Wil je na de LTS of Mavo
verder leren of meteen verdienen?
Doe t alletwee. Bij Hoechst.
HOECHST HOLLAND N.V.
VLISSINGEN
Daf 46 met de Dion-as
en eenriems Variomatic
t
FOTO CD
NOORD- EN ZUIDBEVELANDSE TELERS GAAN
MEER AAN DE WEG TIMMEREN
a
Bijentelen, het is een verslaving!
geef onze
lezers
de ruimte
via ruime
informatie
om de weg naar
uw zaak te
vinden
LEVENSDUUR
MOEITELOOS
RIJDEN
Steken
Kinder
boerderij.
Koningin
Prima opleiding met salaris toe.
Bank- en Plaatwerker BEMETEL
Pijpenbewerker BEMETEL
Meet- en regeltechnicus BEMETEL
Electromonteur VEV
Proces Operator VAPRO
Laborant VAPRO
Open Huis op donderdag 27 maart.
's middags van 3-5 uur, 's avonds van 8-9.30 uur.
PROFIEL IN ZWART EN WIT
fi
DE SCHELDEBODE
WOENSDAG 19 MAART 1975
-•si.
In de chemie bezet Hoechst een prominente plaats.
Overal ter wereld, 't Is duidelijk een bedrijf dat zijn
mensen alle kansen biedt om het ver te brengen. Dat
blijkt bijvoorbeeld uit de vakopleidingen die Hoechst
zelf verzorgt Goed om te weten als je dit jaar het diplo
ma hoopt te halen van de LTS of MAVO.
Eind augustus beginnen in onze modern opgezette
bedrijfsschool de zgn. leerlingen-opleidingen. De te
behalen diploma's (hieronder staan ze naast de func
ties vermeld) worden landelijk erkend.
Wij leiden op voor:
De praktische opleiding vindt plaats in onze bedrijfs
school en in het bedrijf. Het theoretische gedeelte volg
je geheel of gedeeltelijk aan de Streekschool in
Middelburg. Van meet af aan krijg je een aardig salaris
Hoechst biedt daarnaast o m. goede sociale voorzie
ningen en een gunstige premiespaarregeling. Voor vri|
vervoer naar en van het werk wordt gezorgd
Donderdag 27 maart a.s. zijn er openbare lessen in
onze bedrijfsschool. Kom kijken en luisteren, 's middags
of 's avonds. Wij laten speciale bussen rijden: vervoer
levertje dus geen probleem op.
Plaats
halte
vertrek vertrek
's middags's avonds
Vlissingen
Vlissingen
O-Souburg
Middelburg
Goes
Heinkenszand
BetjeWolffplein
Westerzicht
(L.O School'
Oranjeplein
Plein 40
Station N S.
Geref. Kerk
14.25 uur
14.35 uur
14 40 uur
14.30 uur
14.30 uur
14.45 uur
19.55 uur
20.05 uur
20.10 uur
20 00 uur
2000 uur
20.15 uur
(Kom je liever op eigen gelegenheid? Volg dan in het
Sloe-gebied de borden die naar Hoechst wijzen.)
Ben je verhinderd, maar heb je wèl belangstelling?
Schrijf dan een korte, maar volledige brief over jezelf,
met in de linkerbovenhoek de letters LL. Doe er een
recente pasfoto bij en stuur hem naar het hoofd van de
afdeling Personeelszaken van Hoechst Holland N V..
Postbus 65, Vlissingen.
L)e Daf 46 is het „plotseling"
uitgekomen nieuwe type dat de
oude 44 gaat vervangen. Nu is
„nieuw" slechts betrekkelijk en
vooral sterk afhankelijk van hoe
je het bekijkt. Uiterlijk is er aan
de 46 ten opzichte van de 44
hoegenaamd niets gewijzigd of
het zouden de type
aanduidingen moeten zijn. De
merknaam Daf is van links naar
rechts verhuisd en de aandui
ding 46 is op die plaats gemon
teerd.
Maar het belangrijkste
nieuws van de 46 bevindt zich in
het „achteronder". Dat is name
lijk de montage van een achteras
van het type De Dion, zoals die
ook twee'jaar geleden onder de
66 verscheen. Een De Dion-
achteras, genoemd naar de ont
werper ervan, de graaf De Dion,
is een constructie die het midden
houdt tussen een starre as en een
(^afhankelijke achterwielop-
wanging en dan van die twee ae
beste eigenschappen in zich ver
enigt. Het is een constructie die
eigenlijk alleen maar op dure en
exclusieve auto's voorkomt,
zoals onder andere op de Aston
Martin, de Opel Admiral-
Diplomat en de Rover 2000. De
grote voordelen van een De
Dion-as zijn een veiliger weg-
ligging en voorspelbaar weg
gedrag, die speciaal gunstig
worden beïnvloed door een laag
onafgeveerd gewicht, een ge
lijkblijvende wielstand onder
wisselende omstandigheden en
belasting, terwijl het aandrijf-
koppel de belastingverdeling
over de achterwielen niet ver
stoort. Maar er is nog meer ver
anderd, namelijk de Variomatic.
Bij de constructie van de Va
riomatic voor de Daf 66 was al
bij voorbaat rekening gehouden
met de eenriems Variomatic,
zoals d;e nu onder de 46 zit Dit
is een verdere ontwikkeling van
de unieke Variomatic waarmee
Daf zo langzamerhand zeer veel
ervaring heeft opgedaan en
waarvan de betrouwbaarheid
toch wel duidelijk is aange
toond
Door de toepassing van één
riem (levensduur 30 000 a
40 000 km) die men adviseert om
de 10 000 km te laten vervangen,
behoeft minder massa in bewe
ging te worden gebracht. Dit is
dan het eerste „voelbare" ver
schil met de 44: de 46 trekt zon
der aarzeling of schuddende
beweging weg. Evenals de 66
heeft de 46 nu ook een differen
tieel, waardoor de antislip diffe
rentieel werking - toch altijd
mooi meegenomen - nu bij alle
Dafs is verdwenen.
De Daf 46 is zonder twijfel de
duurste 2-cilinder en de duurste
850 cc auto die op onze markt te
koop is. Tegenover deze records
staan evenwel nog twee andere:
de 46 (en de 66) is de goedkoop
ste auto met een De Dion-as en
de goedkoopste auto met een
vol led ig a u torna tische transmis
sie. Aan de Daf 2-cilinder
boxermotor is niets gewijzigd of
het moest de wisselstroomdy
namo zijn. Hij levert 34 din-pk
bij 4500 t.p.m. en is een luchtge-
koelde krachtbron die zijn spo
ren meer heeft verdiend in tech
nische onverwoestl?4arheid dan
in notoire trekkracht Hij geldt
over het algemeen ook als ru
moerig, maar in de praktijk valt
dat best wel mee, zodra tenmin
ste met een constante snelheid
op de buitenweg wordt gereden.
Veelvuldig optrekken en af
remmen maken dat de motor
duidelijk hoorbaar blijft.
De 46-motor vergenoegt zich
met het gebruik van normale
benzine, volgens Daf-opgave
van 7 tot 8 liter per 100 kilome
ter De top- en tevens kruissnel
heid is 123 km per uur.
De accelleratie van 0 tot 50
kost 8 seconden, daarboven gaat
het aanzienlijk veel langzamer
want voor de volgende 30 km,
tot 80, heeft hij nog eens 10 se
conden nodig, samen van 0 tot
80 km per uur dus liefst 18 se
conden! Een fractie minder
traag weliswaar dan de 44-
cijfers indertijd bewezen.
De 46 is in vijf uitvoeringen
leverbaar,"een meer dus dan de
44 De Super Luxe Stationcar is
er namelijk bijgekomen. Je hebt
nu- A Cl O1 .1 -
nu: 46 Sedan de Luxe 8970),
id Super Luxe 9645), 46 de
Luxe Stationcar 10225), Su
per Luxe Stationcar 10800)
en 46 Beste) 8295). De oude
prijzen waren respectievelijk
8795, 9440, 10165envoor
de bestel 8260. De 44 Super
Luxe Stationcar was er niet.
De 46 is geen stoplichten ver
brander, maar wel een zeer be
paald plezierig sturende auto.
waarbij moeiteloos rijden
voorop staat. En bij dat moeite
loos hoort vooral ook de goede
zit achter het stuur, terwijl een
aantal kleine verbeteringen aan
de bedieningshendels en
knoppen (o.a. de ruitenwisser-
bediening geschiedt nu via een
hendel aan de stuurkolom) daar
het nodige toe bijdraagt.
mksmm
KLEINE FOTOTIP IN WOORD EN BEElD
Dit is een foto, die iedereen kan maken. U hebt
nodig: een model (in ons geval een kind, maar 't
kan ook een volwassene zijn). Plus een «sterke
lamp, die u achter uw model laat schijnen tegen een volkomen witte muur of stuk papier. Af
stand van model tot achtergrond: ongeveer een halve meter. Hierdoor ontstaat een groot iicht*
kontrast. Kijk nu door uw zoeker en laat uw model langzaam het hoofd bewegen tot u de meest
karakteristieke „kop" hebt gevonden. Houden zo! Uw kamera staat - als dat kan - ingesteld op
de juiste afstand. Sluitertijd 1/60 sekonde. De lensopening of het diafragma is erg belangrijk,
want u stelt deze in op de helverlichte achtergrond, dus met kleine opening. Niet op de donkere
voorkant. Daardoor ontstaat het maximale kontrast voor dit profielportret. Maak nog één of
twee foto's met wisselend diafragma. Het gaat heel goed met zwart/wit-materiaal. maar ook met
kleurenfoto's of dia's is zo'n profiel best te maken Probeert u het eens?
veel geld te kosten Door de was,
de opbrengst van de honing, de
verhuur van volken aan de
fruitkwekers draaien de imkers
kiet Het is een hobby die zich
zelf betaalt.
Wie denkt vriendschap te on
dervinden van zijn bijenvolken
kan er maar beter niet aan be
ginnen. Ze hechten zich beslist
niet aan hun baas. Enthousiaste
Een
begroetingen zijn er niet bij
imker weet dat hij beter i
maar
rechtsomkeer kan maken als een
zw^rm bijen op hem afkomt Als
er iéts verkeerd gaat. dan verde
digen de bijen zich nog steeds op
de aloude manier: door flink
steekwerk. En hoe fascinerend
bijen ook zijn. dat vindt zelfs de
fanatiekste imker niet leuk.
Wie meer over bijentelen wilt
weten kan terecht bij de
secretaris-penningmeester van.
de Noord en Zuid-Bevelandse
imkervereniging J. Nooteboom.
tel. 01100-5572 in Wilhelmina-
dorp.
BIEZELINGE-YERSEKE. - „Het is een soort verslaving, eenkomsten eens iets anders wil-
AU je eenmaal beaiglbent met de bijenteelt dan wil je steeds d™'„ biiinteTeïsveS
meer. Je wilt er steeds meer van weten en dan kun je er met ring, waarvan de leden gemak-
meer mee stoppen". Adrie Danker uit Yerseke en Cas van kelij'k een avondje volpraten
Beek uit Biezelinge, twee 4mateur-imkers, zijn bet daarover over bijen
helemaal met elkaar eens. Het is een hobby die ook besmette
lijk is, want de zoon van Adrie Danker en de dochter van Cas
van Beek willen niets liever dan ook imker worden. Hun FfBIIlboZCfl
vaders vinden het prima, ze vinden dat er niet genoeg mensen
enthousiast kunnen worden. Het aantal imkers neemt nog
steeds af en die daling moet stopgezet worden.
Ze zijn alletwee lid van de af
deling Noord- en Zuid- Beve
land van de vereniging ter be
vordering van de bijenteelt. De
afdeling viert binnenkort haar
70-jarig bestaan. Veel zal daar
van niet te merken zijn. Wel
vonden de leden het een mooie
gelegenheid om eens wat meer
aan de weg te timmeren. Van
daar dat Danker en van Beek,
samen met B. Vroonland uit
Hoedekenskerke besloten een
commissie te vormen die wat
meer aan publiciteit gaan doen.
En dat is nodig menen ze, wil het
beroep van imker niet langzaam
uitsterven.
De afdeling Noord- en Zuid-
Beveland werd in 1905 opge
richt met 12 leden In 1938- een
topjaar- waren er 285 leden, in
1966 nog maar 89 en nu in 1975
staan nog 49 imkers ingeschre
ven
In de paar weken dat de com
missie bezig is. zijn er al heel wat
plannen gemaakt.Er is bijvoor
beeld een goede kans dat een
aantal bijenkasten wordt ge
plaatst bij de Goese kinderboer
derij „De Hollandse Hoeve"
Zowel de imkers, die bij toer
beurt de bijen gaan verzorgen,
als de gemeente zijn enthousiast
over het idee Het blijft niet bij
de kasten alleen. De bezoekers
kunnen de imkers zoveel vragen
als ze willen en zijn ze er niet
zelf. dan is er nog de permanente
expositieruimte, waar allerlei
informatie over bijen zal hangen
en liggen
Verder gaan de bijentelers
voorlichting geven op scholen.
En verenigingen die od hun bij-
En er is heel veel te vertellen,
omdat er aan de bijenteelt zo
veel boeiende kanten zitten Wie
het bijenleven gaat bestuderen,
de opbouw van nun maatschap
pijtje, hoe ze met tinduizenden
bij elkaar krioelen en hard wer
ken voor één koningin, is voor
lopig nog niet klaar. Het winnen
van de honing is weereen hoofd
stuk apart. En dan is er ook nog
het trekken met de bijenkasten
langs de boomgaarden De laat
ste weken vooral worden de bij
entelers overspoeld met aanvra
gen van de frambozentelers,
waaraan ze bij lange na niet
kunnen voldoen. Kort geleden
heeft de veiling van Kapelle een
brochure uitgegeven, waarin en
thousiast de goede invloed van
bijen op de frambozen wordt be
schreven. En de kleinfruittelers
blijken er veel voor te voelen om
op deze natuurlijke manier hun
produkten te verbeteren Met
bijen is er een betere bestuiving
en dat blijken frambozen toch
nodig te hebben.
Niet alleen de frambozen-
telers doen een Deroep op ae im
kers. Ook andere fruittelers hu
ren elk jaar bijenvolken vooreen
goede bestui vi ng van hun vruch
ten.
Zo'n bijenmaatschappij zit
prachtig in elkaar. Elk bijenvolk
heeft één koningin. Er zijn een
paar darren, de mannetjesbijen
die als ze hun bevruchtingswerk
hebben gedaan, genadeloos
worden afgeslacht en dan zijn er
de tienduizenden geslachtloze
werkbijen. De koninin wordt
gemaakt door de werkbijen.
Tegen de tijd dat de oude konin
gin aan het aftakelen gaat- en
dat merken de bijen aan de geur
die de koningin afscheidt- be
ginnen ze een speciaal „nestje"
te maken, de koninginnecel. De
koningin die niets anders doet
dan eitjes leggen (er wordt in de
eerste week van haar leven één
keer en voor altijd bevrucht) legt
haar eitjes overal. En dus ook in
de koninginne-cel. Als daarin
eenmaal een eitje ligt- en dat ge
beurt vrij snel want een konin
gin kan maximaal per dag 2000
eitjes leggen, wordt dat met de
beste zorgen omringd. De werk
bijen zorgen voor speciaal voed
sel, dat de andere vruchten niet
krijgen. Na zestien dagen komt
de nieuwe koningin te voor
schijn. De oude vertrekt met on
geveer een derde van het volk en
vormt de zwerm, die tuinbezit-
ters wel eens in paniek kan
brengen.
Maar het gebeurt ook wel dat
een koningin eerder doodgaat
dan werd verwacht en het spe
ciale „nestje" is dan nog niet
klaar. Voor de bijen geen pro
bleem. Ze kiezen een aantal al
gelegde eitjes uit, bouwen daar
omheen speciale „redcellen"
van bijenwas en geven die eitjes
de speciale voeding, die ook de
ene koningin zou krijgen. Er is
een goede kans dat er meerdere
koninginnen tegelijk uitkomen.
Maar een bijenvolk wil maar één
koningin, wie dat wordt vechten
de koninginnen met elkaar uit
Degene die overblijft is de sterk
ste en wordt door de werkbijen
als leidster erkend. Is ze erkend,
dan maakt ze een triomftoer
langs de poppen waaruit de
nieuwe koninginnen kunnen
komen en doorsteekt ze een vooi
een. Ze weet ze feilloos te vin
den. En daarna kan ze, als ze
bevrucht is, aan haar taak be
ginnen: het leggen van miljoe
nen eitjes voor nieuwe bijtjes
Nieuwe werkbijen vooral, die
zorgen voor haar voedsel, vooi
de honingproduktie. voor hei
nieuwe broed en voor warmte in
de winter.
Bijen overwinteren. Leven de
werkbijen in de zomer als ze
keihard werken en kilometers
vliegen maar zes weken, in de
winter leven ze zes maanden.
Met zijn allen zitten ze in een
grote tros om de koningin heen
De buitenste bijen zorgen voor
het voedsel, dat via de andere
bijen naar de koningin wordt
gebracht. En ook al vriest het
buiten, in het binnenste van de
tros is het altijd een graad of 15.
In de winter is er voor een imker
betrekkelijk weinig werk. Dat
begint pas in het voorjaar als de
kasten zo eind maart, begin
april geïnspecteerd worden. En
als de bloesems en bloemen vo
lop bloeien de bijen honing en
stuifmeel aan het verzamelen
zijn, dan is het voor de imkers
bijna net zo hard werken als
voor de bijen. De speciale ra
men, waaruit de kasten bestaan,
moeten regelmatig verwisseld
worden In die ramen wordt ge
broed en verzamelen de bijen de
honing, die de imker later weer
verzamelt Het is de sport zoveel
mogelijk honing te krijgen
Maar niet alleen de honing, ook
het waslaagje, waaronder de
honing njpt, wordt door de im
ker gebruikt De liefhebbers
kunnen er waskaarsen van ma
ken De was is ook nodig om
nieuwe ramen te maken, waarop
weer nieuwe eitjes worden ge
legd, waarop weer nieuw bon mg
wordt gemaakt, enzovoort, en
zovoort. Wie aan de bijenteelt
begint, blijft er mee bezig Het
kost veel tijd, maar hoeft niet