Met de Jumbo op vakantie NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND Meester Veswijk zet door 37STE JAARGANG No. 41 19 MAART 1971 de scheldebode REDACTEUR I ADMINISTRATEUR J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN MARKT 19 TELEFOON (01130) 1381 GIRO 2 84 25 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 2,15 per kwartaal Franco per post f 4,40 per halfjaar Advertentieprijs 1-25 mm f 4,50, verder 18 cent per mm Excl. 4 B.T.W. Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur Verschijnt des vrijdags UITGAVE DRUKKERIJ F. VAN DER PEYL - KRUININGEN N.V. Eindhoven. De geweldige betekenis van de charter-vluchten is nooit duide lijker gebleken dan op het moment, waarop de KLM en het Eindhovense reisbureau FIT hun besprekingen over het inschakelen van de gloednieuwe jumbojets de vermaarde Boeing 747 met succes afrondden. Dat betekent immers, dat nog voordat deze reuzen- machines met hun hypercomfortabele inrichting op de lijndiensten zijn inge burgerd, de vakantiereizigers er kennis mee zullen maken. De KLM zal de Boeing vooralsnog alleen op de drukke Atlantische routes inzetten. Maar met ingang van woensdag de 22ste decem ber gaat de luchtreus wekelijks naar Las Palmas op de Canarische eilanden om zon-zoekende wintervakantiegangers naar de Canarische eilanden te brengen. Het is veel sneller gegaan dan ieder een eigenlijk had verwacht. In het ver leden was het zo, dat voor de charter vluchten voor het merendeel oude toe stellen werden ingezet. Toen de straal vliegtuigen al lang gemeengoedwaren op de meeste geregelde lijndiensten, vloog menige vakantieganger nog niet een door zuigermotoren aangedreven kist naar zijn plaats van bestemming. En het is nog maar kort gegleden, dat reisbureaus het als een extraatje ver kochten, dat de vlucht per straalvlieg tuig werd gemaakt. En nu de Jumbo... de grote touroperators gaan niet meer achter de lijndiensten aanlopen, maar dragen het vaandel. Het geheim is, dat de jumbo's ver schrikkelijk dure machines zijn, die pas rendabel gemaakt kunnen worden als ze vrijwel ieder uur van de dag in de lucht zijn. De reuzen vliegtuigen zijn in zekere zin „op de groei" gemaakt en gekocht. Het inschakelen van de kost bare machines voor de lucratieve char tervliegerij komt de luchtvaartmaat schappijen dus wel te pas. De complica- door GERRIT FRANSEN 14) „Elf. Maar hij is stevig uit de kluiten gewassen." „Elfzijn ze helemaal gekwie laat er een jongen van elf nu helpen hooien?" „Liefje, we zitten hier op het platte land; hier zijn de verhoudingen nu een maal anders als in de stad. En als het dreigt te gaan regenen, is het alle hens aan dek om het hooi droog binnen te krijgen." „Desnoods met behulp van kinderen uit de vierde klas." „Precies. Vele handen maken licht werk. Ik wist dit natuurlijk niet, dus fietste ik dat weet je die avond naar zijn huis; een boerderij op de weg naar de stad. Bijvank, de man van de kerkvoogdij. Ik kan niet zeggen, dat ik tie is evenwel, dat alleen de zeer grote reisorganisatoren gebruik kunnen ma ken van deze toestellen. Zij moeten kans zien om een kist met 354 passagiers vol te stouwen, willen ze het rendement halen. Pikant detail is dan nog, dat de jumbo's 31 eerste klas plaatsen hebben die dan echte 1ste klas zijn, met een komplete bar op de bovenverdieping die tegen een toeslag zullen worden verkocht. Voor FIT is het vullen van de jumbo's overigens geen probleem. Dit jaar al vliegen wekelijks voor FIT twee DC 9's en een DC 8 naar de Canari sche eilanden. Een Jumbo staat gelijk met twee DC 8 en of drie DC 9's. Geen probleem dus. Zeker niet als men ook nog rekening houdt met een uitbreiding van de markt. Want zou het niet zo zijn, dat wie straks naar Las Palmas of Teneriffe wil dan ook het liefst maar met deze comfortabele luchtreus gaat? De heer A. P. F. v. Gennip, directeur van FIT en met zijn 175.000 passagiers de grootste touroperator van Nederland, is trots als een pauw op zijn akkoord met de KLM. Hij verwacht dat het in schakelen van de jumbo's op langere termijn een geweldige stimulans zal ge ven aan de vliegvakanties. Direkt vol gend jaar al zal de invloed op de prij zen te merken zijn, zo zegt hij. In het gunstige geval zullen de prijzen voor dit soort reizen lager worden (met meer comfort), in het ongunstigste geval (want ook in de vakantielanden stijgen de lonen regelmatig) blijven ze stabiel. Bij hem stond bij het charteren van de ze machines overigens de service-verle ning aan het publiek voorop. „Als je je klanten dit kunt bieden, moet je het al tijd doen", constateert hij nuchter. Het zal, aldus de heer van Gennip, niet blijven bij de Canarisché eilanden. Dat we daarop starten is toeval. In de wintermaanden is 'dat onze grootste be stemming en juist in die tijd komen bepaald vriendelijk werd ontvangen. Meester zou er goed aan doen in deze drukke weken de jongen geen strafwerk mee te geven, want dat kon toch niet gemaakt worden. Er was wel wat be ters te doen dan blaadjes vol te kladden. En zo voort. Ik moest het maar reser veren voor de winter." „Is dat die dikke boer, "die vooraan in een der ouderlingenbanken zit?" „Precies. Ik terug en besprak het met Van Bragen. Maar die waste zijn han den in onschuld. „Kijk maar een beetje uit, Evert," zei hij, „want hij is een van de groten in het dorp. Bovendien zit hij in het schoolbestuur. Laat die jongen van Bijvank desnoods in het speelkwar tier binnenblijven." Dat zei hij." „Meneer de hoofdonderwijzer is dus een beetje bang voor die grote boer?" „Dat schijnt zo. Maar nu komt het belangrijkste nog. De volgende dag komt dat jong met een triomfantelijk gezicht in de klas, legt het lege velletje papied op m'n lessenaar en zegt: U weet het zeker wel, hé. Voor strafwerk is er geen tijd. Zo staan de zaken. Me neer doet precies wat hij wil en niet wil. Hij heeft een gloeiende hekel aan lerend Natuurlijk is hij zo dom als het maar kan. Een gemiddelde tweedeklasser kan nog beter rekenen dan hij'. Meneer doet drie kartier over één som en dan is hij de jumbo's voor het eerst beschikbaar. Maar volgend jaar zullen we het reu- zenvliegtuig ongetwijfeld ook inzetten voor onze vluchten naar Mallorca, Ma laga en nog enkele drukke bestemmin gen. Misschien zijn er voor plaatsen als Rhodos en Tunesië dan nog net niet voldoende passagiers om de jumbo ren dabel te maken, maar het vakantievlie- gen neemt zo'n geweldige vlucht, dat we binnen de kortste keren ook hier de Boeing 747 zullen gebruiken. Er is na melijk sprake van een wisselwerking: de geweldige aantallen vakantiegan gers (ieder jaar zeker zo'n twintig pro cent meer) maken het huren van jum bo's mogelijk, omgekeerd stimuleren die jumbo's straks weer het vakantie verkeer doordat ze lagere prijzen moge lijk maken. In de vakantiewinkel geldt namelijk net als in alle handel: grote omzetten betekenen lage prijzen. Nu al is het aanbieden van volledig verzorgde vakanties voor enkele weken voor in wezen belachelijk lage prijzen alleen maar mogelijk door de grote aantallen. Daardoor konden de vakantieprijzen weel minder stijgen dan alle andere kos ten van levensonderhoud. De intrede van de jumbo-jet betekent overigens wel dat de natuurlijke concentratie en sane ring van de vakantiebusines bespoe digd zal worden. De kleine, touroperators zullen van de nieuwe machines geen gebruik kunnen maken en krijgen het dus nog moeilij ker op de zo sterk aan concurrentie on derhevige markt dan ze het nu al heb ben. De groei in het toerisme stelt alle reisorganisatoren namelijk voor grote problemen. Ze moeten hun vliegtuigen en hun gehuurde accomodaties in het buitenland vooruit betalen en daarmee zijn niet zelden vele miljoenen guldens gemoeid. Maar weinige touroperators alleen de allergrootsten hebben de beschikking over de noodzakelijke re- ook nog fout. Weet je wat hij zegt? „Wat kan ik er aan doen? Ik heb geen studiekop." „Als dat inderdaad zo is, kan die jon gen er niets aan doen." „Liefje, het spreekwoord zegt: met onwillige honden is het kwaad hazen vangen. Als dat kereltje zich inspant, kan hij in elk geval verder komen. Als je hem hoort lezen, zou je zeggen: nou die heeft weinig kans van slagen om over te gaan van twee naar drie. En hij zit nota bene in vier. Daar komt nog dit bij: ik heb de cijferlijst nagekeken van m'n voorganger: allemaal zessen en zevens. Van mij is tot nog toe zijn hoog ste cijfer een vier geweest. Plus enkele tweeën en drieën. Dat jong kan niet anders dan stiekum de klas opstoken, grijnzen en in het speelkwartier is hij de aanvoerder. Wat hrf zegt, gebeurt. Daar heeft hij het hoogste woord. Maar in leren is hij een nul." Dinie zit na te denken. „Dat is moei lijk, Evert. Je zult tot op zekere hoogte hier je moeten aanpassen an de bestaan de toestand. Dat zal voor jou moeilijk zijn, dat weet ik. Toch lijkt het me ver standig die Bijvank niet tegen je in het harnas te jagen. Jij bezigde een spreek woord ik wil het ook doen in dit ver band: met hoge heren is het kwaad ker sen eten." Ook al bent u met velen, voor de in wendige mens onderweg wordt eveneens goed gezorgd. serves. Vandaar de steeds toenemende concentratie ook in deze wereld. De manmoetvliegtuigen zullen het schif tingsproces versnellen. De Boeing 747 is het eerste reuzenvliegtuig dat voor de burgerluchtvaart in serie wordt ge produceerd. Vorig jaar heeft de Panam de machine jn gebruik gesteld. De KLM volgde begin dit jaar. Het toestel biedt plaats aan 354 passagiers, die boven dien veel meer ruimte hebben dan in de oudere toestellen. Ze kunnen de benen strekken en zonder het hoofd te stoten gaan staan. De passagiers zitten in ver schillende compartimenten die kleine zaaltjes lijken - en die allemaal een eigen keukentje hebben, omdat de ravi taillering van deze hoeveelheden passa giers bijzondere eisen stelt. De gewel dige cabine is zo groot, dat men zich meer in een bioscoopzaal (lan in een vliegtuig of een bus waant. Brede mid denpaden maken bovendien een wande lingetje onderweg heel goed mogelijk. De eersteklas passagiers hebben daarbij nog het voordeel van een bar-lounge, die via een fraai trapje is te bereiken en waar men op zijn gemak en zittend op een comfortabele bank een drankje kan nuttigen. De Boeing 747 is niet al leen groot, ze verleent het vliegen bo vendien een heel nadere dimensie. De cabine is zes meter breed, de piloot zit liefst negen meter boven de grond als het vliegtuig stilstaat en de top van de staart komt gelijk met de vijfde verdie ping van een flatgebouw. Als men het toestel dat met zijn 70 meter lengte niet met pijn op een tennisbaan past helemaal voor charters zou ombouwen, kan het plaats bieden aan 500 passa giers. De betere accomodatie voor de lijndiensten beperkt het aantal echter tot rond de 360. PENSIOENOPBOUW Het veranderen in gustige zin van de bestaande pensioenvoorzieningen in het De man knikte. „Ik weet het, Dinie. Daarvan ben ik me terdege bewust. Er is nog iets. Natuurlijk heb ik die cijfer lijst met het hoofd besproken. Men stelt zich hier op het standpunt, dat de kin deren allemaal overgaan naar de vol gende klas. Zitten blijven is hoge uit zondering, als het beslist niet anders kan. Wel, ik ben van plan meneer straks niet mee te nemen naar de vijfde klas. Dan is hij ditmaal die hoge uitzonde ring. Trouwens, dat heb ik vanmiddag al aan de baas gezegd." „En wat zei hij daarop?" Dinie kijkt hem nieuwsgierig aan. „Daarin laat hij mij gelukkig vrij. Mijn mensen dragen daarvoor zelf de verantwoording, was zijn commentaar." „En durf je die verantwoording aan?" „Zeer beslist. Ik weet best, dat ik hiervoor Bijvank op m'n dak zal kijgen, maar ik zal proberen 't hem uit te leg gen. Het is net als Van Bragen zei, ik draag de verantwoording en daarom gaat hij niet mee naar de vijfde." „O ja, jullie gaan elk jaar met je leerlingen mee naar de volgende klas, he?" „Ja. Tot en met de vijfde. Daarna be ginnen we weer bij drie." „Doe in elk geval maar voorzichtig, Evert. En maak je alsjeblieft niet kwaad." bedrijfsleven is een ingewikkelde zaak. Er is al veel over gediscussieerd, ook in de Stichting van de Arbeid, het privaat rechtelijke overlegorgaan tussen werk nemers en werkgevers. Uit een interim rapport van de pensioencommissie uit de Stichting blijkt dat de gehele aan passingsprocedure om tot een waarde vaste pensioenregeling van zeventig procent van het eindloon te geraken, met inbegrip van a.o.w., nog drie jaar zal duren. De molens van de S.E.R. en het Rijk moeten de voorstellen nog eerst vermalen en die malen wel zeker, maar erg langzaam. Na het tot stand komen van een wettelijke regeling zal het nog twaalf jaar duren eer de rege ling volop in werking is. Oudere werk nemers blijven dus voorlopig nog in de moeilijkheden zitten, ook ten aanzien van het pensioenverlies bij verandering van betrekking. De realisatie hangt me de af van de offers, die werknemers op dit punt willen brengen. Velen zullen een uiting van teleur stelling niet kunnen onderdrukken bij het lezep van dit bericht. Zij zullen zich afvragen of er niet sneller gewerkt kan worden. Nadat er vijf jaren door middel van een wereldoorlog hard was gewerkt aan de verarming van dit werelddeel, wist men in enkele jaren een basis pensioenvoorziening tot stand te bren gen voor iedereen. Nu stijgt de welvaart met meerdere procenten per jaar. Men stuwt de reële lonen met forse rukken naar boven. Bejaarden wil men nu nog 15 jaar laten wachten eer zij volop aan hun welvaartstrekken komen. Het komt ons voor dat men in deze zaak wel aan een stroomversnelling mag werken en dat uiterlijk over 10 jaar toch alles in kannen en kruiken moet zijn. Wij zien anders nog eerder een algemene Euro pese pensioenverzekering tot stand ko men dan een landelijke. Laat men in de aandrang tot verbetering van de arbeids voorwaarden de pensioenvoorziening ge rust laten voorgaan. Het wordt de hoogste tijd. Bij het aangekondigde tem po zal er in de achterkameren van de verzekeringsmaatschappijen hard ge lachen worden. (Nadruk verboden) „Ik probeer me tenminste zoveel mo gelijk in te houden." Enkele dagen voor de aanvang van de zomervakantie begonnen de moeilijk heden vorm aan te nemen. Tijdens het speelkwartier liep Evert met de beide andere onderwijzers wat op en neer. Op een gegeven ogenblik hoorde Evert bo ven de stemmen van andere jongens uit de harde stem van Chris Bijvank, tij dens het bokspringen: „Hé, lamstraal trek die kop van je wat in, anders schop ik hem nog van je donder!" Meteen is Evert aktief. Hij draait zich naar de spelende kinderen. „Chris kom eens hier!" De jongen is helemaal niet geïntimi deerd. Met een lachend gezicht loopt hg naar de onderwijzer. „Wat hoorde ik daar?" vraagt deze, zijn wenkbrauwen gefronst. „Wat bedoelt u?" „Begrijp je werkelijk niet, wat ik be doel?" Wat zei je zoëven?" De jongen haalt zijn schouders op. „Weet ik hetIk zeg zoveel, als we aan het spelen zijn." Evert knikt. „Dat hoorde ik. Van wie leer je dat fraais?" „Ik snap niet, waar u het over hebt," zegt de jongen, nog altijd grijnzend. (Wordt vervolgd.) Met de „Jumbo-jet" naar de zon.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1971 | | pagina 1