VERENIGDE BOVAG AUTODEALERS
WALCHEREN
A.S. ZATERDAG EUROCASIONDAG
RIJ UW CITROENDEALER
AUTOMOBIELBEDRIJF QIJKWEL B.V.
Marina.
'n Auto om trots op te zijn!
Mazda 1211 Ri5 een komplete verrassing
rAN FRAASSEN
Rnata Continu Crediet. Opnemen Af lossen naar behoefte.
Wij leveren 'm binnen een week.
Marina al vanaf f 11.550;
WONDERGEM - MELSE
NIEUW
Ruime keuze uit A.N.W.B.-gekeurde wagens
met 3 of 6 maanden volledige garantie
o.a.: Citroen 2 CV - Dyane - Ami - Mehari - GS - D Special - Simca 1308GT -1100 Tl
1100 GLS - Datsun Cherry - Fiat 127 Special - Toyota Corolla 30 - Audi 100 GL
VW 1300 - VW 1600 Variant - Peugeot 204 GL - enz.
Veerseweg 104 - Middelburg 01180-29955
Industrieweg 35 - Vlissingen 01184-19810
CarrMMrit
AUTOBEDRIJF
Deze spiksplinternieuwe Mazda is wérkelijk een komplete
verrassing. Letterlijk en figuurlijk. Een prachtig
uitgebalanceerde sp'ortcoupé met een fraaie
aërodynamische styling.
Kom kijken naar die fantastische Mazda
en probeer hem uit!
President Rooseveltlaan 768
Vlissingen
01184-16679
U kent ongetwijfeld de Finata Lening.
Een eenmalige lening die u aflost in een afgesproken aantal vaste
maandelijkse termijnen. Die kent u. En die blijft u kennen.
Maar er is nu ook een Continu Crediet.
U sluit deze lening één keer af en u kunt telkens geld opnemen
zonder dat u elke keer opnieuw een lening hoeft aan te vragen.
Want u mag van Finata weer opnemen wat u heeft afgelost.
Zelfs na enkele aflossingen kunt u, als dat nu eenmaal zo uitkomt,
direct al weer geld opnemen't Bedrag en 't tempo van de
aflossing bepaalt u samen met de mensen van Finata. U kunt b.v.
3% van het overeengekomen kredietbedrag aflossen.
Graag zou ik zo snel mogelijk de folder „Finata Continu Crediet" van u willen
ontvangen.
Naam
Uiteraard zijn er ook hogere termijnbedragen mogelijk. Bij deze
manier van lenen worden alleen de rentekosten berekend.
Deze zijn afhankelijk van het overeengekomen kredietbedrag.
Ga naar een van de onderstaande Finata-kantoren voor alle
informatie. Of vul de coupon in voor onze uitgebreide folder.
I
Adres
Woonplaats
Coupon in open envelop zenden naar: Finata Bank, Antwoordnummer 441,
Amsterdam.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 3 NOVEMBER 1976
A
bmw's 3-serie: een
succesrijke opvolger
Er zijn in ons land vandaag
aan de dag kennelijk nog veel
mensen voor wie het auto
rijden ondanks aHe*beper-
kende maatregelen - een puur
genoegen is. Mensen die er
plezier in hebben te rijden in
een technisch moderne, spor
tief van karakter zijnde auto,
zelfs al kost dat geld. Dat is
tenminste de enige conclusie
die men kan trekken als men
het succes van de BMW
3-serie probeert te verklaren.
Sinds de introductie, iets meer
dan een jaar geleden, heeft de
fabriek ruim 133.000 316's,
318's en 320's gebouwd, stijgt
de vraag nog steeds en lopen
de levertijden - in ons land bij
voorbeeld - op tot 4 6 maan
den. En dat terwijl de prijs van
die nieuwe serie auto's alles
behalve stabiel is gebleven:
kostte de 316 verleden jaar bij
de introductie nog 15.747,--,
sinds 1 oktober betaalt men
voor de goedkoopste uitvoe
ring al 17.641,--, bijna twee
duizend gulden meer! De 320
is zelfs ruim 2100,— duurder
geworden en kost thans
20.207,50!
Wat voor kwaliteiten hebben
deze auto's dan wel, dat men er
graag - zij het wat morrend - voor
in de rij gaat staan en er nog flink
voor in de buidel wil tasten? Wel,
in de eerste plaats kan gesteld
worden, dat de 316/320 zeer
moderne opvolgers zijn van de
voorgaande 2-deurs modellen,
de bekende 1602/2002-serie,
waarvan alleen de afgeleide
1502-versie nog in produktie is.
Bij de nieuwe 3-serie is het ac
cent vooral komen te liggen op
een veel modernere carrosserie,
meer comfort, meer ruimte en
zeker veel betere rij-
eigenschappen. De vlotte han
delbaarheid, de uitstekende mo
torische prestaties en het voor
treffelijke weggedrag maken die
BMW rij-technisch qewoon een
uitschieter in z'n klasse. Duidelijk
is, dat de fabriek zich terdege
heeft gerealiseerd, dat men wel
met iets bijzonders moest komen
wilde men na tien jaar een goede
en populaire auto als de
1602/2002 vervangen.
Het meest opmerkelijke in de
opzet van deze. van vóór tot ach
ter, totaal nieuwe, BMW is dat
men bewust de oude, maar suc
cesvolle en betrouwbare 4 cilin
der motor in z'n verschillende uit
voeringen heeft gehandhaafd.
Weliswaar heeft men het vermo
gen van die 1600,1880 en 2000
cc motoren door veranderingen
aan cilinderkop, zuigers en car
burateurs wat opgevoerd en die
motoren tevens geschikt ge
maakt voor gebruik van normale,
loodarme benzine, maar ze zijn
in principe verder gelijk gebleven
aan die in de vorige modellen.
De 5 PK meer. die de 316
thans ter beschikking staan
(vermogen 90 DIN PK) en de 9
PK winst voor de 320 (nu 109 PK)
zorgen overigens voor een veel
soepeler en geruislozer loop en
hogere prestaties. Een accelera
tie van 0 - 100 in 13,2 sec. voor
de 316 en van 10,8 voor de 320
met respectievelijke topsnelhe-
den van 163 en 174 km/uur. De
brandstofverbruikcijfers varieer
den bij de 316 van 1 op 6,7 bij 140
km/u tot 1 op 12,8 bij 80 km/uur
en bij de 320 van 1 op 6,3 (140
k/u) tot 1 op 12,1 (80 k/u.)
Aan aërodynamica heeft BMW
nooit veel gedaan en de nieuwe
carrosserie van de 3-serie lijkt
ook niet direct ontworpen te zijn
in de windtunnel. Dat is onder
meer te bemerken aan het tame
lijk sterke windgeruis op hoge
snelheden en een zeker mate
van zijwindgevoeligheid. Toch
kan de vormgeving van de
nieuwe 3-serie niet alleen func
tioneel, maar zeker ook fraai
worden genoemd, waarbij alleen
de achterzijde met de wat hoge
kofferdeksel niet in ieders smaak
valt. De fabriek heeft na de intro
ductie die kritiek proberen te on
dervangen door de toevoeging
van een matzwarte sierstrip aan
de achterzijde.
De nieuwe 3-serie is niet al
leen 12 cm langer en 2 cm breder
dan z'n voorganger, de wagen is
ook 75 kg zwaarder geworden en
die gewichtsvermeerdering is
ontstaan door de toevoeging van
extra passieve veiligheidsvoor
zieningen. zoals een veiligheids-
kooi, verstevigde zijstijlen en por
tieren, een ingebouwde rolbeu-
gel in het dank en versterkte
motor- en versnellingsbak
ophangingen.
De nieuw ontworpen carrosse
rie biedt vooral meer comfort aan
de inzittenden. Dat wil zeggen,
dat de bestuurder en zijn directe
neven-passagier het meeste pro
fijt trekken, van de méér binnen
ruimte, de comfortabele voor-
stoelen en het zeer fraai gesty-
leerde dashboard met een asy-
metrish geplaatst middenpaneel
waarop de regeling voor een
goed werkend verwarmings- en
ventilatiesysteem. Achterpassa
giers vinden namelijk naar onze
mening toch nog maar weinig
beenruimte in de langer gewor
den twee-deurs wagen. Comfort
en goede vering en schokdem-
ping is er daarentegen volop voor
alle inzittenden.
Een van de plezierigste eigen
schappen van de nieuwe BMW
316/320 is namelijk het gemak
waarmee men deze wagen rijdt.
Naast een lichte, zeer exacte be
sturing, een uitstekende weglig-
ging en - door een combinatie
van die factoren - een geweldige
handelbaarheid, is het vooral de
souplesse van de motor die het
rijden in de wagen zo aantrekke
lijk maakt. Men kan er uiterst be
zadigd mee rondtoeren, maar er
evenzo weer snel en sportief
mee wegflitsen, door wat meer
gebruik te maken van de versnel
lingen, waarvan de verhoudin
gen bijzonder goed liggen.
Remmen doet de BMW uiter
aard voortreffelijk. Met schijf
remmen op de voorwielen,
trommels achter en een stan
daard rëmbekrachtiger is de
remweg kort en blijft de wagen
kaarsrecht in het spoor.
Samenvattend kan met stellen,
dat die BMW 3-serie natuurlijk
een goed produkt is uit een fa
briek, die z'n sporen de laatste
15 jaar wel heeft verdiend.
Maar of men vandaag aan de
dag zoveel geld moet uitgeven
aan een auto die snel accele
reert, 160 tot 175 km/uur loopt
en een uitgesproken sportief
karakter draagt, blijft de vraag.
Voor wie de auto niets anders
is dan een gewoon vervoer
middel, een gebruiksartikel,
lijkt de BMW een wat te hoge
greep. Voor anderen ligt het
antwoord wellicht opgesloten
in de inleiding van deze rij-
impressie.
De Marina Mark II, een ruime, mooie gezinsauto. In deze prijs
klasse vindt u nergens zoveel komfort. Extra ruim van binnen,
met panoramisch dashboard, veel beenruimte,
verstelbare stoelen en een grote koffer-
ruimte. Daarbij kunt u kiezen uit een
1.3 of 1.8 motor, een Coupé, Sedan of
de GT uitvoering.
De Marina staat bij ons klaar voor
een vrijblijvende proefrit. Wij geven
een goede prijs voor uw huidige auto.
inkl. BTW.
Torenstraat, Serooskerke (W) Tel. 01189-1766
4
PRIJSLIJST
per 1 oktober 1976
BMW 316
BMW 318
BMW 318 aut.
BMW 320
BMW 320 aut.
BMW 320 i.
17.641,-
18.762,--
20.650,--
20.207,50
22.095,50
23.393,50
'Licentie NSU-wanket
Bij een finata Continu Crediet kunt u
steeds opnemen wat u heeft afgelost.
T T bpntrmoptwiifpIH Hp Finata Tpnino Voorbeeld:1 mm
VUssingen, Coosje BuskenStraat 154, (01184) 16220 - Bergen op Zoom. Van Dedemstraat 3, (01640) 41450.
I
geleend bedrag
maandelijkse aflossing
bijv. 3% (incl. rente)
rente per maand*
4.000,-
12Ó,
1,35%
5.000,-
150,
1,30%
10.000,-
300,
1,05%
f 15.000,-
450,-
1,05%