1895:
HERMESWEG 27 - VLISSINGEN - TEL. 01184-16188
TROMPETFENOMEEN MARTY
ZET GEEN KLASSIEK MEER
OP ZIJN REPERTOIRE
295.-
Ontdekt
Klassiek of populair?
STUNTAANBIEDING
30 PEAUD0UCE
WEGWERPLUIERS
DROGISTERIJEN
RIJK - BLEIJENBERGH
VOORDEEL "IDEEEN
oor 'n gezellige eethoek hebben wij o.a. deze moderne stoel met prima zit.|
iGoed gewelfde zitting en makkelijke rug. Bekleed met
[moderne streepstof. De prijs hebben wij V|
ik
echt laag gehouden'.
Stoel per stuk I
Een van onze aardigste wandkasten in zwart-
uitvoering. Stollen en handgrepen. De prijs is
formidabel laag, de charme hoog.Voor de liefhebber
mm J
p3|
p
m
lilt!
1 S
'.r-
De tienerkamer komt er steeds meer in. voordelige aanbieding
bestaande uit ledikant, nachtkaste en ombouw met klep.
Kleur donkerbruin met verlichting, erg gezellig "3 /K,
en u heeft weer eens wat nieuws. nJ»
Vakmanschap in rustiek eiken. Zeer fraaie 3-delige wandkast.
Gemaakt van zwaar massief eiken. Prachtig gesmeed hang- en
sluitwerk. 350 cm lang. Normale winkelprijs 3395 f
Delen ook los verkrijgbaar. Bij ons slechts y y y
rp"\.
Voor het moderne interieur kunt u kiezen uit vele modellen. Dit 3-2-1 zits|
bankstel is bekleed met machtig mooie ribstof. -4! g"
'n Gezellig bankstel met 'n goede zit voor 'n lage prijs1 £L y IJ
Fauteuil apart te leveren.
P-w
4
J
11
Royaal 2-persoons ledikant, komplete ombouw
met 2 nachtkastjes. Uitgevoerd in modern blank- of
zeegroen grenen. Kompleet te zien in onze zaak. Slechtst
Fraai bankstel met losse zit- en rugkussens. Prima kwaliteit stof met streep]
I dessin. Kom gauw "proef" zitten. U zult versteld «f O
[staan van de zit en... de lage prijs A,s .zjts| O O
U ziet 't al aan de vorm. Echt een bankstel voor mensen die van hun rust
weten te genieten. Keerbare rug en zitkussens, met fijne stof, fraai
gecapitonneerd. Dit bankstel zit zo lekker, dat je je -
plaats niet zo graag aan een ander afstaat. 11^
2- 3-zitsbank met fauteuil
Dit prachtige bankstel bieden wij u aan voor 'n zeer lage prijs. Zeer hoge
kwaliteit gaat samen met 'n komfortabele zit. Echt
even komen kijken. De prijs is bizonder laag.
Met stof bekleed
'n 2-zitsbankje
van de bovenste plank. Afgezet met
^sierlijke franje en gegarandeerd^ M JF»
goede zit, 2 losse keerbare zitkussens. Bekleed metfc^4|i j
effen draion of kleurrijke gobelin.
Natuurlijk hebben wij in eiken eethoeken 'n bizonder aantrekkelijke aan
bieding. Deze eethoek met voorgevormde zit is m
z'n prijs meer dan waard. Speciaal nu kost de stoel ZJL U M
q %3 m a
Bijpassende tafel 377.-
slechts
Maandag hele dag gesloten
Vrij entree en vrijblijvend advies
Vraag voor het overtrekken van uw
meubelen prijsopgave
Alle stoffen mogelijk
van
De bejaardenfauteuil waar
U gemakkelijk in en uit
kunt komen. Kussens
bekleed met cretonne
in goud, groen of
rood.
Hier doen we veel oudere mensen
1 7Q een plezier mee. Uitgekiende
bejaardenfauteuil. Zeer goede zit.
Gecapitonneerde kussens met oren.
Marty, geboren in Arn
hem als Riny Schreyenberg,
nu eenentwintig jaar gele
den, woont in een ruime flat
in Doorwerth.. Vanaf zijn
prille jeugd is hij al betrok
ken bij de muziek, want op
zijn derde levensjaar liep
hij trots als „t-amboer-
maitre" voor een drum
band. Hij is nog steeds lid
van deze harmonie, blijkens
een oorkonde in de flat,
maar nu als erelid".
Marty ontvangt ons, ge
kleed in een sportief wit-,
blauw pak. Hij laat ons
plaats nemen in de grote
zitkamer en duikt de keu
ken in om koffie te zetten.
Hij is op dat moment alleen,
zijn verloofde Marga van
Hooft komt later. Als de
koffie op tafel staat, zijn er
inmiddels al enkele tele
foontjes geweest, onder an
dere van een voetbalclub
die hem vraagt of hij een
bijzondere wedstrijd wil
fluiten" als scheidsrech
ter. „Man ik weet geen klap
van voetballen af". Dat
schijnt echter niet te hinde
ren, als hij maar fluit als ze
•elkaar tegen de schenen
trappen. De populariteit
overwint alle hindernissen,
als Leo Hom dit wist....
Heel even komt het gesprek
inderdaad op voetballen. „Ik
heb eigenlijk nooit gevoetbald.
Wel eens een minuut of tien op
straat, dan ging ik weer naar
binnen, studeren. Vanaf mijn
achtste jaar speel ik trompet,
in de Koninklijke Harmonie
van Oosterbeek. Het is mijn
oom geweest die tegen mijn
ouders zei: „Die jongen heeft
wat in zich, die moet je naar de
muziekschool sturen". Zo
kwam ik al vroeg in aanraking
met Freddy Grin, die daar le
raar was. Freddy Grin advi
seerde mij tenslotte om naar
het conservatorium in Gronin
gen te gaan, maar dat ging niet
zonder hindernissen. Ik had
zes jaar lager onderwijs en
volgde daarna de Ulo, zonder
dat werd je op het conservato
rium niet toegelaten.
Nou ja, die periode op de Ulo
werd bepaald geen sucses. Ln
plaats van de geschiedenisles
te volgen, zat ik stilletjes mu
ziek te schrijven in mijn dic
taat. De leraren meenden dat
ik toch beter de les kon volgen
dan componeren, met als. ge
volg dat ik na drie maanden de
Ulo al weer verliet. Mijn ou
ders in zak en as. Tenslotte ben
ik, zonder Ulo-diploma, naar
het conservatorium gegaan,
met als enig en dringend advies
van de muziekleraar „Niet
praten over opleiding, spelen
en nog eens spelen".
Deze truc lukte, ik „over
speelde" elke vraag naar mijn
opleiding en kennelijk zagen
zij wel iets in mij, want ik
kreeg ontheffing van de ver
plichting voor dat diploma en
werd toegelaten. Ik was toen
de jongste muziekstudent van
het conservatorium en kreeg
ook daar les van de heer
Freddy Grin. Voor die oplei
ding ben ik nog altijd erg
dankbaar, al verliet ik het pad
van de klassieke muziek.
Op een bepaald moment heb
ik mede het initiatief genomen
tot het vormen van een groep
Koperblazers „The Brass Uni
ted". Een ploeg leerlingen van
het conservatorium onder lei
ding van Freddy Grin. Omdat
ik al wat „afgedwaald" was
naar de populaire kant, werd
er wel af en toe wat gezegd
„over de populaire Marty".
Maar toen Brass United zo'n
sucses bleek, kon ik weinig
kwaad meer doen. Er kwam
zelfs een langspeelplaat van bij
Phonogram. Bij die gelegen
heid werd ik in feite ontdekt,
want Harry van Hooff had een
Duits melodietje bewerkt, de
Maanserenade. Dat speelde ik
en het werd een enorme klap
per. De Maanserenade bleef 18
weken in de toplijst, iets dat
tegenwoordig al ondenkbaar
is. Zowel met Brass United als
met die Maanserenade ben ik
in de „Vuist" van Willem Duys
geweest en via dat optreden zat
ik ineens midden in de schijn
werpers. De Maanserenade als
single en als langspeelplaat
met nog andere nummers wer
den beide een „gouden plaat",
die ik vergeefs zoek op de flat.
Marty lacht, al mijn gouden
platen liggen op het kantoor
van Phonogram, zij zijn nogal
breekbaar en vergen veel ruim
te.
Het gesprek komt op de ar
tistieke kant van zijn beroep.
Waarom die zwaai naar de po
pulaire kant? Ach, klassiek is
mijn lust en leven, maar of je er
van leven kunt? Ik herinner me
een soort liefdadigheidscon
cert voor het Rode Kruis. Drie
maanden had ik samen met een
vriend gestudeerd op een paar
klassieke stukken o.a. van
Haydn. Komt er in de pauze
een oudere dame naar me toe
en vraagt: „Ach meneer, wilt u
de Maanserenade niet spelen?"
Daarna heb ik voor dat soort
optredens maar geen klassiek
meer op het repertoire gezet.
Er zijn elk jaar immers hon
derden muziekstudenten met
een droom van de „carrière" in
de klassieke muziek. Maar het
overgrote deel eindigt met het
lesgeven aan onwillige kinde
ren in de achterkamer van een
flat. Als artiest moet je alles
relativeren, anders kom je in
een wereldvreemde situatie te
recht, naast de werkelijkheid.
Ik heb geleerd om commercieel
te zijn. Er zi jn nog steeds men
sen die menen dat een echte
kunstenaar moet hongeren op
een zolderkamertje. In die
kringen is iemand die succes
heeft al bij voorbaat „ver
dacht". Maar ga eens na, die
eerste LP met Brass United,
dus in wezen puur klassiek,
haalde maar een verkoopcijfer
van 5000 exemplaren, ondanks
het feit dat we er een Edison
voor kregen.
Als wij hem vragen, waarom
hij hier in een flat zit, begint
Marty te lachen. „Ik ben ten
eerste zelden thuis, altijd op
pad, vanavond in Amsterdam
tot in de kleine uren. Daar
naast moet ik niet zo nodig.
Een groot huis van vijf ton en
een inrichting van twee ton of
zo, ik hoef niet. Dat is het ge
vaar dat de beginnende artiest
met succes bedreigt. Je krijgt
ineens een heleboel geld en
denkt, het kan niet op. Later
komt de fiscus en je zit in de
problemen. Ik heb nu een fi
nancieringsmaatschappij op
gezet, ik bekijk het ook fiscaal.
Hoe lang duurt een carrière,
hoe lang duurt succes? Je moet
met je benen op de grond
staan".
Het gesprek komt op de hob
by's. Marty fotografeert, maar
met een Polaroidcamera die
direct-klaar een foto levert.
„Liever in kleur dan zwart
wit, dat zegt me niets" zegt hij.
Met de financieringsmaat
schappij gebruiken wij de Po
laroidcamera ook in praktisch
opzicht, alle onroerende goe
deren (huizen) worden gefoto
grafeerd, zodat je in één oog
opslag kunt zien wat en hoe het
is. Als Marty's aanstaande
echtgenote Marga van Hooft
binnenkomt, slank, blond, ge
kleed in vlotte jeansjurk en
rode laarzen, maakt hij snel
een kleurenfoto van haar.
„Wanneer ga je trouwen Mar
ty?" Hij lacht: „Dat zeg ik nog
niet, jullie horen het nog wel".
Tenslotte komen de lang
speelplaten uit het hoekje
naast de platenspeler tevoor
schijn. Hij houdt een LP in de
hoogte van Louis Armstrong.
„Mijn favoriete artiest", ver
der de eigen platen en ook de
LP „Filmen met muziek en ge
luid", waarop een nummer van
Marty voorkomt „Happy
Weekend". Het valt dan op dat
de vele eigen composities maar
zelden de vermelding dragen
Marty". Hij zegt: „Ik stel daar
niet zoveel prijs op, steeds die
aanduiding „Marty, composi
tie Marty, 't staat zo opschep
perig".
Als we tenslotte afscheid
nemen, nadat de fotograaf zijn
plaatjes heeft gemaakt, heb
ben we een goede herinnering
aan deze sympathieke blonde
trompetter, wiens TROS-tune
regelmatig door de ether
klinkt.
ISiHHHiRi
■Y^i
van 4.75 voor
Kanaalstraat 65 Oost-Souburg Tel. 63164
Koopcentrum „Trefpunt" Hulst Tel. 3860
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1976