VARIA VARIA Komende maanden iedere zaterdagavond op de televisie O l! VI I* 'V Eeuwfeest Nederlands oudste reisbureau Lissone-Lindeman f Het antwoord van meneer Jamin op de dure december- maand Ssuper ¥OOB*cSeel weken met XJIT KORTE Wl STERVAKANTIE IN ZWEEDSE STUGA'S Kinderen 0) X 149 prtijsknaller 2e verpakking halve prijs VOORDEEL &5 CT Eerste bus door: peter gons Fusie Q en Q: een echt Nederlandse jeugdserie - i.* Aan de rand van een wa tertje in de buurt van Muider- berg gooit Martin Perels met steentjes naar kleine eendjes. Tamar Baruch berispt hem daarvoor, want het gooien staat wel in Martins rol, het treffen van kleine eendjes niet. Tamar en Martin zitten aan de oever van het Muiderbergse watertje, omdat daar een scène wordt opgenomen van Q en Q, een jeugdserie van de KRO, die de komende vier maanden haar tweede reeks afleverin- Sen zal beleven. Martin speelt aarin de rol van Wilber Quant, en Tamar die van Akkie Swaan. Oe andere Q uit de titel is Aristides Quarles, vertolkt door Erik van 't Wout, veertien jaar oud, evenals Martin. De eerste reeks van Q en Q-afleveringen die het vorige televisieseizoen werd uitge zonden, kon zich verheugen in een kijkdichtheid die zich ontwikkelde van 21 naar 42. De kijkers waardeerden de se rie gemiddeld met 74 punten. En dan was die waardering niet eens gemeten bij het pu bliek waarvoor Q en Q eigen lijk bestemd is: de jeugd tussen tien en vijftien jaar. De succesformule van de vo rige Q en Q-réeks wordt in de nieuwe afleveringen herhaald. Ook nu dus politie-agenten, boeven, pientere jeugdige speurders en komische voor vallen. Alleen wordt het alle maal nog een beetje spannen der. Regisseur Bram van Erkel: „Q en O is een spannend jeugd verhaal met actie en komische situaties. Een komische jeugdthriller zou je kunnen zeggen, want het geestige en het spannende gaan hand in hand". Veel wil Bram van Er kel over het nieuwe avontuur van Wilbur en Aristides niet vertellen, maar iets toch wel. De geschiedenis speelt zich af tijdens het eeuwfeest van Run- kum, de woonplaats van de jongens. Een van hen voert een telefoongesprek met het ouder lijk huis en komt zo in een an der gesprek terecht dat han delt over een schilderijendief stal. Dit keer hebben zij ook toegang tot de kringen van de politie, doordat een met hen bevriend meisje uit de buurt de dochter is van een rechercheur. De rol van het meisje wordt ge speeld door de vijftienjarige Tamar Baruch, die in „De kleine Waarheid" als Suzan Engelmoer optrad. Ook de nieuwe Q en Q speelt dus weer voor een groot deel in misdadige kringen af. Tegen het geweld in de vorige serie is door sommige mensen be zwaar gemaakt. Er kwamen boze telefoontjes van oudérs dat hun zesjarige kinderen bang werden van de boze ge beurtenissen met Q en Q. Bram van Erkel: „De serie is voor oudere kinderen bestemd, dus klagende ouders die hun jon gere kinderen toch laten kij ken, staan niet in hun r^cht. De ouders kunnen beoordelen of een kind al dan niet iets kan zien. En als ze een bepaalde uitzending minder geschikt vinden, is er altijd nog een tweede net, terwijl ze ook met de kinderen een boek kunnen gaan lezen, of een plaat draai en. Ik geloof dat ouders nog steeds te weinig bewust voor hun kinderen kiezen wat ze wel of niet aankunnen. Je hebt als programmamaker nu een maal geen boodschap aan dit soort zaken. Je kunt geen pro gramma samenstellen dat zo wel voor kinderen van zes als voor kinderen van twaalf jaar aantrekkelijk is". „Van de groep ouders van kinderen voor wie Q en Q be stemd is, heb ik nog nooit klachten over het geweld ge had. Het moeilijke is dat er maar een paar dingen zijn om te lachen en te huilen. Die paar dingen moet je gebruiken en dan kom je al gauw bij het cli ché terecht, als je onder cliché tenminste alles \yat al eens ge daan is verstaat. Wil je iets spannends voor kinderen ma ken, dan moet je misdaad of spoken in je verhaal betrek ken. Wij hebben voor het boe- venverhaal gekozen. Gewoon een verhaal waaruit niets te le ren valt, behalve dan dat kwaad niet loont. Maar toch ook weer geen flutverhaal. De schrijver van Q en Q is Harry Geelen, een van de weinigen die goed is in dialogen en situa tiebeschrijvingen. Niemand anders kan dat zoals hij. Hij is ook de man die Hameien en Oebele gemaakt heeft". De vaders van de jongelie den Q en Q zijn respectievelijk arts en reclame-ontwerper. Beroepen uit de bovenlaag van de samenleving. Is de serie Q en Q daarom elitair? Bram van Erkel: „Het is ons inderdaad vaak verweten dat het een serie is die in elitaire milieus speelt. Sommige mensen hadden lie ver gezien dat we de zoontjes van een melkboer en van een arbeider genomen hadden. Maar dat vinden wij vrij on zinnig. Het is veel belangrijker wat de jongens zeggen en doen, en daar is bij Q en Q geen be paalde mentaliteit of de af hankelijkheid van een bepaald milieu uit op te maken. Ik vind het treurig dat er mensen zijn die zo schematisch denken dat ze op dit soort dingen aanmer kingen maken". Bram van Erkel, die een on derwijzersopleiding achter de rug heeft, vindt het fijn om met kinderen te werken. „Ze staan veel eerlijker tegenover het werk dan volwassenen. Grote mensen hebben aangeleerde kuren of leiden aan beroepsde formatie, om het maar eens brutaal te zeggen. Kinderen zijn spontaan en hebben zich nog geen houding aangemeten. I f Beroepsauteurs hebben zoveel aan hun hoofd, studiowerk, andere optredens. Al moet je ze niet allemaal over een kam scheren. De allerbesten onder hen kennen hun zaakjes toch wel, hoe druk ze het ook heb ben". De beroepsacteurs m Q en Q zijn Bob de Lange, Cor van de Brink, Riet Wieland-Los, Emiel Lopez-Diaz, Frans Kokshoorn, Marlys Morel en Hans Otjes. Voor de grote schoolvakantie begon zijn de scenes met hen opgenomen. De scènes waarin alleen kinderen voorkomen zijn allemaal in de vakantie gedraaid. Acht minu ten film per dag, zodat de hele Het hardnekkige verlangen van de bejaarde plattelands dokter Haksteen om met zijn vrouw en een paar kennissen een weekje naar Londen te gaan, heeft verstrekkende ge volgen gehad. De arts klopte voor de verzorging van zijn reis aan bij Jac. P. Lissone, aie als expediteur een wekelijkse bo dedienst op Londen had. Lis sone had aanvankelijk grote bezwaren, maar liet zich tens lotte toch overreden. Al ging het noa steeds niet van harte. Dit alles speelde zich af op 24 mei 1876. bitterkoekjes i«j- 250 gram van 150 voor I OO roombotercake iQQ van 210 voor loo volle maantjes i on 300 gram van 14b voor I OU advokaatbowls iQI- 250 gram van 215 voor I yO crispybonbons ^50 gram van 155 voor I Oy superrumbonen «Q 150 gram van 155 voor I Oy pindarotsjes melk puur i7Q 250 gram van 199 voor I I 57 griotjes .250 gram vi gram van 165 voor ►iVfefchocolade assorti 150 gram van 205 voor 185 f A kokosmakaronen pakje van 140 voor -j 2g eng. snijcaramels"^ 250 gram van 150 voor 35 room boterkoekjes assortiment ^ACk 250 gram van 165 voor 1 'èy kersenbonbons 150 gram van 205 voor I öO hotelcake ool- van 250 voor ZZ3 repen 50 gr. melk/ puur 1 «c 3 stuks van 150 voor 1 OQ likeurbonbons OQQ 250 gram van 325 voor ZOy 2 liter roomijs Al-n van 500 voor *rOU Volkorenbiscuits haagse hopjes i g-c 250 gram van 170 voor 1 OO buskoek i 0(- van 139 voor 1 ZO repen, tabletten 100 gram melk/puur per stuk van 99 voor QQ havergrutjes i c 300 gram van 130 voor 1 1 O hazelballen -fccl 150 gram van 170 voor 1 OO 1 confetti i RC. 200 gram van 180 voor 1 OO melk/puur krokantjes 200 gram van 170 voor "J SJEJ cocktail 7t- 250 gram van 195 voor I/O zacht fruit i ~Q 250 gram van 155 voor I Oy belg. bonbonsoorten 250 gram van 365 voor 329 vanille/chocolade/ hazelnoot ijs oon van 245 voor ZZU gele boontjes 250 gram van 1S0 voor 1 OO De reis werd een groot suc ces. De deelnemers waren zo enthousiast, dat zij in een ad vertentie in de kranten hun er kentelijkheid betuigden aan de heer Lissone. Het eerste reis bureau op het Europees conti nent werd hiermee een feit. Slechts Engeland kon reeds op een reisbureau bogen. Dit was in 1841 door Cook opgericht. Het reisbureau Lissone nam in omvang en populariteit ge leidelijk toe. Er werden reizen gemaakt naar het eiland Wight, de Schotse Hooglan den, Rusland, Amerika en Je ruzalem. Er kon geen wereld tentoonstelling zijn of de heer Lissone trok er met een gezel schap naar toe. deel van de gegevens is tijdens de tweede wereldoorlog verlo ren gegaan. Vast staat echter dat de heer Abraham Jacobus ZOEKGERAAKTE KOFFERS LISSONE en Zoon be lasten zich met 't terug halen van Reizigers uit het buitenland en het persoonlijk opsporen 'toffe IEL DAM. van koffers. SINGEL 155 AMSTER- Niet duur-wel heerlijk. Op 15 april 1911 verscheen de eerste autobus van Lissone. Deze bood plaats aan veertien personen, die tijdens de inau gurele tocht naar de bollenvel den vaak het doelwit waren van grappen en grollen van te hoop lopende toeschouwers. De dus, een open wagen met amfitheatersgewijze ge bouwde banken, werd door de pers goed ontvangen. Zo schreef een krant: „De auto liep magnifiek, zij gleed als het ware zachtkens voort, zelfs over de hobbelige keien van de Haarlemmerweg". De Eerste Wereldoorlog legde het bedrijf van Lissone zo goed als stil. De activiteiten werden verlegd naar het opsporen en terugbe zorgen van bagage, die Neder- landers tijdens hun overhaaste vlucht naar hun vaderland in het buitenland hadden achter gelaten. Op zaterdag 22 augus tus 1914 verscheen ae volgende advertentie in de landelijke bladen. In een later stadium van de oorlog organiseerde Lissone speciale gezelschapsreizen voor mensen die naar Indië wilden vertrekken dan wel uit Indië wilden terugkeren. Aan vankelijk kon dit per boot van en naar Genua, later moest men noodgedwongen over land. Hierbij wera gebruik gemaakt van de Transsiberi- sche spoorweg. Over reisbureau Lindeman is minder bekend. Het meren- Lindeman als oud-Indisch ambtenaar zoveel verzoeken kreeg om inlichtingen over In dië en de passagemogelijkhe den daarheen, dat hij besloot een reisbureau op te richten. Hij vestigde zich op de Wasse- naarseweg in Den Haag, maar verhuisde later naar het Nas- sauplein. Tussen Lissone en Lindeman .ontspon zich een felle concur rentiestrijd, die de zaken van beide bureaus niet ten goede kwam. In 1928 kwam hieraan een einde. De wedijver maakte plaats voor een nauwe samen werking, in later jaren gevolgd door een volledige fusie. Dit samengaan luidde een gezonde kentering in. Het aan tal kantoren, dat voor 1931 zes bedroeg, groeide gestaag en bedroeg bil het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog acht tien. Ook in het buitenland werden voor 1940 reeds kanto ren opgericht. Er waren eigen vestigingen in Parijs, New York en Johannesburg, terwijl in vele andere landen agenten waren aangesteld. Tot de vele werkzaamheden van Lissone-Lindeman behoorde in 1937 de verzorging van de huwelijksreis van koningin Ju liana en prins Bernhara Gedurende de Tweede We reldoorlog lag de bedrijvigheid nagenoeg stil. Van reizen was geen sprake meer. Pogingen cm eenzelfde dienstverlening in te stellen als tijdens de eer ste wereldoorlog, mislukten. Na 1945 werden de zaken weer energiek aangepakt. Er volgde een nieuwe periode van grote bloei, niet in de laatste plaats ook dank zij de maat schappelijke veranderingen. Deze leidden er toe dat vakan tie een artikel werd, dat voor iedereen is weggelegd. Met de totstandkoming van de Nederlandsche Scheep vaart Unie - die een meerder heidsdeelneming bezat in reis bureau Lissone-Lindeman en tevens de enige aandeelhouder was van Ruys-Intraned Reisa genten - kwamen de reisbu reaus van Lissone-Lindeman en Ruys-Intraned onder één dak. Ruys-Intraned Reisagen ten was op zichzelf reeds een samenwerkingsverband van Ruys en Co. (Koninklijke Rot- teraamsche Lloyd) en lntraned (Stoomvaartmaatschappij kederland). Uit de reisbureaus Lissone-Lindeman en Ruys ln traned Reisagenten wera op 1 januari de naam Lissone- Lindeman/Ruvs geboren, een naam die ook internationaal een begrip is. Sedert april 1974 hebben KLM, Nederlandsche Scheep vaartunie en Nederlandse Spoorwegen zich gebundeld in Holland International Travel Group B.V. De reisbureau organisatie Lissone- Lindeman/Ruvs maakt thans een belangrijk onderdeel uit van deze groepering. dertiendelige serie ér in tien weken opstond. Niet alleen de opnametijd was betrekkelijk kort, ook het budget was vrij laag. „Dat was allemaal mogelijk doordat we zo'n goeie producer hadden", zegt Bram van Erkel. Die pro ducer was Karei Theeuwis. „Het produceren is een aparte stiel", legt van Erkel uit. „De omroepen hebben meestal geen goede producers, zodat de productie meestal de zwakke kant in Nederland is. Daarom heeft die serie „Floris" ook zo veel geld gekost. Wij wilden het goed doen en daarom heb ben we een producer van bui tenaf in de arm genomen. Een producer moet gewoon een goede organisator zijn en alles uitkienen. In het buitenland is hij de figuur die alles voor het zeggen heeft. De regisseur mag dan alleen nog maar wat din gen invullen. Hier in Neder land is dat gelukkig niet zo, maar ik zou er als regisseur ook voor passen om zoiets te doen". De serie Q en Q is een typisch Nederlandse, een inlandse produktie. Bram van Erkel: „In Q en Q tref je geen nare onnederlandse mentaliteit aan, zoals in vele andere van het buitenland gekochte pro- dukties. In zoveel detective series bijvoorbeeld vind je ver velende trekjes die tegen de Nederlandse mentaliteit in druisen. Een goed programma als Sesame Street bijvoorbeeld zou je als Nederlandse omroep niet klakkeloos over kunnen nemen omdat het te Ameri kaans en daardoor te onher kenbaar is. Als KRO zijn we met ingang van het vorige sei zoen meer aan die Nederlandse herkenbaarheid gaan werken, want dat is als omroep je reden van bestaan. Q en Q past mijns inziens goed in die gedachten- gang". Gelukkig zijn er wel degelijk mogelijkheden voor een win- Hoeveel Nederlanders elk jaai overwegen naar de „winter sport" te gaan is niet bekend, maar een feit is, dat zij zeker 'nog niet in dezelfde grote groepen de landsgrenzen over trekken als de zomervakantie- gangers. Onbegrijpelijk is dit niet, want een wintersportva kantie vraagt de nodige finan ciële offers; bij elkaar zijn de reis- en verblijfskosten tame lijk hoog en een wintersportui trusting is doorgaans niet goedkoop. Toch is er een groot aantal mensen in ons land, dat nu toch eindelijk wel eens een echte winter - als het even kan met sneeuw - wil meemaken, te meer daar wij in ons land de laatste jaren het winterseizoen beter kunnen beschouwen als een voortzetting van een drui lerige herfst dan als een perio de, waarin de schaatsen kon den worden ondergebonden, tkig ziji lijkhede tervakantie. Iemand die niet te veel vrije dagen wil opnemen, niet zoveel geld wil of kan be steden maar toch een verkwik kende wintervakantie wil ge nieten kan uitstekend in Zwe den terecht.De Zweedse Tor Line heeft in Ransater, ten noorden van Gotenburg, gele gen in een van de mooiste pro vincies van Zweden - Varm- land - een aantal prachtige stuga's gereedstaan voor een winters vakantie-avontuur. Het dorpje ligt vlakbij het Vanermeer, het grootste van Zweden en is omgeven door heuvels met uitgestrekte naaldbossen. Men kan er ge weldig mooie wandelingen maken of schaatsen op de tal rijke meren en rivieren. De bovengenoemde korte wintervakantie neemt slechts 8 dagen in beslag, alhoewel men bij thuiskomst het gevoel zal hebben veel langer van huis te zijn geweest. De tarieven voor zo'n stuga- wintervakantie in Ransater bedragen 245,- per persoon; kinderen t/m 11 jaar 155,-; dit bedrag geld overigens ook voor 65-plussers. Uw auto wordt door de Tor Line gratis vervoerd, terwijl „autoloze" passagiers kunnen rekenen op een kosteloos 2e klas retour vanaf elk N.S.-station. Wie een verkwikkende wintervakantie in Ransater wil meemaken, kan elke zaterdagmiddag met het Tor Line vlaggeschip, de Tor Britannia, uit de Amster damse Suezhaven vertrekken. De volgende dag komt men in Gotenburg aan, waar een van de beste hotels de reizigers te wachten staat. Men kan er prima 's avonds uitgaan; er zijn vele mogelijkheden in deze gezellige stad. Passagiers met auto rijden via uitstekende wegen uiteraard zelf naar Ran sater, terwijl zij die hun ver voermiddel hebben thuisgela- ten hun bestemming per Tor Line Expresbus bereiken. In beide gevallen vindt de aan trekkelijke tocht van Goten burg naar Ransater op maan dag plaats. Daar aangekomen merkt men wat de Zweden on der comfort verstaan. De stu ga's zijn geheel van hout opge trokken en wat de vormgeving betreft vrijwel net zoals de Zweedse boerderijen ge bouwd. Niet alleen de buiten kant is de moeite waard, ook de indeling en inrichting mogen er zijn. De stuga's hebben drie kamers, een gezellige en goed ingerichte keuken met een elektrisch fornuis en koelkast, douche, toilet en natuurlijk prima verwarming. Verder kan men rekenen op een echt Zweedse houten eethoek; er is trouwens zoveel mogelijk van dit mooie maar helaas schaarse materiaal verwerkt. Op de vrijdagochtend vertrekt men, wellicht met enige weemoed en met een laatste blik op het on voorstelbare natuurschoon, weer naat Gotenburg. Daar ligt, gelukkig maar, want er valt nog een dag op zee te ge nieten, de vertrouwde Tor Bri tannia. Op zaterdagmiddag meert de luxueuze jumbo ferry weer af in de Suezhaven. Deze foto toont duidelijk een beeld van de buitenkant van d« stuga's en de fraaie omgeving.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1976 | | pagina 9