„MIJN WENSDROOM IS OP TE TREDEN MET EEN GROOT ORKEST" „SOMMIGE MENSEN ZIEN MIJ LIEVER STOF AFNEMEN DAN ACHTER DE MICROFOON ZITTEN GEORGE BAKER H00OT HET OP GOED W VARIA VARIA TED DE BRAAK: VROUWELIJKE DISC-JOCKEY META DE VRIES: Zelfstandig Gezin Muziek Wensdroom Succes ft BREDA In de kleine studioruimte van Hilversum III heerst er een gezellige drukte. Het programma „Zet 'm op", dat iedere woensdagmiddag van twaalf tot twee wordt ge presenteerd door Meta de Vries en Krijn Torringa, is in volle gang. De ene popgroep is nog nauwelijks door Meta geïntroduceerd of Krijn neemt al weer de volgende artiest onder de loep. „Het is hier af en toe net lopende band- werk", verzucht ze. Terwijl Krijn een praatje maakt met Dixy Dean van de bekende Engelse popformatie Macquin- tess Flinth, die momenteel een tournee door Nederland maakt, geniet Meta van een kopje koffie tijdens de korte pauze. Zij neemt de stapel gram mofoonplaten door van de gast- artiesten, die zij en Krijn in dit programma zullen ontvan gen. Een single van een zeer jonge popgroep Apocoa komt haar niet bekend voor. „Foei, ik moet voortaan beter mijn huiswerk maken", verzucht ze „want wat moet ik deze forma tie nu vragen, als ik niet eens weet wat zij zingen?" Dat huiswerk bestaat uit het be luisteren van een flink aantal singles en langspeelplaten, die zij van de grammofoonplaten maatschappijen krijgen toege stuurd. Meta de Vries is niet de enige vrouwelijke disc-jockey in Nederland. Ook Tineke van Veronica doet dit werk met veel plezier. „Het verschil van werken tussen ons beiden is slechts, dat ik mijn eigen pro grama's samenstel en voorbe reid. Ik opereer dus zelfstan dig, zoals dat hier in vakkrin gen heet", vertelt ze. Disc-jockey is een beroep van de moderne tijd. In het begin worden veel mensen „dat drukke gedoe" maar niets. En de druppel deed de emmer overlopen, toen dit soort programma's door Meta en Tineke werden gepresen teerd. De mensen zijn er nu wel aan gewend. Meta vertelt hier over: „Hoewel de meeste be roepen door mannen worden uitgeoefend, heeft de vrouw, een belangrijk gedeelte over genomen. Dit geldt ook voor mijn beroep, hoewel er toch altijd mensen zijn, die vinden dat ik eigenlijk achter de strijkplank behoort te staan, in plaats van achter de micro foon te zitten". Meta werkt nu acht jaar bij de radio-omroep. Nadat ze drie jaar kleuterleidster is ge weest, wilde ze weer eens wat anders gaan doen. Haar vader, die talen doceert, stimuleerde haar als leraar in haar talen kennis en hielp haar in 1965 door een test heen die de VARA had opengesteld om een nieuwe omroepster te selecte ren. Van toen af aan verliep het allemaal voorspoedig. Meta werkte een aantal jaren als omroepster bij de AVRO. Daarnaast presenteerde ze re gelmatig gala-avonden en feestavonden voor bedrijven. De AVRO is altijd haar fa voriete omroep geweest. Meta: „Bij de AVRO krijg je de gelegenheid de programma's op je eigen manier uit te wer ken en te presenteren. Dat wil niet zeggen dat de andere om roepen deze vrijheid niet ge ven, tenslotte heb ik voor. deze omroepen niet gewerkt". Ze werkt nog steeds het meest voor de AVRO, ook wel voor de NOS alleen niet meer in vaste dienst, maar als free lance medewerkster. Meta de Vries is te beluiste ren op zondagmorgen op Hil versum III in het programma .Juist op zondag. In dit pro gramma, dat van negen tot tien uur wordt uitgezonden, verstrekt ze toeristische en culturele tips en informaties en draait plaatjes, die in de zondagmorgensfeer passen. De „negen-uur-show" op de maandagavond is een pro gramma, warin nieuw uitge brachte singles en langspeel platen van minder bekende popformaties worden gedraaid. Ook woensdagmorgen van ne gen tot tien uur is er weer een programma met voornameljk popmuziek en woensdagmid dag van twaalf tot twee het programma, waarin jong talent wordt voorgesteld: „Zet 'm op". Voor de NOS presenteert ze woensdagnacht van twee tot vier uur een programma bestemd voor degenen, die op deze tijd moeten werken. Dan is er zondagmiddag nog het programma Delta, waarin Me ta de Vries zelf liedjes zingt en meedoet aan grappige sket ches. Een andere reden waarom ze niet in vaste dienst is, is dat ze rekening moet houden met haar gezin. Ondanks dat ze veel van huis is, worden haar twee kinderen (Diana 6 en Maarten 3) altijd goed op gevangen de kind ren vinden het heel normaal dat ik telkens van huis weg ben. Ze weten niet beter, vertelt Meta. Bij het ontvangen van de gasten in het programma Zet 'm op behoort automatisch het ontvangen van souvenirs en lekkere attracties, die arties ten voor Meta en Krijn mee brengen. Zo is koek uit Deven ter, vlaai uit Limburg en jene ver uit Schiedam geen zeld zaam voorkomen. Ook nu weer tijdens het programma wordt ze verwend met een vette makreel, meegebracht uit Volendam. „En ik lust he lemaal geen makreel", ver zucht ze, „maar de bedoeling is ontzettend goed. Thuis we ten ze er in ieder geval wel raad mee". Meta de Vries hoopt nog lang radiowerk te doen. Als omroepster heeft ze de kneep jes van het vak geleerd. Maar het liefst zit ze toch als disc- jockey aan de draaitafel. „Het enige wat zij mij niet moeten opdragen, is het bekend ma ken van sportuitslagen, want daar heb ik geen kaas van gegeten". Meta de Vries komt uit een musicale familie. Er werd bij haar thuis altijd druk gemusi ceerd, dus haar ouders hebben wel begrip voor haar beroep. Vroeger was ze dol op klassie ke muziek. Tegenwoordig draait ze zelden een klassieke plaat. „In de loop der jaren ben ik helemaal thuisgeraakt in de popmuziek. Mijn eigen collekflie grammofoonplaten bestaat hoofdzakelijk uit oude blues, jazz en Rock and Roll- muziek. In zijn vrije uren repeteert ze met de leden van de to neelvereniging Volonto uit La ren, met veel enthousiasme overigens. Daarnaast vindt ze nog wel tijd voor televisiekij ken en lezen van moderne li teratuur en scienc fiction. Ze is niet commercieel inge steld. „Het verdient lekker, maar rijk zal ik er nooit van worden, maar dat is ook he- llemaal niet mijn bedoeling", zegt ze. Het dis vanavond de derde en ltotste vooratefliling van de Tête a Ted-show 3, die Ted en Syl'viia iin Breda geven.. Het programma 'heeft twee avon den een vottile zaal getrokken. Wat verwacht Ted vanavond?? „Het Bredase puibliek is spon taan", vindt hiijj. „Dat merk je ail alls je heit podium betreedt, dan wondt je begroet met een warm applaus". Hoewel Faroe Majeur een maal iin de veer titan diagen wordt uitgezonden zijn Fred Barna vemte, Jan FLllleketns, Hènfk van der Horst, Alexan der Podia en Ted de Braak hele dagen bezig. De ene week worden die onderwerpen be sproken, en de teksten geschre ven door een speciaal samen gesteld team. De andere week vinden de opnamen plaats. Ted zelf schrijft ook wel eens teksten. Maar meestal verscheurt hij ze weer ma af loop. „Ik voel me beter thuis op het podium", zegt hij. „Het liefst met een groot orkest achter me, want daarmee kun je wat presteren. Kijk maar eens waf Gilbert Bécaud on langs deed. Tijdens een optre den werd hij in het begin van de avond begeleid door een muzikale formatie van ten hoogste vier man. Maar na vier of vijf nummers gezongen te hebben, klapte hij opeens in zijn handen. Achter hem werd een gordijn omhoog ge trokken en daar stond een vol ledig orkest tot zijn beschik king van zo'n vijftig musici. Dat spreekt het publiek aan". Ted de Braak kreeg bekend heid door het pikante liedje .,'n Glaasje madeira my dear". Daarvoor zat hij ail vijftien jaar in het aonusementsvak. maar had nooit in het middel punt van de beüamgsitelling ge staan. Ted de Braak vindt dat hij zonder geluk nooit een dergelijk hoogtepunt had be reikt in zijn carrière. „Et lo pen zoveel mensen met latent rond in Nederland", is hij van mening. „Alteen hebben zij de kans nog ndet gekregen dit aan te tonen". Met het KRO-programma „Van twaalf tof twee" is hij 1 november jl. gestopt. Ted wil de wel weer eens waf anders doen. „Ik heb dit programma vijf en een half jaar gepresen teerd en dat vind ilk lang ge noeg. Het Laatste jaar werd er een nieuwe regisseur aange trokken, zodat het programma op een andiere wijze werd sa mengesteld. Dan hoort er ook een andere presentator bij", vindt Ted. De Tête a Ted-show wordt overal in het land met succes ontvangen. Vorige week nog trad hij met Sylvia voor een uitverkochte zaal in Drachten en Delfzijl op. „Sylvia is een px-achtmeid, waar duivels veel talent in steekt", vindt Ted. De eerste serie van de T,te a Tête-show presenteerde hij met José de Burger. José kwam in de publiciteit via haar optreden in AVRO's „A star is born". Zij haalde daar een eervolle dierdie plaats. In de Tête a Ted-show 2 stond Mieke Bos aan zijn zij, ex-Selvera, die weer in de be kendheid kwam door haar rol in de Sound of Music. Samen met haar bracht hij een drie uur durende show, waarin zo wel variété als gestileerd ca baret werd gepresenteerd. Een van die sterke nummers in het programma is „Te gast op Draikesteijm, waarin Ted en Sylvia een aantal volkszangers en -zangeressen zoals „de zan geres zonder naam, Geit en Kermden, Sandra en Andres en Eddie Christituni op een koddi ge wijze imiteren, door ze in hun stijl, een lied over het milieu te laten zingen. Daarnaast de Zuiderzee-bal lade van het jaar tweeduizend, die teruggrijpt naar de heden daagse tijd: de eeuw van de sex. Ted: „Het is momenteel alles sex wat de klok slaat, dat onderwerp mag das niet in je programma ontbreken". Als kind voélde Ted de Braak zich al aangetrokken tot het toneel. Poppenkast spelen voor de buurkinderen tegen een enitnee-piijs van één cent, onderwijzeres o.p de lagere school nadoen en dergelijke. Ted vindt dat hij een uitste kende jeugd heeft gehad. Hoe- wed hij een nakomertje was in een gezin van zeven kinderen, hebben zijn ouders hem niiet verwend. Evenals zijn vader kent hij hete verhallen uit zijn hoofd, onder andere van Roald Dahl, één van zijn geliefdste schrijvers naast W. Hermans (vooral Tranen der Acacia's) en Edigar Allien Poe. Tof zijn vrienden behoren een aantal, die .^omantiflch" van aard zijn. In het hulls van, een niet nader te noemen mu sicus van het Concertgebouw orkest worden séances ge houden zoals eertijds in de salon van madame De Stael. Er wordt gemusiceerd, voorge lezen, gedeclameerd en gezon gen, dat allies onder het genot van een goed glas. Maat Ted will met deze voordrachtskunst met op de planken, want daar zijn anderen voor, die dat be ter kunnen". Zijn flat drie hoog in Bud- tenveldert heeft hij nog geen j'aar geleden verwissel d voor een riante woning in Beusd- chem aan de Lek. De weinige vrije uren brengt hij met zijn vrouw Bella, zijn twee doch ters Nike godin van de overwinning en Diana godin van de jacht door in een Landelijke omgeving. De rxxsf doet hem gloed. „Ik kan lang keihard werken", zeg| hij, „maar als i'k thuis be% wil ik mijn eigen leven lei* den". BREDA Deze week ver scheen er op de Nederlandse grammofoonplatenmarkt een unieke single. Nog nooit eer der is het namelijk voorgeko men, dat er in Nederland een plaat uitkwam van een Neder landse artiest, die daarvóór al met goud was bekroond. Met „Baby Blue" van de Zaanse groep The George Baker Se lection is dat echter wel het geval. Deze plaat heeft name lijk in Zuid-Afrika al in okto ber 1973 de eei-ste plaats van de hitparade bereikt en zich door de verkoop van 50.000 exemplaren gekwalificeerd voor een gouden plaat. Dat was natuurlijk een goede aan leiding om „Baby Blue" ook in Nederland op single uit te brengen en de talloze George Baker Selection fans alhier zullen ongetwijfeld zorg dra gen voor een evenaring van dit prachtige Zuidafrikaanse record. Dit opzlenibamendie buiten landse succes is een nieuw hoogtepunt im de toch al schit terende carrière van deze Sympathieke Zaanse groep, die bestaat uif Hans Bou wens Ga lias George Baker), Oor Veer man, Jacques Greuter, George Thé en Jan Hop. Binnen een week na de oprichting, die eigenlijk neerkwam op een fu sie van enikete groepen uif de Zaanstreek, werden reeds de eerste contacten gelegd tussen de groep en platenmaatschap pij Negram. Niemand kon toen nog voorspellen dat die con tacten zouden resulteren in een verkoop van miljoenen platen over de hele wereld. En dat buitenlandse succes is juist een van de meest opval lende facetten van deze groep. Naast een tot nu toe constante hitparade notering in Neder land van ad hun 12 aan „Baby Blue" voorafgaande singles kan de groep namelijk ook bogen op het feit dat er bijna geen land ten- wereld te vin den is waar ndet ooif een plaat van bun tot de best verkopen de heeft behoord. In Australië, Argentinië. Brazilië, Child en Venezuela is de Geox-ge Baker Selection razend populair; in Turkije, Jajpan, Nederlandse Antillen, Suriname en België is het al ndet andiers en ook in Nieuw Zeeland, Libanon, Frankrijk, Zwitserland, Oos tenrijk, Zweden, Portugal, Spanje en Duitsland is de naam van George Baker ge meengoed. En wie heeft nooit de pradhrtdige verhalen gehoord over de belevenissen tijdens de eerste tournee door Italië wegen het eind van 1969 en in het begin van 1970? De grote doorbraak voor de George Ba ker Selection ie ongetwijfeld de Amerikaanse release van „little Green Bag" geweest. Mede dank zij een uitstekende promotiecampagne bereikte de plaat een prachtige notering in die Amerikaanse top-10. Er zijn toen meer dan een mil joen exemplaren van „little Green Bag" verkocht. Maar het bleef ndet bij dat miljoen. De tweede single, „Dear Ann" stond wekenlang nummer één in de Benelux en werd ook zeer enthousiast ontvangen in Amerika en Duitsland. Boven dien werd de elpee „LiitrtHe Green Bag" dn veel landen met succes uitgebracht. De hits volgden elkaar in snel tempo op, de successen in het buitenland werden steeds tal rijker en in de zomer van 1972 kon de firma Negram de George Baker Selection een fraaie zilveren beker aanbie den voor de verkoop van meer dan vijf miljoen platen. In de zomer van 1973 ontving de groep de zoveelste gouden plaat; deze weer was dat voor de verkoop van 50.000 exem plaren van de elpee „George Baker Selection's Greatest Hits Vol. 1". Dat de successenreeks van George Baker en zijn vrienden voorlopig nog niet ten einde aal lopen, mogen wdj wel af leiden uit het recente Zuida frikaanse succes van „Baby- Blue", dat zoals gezegd onge twijfeld een grandioos vervolg in Nederland zal krijgen. Foto: The George Baker Se lection met de gouden plaat van de elpee „Baby Blue". Ted de Braak thuis met dochter Nike. BREDA „Het zijn drukke dagen," begint Ted de Braak. Zojuist is hq in de kleedkamer van de Stads schouwburg Breda gearriveerd en rust, een glas pils drin kend, even uit. Over nauwelijks drie kwartier moet hij ge kleed en wel op het toneel verschijnen met Sylvia Alberts en zijn muzikale begeleiding onder leiding van Theo Roo- sen. „De opnamen voor het Farce-Majeurprogramma na men vandaag veel tijd in beslag," verteld Ted. Ook had ik minstens een halfuur oponthoud op weg naar Breda. Je kent dat wel, vrijdagavond, iedereen gaat naar huis, wachten in een file".

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1974 | | pagina 7