1895: HERMESWEG 27 - VLISSINGEN - TEL. 01184-16188 TROMPETFENOMEEN MARTY ZET GEEN KLASSIEK MEER OP ZIJN REPERTOIRE 295.- Ontdekt Klassiek of populair? STUNTAANBIEDING 30 PEAUD0UCE WEGWERPLUIERS DROGISTERIJEN RIJK - BLEIJENBERGH VOORDEEL "IDEEEN oor 'n gezellige eethoek hebben wij o.a. deze moderne stoel met prima zit.| iGoed gewelfde zitting en makkelijke rug. Bekleed met [moderne streepstof. De prijs hebben wij V| ik echt laag gehouden'. Stoel per stuk I Een van onze aardigste wandkasten in zwart- uitvoering. Stollen en handgrepen. De prijs is formidabel laag, de charme hoog.Voor de liefhebber mm J p3| p m lilt! 1 S '.r- De tienerkamer komt er steeds meer in. voordelige aanbieding bestaande uit ledikant, nachtkaste en ombouw met klep. Kleur donkerbruin met verlichting, erg gezellig "3 /K, en u heeft weer eens wat nieuws. nJ» Vakmanschap in rustiek eiken. Zeer fraaie 3-delige wandkast. Gemaakt van zwaar massief eiken. Prachtig gesmeed hang- en sluitwerk. 350 cm lang. Normale winkelprijs 3395 f Delen ook los verkrijgbaar. Bij ons slechts y y y rp"\. Voor het moderne interieur kunt u kiezen uit vele modellen. Dit 3-2-1 zits| bankstel is bekleed met machtig mooie ribstof. -4! g" 'n Gezellig bankstel met 'n goede zit voor 'n lage prijs1 £L y IJ Fauteuil apart te leveren. P-w 4 J 11 Royaal 2-persoons ledikant, komplete ombouw met 2 nachtkastjes. Uitgevoerd in modern blank- of zeegroen grenen. Kompleet te zien in onze zaak. Slechtst Fraai bankstel met losse zit- en rugkussens. Prima kwaliteit stof met streep] I dessin. Kom gauw "proef" zitten. U zult versteld «f O [staan van de zit en... de lage prijs A,s .zjts| O O U ziet 't al aan de vorm. Echt een bankstel voor mensen die van hun rust weten te genieten. Keerbare rug en zitkussens, met fijne stof, fraai gecapitonneerd. Dit bankstel zit zo lekker, dat je je - plaats niet zo graag aan een ander afstaat. 11^ 2- 3-zitsbank met fauteuil Dit prachtige bankstel bieden wij u aan voor 'n zeer lage prijs. Zeer hoge kwaliteit gaat samen met 'n komfortabele zit. Echt even komen kijken. De prijs is bizonder laag. Met stof bekleed 'n 2-zitsbankje van de bovenste plank. Afgezet met ^sierlijke franje en gegarandeerd^ M JF» goede zit, 2 losse keerbare zitkussens. Bekleed metfc^4|i j effen draion of kleurrijke gobelin. Natuurlijk hebben wij in eiken eethoeken 'n bizonder aantrekkelijke aan bieding. Deze eethoek met voorgevormde zit is m z'n prijs meer dan waard. Speciaal nu kost de stoel ZJL U M q %3 m a Bijpassende tafel 377.- slechts Maandag hele dag gesloten Vrij entree en vrijblijvend advies Vraag voor het overtrekken van uw meubelen prijsopgave Alle stoffen mogelijk van De bejaardenfauteuil waar U gemakkelijk in en uit kunt komen. Kussens bekleed met cretonne in goud, groen of rood. Hier doen we veel oudere mensen 1 7Q een plezier mee. Uitgekiende bejaardenfauteuil. Zeer goede zit. Gecapitonneerde kussens met oren. Marty, geboren in Arn hem als Riny Schreyenberg, nu eenentwintig jaar gele den, woont in een ruime flat in Doorwerth.. Vanaf zijn prille jeugd is hij al betrok ken bij de muziek, want op zijn derde levensjaar liep hij trots als „t-amboer- maitre" voor een drum band. Hij is nog steeds lid van deze harmonie, blijkens een oorkonde in de flat, maar nu als erelid". Marty ontvangt ons, ge kleed in een sportief wit-, blauw pak. Hij laat ons plaats nemen in de grote zitkamer en duikt de keu ken in om koffie te zetten. Hij is op dat moment alleen, zijn verloofde Marga van Hooft komt later. Als de koffie op tafel staat, zijn er inmiddels al enkele tele foontjes geweest, onder an dere van een voetbalclub die hem vraagt of hij een bijzondere wedstrijd wil fluiten" als scheidsrech ter. „Man ik weet geen klap van voetballen af". Dat schijnt echter niet te hinde ren, als hij maar fluit als ze •elkaar tegen de schenen trappen. De populariteit overwint alle hindernissen, als Leo Hom dit wist.... Heel even komt het gesprek inderdaad op voetballen. „Ik heb eigenlijk nooit gevoetbald. Wel eens een minuut of tien op straat, dan ging ik weer naar binnen, studeren. Vanaf mijn achtste jaar speel ik trompet, in de Koninklijke Harmonie van Oosterbeek. Het is mijn oom geweest die tegen mijn ouders zei: „Die jongen heeft wat in zich, die moet je naar de muziekschool sturen". Zo kwam ik al vroeg in aanraking met Freddy Grin, die daar le raar was. Freddy Grin advi seerde mij tenslotte om naar het conservatorium in Gronin gen te gaan, maar dat ging niet zonder hindernissen. Ik had zes jaar lager onderwijs en volgde daarna de Ulo, zonder dat werd je op het conservato rium niet toegelaten. Nou ja, die periode op de Ulo werd bepaald geen sucses. Ln plaats van de geschiedenisles te volgen, zat ik stilletjes mu ziek te schrijven in mijn dic taat. De leraren meenden dat ik toch beter de les kon volgen dan componeren, met als. ge volg dat ik na drie maanden de Ulo al weer verliet. Mijn ou ders in zak en as. Tenslotte ben ik, zonder Ulo-diploma, naar het conservatorium gegaan, met als enig en dringend advies van de muziekleraar „Niet praten over opleiding, spelen en nog eens spelen". Deze truc lukte, ik „over speelde" elke vraag naar mijn opleiding en kennelijk zagen zij wel iets in mij, want ik kreeg ontheffing van de ver plichting voor dat diploma en werd toegelaten. Ik was toen de jongste muziekstudent van het conservatorium en kreeg ook daar les van de heer Freddy Grin. Voor die oplei ding ben ik nog altijd erg dankbaar, al verliet ik het pad van de klassieke muziek. Op een bepaald moment heb ik mede het initiatief genomen tot het vormen van een groep Koperblazers „The Brass Uni ted". Een ploeg leerlingen van het conservatorium onder lei ding van Freddy Grin. Omdat ik al wat „afgedwaald" was naar de populaire kant, werd er wel af en toe wat gezegd „over de populaire Marty". Maar toen Brass United zo'n sucses bleek, kon ik weinig kwaad meer doen. Er kwam zelfs een langspeelplaat van bij Phonogram. Bij die gelegen heid werd ik in feite ontdekt, want Harry van Hooff had een Duits melodietje bewerkt, de Maanserenade. Dat speelde ik en het werd een enorme klap per. De Maanserenade bleef 18 weken in de toplijst, iets dat tegenwoordig al ondenkbaar is. Zowel met Brass United als met die Maanserenade ben ik in de „Vuist" van Willem Duys geweest en via dat optreden zat ik ineens midden in de schijn werpers. De Maanserenade als single en als langspeelplaat met nog andere nummers wer den beide een „gouden plaat", die ik vergeefs zoek op de flat. Marty lacht, al mijn gouden platen liggen op het kantoor van Phonogram, zij zijn nogal breekbaar en vergen veel ruim te. Het gesprek komt op de ar tistieke kant van zijn beroep. Waarom die zwaai naar de po pulaire kant? Ach, klassiek is mijn lust en leven, maar of je er van leven kunt? Ik herinner me een soort liefdadigheidscon cert voor het Rode Kruis. Drie maanden had ik samen met een vriend gestudeerd op een paar klassieke stukken o.a. van Haydn. Komt er in de pauze een oudere dame naar me toe en vraagt: „Ach meneer, wilt u de Maanserenade niet spelen?" Daarna heb ik voor dat soort optredens maar geen klassiek meer op het repertoire gezet. Er zijn elk jaar immers hon derden muziekstudenten met een droom van de „carrière" in de klassieke muziek. Maar het overgrote deel eindigt met het lesgeven aan onwillige kinde ren in de achterkamer van een flat. Als artiest moet je alles relativeren, anders kom je in een wereldvreemde situatie te recht, naast de werkelijkheid. Ik heb geleerd om commercieel te zijn. Er zi jn nog steeds men sen die menen dat een echte kunstenaar moet hongeren op een zolderkamertje. In die kringen is iemand die succes heeft al bij voorbaat „ver dacht". Maar ga eens na, die eerste LP met Brass United, dus in wezen puur klassiek, haalde maar een verkoopcijfer van 5000 exemplaren, ondanks het feit dat we er een Edison voor kregen. Als wij hem vragen, waarom hij hier in een flat zit, begint Marty te lachen. „Ik ben ten eerste zelden thuis, altijd op pad, vanavond in Amsterdam tot in de kleine uren. Daar naast moet ik niet zo nodig. Een groot huis van vijf ton en een inrichting van twee ton of zo, ik hoef niet. Dat is het ge vaar dat de beginnende artiest met succes bedreigt. Je krijgt ineens een heleboel geld en denkt, het kan niet op. Later komt de fiscus en je zit in de problemen. Ik heb nu een fi nancieringsmaatschappij op gezet, ik bekijk het ook fiscaal. Hoe lang duurt een carrière, hoe lang duurt succes? Je moet met je benen op de grond staan". Het gesprek komt op de hob by's. Marty fotografeert, maar met een Polaroidcamera die direct-klaar een foto levert. „Liever in kleur dan zwart wit, dat zegt me niets" zegt hij. Met de financieringsmaat schappij gebruiken wij de Po laroidcamera ook in praktisch opzicht, alle onroerende goe deren (huizen) worden gefoto grafeerd, zodat je in één oog opslag kunt zien wat en hoe het is. Als Marty's aanstaande echtgenote Marga van Hooft binnenkomt, slank, blond, ge kleed in vlotte jeansjurk en rode laarzen, maakt hij snel een kleurenfoto van haar. „Wanneer ga je trouwen Mar ty?" Hij lacht: „Dat zeg ik nog niet, jullie horen het nog wel". Tenslotte komen de lang speelplaten uit het hoekje naast de platenspeler tevoor schijn. Hij houdt een LP in de hoogte van Louis Armstrong. „Mijn favoriete artiest", ver der de eigen platen en ook de LP „Filmen met muziek en ge luid", waarop een nummer van Marty voorkomt „Happy Weekend". Het valt dan op dat de vele eigen composities maar zelden de vermelding dragen Marty". Hij zegt: „Ik stel daar niet zoveel prijs op, steeds die aanduiding „Marty, composi tie Marty, 't staat zo opschep perig". Als we tenslotte afscheid nemen, nadat de fotograaf zijn plaatjes heeft gemaakt, heb ben we een goede herinnering aan deze sympathieke blonde trompetter, wiens TROS-tune regelmatig door de ether klinkt. ISiHHHiRi ■Y^i van 4.75 voor Kanaalstraat 65 Oost-Souburg Tel. 63164 Koopcentrum „Trefpunt" Hulst Tel. 3860 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1976

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1976 | | pagina 7