Wil je na de LTS of Mavo verder leren of meteen verdienen? Doe t alletwee. Bij Hoechst. HOECHST HOLLAND N.V. VLISSINGEN Daf 46 met de Dion-as en eenriems Variomatic t FOTO CD NOORD- EN ZUIDBEVELANDSE TELERS GAAN MEER AAN DE WEG TIMMEREN a Bijentelen, het is een verslaving! geef onze lezers de ruimte via ruime informatie om de weg naar uw zaak te vinden LEVENSDUUR MOEITELOOS RIJDEN Steken Kinder boerderij. Koningin Prima opleiding met salaris toe. Bank- en Plaatwerker BEMETEL Pijpenbewerker BEMETEL Meet- en regeltechnicus BEMETEL Electromonteur VEV Proces Operator VAPRO Laborant VAPRO Open Huis op donderdag 27 maart. 's middags van 3-5 uur, 's avonds van 8-9.30 uur. PROFIEL IN ZWART EN WIT fi DE SCHELDEBODE WOENSDAG 19 MAART 1975 -•si. In de chemie bezet Hoechst een prominente plaats. Overal ter wereld, 't Is duidelijk een bedrijf dat zijn mensen alle kansen biedt om het ver te brengen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vakopleidingen die Hoechst zelf verzorgt Goed om te weten als je dit jaar het diplo ma hoopt te halen van de LTS of MAVO. Eind augustus beginnen in onze modern opgezette bedrijfsschool de zgn. leerlingen-opleidingen. De te behalen diploma's (hieronder staan ze naast de func ties vermeld) worden landelijk erkend. Wij leiden op voor: De praktische opleiding vindt plaats in onze bedrijfs school en in het bedrijf. Het theoretische gedeelte volg je geheel of gedeeltelijk aan de Streekschool in Middelburg. Van meet af aan krijg je een aardig salaris Hoechst biedt daarnaast o m. goede sociale voorzie ningen en een gunstige premiespaarregeling. Voor vri| vervoer naar en van het werk wordt gezorgd Donderdag 27 maart a.s. zijn er openbare lessen in onze bedrijfsschool. Kom kijken en luisteren, 's middags of 's avonds. Wij laten speciale bussen rijden: vervoer levertje dus geen probleem op. Plaats halte vertrek vertrek 's middags's avonds Vlissingen Vlissingen O-Souburg Middelburg Goes Heinkenszand BetjeWolffplein Westerzicht (L.O School' Oranjeplein Plein 40 Station N S. Geref. Kerk 14.25 uur 14.35 uur 14 40 uur 14.30 uur 14.30 uur 14.45 uur 19.55 uur 20.05 uur 20.10 uur 20 00 uur 2000 uur 20.15 uur (Kom je liever op eigen gelegenheid? Volg dan in het Sloe-gebied de borden die naar Hoechst wijzen.) Ben je verhinderd, maar heb je wèl belangstelling? Schrijf dan een korte, maar volledige brief over jezelf, met in de linkerbovenhoek de letters LL. Doe er een recente pasfoto bij en stuur hem naar het hoofd van de afdeling Personeelszaken van Hoechst Holland N V.. Postbus 65, Vlissingen. L)e Daf 46 is het „plotseling" uitgekomen nieuwe type dat de oude 44 gaat vervangen. Nu is „nieuw" slechts betrekkelijk en vooral sterk afhankelijk van hoe je het bekijkt. Uiterlijk is er aan de 46 ten opzichte van de 44 hoegenaamd niets gewijzigd of het zouden de type aanduidingen moeten zijn. De merknaam Daf is van links naar rechts verhuisd en de aandui ding 46 is op die plaats gemon teerd. Maar het belangrijkste nieuws van de 46 bevindt zich in het „achteronder". Dat is name lijk de montage van een achteras van het type De Dion, zoals die ook twee'jaar geleden onder de 66 verscheen. Een De Dion- achteras, genoemd naar de ont werper ervan, de graaf De Dion, is een constructie die het midden houdt tussen een starre as en een (^afhankelijke achterwielop- wanging en dan van die twee ae beste eigenschappen in zich ver enigt. Het is een constructie die eigenlijk alleen maar op dure en exclusieve auto's voorkomt, zoals onder andere op de Aston Martin, de Opel Admiral- Diplomat en de Rover 2000. De grote voordelen van een De Dion-as zijn een veiliger weg- ligging en voorspelbaar weg gedrag, die speciaal gunstig worden beïnvloed door een laag onafgeveerd gewicht, een ge lijkblijvende wielstand onder wisselende omstandigheden en belasting, terwijl het aandrijf- koppel de belastingverdeling over de achterwielen niet ver stoort. Maar er is nog meer ver anderd, namelijk de Variomatic. Bij de constructie van de Va riomatic voor de Daf 66 was al bij voorbaat rekening gehouden met de eenriems Variomatic, zoals d;e nu onder de 46 zit Dit is een verdere ontwikkeling van de unieke Variomatic waarmee Daf zo langzamerhand zeer veel ervaring heeft opgedaan en waarvan de betrouwbaarheid toch wel duidelijk is aange toond Door de toepassing van één riem (levensduur 30 000 a 40 000 km) die men adviseert om de 10 000 km te laten vervangen, behoeft minder massa in bewe ging te worden gebracht. Dit is dan het eerste „voelbare" ver schil met de 44: de 46 trekt zon der aarzeling of schuddende beweging weg. Evenals de 66 heeft de 46 nu ook een differen tieel, waardoor de antislip diffe rentieel werking - toch altijd mooi meegenomen - nu bij alle Dafs is verdwenen. De Daf 46 is zonder twijfel de duurste 2-cilinder en de duurste 850 cc auto die op onze markt te koop is. Tegenover deze records staan evenwel nog twee andere: de 46 (en de 66) is de goedkoop ste auto met een De Dion-as en de goedkoopste auto met een vol led ig a u torna tische transmis sie. Aan de Daf 2-cilinder boxermotor is niets gewijzigd of het moest de wisselstroomdy namo zijn. Hij levert 34 din-pk bij 4500 t.p.m. en is een luchtge- koelde krachtbron die zijn spo ren meer heeft verdiend in tech nische onverwoestl?4arheid dan in notoire trekkracht Hij geldt over het algemeen ook als ru moerig, maar in de praktijk valt dat best wel mee, zodra tenmin ste met een constante snelheid op de buitenweg wordt gereden. Veelvuldig optrekken en af remmen maken dat de motor duidelijk hoorbaar blijft. De 46-motor vergenoegt zich met het gebruik van normale benzine, volgens Daf-opgave van 7 tot 8 liter per 100 kilome ter De top- en tevens kruissnel heid is 123 km per uur. De accelleratie van 0 tot 50 kost 8 seconden, daarboven gaat het aanzienlijk veel langzamer want voor de volgende 30 km, tot 80, heeft hij nog eens 10 se conden nodig, samen van 0 tot 80 km per uur dus liefst 18 se conden! Een fractie minder traag weliswaar dan de 44- cijfers indertijd bewezen. De 46 is in vijf uitvoeringen leverbaar,"een meer dus dan de 44 De Super Luxe Stationcar is er namelijk bijgekomen. Je hebt nu- A Cl O1 .1 - nu: 46 Sedan de Luxe 8970), id Super Luxe 9645), 46 de Luxe Stationcar 10225), Su per Luxe Stationcar 10800) en 46 Beste) 8295). De oude prijzen waren respectievelijk 8795, 9440, 10165envoor de bestel 8260. De 44 Super Luxe Stationcar was er niet. De 46 is geen stoplichten ver brander, maar wel een zeer be paald plezierig sturende auto. waarbij moeiteloos rijden voorop staat. En bij dat moeite loos hoort vooral ook de goede zit achter het stuur, terwijl een aantal kleine verbeteringen aan de bedieningshendels en knoppen (o.a. de ruitenwisser- bediening geschiedt nu via een hendel aan de stuurkolom) daar het nodige toe bijdraagt. mksmm KLEINE FOTOTIP IN WOORD EN BEElD Dit is een foto, die iedereen kan maken. U hebt nodig: een model (in ons geval een kind, maar 't kan ook een volwassene zijn). Plus een «sterke lamp, die u achter uw model laat schijnen tegen een volkomen witte muur of stuk papier. Af stand van model tot achtergrond: ongeveer een halve meter. Hierdoor ontstaat een groot iicht* kontrast. Kijk nu door uw zoeker en laat uw model langzaam het hoofd bewegen tot u de meest karakteristieke „kop" hebt gevonden. Houden zo! Uw kamera staat - als dat kan - ingesteld op de juiste afstand. Sluitertijd 1/60 sekonde. De lensopening of het diafragma is erg belangrijk, want u stelt deze in op de helverlichte achtergrond, dus met kleine opening. Niet op de donkere voorkant. Daardoor ontstaat het maximale kontrast voor dit profielportret. Maak nog één of twee foto's met wisselend diafragma. Het gaat heel goed met zwart/wit-materiaal. maar ook met kleurenfoto's of dia's is zo'n profiel best te maken Probeert u het eens? veel geld te kosten Door de was, de opbrengst van de honing, de verhuur van volken aan de fruitkwekers draaien de imkers kiet Het is een hobby die zich zelf betaalt. Wie denkt vriendschap te on dervinden van zijn bijenvolken kan er maar beter niet aan be ginnen. Ze hechten zich beslist niet aan hun baas. Enthousiaste Een begroetingen zijn er niet bij imker weet dat hij beter i maar rechtsomkeer kan maken als een zw^rm bijen op hem afkomt Als er iéts verkeerd gaat. dan verde digen de bijen zich nog steeds op de aloude manier: door flink steekwerk. En hoe fascinerend bijen ook zijn. dat vindt zelfs de fanatiekste imker niet leuk. Wie meer over bijentelen wilt weten kan terecht bij de secretaris-penningmeester van. de Noord en Zuid-Bevelandse imkervereniging J. Nooteboom. tel. 01100-5572 in Wilhelmina- dorp. BIEZELINGE-YERSEKE. - „Het is een soort verslaving, eenkomsten eens iets anders wil- AU je eenmaal beaiglbent met de bijenteelt dan wil je steeds d™'„ biiinteTeïsveS meer. Je wilt er steeds meer van weten en dan kun je er met ring, waarvan de leden gemak- meer mee stoppen". Adrie Danker uit Yerseke en Cas van kelij'k een avondje volpraten Beek uit Biezelinge, twee 4mateur-imkers, zijn bet daarover over bijen helemaal met elkaar eens. Het is een hobby die ook besmette lijk is, want de zoon van Adrie Danker en de dochter van Cas van Beek willen niets liever dan ook imker worden. Hun FfBIIlboZCfl vaders vinden het prima, ze vinden dat er niet genoeg mensen enthousiast kunnen worden. Het aantal imkers neemt nog steeds af en die daling moet stopgezet worden. Ze zijn alletwee lid van de af deling Noord- en Zuid- Beve land van de vereniging ter be vordering van de bijenteelt. De afdeling viert binnenkort haar 70-jarig bestaan. Veel zal daar van niet te merken zijn. Wel vonden de leden het een mooie gelegenheid om eens wat meer aan de weg te timmeren. Van daar dat Danker en van Beek, samen met B. Vroonland uit Hoedekenskerke besloten een commissie te vormen die wat meer aan publiciteit gaan doen. En dat is nodig menen ze, wil het beroep van imker niet langzaam uitsterven. De afdeling Noord- en Zuid- Beveland werd in 1905 opge richt met 12 leden In 1938- een topjaar- waren er 285 leden, in 1966 nog maar 89 en nu in 1975 staan nog 49 imkers ingeschre ven In de paar weken dat de com missie bezig is. zijn er al heel wat plannen gemaakt.Er is bijvoor beeld een goede kans dat een aantal bijenkasten wordt ge plaatst bij de Goese kinderboer derij „De Hollandse Hoeve" Zowel de imkers, die bij toer beurt de bijen gaan verzorgen, als de gemeente zijn enthousiast over het idee Het blijft niet bij de kasten alleen. De bezoekers kunnen de imkers zoveel vragen als ze willen en zijn ze er niet zelf. dan is er nog de permanente expositieruimte, waar allerlei informatie over bijen zal hangen en liggen Verder gaan de bijentelers voorlichting geven op scholen. En verenigingen die od hun bij- En er is heel veel te vertellen, omdat er aan de bijenteelt zo veel boeiende kanten zitten Wie het bijenleven gaat bestuderen, de opbouw van nun maatschap pijtje, hoe ze met tinduizenden bij elkaar krioelen en hard wer ken voor één koningin, is voor lopig nog niet klaar. Het winnen van de honing is weereen hoofd stuk apart. En dan is er ook nog het trekken met de bijenkasten langs de boomgaarden De laat ste weken vooral worden de bij entelers overspoeld met aanvra gen van de frambozentelers, waaraan ze bij lange na niet kunnen voldoen. Kort geleden heeft de veiling van Kapelle een brochure uitgegeven, waarin en thousiast de goede invloed van bijen op de frambozen wordt be schreven. En de kleinfruittelers blijken er veel voor te voelen om op deze natuurlijke manier hun produkten te verbeteren Met bijen is er een betere bestuiving en dat blijken frambozen toch nodig te hebben. Niet alleen de frambozen- telers doen een Deroep op ae im kers. Ook andere fruittelers hu ren elk jaar bijenvolken vooreen goede bestui vi ng van hun vruch ten. Zo'n bijenmaatschappij zit prachtig in elkaar. Elk bijenvolk heeft één koningin. Er zijn een paar darren, de mannetjesbijen die als ze hun bevruchtingswerk hebben gedaan, genadeloos worden afgeslacht en dan zijn er de tienduizenden geslachtloze werkbijen. De koninin wordt gemaakt door de werkbijen. Tegen de tijd dat de oude konin gin aan het aftakelen gaat- en dat merken de bijen aan de geur die de koningin afscheidt- be ginnen ze een speciaal „nestje" te maken, de koninginnecel. De koningin die niets anders doet dan eitjes leggen (er wordt in de eerste week van haar leven één keer en voor altijd bevrucht) legt haar eitjes overal. En dus ook in de koninginne-cel. Als daarin eenmaal een eitje ligt- en dat ge beurt vrij snel want een konin gin kan maximaal per dag 2000 eitjes leggen, wordt dat met de beste zorgen omringd. De werk bijen zorgen voor speciaal voed sel, dat de andere vruchten niet krijgen. Na zestien dagen komt de nieuwe koningin te voor schijn. De oude vertrekt met on geveer een derde van het volk en vormt de zwerm, die tuinbezit- ters wel eens in paniek kan brengen. Maar het gebeurt ook wel dat een koningin eerder doodgaat dan werd verwacht en het spe ciale „nestje" is dan nog niet klaar. Voor de bijen geen pro bleem. Ze kiezen een aantal al gelegde eitjes uit, bouwen daar omheen speciale „redcellen" van bijenwas en geven die eitjes de speciale voeding, die ook de ene koningin zou krijgen. Er is een goede kans dat er meerdere koninginnen tegelijk uitkomen. Maar een bijenvolk wil maar één koningin, wie dat wordt vechten de koninginnen met elkaar uit Degene die overblijft is de sterk ste en wordt door de werkbijen als leidster erkend. Is ze erkend, dan maakt ze een triomftoer langs de poppen waaruit de nieuwe koninginnen kunnen komen en doorsteekt ze een vooi een. Ze weet ze feilloos te vin den. En daarna kan ze, als ze bevrucht is, aan haar taak be ginnen: het leggen van miljoe nen eitjes voor nieuwe bijtjes Nieuwe werkbijen vooral, die zorgen voor haar voedsel, vooi de honingproduktie. voor hei nieuwe broed en voor warmte in de winter. Bijen overwinteren. Leven de werkbijen in de zomer als ze keihard werken en kilometers vliegen maar zes weken, in de winter leven ze zes maanden. Met zijn allen zitten ze in een grote tros om de koningin heen De buitenste bijen zorgen voor het voedsel, dat via de andere bijen naar de koningin wordt gebracht. En ook al vriest het buiten, in het binnenste van de tros is het altijd een graad of 15. In de winter is er voor een imker betrekkelijk weinig werk. Dat begint pas in het voorjaar als de kasten zo eind maart, begin april geïnspecteerd worden. En als de bloesems en bloemen vo lop bloeien de bijen honing en stuifmeel aan het verzamelen zijn, dan is het voor de imkers bijna net zo hard werken als voor de bijen. De speciale ra men, waaruit de kasten bestaan, moeten regelmatig verwisseld worden In die ramen wordt ge broed en verzamelen de bijen de honing, die de imker later weer verzamelt Het is de sport zoveel mogelijk honing te krijgen Maar niet alleen de honing, ook het waslaagje, waaronder de honing njpt, wordt door de im ker gebruikt De liefhebbers kunnen er waskaarsen van ma ken De was is ook nodig om nieuwe ramen te maken, waarop weer nieuwe eitjes worden ge legd, waarop weer nieuw bon mg wordt gemaakt, enzovoort, en zovoort. Wie aan de bijenteelt begint, blijft er mee bezig Het kost veel tijd, maar hoeft niet

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1975 | | pagina 5