ANDRÉ MOSS
Iriid weer klissiek feUwk
Midwintertochten
in old-timers
XJIT
luisterrijk
door Peter Gons
Tocht op historische
VERTROUWELIJK
fc, VROUWELIJK I
Saxofonisten zijn gevoelsmensen
Tekst:
Marnix Kreijns
Guus van Holland
Foto:
Peter Buuts.
'mmmm
Mooi blazen mag niet
Albert West
Teach In
„MISSCHIEN BEN IK EEN
SMAR TBLAZER
De winterbruid geeft de voor
keur aan een japon met lange
mouwen en in veel gevallen zal
ook een garnering met mara
bou gewenst zijn. We consta
teren een sterke vraag naar
witte bruidsjaponnen. Er is
een kentering merkbaar in de
klassieke richting. Het zou mij
niet verwonderen als de sluier
weer terug zou komen. Nu nog
kunnen we hoeden in velerlei
variaties leveren, passend bij
elke japon en in iedere kleur,
maar veel winkeliers en klan
ten melden alweer meer be
langstelling voor het korte
sluiertje. Het spreekt vanzelf
dat wij ons assortiment hierbij
aanpassen, ofschoon nu noo
zeker 85 procent van de bruid
jes een hoed prefereert", aldus
mevrouw Ter Huurne-Keizer,
eigena
kledini
resse van een bruids-
dingatelier.
Opmerkelijk is altijd weer
dat jonge meisjes die zich in
het dagelijks leven niet zo
sterk bezighouden met echte
mode en smaakvolle kleding
omdat zij de voorkeur geven
aan een spijkerbroek, voor de
mooiste dag van haar leven
toch een klassieke witte japon
kiezen.
De alternatieve bruidskle
ding zoals die enkele jaren ge
leden werd gebracht en waar
naar veel vraag ontstond, lijkt
een beetje op zijn retour te zijn
Geen overvloed aan boeren-
bontjes dus, maar wel een
grote variatie in tere kleuren,
verwerkt tot mooie modellen.
Bijzonder smaakvol zijn ook
de mooie garneringen van
bloemen en kant.
COSOSOSOCCCOSOGCCOCOCOSCCOOOCOeCOSCCOCC 0-.9000000000900000CCCC00060I
ROOSENDAAL - „Heb je die nieuwe plaat van Ringo Star
al gehoord? Nee nou, té gek. Die plaat gaat bij mij
minstens vijf keer per dag op. Dat is een elpee, daar wordt je
gewoon bang van, als je dat hoort. Veel trompetten. en dan
ineens een heel simpel accordeonnetje ertussen door En dan
komt er zo'n heel strak drummertje bij. Echt het oude werk,
weet je wel. Heel erg mooi. André Moss - zeg maar
Dries Patijn - geeft een typisch staaltje weg van zijn manier
van praten en doen. Druk, met veel kreten, gebruik makend
van handen en voeten, bijna voortdurend lachend of grijn
zend. Wanneer hij koffie aanbiedt, dan is het „heerrrlijke
koffie", en het meisje, dat de koffie gaat halen laat hij weten
dat het „van die hele lekkere, weetjewei, schat.moet zijn.
sfeer weer. Misschien ben ik wel
een smartblazer". Een smart-
blazer? „Ja, ik ben toch een
saxofonist, die een gevoelige
snaar raakt".
Heeft Dries nooit zin om an
dere muziek te spelen? „Zin heb
ik er weieens in. Ik ben bijvoor
beeld gek op muziek van saxo
fonist Piet Noordijk. Maar dan
denk ik toch wel weer zo com
mercieel.... Ik kan niet van mijn
formule afwijken. Dan zou ik
geen André Moss meer zijn. Ook
Dries Patijn kennen we al een
paar jaar. Het begon met het
verzoek om een verhaaltje te
maken over het „Jack de Nijs
Sextet", dat een jaar of twee ge
leden een kraker had moeten
worden. Ondanks ons vriende
lijke schrijfwerk is dat nooit ge
lukt. Toch belde Dries nog min
of meer regelmatig. Om een in
terviewtje met iemand uit wat
hij met zekere graagte de „JR-
stal", noemt: Frank en Mirella,
Luk Bra^ Nick McKenzie.We
hebben ze in de loop der jaren
dankzij Dries allemaal wel een
keer gesproken. En als een ar
tiest op een gegeven moment
geen tijd had, dan was Dries best
bereid om een fake-interview
met je in elkaar te steken.
Nu hoeft Dries niet meer zo
vaak de boer op. Hij doet het nog
wel, maar de journalisten ko
men nu ook naar hem toe Want
het gaat het laatste jaar zeer
goed met de artiesten van JR uit
Roosendaal. Naast het bovenge
noemde rijtje, heeft ook grote
baas Jack de Nijs het wel gevon
den met z'n Elvis-achtige Jack
Jersey-stijl. En last but not least
Dries zelf. Als André Moss fiet
ste hij binnen korte tijd twee
keer op zijn saxofoon de top tien
binnen. Ongekende weelde voor
een Nederlandse instrumenta
list. Dries is er duidelijk blij
mee. Hij blijft lachen.
„Ik vind van mezelf dat ik een
vrolijke vent ben Het klinkt
misschien gek, maar het is zo Ik
ben van huis uit een vrolijke
joi tgen. Toch heb ik wel eens tij
den. dat is ook sentiment. Dat
heeft ook met die ellende van
vroeger te maken. Het weeshuis
waarin ik gezeten heb
Daarom ben ik ook gaan varen.
Om het een beetje kwijt te raken
Maar daar heb ik het niet ge
vonden. Maar als ik dan eens
voor mezelf een pestbui heb. dan
blaas ik saxofoon. Dan ook
blaas ik pas goed, dan leef ik me
daar op uit. Blaas ik die ellende
een beetje van me af"
Dries Patijn heeft geen lek
kere jeugd gehad Hij wil er lie
ver niet over praten. Door om
standigheden komt Rotter
damse Dries vrij jong in een
weeshuis in Breda terecht Her
inneringen aan kaalgeschoren
jongetjes zijn hem bij gebleven
Toch heeft Patijn juist daar
kennis gemaakt met muziek
Het weeshuis bezat een muziek
gezelschap en Dries wilde daar
bij. Hij begon met een
S-klarinetje. maar zodra hij de
kans kreeg stapte hij over op H»
saxofoon. Waarom die voor
liefde voor de sax?
„Ja, ik weet het eigenlijk niet,
maar ik vind het gewoon een
prettig geluid Je kunt er ook
verschillende geluiden uitkrij-
§en. Dat ligt aan de manier van
lazen. Je kunt een zachte toon
blazen, een harde of een scheu
rende toon. Je kunt er je gevoel
in blazen Het is een gevoelsin-
strument. Kijk, iedereen kan op
een sax blazen. Als ik tegen jou
zeg: „Blaas es op een sax" Dan
zeg je: „pfa" Maar om er je ge
voel in te blazen moet je een ge
voelsmens zijn Alle saxofonis
ten zijn ook, geloof ik gevoels
mensen. Ik ben er van overtuigd,
dat een onverschillige jongen
geen fijn stukje muziek kan bla
zen Je blaast zoals je zelf bent.
Een sax is een hume irig, een me
lancholiek instrument. Zoals ik
zelf humeurig kan zijn"
Dries zit weer op z'n praat
stoel Het gaat deze keer nu eens
met over Jack en JR-
productions. maar over een an
der stokpaardje de saxofoon
Dnes slaat zichzelf met op de
borst over z'n saxofoonspel „Ik
ben heus niet zo'n geweldig
saxofonist Er lopen duizenden
saxofonisten rond, die net zo
foed of zelfs beter zijn dan ik Ik
en gewoon geen saxofoonge
weldenaar Dat hoef je bij het
soort muziek dat ik speel ook
niet te zijn"
Hoe verklaart Dries dan zijn
grote succes' ,,Het schijnt dat
.soundje" te zijn. dat het hem
doet Het vibreren, het aanzet
ten en de hardheid van de sax
Dat vindt men blijkbaar leuk'
Ook de smaakmakers van de
TROS ontdekken dat „soundje"
Eerst werd Dnes „Ella" uitver
koren als t.v -tune en nu schalt
„Rosita" door de huiskamers,
als teken dat de TROS in de
ether is Vindt hij zijn muziek
mooi'
bij mijn volgende platen zal er
niet veel aan het „soundje" ver
anderen. Misschien een prgeltje
of een trompetje erbij Het is af
wachten wat Jack er van vindt"
Als Jack de Nijs weer eens een
melodie in z'n hoofd heeft sleept
hij Dries naar deplatenstudioen
laat hem het melodietje blazen
„Ja, bijna zonder repeteren
speel ik het nummer Als ik het
dan later afdraai, zeg ik nog
weieens tegen Jack dat het best
mooier kan Maar Jack wil daar
niets van weten „Mooi blazen
mag niet Spontaniteit", zegt
Jack, „Het gaat met om een
mooie plaat, maar om een gezel
lige plaat" Dries wil zich daar
wel bij neerleggen „Het is toch
immers gebleken dat Jack de
succesformule voor mijn platen
weet", zegt Dries met enige be
wondering in zijn stem
Jack de Nijs is belangrijk voor
Dnes. Jack heeft de gouden
handjes, die succesmelodie na
succesmelodie uit de piano tove
ren Voor alle mensen van JR -
wat overigens de afkorting is
van het wonderschone He
breeuwse woord „Jeetzi Rah",
dat je als „scheppingswereld"
mag vertalen. Het is daarom niet
verwonderlijk Dries menig lo
vende kreet aan het adres van
De Nijs laat horen, samen te vat
ten als „Jack heeft het gewoon"
Zo is dat
Maar het is met alleen Jack
Dries „Natuurlijk met We zijn
vijf jaar geleden begonnen met
JR We zijn met z'n viiven We
zijn vnenden En als Jack iets
goeds maakt, dan moeten we d't
met z'n allen aan werken Mijn
taak bestaat dan uit het praten
met de pers, pluggen bij radio en
televisie en de handel inde gaten
houden Ik ga gewoon ook naar
platenzaken Een beetje tokken
of ze een plaat van ons met voor
in de bak kunnen zetten Klinki
op de voorgrond te staan? Nou,
mooi natuurlijk. Maar eerlijk:
ook verdomd griezelig. Weet je.
ik ben begonnen met twee hits
achter elkaar en dan verwach
ten de mensen zoveel van je. Als
ik nu ergens ga spelen, dan komt
André Moss, en die moet dat
maar eens even laten zien. Dat
vind ik wel eens griezelig"
„Maar ik heb er mooie voor
beelden van dat het gewoon
lukt. Pas geleden speelden we in
een typische soul tent. Van die
swingende jongens, weetjewei.
Dan beginnen we natuurlijk met
wat soul Dat spelen we ook.
Maar op een gegeven moment
speelden we „Ella" of „Rosita"
En wat gebeurt er, jongen? De
hele vloer gelijk vol En al die
soulmensen dansen. Niet ge
woon"
„Dat heb ik trouwens toch
vreemd gevonden. De leeftijd
van het publiek, dat van de mu
ziek van André Moss houdt. Ik
dacht dat dat een wat ouder pu
bliek zou zijn. Maar dat is ge
woon niet waar Echt jonge
mensen. Van laat ik zeggen 17
tot 24 jaar Dat is gek genoeg
mijn publiek"
Dries Patijn is veertig jaar.
Niet de leeftijd om te starten met
een schitterende carrière, die
nog vele jaren door kan lopen
Dries heeft dat zelf ook best in
de gaten. Al kan het voor een
saxofonist wel wat anders lig
gen dan voor een zanger Dries:
„Ik weet het gewoon. Ja, het be-
nauwt je wel eens. Maar wat je
zegt het ligt voor een saxofonist
toch wel wat anders. Ik speel,
wat in vakkringen heet „stan
daardrepertoire". Nou, ik weet
zeker dat ik daar nog jaren op
kan teren. Maar op een bepaald
moment zal het zeker afgelopen
zijn. Ik zou het dan natuurlijk
erg jammer vinden. Maar ik blijf
dan met plezier het andere werk
bij JR doen. Maar ja, ik vond dit
gewoon een prachtige combina
tie, en wanneer het afgelopen is,
dan vind ik het echt wei jam
mer".
Het gesprek loopt ten einde
Dnes heeft wat serieus zitten
praten. Merkt dan ook op, dat
hij misschien wat te veel gezegd
heeft Nu grabbelt hij gelijk ziin
smile en bijbehorende druk-
aandoende image uit zijn zak
Hij belt nog even met een verte
genwoordiger van een platen
maatschappij. De man wordt
begroet met: „H; troel, hoe is
het
Met zijn sportbolide brengt
hij ons naar het station Bij een
stoplicht wachten we naast een
Volkswagentje. Dries maakt een
opmerking over het autootje en
voegt er gelijjk aan toe „Maar ja,
die man is misschien wel veel ge
lukkiger dan ik Ach nee da's
niet waar Ik ben toch ook hele
maal gdunkig en grijnzend
spuit hij weg.
Gordon Bennet stortte tij- 'Ca
dens de race Parijs - Innsbruck
(1902) met zijn auto in een ra- f~/
vijn. Met behulp van boeren 'm
t uit de omgeving wist hij zijn
automobiel weer op de weg te
krijgen om zijn barre tocht ff
weer voort te zetten.
Deze gegevens uit het verre
i verleden hebben tot inspiratie
van de Midwintertochten ge-
i diend. Want op 27,28,29 en 30
december worden vanaf Lips
Autotron met een 10-tal old-
time automobielen barre
Midwintertochten van onge-
i veer 1 Va uur gehouden.
Op bovengenoemde data
zullen vanaf 11.00 en 14.00 uur
i deze automobielen uit groot-
vaders tijd het landschap ron-
i dom de Loonse en Drunense
Duinen intrekken in welke
i weersomstandigheden dan
ook om de passagiers aan de
i lijve te laten ondervinden wat
o.a. Gordon Bennet rond de
jaarwisseling in zijn race
meemaakte.
De passagiers van de Mid
wintertochten moeten dus
warm gekleed gaan, bereid
zijn om, als hun voertuig in
centimeters dikke modder vast
zit. de auto te duwen en geen
angst te kennen als de sneeuw
de banden tot slippen dwingt.
Het advies is dan ook: kleed u
warm (bontmutsen en laar
zen), want verwarmingen
kennen deze automobielen
niet. Na aankomst van de tocht
in een Renault, Spijker, Ford,
Peugeot of welk merk dan ook
ontvangt u een kop hete anijs
melk of brandewijn met sui
ker
U kunt deze tocht meema
ken door, vóór 15 december,
aan Lips Autotron, Rabobank
Drunen, rek nr. 11.26 02 096,
als volgt over te maken, f 35,-
voor een Midwintertocht
warme maaltijd.
^COCOCOCCCOCOOCCCOCCCCOGOOCOCOGOGOOCC
tèmmM
Mféim
Bezitters van fietsen van
voor 1900 kunnen op 28 de
cember hun hart op halen door
mee te doen aan de prestatie
tocht „Rondom Lips Auto
tron". Dan wordt, vertrekkend
van Lips Autotron om 10.30
uur, een 10 kilometer lange
tocht, die onder alle weersom
standigheden doorgang zal
vinden, gehouden.
Alle soorten fietsen (bij
voorbeeld Humber, Rover en
Burgers) zullen zeker aan de
start verschijnen Ook Lips
Autotron komt met een speci
aal team.
Op deze wijze wordt de her
innering uit het verleden weei
realiteit als talrijke deelne
mers stampend, ploeterend,
zwierend en zeilend de strijd
aanbinden tegen het primi
tieve fietsen, want dat is het,
de weersomstandigheden, het
parkoers en de diverse kerst
diners.
De finish is op de binnen
plaatsen van Lips Autotron.
Om 14.00 uur wordt daar ook
een concours d'Elegance ge
houden. Bij het concours
d'Elegance gaat het voorname
lijk om de rijvaardigheid, de
compositie rijder/rijdster met
de velocipède en natuurlijk de
kleding.
Inschrijfformulieren voorde
prestatietocht zijn verkrijg
baar bij Lips Autotron te Dru
nen.
„Ik vind het wel leuke muziek,
ja. Ik ben gelukkig met de mu
ziek die ik speel Als ik speel zie
ik dat de mensen gelukkig zijn
Er hangt dan een fijne, gezellige
sfeer. Ik schaam me ook heus
niet voor de muziek die ik speel
Waarom? Neem nou de Zange
res zonder Naam. waar iedereen
zo nodig wat van moet zeggen.
Nou, ik heb een enorme bewon
dering voor haar Misschien geef
ik met mnn muziek wel de/elfde
misschien een beetje gek. maai
het heeft effect wanneer de
mensen je plaat gelijk vooraan
zien staan Als je achtenn zit
moeten ze eerst zo'n hele bak
door Sta je voorin, heb je mis
schien gelijk een verkoop Dai
werk hoort er ook allemaal bij'
Dat werk doet Dries daarom
ook. Maar hij kan z'n geluk ei
genlijk niet op. dat hij nu ook als
artiest een beetje in de picture
staat Dries .Hm Hat is om nou
Zoals beloofd kom ik nog
even terug op het Nationale
Songfestival dat 26 februari in
Utrecht wordt gehouden. Ik
zou het nog even hebben over
de drie kandidaten Debbie.
Albert West en Teach In. Deb
bie is een 21-jarige Haarlemse
schone. Ze woont zo vertelde
ze me, op een mooie woonboot
in Aalsmeer die zo boordevol
heeft gezet met meubeltjes en
snuisterijen uit grootmoeders
tijd. Debbie is eigenaresse van
twee boetieks. Een in Aals
meer en eeD in Haarlem, de
laatste werd vorige week ge
opend. Voor haar winkeltjes
maakt ze veel kleren zelf
Debbie begon twee jaar gele
den serieus te zingen. „Voor
heen deed ik het ook wel", zegt
ze, „maar dat was het „schuif-
;y.<m
Debbie, een van de favorieten net songfestival
deuren"-werk. Ze nam het
nummer Everybody joining
hands op dat binnen enkele
weken een grote hit was.
Daarna was het twee jaar stil.
Over die periode vertelde
Debbie me: „Ik had tijd nodig
om aan mezelf te werken. Je
bouwt niet even in een vloek en
een zucht een carrière op. Nu
voel ik me volwassen en zeker.
Ik heb nog nooit aan festivals
meegedaan. Hoewel het me
dus aan ervaring ontbreekt,
ben ik niet bang voor het op
treden de 26ste februari".
Albert West is in tegenstel
ling tot Debbie een oude rot op
het gebied van sontfestivals
Hij deed er aan vele mee en
won een niet onaanzienlijk
aantal malen, onder anderen
in Split en Sopot Albert West
werd op 2 september 1949 in
Rosmalen geboren Zo'n vijf
tien jaar later trad voor het
eerst op met de Shuffles bij een
feest in het klooster van de
Witte Paters in Boxtel Vol
gens zijn zeggen herinnert hij
zich die allereerste keer nog
als de dag van gisteren Albert
ging steeds beter zingen The
Shuffles verdwenen en de on
vermijdelijke solo-carrière
kondigde zich aan „Het is me
voor de wind gegaan", zegt de
Rosmalenaar bescheiden
„Mijn eerste solo-single deed
het goed Daarna ging het
onderscheidingen regenen Ik
werd uitgeroepen tot de meest
populaire artiest van Oosten
rijk, tot popartiest van het
jaar, regelmatig tot vedette
van de week, onlangs nam ik
mijn eerste gouden elpee in
ontvangst allemaal fijne din
gen Ze zeggen dat tk een grote
vrouwenversierder ben. dat
moet ik echter helaas ontken
nen Ik heb nooit last van meis
jes en zij niet van mij"
Albert West
Teach In is een groep uit
Twente ofwel Tukkerland.
Onze vreemde familie telt zes
leden, grapt John Haasbeek.
Hij doelt op de groep waarin
behalve zijn broer Fred ook
wel Freddy Golden genoemd,
Ruud Nijhuis. Koos Oversteeg,
Ard Weetink en de uit Oosten
rijk afkomstige zangeres Getty
zitten. „Ik heb Getty er bijge
haald", geeft John goedmoe
dig toe. „Wespeelden in duits-
land toen ik haar ontmoette. Ik
werd meteen stapel verliefd op
haar Je begrijpt dal ik haar
onder geen voorwaarde uit het
oog wilde verliezen. Dus zat er
niets anders op haar mee naar
Twente te nemen. Gelukkig
had Getty er geen bezwaar
tegen. Een prettige bijkom
stigheid was dat Getty van be
roep zangeres was, zodat ze bij
ons direct aan de slag kon. Ze
zit nu zo'n twee jaar bij de
groep. Teach In trad tot voor
kort voornamelijk in Twente
op We hebben er nogal moeite
mee ons Tukkerland te verla
ten. Tegenwoordig is daardoor
onze twee singles Fly away en
In the summertime wat veran
dering in gekomen. We worden
nu zelfs in België gevraagd.
Teach In heeft nog nooit aan
songfestivals meegedaan. Ach,
als we winnen komen we in de
publiciteit, maar als we verlie
zen ook. Wat willen we nog
meer".
Ik wil niets meer Ik wacht
met spanning af wie er over
een paar maanden in Utrecht
uitverkoren wordt ons land in
Stockholm te gaan vertegen
woordigen.
NORA STEINFEL