ANDRÉ MOSS Iriid weer klissiek feUwk Midwintertochten in old-timers XJIT luisterrijk door Peter Gons Tocht op historische VERTROUWELIJK fc, VROUWELIJK I Saxofonisten zijn gevoelsmensen Tekst: Marnix Kreijns Guus van Holland Foto: Peter Buuts. 'mmmm Mooi blazen mag niet Albert West Teach In „MISSCHIEN BEN IK EEN SMAR TBLAZER De winterbruid geeft de voor keur aan een japon met lange mouwen en in veel gevallen zal ook een garnering met mara bou gewenst zijn. We consta teren een sterke vraag naar witte bruidsjaponnen. Er is een kentering merkbaar in de klassieke richting. Het zou mij niet verwonderen als de sluier weer terug zou komen. Nu nog kunnen we hoeden in velerlei variaties leveren, passend bij elke japon en in iedere kleur, maar veel winkeliers en klan ten melden alweer meer be langstelling voor het korte sluiertje. Het spreekt vanzelf dat wij ons assortiment hierbij aanpassen, ofschoon nu noo zeker 85 procent van de bruid jes een hoed prefereert", aldus mevrouw Ter Huurne-Keizer, eigena kledini resse van een bruids- dingatelier. Opmerkelijk is altijd weer dat jonge meisjes die zich in het dagelijks leven niet zo sterk bezighouden met echte mode en smaakvolle kleding omdat zij de voorkeur geven aan een spijkerbroek, voor de mooiste dag van haar leven toch een klassieke witte japon kiezen. De alternatieve bruidskle ding zoals die enkele jaren ge leden werd gebracht en waar naar veel vraag ontstond, lijkt een beetje op zijn retour te zijn Geen overvloed aan boeren- bontjes dus, maar wel een grote variatie in tere kleuren, verwerkt tot mooie modellen. Bijzonder smaakvol zijn ook de mooie garneringen van bloemen en kant. COSOSOSOCCCOSOGCCOCOCOSCCOOOCOeCOSCCOCC 0-.9000000000900000CCCC00060I ROOSENDAAL - „Heb je die nieuwe plaat van Ringo Star al gehoord? Nee nou, té gek. Die plaat gaat bij mij minstens vijf keer per dag op. Dat is een elpee, daar wordt je gewoon bang van, als je dat hoort. Veel trompetten. en dan ineens een heel simpel accordeonnetje ertussen door En dan komt er zo'n heel strak drummertje bij. Echt het oude werk, weet je wel. Heel erg mooi. André Moss - zeg maar Dries Patijn - geeft een typisch staaltje weg van zijn manier van praten en doen. Druk, met veel kreten, gebruik makend van handen en voeten, bijna voortdurend lachend of grijn zend. Wanneer hij koffie aanbiedt, dan is het „heerrrlijke koffie", en het meisje, dat de koffie gaat halen laat hij weten dat het „van die hele lekkere, weetjewei, schat.moet zijn. sfeer weer. Misschien ben ik wel een smartblazer". Een smart- blazer? „Ja, ik ben toch een saxofonist, die een gevoelige snaar raakt". Heeft Dries nooit zin om an dere muziek te spelen? „Zin heb ik er weieens in. Ik ben bijvoor beeld gek op muziek van saxo fonist Piet Noordijk. Maar dan denk ik toch wel weer zo com mercieel.... Ik kan niet van mijn formule afwijken. Dan zou ik geen André Moss meer zijn. Ook Dries Patijn kennen we al een paar jaar. Het begon met het verzoek om een verhaaltje te maken over het „Jack de Nijs Sextet", dat een jaar of twee ge leden een kraker had moeten worden. Ondanks ons vriende lijke schrijfwerk is dat nooit ge lukt. Toch belde Dries nog min of meer regelmatig. Om een in terviewtje met iemand uit wat hij met zekere graagte de „JR- stal", noemt: Frank en Mirella, Luk Bra^ Nick McKenzie.We hebben ze in de loop der jaren dankzij Dries allemaal wel een keer gesproken. En als een ar tiest op een gegeven moment geen tijd had, dan was Dries best bereid om een fake-interview met je in elkaar te steken. Nu hoeft Dries niet meer zo vaak de boer op. Hij doet het nog wel, maar de journalisten ko men nu ook naar hem toe Want het gaat het laatste jaar zeer goed met de artiesten van JR uit Roosendaal. Naast het bovenge noemde rijtje, heeft ook grote baas Jack de Nijs het wel gevon den met z'n Elvis-achtige Jack Jersey-stijl. En last but not least Dries zelf. Als André Moss fiet ste hij binnen korte tijd twee keer op zijn saxofoon de top tien binnen. Ongekende weelde voor een Nederlandse instrumenta list. Dries is er duidelijk blij mee. Hij blijft lachen. „Ik vind van mezelf dat ik een vrolijke vent ben Het klinkt misschien gek, maar het is zo Ik ben van huis uit een vrolijke joi tgen. Toch heb ik wel eens tij den. dat is ook sentiment. Dat heeft ook met die ellende van vroeger te maken. Het weeshuis waarin ik gezeten heb Daarom ben ik ook gaan varen. Om het een beetje kwijt te raken Maar daar heb ik het niet ge vonden. Maar als ik dan eens voor mezelf een pestbui heb. dan blaas ik saxofoon. Dan ook blaas ik pas goed, dan leef ik me daar op uit. Blaas ik die ellende een beetje van me af" Dries Patijn heeft geen lek kere jeugd gehad Hij wil er lie ver niet over praten. Door om standigheden komt Rotter damse Dries vrij jong in een weeshuis in Breda terecht Her inneringen aan kaalgeschoren jongetjes zijn hem bij gebleven Toch heeft Patijn juist daar kennis gemaakt met muziek Het weeshuis bezat een muziek gezelschap en Dries wilde daar bij. Hij begon met een S-klarinetje. maar zodra hij de kans kreeg stapte hij over op H» saxofoon. Waarom die voor liefde voor de sax? „Ja, ik weet het eigenlijk niet, maar ik vind het gewoon een prettig geluid Je kunt er ook verschillende geluiden uitkrij- §en. Dat ligt aan de manier van lazen. Je kunt een zachte toon blazen, een harde of een scheu rende toon. Je kunt er je gevoel in blazen Het is een gevoelsin- strument. Kijk, iedereen kan op een sax blazen. Als ik tegen jou zeg: „Blaas es op een sax" Dan zeg je: „pfa" Maar om er je ge voel in te blazen moet je een ge voelsmens zijn Alle saxofonis ten zijn ook, geloof ik gevoels mensen. Ik ben er van overtuigd, dat een onverschillige jongen geen fijn stukje muziek kan bla zen Je blaast zoals je zelf bent. Een sax is een hume irig, een me lancholiek instrument. Zoals ik zelf humeurig kan zijn" Dries zit weer op z'n praat stoel Het gaat deze keer nu eens met over Jack en JR- productions. maar over een an der stokpaardje de saxofoon Dnes slaat zichzelf met op de borst over z'n saxofoonspel „Ik ben heus niet zo'n geweldig saxofonist Er lopen duizenden saxofonisten rond, die net zo foed of zelfs beter zijn dan ik Ik en gewoon geen saxofoonge weldenaar Dat hoef je bij het soort muziek dat ik speel ook niet te zijn" Hoe verklaart Dries dan zijn grote succes' ,,Het schijnt dat .soundje" te zijn. dat het hem doet Het vibreren, het aanzet ten en de hardheid van de sax Dat vindt men blijkbaar leuk' Ook de smaakmakers van de TROS ontdekken dat „soundje" Eerst werd Dnes „Ella" uitver koren als t.v -tune en nu schalt „Rosita" door de huiskamers, als teken dat de TROS in de ether is Vindt hij zijn muziek mooi' bij mijn volgende platen zal er niet veel aan het „soundje" ver anderen. Misschien een prgeltje of een trompetje erbij Het is af wachten wat Jack er van vindt" Als Jack de Nijs weer eens een melodie in z'n hoofd heeft sleept hij Dries naar deplatenstudioen laat hem het melodietje blazen „Ja, bijna zonder repeteren speel ik het nummer Als ik het dan later afdraai, zeg ik nog weieens tegen Jack dat het best mooier kan Maar Jack wil daar niets van weten „Mooi blazen mag niet Spontaniteit", zegt Jack, „Het gaat met om een mooie plaat, maar om een gezel lige plaat" Dries wil zich daar wel bij neerleggen „Het is toch immers gebleken dat Jack de succesformule voor mijn platen weet", zegt Dries met enige be wondering in zijn stem Jack de Nijs is belangrijk voor Dnes. Jack heeft de gouden handjes, die succesmelodie na succesmelodie uit de piano tove ren Voor alle mensen van JR - wat overigens de afkorting is van het wonderschone He breeuwse woord „Jeetzi Rah", dat je als „scheppingswereld" mag vertalen. Het is daarom niet verwonderlijk Dries menig lo vende kreet aan het adres van De Nijs laat horen, samen te vat ten als „Jack heeft het gewoon" Zo is dat Maar het is met alleen Jack Dries „Natuurlijk met We zijn vijf jaar geleden begonnen met JR We zijn met z'n viiven We zijn vnenden En als Jack iets goeds maakt, dan moeten we d't met z'n allen aan werken Mijn taak bestaat dan uit het praten met de pers, pluggen bij radio en televisie en de handel inde gaten houden Ik ga gewoon ook naar platenzaken Een beetje tokken of ze een plaat van ons met voor in de bak kunnen zetten Klinki op de voorgrond te staan? Nou, mooi natuurlijk. Maar eerlijk: ook verdomd griezelig. Weet je. ik ben begonnen met twee hits achter elkaar en dan verwach ten de mensen zoveel van je. Als ik nu ergens ga spelen, dan komt André Moss, en die moet dat maar eens even laten zien. Dat vind ik wel eens griezelig" „Maar ik heb er mooie voor beelden van dat het gewoon lukt. Pas geleden speelden we in een typische soul tent. Van die swingende jongens, weetjewei. Dan beginnen we natuurlijk met wat soul Dat spelen we ook. Maar op een gegeven moment speelden we „Ella" of „Rosita" En wat gebeurt er, jongen? De hele vloer gelijk vol En al die soulmensen dansen. Niet ge woon" „Dat heb ik trouwens toch vreemd gevonden. De leeftijd van het publiek, dat van de mu ziek van André Moss houdt. Ik dacht dat dat een wat ouder pu bliek zou zijn. Maar dat is ge woon niet waar Echt jonge mensen. Van laat ik zeggen 17 tot 24 jaar Dat is gek genoeg mijn publiek" Dries Patijn is veertig jaar. Niet de leeftijd om te starten met een schitterende carrière, die nog vele jaren door kan lopen Dries heeft dat zelf ook best in de gaten. Al kan het voor een saxofonist wel wat anders lig gen dan voor een zanger Dries: „Ik weet het gewoon. Ja, het be- nauwt je wel eens. Maar wat je zegt het ligt voor een saxofonist toch wel wat anders. Ik speel, wat in vakkringen heet „stan daardrepertoire". Nou, ik weet zeker dat ik daar nog jaren op kan teren. Maar op een bepaald moment zal het zeker afgelopen zijn. Ik zou het dan natuurlijk erg jammer vinden. Maar ik blijf dan met plezier het andere werk bij JR doen. Maar ja, ik vond dit gewoon een prachtige combina tie, en wanneer het afgelopen is, dan vind ik het echt wei jam mer". Het gesprek loopt ten einde Dnes heeft wat serieus zitten praten. Merkt dan ook op, dat hij misschien wat te veel gezegd heeft Nu grabbelt hij gelijk ziin smile en bijbehorende druk- aandoende image uit zijn zak Hij belt nog even met een verte genwoordiger van een platen maatschappij. De man wordt begroet met: „H; troel, hoe is het Met zijn sportbolide brengt hij ons naar het station Bij een stoplicht wachten we naast een Volkswagentje. Dries maakt een opmerking over het autootje en voegt er gelijjk aan toe „Maar ja, die man is misschien wel veel ge lukkiger dan ik Ach nee da's niet waar Ik ben toch ook hele maal gdunkig en grijnzend spuit hij weg. Gordon Bennet stortte tij- 'Ca dens de race Parijs - Innsbruck (1902) met zijn auto in een ra- f~/ vijn. Met behulp van boeren 'm t uit de omgeving wist hij zijn automobiel weer op de weg te krijgen om zijn barre tocht ff weer voort te zetten. Deze gegevens uit het verre i verleden hebben tot inspiratie van de Midwintertochten ge- i diend. Want op 27,28,29 en 30 december worden vanaf Lips Autotron met een 10-tal old- time automobielen barre Midwintertochten van onge- i veer 1 Va uur gehouden. Op bovengenoemde data zullen vanaf 11.00 en 14.00 uur i deze automobielen uit groot- vaders tijd het landschap ron- i dom de Loonse en Drunense Duinen intrekken in welke i weersomstandigheden dan ook om de passagiers aan de i lijve te laten ondervinden wat o.a. Gordon Bennet rond de jaarwisseling in zijn race meemaakte. De passagiers van de Mid wintertochten moeten dus warm gekleed gaan, bereid zijn om, als hun voertuig in centimeters dikke modder vast zit. de auto te duwen en geen angst te kennen als de sneeuw de banden tot slippen dwingt. Het advies is dan ook: kleed u warm (bontmutsen en laar zen), want verwarmingen kennen deze automobielen niet. Na aankomst van de tocht in een Renault, Spijker, Ford, Peugeot of welk merk dan ook ontvangt u een kop hete anijs melk of brandewijn met sui ker U kunt deze tocht meema ken door, vóór 15 december, aan Lips Autotron, Rabobank Drunen, rek nr. 11.26 02 096, als volgt over te maken, f 35,- voor een Midwintertocht warme maaltijd. ^COCOCOCCCOCOOCCCOCCCCOGOOCOCOGOGOOCC tèmmM Mféim Bezitters van fietsen van voor 1900 kunnen op 28 de cember hun hart op halen door mee te doen aan de prestatie tocht „Rondom Lips Auto tron". Dan wordt, vertrekkend van Lips Autotron om 10.30 uur, een 10 kilometer lange tocht, die onder alle weersom standigheden doorgang zal vinden, gehouden. Alle soorten fietsen (bij voorbeeld Humber, Rover en Burgers) zullen zeker aan de start verschijnen Ook Lips Autotron komt met een speci aal team. Op deze wijze wordt de her innering uit het verleden weei realiteit als talrijke deelne mers stampend, ploeterend, zwierend en zeilend de strijd aanbinden tegen het primi tieve fietsen, want dat is het, de weersomstandigheden, het parkoers en de diverse kerst diners. De finish is op de binnen plaatsen van Lips Autotron. Om 14.00 uur wordt daar ook een concours d'Elegance ge houden. Bij het concours d'Elegance gaat het voorname lijk om de rijvaardigheid, de compositie rijder/rijdster met de velocipède en natuurlijk de kleding. Inschrijfformulieren voorde prestatietocht zijn verkrijg baar bij Lips Autotron te Dru nen. „Ik vind het wel leuke muziek, ja. Ik ben gelukkig met de mu ziek die ik speel Als ik speel zie ik dat de mensen gelukkig zijn Er hangt dan een fijne, gezellige sfeer. Ik schaam me ook heus niet voor de muziek die ik speel Waarom? Neem nou de Zange res zonder Naam. waar iedereen zo nodig wat van moet zeggen. Nou, ik heb een enorme bewon dering voor haar Misschien geef ik met mnn muziek wel de/elfde misschien een beetje gek. maai het heeft effect wanneer de mensen je plaat gelijk vooraan zien staan Als je achtenn zit moeten ze eerst zo'n hele bak door Sta je voorin, heb je mis schien gelijk een verkoop Dai werk hoort er ook allemaal bij' Dat werk doet Dries daarom ook. Maar hij kan z'n geluk ei genlijk niet op. dat hij nu ook als artiest een beetje in de picture staat Dries .Hm Hat is om nou Zoals beloofd kom ik nog even terug op het Nationale Songfestival dat 26 februari in Utrecht wordt gehouden. Ik zou het nog even hebben over de drie kandidaten Debbie. Albert West en Teach In. Deb bie is een 21-jarige Haarlemse schone. Ze woont zo vertelde ze me, op een mooie woonboot in Aalsmeer die zo boordevol heeft gezet met meubeltjes en snuisterijen uit grootmoeders tijd. Debbie is eigenaresse van twee boetieks. Een in Aals meer en eeD in Haarlem, de laatste werd vorige week ge opend. Voor haar winkeltjes maakt ze veel kleren zelf Debbie begon twee jaar gele den serieus te zingen. „Voor heen deed ik het ook wel", zegt ze, „maar dat was het „schuif- ;y.<m Debbie, een van de favorieten net songfestival deuren"-werk. Ze nam het nummer Everybody joining hands op dat binnen enkele weken een grote hit was. Daarna was het twee jaar stil. Over die periode vertelde Debbie me: „Ik had tijd nodig om aan mezelf te werken. Je bouwt niet even in een vloek en een zucht een carrière op. Nu voel ik me volwassen en zeker. Ik heb nog nooit aan festivals meegedaan. Hoewel het me dus aan ervaring ontbreekt, ben ik niet bang voor het op treden de 26ste februari". Albert West is in tegenstel ling tot Debbie een oude rot op het gebied van sontfestivals Hij deed er aan vele mee en won een niet onaanzienlijk aantal malen, onder anderen in Split en Sopot Albert West werd op 2 september 1949 in Rosmalen geboren Zo'n vijf tien jaar later trad voor het eerst op met de Shuffles bij een feest in het klooster van de Witte Paters in Boxtel Vol gens zijn zeggen herinnert hij zich die allereerste keer nog als de dag van gisteren Albert ging steeds beter zingen The Shuffles verdwenen en de on vermijdelijke solo-carrière kondigde zich aan „Het is me voor de wind gegaan", zegt de Rosmalenaar bescheiden „Mijn eerste solo-single deed het goed Daarna ging het onderscheidingen regenen Ik werd uitgeroepen tot de meest populaire artiest van Oosten rijk, tot popartiest van het jaar, regelmatig tot vedette van de week, onlangs nam ik mijn eerste gouden elpee in ontvangst allemaal fijne din gen Ze zeggen dat tk een grote vrouwenversierder ben. dat moet ik echter helaas ontken nen Ik heb nooit last van meis jes en zij niet van mij" Albert West Teach In is een groep uit Twente ofwel Tukkerland. Onze vreemde familie telt zes leden, grapt John Haasbeek. Hij doelt op de groep waarin behalve zijn broer Fred ook wel Freddy Golden genoemd, Ruud Nijhuis. Koos Oversteeg, Ard Weetink en de uit Oosten rijk afkomstige zangeres Getty zitten. „Ik heb Getty er bijge haald", geeft John goedmoe dig toe. „Wespeelden in duits- land toen ik haar ontmoette. Ik werd meteen stapel verliefd op haar Je begrijpt dal ik haar onder geen voorwaarde uit het oog wilde verliezen. Dus zat er niets anders op haar mee naar Twente te nemen. Gelukkig had Getty er geen bezwaar tegen. Een prettige bijkom stigheid was dat Getty van be roep zangeres was, zodat ze bij ons direct aan de slag kon. Ze zit nu zo'n twee jaar bij de groep. Teach In trad tot voor kort voornamelijk in Twente op We hebben er nogal moeite mee ons Tukkerland te verla ten. Tegenwoordig is daardoor onze twee singles Fly away en In the summertime wat veran dering in gekomen. We worden nu zelfs in België gevraagd. Teach In heeft nog nooit aan songfestivals meegedaan. Ach, als we winnen komen we in de publiciteit, maar als we verlie zen ook. Wat willen we nog meer". Ik wil niets meer Ik wacht met spanning af wie er over een paar maanden in Utrecht uitverkoren wordt ons land in Stockholm te gaan vertegen woordigen. NORA STEINFEL

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1974 | | pagina 5