_Ko Stam
Ik vecht al drie jaar om
in mijn eer
hersteld te worden
&apn
TUINVERUCHTING
Luxe en comfort.
De nieuwe
Chrysler/Simca 1609
heeft'tin zich.
Chrysler/Simca 1609
INGESPREKMET.
Zware druk op pijler
dam bij stormvloed
Scheldebode-kringetje
ZUINIGHEID
IN ALLE OPZICHTEN
M. DE DREU EN CO B.V
GRATIS
VAN STEE
ELECTRO
RIJWIELCENTRALE
CURSUS
RELATIETRAINING
TE GOES
ra
224.50
VAN OE
AUTOBEDRIJF PAUL KRUGER B.V. AUTOBEDRIJF ZEELAND B.V
BIJ LAGE WATERSTAND
IN OOSTERSCHELDE:
Asbest
Dokloods
AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG
PRIJS VANAF 11.349
een vol. aut. wasmachine of diepvrieskist voor degenen die
bij ons in de week van 3 tot 10 april een geïnstalleerde
CV-installatie afnemen.
Centrale Verwarming
geheel geïnstalleerd door vakbekwame monteurs.
Zelfbouw Centrale verwarming,
ook dat kan bij ons, met technische begeleiding en het ter
beschikking stellen van speciaal gereedschap.
Ook de aanleg van gevelkachels-gashaarden en oliehaarden
verzorgen wij voor U.
Kompleet geïnstalleerde badkamers en
keukens
met afvoer warm en koudwaterleiding.
Plaatsen van Gas-boilers.
Grote garantie:
b.v. op de door ons geïnstalleerde CV-installaties
5 jaar op de ketel
2 jaar op circ. pomp en elec. apparatuur
en... 10 jaar op de leidingen, radiatoren etc.
Dit tegen eerlijke prijzen -
Bij zelfbouw CV-installaties k^n, na controle door ons, de
zelfde garantie gegeven worden.
Inlichtingen kosten niets en zijn vrijblijvend.
Klimaatbestendig
Afgewerkt in groen koper
oxyde. U kunt de verschillende
modellen zien in onze tuin
Hoek Leliestraat-
Tulpenstraat
Koudekerke - 01185-1966
RUIL NU UW OUDE
FIETS IN
GAZELLE
RALEIGH
LOCO
MOTIEF
introductieavond:
OCCASION
CENTRUM
ANWB gekeurd en BOVAG-
garantiebewijs
DE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 APRIL 1977
VLISSINGEN - Ko (Ja
cobus) Stam uit Vlissingen
is overtuigd socialist. In de
28 jaar dat hij bij de Ko
ninklijke Maatschappij de
Schelde werkte, was hij een
zeer actief lid van de Indus
triebond NVV. Met de vak
bond heeft hij veel werk
verzet om de verwerking
van asbest bij de Schelde en
de Antwerpse werf Cocke-
rill te laten stopzetten.
Stam voerde ook acties om
de werksituatie in de do-
kloods, de ruimte waarin de
schepen gebouwd worden,
te verbeteren. Hij kreeg bij
deze acties weinig steun
van zijn collega's.
Als hij dit had geaccep
teerd was het anders gelo
pen, maar zijn neiging geen
stap te wijken als hij on
recht vermoedde werd hem
noodlottig. Ko Stam werd
door de Schelde op staande
voet ontslagen. Dat is nu
ongeveer drie jaar geleden.
Stam kan zich daar echter
niet bij neerleggen en vecht
nog steeds om in zijn eer
hersteld te worden.
Hij schrikt er daarbij
zelfs niet voor terug om
(ex)premier Den Uyl er voor
aan te schieten. Om enigs
zins te begrijpen wat Ko
Stam beweegt en waarom
hij onmiddellijk de vecht-
houding aanneemt als hij
onrecht ziet volgt hier zijn
verhaal.
Ik ben in Nieuwendiep, bij
Den Helder, geboren in het
jaar 1929. Mijn vader was be
roepsmilitair. In 1939 vertrok
ons gezin, vader, moeder, zus,
broer en ik, naar Indonesië. We
waren er nog maar net of de
oorlog met de Jappen brak uit.
Mijn vader was bij de oorlogs
handelingen verdwenen en wij
werden met z'n allen opgepakt
en in het Darmokamp bij Soe-
rabaja gevangen gezet. Later
werd ik van m'n familie ge
scheiden en naar Muntilang
overgebracht. In dat kamp
zaten allemaal jongens van
maximaal twaalf jaar.
We werden als staatsgevaar
lijk beschouwd en de Jappen
vonden 't nodig ons op trans
port te stellen naar het werk
kamp Tjimahi, drie dagreizen
verder. In dat kamp heb ik tot
1946 gezeten. Toen alles weer
wat normaler werd ben ik naar
Djakarta gebracht waar ik
mijn vader terugzag. Grote
vreugde natuurlijk, maar daar
werd een domper opgezet
doordat we niet wisten waar de
anderen waren. Mijn vader
had als militair verplichtingen
in Indonesië, ik ben alleen te
ruggegaan naar Nederland,
naar Vlissingen.
Via de leerschool van de
Schelde kon ik bij de werf
scheepsbeschieter worden.
Dat is zoiets als een scheep
stimmerman. In het begin was
dat nog veel houtwerk, later
werd 't meer aluminiumbe-
werking. In mijn leertijd kwam
mijn hele familie uit Indonesië
terug, eerst mijn zus, later m'n
broer en moeder en in '49, met
de Piet Hein, mijn vader. Ik
had 't best naar m'n zin bij de
Schelde; ik deed natuurlijk
wel mee aan vakbondsactivi
teiten als stakingen en zo,
maar dat gaf nooit problemen.
Een actie die de Schelde me
waarschijnlijk wel kwalijk
heeft genomen was een actie
tegen asbest. Dit probleem
ging spelen toen dr. Stumphius
bedrijfsarts was. Hij was bezig
met een onderzoek naar de ge
volgen van het gebruik van as
best op de gezondheid. Tijdens
dit onderzoek wisten we nog
van niets, maar toen bleek, dat
mensen door asbest aan kan
ker waren doodgegaan en ook
nog zouden doodgaan, brak de
hel los. We begonnen onmid
dellijk acties om het asbest
weg te krijgen bij de Schelde.
Dat lukte vrij aardig. Er wer
den echter ook ploegen van ons
uitgeleend aan Cockerill, een
scheepswerf in Antwerpen.
Volgens de directie zou daar
niet met asbest gewerkt wor
den. Toen ik van een ploeg, die
er een week gewerkt had
hoorde dat er toch met asbest
gewerkt werd, ben ik alle leden
van onze ploeg langsgegaan
om ze ervan te weerhouden ook
naar Cockerill te gaan. Dat
was namelijk de bedoeling. De
directie moest buigen: we
hoefden niet meer. Dit had nog
gevolgen, want de werknemers
bij Cockerill zijn daarna ook
met succes actie gaan voeren
om het asbestgebruik te stop
pen. Dat was in juni '72.
In '73 ben ik actie gaan voe
ren om de ventilatie in de do
kloods te verbeteren. Dit is een
afgesloten ruimte, waar met
verf gespoten en met lasdam-
pen gewerkt wordt. Daaruit
komen nogal wat gassen vrij
die je voortdurend inademt.
Niemand vond het prettig
werken en ik kreeg dan ook
aanvankelijk steun van m'n
collega's. Maar een echt mas
sale actie kreeg ik niet van de
grond. Op 't eind van dat jaar
kwam er een schilder op de do
kloods werken. Hij was nog in
zijn proefperiode.
Die jongen werkte met 'n
masker omdat hij de kwalijke
dampen buiten wilde houden.
Dat masker, daar kon die maar
niet aan wennen; hij bleef met
de slangen overal aan haken en
vond het een zeer onpraktisch
ding. De keus voor de schilder
was moeilijk. Hij schreef ten
slotte een brief naar de perso
neelschef waarin hij om ander,
echt schilderwerk vroeg. Het
werk in de dokloods was naar
zijn mening classificeerwerk.
De man werd ontslagen. Als we
toen met z'n allen in de do
kloods solidair geweest waren
had dat ontslag wel ongedaan
gemaakt kunnen worden. Nu
verergerde het alleen maar.
Ik hielp hem door een soort
éénmansactie; ik werd zoge
naamd lastig. De personeel
schef wilde me toen in de ke-
telpijpenfabriek aan 't werk
zetten om pijpen te zagen. Dat
is mijn werk niet, ik ben
scheepsbeschieter. Dus ik wei
gerde. 'n Paar dagen na de
schilder vloog ik de deur uit, op
staande voet. Onze onderne
mingsraadsleden stonden ach
ter me en ook de vakbondsbe
stuurders. De raad van Coen
Hendrikse, om toch maar in de
ketelpijpenfabriek te gaan
werken, heb ik om principiële
redenen in de wind geslagen.
Toen begon de ellende. Het
district Zeeland van de Indus
triebond NVV in Goes heeft een
verweerschrift voor me ge
schreven. Het ontslag werd
niettemin door het gewestelijk
arbeidsbureau goedgekeurd.
Om mijn recht te halen ben ik
heel Nederland doorgereisd.
Bij elke persoon of instantie
die me zou kunnen helpen ben
ik zo langzamerhand geweest.
Eerst met de trein, later met de
fiets. Het geld raakte namelijk
op. Door mijn ontslag kreeg ik
geen w.w. en moest ik het doen
met 60 procent van wat ik ge
wend was: 845 gulden inclusief
vakantietoeslag.
Dus op de fiets naar het
NVV-kantoor in Amsterdam,
het vakbondskantoor in
Utrecht, het bureau van de ar-
beidsinspectie in Breda, het
bureau voor arbeidsrecht in
Eindhoven en noem maar op.
De manier waarop ik behan
deld ben kan ik niet verdragen,
daarom ben ik een paar maan
den geleden naar Den Haag ge
togen om Den Uyl te spreken te
krijgen.
Voor het Catshuis heb ik hem
opgewacht én gesproken. Mijn
zaak heeft nu in elk geval zijn
aandacht. Later stuurde Den
Uyl me een brief waarin hij
schreef dat Boersma het ont
slag verder behandelt en dat ik
van hem een rechtstreeks ant
woord mag verwachten. Dat
geeft in elk geval hoop. Met
Van Agt heb ik trouwens ook
nog gesproken.
De stand van zaken is od het
ogenblik zo, dat ik het eerste
verweerschrift heb verloren en
daartegen in hoger beroep ben
gegaan.
Middelburg - De hoogte van
de waterstand in de Ooster-
schelde na afsluiting met de
pijlerdam kan erg belangrijk
zijn. Als er in de Oosterschelde
een bijzonder lage waterstand
gehandhaafd blijft zal er bij
een stormvloed een groot
verschil in waterstand tussen
Noordzee en Oosterschelde
ontstaan. Als gevolg hiervan
wordt de druk op de pijlerdam
zeer groot. De ontwerpers van
de pijlerdam willen dan ook
van rijkswaterstaat, provin
ciale waterstaat en de Ooster-
scheldewaterschappen weten
welke minimale waterstand zij
bij storm op de Oosterschelde
willen handhaven. Op een ver
gadering van de Stuurgroep
dijkversterkingen Ooster
schelde is afgesproken dat wa
terschappen en waterstaat hun
visie over dit onderwerp zou
den geven.
Er wordt op het ogenblik een
uitgebreide studie verricht
naar de mogelijke stormen die
de pijlerdam zou moeten ver
werken, waarbij allerlei in
vloeden worden meeberekend.
Aan de hand van deze studie
worden wiskundige modellen
gemaakt waaruit dan een
keuze moet worden gedaan. De
waterschappen wezen er in de
vergadering op dat de dijken
rond de Oosterschelde eerste
waterkering blijven.
De grootte van de door-
stroomopening heeft tijdens
storm maar een gering effekt
op de waterstanden binnen de
dijken. Bij een opening van
20.000 vierkante meter ont
staan er in de Oosterschelde
een waterstand die een halve
meter tot een meter hoger ligt
dan bij een opening van 11.500
vierkante meter.
Vraag vrijblijvend
een proefrit bij:
Incl. BTW klaar op de weg
Middelburg - Zusterstraat 34 - Tel. 01180-12972
Vlissingen - Industrieweg 1 - Tel. 01184-14632
Off. Forddealer
MIDDELBURG - De win
naar van vorige week was M.
Aerssens uit Oost-Souburg.
Wellicht bent u deze week de
gelukkige winnaar, loop dan
even bij ons kantoor aan de To
renstraat, Vlissingen, binnen.
De gulle Middelburgse gevers
zijn:
Patisserie „Fraanje" Lange-
viele, stelt beschikbaar: Vi
pond bonbons van eigen fabri
kaat.
Fruitspecialist Van der
Hiele-Nijse, Langeviele 41,
stelt beschikbaar: 1 pond
zuidvruchten.
Installatie Bureau
Breedmede 17
Middelburg
tel.01180- 11398
Landelijk erkend
Gas- centrale verwarming
sanitair installateur
Optiek Focus, Burg. Prome
nade, stelt beschikbaar: brile-
tui.
Baby-art. zaak De Weef
stoel, Langeviele 3, stelt be
schikbaar: een cadeaubon van
10,-.
Foto Harry Verschuren,
Lange Delft 47, stelt beschik
baar: fotocadeaubon ter
waarde van 5,-.
Premier Herenmode, Lange
Delft 11, stelt beschikbaar: te
besteden tot een bedrag van
10,-.
Hotel-café-restaurant „De
Huifkar", Markt 19, stelt be
schikbaar: koffie met gebak
voor 2 personen.
Bijou Tassenhuis, Lange
Delft 44, stelt beschikbaar:
sleutelétui.
Fleur 2000, Langeviele 61,
stelt beschikbaar: leuk boeket
bloemen.
Vleeshouwerij A. Sturm, j
Veeresingel 90, stelt beschik- j
baar: Vt pond eigengemaakte
rookworst.
4-
Ruime keus uit vele modellen
o.a.:
reeds vanaf
Koudekerkseweg 51-53 - Vlissingen
Tel. 01184-12544
in een ontmoetingsgroep o.l.v. de heer Denijs
Bru (trainer)
donderdag 21 april
aanvang cursus oktober
avonden en een weekend
kosten 150.- p.p.
Organisatie en begeleiding is in handen van
een aantal welzijnsorganisaties te Goes.
Inlichtingen en opgave bij: mevr. Tideman,
Marktveld te Kloetinge, tel. 01100-27804 voor
15 april.
Eenvoudige vraag voor ons als Lada-dealers.
Want net als élk type Lada biedt ook de „1200"
aanzienlijk méér auto voor z'n geld.
Lada 1200 v.a. 9.995,-* Néteven sterker.
•«iel BTW.it G'txungen
Hij staat bij ons klaar
voor 'n proefrit!
Alle modellen, zowel LADA als ZASTAVA zijn
in onze showroom te bezichtigen.
Tevens OCCASIONSHOW van alle inruilwa-
gens.
Gerbrandystraat 4 - Vlissingen
Tel. 01184-65496
Zekerheid
Heel belangrijk voor het kopen van elke
occasion. Zekerheid wat betreft deskun
dige voorlichting, veel keus. perfecte
auto-conditie, topservice.
Al die zekerheden heeft u in ons occa
sion-centrum.
f 15.995." (Incl. BTW, af importeur.)
Datsun 120Y 1974
VW Polo 1976
VW K70 1972
VW 1300 1973
Fiat 127 1972,1974
Vauxhall Viva Stationcar 1975
Vauxhall Viva1973.1974
Opel Rekord 1971
RenualtR16 1970
Citroen Ami 1972
Fiat 128 1974
Simca 1000 1973
Simca 1000 Rl 1973
Simca 1100 Tl 1974
Simca 1100 1971,1975
Simca 1307 GLS 1976
Chrysler 160 1972
Chrysler 180 automatic 1971
Autobedrijf ZEELAND B.V.
Rotterdamsekaai 61-63- Middelburg
Tel. 01180-26355
Toyota Carina 1975
Datsun 160 B 1973
Peugeot 204 diesel 1975
Peugeot 604 35.000 km1976
Citroen 2CV4 1974
Citroën 2 CV6 1973
Citroen Dyane 1974
Citroën Ami 8 1973
Austin Glider 1970,1974
Austin Allegro1975
Vauxhall Viva 180 1973
Opel Kadett 1972
Opel Manta 1971
Opel Admiral 1972
Ford 2000 Coupé1972
Hanomag F20 diesel 1972
Simca 1000 Rl 2000 km 1977
Audi 80 LS 1974
Alle types Simca Chrysler.
Autobedrijf PAUL KRUGER B.V.
Pres. Rooseveltlaan 745 - Vlissingen
Tel. 01184-12008