_Ko Stam Ik vecht al drie jaar om in mijn eer hersteld te worden &apn TUINVERUCHTING Luxe en comfort. De nieuwe Chrysler/Simca 1609 heeft'tin zich. Chrysler/Simca 1609 INGESPREKMET. Zware druk op pijler dam bij stormvloed Scheldebode-kringetje ZUINIGHEID IN ALLE OPZICHTEN M. DE DREU EN CO B.V GRATIS VAN STEE ELECTRO RIJWIELCENTRALE CURSUS RELATIETRAINING TE GOES ra 224.50 VAN OE AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V BIJ LAGE WATERSTAND IN OOSTERSCHELDE: Asbest Dokloods AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG PRIJS VANAF 11.349 een vol. aut. wasmachine of diepvrieskist voor degenen die bij ons in de week van 3 tot 10 april een geïnstalleerde CV-installatie afnemen. Centrale Verwarming geheel geïnstalleerd door vakbekwame monteurs. Zelfbouw Centrale verwarming, ook dat kan bij ons, met technische begeleiding en het ter beschikking stellen van speciaal gereedschap. Ook de aanleg van gevelkachels-gashaarden en oliehaarden verzorgen wij voor U. Kompleet geïnstalleerde badkamers en keukens met afvoer warm en koudwaterleiding. Plaatsen van Gas-boilers. Grote garantie: b.v. op de door ons geïnstalleerde CV-installaties 5 jaar op de ketel 2 jaar op circ. pomp en elec. apparatuur en... 10 jaar op de leidingen, radiatoren etc. Dit tegen eerlijke prijzen - Bij zelfbouw CV-installaties k^n, na controle door ons, de zelfde garantie gegeven worden. Inlichtingen kosten niets en zijn vrijblijvend. Klimaatbestendig Afgewerkt in groen koper oxyde. U kunt de verschillende modellen zien in onze tuin Hoek Leliestraat- Tulpenstraat Koudekerke - 01185-1966 RUIL NU UW OUDE FIETS IN GAZELLE RALEIGH LOCO MOTIEF introductieavond: OCCASION CENTRUM ANWB gekeurd en BOVAG- garantiebewijs DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 APRIL 1977 VLISSINGEN - Ko (Ja cobus) Stam uit Vlissingen is overtuigd socialist. In de 28 jaar dat hij bij de Ko ninklijke Maatschappij de Schelde werkte, was hij een zeer actief lid van de Indus triebond NVV. Met de vak bond heeft hij veel werk verzet om de verwerking van asbest bij de Schelde en de Antwerpse werf Cocke- rill te laten stopzetten. Stam voerde ook acties om de werksituatie in de do- kloods, de ruimte waarin de schepen gebouwd worden, te verbeteren. Hij kreeg bij deze acties weinig steun van zijn collega's. Als hij dit had geaccep teerd was het anders gelo pen, maar zijn neiging geen stap te wijken als hij on recht vermoedde werd hem noodlottig. Ko Stam werd door de Schelde op staande voet ontslagen. Dat is nu ongeveer drie jaar geleden. Stam kan zich daar echter niet bij neerleggen en vecht nog steeds om in zijn eer hersteld te worden. Hij schrikt er daarbij zelfs niet voor terug om (ex)premier Den Uyl er voor aan te schieten. Om enigs zins te begrijpen wat Ko Stam beweegt en waarom hij onmiddellijk de vecht- houding aanneemt als hij onrecht ziet volgt hier zijn verhaal. Ik ben in Nieuwendiep, bij Den Helder, geboren in het jaar 1929. Mijn vader was be roepsmilitair. In 1939 vertrok ons gezin, vader, moeder, zus, broer en ik, naar Indonesië. We waren er nog maar net of de oorlog met de Jappen brak uit. Mijn vader was bij de oorlogs handelingen verdwenen en wij werden met z'n allen opgepakt en in het Darmokamp bij Soe- rabaja gevangen gezet. Later werd ik van m'n familie ge scheiden en naar Muntilang overgebracht. In dat kamp zaten allemaal jongens van maximaal twaalf jaar. We werden als staatsgevaar lijk beschouwd en de Jappen vonden 't nodig ons op trans port te stellen naar het werk kamp Tjimahi, drie dagreizen verder. In dat kamp heb ik tot 1946 gezeten. Toen alles weer wat normaler werd ben ik naar Djakarta gebracht waar ik mijn vader terugzag. Grote vreugde natuurlijk, maar daar werd een domper opgezet doordat we niet wisten waar de anderen waren. Mijn vader had als militair verplichtingen in Indonesië, ik ben alleen te ruggegaan naar Nederland, naar Vlissingen. Via de leerschool van de Schelde kon ik bij de werf scheepsbeschieter worden. Dat is zoiets als een scheep stimmerman. In het begin was dat nog veel houtwerk, later werd 't meer aluminiumbe- werking. In mijn leertijd kwam mijn hele familie uit Indonesië terug, eerst mijn zus, later m'n broer en moeder en in '49, met de Piet Hein, mijn vader. Ik had 't best naar m'n zin bij de Schelde; ik deed natuurlijk wel mee aan vakbondsactivi teiten als stakingen en zo, maar dat gaf nooit problemen. Een actie die de Schelde me waarschijnlijk wel kwalijk heeft genomen was een actie tegen asbest. Dit probleem ging spelen toen dr. Stumphius bedrijfsarts was. Hij was bezig met een onderzoek naar de ge volgen van het gebruik van as best op de gezondheid. Tijdens dit onderzoek wisten we nog van niets, maar toen bleek, dat mensen door asbest aan kan ker waren doodgegaan en ook nog zouden doodgaan, brak de hel los. We begonnen onmid dellijk acties om het asbest weg te krijgen bij de Schelde. Dat lukte vrij aardig. Er wer den echter ook ploegen van ons uitgeleend aan Cockerill, een scheepswerf in Antwerpen. Volgens de directie zou daar niet met asbest gewerkt wor den. Toen ik van een ploeg, die er een week gewerkt had hoorde dat er toch met asbest gewerkt werd, ben ik alle leden van onze ploeg langsgegaan om ze ervan te weerhouden ook naar Cockerill te gaan. Dat was namelijk de bedoeling. De directie moest buigen: we hoefden niet meer. Dit had nog gevolgen, want de werknemers bij Cockerill zijn daarna ook met succes actie gaan voeren om het asbestgebruik te stop pen. Dat was in juni '72. In '73 ben ik actie gaan voe ren om de ventilatie in de do kloods te verbeteren. Dit is een afgesloten ruimte, waar met verf gespoten en met lasdam- pen gewerkt wordt. Daaruit komen nogal wat gassen vrij die je voortdurend inademt. Niemand vond het prettig werken en ik kreeg dan ook aanvankelijk steun van m'n collega's. Maar een echt mas sale actie kreeg ik niet van de grond. Op 't eind van dat jaar kwam er een schilder op de do kloods werken. Hij was nog in zijn proefperiode. Die jongen werkte met 'n masker omdat hij de kwalijke dampen buiten wilde houden. Dat masker, daar kon die maar niet aan wennen; hij bleef met de slangen overal aan haken en vond het een zeer onpraktisch ding. De keus voor de schilder was moeilijk. Hij schreef ten slotte een brief naar de perso neelschef waarin hij om ander, echt schilderwerk vroeg. Het werk in de dokloods was naar zijn mening classificeerwerk. De man werd ontslagen. Als we toen met z'n allen in de do kloods solidair geweest waren had dat ontslag wel ongedaan gemaakt kunnen worden. Nu verergerde het alleen maar. Ik hielp hem door een soort éénmansactie; ik werd zoge naamd lastig. De personeel schef wilde me toen in de ke- telpijpenfabriek aan 't werk zetten om pijpen te zagen. Dat is mijn werk niet, ik ben scheepsbeschieter. Dus ik wei gerde. 'n Paar dagen na de schilder vloog ik de deur uit, op staande voet. Onze onderne mingsraadsleden stonden ach ter me en ook de vakbondsbe stuurders. De raad van Coen Hendrikse, om toch maar in de ketelpijpenfabriek te gaan werken, heb ik om principiële redenen in de wind geslagen. Toen begon de ellende. Het district Zeeland van de Indus triebond NVV in Goes heeft een verweerschrift voor me ge schreven. Het ontslag werd niettemin door het gewestelijk arbeidsbureau goedgekeurd. Om mijn recht te halen ben ik heel Nederland doorgereisd. Bij elke persoon of instantie die me zou kunnen helpen ben ik zo langzamerhand geweest. Eerst met de trein, later met de fiets. Het geld raakte namelijk op. Door mijn ontslag kreeg ik geen w.w. en moest ik het doen met 60 procent van wat ik ge wend was: 845 gulden inclusief vakantietoeslag. Dus op de fiets naar het NVV-kantoor in Amsterdam, het vakbondskantoor in Utrecht, het bureau van de ar- beidsinspectie in Breda, het bureau voor arbeidsrecht in Eindhoven en noem maar op. De manier waarop ik behan deld ben kan ik niet verdragen, daarom ben ik een paar maan den geleden naar Den Haag ge togen om Den Uyl te spreken te krijgen. Voor het Catshuis heb ik hem opgewacht én gesproken. Mijn zaak heeft nu in elk geval zijn aandacht. Later stuurde Den Uyl me een brief waarin hij schreef dat Boersma het ont slag verder behandelt en dat ik van hem een rechtstreeks ant woord mag verwachten. Dat geeft in elk geval hoop. Met Van Agt heb ik trouwens ook nog gesproken. De stand van zaken is od het ogenblik zo, dat ik het eerste verweerschrift heb verloren en daartegen in hoger beroep ben gegaan. Middelburg - De hoogte van de waterstand in de Ooster- schelde na afsluiting met de pijlerdam kan erg belangrijk zijn. Als er in de Oosterschelde een bijzonder lage waterstand gehandhaafd blijft zal er bij een stormvloed een groot verschil in waterstand tussen Noordzee en Oosterschelde ontstaan. Als gevolg hiervan wordt de druk op de pijlerdam zeer groot. De ontwerpers van de pijlerdam willen dan ook van rijkswaterstaat, provin ciale waterstaat en de Ooster- scheldewaterschappen weten welke minimale waterstand zij bij storm op de Oosterschelde willen handhaven. Op een ver gadering van de Stuurgroep dijkversterkingen Ooster schelde is afgesproken dat wa terschappen en waterstaat hun visie over dit onderwerp zou den geven. Er wordt op het ogenblik een uitgebreide studie verricht naar de mogelijke stormen die de pijlerdam zou moeten ver werken, waarbij allerlei in vloeden worden meeberekend. Aan de hand van deze studie worden wiskundige modellen gemaakt waaruit dan een keuze moet worden gedaan. De waterschappen wezen er in de vergadering op dat de dijken rond de Oosterschelde eerste waterkering blijven. De grootte van de door- stroomopening heeft tijdens storm maar een gering effekt op de waterstanden binnen de dijken. Bij een opening van 20.000 vierkante meter ont staan er in de Oosterschelde een waterstand die een halve meter tot een meter hoger ligt dan bij een opening van 11.500 vierkante meter. Vraag vrijblijvend een proefrit bij: Incl. BTW klaar op de weg Middelburg - Zusterstraat 34 - Tel. 01180-12972 Vlissingen - Industrieweg 1 - Tel. 01184-14632 Off. Forddealer MIDDELBURG - De win naar van vorige week was M. Aerssens uit Oost-Souburg. Wellicht bent u deze week de gelukkige winnaar, loop dan even bij ons kantoor aan de To renstraat, Vlissingen, binnen. De gulle Middelburgse gevers zijn: Patisserie „Fraanje" Lange- viele, stelt beschikbaar: Vi pond bonbons van eigen fabri kaat. Fruitspecialist Van der Hiele-Nijse, Langeviele 41, stelt beschikbaar: 1 pond zuidvruchten. Installatie Bureau Breedmede 17 Middelburg tel.01180- 11398 Landelijk erkend Gas- centrale verwarming sanitair installateur Optiek Focus, Burg. Prome nade, stelt beschikbaar: brile- tui. Baby-art. zaak De Weef stoel, Langeviele 3, stelt be schikbaar: een cadeaubon van 10,-. Foto Harry Verschuren, Lange Delft 47, stelt beschik baar: fotocadeaubon ter waarde van 5,-. Premier Herenmode, Lange Delft 11, stelt beschikbaar: te besteden tot een bedrag van 10,-. Hotel-café-restaurant „De Huifkar", Markt 19, stelt be schikbaar: koffie met gebak voor 2 personen. Bijou Tassenhuis, Lange Delft 44, stelt beschikbaar: sleutelétui. Fleur 2000, Langeviele 61, stelt beschikbaar: leuk boeket bloemen. Vleeshouwerij A. Sturm, j Veeresingel 90, stelt beschik- j baar: Vt pond eigengemaakte rookworst. 4- Ruime keus uit vele modellen o.a.: reeds vanaf Koudekerkseweg 51-53 - Vlissingen Tel. 01184-12544 in een ontmoetingsgroep o.l.v. de heer Denijs Bru (trainer) donderdag 21 april aanvang cursus oktober avonden en een weekend kosten 150.- p.p. Organisatie en begeleiding is in handen van een aantal welzijnsorganisaties te Goes. Inlichtingen en opgave bij: mevr. Tideman, Marktveld te Kloetinge, tel. 01100-27804 voor 15 april. Eenvoudige vraag voor ons als Lada-dealers. Want net als élk type Lada biedt ook de „1200" aanzienlijk méér auto voor z'n geld. Lada 1200 v.a. 9.995,-* Néteven sterker. •«iel BTW.it G'txungen Hij staat bij ons klaar voor 'n proefrit! Alle modellen, zowel LADA als ZASTAVA zijn in onze showroom te bezichtigen. Tevens OCCASIONSHOW van alle inruilwa- gens. Gerbrandystraat 4 - Vlissingen Tel. 01184-65496 Zekerheid Heel belangrijk voor het kopen van elke occasion. Zekerheid wat betreft deskun dige voorlichting, veel keus. perfecte auto-conditie, topservice. Al die zekerheden heeft u in ons occa sion-centrum. f 15.995." (Incl. BTW, af importeur.) Datsun 120Y 1974 VW Polo 1976 VW K70 1972 VW 1300 1973 Fiat 127 1972,1974 Vauxhall Viva Stationcar 1975 Vauxhall Viva1973.1974 Opel Rekord 1971 RenualtR16 1970 Citroen Ami 1972 Fiat 128 1974 Simca 1000 1973 Simca 1000 Rl 1973 Simca 1100 Tl 1974 Simca 1100 1971,1975 Simca 1307 GLS 1976 Chrysler 160 1972 Chrysler 180 automatic 1971 Autobedrijf ZEELAND B.V. Rotterdamsekaai 61-63- Middelburg Tel. 01180-26355 Toyota Carina 1975 Datsun 160 B 1973 Peugeot 204 diesel 1975 Peugeot 604 35.000 km1976 Citroen 2CV4 1974 Citroën 2 CV6 1973 Citroen Dyane 1974 Citroën Ami 8 1973 Austin Glider 1970,1974 Austin Allegro1975 Vauxhall Viva 180 1973 Opel Kadett 1972 Opel Manta 1971 Opel Admiral 1972 Ford 2000 Coupé1972 Hanomag F20 diesel 1972 Simca 1000 Rl 2000 km 1977 Audi 80 LS 1974 Alle types Simca Chrysler. Autobedrijf PAUL KRUGER B.V. Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen Tel. 01184-12008

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 7