Rita Corita achter kopje koffie:
Zelfmaakmode
in opmars
Tegemoetkoming
kosten van
woningverbetering
WAAR MOET IK WEZEN
DE SCHELDEBODE
Advies
bij aankoop van
tweedehands-
auto's
Even
lezen
Steeds meer particulieren
kopen een combinatie-auto
De combinatie-auto mag zich
de laatste jaren in ons land in
een toenemende belangstelling
verheugen. Niet alleen bij
mensen die er om zakelijke
redenen de voorkeur aan ge
ven maar ook bij particulieren
die een combi kopen i. p. v.
een normale sedan. Deze par
ticulieren volgen een Ameri
kaanse tendens. In de Vere
nigde Staten immers is de sta
tioncar, vooral bij hen die bui
ten wonen, al lang ingebur
gerd. In Europa heeft het vrij
lang geduurd voordat de ge
wone man in een combi stap
te. Hij - of anders zijn vrouw
- vond het maar zo-zo om in
zo'n „bestelauto" te rijden. De
maatschappelijke ontwikkeling
is in dit opzicht echter in de
tweede helft van de zestiger
jaren vrij snel gegaan. Net zo
goed ais de huisvrouw op de
bromfiets alom geaccepteerd
is, is ook de stationcar als
gezinsauto een normale ver
schijning geworden.
Gezien de vele voordelen is
dat belangrijk. Ook al is de
achterbank in gebruik. dan
nog is de laadruimte - door de
grotere hoogte - veel groter
dan bij een sedan. En hoe
gemakkelijk dat is. weet ieder
die bijvoorbeeld regelmatig
een kinderwagen mee wil ne
men. De bagageruimte is niet
alleen veel groter maar boven
dien dankzij de grote achter
deur ook veel beter toeganke
lijk. zodat onhandige dingen
die qua volume misschien nog
wel in de bagageruimte van
een sedan passen, maar er
eenvoudig niet in kunnen door
de te kleine opening, nu ge
makkelijk getransporteerd
kunnen worden.
Voor dat gemak moet men
wel iets over hebben. De prijs
van een combi uitvoering ligt.
„Ben altijd bezig,denk altijd vooruit
WERKENDAM - Rita
Corita achter een kopje
koffie in het restaurant van
sporthal De Crosser in
Werkendam waarnaartoe de
NOS met groot materieel is
uitgerukt om haar en nog
een paar andere artiesten,
zoals Willij Alberti, Saskia
en Serge en Ronnie Tober,
te vereeuwigen in een TV-
show. Maar er klopt iets
niet met de electriciteit en
nou zit iedereen maar bo
ven en het wordt steeds
voller. Dit soort evenemen
ten trekt altijd een grote
schare joviale lui, half
schnabbelaars, half jongens
van de vlakte, mensen die
ergens iets aan verdienen.
Hoe is onduidelijk, maar in
ieder geval hebben ze alle
maal een functie en ze ho
ren er allemaal bij. De
dienstdoende artiesten ziten
bij elkaar en overal lopen
kinderen rond het is nog
steeds Paasvakantie en
ze vinden de storing wel
spannend.
Om even met Ria Corita
mevrouw Ooms - Sturn)'
te kunnen praten komt die
storing trouwens ook niet
ongelegen. Ze maakt zich
wel zorgen want het loopt
al tegen half twee en om
twaalf uur zou de repetitie
beginnen, en ze moet, voor
het optreden van vanavond,
nog even naar Amster
dam.
,,Ik ben altijd bezig. Ik
kan niet stilzitten. Ik ben
ook zo iemand die vooruit
denkt, dit en dat moet ik
nog allemaal doen, dan jaag
je jezelf op, hè. Dit alles
wordt wel vermeld met
een brede lach en ze
kan die drukte aan, ze
houdt ervan.
Dus van dingen als bij
voorbeeld ijoga. Veel men
sen met een druk leven,
doen daaraan om tot rust te
komen, moet u ook niets
hebben, wil ik weten".
Onee, daar zou ik doodze
nuwachtig van worden",
zegt ze meteen, „zolang
stilzitten. Op dat toernee in
Australië had ik ook een
collegaatje, die mediteerde,
die zat zichzelf van binnen
te bekijken, nee niks voor
mij. Het is zo grappig dat
al die mensen die dat doen
en ik ken er nogal wat, zo
weinig temperament heb
ben". „Nou ja, die energie
is naar binnen gericht", zeg
ik esoterisch. Ze torpedeert
het meteen. „Zo kan je
overal wel een knoop aan
kletsen. Zit iemand de hele
dag in een hoek en dan
vraag je, hee, werk je niet.
En dan zeggen ze ja hoor,
ik werk wel; nou ik zie er
anders niks van, zeg je. We
werken van binnen, is het
jan. „Kijk, daar geloof is
niet in hoor". Even stilte.
„Ach. het is alleen maar
een mode, dat medite
ren".
Intussen komen er voort
durend kinderen om een
handtekening of moeders
om zo'n souvenirtje voor
hun zoon of dochter. „U
vindt het toch niet erg hè,
vraagt een van die dames.
„Welnee, ik heb er geluk
kig een heel stel meegeno
men van huis". Dat is fijn
beaamt de moeder en dan:
„Hee, god. haha ik had het
zo gauw niet in de gaten.
Wat stom van me". Er
komt een oude man met
een totaal vergeeld kran
teknipsel uit een christelij
ke streekbodg of iets der
gelijks dat hij niet zonder
trots aan Rita Corita voor
legt. Het gaat, zover ik het
op de kop kon fezen, over
het optreden van een
harmonie. „Tot in Gronin
gen schreven ze erover",
zegt de man en tuurt een
tijdje dromerig in de verte.
„Dat is prachtig, zoiets",
vindt mevrouw Corita en
leest het bericht aandach
tig. Vol verstandhouding
worden er nog een paar
blikken gewisseld en dan
gaat de man weer heen,
met zijn knipsel.
We hebben het over
vroeger. „Door dat koppie
koffie ben ik niet ondekt of
zoiets. Het was wel mijn
eerste plaat. Maar we had
den zo'n act, we deden van
alles, ook sketches, mime,,
acrobatiek. Daar heb ik ook
mijn man leren kennen. We
gingen erg veel op toernee
naar het buitenland. Een
jaar met Johnnie Holzhui-
zen, nu Woodhouse. Koffie
was de eerste plaat. Ik heb
nu ongeveer 25 platen ge
maakt, singles, de laatste
was....de laatste..wat was
dat nou ook weer. Een car
navalslied in ieder geval.
Ze kan het zich met geen
mogelijkheid meer herinne
ren. Ronnie Tober aan een
tafeltje in de buurt moet te
hulp schieten, wat hij, ui
terst gedienstig en hoffelijk
onmiddellijk doet. „We
zakken allemaal weer
door", weet hij feilloos. „O
ja. Ik ben geen fervente
platenmaakster. Als ik een
liedje erg goed vind, wil ik
het wel op de plaat zingen.
Maar ik hou erg van optre
den. Vindt u het nu niet
vervelend om iedere keer
weer met die koffie in een
adem genoemd te worden,
^wil ik weten. En ook, om
dat ze al jaren lang bewijst
veel meer te kunnen dan
dat, of ze het niet erg vindt
om steeds maar weer op de
hoempa-toer te gaan. „De
mensen vinden het toch
leuk. Als ze er nou van
baalden, dan was het wat
anders". Maar ik vind het
niet leuk om in een vakje
geplaatst te worden. En je
kunt ook, zelfs al heb je
dan een hele avond die
liedjes gezongen, iets an
ders gaan doen.
Ik heb het een keer mee
gemaakt, het is al lang ge
leden, dat ik zo'n hele
avond gezongen had, en er
heerste een erg fijne stem
ming. Iedereen had ontzet
tend gelachen en toen
opeens begon ik met dat
lied „mijn ideaal". Dat
werd toen alleen door Ca-
tahrina Valente gezongen
en ik had het vertaald. Ik
vond het een erg fijn lied.
Grandioos na dat lachen.
Het werd een enorm suc
ces. Later in de kleedka
mer kwamen de mensen
vragen of ik de tekst voor
ze wilde opschrijven. Ik
zou er vlak daarna een
plaat van maken, maar toen
bleek dat Corrij Brokken
me net voor geweest was.
Dus toen heb ik dat maar
niet gedaan".
Hebt u nooit een LP ge
maakt „Nee, nooit. Ik ben
er wel een tijdje aan bezig
geweest maar toen kwam
er een onenigheid met die
platenmaatschappij en ik
ging daar weg. Het is er
toen niet meer van geko
men. Als ik een LP maak
dan moeten het niet alle
maal van die gewone lied
jes achter elkaar zijn, dat
gaat erg vervelen. Ik zing
ook jazz en af en toe een
gospeltje. En dat wil ik dan
ook doen. En conferances.
Je moet de tijd nemen om
zo'n plaat te maken, niet
hem even vlug volzingen.
Als ik nu een aanbieding
kreeg om zo'n LP te ma
ken, dan zou ik het zeker
doen. Maar tot nu toe is er
nog niets van gekomen, ik
heb het zo druk".
U bent ook nogal goed in
dansen en zelfs acrobatiek
dacht ik.
„Ja daar heb ik een op
leiding in gehad. En nou
heb ik het voordeel dat ik
erg lenig ben. Als ik een
jaar lang de spagaat niet
doe, kan ik hem toch zo
weer neerleggen. Je hebt
ook mensen die na veel
zwoegen eindelijk zover
komen maar bij mij gaat
dat gelukkig van zelf. Ik
vind je moet in beweging
blijven. Je moet alles blij
ven gebruiken. Ze zeggen
wel je moet kalm aan doen,
je moet oppasssen en je
moet zorgen dat je mager
der wordt. Net als alle dik
ke mensen heb ik af en toe
zo'n bevlieging dan ga ik
op dieet. Dat hebben ze al
lemaal, he. En dan val je
twintig pond af en dan
denk je nou kan ik toch
wel weer eens lekker gaan
eten.
Kijk je op de weegschaal
en dan is er weer drie
pond bij. Van zoiets raak je
erg ontmoedigd, zodat je
denkt, wat kan het mij ook
schelen, ik hou geen dieet
meer. Dus komt alles er
weer heel vlug aan. Maar
ik voel me er best bij. Ik
wordt ook niet dikker. Ie
dereen denkt altijd: dikke
mensen, die zullen wel
enorme hoeveelheden eten
naar binnenslaan. Dat is
helemaal niet zo. Maar als
je aanleg hebt om dik te
worden, dan zou je altijd
een streng dieet moeten
houden o^ «lanlr te blijven.
Tot de tijd dat je tussen
die zes plankjes ligt altijd
maar op dieet. En daar heb
ik geen zin in. Vroeger was
ik erg slank. 108 pond. Ik
heb er nog twee foto's van.
En in mijn hals zulke kui
len dat je er twee tennis
ballen in kon leggen en als
je dan met een snelheid
van 25 km per uur liep,
dan vielen ze er nog niet
uit. Maar na de oorlog heb
ik veel voor Amerikaanse
militairen gezongen. En
daar werd erg goed gege
ten. Iedereen werd dikker.
En toen kreeg je van die
uniformen en ik merkte al
dat ik de ene maat na de
andere te klein werd. Maar
ja...
„Ik heb ook nog mijn
huishouden, hoor", zegt Ri
ta Corita als ik vraag hoe
druk ze het dan wel niet
heeft. „Nou doen inijn man
en ik veel dingen samen
maar ik houd ervan dat ai-
les netjes is. Als ik een dag
vrij ben, wat ik heerlijk
vind, dan ben ik echt tot 's
avonds iaat met allerlei
dingen bezig. En als ik dan
even ga zitten, dan pak ik
toch een boek. Ik hou niet
van niks doen, zegt ze nog
eens.
afhankelijk van het wagentor-
maat, zo'n vijfhonderd tot dui
zend gulden hoger dan die van
het „gewone" tijpe. De afwij
kende vormgeving wordt door
sommigen ais een nadeel be
schouwd. maar recente nieuwe
modellen laten zien dat er ook
heel mooie combi-carrosserie-
en zijn.
Diegene die zakelijk over
een goederen transportmiddel
moet beschikken, met name de
middenstander, heeft de keuze
uit een bestelauto of een com
bi. In principe althans, in de
praktijk zal de keuze al gauw
naar de combi gaan. Als men
een bestelauto koopt, zal men
immers toch ook de behoefte
hebben zichzelf en zijn gezin
te vervoeren. Dan moet er
naast de bestelwagen .een af
zonderlijke personenauto ko
men, hetgeen misschien wel
handig is, maar hogere kosten
vergt.
De Eigen Vervoerders Orga-
j nisatie )EVCX heeft vorig jaar
een begroting gepubliceerd
I waarin de kosten van een be
stelauto, een combi en een ge
wone personenauto voor on
dernemers worden vergeleken.
In aanschaf is de bestelauto
het goedkoopst, zowel omdat
de uitvoering van de carrosse
rie eenvoudig is )geen zijrui
ten. geen achterbank, weinig
bekleding! als omdat er geen
bijzondere verbruiksbelasting
op drukt. De combi is het
duurst, maar een aparte bestel
auto en een aparte personen
auto komen samen uiteraard
veel duurder uit. Voor alle
drie auto's is uitgegaan van
een economische levensduur
van 140.000 km in zes jaar en
een brandstofverbruik tussen
de 9 en 12 liter per 100 km.
De verzekering is All Risk. De
EVO kwam op de volgende
kostenopstelling.
Zowel in Amerika ais in Eu
ropa wordt door de vrouw
steeds meer zelf kleding ge
maakt. Ook de Nederlandse
vrouw doet daar flink aan
mee getuige de sterk stijgende
cijfers in de stoffensector en
de naaimachinehandel. Het
was voorheen zo dat alleen ,dié
vrouwen zelf kleding maakten
die bijvoorbeeld vanwege hun
maat moeilijk in de confectie
konden slagen of die een ex
clusief kledingstuk wilden
dragen of die om economische
redenen daartoe gedwongen
werden omdat zij niet over
voldoende geld beschikten, om
kant-en-klaar kleding in de
modezaak te kunnen kopen.
Die categoriën bestaan nog
wel maar zij zijn wel veel
kleiner geworden. Immers de
confectieindustrie levert te
genwoordig een veel groter
maatassortiment dan vroeger
en het geldgebrek speelt ge
lukkig niet meer zo'n grote rol
als voorheen.
Bij de hedendaagse vrouw is
het zelf maken van kleding
dan ook meer een creatieve
vorm van vrijetijdsbesteding
hoewel daarnaast ook econo
mische factoren nog wel een
bescheiden rol meespelen,
want bij een gelijk te beste
den bedrag kan de vrouw die
een japon zelf maakt gebruik
maken van duurdere stoffen
dan in de confectie. Zij heeft
dan voor hetzelfde geld een
„duurdere" japon en dat vindt
zij een prettige gedachte.
Uitgaande van deze redene
ring zou men verwachten dat
de verkopen in de confectie
zullen dalen maar dat blijkt
toch niet het geval te zijn,
integendeel ook daar stijgen
de omzetten. Hieruit moet dan
IRMA
DALEMAN.
VLISSINGEN Van de
ongeveer 1,9 miljoen vooroor
logse woningen in ons land
zijn er heel wat verouderd.
Vaak zijn er geen behoorlijke
slaapkamers of is er geen goe
de keuken. Soms ook ont
breekt een toilet ot douche.
Door het aanbrengen van ver
beteringen zouden die wonin
gen meer woongerief kunnen
verschaffen. Zulke verbeterin
gen vergen natuurlek vrij
veel geld, maar het is van
groot belang dat ze worden
uitgevoerd. Dat is dan ook de
reden, dat de overheid in de
kosten bijdraagt. In beginsel
kan aan particuleire eigenaren
25% van de verbeteringskos-
ten Itot een bepaald maximum)
worden uitgekeerd. Van het
subsidiebedrag neemt het rijk
80%' voor zijn rekening en de
gemeente Vlissingen 20%.
Onder verbetering van
woongerief verstaat men het
treffen van zodanige voorzie
ningen dat een woning, die
niet meer aan de redelijke ie-
sen van bewoonbaarheid vol
doet, weer in haar geheel op
peil wordt gebracht. Er wordt
echter geen bijdrage gegeven
voor: het aanbrengen van cen
trale verwarming of liftinstal-
latie )behalve in woningen,
bestemd voor huisvesting van
bejaarden, of lichamelijk ge
handicapten!. Voorzieningen
die uitsluitend betrekking
hebben op het opheffen van
technische gebreken, ontstaan
als gevolg van onvoldoende
onderhoud. Woningen die op
korte termijn zullen worden
afgebroken. Woningen die niet
permanent bewoond worden,
zoals zomerhuizen, weekeind-
woningen of zgn. tweede wo
ningen. Voorzieningen waar
van de kosten minder dan f
100,-. bedragen, tenzij die
voorzieningen uitsluitend een
toilet of douche betreffen.
Het verlenen van een bij
drage zal alleen geschieden in
de gevallen dat een woning
daarna nog minstens 15 jaar
huisvesting kan bieden. Ook
in de gevallen dat de woning
nog maar een beperkte tijd
dienst kan doen waarbij
moet worden gedacht aan 5 tot
10 jaar - kan voor het ophef
fen van de ernstigste gebreken
toch een bijdrage worden ver
kregen. De kosten van de te
heffen voorzieningen mogen
dan echter niet hoger zijn dan
f 6.000,
Van de totale verbeterings-
kosten wordt per woning ten
hoogste f 10.000, voor subsi
diëring in aanmerking geno
men, waarvan rijk en gemeen
te tesamen in beginsel maxi
maal 25% voor rekening ne
men. Voor het uitsluitend uit
voeren van bepaalde veel
voorkomende voorzieningen
worden vaste bedragen uitge
keerd )b.v. voor het maken
van een ruimte waarin een
toilet wordt aangebracht, het
maken en inrichten van een
doucheruimte enz.!. De minis
ter van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening heeft zo
lang geleden in een circulaire
aan de gemeente meegedeeld,
dat hij ter bevordering van de
werkgelegenheid in het voor
de bouwnijverheid ongunstige
winterseizoen heeft besloten
dat de rijkssubsidie met 20%
zal worden verhoogd, als de
verbeteringswerkzaamheden
geheel binnen de periode van
1 december 1971 tot 1 maart
1972 worden uitgevoerd. Voor
waarde is hierbij nog, dat voor
wat betreft de periode de
werkzaamheden door de per
sonen in dienst van bouwvak
patroons dan wel bouwvakpa
troons zelf zijn uitgevoerd in
de normale werkuren. Het
„normale" )dus niet verhoog
de! subsidiebedrag kan even
wel ook verkregen worden als
de werkzaamheden al of
niet gedurende de winterperi
ode gedeeltelijk door be-
grokkene in zijn vrije tijd zijn
uitgevoerd.
Stel de verbeterlngskosten
van een plan, dat verwijdering
van bedsteden en het aanbren
gen van slaapkamers op de
zolververdieping omvat, be
dragen f 9500, De bijdrage,
van het rijk bedraagt dan 20%
is f 1900, De bedrage van
de gemeente bedraagt 5% is f
475, maakt samen een totale
„normale" bijdrage van f
2375, Bij de winterwerkre
geling wordt de bijdrage van
het rijk met 20 verhoogd,
zodat de totale subsidie dan
bedraagt f 2375, plus (20%
van f 1900, f 380, is f
2755,
De regeling omvat voorts
nog bepalingen over het ver
beteren van woningen be
stemd voor bejaarden of licha
melijk gehandicapten, het
splitsen van woningen, het sa
menvoegen. verbouwen, enz.
de gemeenten kunnen in be
ginsel ook rente en aflossingen
van leningen ten behoeve van
voorzieningen aan bestaande
woningen garanderen, hetgeen
het opnemen van geldleningen
voor woningverbetering kan
vergemakkelijken. Over al de
ze zaken, alsmede over de
wijze waarop de subsidie-aan
vraag moet worden ingediend,
zijn Inlichtingen verkrijgbaar
bij het bureau ruimtelijke or
dening )kamer 131X, stadhuis
Vlissingen. Ook telefonische
informatie is mogelijk: tel.
01184-5100 - toestel 320.
ook geconcludeerd worden dat
de moderne vrouw zowel ge
confectioneerde kleding koopt
als wel zelf kleding maakt.
Tezamen koopt en maakt zij
ongetwijfeld meer stuks kle
ding dan vroeger maar door
de snel wisselende mode
dankt zij ook veel sneller kle
ding af en dat betekent dat er
een voortdurende behoefte be
staat aan „nieuw".
Een geweldige stimulans
ontving de zelfmaakmode van
de zijde van de industrie. De
naaimachine werd in korte
tijd een wonderapparaat waar
mede allerlei ingewikkelde
handelingen bij het naaien
moeiteloos kunnen worden
verricht. Met al die technische
mogelijkheden er bij werd de
machine overigens niet duur
der maar zelfs relatief lager in
prijs. Daarnaast werden ook
de patronen veel leesbaarder
en beter uitvoerbaar. Modebla
den als Burda, Knip, Margriet
en Marion geven naast patro
nen op raderbladen en de mo
gelijkheid nog vele andere te
bestellen, een grote hoeveel
heid duidelijke informatie
over modellen en modetenden-
zen. De vrouw die vroeger
voor het zelf maken van kle
ding grotendeels was aange
wezen op eigen initiatief en
handigheid ontvangt nu veel
informatie en instructies via
die modebladen.
Tenslotte de stoffen zelf.
Ook daar is sprake van een
ontwikkeling die het de naai
ster gemakkelijker is gaan
maken. Vele kunstvezels de
den hun intrede zoals Terlen-
ka, Trevira, Diolen, Tergal en
Arnel waarmede niet alleen
bijzonder fraaie stoffen wer
den vervaardigd maar ook
stoffen die zich goed laten
verwerken. Vaak worden die
stoffen ook nog dubbelbreed
geleverd hetwelk het knippen
vereenvoudigt.
Al die prettige factoren voor
de consument maken het overi
gens moeilijker voor de stof
fenhandelaar. Hij moet „bij"
blijven en meteen kunnen be
antwoorden aan de vraag naar
nieuwe kleuren, nieuwe des
sins en nieuwe stoffen. Zoals
reeds eerder gezegd, de mode
verandert snel, er duiken
steeds weer nieuwe trends op
en dat betekent dat de detail
list zich voortdurend hierom
trent moet oriënteren en dan
nog wel liefst internationaal.
Om dit goed en snel te kun
nen doen hebben vele stoffen
zaken zich verenigd. Een der
gelijke combinatie die de laat
ste tijd in de belangstelling
kwam te staan is de Class
Club, een organisatie met aan
geslotenen in Nederland en
België die internationaal sa
menwerkt met groeperingen in
Duitsland, Oostenrijk en
Frankrijk.
Class Club-zaken brengen
naast het middengenre stoffen
ook een eigen collectie stoffen
volgens de laatste mode-ont
wikkeling. Vooral de laatste
tijd neemt de vraag naar die
modieuze en wat duurdere
stoffen sterk toe. De moderne
vrouw stelt er kennelijk prijs
op goed, maar vooral apart en
modieus gekleed te gaan.
Laat een tweedehands auto
vóór de aankoop een ANWB-
keuring ondergaan. Betaal
geen handgeld en teken geen
koopcontract en financier! ngs-
contract voor de keuring is
verricht. Let erop dat een be
hoorlijke schriftelijke garantie
wordt gegeven (voorbeeld van een
goede garantie is die van de
BOVAG).
Zorg voor een koopcontract
dat volledig is ingevuld, dus
met vermelding van automerk,
tijpe. kenteken, bouwjaar, ki-
lometerstaned en chassisnum
mer. Vraag het kentekenbe
wijs ter inzage want de daar
op voorkomende gegevens
kunnen nuttige informatie be
tekenen. Er zijn bedrijven die
een overeenkomst met de
ANWB hebben gesloten, waar
bij zij zich verplichten de hele
voorraad aan particulieren te
koop aangeboden auto's een
ANWB-keuring te hebben la
ten ondergaan (het keurings
rapport ligt ter inzage van de
koper) en ook een goede
schriftelijke garantie te geven.
Op het ogenblik zijn er in ons
land ongeveer 30 van deze be
drijven, een aantal dat bezig
is zich uit te breiden.