„MIJN WENSDROOM IS OP TE
TREDEN MET EEN GROOT ORKEST"
„SOMMIGE MENSEN ZIEN MIJ
LIEVER STOF AFNEMEN DAN
ACHTER DE MICROFOON ZITTEN
GEORGE BAKER H00OT
HET OP GOED
W VARIA
VARIA
TED DE BRAAK:
VROUWELIJKE DISC-JOCKEY META DE VRIES:
Zelfstandig
Gezin
Muziek
Wensdroom
Succes
ft
BREDA In de kleine studioruimte van Hilversum III
heerst er een gezellige drukte. Het programma „Zet 'm op",
dat iedere woensdagmiddag van twaalf tot twee wordt ge
presenteerd door Meta de Vries en Krijn Torringa, is in
volle gang. De ene popgroep is nog nauwelijks door Meta
geïntroduceerd of Krijn neemt al weer de volgende artiest
onder de loep. „Het is hier af en toe net lopende band-
werk", verzucht ze. Terwijl Krijn een praatje maakt met
Dixy Dean van de bekende Engelse popformatie Macquin-
tess Flinth, die momenteel een tournee door Nederland
maakt, geniet Meta van een kopje koffie tijdens de korte
pauze.
Zij neemt de stapel gram
mofoonplaten door van de gast-
artiesten, die zij en Krijn in
dit programma zullen ontvan
gen. Een single van een zeer
jonge popgroep Apocoa komt
haar niet bekend voor. „Foei,
ik moet voortaan beter mijn
huiswerk maken", verzucht ze
„want wat moet ik deze forma
tie nu vragen, als ik niet eens
weet wat zij zingen?" Dat
huiswerk bestaat uit het be
luisteren van een flink aantal
singles en langspeelplaten, die
zij van de grammofoonplaten
maatschappijen krijgen toege
stuurd.
Meta de Vries is niet de
enige vrouwelijke disc-jockey
in Nederland. Ook Tineke van
Veronica doet dit werk met
veel plezier. „Het verschil van
werken tussen ons beiden is
slechts, dat ik mijn eigen pro
grama's samenstel en voorbe
reid. Ik opereer dus zelfstan
dig, zoals dat hier in vakkrin
gen heet", vertelt ze.
Disc-jockey is een beroep
van de moderne tijd. In het
begin worden veel mensen
„dat drukke gedoe" maar
niets. En de druppel deed de
emmer overlopen, toen dit
soort programma's door Meta
en Tineke werden gepresen
teerd. De mensen zijn er nu wel
aan gewend. Meta vertelt hier
over: „Hoewel de meeste be
roepen door mannen worden
uitgeoefend, heeft de vrouw,
een belangrijk gedeelte over
genomen. Dit geldt ook voor
mijn beroep, hoewel er toch
altijd mensen zijn, die vinden
dat ik eigenlijk achter de
strijkplank behoort te staan,
in plaats van achter de micro
foon te zitten".
Meta werkt nu acht jaar bij
de radio-omroep. Nadat ze
drie jaar kleuterleidster is ge
weest, wilde ze weer eens wat
anders gaan doen. Haar vader,
die talen doceert, stimuleerde
haar als leraar in haar talen
kennis en hielp haar in 1965
door een test heen die de VARA
had opengesteld om een
nieuwe omroepster te selecte
ren. Van toen af aan verliep
het allemaal voorspoedig. Meta
werkte een aantal jaren als
omroepster bij de AVRO.
Daarnaast presenteerde ze re
gelmatig gala-avonden en
feestavonden voor bedrijven.
De AVRO is altijd haar fa
voriete omroep geweest. Meta:
„Bij de AVRO krijg je de
gelegenheid de programma's
op je eigen manier uit te wer
ken en te presenteren. Dat wil
niet zeggen dat de andere om
roepen deze vrijheid niet ge
ven, tenslotte heb ik voor. deze
omroepen niet gewerkt". Ze
werkt nog steeds het meest
voor de AVRO, ook wel voor
de NOS alleen niet meer in
vaste dienst, maar als free
lance medewerkster.
Meta de Vries is te beluiste
ren op zondagmorgen op Hil
versum III in het programma
.Juist op zondag. In dit pro
gramma, dat van negen tot
tien uur wordt uitgezonden,
verstrekt ze toeristische en
culturele tips en informaties
en draait plaatjes, die in de
zondagmorgensfeer passen. De
„negen-uur-show" op de
maandagavond is een pro
gramma, warin nieuw uitge
brachte singles en langspeel
platen van minder bekende
popformaties worden gedraaid.
Ook woensdagmorgen van ne
gen tot tien uur is er weer een
programma met voornameljk
popmuziek en woensdagmid
dag van twaalf tot twee het
programma, waarin jong talent
wordt voorgesteld: „Zet 'm
op". Voor de NOS presenteert
ze woensdagnacht van twee
tot vier uur een programma
bestemd voor degenen, die op
deze tijd moeten werken. Dan
is er zondagmiddag nog het
programma Delta, waarin Me
ta de Vries zelf liedjes zingt
en meedoet aan grappige sket
ches.
Een andere reden waarom
ze niet in vaste dienst is, is
dat ze rekening moet houden
met haar gezin. Ondanks dat
ze veel van huis is, worden
haar twee kinderen (Diana 6
en Maarten 3) altijd goed op
gevangen de kind ren vinden
het heel normaal dat ik telkens
van huis weg ben. Ze weten
niet beter, vertelt Meta.
Bij het ontvangen van de
gasten in het programma Zet
'm op behoort automatisch het
ontvangen van souvenirs en
lekkere attracties, die arties
ten voor Meta en Krijn mee
brengen. Zo is koek uit Deven
ter, vlaai uit Limburg en jene
ver uit Schiedam geen zeld
zaam voorkomen. Ook nu
weer tijdens het programma
wordt ze verwend met een
vette makreel, meegebracht
uit Volendam. „En ik lust he
lemaal geen makreel", ver
zucht ze, „maar de bedoeling
is ontzettend goed. Thuis we
ten ze er in ieder geval wel
raad mee".
Meta de Vries hoopt nog
lang radiowerk te doen. Als
omroepster heeft ze de kneep
jes van het vak geleerd. Maar
het liefst zit ze toch als disc-
jockey aan de draaitafel. „Het
enige wat zij mij niet moeten
opdragen, is het bekend ma
ken van sportuitslagen, want
daar heb ik geen kaas van
gegeten".
Meta de Vries komt uit een
musicale familie. Er werd bij
haar thuis altijd druk gemusi
ceerd, dus haar ouders hebben
wel begrip voor haar beroep.
Vroeger was ze dol op klassie
ke muziek. Tegenwoordig
draait ze zelden een klassieke
plaat. „In de loop der jaren
ben ik helemaal thuisgeraakt
in de popmuziek. Mijn eigen
collekflie grammofoonplaten
bestaat hoofdzakelijk uit oude
blues, jazz en Rock and Roll-
muziek.
In zijn vrije uren repeteert
ze met de leden van de to
neelvereniging Volonto uit La
ren, met veel enthousiasme
overigens. Daarnaast vindt ze
nog wel tijd voor televisiekij
ken en lezen van moderne li
teratuur en scienc fiction.
Ze is niet commercieel inge
steld. „Het verdient lekker,
maar rijk zal ik er nooit van
worden, maar dat is ook he-
llemaal niet mijn bedoeling",
zegt ze.
Het dis vanavond de derde en
ltotste vooratefliling van de
Tête a Ted-show 3, die Ted
en Syl'viia iin Breda geven.. Het
programma 'heeft twee avon
den een vottile zaal getrokken.
Wat verwacht Ted vanavond??
„Het Bredase puibliek is spon
taan", vindt hiijj. „Dat merk je
ail alls je heit podium betreedt,
dan wondt je begroet met een
warm applaus".
Hoewel Faroe Majeur een
maal iin de veer titan diagen
wordt uitgezonden zijn Fred
Barna vemte, Jan FLllleketns,
Hènfk van der Horst, Alexan
der Podia en Ted de Braak hele
dagen bezig. De ene week
worden die onderwerpen be
sproken, en de teksten geschre
ven door een speciaal samen
gesteld team. De andere week
vinden de opnamen plaats.
Ted zelf schrijft ook wel
eens teksten. Maar meestal
verscheurt hij ze weer ma af
loop. „Ik voel me beter thuis
op het podium", zegt hij. „Het
liefst met een groot orkest
achter me, want daarmee kun
je wat presteren. Kijk maar
eens waf Gilbert Bécaud on
langs deed. Tijdens een optre
den werd hij in het begin van
de avond begeleid door een
muzikale formatie van ten
hoogste vier man. Maar na
vier of vijf nummers gezongen
te hebben, klapte hij opeens
in zijn handen. Achter hem
werd een gordijn omhoog ge
trokken en daar stond een vol
ledig orkest tot zijn beschik
king van zo'n vijftig musici.
Dat spreekt het publiek
aan".
Ted de Braak kreeg bekend
heid door het pikante liedje
.,'n Glaasje madeira my dear".
Daarvoor zat hij ail vijftien
jaar in het aonusementsvak.
maar had nooit in het middel
punt van de beüamgsitelling ge
staan. Ted de Braak vindt dat
hij zonder geluk nooit een
dergelijk hoogtepunt had be
reikt in zijn carrière. „Et lo
pen zoveel mensen met latent
rond in Nederland", is hij van
mening. „Alteen hebben zij de
kans nog ndet gekregen dit
aan te tonen".
Met het KRO-programma
„Van twaalf tof twee" is hij 1
november jl. gestopt. Ted wil
de wel weer eens waf anders
doen. „Ik heb dit programma
vijf en een half jaar gepresen
teerd en dat vind ilk lang ge
noeg. Het Laatste jaar werd er
een nieuwe regisseur aange
trokken, zodat het programma
op een andiere wijze werd sa
mengesteld. Dan hoort er ook
een andere presentator bij",
vindt Ted.
De Tête a Ted-show wordt
overal in het land met succes
ontvangen. Vorige week nog
trad hij met Sylvia voor een
uitverkochte zaal in Drachten
en Delfzijl op. „Sylvia is een
px-achtmeid, waar duivels veel
talent in steekt", vindt Ted.
De eerste serie van de T,te
a Tête-show presenteerde hij
met José de Burger. José
kwam in de publiciteit via
haar optreden in AVRO's „A
star is born". Zij haalde daar
een eervolle dierdie plaats.
In de Tête a Ted-show 2
stond Mieke Bos aan zijn zij,
ex-Selvera, die weer in de be
kendheid kwam door haar rol
in de Sound of Music. Samen
met haar bracht hij een drie
uur durende show, waarin zo
wel variété als gestileerd ca
baret werd gepresenteerd.
Een van die sterke nummers
in het programma is „Te gast
op Draikesteijm, waarin Ted en
Sylvia een aantal volkszangers
en -zangeressen zoals „de zan
geres zonder naam, Geit en
Kermden, Sandra en Andres en
Eddie Christituni op een koddi
ge wijze imiteren, door ze in
hun stijl, een lied over het
milieu te laten zingen.
Daarnaast de Zuiderzee-bal
lade van het jaar tweeduizend,
die teruggrijpt naar de heden
daagse tijd: de eeuw van de
sex. Ted: „Het is momenteel
alles sex wat de klok slaat,
dat onderwerp mag das niet in
je programma ontbreken".
Als kind voélde Ted de
Braak zich al aangetrokken tot
het toneel. Poppenkast spelen
voor de buurkinderen tegen
een enitnee-piijs van één cent,
onderwijzeres o.p de lagere
school nadoen en dergelijke.
Ted vindt dat hij een uitste
kende jeugd heeft gehad. Hoe-
wed hij een nakomertje was in
een gezin van zeven kinderen,
hebben zijn ouders hem niiet
verwend. Evenals zijn vader
kent hij hete verhallen uit zijn
hoofd, onder andere van Roald
Dahl, één van zijn geliefdste
schrijvers naast W. Hermans
(vooral Tranen der Acacia's)
en Edigar Allien Poe.
Tof zijn vrienden behoren
een aantal, die .^omantiflch"
van aard zijn. In het hulls van,
een niet nader te noemen mu
sicus van het Concertgebouw
orkest worden séances ge
houden zoals eertijds in de
salon van madame De Stael.
Er wordt gemusiceerd, voorge
lezen, gedeclameerd en gezon
gen, dat allies onder het genot
van een goed glas. Maat Ted
will met deze voordrachtskunst
met op de planken, want daar
zijn anderen voor, die dat be
ter kunnen".
Zijn flat drie hoog in Bud-
tenveldert heeft hij nog geen
j'aar geleden verwissel d voor
een riante woning in Beusd-
chem aan de Lek. De weinige
vrije uren brengt hij met zijn
vrouw Bella, zijn twee doch
ters Nike godin van de
overwinning en Diana
godin van de jacht door in
een Landelijke omgeving. De
rxxsf doet hem gloed. „Ik kan
lang keihard werken", zeg|
hij, „maar als i'k thuis be%
wil ik mijn eigen leven lei*
den".
BREDA Deze week ver
scheen er op de Nederlandse
grammofoonplatenmarkt een
unieke single. Nog nooit eer
der is het namelijk voorgeko
men, dat er in Nederland een
plaat uitkwam van een Neder
landse artiest, die daarvóór al
met goud was bekroond. Met
„Baby Blue" van de Zaanse
groep The George Baker Se
lection is dat echter wel het
geval. Deze plaat heeft name
lijk in Zuid-Afrika al in okto
ber 1973 de eei-ste plaats van
de hitparade bereikt en zich
door de verkoop van 50.000
exemplaren gekwalificeerd
voor een gouden plaat. Dat
was natuurlijk een goede aan
leiding om „Baby Blue" ook
in Nederland op single uit te
brengen en de talloze George
Baker Selection fans alhier
zullen ongetwijfeld zorg dra
gen voor een evenaring van
dit prachtige Zuidafrikaanse
record.
Dit opzlenibamendie buiten
landse succes is een nieuw
hoogtepunt im de toch al schit
terende carrière van deze
Sympathieke Zaanse groep, die
bestaat uif Hans Bou wens Ga
lias George Baker), Oor Veer
man, Jacques Greuter, George
Thé en Jan Hop. Binnen een
week na de oprichting, die
eigenlijk neerkwam op een fu
sie van enikete groepen uif de
Zaanstreek, werden reeds de
eerste contacten gelegd tussen
de groep en platenmaatschap
pij Negram. Niemand kon toen
nog voorspellen dat die con
tacten zouden resulteren in
een verkoop van miljoenen
platen over de hele wereld. En
dat buitenlandse succes is
juist een van de meest opval
lende facetten van deze groep.
Naast een tot nu toe constante
hitparade notering in Neder
land van ad hun 12 aan „Baby
Blue" voorafgaande singles
kan de groep namelijk ook
bogen op het feit dat er bijna
geen land ten- wereld te vin
den is waar ndet ooif een plaat
van bun tot de best verkopen
de heeft behoord. In Australië,
Argentinië. Brazilië, Child en
Venezuela is de Geox-ge Baker
Selection razend populair; in
Turkije, Jajpan, Nederlandse
Antillen, Suriname en België
is het al ndet andiers en ook in
Nieuw Zeeland, Libanon,
Frankrijk, Zwitserland, Oos
tenrijk, Zweden, Portugal,
Spanje en Duitsland is de
naam van George Baker ge
meengoed. En wie heeft nooit
de pradhrtdige verhalen gehoord
over de belevenissen tijdens
de eerste tournee door Italië
wegen het eind van 1969 en in
het begin van 1970? De grote
doorbraak voor de George Ba
ker Selection ie ongetwijfeld
de Amerikaanse release van
„little Green Bag" geweest.
Mede dank zij een uitstekende
promotiecampagne bereikte de
plaat een prachtige notering in
die Amerikaanse top-10. Er
zijn toen meer dan een mil
joen exemplaren van „little
Green Bag" verkocht. Maar
het bleef ndet bij dat miljoen.
De tweede single, „Dear Ann"
stond wekenlang nummer één
in de Benelux en werd ook
zeer enthousiast ontvangen in
Amerika en Duitsland. Boven
dien werd de elpee „LiitrtHe
Green Bag" dn veel landen
met succes uitgebracht. De
hits volgden elkaar in snel
tempo op, de successen in het
buitenland werden steeds tal
rijker en in de zomer van
1972 kon de firma Negram de
George Baker Selection een
fraaie zilveren beker aanbie
den voor de verkoop van meer
dan vijf miljoen platen. In de
zomer van 1973 ontving de
groep de zoveelste gouden
plaat; deze weer was dat voor
de verkoop van 50.000 exem
plaren van de elpee „George
Baker Selection's Greatest
Hits Vol. 1".
Dat de successenreeks van
George Baker en zijn vrienden
voorlopig nog niet ten einde
aal lopen, mogen wdj wel af
leiden uit het recente Zuida
frikaanse succes van „Baby-
Blue", dat zoals gezegd onge
twijfeld een grandioos vervolg
in Nederland zal krijgen.
Foto: The George Baker Se
lection met de gouden plaat
van de elpee „Baby Blue".
Ted de Braak thuis met dochter Nike.
BREDA „Het zijn drukke dagen," begint Ted de
Braak. Zojuist is hq in de kleedkamer van de Stads
schouwburg Breda gearriveerd en rust, een glas pils drin
kend, even uit. Over nauwelijks drie kwartier moet hij ge
kleed en wel op het toneel verschijnen met Sylvia Alberts
en zijn muzikale begeleiding onder leiding van Theo Roo-
sen. „De opnamen voor het Farce-Majeurprogramma na
men vandaag veel tijd in beslag," verteld Ted. Ook had ik
minstens een halfuur oponthoud op weg naar Breda.
Je kent dat wel, vrijdagavond, iedereen gaat naar huis,
wachten in een file".