Henna is gezond
voor het haar
Nu ook:
panty met schoen
Koning Winter doet
aanval op uw auto:
GEEF HEM GEEN KANS
weg
pompeiri
"Toen het me goed ging,
dacht ik niet aan adverteren
in de krant
Toen het wat achteruit liep,
begon ik er zachtjes over te denken.
Nu het echt slecht gaat,
heb ik er helaas het geld niet
meer voor" De krant is koning.
op de
'WÊÊMm
Al eeuwen lang zijn de bewo
ners van die streken ervan op
de hoogte dat die henna een
bijzonder gunstige invloed heeft
op de conditie van het huis en
van het haar. Na een vermoei
ende rit door de woestijn lieten
de Arabieren zoch maar al te
graag in een henna bas zakken,
waar ze niet lang genoeg in
bleven om er rood van te wor
den, maar wel lang genoeg om
helemaal verkwikt te zijn. De
kappers hier kennen het pro
duct eigenlijk ook wel langer
dan vandaag, want incidenteel
gebruikten zij het wel. Henna
heeft een gunstige invloed op
dof, futloos haar. Op haar waar
te vaak mee gemanipuleerd is,
met krullers of verf. De henna-
plant wordt gedroogd en gema
len waarna een dik grauw poe-
der ontstaat. Dit moet gemengd
worden met azijn, (een eetle
pel per ons henna) en eventueel
wat olijfolie of eigeei.
De Arabische vrouwen deden
er nog een rozeknopje bij om
het haar geurig en vochtig te
maken. Het verkregen drabbige
papje moet op het haar worden
gesmeerd; daarna een plastic
kapje op het hoofd en maar
wachten. Dat N plastic kapje
dient ervoor om het geheel zo
lang mogelijk vochtig te hou
den, want droge henna werkt
niet. Hoe langer je het laat
zitten, hoe roder het allemaal
wordt. Wie lichtblond is, krijgt
oranjeachtig haar (wanneer het
langer dan drie uur inwerkt).
Om de felheid iets te dempen
kan men aan het smeersel wat
citroensap toevoegen. Voor een
mooie donkerrode kleur moet er
wat koffiedik door de henna.
Smakelijk is het allemaal niet,
maar het is aan de andere kant
ook wel een groot voordeel dat
al die natuurproducten de be
schermende keratinelaag van
het haar niet aantasten, in te
genstelling tot wat sommige
chemische verfsoorten wel
doen.
Henna, het tegenwoordig zo
inne middel om je haar rood te
verven, heeft niets met hennep
te maken. Sommige mensen ha
len die twee dingen nog al eens
door elkaar, omdat zowel het
een als het ander wel iets met
de "subcultuur" te maken heeft.
Maar nee, henna is een vrese
lijk onschuldig produkt, afkom
stig van een vreseiyk onschul
dig plantje dat de Latijnse
naam Lauwsonla draagt en dat
groeit aan de zuidkust van de
Middellandse Zee en verder ln
landen als India en Pakistan.
Kind
weg
Een nieuwtje uit de Verenig
de Staten: een panty met zolen
en hakken, die, aldus de berich
ten hierover, aparte schoenen,
kousen en pantalon overbodig
maakt.
De panty-met-schoen wordt
gemaakt uit een licht stretch
materiaal, zoals dat ook wordt
gebruikt voor badpakken. Het
is in feite een panty, waaraan
de zolen en hakken ztyn vastge
maakt.
De stretch-panty-met-schoen,
die bi de handel wordt gebracht
onder de naam Pan-T-Boot, is
een vinding van een 33-jarige
miljonairsdochter, die het begon
te vervelen, dat haar stoffen
laarsjes onder het dansen ver
kreukeld en verdraaid om haar
enkels kwamen te zitten. Samen
met haar broer toog ze aan het
experimenteren met oude pan
ties en laarsjes, tot er een pro
duct ontstond, dat haar beviel.
Het werd kort daarna opge
merkt door de Brown Show
Company of St. Louis, die an
derhalf jaar besteedde om het
fabrieksmatig vervaardigde pro
dukt te laten testen door haar
werknemers.
De vorige maand zijn de
nieuwe panties in New York,
San Francisco en St. Louis in
de verkoop genomen, waar ze
snel waren uitverkocht. Deze
maand begint men met de m as-
sa-produktie; de pan tl es-met-
schoen zullen verkrijgbaar zijn
in acht uni-kleuren en in drie
druks - sterren, vruchten en
bloemen In de VS kosten de
panties tussen de 22 en 27 dol
lar-winkelprijs-per paar.
I
J.D.Z. (Jedezet)
Twee japonnen van Wolmerk jersey, waarbij uni en strepen gekombineerd zijn. De hoofdkleur
is donkergroen. Het overgooier effekt wordt verkregen door inzetten van de gestreepte stof.
Opeens zijn we weer tot de ont
dekking gekomen, dat het winterse
buitengebeuren zijn aanval op onze
auto heeft geopend. Dat geeft extra
zorgen, minder naarmate meer en
betere voorzorgsmaatregelen zijn ge
troffen. En daarmee zijn we weer
aangeland by de min of meer be
kende winterkost. We hebben daar
voor ons Ucht eens opgestoken by
de afdeling „technische voorlich
ting*' van de ANWB.
Dit bureau verstrekte ons nuttige
gegevens, waaraan de automobilist
die zijn auto winter-klaar wil ma
ken, vast wel wat heeft. De garages
of service-stations verzorgen graag -
en vakkundig - de winterbeurt van
uw auto.
Maar alvorens zo maar voor de
vuist weg voorzorgsmaatregelen te
gaan treffen in verband met de
winter, is het bijzonder nuttig om
het instruktieboekje van de auto
eens terdege door te nemen. Daarin
kan bijvoorbeeld staan, of voor de
winter andere motorolie - dunnere -
gebruikt dient te worden, na hoe
veel tijd een zg. permanente anti
vries vulling bijvoorbeeld bij wa-
tergekoelde motor met gesloten
koelsysteem --vervangen moet wor
den, of er op de inlaatzijde van het
luchtfilter een hefboompje zit dat in
de zg. winterstand gezet moet wor
den om de motor warmere lucht te
laten aanzuigen.
Ook wordt vaak de juiste s,tart-
procedure uit de doeken gedaan. Bij
de ene auto moet, volgens de
ANWB-gegevens, het gaspedaal he
lemaal ingetrapt worden, terwijl bij
de ander dit juist niet dient te
geschieden. De eerste voorwaarde
voor een vlotte start is een goede
conditie van de elektrische installa
tie. Is de accu niet oud en gezwol
len, zijn de accupolen goed schoon
en de rest van de accu uiteraard
eveneenszitten de kabelklemmen
goed vast en is het zuurniveau in
orde. Accupolen behandelen met va-
saline, tectyl of een ander gelijk
soortig middel, dat corrosie tegen
gaat.
Twijfelt men aan de conditie van
de onderbrekingspuntjes van de ont
steking: dan laten vervangen. Dat
geldt ook voor de bougies. Een anti-
vocht behandeling van de bedrading
mag ook niet achterwege blijven.
Informeer eens bij uw garagehouder
of autoshop welke antivocht prepa
raten er zoal in de handel zijn.
Let wat de elektrische installatie
betreft, ook op de juiste spanning
van de dijnamoriem. Een te slappe
en daardoor slippende riem is funest
voor de energievoorziening en daar
van wordt de accu de dupe met alle
gevolgen van dien. Als u de auto na
de juiste koudstart eenmaal opgang
heeft, laat de motor dan langzaam
op temperatuur komen. Wie anti
vries laat - bij vullen, doet er goed
aan bij de beveiliging minstens tot
20o te gaan.
Voor lakbescherming is behande
ling met vaste was het beste. Voor
chroom bescherming zijn ook weer
ontelbare middelen in de handel.
Het goedkoopste is vaseline, maar
die is en blijft kleverig, houdt daar
door vuil vast en dit verfraait het
uiterlijk van de auto allerminst. Met
beschermingspreparaten welke ace-
ton bevatten vrij gemakkelijk te
ruiken is oppassen bij open vuur
en voor aantasting van de lak gebo
den. Informeer ook bij de leveran
cier hoe u een preparaat verwij
dert.
Het beschermen van de onderkant
van de wagen, door een zg. underco-
atingpreparaat tegen te laten spui
ten, is eigenlijk nog maar een halve
anti-roestmaatregel. Een ML-behan-
deling, waarbij in kokerbalken, deu
ren en op andere plaatwerkdelen
inwendig een beschermende laag
wordt aangebracht, is volgens de
ANWB eigenlijk de enige goede en
nagenoeg afdoende extra anti-roest
voorziening.
ML- en - men spreekt inderdaad
van em-eilen - is ook nog zinvol bij
een ietwat geroeste auto, tenzij hij
al echt aan het doorroesten is. Tec
tyl en Dinitrol zyn de twee anti-
roestmiddelen die by het ML-en
worden toegepast. Controle en even
tueel bijwerken van de under coating
kan men het beste jaarlijks laten
doen, de ML-behandelende delen,
die niet te lijcbn hebben van steens
lag, pekel e. d. kunnen er wel min
stens drie jaar tegen.
Bij vorst van enige betekenis
dient men de auto bij het parkeren
niet op de handrem te zetten. Vast
vriezen is dan namelijk niet uitge
sloten. Parkeren met ingeschakelde
versnelling heeft ook een bezwaar.
Wordt de auto aangereden, dan kan
transmissie schade het gevolg zijn.
Het zal vrijwel altijd mogelijk zijn,
om de auto zodanig met de voorwie
len naar de stoeprand toe te parke
ren, dat hij voldoende verankerd
staat.
Als maatstaf voor de minimale
profieldiepte ofwel dikte - van de
banden voor veilig rijden wordt al
gemeen 2 mm aangehouden. Nu zijn
de rij-omstandigheden in de herfst
en winter vaak bijzonder ongunstig
en als men dan ook in deze tijd een
minimum profieldikte aanhoudt van
3 mm, is dit in feite meer verant
woord. Dat geldt natuurlijk ook voor
de band van het reserve-wiel.
Speciale winterhanden, zogenaam
de M en S -modder en sneeuw-of
M en SE modder, sneeuw en ijs
banden worden voor gebruik binnen
onze landsgrenzen nog weinig toege
past, daar hier de weers- en daar
mee de wegdektoestanden te veel
wisselend zijn. Het nut van winter
handen voor de meeste automobilis
ten in ons land is dan ook twijfe
lachtig.
Bij strenge vorst wil het deurslot
niet te best meewerken. Grafietpoe-
der met een speciaal spuitje in de
deursloten gespoten, is een prima
middel om het slot goed gangbaar te
houden, maar het helpt vaak nauwe
lijks meer, als vocht al in het slot is
binnengedrongen. Met een elektri
sche haardroger (föhn) is het slot
wel vochtvrij te maken. Ook het
insteken van een voorverwarmde
sleutel „even de aansteker er onder
houden-wil wel helpen.
Om de sloten droog te houden,
kan men bij veel auto's plastic dop
jes over uitstekende slotdelen schui
ven. Gaat dit niet, dan kan het 's
avonds afplakken van de siotope-
ning met plastic plakband of met
pleister veel narigheid voorkomen.
Om rubberiysten en in het byzon-
der portierrubbers in goede conditie
te houden en tevens om vastvriezen
tegen te gaan, kan men het rubber
hef beste inwryven met een silico-
necompund. Glycerine helpt ook
wel, maar is als hulpmiddel toch in
feit door de tyd achterhaalt. Rubber
kan er ietwat bleek door worden of
gemakkeiyk rekbaar, wat niet ge
wenst is.
Tot slot nog de ruiten. Er zijn
tientallen anti-condens en ruitont-
dooiingsmiddelen en het is raadzaam
om zich eens goed te oriënteren bij
de leveranciers, speciaal wat betreft
de prijzen en wat men er voor
krijgt.
Anti-condensmiddelen zijn er als
vloeistof en ook in pasta-vorm, maar
zeker zo handig is een anti-condens-
doek. Een anti-condensdosscherm
- helderzicht-ruit - op de achterruit is
een van de beste lapmiddelen om
een redelijk goed achteruitzicht te
behouden. Het beste is natuurlijk
achterrruitverwarming.
Een spuitbusje met ontdooiings
middel is bijzonder nuttig. Een ijs-
krabber ook, maar gebruik van de
krabber zonder meer betekent, dat
men aan het ijsvrij maken van de
ruiten wel eens een beste kluif kan
hebben. Men mag ook niet al te
hardhandig met een harde krabber
de ruiten bewerken, want dit kan
krassen tot gevolg hebben. Ook geen
heet water gebruiken voor ruitont-
dooiing, want een knaleffect is niet
denkbeeldig.