Schonere auto NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND Wintersport in Finland - Een unieke belevenis Meester Veswijk zet door 38STE JAARGANG No. 22 5 NOVEMBER 1971 ülmeta met grappige diermotieven ook aan huis te ontbieden U kunt niet alles weten de scheldebode REDACTEUH ADMINISTRATEUR i J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN MARKT 19 TELEFOON (01130) 1381 GIRO 2 84 25 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 2,15 per kwartaal Franco per post f 4,40 per halfjaar Advertentieprijs 1-25 mm f 4,50, verder 18 cent per mm Excl. 4 B.T.W. Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur Verschijnt des vrijdags UITGAVE DRUKKERIJ F. VAN DER PEYL - KRUININGEN N.V. Voor mensen die rust zoeken valt in winters Finland veel te beleven. Bomen die bijkans bezwijken! onder het gewicht van de sneeuw. Een stilte, zoals die helaas in het drukke westen nauwelijks te bleven valt en de vriend schap van de gemoedelijke Finnen, die, in het geval dat zij uit de industriële gebieden komen, net zoals de mens uit het westen op zoek zijn naar rust. Dat heeft Finland in grote mate te bieden. Wie het „après-ski gebeuren" als het belangrijkste element van de wintersport beschouwt moet niet naar Finland gaan. In dat geval zijn Zwitserland en Oosten rijk betere oorden. Wie echter genoeg heeft van lawaai, „smog" en dergelijke kan zijn schreden richten naar Finland, waar zuiverer lucht en stilte nog ge meengoed zijn. De stilte en de sneeuw die het landschap bedekt werken kal merend op de overwerkte, pillenslikken- de mens. Juist deze groep zal onder de indruk komen van het indrukwekkende landschap dat Finland ook in de winter heeft te bieden. Een gebied waar men eindeloos kan wandelen of, indien men de Finse win tersport wil beoefenen, kan ski-lopen. Wat zijn nu interessante wintersport gebieden Wie naar Rovaniemi gaat vindt een uitgestrektheid, die zo immens is, dat men ademloos naar zijn eigen hartslag luistert. Verder is er de geweldige stilte. Wie nog noordelijker gaat, vindt in Lapllajnd niet allejen een nog grotere stilte en rust, maar vooral ook een wat bergachtiger landschap; gebieden waar men nog hele kudden rendieren tegen komt. Wintersport in Zuid-Finland. Finland heeft tal van wintersportat tracties te bieden. Wie de slalom wil beoefenen moet vooral in het zuiden blijven, in de buurt van Tampere of Jy- vaskyla of, zoals ook mogelijk is, in de buurt van Helsinki. Heel Finland is nu eenmaal een aantal maanden onder de sneeuw bedolven. Wie vreest enigszins geïsoleerd te worden hoeft niet bang te zijn, want de meeste Finse wintersport plaatsen liggen altijd wel in de buurt van een grote stad, zoals bijvoorbeeld Tampere, dat bijzonder gezellig is. Ver der kan men zijn intrek in een hotel ne men om de wintersportgenoegens naast de deur te vinden. Wie van „langlauf" houdt moet eens denken aan een ski-trektocht. Men trekt van de ene hut naar de andere om na een verkwikkende tocht de volgende hut te bereiken aan het einde van de mid dag, waar men in alle rust en in vrede met de wereld een pijp kan roken en een biertje kan drinken na de gezonde lichamelijke inspanning, waar zoveel mensen thans behoefte aan hebben. Het is bovendien mogelijk om de hut als uit gangspunt te nemen; men kan dan door de dichte wouden en over bevroren me ren prachtige tochten ondernemen om daarna naar de hut terug te keren. Ech te trekkers nemen hun bescheiden baga ge in een rugzakje mee om al skiënde naar de volgende hut te trekken. Wie van comfort houdt kan natuurlijk altijd zijn intrek nemen in hotels, die ook in de winter hun gastvrije deuren wijd ge opend houden. Wandelen in de sneeuw. Wie het winterse Finland wil beleven hoeft helemaal niet de lange latten on der te binden, alhoewel dit. geeen moei lijke of kostbare zaak is, zoals in ande re wintersportgebieden. Wie acht of meer dagen in het besneeuwe Suomi, zoals het land in het Fins heet, door brengt, kan zich alleen al geweldigver- maken door het maken van wandelingen in de frisse, verkwikkende winterlucht. Men dient echter niet uit het oog te verliezen dat de wintersport in Finland iets totaal anders is, dan die in Oosten rijk of Zwitserland. Het is niet te ver gelijken, het is gewoon anders. EEN VOORWAARDE VOOR MILIEUREINIGING Vóór januari '75 moet de Amerikaan se autoindustrie de door de nieuwe au to's veroorzaakte luchtvervuiling met 90% hebben verminderd. Tot 1 januari '76 is extra respijt verleend om het stik stof oxyde te doen verdwijnen. In west-Duits land, zo bepaalt een on langs gereedgekomen ontwerp van wet mag de benzine op 1 januari '72 slechts een loodgehalte van 0,4 gram per liter hebben en op 1 januari '76 nog slechts 0,15 gram per liter. Met deze maatregelen hopen de Amerikaanse, resp. Westduitse Bonds regering de strijd aan te binden tegen de sterk toenemende luchtvervuiling als gevolg van het toenemend motorisch verkeer. Op deze manier worden de au- tomobieifabrikanten gedwongen om voortvarend te streven naar produktie van een „Schone Auto". OVERHEDEN TREDEN OP TEGEN „VUILE" AUTO'S De wereld vervuilt. De wereld dreigt te vergaan door de mens. Reeksen con gressen zijn aan het proces van de mi lieuvervuiling gewijd. Waar het om gaat Dat we frisse lucht kunnen inade men en geen verlammend gasmengsel. In een stad als New-York ademen de bewojners evenveel schadelijke stoffen binnen als de straffe sigarettenroker, die twee pakjes per dag konsumeert. In het Rijnmondgebied is de laatste jaren 50% van het plantensoortenbestand ver dwenen, maar de longkanker is met het zelfde getal toegenomen. De centrale problematiek: moet de mens dit alles op zich af laten komen of moet hij zelf ingrijpen, aktief wor den om het vervuilde leefmilieu te ver anderen! Hoewel niet alle aktiviteit van van „hogerhand" kan komen, kunnen ook de regereingen van de door milieu vervuiling geteisterde landen door een stringent beleid een bijdrage leveren tot de milieuhygiëne. Zo heeft de Amerikaanse regering het besluit genomen de door auto's veroor zaakte luchtvervuiling drastisch aan te pakken. Vóór 1 januari '75 moet de au to-industrie de door de nieuwe auto's veroorzaakte luchtvervuiling met 90% verminderd hebben. Volgens deskundi gen kan dit maar voor 50% slagen. De autofabrikanten kunnen ook verklaren dat het hen niet is gelukt, maar volgens de nieuwe wet (Clean Air Eet) zullen ze dat dan toch maar moeten bewijzen! Bovendien loopt de Amerikaanse re gering zogezegd met het doodvonnis van de verbrandingsmotoren op zak. Binnen vijf jaar hoopt de overheid een wagen te kunnen aandienen met een geheel nieuwe, niet verontreinigde motor naar eigen ontwerp. E.E.G.-richtlijnen In Detroit, het hart van de Ameri kaanse auto-industrie, zijn de grote au- tobonzen niet bijster gelukkig met de Clean Air Act. „Perfekte wagens wor den te duur", zo meent men bij General Motors. Nu is de autodichtheid in de Ver. Staten en dus ook de daarmee samen hangende luchtvervuiling groter dan bij ons, maar we lopen onze achterstand op het Amerikaanse autopark ziender ogen in. Binnen een jaar of zes, zeven staat Nederlan den trouwens geheel west- Europa voor dezelfde problemen als Amerika nu. „Europese Gemeenschap", orgaan van de voorlichtingsdienst van de Europese Gemeenschap, memoreert nog eens dat de Ministerraad van de zes aangesloten landen vorig jaar reeds gemeenschap pelijke richtlijnen heeft uitgevaardigd. Deze hadden echter uitsluitend be trekking op koolmonoxyde de kool wa terstoffen. Een van de regels was bij voorbeeld dat het gehalte aan koolwa terstoffen in het uitlaatgas tot 0,5% van de door de motor gebruikte brand stof beperkt moest worden. Maar er zijn nog andere verontreinigende elementen, waaronder bijvoorbeeld stikstofoxyde. Nu is de Westduitse regering van plan een wettelijke limiet te stellen aan het huidige wetsontwerp zou de benzi ne op 1 januari '72 slechts een loodge- ne eop 1 ianua.ri '72 slechts een loodge halte van 0,4 gram per liter mogen hebben en op 1 januari '76 nog slechts 0,15 gram per liter. Het eerste cijfer zou door de petro leumindustrie wel bereikt kunnen wor den zonder dat het vermogen van de motoren hierdoor sterk zou worden; ver minderd. Het streefcijfer voor '76 zou, naar de deskundigen aannemen, be langrijke aanpassingen van de motoren met zich meebrengen, in het bijzonder van motoren met hoge compressie. De Duitse regering is over deze kwestie in overleg getreden met de Europese commissie, aangezien deze zaak belangrijke reperkussies kan heb ben. In elk geval is het duidelijk dat de zaak van de luchtverontreiniging door auto's zowel in west-Europa als aan de overzijde van de Atlantische Oceaan de regeringen tegen wil en dank tot optreden dwingt. De Europese Zes werken momenteel reeds aan het op stellen van een aktieprogramma, waar bij ook de auto-industrie geraadpleegd zal worden. Even, belangrijk als het pro bleem van de geluidshinder. De toene mende massamotorisering zal dit vraag stuk met het jaar aktueler maken. Elektrisch Want de betekenis van de personen auto zal de komende jaren nog sterker toenemen. In de Ver. Staten treffen we momenteel 1,8 volwassen personen per auto. Voor het jaar 2000 wordt dit ge raamd op 0,8. Een ruwe schatting voor de Nederlandse situatie komt ongeveer in laatstgenoemde orde van grootte. Veel wordt verwacht van de elektri sche auto, die een oplossing kan bieden voor het vervuilingsprobleem en de ge- KINDEROARNITUREN HORLOGER JUWELIER OPTICIEN TELEFOON (01102) 1223 DIJKWELSESTRAAT 22 KAPELLE - BIEZELINGE Vrijdags tot 9 uur geopend. luidshinder. Maar pas omstreeks '76 zal de massaproduktie van elektrische au to's op gang komen. Geraamd wordt dat omstreeks 1985 per jaar 3 4 mil joen elektrische personenauto's zuilen worden verkocht. Deze voertuigen zui len rijden op batterijen, maar minder snel gaan als benzine- en dieselauto's. Dit alles is voorhands echter nog toe komstmuziek en mag geen reden zijn om ons lankmoedig te schikken in de ontstellende milieuvervuiling, die mede door de massamotivering wordt ver oorzaakt en ons welzijn ernstig bedreigt. (Nadruk verboden) RACE TEGEN VERVUILING Minister Stuyt, de eerste die op het naambordje van zijn departement ook het woord milieuhygiëne heeft staan, kijkt vooral naar het buitenland voor maatregelen de vervuiling van lucht en water. Dat is niet onverklaarbaar want Nederland heeft niet zo'n lange in dustriële historie als bijvoorbeeld Duits land en België om ons te beperken tot onze buren. Een bijvoorbeeld in het Roergebied is de kritieke fase al eerder bereikt dan in het gebied van de Rijn mond van waaruit het morrend rumoer vooral opstijgt dat de bewindsman tot grote spoed aanzet. Het kernpunt van wat minister voor ogen staat is: „de industrie stevig aan pakken" volgens het motto dat de ver vuiler moet betalen. Een moeilijkheid hierbij is dat commissarissen van de ko ningin, aan wie de nieuwe wet grote bevoegdheden zal toekennen op dit ge bied, niet beschikken over een redelijke apparatuur om na te gaan waardoor de vervuiling nu net over de streep gaat. Bedrijfssluitingen die gelast zouden kun- worden zijn niet bepaald een kleinigheid en men mag wel degelijk eisen dat het besluit ertoe waterdicht gedokumen- teerd wordt en dat zal niet eenvoudig zijn. Al niet in het Rijnmondgebied waar dan wel een meetnet bestaat, elders waar geen meetnet is wordt het haast onmogelijk. Ook financiëel is het uiterst gevaar lijk een fabriek die meent ten onrech te tot sluiting te zijn gedwongen kan naar de rechter wandelen om de staat der Nederlanden eventueel te laten ver oordelen tot niet geringe schadevergoe dingen. In het buitenland waar de antivervui- lings-verontwaarding thans bijzonder fel is, gebeurt het ook maar in zeer, zeer geringe mate. Adempauze De voornaamste aktie in dit verband zal dan ook wel moeten zijn dat men be drijven verplicht maatregelen te nemen waardoor hun afval zodanig wordt be handeld dat het geen last meer verwekt. Kostbare voorzieningen zullen daarvoor nodig zijn, waarvoor dan een fonds ge vormd wordt om de industrie de finan ciering te vergemakkelijken. Dat fonds moet dan wel weer gevuld worden door de industrie zelf. Door alle industrie? Dan ontstaat de situatie dat „schone" industrëen als de elektronische bijvoor beeld mee mogen betalen voor ander mans vervuiling niet bepaald een konsekwente toepassing van het prin cipe dat de vervuiler betaalt. Dit kan en dus moet iemand op de een of ande re manier gaan vaststellen voor welk bedrag fabrieken aangeslagen moeten worden voor de anti-vervuilingspot. Ook daarvoor echter ontbreekt de nodige ap paratuur tot dusver. Het lijkt erop of de minister, gedreven door de volkomen terecht geuite publie ke verontwaardiging, voorholt opdat hij vooral ook op het buitenland komt voor te liggen. Misschien is een adem pauze wel even gewenst om na te den ken over diverse konsekwenties. Zoals daar bijvoorbeeeld is: als de Nederland se vervuilende industrie een extra be lasting moet betalen en de konkurreren- de in de rest van de E.E.G. niet, prijst ze dan zich zelf niet uit de markt? En wat zijn de konsekwenties daarvan voor de werkgelegenheid Milieuverontreini ging is geen terrein waarop de ene be strijder nodig moet voorliggen op de an dere maar een waarop men internatio naal moet samenwerken. (Nadruk verboden) Handvaten van pannen e.d. worden niet heet als u deze omwikkelt met raffia. Raffia maakt u schoon met tetra. Nooit met water, want dan krimpt het. Plaats geen anjers of rozen in de na bijheid van een schaal waarop appels liggen. De bloemen zouden daardoor eerder verwelken. Inktvlekken op leer. Meteen betten met lauwe melk. Hebt u oude vilthoeden? Gooit u deze vooral niet weg. Het vilt is zeer ge schikt voor het maken van zooltjes. Ook kunt u het gebruiken om onder vaasjes asbakken en dergelijke te plakken ter voorkoming van bescha diging van uw tafel kasten e.d. door GERRIT FRANSEN 47) Steenbeek werd aangezocht zijn funktie van waarnemend hoofd om te zetten in een definitieve. Maar hij hield voet bij stuk en bedankte. En gelijktijdig kreeg hij een idee: „Zeg, waarom nemen jullie Veswijk niet? Mij dunkt, dat hij een bekwame onderwijzer is. En nog jong. We hebben nu een verjongd schoolbe stuur. Samen met een jonge hoofdonder wijzer kunnen jullie heel wat bereiken." Een paar bestuursleden antwoordde op voorzichtige toon: „Misschien nog wat tè jong, Steenbeek. Jij bent hier al zoveel jaren, jij kent het dorp beter dan menigeen. Veswijk is hier nauwelijks een blauwe maandag." „Dan stel ik hem voor in mijn kwali teit als waarnemend hoofd. Dat kan toch?" Hij keek met een triomfantelijke blik in het rond. Wellebaard, die tot nog toe gezwegen had, zei: „Het zal de vraag zijn, of hij wil. Iedereen rekent er natuurlijk op, dat Steenfbeek de opvolger wordt van Van Bragen. Dus Veswijk zal er geen ogenblik aan gedacht hebben, dat hij ook op de nominatie komt te staan." „We zouden het hem in elk geval kun nen vragen," meende een bestuurslid. Coops besloot de discussie: „We zul len er ons verder over beraden. Dus op jou kunnen we niet rekenen, Bertus?" „Kom nou, mensenik ben enige tijd waarnemend hoofd en ik kan me voorstellen, dat Van Bragen er onder door is gegaan. Willen jullie me op m'n oude dag ook in een rusthuis hebben?" Coops glimlachte. „Nu moet je niet overdrijven, Bertus. Maar goed, we zul len met je wensen rekening houden. Drie dagen later kwamen Coops en Topper aan de deur bij Evert Veswijk. Hij zag ze door het raam al aankomen. „Nou, nou, de voorzitter en de sekreta- ris in pontificaal," zei hij tot Dinie, ter wijl hij opstond en naar de gang liep. „Wat zou er nu aan de hand zijn?" In de gang verwelkomde hij de heren ging ze voor naar de kamer. „Gaat u zitten. Daar staan sigaretten en ergens moet ik ook nog sigaren hebben Coops wuifde met zijn hand. „Doe geen moeite, Veswijk. Met een sigaret zijn we al tevreden." „Koffie?" „Dat slaan we natuurlijk niet af." „Dinie, wil je even koffie maken?" „Ik ben al bezig Nadat Dinie de heren begroet had en de koffie voor hen neergezet had, zei Coops: „Blijft u ook maar even, me vrouw, want wat we aan uw man te vragen hebben, is ook voor u van be lang." Wat ongerust zakt de vrouw neer en kijkt vragend van de een naar de ander. Het tweetal begon echter rustig aan de koffie. Topper betoogde intussen, dat het elke dag toch maar mooi weer was en dat in het najaar. De late vakantie gangers troffen het wel zeer bizonder. Waaraan Coops toevoegde, dat er nodig regen moest komen, want van de schip pers, die hij dagelijks in de sluis schutte, had hij gehoord, dat het water in de ri vieren zo laag was en dat men de sche pen al niet eens meer helemaal kon be laden. Vooral de Rijn had veel ondiepe gedeelten als gevolg van de waterstand. Evert knikte een paar maal, met één lettergrepige woorden reagerend. Inwen dig brandend nieuwsgierig, wat beide bestuursleden aan hem te vragen had den). Eindelijk, nadat de koffie op was, schraapte Coops zijn keel en begon: „Je weet, Veswijk, dat Van Bragen ontslag heeft gevraagd. Dat krijgt hij deze week Op de meest eervolle wijze natuurlijk. Die man heeft veel voor onze school ge daan en wij laten hem node gaan. Doch zijn gezondheid is nu belangrijker." Hij trok een paar keer aan zijn sigaret. „Volgens de traditie in deze streek komt Steenbeek in aanmerking als op volger. Hij is het momenteel al zo'n •beetje, want sedert Van Bragen's ziekte was hij terstond bereid de teugels in handen te nemen. Voor ons was het ei genlijk geen probleem, deze opvolging. Wij heben hem de leiding van de school geboden, maar Steenbeek heeft gewei gerd." Evert knikte. „Ik veronderstelde al, dat hij niet zou willen. Hij heeft op school er al op gezinspeeld, dat hij er zich te oud voor voelt. Volgens mij on zin natuurlek, maar ja, het is zijn goed recht om te bedanken." „Nu zitten wij, als bestuur, er een beetje mee. Want er zijn nog maar drie mogelijkheden voor ons. We kunnen een advertentie plaatsen voor hoofd. Dat is één. We kunnen ook uw nieuwe collega meneer Dreemsma vragen het roer in handen? te nemen; hij heeft in elk geval enige ervaring. Dat is twee. Maar het bestuur vond onder de gegeven omstan digheden oplossing nummer drie het beste. Vandaar, dat we vanavond hier zijn, Veswijk. Namens het bestuur van onze christelijke school vragen wij u, of u hoofd van onze school wilt worden." Dinie en Evert zetten grote ogen op. Dat moeten beiden even verwerken. Het is Evert, die ais eerste zijn spraakver mogen terugkrijgt. „U vraagt het mij? Terwijl ik de jongste van de onderwij zers ben en nauwelijks twee jaar hier in Dalewoud?" Coops knikt rustig, inwendig genie tend van de reaktie, die gekomen is op zijn vraag. Het is duidelijk: alles, wat deze man gedacht heeft, maar dat men hem zou vragen hoofd te worden, dat is waarschijnlijk nooit in hem opgeko men. „Ja, Veswijk. Het feit, dat je jong bent, is geen bezwaar, integendeel. De ouders hebben op de laatste ledenver gadering duidelijk laten blijken, dat ze nu eens een jong bestuur willen hebben. Aan de hand daarvan meen ik te mogen veronderstellen, dat ze een jong school hoofd eveneens zullen accepteren. En wat je korte ambtsperiode in Dalewoud aangaatMag ik je eraan herinne ren, dat ik hier nog korter woon en des ondanks al met heel ,wat stemmen ge kozen ben als bestuurslid en met de grootst mogelijke meerderheid als voor zitter? Mij dunkt, dit bezwaar telt even min." (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1971 | | pagina 1