NIEUWE BOEKEN „Sprookjes van De Efteling" van Martine Bijl en Anton Pieck Docter Ross „the harmonica boss": „Als ik een „boogie" speel voel ik me weer gelukkig" NIEUWSTE BEELDBUISLIEVELING TONY BERK: ONHANDIG KATHOLIEK PERS Donderdag 24 oktober 1974 W- Ir.ii „Meer dan plaatjes draaien, weet jewel'' op een stuik herlkemniiinig. Dat trok een enorme luister- schaar. Oim nu zo maar met een paar uurtjes terug te ko men, dan geloof dik nöet dat ik het ouwe Berk-geluid nog waar kan maken. Als ik nu een jaar wacht, dan hoef dik rÉet te continueren wat ik deed, kan ik iets andere doen". •,Ik heb geen heimwee naar Noordzee. Noordzee is afgelo pen. Het is diaar een erg leuke tijd geweest en ik had zelf eoht een te gek programma, weet je wel. Als ik terugkijk was ik in die tiijd een heel populaire radioman. Het is al leen vervelend om te merken dat de TROS om één uur 's middags met een spelletje komt dat letterlijk gejat is van mijn „Prijsbewust" en van ••Raden maar". „Prijsbewust" komt eigenlijk uit Ameri ka". Daar heb jij het dus ge pikt. „Welnee, het idee van prij zen raden komt uit Amerika. De TROS brengt een spelletje en dan hoor je het geluiiid van een apparaat, en als je het raadt dan krijg je het. Ik-zou me er niet voor lenen om dat te presenteren". Vond je jouw eigen „Prijs bewust" niet te commerci eel? „Wat heet nou „te?" Jij vindt het missdhien „te"- Ik vind inderdaad dat er veel commercie in zit. Ik vind ook dat dat mag. Die hele hoop luis teraars bewijst dat het niet „te" was. Mede door die commercie kun je 't aantrekkelijke maken gewoon. Commercie zou eigen lijk de basis moeten zijn van alles wat we op radio en tv doen. Het kost de kijker en luisteraar niets, en het geeft meer sjeu aan het programma. Een programma als ik heb ge daan kon en kan geen enkele omroep waarmaken, want er zat verschrikkelijk veel geld aan prijzen in. Alleen een ra diostation dat op comme' -ie ge baseerd is, kan dat". De piratenzenders rijn ge lukkig verdwenen. Ik denk niet dat je dat jammer vindt, want je bent er op vooruit gegaan. „Ik vind het wed jammer hoor. en ik ben er ook niet op vooruitgegaan. Ik weet het niet als je een goed radioprogram ma doet, dan heb je daar ook plezier in, weet je. Maar in die zin is het natuurlwjk met jam mer dat je op een gegeven moment todh verder moet. Ik ben geen mens om radioman of zelfsmaar televisieman te zijn. Op de radio was ik een goeie presentator, dat weet ik zeker- Op de televisie hoop ik er een te worden. En dan moet ik weer verder, want andere dlaap je in- Film is nog steeds een droom van me". Volgens de nieuwste cinefie le mode met Willeke van Ammelrooy in bed ze ker? „Nou nee nee. nee. met Willeke drink ik regelma tig een glaasje bier, maar die Intenties heb ik niet zo. maar een fijne rol in een fiilm spe len, dat wil ik graag, weet je. Het is als met zoveel ande re dingen, je moet er lang zaam naartoe groeien. Dat is niet altijd makkelijk hoor. Ik probeer het al zonder vallen te doen, maar vandaag of mor gen zal ik ook wel een keertje struikelen ofzo. Daar houd je gewoon rekening mee. Er zijn zo verschrikkelijk veel dingen, ik hoop dat als ik 40 ben ze allemaal gedaan te hebben". En dan begint het leven. „Daarom, dan ga ik leven. Ik hoop niet als ik 40 ben nog op de voorgrond te werken zoals nu- Ik vind namelijk diat je de jongeren ook kansen moet geven te groeien op ra dio en t.v- Het is niet reëel om mensen een seizoen te Haten werken. Dit' is ook gewoon een vak dat je moet leren. Het is een metièr hé? Net als bij een hoefsmid joh, het eerste paard dat ie beslaat kan ook amper lopen. Dan zegt ie toch niet: nu word ik geen hoef smid meer. Er moeten kansen zijn voor jonge mensen in diit systeem. Daarom hoop ik niet dat het nodig is dat iik op mijn veertigste nog op de voor grond wenk". Een obligate vraag, die ik toch maar stel: wil je iets meedelen ln Je program De zesentwintigjarige oud-HBS'er Anton van de Berkt heeft weer een ideaal verwezenlijkt. Vermomd als de vlotte babbelaar Tony Berk presenteert hij sinds kort zijn eerste grote programma voor de KRO-televisie. Bingo heet het en dat zou dan zoveel moeten betekenen als ge zelligheid en knus plezier. Bij de meeste kijkers zal de uitzending stellig in de smaak vallen. Daarvoor staan er genoeg goeie artiesten op de titelrol. Maar iets nieuws brengt het programma niet. Het grijpt voornamelijk terug op wat eens is geweest (de gezelligheid van vroeger met „Negen heit de klok") en bestaat voor de rust uit be proefde programma-onderdelen (Gait Jan Kruutmoes, een variété-artiest, zangers en zangeressen). Torvy Berk, ex-pdatenruiirte-r en prograimtmiafleider van Radio Noordzee nuaig a'1 de -atfzonder- Odljk» Biirago-Stukjes aan me kaar praten: „Mijn affiniteit met ddt programma was in eerste instantie niet zo groot, -weet je. Dat is nu een beetje ga er edit warrm -voor lopen. Het is een pro gramma waarin ik veel kan leren, het is diets waar ik een kant mee op kan: presentatie, show, interviews, talen spre ken, goed pak aan, daar houd ik van. Ik ben trouwens blij dat ik voor ik dit programma gimjg doen een serie kleinere uitzendingen van die Voetbal quiz gemaakt heb, want daar door ben ik in ieder geval met het medium tv vertrouwd ge raakt". Hoe kom je nou eigenlijk aan zo'n baantje, moet je daar voor solliciteren? ',Nee, ik ben gevraagd. Ge solliciteerd heb ik niet, wat ik vond dat ik dat in mijn positie niet kon doen. Ik heb ver schillende aanbiedingen gehad, maar het is de KRO gewor den. Ik werk hier nu al vanaf mei dit jaar en ik vind het een fijne omroep, waar ook -iets te beleven valt. weet je". Ben je soms katholiek? -,Ik ben katholiek ja- Nliet dat ik nu in één keer bid voor mijn eten, maar ik ben inder daad katholiek. Ik moet er wel achter zeggen „niet prak- tdzerend", maar dat maakt niet uit. Ik voed me christen, en dat heeft niets te maken met m'n werk voor een omroep. De KRO maakt geen katholie ke programma's, maar heeft wel een christelijke grond slag". Wat to dat, „Christelijke grondslag"? .-Nou eh als je een programma maakt vanuit een ideologie- Ik ben de KRO niet hoor, gelukkig niet, ik werk er alleen maar voor, maar de mensen van de KRO maken al jarenlang een programma dat strookt met de beginselen van hun geloof- dat daar in ieder geval niet mee botst". Ik had jou eerder bij de TROS verwacht. ,-De TROS vind ik een goede omroep, dat het is een D'66 hè. Ik hoop dat de mensen van de TROS zich diat ook realise ren, zodat het met hen niet zo afloopt. Ik zou niet bij de TROS willen werken, want wat ik wil gaan doen ligt niet in de lijn van wat die omroep mij kan bieden. Radio en TV is meer dan plaatjes draaien, weetjewei. Maar ik zou ook niet bij de VARA willen wer ken. Je moet wat aan princi pes overhouden hè. Ik bedoel De VARA is altijd zo anti ons geweest, anibi-mdj noem ik dat zelfs, dat ik nog liever droog brood zou eten mis schien verandert die situatie nog weieens als ik niet meer te eten heb, dat ik dan toch bflj de VARA ga werken of- zo"- „Dit seizoen ga ik geen ra dio doen. De manier waarop ik radio gemaakt heb, berustte ma's? ,-Nee- dan moet je in de kerk gaan staan, weetjewei. Ik vind het belachelijk dat t.v. een roeping heeft of moet hebben. Door mijn stijl van werken probeer ik er iets van mezelf in te leggen, maar meer pretendeer ik niet in mijn programma te stoppen. Alile vormen van radio en te levisie moeten gewoon amuse ment zijn". Maar hoeveel mensen zijn er niet in Nederland die weinig onderwijs gasten hebben en nu door de tv en radio een tweede kans zouden kunnen krijgen? „Nou ja, goed- Dat moet je scheiden dus he- Ik vind niet dat je alleen programma's moet geven waarin je probeert de mensen iets bij te brengen, ails je het ais amusement ver koopt. Dan moet je zeggen dit is een onderwijstëlevisiepro- gramma ofzo. Dan kan ik zelf kiezen of ik geïndoctrineerd wil worden of niet". Jij bent het Berend Boude- wijntype hè? De schuchtere, lange, magere lieveling van ouwere, dikke dames. „Ik? Ik weet het niet. Dat was dk ja en ik hoop dat het zo blijft ook. Zoiets doe je niet zelf.". Je maakt trouwens de In druk onhandig te zijn. ,-Ik ben niet zo handig nee. Eigenlijk ben ik erg handig maar zo gauw ik op de radio of de tv ben niet meer. Ik doe het niet expres. Ik kan er ook niks -aan doen". Raar maar waar dus- Vind je dat leuk, geïnterviewd wor den? „Ja hoor. Ik houd wel van publiciteit weet je. Niet alleen omdat ik mezelf zo graag in de krant zie, maar ik geloof dat het leuk is wanneer de mensen die tv-kijken en radio luisteren weten wie ik ben hoe ik denk. Dat noem ik dieptepilugging." Dan zal ik maar eens gauw wat scherpe vragen over je privéleven verzinnen. -.Nee, ik praat toch mtet over mijn privéleven. Maarre diep- tepdugging vind ik belangrijk hoor. Er zouden bijvoorbeeld mensen kunnen bestaan die denken dat ik vreselijk onge lukkig ben nu Noordzee weg is. Dan vind ik het fijn dat ze door zo'n interview weten dat het niet zo is". Op dit moment komt Marian Langs het tafeltje in de horeca gelegenheid waar we zitten te praten. Hé, Marian, -roept Tony Berk, ik wil zo'n lp hebben van Zenders in woelig water. Marian glimlacht aanvaardbaar en zegt: „Kom maar Langs scha*, ze liggen in de kast". Tony: „Daarom vind ik de TROS een goede omroep, 't i3 een TROS-lp". Had je die plaat dan nog niet? -,Ik ben nüet zo'n freok. Ik bewaar ook nooit wat weetje- wel. Vroeger knipte ik alle artikelen uit, nu niet meer- Ik heb goeie ervaringen met de pers, dat meen ik hoor- Altijd leuke artikelen ofzo. Ben keer heb dk een rotartikel gehad, expres met een lelijke foto erbij. Ze schreven toen dat ik een nare, harde j ongen was die alleen maar lfilef was tegen oudere dames omdat ik daar geld aan verdiende. Dat ds na tuurlijk het meest hufterige dat je over iemand kunt schrijven. Ga jij een fijn ver haal in elkaar zetten?". Natuurlijk. ,-M-aiaik er wat leuks van. Ik probeer altijd aardig te zijn tegen de pers. Niet uit sflajme- rij, maar omdat het belangrijk is. Iedereen verdient zi-jn eten aan mekaar. Ik aan jou omdat je over me schrijft en jij aan mij omdat je over me kunt schrij ven. Of niet?". Inderdaad. MAURICE VELDKAMP LANDEN EN VOLKEN Bij een boek over geografie denkt men al gauw aan een atlas of plaatwerk. De be schrijving van de landen en hun inwoners blijkt dan voor veel gebruikers te beperkt te zijn. Landen en volken voor ziet in dit gemis. In dit geo grafisch naslagwerk van 400 bladzijden op groot formaat wordt een veelzijdige be schrijving van alle landen ge geven: allereerst een algemene karakteristiek, vervolgens na dere gegevens over landschap, klimaat, plantengroei en die renwereld, bevolking, mijn bouw en industrie, landbouw, bosbouw, visserij, toerisme, handel en geschiedenis. Met 4)00 fraaie kleurenfoto's, na tuurkundige en staatkundige kaarten in kleuren van de we relddelen en een aantal the matische kaarten. Landen en volken is een prachtig, bijzonder interessant en instructief boek, dat ook op voortreffelijke wijze kan die nen als aanvulling op elke we reldatlas. Voor wie van de we reld meer wil weten dan al leen de aardrijkskundige lig ging van landen, steden en wateren is dit een waardevolle geografische encyclopedie. Gebonden in stempeiband kost deze Elsevier-uitgave in de boekhandel f 49,50. TROMGEROFFEL IN RANCAS In Peru vond tussen 1950 en 1962 een boerenopstand plaats tegen de onderdrukking van leger, grootgrondbezitters en Amerikaanse kopertrusts. De ze opstand, langs de kust be gonnen, breidde zich in 1959 tot 1960 uit tot in de verste uithoeken van het bergland, de Sierra. In het dorp Rancas kwam het tot een verbitterd gevecht tussen de „Commune- ros"-leden van de boerenbon den die gemeenschappelijke gronden bezitten en de po litie die de belangen van de Amerikaanse Cerro de Pasco Copper Corporation verdedig de. Er vielen doden. Voor Manuel Scorza ls de Peruaanse werkelijkheid, de tegenstelling tussen de kleine, maar de dienst uitmakende groep van grootgrondbezitters en de machtige modem-kapi- talistisahe buitenlandse onder nemingen enerzijds en de gro te massa van de arme kleine boeren en pachters enerzijds en de grote massa van de arme kleine boeren en pach ters anderzijds, zó ongelooflijk dat ze alle verbeelding over treft. Om het geweld en de ohaos van de gebeurtenissen te beschrijven heeft hij de scherpste van alle wapens ge kozen: de bittere humor. En die heeft meer uitgericht dan mitrailleurs: het boek trok in ternationaal sterk de aandacht. Scorza's roep om vrijheid en rechtvaardigheid voor zijn op een onvoldoende bestaansbasis levende achterban bleek niet geheel zonder uitwerking te zijn. Deze Elsevier-uitgave van Manuel Scorza kost f 16,90. sprookjesboeken veel van haar tijd. Na „Elfje-twaalf- je", wat enkele jaren geleden op de markt kfcvam, en „Sprookjes van De Efteling" ('n jaar werk) bereidt Marti ne nu samen met tekenaar Eppo Doeve een serie van veertig afleveringen voor over de vertellingen van Hans Anderson. In 1975 wordt de honderdste sterfdag van Anderson herdacht. Door al deze sprookjesboe ken wordt het voor Martine Bijl steeds moeilijker om van haar image af te komen, als -sprookjes-meisje". Zelf zegt ze daar over: „Ik heb de laatste jaren geprobeerd met andere liedjes (ondermeer teksten van Jules de Corte) dat sprookjesachtige waas te doorbreken. Dat is me niet gelukt. Daarom houd ik alles maar weer "bij het oude- „Martine zou wel graag een praatprogramma op de tele visie verzorgen. „Maar zo'n programma zou voor 'n té ielect publiek zijn. Boven dien ben ik niet goed voor hoge kijkcijfers en dus niet in trek bij de omroepen. Maar ja, „wie van de drie" bevalt me ook best Lekker >rullen om Albert". PETER GONS. Met een vriendelijke, spontane glimlach op z'n gave gezicht steekt hij mij z'n hand toe. „Hello", zegt hij en verder niets meer. Hy blijft me wel lachend aankijken. Is dat nu Doctor Ross „the harmonica boss"? Deze een voudige, wat verlegen kleine, slanke man met een ruitjes pet met pluim op? Het bluesfenomeen uit Fling-Michigan laat zich gewil lig naar een tafeltje leiden en bekend wel een „orange- juice" te lusten. „Geen alcohol, dat maakt me slaperig en dat zou het publiek straks niet waarderen". Lsiaiha Ross is volgens insi ders de beste bluesharmond- caspeler. Niet zo verwonder lijk overigens. „Ik speelde met m'n zesde jaar al harmonica. Op m'n twaalfde jaar richtte ik m'n eerste band op en speelde ik al aardig nummers van m'n favorieten in de blu esmuziek. Gitaar leerde ik pas op m'n twaalfde jaar spelen van Willie Genentin, samen met Ike Turner. Ik speelde in verschillende bandjes op de harmonica en soms op gitaar. In 1954 begon ik met m'n eigen „One-man-band". De „boys" van m'n band kwamen weieens niet opdagen en dat werd ik beu", vertelt hij in moeilijk te volgen Amerikaans dialect. „Ik dacht, ik kan alles wel tegelijk proberen te spe len. Harmonica en gitaar deed ik altijd al samen, nou, en de drum en de bekkens zou ook wel gaan". Sinds die tijd rees de ster van Doctor Ross hoger en ho ger. Er volgden trips door Eu ropa. In 1972 speelde hij voor het eerst ni Nederland, in het Amsterdamse Paradiso. Platen maakte hij ook: zeven elpees en ongeveer 114 singles op verschillende platenlabels. Veel van zijn composities wer den door anderen gecoverd Het nummer „Cat Squirrel" werd opgenomen door ',-the Cream" en Jethro Tuil. Hoe komt hij aan die naam. Doctor"? „Ja, ik was in het leger en werd op een gege ten moment overgeplaatst naar een basis in de Stille Oceaan. Ik had altijd mijn koffertje met harmonica's bij me, dus toen ook. Toen ze me zagen komen met dat koffertje zeiden ze: „Ha, dokter". Ze dachten dat ik een arts was of zo. Ik zei dat ik helemaal geen Aan de voet van de oude stoomcarrousel in het sprookjesbos van De Efte ling hield televisiepresen tator Herman Emmink verleden week Martine Bij I's jongste sprookjes boek ten doop. Martine Bijl bekender als zangeres van fijnzinnige liedjes en vragenstelster in het tv- spel „Wie van de drie", dan als schrijfster heeft in een fijne verteltrant ve le oude sprookjes opnieuw tot leven gebracht. Uitgaande van de in De Efteling voorkomende en uit gebeelde verhalen, heeft Martine met haar licht ironi serende stijl en haar badine rende humor een sprookjes bundel geschreven, die niet alleen door kinderen verslon den zal worden, maar die ook ouderen sterk zal aan spreken. In het boek treft men vijf tig illustraties aan, waarvan vele in kleur, van de hand van de bijna tachtigjarige aarts-sprookjes verteller er schepper van De Efteling Anton Pieck. Door goed sa menspel van Martine en An- dokter was, maar dat ik twin tig harmonica's in die koffer had zitten. Toen ik m'n koffer opengemaakt had, moest ie dereen ontzettend lachen en vanaf die tijd noemt iedereen me „Doctor". Ben van mijn vrouwen wilde menog we ieens Isiaha noemen,' maar dat leerde ze gauw af. Ja, ik ben drie keer getrouwd geweest. Met m'n drieëntwintigste trouwde ik voor de eerste maal en met m'n negenen twintigste was ik al drie keer gescheiden. Ik ben met één vtouw maar 55 dagen ge trouwd geweest. Dat kwam zo. Ik ging wel eens gokken of po keren- Op een avond won ik zoveel, ik geloof wel 10.000 dollar. Ik kwam thuis. M'n vrouw zei: ,-Hoe kom je daar aan?" Toen ze het hoe en waarom had vernomen pakte ze m'n gitaar en verbrandde hem in het haardvuur. Vervol gens pakte ze de as en deed het in de zak met geld. Wat ze precies bedoelde daarmee, weet ik niet. Maar ik dacht: „Met zo'n heks wil ik niet langer leven en ik ging weg". Doctor Ross lacht zich krom, maar even later bekent hij: „Je bent een triest man als je al drie keer getrouwd geweest bent. Daarom zing ik ook altijd de blues. In de blu es vertelt men over het leven. De blues is altijd treurig. Soms speel ik de boogie, „just to shakin' down", om me ge lukkig te voelen. Thuis zing ik veel gospels. Ik geloof in God. Kijk, ik speel de blues, maar de muziek is in Hem, en als ik aan Hem denk, dan hoor Ik muziek en ben ik gelukkig". Doctor Ross is niet alleen trouw aan God, maar ook aan z'n baas- Een groot gedeelte van het jaar werkt hij nog bij General Motors in Chicago in de fabriek. Ik werk daar al 29 jaar een daar ga ik voorlopig niet weg. Ik verdien er goed en krijg vrij als ilk op tournee ga. Ik heb het niet slecht en Lk woon erg fijn in Fling- Michigan. Ik heb nog vijf hui- jen en een Buick Skyline". Doctor Ross zit nu op z'n praatstoel. Soms giert hij van het lachen. Z'n aandacht wordt echter getrokken door een stel biljartende mensen. „Onbegrij pelijk, hoe doe je dat? Wij hebben in Amerika twaalf ballen en zitten er een paar gaten in het biljart. Maar hier hebben ze maar drie ballen". >,Ken je Little Walter", zegt hij plotseling, „ze zeggen dat hij de beste harmonicaspeler is. Hij speelt op van die grote harmonica's. Ik speel op klei ne, dat is moeilijker dus ben ik de „harmonica-boss". Dat hij er wat van kan, bewijst hij even later tijdens z'n optreden, Doctor Ross ver geet alles om zich heen en speelt de blues. Als hij merkt dat tijdens een van de num mers de microfoon niet aan staat, stelt hij voor het num mer nog eens te spelen. Zo is Doctor Ross- Guus van Holland ton is een sublieme eenheid tussen tekst en illustraties ontstaan. Van de illustraties is een expositie samenge steld, die vanaf 5 november in het Gelderse Epe wordt gehouden. „Sprookje van de Efteling" is een Omni-boek- uitgave en kost f 19,90. Hoewel Martine Bijl als zangeres intensief blijft wer ken „zeker drie keer in de week, daar Leef ik van" vergt het schrijven van

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1974 | | pagina 9