Henna is gezond voor het haar Nu ook: panty met schoen Koning Winter doet aanval op uw auto: GEEF HEM GEEN KANS weg pompeiri "Toen het me goed ging, dacht ik niet aan adverteren in de krant Toen het wat achteruit liep, begon ik er zachtjes over te denken. Nu het echt slecht gaat, heb ik er helaas het geld niet meer voor" De krant is koning. op de 'WÊÊMm Al eeuwen lang zijn de bewo ners van die streken ervan op de hoogte dat die henna een bijzonder gunstige invloed heeft op de conditie van het huis en van het haar. Na een vermoei ende rit door de woestijn lieten de Arabieren zoch maar al te graag in een henna bas zakken, waar ze niet lang genoeg in bleven om er rood van te wor den, maar wel lang genoeg om helemaal verkwikt te zijn. De kappers hier kennen het pro duct eigenlijk ook wel langer dan vandaag, want incidenteel gebruikten zij het wel. Henna heeft een gunstige invloed op dof, futloos haar. Op haar waar te vaak mee gemanipuleerd is, met krullers of verf. De henna- plant wordt gedroogd en gema len waarna een dik grauw poe- der ontstaat. Dit moet gemengd worden met azijn, (een eetle pel per ons henna) en eventueel wat olijfolie of eigeei. De Arabische vrouwen deden er nog een rozeknopje bij om het haar geurig en vochtig te maken. Het verkregen drabbige papje moet op het haar worden gesmeerd; daarna een plastic kapje op het hoofd en maar wachten. Dat N plastic kapje dient ervoor om het geheel zo lang mogelijk vochtig te hou den, want droge henna werkt niet. Hoe langer je het laat zitten, hoe roder het allemaal wordt. Wie lichtblond is, krijgt oranjeachtig haar (wanneer het langer dan drie uur inwerkt). Om de felheid iets te dempen kan men aan het smeersel wat citroensap toevoegen. Voor een mooie donkerrode kleur moet er wat koffiedik door de henna. Smakelijk is het allemaal niet, maar het is aan de andere kant ook wel een groot voordeel dat al die natuurproducten de be schermende keratinelaag van het haar niet aantasten, in te genstelling tot wat sommige chemische verfsoorten wel doen. Henna, het tegenwoordig zo inne middel om je haar rood te verven, heeft niets met hennep te maken. Sommige mensen ha len die twee dingen nog al eens door elkaar, omdat zowel het een als het ander wel iets met de "subcultuur" te maken heeft. Maar nee, henna is een vrese lijk onschuldig produkt, afkom stig van een vreseiyk onschul dig plantje dat de Latijnse naam Lauwsonla draagt en dat groeit aan de zuidkust van de Middellandse Zee en verder ln landen als India en Pakistan. Kind weg Een nieuwtje uit de Verenig de Staten: een panty met zolen en hakken, die, aldus de berich ten hierover, aparte schoenen, kousen en pantalon overbodig maakt. De panty-met-schoen wordt gemaakt uit een licht stretch materiaal, zoals dat ook wordt gebruikt voor badpakken. Het is in feite een panty, waaraan de zolen en hakken ztyn vastge maakt. De stretch-panty-met-schoen, die bi de handel wordt gebracht onder de naam Pan-T-Boot, is een vinding van een 33-jarige miljonairsdochter, die het begon te vervelen, dat haar stoffen laarsjes onder het dansen ver kreukeld en verdraaid om haar enkels kwamen te zitten. Samen met haar broer toog ze aan het experimenteren met oude pan ties en laarsjes, tot er een pro duct ontstond, dat haar beviel. Het werd kort daarna opge merkt door de Brown Show Company of St. Louis, die an derhalf jaar besteedde om het fabrieksmatig vervaardigde pro dukt te laten testen door haar werknemers. De vorige maand zijn de nieuwe panties in New York, San Francisco en St. Louis in de verkoop genomen, waar ze snel waren uitverkocht. Deze maand begint men met de m as- sa-produktie; de pan tl es-met- schoen zullen verkrijgbaar zijn in acht uni-kleuren en in drie druks - sterren, vruchten en bloemen In de VS kosten de panties tussen de 22 en 27 dol lar-winkelprijs-per paar. I J.D.Z. (Jedezet) Twee japonnen van Wolmerk jersey, waarbij uni en strepen gekombineerd zijn. De hoofdkleur is donkergroen. Het overgooier effekt wordt verkregen door inzetten van de gestreepte stof. Opeens zijn we weer tot de ont dekking gekomen, dat het winterse buitengebeuren zijn aanval op onze auto heeft geopend. Dat geeft extra zorgen, minder naarmate meer en betere voorzorgsmaatregelen zijn ge troffen. En daarmee zijn we weer aangeland by de min of meer be kende winterkost. We hebben daar voor ons Ucht eens opgestoken by de afdeling „technische voorlich ting*' van de ANWB. Dit bureau verstrekte ons nuttige gegevens, waaraan de automobilist die zijn auto winter-klaar wil ma ken, vast wel wat heeft. De garages of service-stations verzorgen graag - en vakkundig - de winterbeurt van uw auto. Maar alvorens zo maar voor de vuist weg voorzorgsmaatregelen te gaan treffen in verband met de winter, is het bijzonder nuttig om het instruktieboekje van de auto eens terdege door te nemen. Daarin kan bijvoorbeeld staan, of voor de winter andere motorolie - dunnere - gebruikt dient te worden, na hoe veel tijd een zg. permanente anti vries vulling bijvoorbeeld bij wa- tergekoelde motor met gesloten koelsysteem --vervangen moet wor den, of er op de inlaatzijde van het luchtfilter een hefboompje zit dat in de zg. winterstand gezet moet wor den om de motor warmere lucht te laten aanzuigen. Ook wordt vaak de juiste s,tart- procedure uit de doeken gedaan. Bij de ene auto moet, volgens de ANWB-gegevens, het gaspedaal he lemaal ingetrapt worden, terwijl bij de ander dit juist niet dient te geschieden. De eerste voorwaarde voor een vlotte start is een goede conditie van de elektrische installa tie. Is de accu niet oud en gezwol len, zijn de accupolen goed schoon en de rest van de accu uiteraard eveneenszitten de kabelklemmen goed vast en is het zuurniveau in orde. Accupolen behandelen met va- saline, tectyl of een ander gelijk soortig middel, dat corrosie tegen gaat. Twijfelt men aan de conditie van de onderbrekingspuntjes van de ont steking: dan laten vervangen. Dat geldt ook voor de bougies. Een anti- vocht behandeling van de bedrading mag ook niet achterwege blijven. Informeer eens bij uw garagehouder of autoshop welke antivocht prepa raten er zoal in de handel zijn. Let wat de elektrische installatie betreft, ook op de juiste spanning van de dijnamoriem. Een te slappe en daardoor slippende riem is funest voor de energievoorziening en daar van wordt de accu de dupe met alle gevolgen van dien. Als u de auto na de juiste koudstart eenmaal opgang heeft, laat de motor dan langzaam op temperatuur komen. Wie anti vries laat - bij vullen, doet er goed aan bij de beveiliging minstens tot 20o te gaan. Voor lakbescherming is behande ling met vaste was het beste. Voor chroom bescherming zijn ook weer ontelbare middelen in de handel. Het goedkoopste is vaseline, maar die is en blijft kleverig, houdt daar door vuil vast en dit verfraait het uiterlijk van de auto allerminst. Met beschermingspreparaten welke ace- ton bevatten vrij gemakkelijk te ruiken is oppassen bij open vuur en voor aantasting van de lak gebo den. Informeer ook bij de leveran cier hoe u een preparaat verwij dert. Het beschermen van de onderkant van de wagen, door een zg. underco- atingpreparaat tegen te laten spui ten, is eigenlijk nog maar een halve anti-roestmaatregel. Een ML-behan- deling, waarbij in kokerbalken, deu ren en op andere plaatwerkdelen inwendig een beschermende laag wordt aangebracht, is volgens de ANWB eigenlijk de enige goede en nagenoeg afdoende extra anti-roest voorziening. ML- en - men spreekt inderdaad van em-eilen - is ook nog zinvol bij een ietwat geroeste auto, tenzij hij al echt aan het doorroesten is. Tec tyl en Dinitrol zyn de twee anti- roestmiddelen die by het ML-en worden toegepast. Controle en even tueel bijwerken van de under coating kan men het beste jaarlijks laten doen, de ML-behandelende delen, die niet te lijcbn hebben van steens lag, pekel e. d. kunnen er wel min stens drie jaar tegen. Bij vorst van enige betekenis dient men de auto bij het parkeren niet op de handrem te zetten. Vast vriezen is dan namelijk niet uitge sloten. Parkeren met ingeschakelde versnelling heeft ook een bezwaar. Wordt de auto aangereden, dan kan transmissie schade het gevolg zijn. Het zal vrijwel altijd mogelijk zijn, om de auto zodanig met de voorwie len naar de stoeprand toe te parke ren, dat hij voldoende verankerd staat. Als maatstaf voor de minimale profieldiepte ofwel dikte - van de banden voor veilig rijden wordt al gemeen 2 mm aangehouden. Nu zijn de rij-omstandigheden in de herfst en winter vaak bijzonder ongunstig en als men dan ook in deze tijd een minimum profieldikte aanhoudt van 3 mm, is dit in feite meer verant woord. Dat geldt natuurlijk ook voor de band van het reserve-wiel. Speciale winterhanden, zogenaam de M en S -modder en sneeuw-of M en SE modder, sneeuw en ijs banden worden voor gebruik binnen onze landsgrenzen nog weinig toege past, daar hier de weers- en daar mee de wegdektoestanden te veel wisselend zijn. Het nut van winter handen voor de meeste automobilis ten in ons land is dan ook twijfe lachtig. Bij strenge vorst wil het deurslot niet te best meewerken. Grafietpoe- der met een speciaal spuitje in de deursloten gespoten, is een prima middel om het slot goed gangbaar te houden, maar het helpt vaak nauwe lijks meer, als vocht al in het slot is binnengedrongen. Met een elektri sche haardroger (föhn) is het slot wel vochtvrij te maken. Ook het insteken van een voorverwarmde sleutel „even de aansteker er onder houden-wil wel helpen. Om de sloten droog te houden, kan men bij veel auto's plastic dop jes over uitstekende slotdelen schui ven. Gaat dit niet, dan kan het 's avonds afplakken van de siotope- ning met plastic plakband of met pleister veel narigheid voorkomen. Om rubberiysten en in het byzon- der portierrubbers in goede conditie te houden en tevens om vastvriezen tegen te gaan, kan men het rubber hef beste inwryven met een silico- necompund. Glycerine helpt ook wel, maar is als hulpmiddel toch in feit door de tyd achterhaalt. Rubber kan er ietwat bleek door worden of gemakkeiyk rekbaar, wat niet ge wenst is. Tot slot nog de ruiten. Er zijn tientallen anti-condens en ruitont- dooiingsmiddelen en het is raadzaam om zich eens goed te oriënteren bij de leveranciers, speciaal wat betreft de prijzen en wat men er voor krijgt. Anti-condensmiddelen zijn er als vloeistof en ook in pasta-vorm, maar zeker zo handig is een anti-condens- doek. Een anti-condensdosscherm - helderzicht-ruit - op de achterruit is een van de beste lapmiddelen om een redelijk goed achteruitzicht te behouden. Het beste is natuurlijk achterrruitverwarming. Een spuitbusje met ontdooiings middel is bijzonder nuttig. Een ijs- krabber ook, maar gebruik van de krabber zonder meer betekent, dat men aan het ijsvrij maken van de ruiten wel eens een beste kluif kan hebben. Men mag ook niet al te hardhandig met een harde krabber de ruiten bewerken, want dit kan krassen tot gevolg hebben. Ook geen heet water gebruiken voor ruitont- dooiing, want een knaleffect is niet denkbeeldig.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1971 | | pagina 9