnee
vrijdagmiddag. In de Iepe
straat zit een boomlange vent
die uit het goede hout is gesne
den. Een nuchtere Zeeuw, die
bijzonder goed relativeren kar
en het betrekkelijke van alle*
onder ogen durft te zien. Eer
man die in het prille begin var
het wielerseizoen 1977 met d<
regelmaat van de klok toesloep
en de Nederlandse belangstel
ling voor de pedaleurs om den
brode weer grootse vormer
deed aannemen. Tijdens dt
Amstel Golde Race werd dal
bevestigd, want tijdens dil
Limburgse klautergebeurer
zag het zwart van het volk
Mede door Jan Raas, die bereid
bleek om speciaal voor onze le
zers alles nog eens op een rijte
te zetten. Laten we Jan Raas
aan het woord.
.,Het was voor mij ook wei
een verrassing dat het zo is ge
gaan. Niet dat ik steeds beter
ga rijden, want dat zit in de
opbouw van mijn carrire. Maai
wie durft te hopen, dat hij bin
nen een maand twee belang
rijke klassiekers zal winnen.
Vier jaar heb ik bij deamateurs
gereden. In totaal won ik toen
29 koersen en was twee keer de
regelmatigste in de klassiekers
(Trofee Caballero). In die klas
siekers kon ik me meten met de
beste amateurs, terwijl de ki
lometers en de andere omstan
digheden me aanspraken en
me uitdaagden. Ik werd kam
pioen van Nederland bij de
amateurs in Hoogerheide en
stapte over naar de rijen van de
profs. Ik was net 22 en moesl
nog een heleboel leren. Een erg
druk voorjaar in de Raleigh-
kleuren veroorzaakte een te
rugval na de openingsklassie-
kers. In dat moeilijke eerste
jaar won ik nog twee kermis-
koersen (Zottegem en 's-
gravenpolder), waarna ik me
kon voorbereiden op mijn
tweede profjaar. Raleigh had
zich versterkt" met wereld
kampioen Kuiper, Karstens,
Knetemann en Thurau. We
hadden onderling wel geen ru
zie, maar je kreeg gewoon te
weinig kansen. Net voor de
start van de Ronde van Neder
land wilde Peter Post me onder
druk zetten. Ik moest een
nieuw contract tekenen of ik
kon niet starten in de prof tour.
Ik heb toen maar voor het laat
ste gekozen. Ik was immers een
stuk sterker gaan rijden en had
dat uitgedrukt in de verove
ring van de Nederlandse prof-
titel voor Van den Hoek en
Kuiper (de nummers 1,2 en 3
van Simpelveld starten in Vlis-
singen, red.) en overwinningen
in een etappe van de ronde van
België, Peruelz, Sas van Gent
en 's-Gravenpolder. In de klas
siekers had ik het ook goed ge
daan; Parijs-Roubaix (7), Am-
stel Gold Race (2), Omloop van
Het Volk (8), Ronde van
Vlaanderen (11), eindklasse
ment Ronde van België (4), we
reldkampioenschap (8),
Parijs-Tours (8) en nog tweede
in een andere Franse klassieke
wegwedstrijd. Daarom was het
ook verklaarbaar dat Frisol me
wel wilde hebben voor de klas
siekers. Voor de rondes ging
Frisol ook de markt op en trok
daarvoor Ocana aan".
Dit jaar startte Raas in het
Frisol-tricot en de successen
stapelden zich op. Zaterdag
rijdt hij zijn eerste criterium in
Nederland na zijn eclatante
optreden in het seizoenbegin.
Zoals wij U vorige week reeds
hebben gemeld is de gebrilde
renner uit 's-Gravenpolder
voornemens om in Vlissingen
op de voorgrond te treden. Hij
is zulks ook aan zijn suppor
ters verplicht. Een van de
grootste supporters van Jan is
zijn echtgenote. In september
hoopt het koppel Jan en Anja
geen ronde voorsprong te ne
men, maar het gezin uit te
breiden. Anja Raas heeft haar
snelle echtgenoot op de kermis
van 's Heerenhoek leren ken
nen. Daar is het tweetal overi
gens recentelijk gestart met
het bouwen van een huis. Anja
Raas volgt de klassiekers altijd
op de televie, omdat ze er dan
meer van kan zien. Jan Raas is
nu 24. Plannen om een koers-
loopbaan a la Poulidor op te
bouwen heeft hij niet.
Het studeren zag hij nooit zo
zitten. Hij verdomde het en
heeft daarvan nu wel enige
spijt. Hij beseft dat hij met zijn
drie jaar HBS op de maat
schappelijke toer niet zo ver
zal komen. Omdat hij zwem
men, voetballen en fietsen leu
ker vond. Jan Raas spreekt
vloeiend Zeeuws, Nederlands,
Vlaams en Engels, maar in de
wielersport is Frans een be
langrijke taal, vandaar dat hij
het niet bij de langzame ma
nier (hij heeft Ocana en Ro
mero in de ploeg en rijdt in
Frankrijk) wil laten en in sep
tember bijvoorbeeld een cur
sus Frans wil aanpakken.
De contractwaarde van Jan
Raas is door zijn klassieke suc
cessen wel wat gestegen, maar
het „grote geld" zoals makkers
als Merckx en Maertens dat
verdienen, ligt nog buiten be
reik van deze Zeeuw. Jan van
Stee regelt de Nederlandse
contracten, terwijl de grote
managers inmiddels ook de
eerste belangstelling voor Jan
Raas hebben getoond. De
Frisol-troef gaat dit jaar ook
naar de Ronde van Frankrijk.
Hij zou daar graag een etappe
winnen, terwijl hij verwacht
dat hij dit jaar iets beter dan
vorig jaar „omhoog" zal rijden.
Het trainen in het seizoen
ligt Jan Raas wat zwaar op de
maag. „In de winter hunker ik
naar competitie. De zesdaagse
van Rotterdam brak mijn stille
periode. Die zesdaagse is me
overigens goed bevallen; ik zal
er komende winter drie of vier
rijden. Vorig jaar heb ik 120
koersen gereden. Het is dan
begrijpelijk dat je het aan het
eind van het seizoen niet meer
zo ziet zitten. In het voorsei
zoen vreet je kilometers om in
topvorm te komen. Door de
vele koersen blijf je dan in
conditie. Je kunt het dan moei
lijk opbrengen om ook op de
trainingsdagen diep onder de
beugel te gaan. Om het ritme te
bewaren kruip ik wel iedere
dag op mijn fiets. Met collega's
zoals Cees Priem, Cees Bal en
Jos Schipper, of met de ama
teurs hier uit de contreien".
Praten over Peter Post hoeft
niet zonodig voor Jan Raas:
„Alle ploegleiders hebben
voor- en nadelen. Het hoofd
stuk Post is voorbij. Ik moet
verder. Bijvoorbeeld zaterdag
naar Vlissingen".
'S GRAVENPOLDER - De ge
lijkenis met de Zeeuwse flyer
Jo de Roo gaat niet helemaal
op. Jan Raas is veel rapper dan
de Roo, die het meestal moest
hebben van een ontsnapping in
de finale. Het enige wat het
tweetal gemeen heeft is het
concentratie-vermogen. Het
leven naar een wedstrijd toe.
Jan Raas kan bovendien een
grotere periode door constant
heid uitblinken. Dat is dit sei
zoen nadrukkelijk gebleken.
Het begon in de Ronde van
de Middelandse Zee, waar Jan
Raas een etappe won en vierde
werd in het eindklassement.
Daarna de Omloop van het
Volk in het Belgenland. Raas
was ontsnapt en kreeg het ge
zelschap van Freddy Maertens
om daarna in de eindsprint
door de regerende kampioen te
worden terug gewezen. In
Parij-Nice had Jan Raas zich
slecht voorbereid op de tijdrit
tegen bergop. Daardoor werd
hij „slechts" negende in de to
taalrangschikking. Ten op
zichte van de twee voorgaande
jaren had Jan Raas aan het
eind van Parijs-Nice meer re
serves over.
Dat kwam enkele dagen
later tot uitdrukking in
Milaan-San Remo. In die St.
Jozefsklassieker demarreerde
de Zeeuw op de laatste pukkel
De Poggio. Hij ging een Ita
liaan achterna, liet hem achter
en ging zelf door om het abso-
Jan Raas gehuldigd na het behalen van de proftitel
lute hoogtepunt uit zijn ren
nersloopbaan te beleven. Ie
dereen was door het dolle heen.
De Italiaanse vrouwen waren
enthousiast en vlogen de vlie
gende Hollander om de hals.
Na die koers zijn de cracks niet
naar Jan Raas toegekomen.
Ook Peter Post niet. In de
daarop volgende dagen kwa
men de cracks een praatje met
hem maken in het peleton,
maar het blijft voor de Beve-
landse krachtpatser hetzelfde
of hij met een wereldkampioen
of een krabber aan de babbel
is. Raas kreeg meer zelfver
trouwen en ging minder tegen
de grote mannen opkijken. Hij
wist dat hij in aantocht was.
Hij reed zich ook in de kijker
in Kuurne-Brussel-Kuurne.
Als strip-teaser, omdat hij niet
in de gaten had dat hij met een
gescheurde broek koerste,
nadat hij veertig kilometer
voor het einde in prikkeldraad
was gevallen.
Met gescheurde broek, die
door de BRT royaal in beeld
gebracht werd, finishte Jan
toch nog als vijfde. In de grote
prijs van Harelbeke (7e), Bra
bantse Pijl (5e) en de vier
daagse van de Panne reed hij
zich in de kijker, maar in die
meerdaagse kneusde hij zijn
hand in de derde rit. De fiets
was total-loss en hij moest een
half uur wachten op de mate
riaalwagen. In de Waalse Pijl
startte Raas niet, omdat hij
zich wilde prepareren op de
Amstel Gold Race twee dagen
later,
Raas rust na de schitterende
triomf in Meerssen, maar aan
zetten in de Ronde van België.
In die meerdaagse smakte hij
weer tegen het wegdek. Hij
luisterde naar een aparte tik,
die zijn fiets steeds produ
ceerde en zag daardoor een
valpartij van twee collega's die
op het kantje gezet werden-
niet. Jan Raas hield er een ste
kende hoofdpijn en een hoof-
wonde op de plaats, waar de
valhelm op het hoofd knelt,
aan over.
Het herstel vlotte en in
Parijs-Roubaix, Gent-
Wevelghem en Luik-
Bastanaken-Luik was Jan
Raas er weer. Zaterdag zal de
Nederlandse kampioen aan
treden op de Vlissingse Boule
vard.
VLISSINGEN - Een wieler
ronde zonder ronde-miss is
uitgesloten. Het wielercomité
Souburg heeft voor de Omloop
van de BOulevard zelfs twee
dames weten aan te trekken.
Dat zijn Ineke de Kam-Diele-
man, die als miss-Vlissingen
deze stad vertegenwoordigt, en
Miss Skol in de omloop van
de Boulevard is Anneke de
Ridder, een van de grotere
sponsors. Zij zullen de prijzen
uitreiken en uiteraard de kus
voor de winnaar. De rondemis
sen zuilen ook meerijden in de
reklamekaravaan, die om half
twaalf van het zwembad Vlis
singen vertrekt.
DE FAAM
Citroën 2200 CX Super 10.000 km gel. 6 mnd. oud
Toyota Celica LT1976
Audi 80 L 1974
Peugeot 104 1974
Opel Ascona1974
Opel Ascona1973
Citroën Dyane 1972
Simca 1100 1971
BMW 2500 1975
Toyota Celica nov 1975
Ford 1600 Stationcar1974
Fiat 850 Coupé1972
VW 1302 1972
Ford Prefect20 jaar oud
Garantie - Inruil - Financiering
Scheldestraat 45 - Vlissingen
Tel. 01184-14831
met 10 versnellingen
Gravenstraat 18
Middelburg - Tel. 12410
Winkel s maandags gesloten