Met de Jumbo op vakantie
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
Meester Veswijk zet door
37STE JAARGANG No. 41 19 MAART 1971
de scheldebode
REDACTEUR I ADMINISTRATEUR
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
MARKT 19 TELEFOON (01130) 1381 GIRO 2 84 25
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 2,15 per kwartaal
Franco per post f 4,40 per halfjaar
Advertentieprijs 1-25 mm f 4,50, verder 18 cent per mm
Excl. 4 B.T.W.
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
Verschijnt des vrijdags
UITGAVE
DRUKKERIJ F. VAN DER PEYL - KRUININGEN N.V.
Eindhoven. De geweldige betekenis
van de charter-vluchten is nooit duide
lijker gebleken dan op het moment,
waarop de KLM en het Eindhovense
reisbureau FIT hun besprekingen over
het inschakelen van de gloednieuwe
jumbojets de vermaarde Boeing 747
met succes afrondden. Dat betekent
immers, dat nog voordat deze reuzen-
machines met hun hypercomfortabele
inrichting op de lijndiensten zijn inge
burgerd, de vakantiereizigers er kennis
mee zullen maken. De KLM zal de
Boeing vooralsnog alleen op de drukke
Atlantische routes inzetten. Maar met
ingang van woensdag de 22ste decem
ber gaat de luchtreus wekelijks naar
Las Palmas op de Canarische eilanden
om zon-zoekende wintervakantiegangers
naar de Canarische eilanden te brengen.
Het is veel sneller gegaan dan ieder
een eigenlijk had verwacht. In het ver
leden was het zo, dat voor de charter
vluchten voor het merendeel oude toe
stellen werden ingezet. Toen de straal
vliegtuigen al lang gemeengoedwaren
op de meeste geregelde lijndiensten,
vloog menige vakantieganger nog niet
een door zuigermotoren aangedreven
kist naar zijn plaats van bestemming.
En het is nog maar kort gegleden, dat
reisbureaus het als een extraatje ver
kochten, dat de vlucht per straalvlieg
tuig werd gemaakt. En nu de Jumbo...
de grote touroperators gaan niet meer
achter de lijndiensten aanlopen, maar
dragen het vaandel.
Het geheim is, dat de jumbo's ver
schrikkelijk dure machines zijn, die pas
rendabel gemaakt kunnen worden als
ze vrijwel ieder uur van de dag in de
lucht zijn. De reuzen vliegtuigen zijn in
zekere zin „op de groei" gemaakt en
gekocht. Het inschakelen van de kost
bare machines voor de lucratieve char
tervliegerij komt de luchtvaartmaat
schappijen dus wel te pas. De complica-
door
GERRIT FRANSEN
14)
„Elf. Maar hij is stevig uit de kluiten
gewassen."
„Elfzijn ze helemaal gekwie
laat er een jongen van elf nu helpen
hooien?"
„Liefje, we zitten hier op het platte
land; hier zijn de verhoudingen nu een
maal anders als in de stad. En als het
dreigt te gaan regenen, is het alle hens
aan dek om het hooi droog binnen te
krijgen."
„Desnoods met behulp van kinderen
uit de vierde klas."
„Precies. Vele handen maken licht
werk. Ik wist dit natuurlijk niet, dus
fietste ik dat weet je die avond
naar zijn huis; een boerderij op de weg
naar de stad. Bijvank, de man van de
kerkvoogdij. Ik kan niet zeggen, dat ik
tie is evenwel, dat alleen de zeer grote
reisorganisatoren gebruik kunnen ma
ken van deze toestellen. Zij moeten kans
zien om een kist met 354 passagiers
vol te stouwen, willen ze het rendement
halen. Pikant detail is dan nog, dat de
jumbo's 31 eerste klas plaatsen hebben
die dan echte 1ste klas zijn, met een
komplete bar op de bovenverdieping
die tegen een toeslag zullen worden
verkocht. Voor FIT is het vullen van de
jumbo's overigens geen probleem. Dit
jaar al vliegen wekelijks voor FIT twee
DC 9's en een DC 8 naar de Canari
sche eilanden. Een Jumbo staat gelijk
met twee DC 8 en of drie DC 9's. Geen
probleem dus. Zeker niet als men ook
nog rekening houdt met een uitbreiding
van de markt. Want zou het niet zo
zijn, dat wie straks naar Las Palmas
of Teneriffe wil dan ook het liefst maar
met deze comfortabele luchtreus gaat?
De heer A. P. F. v. Gennip, directeur
van FIT en met zijn 175.000 passagiers
de grootste touroperator van Nederland,
is trots als een pauw op zijn akkoord
met de KLM. Hij verwacht dat het in
schakelen van de jumbo's op langere
termijn een geweldige stimulans zal ge
ven aan de vliegvakanties. Direkt vol
gend jaar al zal de invloed op de prij
zen te merken zijn, zo zegt hij. In het
gunstige geval zullen de prijzen voor
dit soort reizen lager worden (met meer
comfort), in het ongunstigste geval
(want ook in de vakantielanden stijgen
de lonen regelmatig) blijven ze stabiel.
Bij hem stond bij het charteren van de
ze machines overigens de service-verle
ning aan het publiek voorop. „Als je je
klanten dit kunt bieden, moet je het al
tijd doen", constateert hij nuchter.
Het zal, aldus de heer van Gennip,
niet blijven bij de Canarisché eilanden.
Dat we daarop starten is toeval. In de
wintermaanden is 'dat onze grootste be
stemming en juist in die tijd komen
bepaald vriendelijk werd ontvangen.
Meester zou er goed aan doen in deze
drukke weken de jongen geen strafwerk
mee te geven, want dat kon toch niet
gemaakt worden. Er was wel wat be
ters te doen dan blaadjes vol te kladden.
En zo voort. Ik moest het maar reser
veren voor de winter."
„Is dat die dikke boer, "die vooraan in
een der ouderlingenbanken zit?"
„Precies. Ik terug en besprak het met
Van Bragen. Maar die waste zijn han
den in onschuld. „Kijk maar een beetje
uit, Evert," zei hij, „want hij is een van
de groten in het dorp. Bovendien zit hij
in het schoolbestuur. Laat die jongen
van Bijvank desnoods in het speelkwar
tier binnenblijven." Dat zei hij."
„Meneer de hoofdonderwijzer is dus
een beetje bang voor die grote boer?"
„Dat schijnt zo. Maar nu komt het
belangrijkste nog. De volgende dag
komt dat jong met een triomfantelijk
gezicht in de klas, legt het lege velletje
papied op m'n lessenaar en zegt: U
weet het zeker wel, hé. Voor strafwerk
is er geen tijd. Zo staan de zaken. Me
neer doet precies wat hij wil en niet wil.
Hij heeft een gloeiende hekel aan lerend
Natuurlijk is hij zo dom als het maar
kan. Een gemiddelde tweedeklasser kan
nog beter rekenen dan hij'. Meneer doet
drie kartier over één som en dan is hij
de jumbo's voor het eerst beschikbaar.
Maar volgend jaar zullen we het reu-
zenvliegtuig ongetwijfeld ook inzetten
voor onze vluchten naar Mallorca, Ma
laga en nog enkele drukke bestemmin
gen. Misschien zijn er voor plaatsen als
Rhodos en Tunesië dan nog net niet
voldoende passagiers om de jumbo ren
dabel te maken, maar het vakantievlie-
gen neemt zo'n geweldige vlucht, dat
we binnen de kortste keren ook hier de
Boeing 747 zullen gebruiken. Er is na
melijk sprake van een wisselwerking:
de geweldige aantallen vakantiegan
gers (ieder jaar zeker zo'n twintig pro
cent meer) maken het huren van jum
bo's mogelijk, omgekeerd stimuleren
die jumbo's straks weer het vakantie
verkeer doordat ze lagere prijzen moge
lijk maken. In de vakantiewinkel geldt
namelijk net als in alle handel: grote
omzetten betekenen lage prijzen. Nu al
is het aanbieden van volledig verzorgde
vakanties voor enkele weken voor in
wezen belachelijk lage prijzen alleen
maar mogelijk door de grote aantallen.
Daardoor konden de vakantieprijzen
weel minder stijgen dan alle andere kos
ten van levensonderhoud. De intrede
van de jumbo-jet betekent overigens wel
dat de natuurlijke concentratie en sane
ring van de vakantiebusines bespoe
digd zal worden.
De kleine, touroperators zullen van de
nieuwe machines geen gebruik kunnen
maken en krijgen het dus nog moeilij
ker op de zo sterk aan concurrentie on
derhevige markt dan ze het nu al heb
ben. De groei in het toerisme stelt alle
reisorganisatoren namelijk voor grote
problemen. Ze moeten hun vliegtuigen
en hun gehuurde accomodaties in het
buitenland vooruit betalen en daarmee
zijn niet zelden vele miljoenen guldens
gemoeid. Maar weinige touroperators
alleen de allergrootsten hebben de
beschikking over de noodzakelijke re-
ook nog fout. Weet je wat hij zegt?
„Wat kan ik er aan doen? Ik heb geen
studiekop."
„Als dat inderdaad zo is, kan die jon
gen er niets aan doen."
„Liefje, het spreekwoord zegt: met
onwillige honden is het kwaad hazen
vangen. Als dat kereltje zich inspant,
kan hij in elk geval verder komen. Als
je hem hoort lezen, zou je zeggen: nou
die heeft weinig kans van slagen om
over te gaan van twee naar drie. En hij
zit nota bene in vier. Daar komt nog
dit bij: ik heb de cijferlijst nagekeken
van m'n voorganger: allemaal zessen en
zevens. Van mij is tot nog toe zijn hoog
ste cijfer een vier geweest. Plus enkele
tweeën en drieën. Dat jong kan niet
anders dan stiekum de klas opstoken,
grijnzen en in het speelkwartier is hij
de aanvoerder. Wat hrf zegt, gebeurt.
Daar heeft hij het hoogste woord. Maar
in leren is hij een nul."
Dinie zit na te denken. „Dat is moei
lijk, Evert. Je zult tot op zekere hoogte
hier je moeten aanpassen an de bestaan
de toestand. Dat zal voor jou moeilijk
zijn, dat weet ik. Toch lijkt het me ver
standig die Bijvank niet tegen je in het
harnas te jagen. Jij bezigde een spreek
woord ik wil het ook doen in dit ver
band: met hoge heren is het kwaad ker
sen eten."
Ook al bent u met velen, voor de in
wendige mens onderweg wordt eveneens
goed gezorgd.
serves. Vandaar de steeds toenemende
concentratie ook in deze wereld. De
manmoetvliegtuigen zullen het schif
tingsproces versnellen. De Boeing 747
is het eerste reuzenvliegtuig dat voor
de burgerluchtvaart in serie wordt ge
produceerd. Vorig jaar heeft de Panam
de machine jn gebruik gesteld. De KLM
volgde begin dit jaar. Het toestel biedt
plaats aan 354 passagiers, die boven
dien veel meer ruimte hebben dan in de
oudere toestellen. Ze kunnen de benen
strekken en zonder het hoofd te stoten
gaan staan. De passagiers zitten in ver
schillende compartimenten die kleine
zaaltjes lijken - en die allemaal een
eigen keukentje hebben, omdat de ravi
taillering van deze hoeveelheden passa
giers bijzondere eisen stelt. De gewel
dige cabine is zo groot, dat men zich
meer in een bioscoopzaal (lan in een
vliegtuig of een bus waant. Brede mid
denpaden maken bovendien een wande
lingetje onderweg heel goed mogelijk.
De eersteklas passagiers hebben daarbij
nog het voordeel van een bar-lounge,
die via een fraai trapje is te bereiken
en waar men op zijn gemak en zittend
op een comfortabele bank een drankje
kan nuttigen. De Boeing 747 is niet al
leen groot, ze verleent het vliegen bo
vendien een heel nadere dimensie. De
cabine is zes meter breed, de piloot zit
liefst negen meter boven de grond als
het vliegtuig stilstaat en de top van de
staart komt gelijk met de vijfde verdie
ping van een flatgebouw. Als men het
toestel dat met zijn 70 meter lengte
niet met pijn op een tennisbaan past
helemaal voor charters zou ombouwen,
kan het plaats bieden aan 500 passa
giers. De betere accomodatie voor de
lijndiensten beperkt het aantal echter
tot rond de 360.
PENSIOENOPBOUW
Het veranderen in gustige zin van de
bestaande pensioenvoorzieningen in het
De man knikte. „Ik weet het, Dinie.
Daarvan ben ik me terdege bewust. Er
is nog iets. Natuurlijk heb ik die cijfer
lijst met het hoofd besproken. Men stelt
zich hier op het standpunt, dat de kin
deren allemaal overgaan naar de vol
gende klas. Zitten blijven is hoge uit
zondering, als het beslist niet anders
kan. Wel, ik ben van plan meneer straks
niet mee te nemen naar de vijfde klas.
Dan is hij ditmaal die hoge uitzonde
ring. Trouwens, dat heb ik vanmiddag
al aan de baas gezegd."
„En wat zei hij daarop?" Dinie kijkt
hem nieuwsgierig aan.
„Daarin laat hij mij gelukkig vrij.
Mijn mensen dragen daarvoor zelf de
verantwoording, was zijn commentaar."
„En durf je die verantwoording aan?"
„Zeer beslist. Ik weet best, dat ik
hiervoor Bijvank op m'n dak zal kijgen,
maar ik zal proberen 't hem uit te leg
gen. Het is net als Van Bragen zei, ik
draag de verantwoording en daarom
gaat hij niet mee naar de vijfde."
„O ja, jullie gaan elk jaar met je
leerlingen mee naar de volgende klas,
he?"
„Ja. Tot en met de vijfde. Daarna be
ginnen we weer bij drie."
„Doe in elk geval maar voorzichtig,
Evert. En maak je alsjeblieft niet
kwaad."
bedrijfsleven is een ingewikkelde zaak.
Er is al veel over gediscussieerd, ook in
de Stichting van de Arbeid, het privaat
rechtelijke overlegorgaan tussen werk
nemers en werkgevers. Uit een interim
rapport van de pensioencommissie uit
de Stichting blijkt dat de gehele aan
passingsprocedure om tot een waarde
vaste pensioenregeling van zeventig
procent van het eindloon te geraken,
met inbegrip van a.o.w., nog drie jaar
zal duren. De molens van de S.E.R. en
het Rijk moeten de voorstellen nog
eerst vermalen en die malen wel zeker,
maar erg langzaam. Na het tot stand
komen van een wettelijke regeling zal
het nog twaalf jaar duren eer de rege
ling volop in werking is. Oudere werk
nemers blijven dus voorlopig nog in de
moeilijkheden zitten, ook ten aanzien
van het pensioenverlies bij verandering
van betrekking. De realisatie hangt me
de af van de offers, die werknemers op
dit punt willen brengen.
Velen zullen een uiting van teleur
stelling niet kunnen onderdrukken bij
het lezep van dit bericht. Zij zullen zich
afvragen of er niet sneller gewerkt kan
worden. Nadat er vijf jaren door middel
van een wereldoorlog hard was gewerkt
aan de verarming van dit werelddeel,
wist men in enkele jaren een basis
pensioenvoorziening tot stand te bren
gen voor iedereen. Nu stijgt de welvaart
met meerdere procenten per jaar. Men
stuwt de reële lonen met forse rukken
naar boven. Bejaarden wil men nu nog
15 jaar laten wachten eer zij volop aan
hun welvaartstrekken komen. Het komt
ons voor dat men in deze zaak wel aan
een stroomversnelling mag werken en
dat uiterlijk over 10 jaar toch alles in
kannen en kruiken moet zijn. Wij zien
anders nog eerder een algemene Euro
pese pensioenverzekering tot stand ko
men dan een landelijke. Laat men in de
aandrang tot verbetering van de arbeids
voorwaarden de pensioenvoorziening ge
rust laten voorgaan. Het wordt de
hoogste tijd. Bij het aangekondigde tem
po zal er in de achterkameren van de
verzekeringsmaatschappijen hard ge
lachen worden. (Nadruk verboden)
„Ik probeer me tenminste zoveel mo
gelijk in te houden."
Enkele dagen voor de aanvang van
de zomervakantie begonnen de moeilijk
heden vorm aan te nemen. Tijdens het
speelkwartier liep Evert met de beide
andere onderwijzers wat op en neer. Op
een gegeven ogenblik hoorde Evert bo
ven de stemmen van andere jongens uit
de harde stem van Chris Bijvank, tij
dens het bokspringen: „Hé, lamstraal
trek die kop van je wat in, anders
schop ik hem nog van je donder!"
Meteen is Evert aktief. Hij draait zich
naar de spelende kinderen. „Chris
kom eens hier!"
De jongen is helemaal niet geïntimi
deerd. Met een lachend gezicht loopt hg
naar de onderwijzer. „Wat hoorde ik
daar?" vraagt deze, zijn wenkbrauwen
gefronst.
„Wat bedoelt u?"
„Begrijp je werkelijk niet, wat ik be
doel?" Wat zei je zoëven?"
De jongen haalt zijn schouders op.
„Weet ik hetIk zeg zoveel, als we
aan het spelen zijn."
Evert knikt. „Dat hoorde ik. Van wie
leer je dat fraais?"
„Ik snap niet, waar u het over hebt,"
zegt de jongen, nog altijd grijnzend.
(Wordt vervolgd.)
Met de „Jumbo-jet" naar de zon.