Rita Corita achter kopje koffie: Zelfmaakmode in opmars Tegemoetkoming kosten van woningverbetering WAAR MOET IK WEZEN DE SCHELDEBODE Advies bij aankoop van tweedehands- auto's Even lezen Steeds meer particulieren kopen een combinatie-auto De combinatie-auto mag zich de laatste jaren in ons land in een toenemende belangstelling verheugen. Niet alleen bij mensen die er om zakelijke redenen de voorkeur aan ge ven maar ook bij particulieren die een combi kopen i. p. v. een normale sedan. Deze par ticulieren volgen een Ameri kaanse tendens. In de Vere nigde Staten immers is de sta tioncar, vooral bij hen die bui ten wonen, al lang ingebur gerd. In Europa heeft het vrij lang geduurd voordat de ge wone man in een combi stap te. Hij - of anders zijn vrouw - vond het maar zo-zo om in zo'n „bestelauto" te rijden. De maatschappelijke ontwikkeling is in dit opzicht echter in de tweede helft van de zestiger jaren vrij snel gegaan. Net zo goed ais de huisvrouw op de bromfiets alom geaccepteerd is, is ook de stationcar als gezinsauto een normale ver schijning geworden. Gezien de vele voordelen is dat belangrijk. Ook al is de achterbank in gebruik. dan nog is de laadruimte - door de grotere hoogte - veel groter dan bij een sedan. En hoe gemakkelijk dat is. weet ieder die bijvoorbeeld regelmatig een kinderwagen mee wil ne men. De bagageruimte is niet alleen veel groter maar boven dien dankzij de grote achter deur ook veel beter toeganke lijk. zodat onhandige dingen die qua volume misschien nog wel in de bagageruimte van een sedan passen, maar er eenvoudig niet in kunnen door de te kleine opening, nu ge makkelijk getransporteerd kunnen worden. Voor dat gemak moet men wel iets over hebben. De prijs van een combi uitvoering ligt. „Ben altijd bezig,denk altijd vooruit WERKENDAM - Rita Corita achter een kopje koffie in het restaurant van sporthal De Crosser in Werkendam waarnaartoe de NOS met groot materieel is uitgerukt om haar en nog een paar andere artiesten, zoals Willij Alberti, Saskia en Serge en Ronnie Tober, te vereeuwigen in een TV- show. Maar er klopt iets niet met de electriciteit en nou zit iedereen maar bo ven en het wordt steeds voller. Dit soort evenemen ten trekt altijd een grote schare joviale lui, half schnabbelaars, half jongens van de vlakte, mensen die ergens iets aan verdienen. Hoe is onduidelijk, maar in ieder geval hebben ze alle maal een functie en ze ho ren er allemaal bij. De dienstdoende artiesten ziten bij elkaar en overal lopen kinderen rond het is nog steeds Paasvakantie en ze vinden de storing wel spannend. Om even met Ria Corita mevrouw Ooms - Sturn)' te kunnen praten komt die storing trouwens ook niet ongelegen. Ze maakt zich wel zorgen want het loopt al tegen half twee en om twaalf uur zou de repetitie beginnen, en ze moet, voor het optreden van vanavond, nog even naar Amster dam. ,,Ik ben altijd bezig. Ik kan niet stilzitten. Ik ben ook zo iemand die vooruit denkt, dit en dat moet ik nog allemaal doen, dan jaag je jezelf op, hè. Dit alles wordt wel vermeld met een brede lach en ze kan die drukte aan, ze houdt ervan. Dus van dingen als bij voorbeeld ijoga. Veel men sen met een druk leven, doen daaraan om tot rust te komen, moet u ook niets hebben, wil ik weten". Onee, daar zou ik doodze nuwachtig van worden", zegt ze meteen, „zolang stilzitten. Op dat toernee in Australië had ik ook een collegaatje, die mediteerde, die zat zichzelf van binnen te bekijken, nee niks voor mij. Het is zo grappig dat al die mensen die dat doen en ik ken er nogal wat, zo weinig temperament heb ben". „Nou ja, die energie is naar binnen gericht", zeg ik esoterisch. Ze torpedeert het meteen. „Zo kan je overal wel een knoop aan kletsen. Zit iemand de hele dag in een hoek en dan vraag je, hee, werk je niet. En dan zeggen ze ja hoor, ik werk wel; nou ik zie er anders niks van, zeg je. We werken van binnen, is het jan. „Kijk, daar geloof is niet in hoor". Even stilte. „Ach. het is alleen maar een mode, dat medite ren". Intussen komen er voort durend kinderen om een handtekening of moeders om zo'n souvenirtje voor hun zoon of dochter. „U vindt het toch niet erg hè, vraagt een van die dames. „Welnee, ik heb er geluk kig een heel stel meegeno men van huis". Dat is fijn beaamt de moeder en dan: „Hee, god. haha ik had het zo gauw niet in de gaten. Wat stom van me". Er komt een oude man met een totaal vergeeld kran teknipsel uit een christelij ke streekbodg of iets der gelijks dat hij niet zonder trots aan Rita Corita voor legt. Het gaat, zover ik het op de kop kon fezen, over het optreden van een harmonie. „Tot in Gronin gen schreven ze erover", zegt de man en tuurt een tijdje dromerig in de verte. „Dat is prachtig, zoiets", vindt mevrouw Corita en leest het bericht aandach tig. Vol verstandhouding worden er nog een paar blikken gewisseld en dan gaat de man weer heen, met zijn knipsel. We hebben het over vroeger. „Door dat koppie koffie ben ik niet ondekt of zoiets. Het was wel mijn eerste plaat. Maar we had den zo'n act, we deden van alles, ook sketches, mime,, acrobatiek. Daar heb ik ook mijn man leren kennen. We gingen erg veel op toernee naar het buitenland. Een jaar met Johnnie Holzhui- zen, nu Woodhouse. Koffie was de eerste plaat. Ik heb nu ongeveer 25 platen ge maakt, singles, de laatste was....de laatste..wat was dat nou ook weer. Een car navalslied in ieder geval. Ze kan het zich met geen mogelijkheid meer herinne ren. Ronnie Tober aan een tafeltje in de buurt moet te hulp schieten, wat hij, ui terst gedienstig en hoffelijk onmiddellijk doet. „We zakken allemaal weer door", weet hij feilloos. „O ja. Ik ben geen fervente platenmaakster. Als ik een liedje erg goed vind, wil ik het wel op de plaat zingen. Maar ik hou erg van optre den. Vindt u het nu niet vervelend om iedere keer weer met die koffie in een adem genoemd te worden, ^wil ik weten. En ook, om dat ze al jaren lang bewijst veel meer te kunnen dan dat, of ze het niet erg vindt om steeds maar weer op de hoempa-toer te gaan. „De mensen vinden het toch leuk. Als ze er nou van baalden, dan was het wat anders". Maar ik vind het niet leuk om in een vakje geplaatst te worden. En je kunt ook, zelfs al heb je dan een hele avond die liedjes gezongen, iets an ders gaan doen. Ik heb het een keer mee gemaakt, het is al lang ge leden, dat ik zo'n hele avond gezongen had, en er heerste een erg fijne stem ming. Iedereen had ontzet tend gelachen en toen opeens begon ik met dat lied „mijn ideaal". Dat werd toen alleen door Ca- tahrina Valente gezongen en ik had het vertaald. Ik vond het een erg fijn lied. Grandioos na dat lachen. Het werd een enorm suc ces. Later in de kleedka mer kwamen de mensen vragen of ik de tekst voor ze wilde opschrijven. Ik zou er vlak daarna een plaat van maken, maar toen bleek dat Corrij Brokken me net voor geweest was. Dus toen heb ik dat maar niet gedaan". Hebt u nooit een LP ge maakt „Nee, nooit. Ik ben er wel een tijdje aan bezig geweest maar toen kwam er een onenigheid met die platenmaatschappij en ik ging daar weg. Het is er toen niet meer van geko men. Als ik een LP maak dan moeten het niet alle maal van die gewone lied jes achter elkaar zijn, dat gaat erg vervelen. Ik zing ook jazz en af en toe een gospeltje. En dat wil ik dan ook doen. En conferances. Je moet de tijd nemen om zo'n plaat te maken, niet hem even vlug volzingen. Als ik nu een aanbieding kreeg om zo'n LP te ma ken, dan zou ik het zeker doen. Maar tot nu toe is er nog niets van gekomen, ik heb het zo druk". U bent ook nogal goed in dansen en zelfs acrobatiek dacht ik. „Ja daar heb ik een op leiding in gehad. En nou heb ik het voordeel dat ik erg lenig ben. Als ik een jaar lang de spagaat niet doe, kan ik hem toch zo weer neerleggen. Je hebt ook mensen die na veel zwoegen eindelijk zover komen maar bij mij gaat dat gelukkig van zelf. Ik vind je moet in beweging blijven. Je moet alles blij ven gebruiken. Ze zeggen wel je moet kalm aan doen, je moet oppasssen en je moet zorgen dat je mager der wordt. Net als alle dik ke mensen heb ik af en toe zo'n bevlieging dan ga ik op dieet. Dat hebben ze al lemaal, he. En dan val je twintig pond af en dan denk je nou kan ik toch wel weer eens lekker gaan eten. Kijk je op de weegschaal en dan is er weer drie pond bij. Van zoiets raak je erg ontmoedigd, zodat je denkt, wat kan het mij ook schelen, ik hou geen dieet meer. Dus komt alles er weer heel vlug aan. Maar ik voel me er best bij. Ik wordt ook niet dikker. Ie dereen denkt altijd: dikke mensen, die zullen wel enorme hoeveelheden eten naar binnenslaan. Dat is helemaal niet zo. Maar als je aanleg hebt om dik te worden, dan zou je altijd een streng dieet moeten houden o^ «lanlr te blijven. Tot de tijd dat je tussen die zes plankjes ligt altijd maar op dieet. En daar heb ik geen zin in. Vroeger was ik erg slank. 108 pond. Ik heb er nog twee foto's van. En in mijn hals zulke kui len dat je er twee tennis ballen in kon leggen en als je dan met een snelheid van 25 km per uur liep, dan vielen ze er nog niet uit. Maar na de oorlog heb ik veel voor Amerikaanse militairen gezongen. En daar werd erg goed gege ten. Iedereen werd dikker. En toen kreeg je van die uniformen en ik merkte al dat ik de ene maat na de andere te klein werd. Maar ja... „Ik heb ook nog mijn huishouden, hoor", zegt Ri ta Corita als ik vraag hoe druk ze het dan wel niet heeft. „Nou doen inijn man en ik veel dingen samen maar ik houd ervan dat ai- les netjes is. Als ik een dag vrij ben, wat ik heerlijk vind, dan ben ik echt tot 's avonds iaat met allerlei dingen bezig. En als ik dan even ga zitten, dan pak ik toch een boek. Ik hou niet van niks doen, zegt ze nog eens. afhankelijk van het wagentor- maat, zo'n vijfhonderd tot dui zend gulden hoger dan die van het „gewone" tijpe. De afwij kende vormgeving wordt door sommigen ais een nadeel be schouwd. maar recente nieuwe modellen laten zien dat er ook heel mooie combi-carrosserie- en zijn. Diegene die zakelijk over een goederen transportmiddel moet beschikken, met name de middenstander, heeft de keuze uit een bestelauto of een com bi. In principe althans, in de praktijk zal de keuze al gauw naar de combi gaan. Als men een bestelauto koopt, zal men immers toch ook de behoefte hebben zichzelf en zijn gezin te vervoeren. Dan moet er naast de bestelwagen .een af zonderlijke personenauto ko men, hetgeen misschien wel handig is, maar hogere kosten vergt. De Eigen Vervoerders Orga- j nisatie )EVCX heeft vorig jaar een begroting gepubliceerd I waarin de kosten van een be stelauto, een combi en een ge wone personenauto voor on dernemers worden vergeleken. In aanschaf is de bestelauto het goedkoopst, zowel omdat de uitvoering van de carrosse rie eenvoudig is )geen zijrui ten. geen achterbank, weinig bekleding! als omdat er geen bijzondere verbruiksbelasting op drukt. De combi is het duurst, maar een aparte bestel auto en een aparte personen auto komen samen uiteraard veel duurder uit. Voor alle drie auto's is uitgegaan van een economische levensduur van 140.000 km in zes jaar en een brandstofverbruik tussen de 9 en 12 liter per 100 km. De verzekering is All Risk. De EVO kwam op de volgende kostenopstelling. Zowel in Amerika ais in Eu ropa wordt door de vrouw steeds meer zelf kleding ge maakt. Ook de Nederlandse vrouw doet daar flink aan mee getuige de sterk stijgende cijfers in de stoffensector en de naaimachinehandel. Het was voorheen zo dat alleen ,dié vrouwen zelf kleding maakten die bijvoorbeeld vanwege hun maat moeilijk in de confectie konden slagen of die een ex clusief kledingstuk wilden dragen of die om economische redenen daartoe gedwongen werden omdat zij niet over voldoende geld beschikten, om kant-en-klaar kleding in de modezaak te kunnen kopen. Die categoriën bestaan nog wel maar zij zijn wel veel kleiner geworden. Immers de confectieindustrie levert te genwoordig een veel groter maatassortiment dan vroeger en het geldgebrek speelt ge lukkig niet meer zo'n grote rol als voorheen. Bij de hedendaagse vrouw is het zelf maken van kleding dan ook meer een creatieve vorm van vrijetijdsbesteding hoewel daarnaast ook econo mische factoren nog wel een bescheiden rol meespelen, want bij een gelijk te beste den bedrag kan de vrouw die een japon zelf maakt gebruik maken van duurdere stoffen dan in de confectie. Zij heeft dan voor hetzelfde geld een „duurdere" japon en dat vindt zij een prettige gedachte. Uitgaande van deze redene ring zou men verwachten dat de verkopen in de confectie zullen dalen maar dat blijkt toch niet het geval te zijn, integendeel ook daar stijgen de omzetten. Hieruit moet dan IRMA DALEMAN. VLISSINGEN Van de ongeveer 1,9 miljoen vooroor logse woningen in ons land zijn er heel wat verouderd. Vaak zijn er geen behoorlijke slaapkamers of is er geen goe de keuken. Soms ook ont breekt een toilet ot douche. Door het aanbrengen van ver beteringen zouden die wonin gen meer woongerief kunnen verschaffen. Zulke verbeterin gen vergen natuurlek vrij veel geld, maar het is van groot belang dat ze worden uitgevoerd. Dat is dan ook de reden, dat de overheid in de kosten bijdraagt. In beginsel kan aan particuleire eigenaren 25% van de verbeteringskos- ten Itot een bepaald maximum) worden uitgekeerd. Van het subsidiebedrag neemt het rijk 80%' voor zijn rekening en de gemeente Vlissingen 20%. Onder verbetering van woongerief verstaat men het treffen van zodanige voorzie ningen dat een woning, die niet meer aan de redelijke ie- sen van bewoonbaarheid vol doet, weer in haar geheel op peil wordt gebracht. Er wordt echter geen bijdrage gegeven voor: het aanbrengen van cen trale verwarming of liftinstal- latie )behalve in woningen, bestemd voor huisvesting van bejaarden, of lichamelijk ge handicapten!. Voorzieningen die uitsluitend betrekking hebben op het opheffen van technische gebreken, ontstaan als gevolg van onvoldoende onderhoud. Woningen die op korte termijn zullen worden afgebroken. Woningen die niet permanent bewoond worden, zoals zomerhuizen, weekeind- woningen of zgn. tweede wo ningen. Voorzieningen waar van de kosten minder dan f 100,-. bedragen, tenzij die voorzieningen uitsluitend een toilet of douche betreffen. Het verlenen van een bij drage zal alleen geschieden in de gevallen dat een woning daarna nog minstens 15 jaar huisvesting kan bieden. Ook in de gevallen dat de woning nog maar een beperkte tijd dienst kan doen waarbij moet worden gedacht aan 5 tot 10 jaar - kan voor het ophef fen van de ernstigste gebreken toch een bijdrage worden ver kregen. De kosten van de te heffen voorzieningen mogen dan echter niet hoger zijn dan f 6.000, Van de totale verbeterings- kosten wordt per woning ten hoogste f 10.000, voor subsi diëring in aanmerking geno men, waarvan rijk en gemeen te tesamen in beginsel maxi maal 25% voor rekening ne men. Voor het uitsluitend uit voeren van bepaalde veel voorkomende voorzieningen worden vaste bedragen uitge keerd )b.v. voor het maken van een ruimte waarin een toilet wordt aangebracht, het maken en inrichten van een doucheruimte enz.!. De minis ter van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft zo lang geleden in een circulaire aan de gemeente meegedeeld, dat hij ter bevordering van de werkgelegenheid in het voor de bouwnijverheid ongunstige winterseizoen heeft besloten dat de rijkssubsidie met 20% zal worden verhoogd, als de verbeteringswerkzaamheden geheel binnen de periode van 1 december 1971 tot 1 maart 1972 worden uitgevoerd. Voor waarde is hierbij nog, dat voor wat betreft de periode de werkzaamheden door de per sonen in dienst van bouwvak patroons dan wel bouwvakpa troons zelf zijn uitgevoerd in de normale werkuren. Het „normale" )dus niet verhoog de! subsidiebedrag kan even wel ook verkregen worden als de werkzaamheden al of niet gedurende de winterperi ode gedeeltelijk door be- grokkene in zijn vrije tijd zijn uitgevoerd. Stel de verbeterlngskosten van een plan, dat verwijdering van bedsteden en het aanbren gen van slaapkamers op de zolververdieping omvat, be dragen f 9500, De bijdrage, van het rijk bedraagt dan 20% is f 1900, De bedrage van de gemeente bedraagt 5% is f 475, maakt samen een totale „normale" bijdrage van f 2375, Bij de winterwerkre geling wordt de bijdrage van het rijk met 20 verhoogd, zodat de totale subsidie dan bedraagt f 2375, plus (20% van f 1900, f 380, is f 2755, De regeling omvat voorts nog bepalingen over het ver beteren van woningen be stemd voor bejaarden of licha melijk gehandicapten, het splitsen van woningen, het sa menvoegen. verbouwen, enz. de gemeenten kunnen in be ginsel ook rente en aflossingen van leningen ten behoeve van voorzieningen aan bestaande woningen garanderen, hetgeen het opnemen van geldleningen voor woningverbetering kan vergemakkelijken. Over al de ze zaken, alsmede over de wijze waarop de subsidie-aan vraag moet worden ingediend, zijn Inlichtingen verkrijgbaar bij het bureau ruimtelijke or dening )kamer 131X, stadhuis Vlissingen. Ook telefonische informatie is mogelijk: tel. 01184-5100 - toestel 320. ook geconcludeerd worden dat de moderne vrouw zowel ge confectioneerde kleding koopt als wel zelf kleding maakt. Tezamen koopt en maakt zij ongetwijfeld meer stuks kle ding dan vroeger maar door de snel wisselende mode dankt zij ook veel sneller kle ding af en dat betekent dat er een voortdurende behoefte be staat aan „nieuw". Een geweldige stimulans ontving de zelfmaakmode van de zijde van de industrie. De naaimachine werd in korte tijd een wonderapparaat waar mede allerlei ingewikkelde handelingen bij het naaien moeiteloos kunnen worden verricht. Met al die technische mogelijkheden er bij werd de machine overigens niet duur der maar zelfs relatief lager in prijs. Daarnaast werden ook de patronen veel leesbaarder en beter uitvoerbaar. Modebla den als Burda, Knip, Margriet en Marion geven naast patro nen op raderbladen en de mo gelijkheid nog vele andere te bestellen, een grote hoeveel heid duidelijke informatie over modellen en modetenden- zen. De vrouw die vroeger voor het zelf maken van kle ding grotendeels was aange wezen op eigen initiatief en handigheid ontvangt nu veel informatie en instructies via die modebladen. Tenslotte de stoffen zelf. Ook daar is sprake van een ontwikkeling die het de naai ster gemakkelijker is gaan maken. Vele kunstvezels de den hun intrede zoals Terlen- ka, Trevira, Diolen, Tergal en Arnel waarmede niet alleen bijzonder fraaie stoffen wer den vervaardigd maar ook stoffen die zich goed laten verwerken. Vaak worden die stoffen ook nog dubbelbreed geleverd hetwelk het knippen vereenvoudigt. Al die prettige factoren voor de consument maken het overi gens moeilijker voor de stof fenhandelaar. Hij moet „bij" blijven en meteen kunnen be antwoorden aan de vraag naar nieuwe kleuren, nieuwe des sins en nieuwe stoffen. Zoals reeds eerder gezegd, de mode verandert snel, er duiken steeds weer nieuwe trends op en dat betekent dat de detail list zich voortdurend hierom trent moet oriënteren en dan nog wel liefst internationaal. Om dit goed en snel te kun nen doen hebben vele stoffen zaken zich verenigd. Een der gelijke combinatie die de laat ste tijd in de belangstelling kwam te staan is de Class Club, een organisatie met aan geslotenen in Nederland en België die internationaal sa menwerkt met groeperingen in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk. Class Club-zaken brengen naast het middengenre stoffen ook een eigen collectie stoffen volgens de laatste mode-ont wikkeling. Vooral de laatste tijd neemt de vraag naar die modieuze en wat duurdere stoffen sterk toe. De moderne vrouw stelt er kennelijk prijs op goed, maar vooral apart en modieus gekleed te gaan. Laat een tweedehands auto vóór de aankoop een ANWB- keuring ondergaan. Betaal geen handgeld en teken geen koopcontract en financier! ngs- contract voor de keuring is verricht. Let erop dat een be hoorlijke schriftelijke garantie wordt gegeven (voorbeeld van een goede garantie is die van de BOVAG). Zorg voor een koopcontract dat volledig is ingevuld, dus met vermelding van automerk, tijpe. kenteken, bouwjaar, ki- lometerstaned en chassisnum mer. Vraag het kentekenbe wijs ter inzage want de daar op voorkomende gegevens kunnen nuttige informatie be tekenen. Er zijn bedrijven die een overeenkomst met de ANWB hebben gesloten, waar bij zij zich verplichten de hele voorraad aan particulieren te koop aangeboden auto's een ANWB-keuring te hebben la ten ondergaan (het keurings rapport ligt ter inzage van de koper) en ook een goede schriftelijke garantie te geven. Op het ogenblik zijn er in ons land ongeveer 30 van deze be drijven, een aantal dat bezig is zich uit te breiden.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1972 | | pagina 13