NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND Meester Veswijk zet door 37STE JAARGANG No. 34 29 JANUARI 1971 LANGS DE STRAAT LAND- EN TUINBOUW de scheldebode REDACTEUR ADMINISTRATEUR s J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN MARKT 19 TELEFOON (01130) 1381 GIRO 2 84 25 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 2,15 per kwartaal Franco per post f 4,40 per halfjaar Advertentieprijs 1-25 mm f 4,50, verder 18 cent per mm Excl. 4 B.T.W. Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur Verschijnt des vrijdags UITGAVE DRUKKERIJ F. VAN DER PEYL - KRUININGEN N.V. ONTEVREDEN Het leek zo'n eenvoudig zaakje: de verdachte gaf toe een auto te hebben gestolen en de auto was teruggevon den. Maar dan leeg. De persoonlijke eigendommen van de eigenaresse waren door deze autodief ergens in het water gegooid. „Hij deugde niet", mopperde de jeug dige delinquent vanachter enkele zwaar- behaarde lippen. „Ik heb meer de indruk, dat niet deugde", antwoordde de politierechter. „Ze mot die kar 's laten nakijken, want er valt niet mee te rijen". „IJ hoeft er helemaal niet mee te rij den". „Maar 'tis een gevaar op de weg..." De justitie is van mening, dat een gevaar bent op de weg, en dat u beter een tijdje kunt worden opgeborgen!" „Ik heb er vergeefs an zitten prut sen, maar ik kreeg 'm heel niet meer op gang. 'tls een waardeloze rotkar". „U mocht er helemaal niet aanko men, dus u had er ook niets aan te prutsen. U hoefde die wagen niet op gang te brengen, want u mocht er niet eens in rijden. En u spreekt uzelf te gen, want juist doordat u hem wèl op gang kreeg, kon u er mee wegrijden. U bent er toch zestig kilometer verder mee gekomen. Hoe hebt u hem dan op gang gekregen?" „Gewoon... contactslot eruit gehaald en een schakelaar ervoor in de plaats". „O, dus u hebt er kennelijk de tijd voor genomen. En wat hebt u er nog meer aangeprutst?" „M'n eigen nummerbord erop, natuur lijk. En wat leuke grieten". „Eigen nummerbord? Het kenteken hoort bij een auto, dus u hebt er een valse kentekenplaat opgeschroefd. En dat hebt u dan nog midden op de mo torkap gedaan ook, zodat die vernield werd. Bovendien bezat u helemaal geen papieren, zelfs geen rijbewijs, dus u kon geen nummer hebben. Hoe kwam u aan die borden?" „O, die had ik 'ns een keer ergens vandaan". „Ook gestolen zeker. En toen u die kentekenplaten had, moest er nog eens een auto tussen". „Maar niet zo'n beroerde". „Hoho, u hebt 'm helemaal zelf uit gekozen. D'r is geen mens die u juist deze auto heeft aanbevolen. Zelfs de eigenaresse niet, want die sliep die nacht". „Ik heb 'm niet 's nachts gehaald, maar gewoon overdag. Geen mens let d'r op, als je daar een box openmaakt en een auto eruit rijdt". „Ja, dat is het grote nadeel van die moderne mensenpakhuizen", verzuchtte de politierechter. „Er wonen zoveel mensen boven elkaar, dat je niet meer weet, wie er nu met de auto voor de deur bezig is". „Ik heb daar zeker een uur met die schakelaar staan hannesen", zei de 21- jarige knutselaar onbeschaamd, „en geen mens heeft in de gaten, dat je in die boxen niet thuishoort. Ik kon een zoon van een buurman wezen". „Gelukkig maar, dat de politie deze auto zag staan op dat bospaadje en bij inspektie dat vreemde schakelaartje zag". 1 „Ja, dat was stom van me, om hem daar neer te zetten. Maar ik kon 'm toch ook moeilijk bij m'n pa voor de deur zetten. Die wéét, dat ik geen rij bewijs heb en geen auto kan betalen". De rechter begreep hieruit, dat de bebaarde knaap banger was voor z'n vader dan voor betrapping door de eige naresse. En de officier begreep, dat hij met een onbeschaamde vlegel te doen had, die niet alleen brutaal een ander mans auto wegnam, maar die ook nog praatjes had over de kwaliteit van die auto. En het ergste vond de officier, dat hij allerlei waardevolle papieren, waaronder diploma's van de eigenares se, in de rivier gemikt had, zodat deze werkende vrouw ernstig gedupeerd is. Hij eiste daarom drie maanden onvoor waardelijke gevangenisstraf. „En beslist geen boete, anders betaalt pa en gebruikt deze rekel z'n vrijheid om een betere wagen te pikken. De rekel kreeg het laatste woord. „Ze mot maar 'ns beginnen met een nieuwe accu te kopen. Eerder kom ik niet terug", zei hij. „Kom jij maar over drie maanden te rug", oordeelde de politierechter, „zo lang bergen we je dan wel op". (Nadruk verboden) d' ARGENTY VOORKOM DIARREE BIJ BIGGEN Jaarlijks worden in ons land acht mil joen biggen geboren en nog steeds wor den de aantallen varkens op fok- en mestbedryven groter. Dit heeft tot ge volg dat de behandeling vooral van het individuele dier meer op de achter grond komt en dat de nadruk nu meer wordt gelegd op maatregelen om ziek ten in een groep dieren zoveel mogelijk te voorkomen. Want, voorkomen is al tijd nog beter dan genezen. Niettegenstaande uitgebreide hygiëni sche maatregelen, heeft men veelvuldig te kampen met maagstoornissen, welke zich openbaren door het optreden van diarree. De grote schade welke deze ziektebij biggen jaarlijks veroorzaakt, neemt steeds groterer vormen aan. Bestrijding is dringend noodzakelijk. Zeer goede resultaten zijn bereikt door het toedienen van TRIBO-STOP in pasta-vorm. Dit nieuwe middel ter voorkoming en genezing van diarree, is voor het dier volkomen onschadelijk, het vee kan nor maal worden gevoederd. Door toepassing van deze pasta ver liezen de dieren geen gewicht en zullen kalveren en biggen 14 dagen eerder slachtrijp zijn. Wil men een zo hoog mogelijk rende ment in de biggenfokkerij behalen, dan is het zaak geen middel onbeproefd te laten, want een gezonde veestapel is goud waard. LOOD VERONTREINIG ING LANGS AUTOWEGEN Benzine bevat een giftige loodverbin- ding, waarvan het gehalte op ongeveer 500 mg lood per liter kan worden ge steld. Op grond van het benzineverbruik kan worden geschat, dat er per jaar een miljoen kg lood in de atmosfeer op en om onze wegen terechtkomt. Met deze conclusie vind Dr. J. Th. L. B. Rameau van het L-jdrijf slaboratorium voor Grond- en Gewasonderzoek te Oos terbeek zijn onlangs gehouden radio causerie aan over het probleem van loodverontreiniging voor vee en gewas langs autowegen. Het straatvuil van de verkeersweg langs het Bedrijfslaboratorium te Oos terbeek bleek bijna 600 mg lood per kg te bevatten, globaal 50 maal de nor male hoevelheid voor grond. Omtrent de toelaatbare hoeveelheid lood voor mens en dier lopen de meningen uiteen. Van medische zijde wordt voor de mens 1 mg per dag als bovengrens aangehou den. Bij de huisdieren zouden kippen en rundvee het gevoeligst zijn. De Commis sie „Voedermiddelenrecht" van de EEG heeft als maximumwaarde voor het vee voer 10 delen per miljoen in de droge stof voorgesteld. Dit zou op 150 mg lood per dag voor een volwassen koe neer komen. Op welk niveau liggen nu de loodge- halten van gewassen langs autowegen? Het Bedrijfslaboratorium voor Grond en Gewasonderzoek heeft de laatste ja ren verscheidene monsters onderzocht om hierover gegevens te krijgen. Ook zijn loodbepalingen uitgevoerd voor in stellingen, die zich met het probleem van de luchtverontreiniging bezighou den. De hoogste gehalten zijn in het gras van de middenberm van autowegen ge vonden. Hier kwamen gehalten voor van 500600 mg lood per kg droge stof, de zijbermen bevatten 130140 mg. Maar ook het gras op bedrijven langs auto wegen bevat nog 30 h 40 mg per kg droge stof. Dergelijke gehalten werden ook in kuilvoer gevonden. Een koe zou dus met ongeveer 5 kg droge stof van dit voer reeds haar maximaal door de EEG-commissie voorgestelde dosis lood binnenkrijgen. Het schijnt, dat dit lood niet of wei nig via het bloed in de melk terecht komt. De loodgehalten in melk zijn laag. Een en ander hangt van de hygiëne bij het melken af. tot en met 6 februari GOUDEN RINGENf 25,— COLLIER plus HANGER van f 120,— nu 80,— STALEN HORLOGEBANDEN 2,50 EN NOG VELE ANDERE KOOPJES HORLOGER JUWELIER OPTICIEN TELEFOON (01102) 1223 DIJKWELSESTRAAT 22 KAPELLE - BIEZELINGE Ook consumptiegewassen kunnen veel lood bevatten. Dit geldt vooral voor granen, koolsoorten, sla en andere groentegewassen, waarvan de boven grondse delen worden geconsumeerd. Het loodgehalte van gewassen die langs de autosnelwegen worden geteeld is 8 20 maal hoger dan normaal. Bij een toename van het benzineverbruik van 10 per jaar betekent zulks, dat deze loodverontreiniging voor de toekomst zonder meer als verontrustend moet worden beschoupwd. Het is daarom noodzakelijk, dat dit probleem ruime aandacht krijgt bij het onderzoek naar de invloed van luchtverontreiniging. ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", MARKT 19, KRUININGEN met bysluiting van een postzegel van 25 cent voor doorzending van uw brief Wy willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven zo mogel\jk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Staatscourant. Kan iedere Neder lander zich abonneren op het Staatsblad of Staatscourant? Is de Staatscourant en Staatsblad hetzelfde? Zo niet, wat voor verschil zit hier in? Hoeveel kost een abonnement op beide uitgaven? De Nederlandse Staatscourant is een officiële uitgave van het koninkrijk der Nederlanden, die elk© dag van maandag tot en met vrijdag verschijnt van de pers van de Staatsdrukkerij en Uitge versbedrijf, Christoffel Plantijnstraat, 's-Gravenhage. Zij verschaft mededelin gen betreffende het koninklijk huis, ko ninklijke onderscheidingen, personalia, d© ministeries, het kabinet van de vice- minister-president, het algemeen werk loosheidsfonds, het college van rijksbe middelaars, de Raad van State, de So ciaal-Economische Raad, de Sociale Ver zekeringsraad, de Staatsbladen, de Sta- ten-Generaal, de Tractatenbladen, ge rechtelijke aankondigingen, officiële ad vertenties, plaatselijke- en provinciale besturen. De publikaties betreffende de Staatsbladen bestaan in de Staatscou rant alleen uit vermelding van de recen te uitgaven, die bevatten d© koninklijke besluiten, waarvan wij u hierbij enige voorbeelden geven uit 1968: art. 32 Be sluit van 22 januari 1968 tot wijziging van het Besluit Geldelijke steun volks huisvesting. nr. 49 Besluit van 7 febru ari 19-68, houdende wijziging van het kwe©kschooleindexamenbesluit Stbl. 1955, 409). Uit de aard der bovenge noemde onderwerpen kunt u wel aflei den welke instanties en bedrijven er be lang bij hebben. In iedere openbare lees zaal zult u ze wel ter inzage kunnen krijgen. De abonnementsprijs van de Staatscourant bedraagt momenteel 54,- per jaar, losse nummers 0,35. Bond van huiseigenaren. Is er in Nederland een vereniging of bond van huiseigenaren en zo ja, wat is het adres De Nederlandse Bond van Huis- en Grondeigenaren is gevestigd in 's-Gra venhage, Toumooiveld 3, telefoon (070) 111662. Jan Olieslagers. Kunt u mij enige inlichtingen verstrekken over Jan Olie slagers De in 1883 in Antwerpen geboren Jan Olieslagers was een echte sportsman. Hij heeft inderdaad een eigen vliegtuig bezeten en wel een Bleriot-eendekker met 60 pk motor en vloog daarmee op 24 augustus 1910 in Utrecht, op het ter rein achter de Geniekazerne op een hoogte van 50 meter. Als bijzonderheid wordt hierbij nog vermeld dat alleen ge vlogen werd bij nagenoeg volkomen windstilte in de late namiddag, waarbij een zijden zakdoekje als windvaan dienst deed. Hing het niet stil, dan werd er niet opgestegen.Jan Olieslagers was in Nederland niet onbekend. Hij heeft behalve in Utrecht nog vliegdemonstra- ties gegeven in Groningen (1911), Zwol le, Nijmegen, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Bij het vliegveld Deume nabij Antwerpen is voor hem een stand beeld opgericht, waarbij hij de jeugd wijst op de belangrijke positie die de luchtvaart eens zal innemen in het da gelijks leven. Borie. Wat betekent het Franse woord „borie"? Dit in verband met de Franse film La maison des bories. Ik weet een huis dat „La borie basse" heet, dat „Lage boerderij" zou beteke nen. Het Franse streekwoord „borie" heeft de betekenis van een koepelvormige schuilhut voor de schaapherders, iets dergelijks als de „Sennhütte". Maar in de titel van het boek van Simona Ratel en van de gelijknamige film, wordt de naam met een hoofdletter geschreven, zodat wij moeten aannemen dat hier de familienaam wordt bedoeld van de hoofdpersoon in dit boek. Stamboomonderzoek. In ons num mer van 15 januari beantwoordden wij een vraag van een lezer die bezig was met een genealogisch onderzoek. Het blijkt echter dat de gegevens in ons antwoord enigszins verouderd waren en er dus een kleine correctie nodig is. Van de zijde der Ned. Genealogische Vereniging maakt men er ons op attent dat de heer J. T. v. d. Ham al sedert geruime tijd zich niet meer met de aan melding van nieuwe leden kan bezig- houdn, en dat het adres der Vereniging is „Burgerweeshuis, Cattenhagestraat te Naarden" en voor correspondentie post bus 974, Amsterdam. Af gezien van voor lichting hoe men een genealogisch on derzoek kan instellen en het hopenlijk contact leggen met anderen, die met hetzelfde doel zoeken, moet het eigen lijke werk toch zelf gedaan worden. De verzamelingen der Vereniging kunnen soms veel hulp bieden. Daar het ver enigingswerk door alle medewerkers on bezoldigd en vrijwillig in de vrije tijd wordt gedaan, is de boekerij en leeszaal slechts geopend op zaterdag van 11 13 en van 1416 uur; hier zijn dan veel al leden aanwezig, die de beginnende wegen die ingeslagen moeten worden, kunnen wijzen. In het maandelijkse or gaan „Gens Hostra" worden onder ze kere voorwaarden vragen opgenomen, doch deze moeten punten betreffen, waar een eigen onderzoek vastgelopen blijkt. door GERRIT FRANSEN 7) Frans heeft hem nagekeken. „Verrek, broer, in wat voor rotdorp ben jij terechtgekomen? Zijn het hier allemaal van die blikken dominees? Ik dacht vast en zeker, dat-ie dominee was..." Dinie heeft binnenpretjes, want ze weet, dat Evert helemaal niet van zul ke krasse uitdrukkingen houdt. Evert en Frans zijn tegenvoeters: de een de be schaafde onderwijzer, die nog altijd stu deert om bij te blijven; de ander de kei harde zakenman, dagelijks omgang heb bende met architecten en aannemers, die in de bouwwereld een goed naam heeft. In zijn mond wat ruw, maar hij be doelt het helemaal niet zo. Dinie mag hem desondanks, want Frans' onver schilligheid is maar show. „Je moet niet enkel oordelen naar het uiterlijk, Frans", probeert Evert hem aan het verstand te brengen. „Alle men sen zijn niet hetzelfde", antwoordt hij op kalme toon. Maar zelf is hij ook niet zo enthousiast over deze nieuwe collega. Gedurende enkele minuten hebben ze entre nous in de lege hal staan praten, terwijl Dinie en Frans weer aan het me ten waren in de grote kamer. Hanekam zei onder meer: „Ik hoop, dat jullie ker kelijk meelevend zijn, want zulke men sen hebben we hier hard nodig. Dale woud begint Laodieea-vormen aan te nemen. Dat is een kwalijk teken". Terug op hun zolderkamer in de stad, als Frans al lang weer naar huis is, vertelt Evert aan zijn vrouw, wat de man gezegd heeft. En voegt er een vraag aan toe: „Zijn wij eigenlijk ker kelijk meelevend, Dinie? Wat zou hij daar eigenlijk onder verstaan?" Dinie vat het vooralsnog luchtig en ook nuchter op. „O, dat bemerken we te zijner tijd wel. We gaan op gezette tijden naar de kerk en als ze bij ons aankloppen voor een bijdrage, sturen we ze nooit zonder weg. Wat willen ze daar nog meer? Als je maar niet zo gek bent om een der gelijk baantje aan te nemen. Ik zie jou al schuiven in zo'n zwart pak..." Ze proest het uit. „Als je je maar beheerst, hoor, zo dra we daar zijn. Het dorp lijkt me nogal wat zwaar op de hand. Daarom zullen we ons een beetje moeten aan passen". De laatste dag voor de paasvakantie is er na schooltijd een intieme bijeen komst in Everts lokaal, want het ka mertje van het schoolhoofd is daarvoor te klein. Er worden vriendelijke woor den gesproken, niet alleen door het hoofd, maar ook door de voorzitter van het schoolbestuur. En tenslotte spreekt een collega namens de andere leerkrach ten. Er zijn een paar presentjes: Evert neemt alles in dank aan en weet, het zijn boeken. Daarna spreekt hij zelf, op zijn gewone, rustige manier. Dat het hem spijt weg te moeten gaan, maar een huis, en bovendien een nieuwbouw woning, is te verleidelijk. Tenslotte moet je als getrouwde man ook rekening hou den met je vrouw. Hij zegt hier altijd met plezier gewerkt te hebben en goede herinneringen meeneemt naar zijn vol gende school. Er is wat te drinken. Men steekt een sigaret of een sigaar op. En er wordt nog wat gebabbeld. Tot het moment van afscheid nemen er is. Evert drukt han den, hij krijgt schouderklopjes en dan is het voorbij. Als hij op straat loopt, kijkt hij nog eens naar de school, waar hij zes jaar „meester" is geweest. Over drie weken zal hij voor een nieuwe klas staan. In Dalewoud. Het streng ortho doxe dorpje met vijf verschillende pro testantse kerken, de een nog zwaarder dan de ander. Hoe ter wereld hebben ze daar al die tijd de schooleenheid kun nen bewaren? Eén christelijk-nationale school voor het hele dorp Plus een kleine openbare. Maar dat doet er alle maal niet toe. Als het hem niet bevalt, wat let hem om opnieuw te gaan sol liciteren HOOFDSTUK IV Dalewoud is niet goedkoop Gedurende enkele dagen hebben Dinie en Evert het druk. Maar Frans heeft heel welwillend zijn vrachtauto en één van zijn mensen beschikbaar gesteld. De wagen is stevig en zal zeer zeker al hun bezittingen kunnen bergen. De chauf feur is een boom van een vent, die een beetje lacht, als Evert met moeite een fauteuil probeert te verzetten. „Laat mij dat maar doen, meneer", adviseert hij goedhartig. „Wij zijn dit werk gewend". In de loop van de ochtend zit alles er in en wordt er opnieuw afscheid geno men. Waarna men wegrijdt, richting Dalewoud. Voor in de middag wordt het dorp en het hoekhuis, waar de vitrage al hangt, bereikt. Er staan twee boerenjongens te wachten. Even kijkt Evert verbaasd, maar dan herinnert hij zich de belofte van zijn nieuwe baas: „Ik zorg voor een paar stevige jongens uit de hoogste klas om een handje te helpen". Vele handen maken licht werk. De jongens grijnzen verlegen, maar de chauffeur heeft blijkbaar al vaker met dit soort werk te maken gehad, want hij commandeert dadelijk: „Hier, mien jon, vat maor es an". De aangesprokene kijkt wat wantrou wend, doch de chauffeur vertrekt geen spier. En al spoedig is iedereen in de weer. Uitladen gaat sneller dan er in stoppen. Binnen een recordtijd staat al les binnen. Evert wil de chauffeur een extraatje geven, doch de man kijkt hem verwonderd aan. „We zetten eerst alles op z'n plaats, meester. De dag is nog lang niet om". Het is twee dagen rommelig, maar beiden ontdekken, dat ze in elk geval hartelijke buren hebben. De eerste avond al wordt er gebeld en staat er een glim lachende jongevrouw op de stoep. „Ik ben uw buurvrouw", zegt ze, „van hiernaast". Ze wijst naar de linkerkant. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1971 | | pagina 1