NOVITEITEN VEEL PRIMEURS OP DE RAI —Alle merken die in- Nederland te keef .zijn worden 1 I TOYOTA CRESSIDA RAI informatie door Fred v. d. Vlug* 3iiiiiiiiiiiiiiiiiiiim!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiii!iimimimiiiiimm Personenauto RAI rekent op 400.000 bezoekers AMSTERDAM - Neder- lands grootste personen autotentoonstelling, de RAI 77, wordt van donderdag 10 tot en met zondag 20 fe bruari in het RAI-gebouw aan het Europaplein in Am sterdam gehouden. Men kan hier dagelijks terecht van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur; op zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur. De toegangsprijs bedraagt f 6.-. Op de tentoonstelling worden geëxposeerd: per sonenauto's, ambulance auto's en combinatiewa gens, onderdelen en toebe horen van auto's en hand gereedschap. De expositie wordt gehouden in alle hal len van het RAI-gebouw en omvat totaal 50.000 m2. Op deze expo zijn 70 merken uit 14 landen vertegen woordigd. Men rekent dit jaar op meer dan 400.000 bezoekers. Om de parkeerproblemen Geheel nieuw stand no. Datsun 160/180 B, eind 1976 in Japan geïntrodu ceerd, daarbuiten nog niet geëxposeerd of ver kocht 212 Mazda 323, medio januari in Japan geïntroduceerd, daarbuiten nog niet geëxposeerd of verkocht .104 Toyota Cressida, begin januari in Japan geïntrodu ceerd, daarbuiten nog niet geëxposeerd of ver kócht 306 Vauxhall Cavalier 1300 wordt op de RAI geïntrodu ceerd 216 Volkswagen Derby wordt op de RAI geïntrodu ceerd 102 Nieuw voor Nederland Alfa Romeo Alfasud Sprint101 American Motors Pacer stationwagon110 British Leyland Rover 3500 305 Citroën LN222 Daihatsu Charmant, Minibus, Estate310 Datsun 160J, 260Z 2 pers212 Ferrari 400 automaat304 Honda Accord214 Lada 1600 303 Lancia Gamma 307 Lotus Eclat 521, Esprit M 70 309 Mitsubishi Galant Sigma, Lancer 1400 com bi 313/314 Opel Manta Berlinetta 1900E216 Panther Lima, J 72 207 Reliant Scimitar GTE, Kitten219 Renault R 14, R 5 Alpine A310 V6 .215 Skoda 105, 120 203 zoveel mogelijk te ver mijden wordt aangeraden gebruik te maken van het parkeerterrein IJsbaanpad en Stationsplein, naast het Olympisch Station. Grote oranje borden, met de aanduiding RAI zullen naar deze par- keer gelegenheden ver wijzen. Vanaf het Cen traal Station is de RAI te bereiken met tramlijn 4, vanaf het Amstelstation met de buslijnen 8 en 15. Ook de Elite zal tijdens de RAI zijn te bewonderen. De Matra Simca Bagheera is eind vorig jaar grondig her zien. De wagen is er flink op AMSTERDAM - Donderdag 10 februari opent de immens grote RAI zijn poorten om in tien dagen tijds naar ver wachting een 400.000 mensen alle in Nederland verkrijg bare auto's te laten zien. Wagens waarvan sommige nim mer eerder tussen de muren van een tentoonstellingsge bouw stonden. Om de belangrijkste primeurs maar gelijk te noemen: de nieuwe Datsun 160/180, de Toyota Cressida, de Volkswagen Derby en de Mazda 323. Het is al weer twee jaar ge leden dat de personenauto tentoonstelling in de RAI midden in de autoloze zon dagen en benzinebonnen viel. Toen daalde dan ook het aantal bezoekers tot minder dan 400.000 (overi gens nog altijd een fors aan tal). Nu, in 1977, wordt de RAI weer als vanouds. De stemming is goed, de auto verkopen zijn vorig jaar tot recordhoogte gestegen (515.000) en er is veel nieuws te bewonderen. Nieuws dat we op deze pa gina vast eens zullen be kijken. Beginnend bij de A van Alfa Romeo treffen we de Alfasud Sprint aan, die in september van het vorig jaar het levens licht aanschouwde en nu ook naar Nederland komt. Een vierzits sportcoupé met een door de meester Giugiaro ge lijnde koets en een Alfasud- mechaniek. De Sprint is een uiterst plezierige wagen om mee te rijden. Een mooie af ronding van de Alfasud-lijn. De Austin Allegro staat op de RAI ook als stationcar. Leuk gelijnd en zeer ruim van bin nen. De Allegro Estate, zoals Austin zijn stationcar noemd, is overigens niet de belang rijkste primeur van British Leyland. Die eer komt toe aan de on langs tot „auto van het jaar" gekozen Rover 3500. Wel zul len de toekomstige kopers van deze Rover nog even geduld moeten hebben: de Rover 3500 komt pas de tweede helft van dit jaar in Nederland. „Toch maar mooi van Ley land" zijn ook de Triumph TR7 die wel al te koop is maar die nooit eerder op' de RAI stond, de Jaguar XJS en 4.2 Coupé en de Princes, die inmiddels ook al wordt verkocht op de Neder landse markt. Aston Martin is weer terug in Nederland. Deze wagen wordt nu geïmporteerd door de firma die ook de AMC Pacer naar Nederland haalt. De prijs van de Aston Martin is meteen maar verlaagd met 20.000 gulden. Wat niet wegneemt dat deze Britse sportwagen nog altijd een kleine 90 mille kost. Óver de MAZDA 323 Mercedes Benz toont als lok kertje de experimentele Cl 11 met turbo-dieselmotor. Met deze auto zijn snelheidsre cords voor dieselauto's gebro ken. De Clll diesel kwam aan de 260 km/uur. Nog dit jaar zal Mercedes Benz een produktie- versie van de vijfcilinder die selmotor met turbo monteren in de nieuwe coupé, die over een ruime maand wordt geïn troduceerd. Opel heeft als nieuwigheid een süpervariant van de zeer succesvolle Manta. De wagen luistert naar de naam Berlinetta 1900 E en is voorzien van een inspuitmotor. Peugeot brengt de 504 diesel, die inmiddels is voorzien van een 2,3 liter motor nu ook met een automatische versnel lingsbak. De wagen kost in GL-uitvoering met automaat rond de 25 mille. Op de stand van Renault zal de R14 cemtraal staan. Deze wagen is half vorig jaar in Frankrijk uitgebracht, zodat de kinderziekten er wel uit zul len zijn. De R14 meet vier me ter, heeft de 1200 cc motor (af komstig van Peugeot) dwars voorin staan en heeft uiteraard voorwielaandrijving en een vijfde deur. Op de stand van Saab zal als bijzonderheid een rally-versie van de 99 EMS staan. Deze wagen heeft een tweeliter vierpitter met zestien kleppen. Skoda brengt een hele reeks nieuwe wagens onder de type-aanduiding 105 en 120. De nieuwe Skoda's hebben technisch veel gemeen met het voorgaande type-motor achte rin, achterwielaandrijving - maar ze zijn aanzienlijk mo derner van koets en interieur. Nog even terug naar Renault waar op de stand een tweetal speciale wagens zal staan, na melijk de Alpine Renault 310 V6 en de Alpine Renault 5. De eerste is de dure sportwagen van Renaults race-afdeling, Alpine, die nu is voorzien van de V6-motor van de 30TS. De Renaul 5 Alpine is een snelle en heel mooie versie van de be kende R5. DATSUN 160B/180B SEDAN RENAULT 14 neerzetten in de vorm van een grote nieuwe sedan. Daarover later meer.Vauxhall. brengt een 1300 cc versie van de Cava lier. Dat is de Engelse uitvoe ring met Vauxall-neus van de Opel Ascona. De mechanische componenten van de Cavalier zijn Engels. Een grote primeur komt van Volkswagen die zijn Polo een „gewone" achterkant heeft ge geven en de zo ontstane auto Derby heeft genoemd. Uiter aard blijft de gewone Polo ge woon in produktie. De Derby mikt veel meer op de klanten die een conventioneel gelijnde wagen met een grote koffer ruimte willen hebben. Wel be houdt de Derby zijn mooie on derstel met voorwielaandrij ving en een dwars geplaatste motor Wellicht komt er hier en daar nog een ander nieuwtje op de RAI. Vaststaat inmiddels, dat de komende RAI van 10 tot 20 februari een heel interessante tentoonstelling wordt. Eentje die de moeite van een bezoek zeker waard is. ^IIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ De Toyotafabrieken in Japan hebben de RAI ver kozen om daar de introduc tie (voor buiten Japan) van de Cressida te doen plaats vinden. De Cressida is een totaal nieuwe automobiel die geplaatst dient te wor den in de bovenste sector van de groep middenklasse automobielen. In de Toyo- talijn zal de Cressida direct onder en zelfs gedeeltelijk naast de Crownmodellen geplaatst kunnen worden. Op de RAI zullen twee Cres- sidamodellen getoond wor den: De Cressida 4-deurs Sta tionwagon Beide op de Toyota RAI stand getoonde modellen zijn van de O-serie en de uitvoering kan dus op en kele punten afwijken van de modellen die in de loop van het jaar in de verkoop komen. Zeker is dat de Cressida Sedan uitgerust zal zijn met een 2-liter motor en dat de uitrusting op de van Toyota bekende wijze zeer compleet zal zijn. Enige punten die we toch even willen memoreren puntsgordels met oprolau- tomaten, staalgordel ra- diaalbanden, ruitenwisser met intervalschakelaar, een dag- en nachtspiegel, verstel -/ verwij derbare hoofdsteunen, radio, zon werend glas rondom enz. Het is nog niet exact be kend wanneer deze auto mobielen in Nederland ver krijgbaar zullen zijn, doch de verwachting is dat nog vóór de tweede helft van het jaar de levering kan begin nen. Over de prijs is op dit moment nog geen indicatie 5 De Cressida 4-deurs Sedan zijn: toerenteller, drie- te geven. UiluilIllIIHill vooruitgegaan. De koets is moderner en strakker - stoer der ook - geworden en er heeft een groot aantal technische verbeteringen plaatsgehad. Simca heeft geen echte ten- toonstellingsprimeur6, maar de Engelse loot aan het Chysler Simca concern, Sumbeam, komt wel met een sterk verbe terde 1300/1600 uit. Deze auto zal eerst de tweede helft van dit jaar naar ons land komen. Onder de naam Chrysler Sun beam. Mazda zal op de RAI hoge ogen gooien met de gloednieuwe 323. Deze wagen lijkt qua bouw sterk op de Honda Civic, VW Golf en Renault 14. De 323 heeft echter een technisch con ventionele opbouw. De motor (1000 of 1300 cc) staat recht voorin en de aandrijving vindt plaats op de achterwielen. De vering is conventioneel. De Mazda 323 is ruim 3,80 meter lang. De wagen biedt veel inte rieurruimte, goede rij- eigenschappen en een keur aan accessoires. De prijs is betrek kelijk mild: tussen de 10.700 en 13.200 gulden, afhankelijk van de uitvoering. De Mazda 323 is leverbaar in drie- of vijfdeurs uitvoering. De Engelse fabrikant van kleine wagentjes en fraaie sportauto's, Reliant, komt op de RAI met de vierwielige Kit ten. Een soort Mini met een duurzame kunststof carrosse rie die vele jaren mee kan gaan. De Kitten is in veel opzichten uniek. Zo heeft het wagentje een draaicirkel van minder dan zeven meter. De Kitten is ook leverbaar als stationcar. Hij biedt plaats aan vier inzit tenden. De Reliant Scimitar is een fraaie vierzits sportwagen met een stationcar-achtig uiterlijk. Deze luxe-auto is voorzien van veel extra's en kost dan ook een pittig bedrag: iets in de buurt van 38 mille. Toyota brengt een vierdeurs stationcar en een vierdeurs sedan op basis van de Corolla 30, die uiteraard Toyota's best verkochte wagen is. Voorts zal Toyota nog een wereldprimeur op de RAI Pacer gesproken: die ver schijnt op de RAI voor het eerst in ons land als stationcar. Met duidelijk meer ruimte dan de personenwagenvariant. En eerlijk gezegd, vind ik de sta tioncar wel zo aardig om te zien. Audi toont natuurlijk de nieuwe 100 en vernieuwde 80. De 100, de vijfcilinder is nog niet leverbaar, is al aardig op weg om een bestseller in zijn klasse te worden. Het succes van deze auto wordt ongetwij feld nog aanzienlijk groter wanneer de vijfpitter en de uitvoering met schuine ach terkant en vijfde deur eenmaal in produktie zijn. Iets dat zeker dit jaar gebeurt. Buick heeft, net als andere merken van General Motors zoals Chevrolet, Pontiac en SKODA S 120 L Olsmobile, zijn grote wagens aanzienlijk ingekort en lichter gemaakt. Per auto scheelt dat in gewicht meer dan 300 kg en in lengte 30 centimeter. Dit alles heeft het mogelijk ge maakt om kleinere motoren te monteren, hetgeen een brand stofbesparing met zich meeb rengt. En dat is nodig ook, want de Amerikaanse regering stelt strenge eisen aan het brandsofverbruik in de nabije toekomst. Bij Citroën zijn twee primeurs luchtgekoelde boxer van Ci troën. Het geheel is zeer Spar taans en kost toch nog altijd een kleine tien mille. Datsun brengt op de RAI een wereldprimeur in de vorm van de nieuwe 160/180. Beide wa gens, goede middenklassers met een lengte van 4,26 meter en een breedte van 1,63 meter, zijn mechanisch in grote trek ken gelijk aan de voorgangers. De koetsen en interieurs zijn echter compleet nieuw. Duide lijk is dat Datsun met deze Fiesta bij Ford sterk de aan dacht trekken. Honda zorgt voor een dave rende primeur in de vorm van de bijzonder mooie vierzits Coupé, de Accord. Deze wa gen, uitgerust met een sterke 1600 cc vierpitter, is zeer com pleet uitgevoerd en kost des ondanks niet meer dan rond 15.500 gulden. Lada komt naar de RAI met een groot aantal gewijzigde modellen. De produktie van de Lada's - afgeleid van de Fiat 124 - draait inmiddels op volle toeren. Er worden dit jaar zo'n 650.000 van deze Russen ge bouwd. Daarmee is de Lada de meest geproduceerde wagen van de hele wereld. Lanci^ ver schijnt voor het eerst op de RAI met de fraaie Gamma sedan en coupé. De Gamma heeft voorin een viercilinder boxermotor van 2,5 liter. De wagen valt in de duurdere prijsklassen. De prijs van de sedan ligt tussen de 30 en 40 mille. Lotus is dit maal op de RAI vertegenwoor digd met nieuwelingen als Eclat en de tweezits-Esprit. OPEL MANTA BERLINETTA 1900 E in de goedkopere klasse te aan- 'schouwen. Daar is allereerst de 2CV6 Special die voor rond de 7400 gulden een hele echte Eend is met de grotere Dyane- motor. De 2CV6 loopt harder dan 100 km/uur en trekt een stuk sneller dan de gewone eend. En bovenal is het een echte eend zegt Citroën. De andere primeur van Citroën is de LN. Een wagentje dat is samengesteld uit Citroën- en Peugeotonderdelen. Van Peu geot komt de koets, die is ge leend van de mooie 104 ZS Coupé. Alleen is die koets aan zienlijk eenvoudiger uitge monsterd. Net als het interieur van de LN. Bovendien is verder de watergekoelde vierpitter van Peugeot vervangen door de nieuwelingen ook weer mikt op de Amerikaanse markt. Ferrari komt voor het eerst naar Nederland met de vierzits 400 Automaat. Dit is de eerste Ferrari die een automatische versnellingsbak heeft. Fiat toont opnieuw de succesvolle 128, die de afgelopen herfst op vele punten grondig is ver nieuwd. De 128 en de 127 zij op dit moment de bestsellers van Fiat. De 131 moet dat nog wor den. Die auto heeft een wat langere aanloop nodig. Ford lanceert op de RAI voor het tweede achtereenvolgende jaar de Escort Bordeaux. Deze speciale Escort met automati sche bak en vele extra's wordt in een gelimiteerd aantal ver kocht. Voorts zal uiteraard de

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1977 | | pagina 11