VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS WALCHEREN A.S. ZATERDAG EUROCASIONDAG RIJ UW CITROENDEALER AUTOMOBIELBEDRIJF QIJKWEL B.V. Marina. 'n Auto om trots op te zijn! Mazda 1211 Ri5 een komplete verrassing rAN FRAASSEN Rnata Continu Crediet. Opnemen Af lossen naar behoefte. Wij leveren 'm binnen een week. Marina al vanaf f 11.550; WONDERGEM - MELSE NIEUW Ruime keuze uit A.N.W.B.-gekeurde wagens met 3 of 6 maanden volledige garantie o.a.: Citroen 2 CV - Dyane - Ami - Mehari - GS - D Special - Simca 1308GT -1100 Tl 1100 GLS - Datsun Cherry - Fiat 127 Special - Toyota Corolla 30 - Audi 100 GL VW 1300 - VW 1600 Variant - Peugeot 204 GL - enz. Veerseweg 104 - Middelburg 01180-29955 Industrieweg 35 - Vlissingen 01184-19810 CarrMMrit AUTOBEDRIJF Deze spiksplinternieuwe Mazda is wérkelijk een komplete verrassing. Letterlijk en figuurlijk. Een prachtig uitgebalanceerde sp'ortcoupé met een fraaie aërodynamische styling. Kom kijken naar die fantastische Mazda en probeer hem uit! President Rooseveltlaan 768 Vlissingen 01184-16679 U kent ongetwijfeld de Finata Lening. Een eenmalige lening die u aflost in een afgesproken aantal vaste maandelijkse termijnen. Die kent u. En die blijft u kennen. Maar er is nu ook een Continu Crediet. U sluit deze lening één keer af en u kunt telkens geld opnemen zonder dat u elke keer opnieuw een lening hoeft aan te vragen. Want u mag van Finata weer opnemen wat u heeft afgelost. Zelfs na enkele aflossingen kunt u, als dat nu eenmaal zo uitkomt, direct al weer geld opnemen't Bedrag en 't tempo van de aflossing bepaalt u samen met de mensen van Finata. U kunt b.v. 3% van het overeengekomen kredietbedrag aflossen. Graag zou ik zo snel mogelijk de folder „Finata Continu Crediet" van u willen ontvangen. Naam Uiteraard zijn er ook hogere termijnbedragen mogelijk. Bij deze manier van lenen worden alleen de rentekosten berekend. Deze zijn afhankelijk van het overeengekomen kredietbedrag. Ga naar een van de onderstaande Finata-kantoren voor alle informatie. Of vul de coupon in voor onze uitgebreide folder. I Adres Woonplaats Coupon in open envelop zenden naar: Finata Bank, Antwoordnummer 441, Amsterdam. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 NOVEMBER 1976 A bmw's 3-serie: een succesrijke opvolger Er zijn in ons land vandaag aan de dag kennelijk nog veel mensen voor wie het auto rijden ondanks aHe*beper- kende maatregelen - een puur genoegen is. Mensen die er plezier in hebben te rijden in een technisch moderne, spor tief van karakter zijnde auto, zelfs al kost dat geld. Dat is tenminste de enige conclusie die men kan trekken als men het succes van de BMW 3-serie probeert te verklaren. Sinds de introductie, iets meer dan een jaar geleden, heeft de fabriek ruim 133.000 316's, 318's en 320's gebouwd, stijgt de vraag nog steeds en lopen de levertijden - in ons land bij voorbeeld - op tot 4 6 maan den. En dat terwijl de prijs van die nieuwe serie auto's alles behalve stabiel is gebleven: kostte de 316 verleden jaar bij de introductie nog 15.747,--, sinds 1 oktober betaalt men voor de goedkoopste uitvoe ring al 17.641,--, bijna twee duizend gulden meer! De 320 is zelfs ruim 2100,— duurder geworden en kost thans 20.207,50! Wat voor kwaliteiten hebben deze auto's dan wel, dat men er graag - zij het wat morrend - voor in de rij gaat staan en er nog flink voor in de buidel wil tasten? Wel, in de eerste plaats kan gesteld worden, dat de 316/320 zeer moderne opvolgers zijn van de voorgaande 2-deurs modellen, de bekende 1602/2002-serie, waarvan alleen de afgeleide 1502-versie nog in produktie is. Bij de nieuwe 3-serie is het ac cent vooral komen te liggen op een veel modernere carrosserie, meer comfort, meer ruimte en zeker veel betere rij- eigenschappen. De vlotte han delbaarheid, de uitstekende mo torische prestaties en het voor treffelijke weggedrag maken die BMW rij-technisch qewoon een uitschieter in z'n klasse. Duidelijk is, dat de fabriek zich terdege heeft gerealiseerd, dat men wel met iets bijzonders moest komen wilde men na tien jaar een goede en populaire auto als de 1602/2002 vervangen. Het meest opmerkelijke in de opzet van deze. van vóór tot ach ter, totaal nieuwe, BMW is dat men bewust de oude, maar suc cesvolle en betrouwbare 4 cilin der motor in z'n verschillende uit voeringen heeft gehandhaafd. Weliswaar heeft men het vermo gen van die 1600,1880 en 2000 cc motoren door veranderingen aan cilinderkop, zuigers en car burateurs wat opgevoerd en die motoren tevens geschikt ge maakt voor gebruik van normale, loodarme benzine, maar ze zijn in principe verder gelijk gebleven aan die in de vorige modellen. De 5 PK meer. die de 316 thans ter beschikking staan (vermogen 90 DIN PK) en de 9 PK winst voor de 320 (nu 109 PK) zorgen overigens voor een veel soepeler en geruislozer loop en hogere prestaties. Een accelera tie van 0 - 100 in 13,2 sec. voor de 316 en van 10,8 voor de 320 met respectievelijke topsnelhe- den van 163 en 174 km/uur. De brandstofverbruikcijfers varieer den bij de 316 van 1 op 6,7 bij 140 km/u tot 1 op 12,8 bij 80 km/uur en bij de 320 van 1 op 6,3 (140 k/u) tot 1 op 12,1 (80 k/u.) Aan aërodynamica heeft BMW nooit veel gedaan en de nieuwe carrosserie van de 3-serie lijkt ook niet direct ontworpen te zijn in de windtunnel. Dat is onder meer te bemerken aan het tame lijk sterke windgeruis op hoge snelheden en een zeker mate van zijwindgevoeligheid. Toch kan de vormgeving van de nieuwe 3-serie niet alleen func tioneel, maar zeker ook fraai worden genoemd, waarbij alleen de achterzijde met de wat hoge kofferdeksel niet in ieders smaak valt. De fabriek heeft na de intro ductie die kritiek proberen te on dervangen door de toevoeging van een matzwarte sierstrip aan de achterzijde. De nieuwe 3-serie is niet al leen 12 cm langer en 2 cm breder dan z'n voorganger, de wagen is ook 75 kg zwaarder geworden en die gewichtsvermeerdering is ontstaan door de toevoeging van extra passieve veiligheidsvoor zieningen. zoals een veiligheids- kooi, verstevigde zijstijlen en por tieren, een ingebouwde rolbeu- gel in het dank en versterkte motor- en versnellingsbak ophangingen. De nieuw ontworpen carrosse rie biedt vooral meer comfort aan de inzittenden. Dat wil zeggen, dat de bestuurder en zijn directe neven-passagier het meeste pro fijt trekken, van de méér binnen ruimte, de comfortabele voor- stoelen en het zeer fraai gesty- leerde dashboard met een asy- metrish geplaatst middenpaneel waarop de regeling voor een goed werkend verwarmings- en ventilatiesysteem. Achterpassa giers vinden namelijk naar onze mening toch nog maar weinig beenruimte in de langer gewor den twee-deurs wagen. Comfort en goede vering en schokdem- ping is er daarentegen volop voor alle inzittenden. Een van de plezierigste eigen schappen van de nieuwe BMW 316/320 is namelijk het gemak waarmee men deze wagen rijdt. Naast een lichte, zeer exacte be sturing, een uitstekende weglig- ging en - door een combinatie van die factoren - een geweldige handelbaarheid, is het vooral de souplesse van de motor die het rijden in de wagen zo aantrekke lijk maakt. Men kan er uiterst be zadigd mee rondtoeren, maar er evenzo weer snel en sportief mee wegflitsen, door wat meer gebruik te maken van de versnel lingen, waarvan de verhoudin gen bijzonder goed liggen. Remmen doet de BMW uiter aard voortreffelijk. Met schijf remmen op de voorwielen, trommels achter en een stan daard rëmbekrachtiger is de remweg kort en blijft de wagen kaarsrecht in het spoor. Samenvattend kan met stellen, dat die BMW 3-serie natuurlijk een goed produkt is uit een fa briek, die z'n sporen de laatste 15 jaar wel heeft verdiend. Maar of men vandaag aan de dag zoveel geld moet uitgeven aan een auto die snel accele reert, 160 tot 175 km/uur loopt en een uitgesproken sportief karakter draagt, blijft de vraag. Voor wie de auto niets anders is dan een gewoon vervoer middel, een gebruiksartikel, lijkt de BMW een wat te hoge greep. Voor anderen ligt het antwoord wellicht opgesloten in de inleiding van deze rij- impressie. De Marina Mark II, een ruime, mooie gezinsauto. In deze prijs klasse vindt u nergens zoveel komfort. Extra ruim van binnen, met panoramisch dashboard, veel beenruimte, verstelbare stoelen en een grote koffer- ruimte. Daarbij kunt u kiezen uit een 1.3 of 1.8 motor, een Coupé, Sedan of de GT uitvoering. De Marina staat bij ons klaar voor een vrijblijvende proefrit. Wij geven een goede prijs voor uw huidige auto. inkl. BTW. Torenstraat, Serooskerke (W) Tel. 01189-1766 4 PRIJSLIJST per 1 oktober 1976 BMW 316 BMW 318 BMW 318 aut. BMW 320 BMW 320 aut. BMW 320 i. 17.641,- 18.762,-- 20.650,-- 20.207,50 22.095,50 23.393,50 'Licentie NSU-wanket Bij een finata Continu Crediet kunt u steeds opnemen wat u heeft afgelost. T T bpntrmoptwiifpIH Hp Finata Tpnino Voorbeeld:1 mm VUssingen, Coosje BuskenStraat 154, (01184) 16220 - Bergen op Zoom. Van Dedemstraat 3, (01640) 41450. I geleend bedrag maandelijkse aflossing bijv. 3% (incl. rente) rente per maand* 4.000,- 12Ó, 1,35% 5.000,- 150, 1,30% 10.000,- 300, 1,05% f 15.000,- 450,- 1,05%

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1976 | | pagina 10