VARIA FOTO Troubadour Joost Nuissl: EEN HOSTESS WAAKT DE HELE WEEK OVER „HAAR" GASTEN Ex-stewardess Annemarie Peperkamp: ZO BLIJ LEUK DECENIUM Confetti-grap Talent Riskant v ■£..«**- -%r STRANDFOTO'S: KWESTIE VAM STANDPUNT NOS-voorzitter Voetbalgeweld VARA-herrie Ervaring Verslaving Volle agenda Dat je in twintig minuten veel kunt zeggen liet Joost Nuissl ons tijdens een interview horen. Deze zanger verscheen voor veel mensen een paar maanden gele den volkomen onverwacht op de hitlijsten samen met het Broek- huizer dameskoor met het lied waarin hij vertelt zo blij te zijn dat hij me niet vergeten is. Met wat telefonische aanwijzingen lukt het ons zijn woonplaats Broekhuizen-Vorst, een van de Maasdorpen in Noord-Limburg te vinden. Op het gemeentehuis weten ze te vertellen dat Joost in het plaatselijke café aan het oe fenen is, of liever gezegd aan het pauzeren is. Hij geelt ons een ruim kwartier om er achter te komen wie hij is en wat hij wil. „Geen top tien artiest", zegt hij zelf, „Die ambities heb ik niet". „Ik laat me niet leiden door het al dan niet verkoopbaar zijn van een plaat. Het gaat er om dat ik nu al tien jaar plezier heb in het werk wat ik doe, en dat wil ik over tien jaar nog steeds hebben. De lange adem interesseert me veel meer dan nu het succes met deze single". Toch vond hij het nodig om weer eens wat van zich te laten horen een paar maanden gele den. Bij zijn zaaloptreden merkte hij dat „ik ben zo blij" het goed deed. Toen besloot hij met Nard Reynders, de leider van de kapel die zorgt voor de begeleiding om samen met het Broekhuizer dameskoor een plaatje te maken van dat liedje. Hij heeft niet het gevoel dat met dit liedje concessies zijn ge daan aan zijn principes over wat liedjes moeten zijn. „Het moet iets vertellen, dat is voor mij es sentieel. en dat doet dit liedje toch. Wat men er in hoort dat is niet mijn zaak. Er zijn mensen die bellen me op, dan hebben ze een weddenschap gesloten op tegen wie ik het in dit jied heb, tegen God of tegen een vrouw. Voor mij is dat duidelijk, maar ik zeg het niet, want als ik het zing dan is de tekst van de luis teraar. Als het voor hem over God gaat, dan is dat zo". De rest van zijn repertoire wijkt nogal af van Ik ben zo blij. want bij omschrijft zijn songs op de twee Lp's die hij gemaakt heeft als poëtisch literair met voor wie het horen wil een beetje maatschappijkritiek. En dat is toch, zelfs met een beetje fanta sie niet te beluisteren in zijn succesnummer. Dat lang niet ie dereen die Ik ben zo blij.goed vindt, ook aangetrokken zal zijn tot zijn andere songs, ligt voor de hand. „Voor die mensen heb ik ge woon een leuk plaatje gemaakt. Maar ik heb nu natuurlijk de aandacht getrokken van een groot publiek. Je moet dat zo zien, door zo'n single gaan er tachtig deuren voor je open, voor mij zijn er 75 daarvan niet interessant. Kijk, ik kan morgen de studio in om een nieuw plaatje te maken, als dat je enige ambitie is „Als ik iets nieuws maak dan moet het goed zijn, ik wil wach ten tot het allemaal klopt. We gaan zeker niet dit succes herha len door weer een lied met koor en kapel. Misschien gebruiken we wel een aantal blazers. Weer zo'n zelfde liedje zou een kort stondig succes betekenen, en ik ben nou eenmaal meer geïnte resseerd in de lange termijn. In de loop der jaren heb ik geleerd dat als je iets echt wilt en je werkt er hard voor dan komt de opbrengst vanzelf". Die op brengst, is voor mij het feit dat de mensen mij nu na tien jaar nog steeds vragen om op te tre den, dat vind ik waardevol". Want Joost Nuissl verdient nu al een decennium zijn geld met muziek. Eerst in het westen waar hij twee seizoenen in Len- naert Nijghs Oez te beluisteren was en in de Haarlemse Waag als huiszanger. Dan vestigt hij zich in het Maasdorp Broekhuizen-Vorst en verzorgt een jaar lang de programma's van het kleintheater -Micro- Skoop. In 1970 formeert hij zijn Kamerpopensemble dat het drie jaar uithoudt. De twee daarop volgende seizoenen houdt hij zich vooral met radio bezig. Hij levert bijdragen aan KRO- programma's als Maandstand en Omgang en aan VARA's Over de Einder en Tante Thea en de tijd. Nu heeft hij een solopro gramma met liedjes en teksten die hij in zalen in heel Neder land brengt. Volgend jaar wil hij met drie man het land in, onder andere met Nard Reynders van de Vorster Kapel. Voor het Nederlandse luister- lied, of hoe je het dan wilt noe men („het zijn allemaal rotter- men bestaat meer animo. De verklaring daarvoor zoekt hij in een popvermoeidheid.. „De popmuziek vernieuwt zich niet meer. vandaar dat er nu hier voor meer interesse is". Waar moet je eigenlijk naar luisteren als hij optreedt? „Met mijn poëtisch protest constateer ik zaken die ik fout vind. Wat tussen de regels zit, is erg belangrijk". Toch gelooft hij niet door zijn songs veranderin gen teweeg te brengen. „Je be reikt alleen die mensen die het met je eens zijn, die zagen al dat het mis is". „Ik zing over wat me bezig houdt, wat ik waarachtig vind. Vandaar dat ik mijn teksten zelf schrijf". Vrij abrupt maakt hij een eind aan ons gesprek. De twintig mi nuten zijn om, hij heeft nog een halve minuut voor een foto, on geduldig wacht hij tot ook dat voor elkaar is en dan gaat hij snel weer oefenen, ons enigszins verbluft achterlatend. F' LYDIA JANSSEN Onlangs ontmoette ik op een gean imeerde persborrel die door de platenfirma Bovema georga niseerd werd ter gelegenheid van het uitbrengen van een elpee met de hoogtepunten uit het succesvolle toneelstuk Cyrano de Bergarac de Tros regisseur Hank Onrust (Kunstprogram ma). Hij was in een jolige bui en vertelde me een aantal grappen die tyij in zijn Avro-tijd met een aantal collega's heeft uitge haald. Hank: „Op een dag hadden Theo Ordeman Fred Oster en ik een melige bui. We hadden op namen met Cees de Lange die weer eens achter elkaar zijn moppenrepertoire afdraaide. Wij zagen meestal de lol van de dijenkletsers niet in en maakten lullige opmerkingen. Cees werd boos omdat hij niet serieus werd genomen en begon te bakkele ien. Wij er tegen in. Op het laatst ging het nogal heftig toe. Cees •stapte tot slot woedend in zijn auto en reed naar huis. Wij ble ven narrig achter, boos omdat Cees zo gauw op zijn tenen was getrapt. We verzonnen een list om Cees duidelijk te maken dat hij tegen ons nooit meer zo mocht reageren. We bestelden een vrachtwagen tot de rand toe gevidd met confetti. Deze lieten ive leegkiepen in de tuin van Cees de Lange. Het regende die avond een beetje waardoor alles ook nog eens lekker aan elkaar plakte. Je begrijpt Cees was woedend. Maanden heeft het geduurd voordat hij de bende uit zijn tuin had. Jaren later vond hij nog confetti in zijn kleren. v.''' ÜÖÜ1PMP I kmi lm m r WK*ai - - A ..if-ÜS-S-vB-:,!'"' KÉÉËË I I si 1 m - KLEINE FOTOTtP IN WOORD EN BEELD Het strand is een plaats, die voor fotografen iets uitdagends heeft. Het altijd boeiende samenspel van water, zonlicht en zand zorgt voor fraaie mo tieven. Zoals ook deze plaat duidelijk maakt: de golven van een binnenzee, de zon, die daarin twinkelt, twee donkere mensenfiguren, die een rustplaats vormen wie zoiets ontdekt moet er wel een foto van maken. Toch zou dezelfde foto, genomen vanaf de zandbank links bovenaan de foto. waarschijnlijk een weinig opvallend resultaat hebben opgeleverd. Met twee grijze mensen tegen een grauwe water- en zandachtergrond. Konklusie: strandfoto's zijn pas echt geslaagd als u zoekt naar het juiste standpunt. Waar dat precies ligt. is niet te zeggen, want het verschilt vaak per uur met de wisseling van licht- en waterpartijen. Maar 't is wel - voor wie met de kamera het strand optrekt - een uitdaging èn een kans om met iets moois thuis te komen. We hebben een aantal heren van de omroep nog een keer vre selijk tuc gehad, gaat Hank ver der. We hebben uitnodigingen op papier van de Holland Ame rika laten drukken met de me dedeling dat een aantal om roepmedewerkers mee mochten op een gratis cruise naar de Bc- hama's en weer terug. Je mocht je vrouw meebrengen, de reis zou twee weken duren. Dat kwam hard aan. Een niet gering aantal omroepmedewerkers van naam stond op de afgesproken datum gepakt en gezakt op de kade in Amsterdam. Deze grap heeft ons wel bijna ons ontslag gekost. NOS-voorzitter Emile Schüt- tenhelm is dan toch eindelijk opgestapt. Na een ambtsperiode van bijna 16 jaar kreeg hij eervol ontslag. Hij blijft nog wel als adviseur in dienst van de NOS. Op de laatste bestuursvergade ring die onder zijn leiding werd gehouden kon hij het. de pad vinder vol grappen zoals hij ook wel wordt genoemd, niet nala ten zijn naaste medewerker, vice-voorzitter en omroepcom- missaris radio Willy Wagenaar op zijn nummer te zetten. Hij noemde bij wijze van kwinkslag Willy Wagenaar „Ons kleine dictatortje". De heer Wagenaar staat om zijn ijzeren wil (dwars door alles heen) bekend. Willy Wagenaar antwoordde adrem dat hij liever hel giasstrijkertje werd genoemd. Peter van Bue- ren gaf hem in de Volkskrant deze naam. Ik geef de voorkeur aan zijn bijnaam in het Gooi die luidt Speedy Gonsales. Het omroeptoemooi (waar al leen heren aan deelnemen) le verde onlangs een niet gering aantal gewonden op. Om er meer twee te noemen. Henk Jen- ner (cameraman van de KRO) trapten ze een paar gekneusde ribben en Hein van Nieveld (om roeper) van de TROS sloegen ze een blauw oog waardoor hij een week niet op de buis kon ver schijnen. Zo af en toe komt een groot Nederlands talent aan de opper vlakte. Vorig jaar kwamen er maar liefst twee jonge talenten naar voren; twee, al zeg ik het zelf. alleraardigste hoogst be schaafde jonge heren, die toen al in het theater-programma van Albert Mol een belangrijke rol speelden. Roland is te vinden in de Fruus Weisz film Angela. In toneelkringen is zijn 'naam al lang niet meer onbekend. Frans deed in allerlei koortjes de no dige toneel- en zangervaring op. Deze twee Amsterdamse jon gens nu hebben onlangs een te gekke (om het oer-Hilversumse modewoord maar eens te ge bruiken) elpee gemaakt. Hij heet „Aan de hand". De jongens schreven zelf alle teksten en de muziek. Frans zingt op de plaat bijgestaan door Roland op de piano. Producer van „Aan de hand" was Tim Griek ook al geen onbekende in de muzie kwereld. Zonder te overdrijven en rekening houdend met het feit dat smaken verschillen wil ik toch deze elpee een verras send debuut van twee getalen teerde heren noemen. Op z'ri zachtst gezegd, het rommelt bij de VARA. Ik geloof niet dat het nodig is alle proble men die zich de laatste maanden bij de socialistische omroep hebben voorgedaan nog eens te noemen. De kranten hebben er vol van gestaan. Waar men het meest over struikelde althans in de dagbladen was dat VARA- voorzitter Kloos afgaf op zoge naamde linkse journalisten die probeerden de VARA in de grond te schrijven. Er is echter ook nog wat anders dat ik even wilde melden. Hoewel de plan nen bijna rond waren heeft men er van afgezien van het succes volle radio-programma De rode haan een tv-programma te ma ken. Het geld dat Jan Nagel voor zijn idee kreeg heeft hij over igens mogen houden. Het schijnt dat Achter het Nieuws- hoofdredacteur Hans Jacobs, bij de beslissing een belangrijke rol heeft gespeeld. In negatieve zin dan. Èn dap te bedenken dat hij het al zo moeilijk heeft. Zijn Achter het Nieuwsploeg bestaat eigenlijk alleen nog uit hemzelf. Pierre Tania stapte begin dit jaar op. Philippe Frederiks keerde terug naar de Franse hoofdstad en nu gaat het gerucht ook nog dat de Jacobs vriend bij uitstek Ben Eikerbout plannen heeft om op te stappen. Het valt niet mee zo'n verantwoordelijke baan bij de omroep. Dat blijkt toch maar weer. NORA STEINFEL Geïnteresseerd in de lange termijn Ook al ligt u lekker aan het strand, het is voor velen toch een veilig gevoel dat er altijd nog een hostess is om eventuele problemen op te lossen. In de zomermaanden komen vele tienduizenden Nederlanders tijdens hun vakantie in het buitenland in contact met de verte genwoordiger/ster van de touroperator uit wiens pro gramma ze de „reis van hun dromen" hebben gekozen. Deze jongens en meisjes - de hosts en hostessen - zijn vaak een steunpilaar voor de vakantiegangers. Zo wordt het immers ook in de reisgidsen omschreven:. bij hen kunt u terecht met uw problemen, maar ook voor een gezellig babbeltje. Ze informeren u over de streek, geven adviezen over excursies, autohuur, eet huisjes. en ga zo maar door. Tenslotte zorgen zij er ook nog voor dat u van het vliegveld bij uw hotel of appartement komt en er na twee of drie weken weer wordt opgehaald voor de thuisreis. De hostess of host leert u in de meeste gevallen voor het eerst kennen in de bus die voor het vervoer vanaf de airport zorgt. In een tra ditioneel babbeltje wordt u dan al vast wat weg wijs gemaakt. Terwijl het gezel schap reikhalzend uitziet naar hun vakantiedomici lie. worden er in die bus ook wel opmerkingen gemaakt, in de geest van, „dat meisje heeft een bruin leventje. Als ze ons straks kwijt is ligt ze lekker aan het strand' -O, ju. Natuurlijk zijn er nog hele volksstammen die zo re deneren. ,Als hem tijdens de vakantie dan ook maar niets overkomt en ze weten de dage lijkse gang naar het strand te maken, dan is in hun ogen een hostess overbodig en kan ze maar beter op het warme strand gaan liggen. Vergeet het maar", zegt Annemarie Peperkamp, voor dit seizoen hostess op het idyllische zonne-eiland Ibiza voor NRV/Holiday. Zij draagt de verantwoordelijkheid voor enkele honderden gasten die de maatschappij er wekelijks heen brengt. „Daar ben je de hele week mee bezig. Dat is echt niet alleen bij de N.R.V., maar mijn collega's van de an dere touroperators werken in de regel net zo. De vakantie bestemming doet er in dit ge val niets toe. Een touroperator Annemarie Peperkamp die zich zelf respecteert en de markt niet wil verspelen, zorgt voor deskundige begeleiding ter plaatse. Natuurlijk niet ie overdreven want dat wordt vaak niet op prijs gesteld. Wij geven de reizigers in de bus een informatiemap en daarin vindt men ondermeer de „spreeku ren" van de hostess, als regel driemaal per week. Wie wil is dan van harte welkom. Wie geen behoefte ami nadere in formatie heeft zien we wel weer op de dag dat de vakantie ten einde is". Annemarie Peperkamp draait nu al zo'n goeie twaalf jaar mee in het reisivereldje. Na haar middelbare schoolop leiding trok ze naar Italië (het land dat ze van haar vakanties kendeom er drie jaar als re ceptioniste in een Nederlands hotel te werker.. Dat was in de jaren dat het massa-toerisme op gang kwam en onze landge noten in het buitenlandbest wat hulp konden gebruiken. Met haar Itaiië-erraring 'op zak meldde Annemarie zich bij de KLM. Bijna zes jaar werkte ze bij onze nationale lucht vaartmaatschappij als ste wardess op de Zuid Amerika lijnen en later nog op Afrika, in welke landen ze ook regelma tig voor langere periode gesta tioneerd was. „Het was een za lige tijd. Ik heb heel wat van de wereld gezien. Als ik maar even vrij was, vloog ik naar landen waar ik nog nooit was geweest. Maar ja, als het con tract voor bij is, ga je er uit. Dat weet je als je bij de KLM tekent". „Toen ik het blauwe uni formpje voor goed in de kast had opgeborgen, daeht ik, er gens wel goed. Je kunt niet blijven reizen. Ik werd secreta resse van de hoofddirecteur van de Nederlandse Reisver- eniging. Geweldig interes sante job. Maar i/c hield het niet uit. Het is als een versla ving, als je een vrij leven bui ten. de deur gewend bent. Ik heb er dan ook .weer aan toe gegeven. Ben er blij mee, om nu als hostess te kunnen wer ken". Maar dit seizoen heeje An nemarie Peperkamp wel erva ren dat er een groot verschil is tussen het werk van een ste wardess op de intercontimen- tale lijnen en dat van een hos tess in een Zuideuropees zon neland. „Als stewardess ben je klaar als je van boord gaat, als hostess sta je de hele week pa raat voor de gasten. Je verant woordelijkheid is ook groter. Je bent in feite de captain van de vakantiebestemming waar je geplaatst bent". De dietario (agenda) van Annemarie heeft maar weinig lege bladzijden. „Eén dag in de week is al gevuld met de trans fers, het halen en brengen van de reizigers. Dan ben je drie keer in de week een groot ge deelte van de dag kwijt aan de spreekurenVerder contro leer ik regelmatig de hotels en appartementen. organiseer invitatie-cocktails, adviseer over excursies die ik vaak ook nog begeleid. Dan heb je de administratie, die de hostessen als regel voeren op het kantoor van de agent, waarmee de reis bureaus ter plaatse werken. De maatschappij in Nederland wil ieder week een rapport en financieel overzicht, dan zijn er de vluchtlijsten die om nauwkeurige controle vragen. Als daar fouten meegemaakt worden en er moeten reizigers een andere bestemming, dan is dat verschrikkelijk naar. Je kunt zo iets voorkomen door de hele week goed contact te houden met de managers van de hotels en appartementen. Maar dat gaat niet als je op je rug aan het strand ligt. zegt Annemarie Peperkamp. Het is maar dat u het weet, voor het geval „uw" hostess nog eens over de tong gaat.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1975 | | pagina 7