Hoe moeten we ons dit jaar kleden en sieren? Sportiefgestreept en luchtig Smallere schoen Mooier met bril Make up Eendelige badmode ierug De sportiefste zomer van deze eeuwdat wordt het, daar is men vast van overtuigd. Wie is men Dat zijn de modemakers. En als zij er een sportief aantal hope lijk zonnige maanden van willen maken, dan zal dat vast wel luk ken. Met een heldere ongekomplis- seerde voorjaarsmode, die voor de dragers en draagsters ruimte laat voor het persoonlijk ele ment, zoals kleurkeuze en acces soires, treedt men de zomer ge makkelijk tegemoet. Maar er is niet alleen spor tieve kleding, wat te denken van de kokerrokken en de klassiek elegante regenjassen. Wijd zijn ze en ze hebben vaak veel ruimte in de rug. Het houtje-touwtje model met kapuchon beant woordt natuurlijk wel aan de sportieve eisen. Dejeansmode zal het ook blij ven doen deze zomer, wéér heeft men nieuwe variaties op het zo- langzamerhand uode ver trouwde patroon bedacht. Naast de jurken broeken en jassen zijn er nu ook jeans overalls. De rood-wit golf waarmee we binnenkort overspoeld zullen worden heeft vast ook wel iets te maken met het sportieve gebeu ren. Op iedere witte rok hoort een rode bloes, een witte overall eist een rode rits en het rode bad jas je noopt tot strepen. Ook bij make-up, brillen en badmode is het allemaal sportief wat de klok slaat. Voor de brede schoenenhaat- sters is er goed nieuws, de lees ten zullen dit voorjaar smaller worden. Voor elegante schoenen zelfs uiterst slank, voor de wat sportievere schoen blijven de leesten echter rond met min of meer geprononceerde neuzen. In een oneindig aantal kleuren kan men een schoen krijgen. Het zijn voornamelijk sterk gevari eerde schakeringen van natu relbruin tot rood. Bij de heren schoen zien we een neiging om de klassieke mo dellen wat lichter te maken door een minder zwaar uitgevoerd boven en onder werk. De ge klede schoen krijgt een scher pere fijnere neus. Het modemo del behoudt de iets bolle neus, maar wordt smaller voor de vrije tijd: dus nog steeds comforta bele modellen van soepel leder. Het modemodel is meestal minder breed, met een neus die zeer lichtjes opbolt. De kleur zwart blijft een be langrijkeplaats innemen, echter rhum squaw en hermes-kleurige schoenen zijn er eveneens. Oosters Een schoonheid uit het Verre Oosten is door Juvena gekozen als symbool voor de make-up lijn voor het voorjaar '76. Dit om dat de mode voor het komend seizoen een nieuwe vrijheid van vorm en kleur brengt, veel ideeën uit het Verre Oosten en onge- loofelijk mooie en harmonieuze kleuren, ge ïnspireerd op de Aziatische tradities. Mascara plus Voor diegenen, die met het probleem kampen van te korte of te weinig wimpers (of beide), brengt Margaret Astor nu uit komst met de nieuwe Mascara plus. Deze wimper verleng er bevat minuscuul kleine haartjes, die zich bij het opbrengen van de mascara aan de wimpers hechten. Fruit Max-Factor Nederland B.V. brengt een nieuw gezichtsmasker uit. In een mooie gla zen pot zit een masker met een frisse appel geur. Mooier met een bril, is de kreet voor de voorjaars collectie van een bekend zuidelijk brillen be drijf. En inderdaad, wie de col lecties van de verschillende fa brikanten bekijkt merkt op dat er ook op het gebied van de bril len sprake is van mode. Tien jaar geleden behielpen de mensen met een minder goed ge zichtsvermogen zich met onge veer een half zo groot montuur. Nu de bril geen artikel meer is waarvoor men zich eigenlijk moet schamen en dat dus zo on opvallend mogelijk moet zijn, zijn er veel in het oog springende (om in de brillenbranche te blij ven) monturen. Dergelijke bril len helpen de vrouw, maar na tuurlijk ook de man, om er mo dieus uit te zien. En omdat mode nou eenmaal iets is wat telkens weer veran dert is het niet zo vreemd dat de brildrager steeds sneller van bril verwisselt. Zeven jaar geleden droeg men ongeveer vier jaar een zelfde montuur, nu is dat drie jaar. De belangrijkste kleuren voor de bril van 1976 zijn naast de nieuwe „niet-kleur" transpe- rant (met variaties als kristal, kristal-opaque en wit-opaque) de tinten zand, sherry, eigeel, blauw in vele kleur temperatu ren zoals ijsblauw en indigo (ook geliefd voor de moderne kinder- bril), en verder natuurlijk rood en wit, en zwart. De laatste kleur vooral voor de zakelijke herenbril. De effen monturen hebben de overhand in de brillenmode 1976. Voor de liefhebbers is er daarnaast een kleur van tweek leurige modellen, in combinaties als groen met bruin, rood met blauw en wit met een van de an dere modekleuren. Ook zijn er brillen met „kleur gr apjes" zoals bijv. het doorschijnend streepjesdessin. Zeer aparte lichteffecten worden bereikt door de zogenaamde „gevulde bril": dat is een montuur van met stukjes piepschuimdoor spekte kunststof. En dan is er tot slot de hele maal nieuwe en toch ouderwetse „Hqrold Lloyd" - bril, nu uitge voerd in moderne kunststof, zo wel voor dames als voor heren. Dit model uit de jaren '20 wordt gekenmerkt door de ronde gla zen en de traditionele sleutelgat-neusbrug, welke laat ste overigens in veel brilcollec- ties anno 1976 weer te vinden is Het is het afgelopen seizoen duidelijk gebleken: mannen dragen weer pakken Het kos tuum is zelfs bij de meest doorgewinterde-denim-drager de klerenkast binnengedrongen. Er zullen er dit voorjaar nog wel een paar bijkomen, want stoffen en modellen geven zelfs de grootste pakkenhater geen aan knopingspunt voor kritiek. De Tilbury mode wordt be paald door een uiterst verfijnde belijning, die is mogelijk ge maakt door het gebruik van zeer soepele eenvoudige stoffen. Het zijn voornamelijk effen materia len in diverse variaties. Het des sin dat opvalt is de sjieke streep in niet kontrasterende uitvoe ring. Opengesneden revers, afwis selend rug en zijsplitten, hoog- gestelde klepzakken en slanke pantalons met rechte pijpen, smalle ceintuurs en horlogezak jes, dat zijn de belangrijkste de tails waarmee een man dit sei zoen herkenbaar kan maken. Naast de kleuren, grijs marine en wit zullen ook jade groen, platina blauw en khake beige en topaas rood in de mannenmode voor de zomer '76'meespelen Bij de bikini's is de laatste ja ren een sterke doorbraak in alle leeftijdsgroepen te zien geweest van de modellen met niet- voorgevormde „soft"-BH's. De trend naar „soft"-BH's heeft meer dan ooit een perfectie pasvorm noodzakelijik ge maakt. Aan dit onderdeel is dan ook veel aandacht besteed, o.a. door diepere cups. De tendens in stoffen beweegt zich meer en meer naar lichte, soepele en elastische materiale- ne. Daarom zijn zeer veel lycra- stoffen verwerkt, crêpe-achtige z.g. „bandura"-kwaliteiten, cotton-jersey stoffen, veel dunne op polyamide basis gefabri ceerde stoffen. Daarnaast echter ook badstof- en veloursachtige stoffen die zeer „en vogue" zijn. De ééndelige badkostuums staan weer meer in de belang stelling dan voorheen, alhoewel deze grotere interesse niet we zenlijk de sterke positie van de bikini's zal kunnen aantasten. Wel is door deze ontwikkeling bewerkstelligd dat de collectie ééndelige modellen niet alleen een vernieuwing heeft onder gaan in de vorm van nieuwe be lijningen en een moderner aan zien, doch daarnaast nu ook veel sterker appelleert aan de smaak van de jonge vrouw. Van Maaren Brillen B.V. heeft sinds kort een speciaal voor 65-plussers ontworpen collectie die goed betaalbaar is. Ondanks de dubbele lenzen die veel oudere mensen nodig hebben. Twee brillen uit de collectie van Tilroe, uit Zeeland. Niet alleen voor vrouwen, ook voor mannen kunnen monturen het gezicht een modern „gezicht" geven.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1976 | | pagina 11