NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
OVERDENKING
35STE JAARGANG
No. 48
9 MEI 1969
.V.V.D.' in Reimerswaal
'if UI EC EN
i>m f
Vertel eens een
verhaalin foto's
mm
VOOR BABY'S HUIDJE
de scheldebode
REDACTEUR ADMINISTRATEUR
J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN
MARKT 19 TELEFOON (01130) 1381 GIRO 2 84 25
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,95 per kwartaal
Franco per post f 3,90 per halfjaar
Advertentieprijs 1-25 mm f 4,25, verder 17 cent per mm
Excl. 4% B.T.W.
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
Verschijnt des vrijdags
UITGAVE
DRUKKERIJ F. VAN DER PEVL - KRUININGEN N.V.
Ik acht mij verplicht uw redaktie
dank te zeggen voor overname van mijn
initiatief om de politieke partijen wel
ke nu in de onderscheidelijke gemeente
raden zijn vertegenwoordigd, gelegen
heid te geven in uw blad te schrijven
over de toekomstige gemeente „Reimers
waal".
Ik hoop gaarne, dat alle partijen van
deze gelegejnheid gebruik willen ma
ken, temeer daar het mij gebleken is,
dat t.a.v. de nieuw te vormen gemeente
nogal wat misverstanden bestaan en
het b.v. velen onbekend is, dat de ge
meenteraad het hoofd van de gemeente
is en de burgemeester door de Kroon
wordt benoemd. Verder blijkt het o.m.
lang niet algemeen bekend te zijn dat
de gemeenteraad van Reimerswaal o.o.v.
in de tweede helft van dit jaar zal moe
ten worden gekozen op dezelfde wijze
als voorheen gemeenteraadsverkiezingen
plaats vonden.
Het zal de lezers nu duidelijk zijn,
dat tegen de verkiezingsdatum de ver
schillende partijen onder het bezigen
van duidelijke taal zich in de verkie
zingsstrijd zullen werpen teneinde elk
voor zich een zo sterk mogelijke ver
tegenwoordiging in de nieuwe raad te
verwerven. Wij mogen ons gelukkig
prijzen, dat in ons land vrije verkiezin
gen op democratische wijze plaats vin
den. Het is beslist noodzakelijk, dat in
bestuursorgafnen diverse partijen ver
tegenwoordigd zijn.
Bij herindeling van gemeenten wil
het nog al eens voorkomen dat enkele
plaatsen of bevolkingsgroepen daarin
zich ongerust maken of hun belangen
in het nieuw te vormen bestuursorgaan
wel voldoende zullen worden behartigd,
terwijl ook meermalen personen zich bij
de kandidaatstelling gepasseerd voelen.
Men heeft dan de neiging over te gaan
tot het indienen van z.g. dorps- of vrije
lijsten.
In de gegeven omstandigheden en na
bestudering van de beschikbare cijfers
betrekking hebbende op het aantal
stemmen hetwelk per dorp in Reimers
waal kan worden uitgebracht moet in
diening van dergelijke lijsten ten sterk
ste ontraden worden, aangezien het niet
mogelijk zal zijn per dorp voor een der
gelijke lijst de vereiste kiesdeler te ha
len, hetgeen tot gevolg heeft, dat de
op deze lijsten uitgebrachte stemmen
juist ten goede zullen komen aan die
partij (en) waarvoor ze zeer zeker niet
zijn bedoeld.
De enige juiste en democratische hou
ding is geen aktiviteiten te ontwikkelen
wanneer men niet voor kandidaatstel
ling in aanmerking kan komen.
Reimerswaal zal in zijn geheel de best
mogelijke behartiging krijgen wanneer
de bevolking zuiver politiek gericht zal
stemmen want men diene niet uit het
oog te verliezen, dat deze raad zéér
belangrijke besluiten zal hebben te ne
men.
Zo zal zij moeten besluiten wddr het
gemeentehuis moet komen, zij zal de
gemeentesecretaris, de gemeente-ont
vanger, de directeur gemeentewerken
e.a. moeten benoemen en nog meerdere
vérstrekkende besluiten dienen te ne
men.
Gezien bovenstaande is het alleen
verantwoord een raadszetel te aanvaar
den wanneer men deze wil waar maken
in die zin, dat men als raadslid zich de
problemen en mogelijkheden Reimers
waal betreffende terdege bewust dient
te zijn en men bereid is zich voor deze
gemeente geheel in te zetten.
Uiteraard geldt hetzelfde voor de te
benoemen burgemeester, de ambtenaren
en de uit de raadsleden (17 stuks) te
kiezen wethouders.
Onjuiste benoemingen en keuzes kun
nen inplaats van een opkomst van Rei
merswaal te bewerkstelligen het tegen-
overgesetlde in de hand werken.
Reimerswaal zal eerder met proble
men dan met voordeel biedende moge
lijkheden worden geconfronteerd. Ril-
land-Bath, Krabbendijke, Waarde en
Kruiningen immers zijn in hoofdzaak
op de landbouw aangewezen en het is
alom bekend, dat mede door invloed van
niet nader te noemen omstandigheden
de bedrijfsresultaten de laatste jaren
ver beneden de minimum benodigde uit
komsten zijn gebleven. Nu moge het
zijn, dat de landbouw bijzonder goed is
georganiseerd en verschillende instan
ties haar belangen voortreffelijk behan
delen, toch blijft het noodzakelijk, dat
een gemeentebestuur, zodra nodig en
mogelijk, mede zal trachten de belan
gen te bevoegder plaatse te behartigen.
Hetzelfde geldt voor de cultures (vis
serij) te Yerseke. Dit dorp is ondanks
de tot heden bereikte resultaten, met de
afsluiting van de Oosterschelde nog
lang niet uit de moeilijkheden. Gelukki
ge omstandigheden zijn, x dat hiervoor
wettelijke regelingen worden nagestreefd
en ook de organisaties de belangen van
deze bedrijfstakken uiteraard het beste
weten te verdedigen, maar tóch kan een
gemeentelijke begeleiding, welke tot op
heden steeds aanwezig is geweest, van
zeer constructieve invloed zijn.
Hans weert zal over enige jaren een
groot gedeelte van de nu passerende
scheepvaart moeten missen, hetgeen on
der meer voor de op deze vaart gerich
te middenstand van grote invloed zal
blijken te zijn. Een gelukkige omstan
digheid mag het heten, dat bedoelde
scheepvaart toch de gemeente Reimers
waal zal passeren, n.l. door de nieuwe
ScheldeRijnverbinding bij Rilland-
Bath, hetgeen o.m. voor bedoelde mid
denstand uit Hansweert de mogelijk
heden zou moeten bieden de bedrijven
naar daar te verplaatsen. Deze veran
deringen en het feit, dat Reimerswaal
straks twee voor de internationale bin
nenvaart bestemde kanalen in haar ge
meente zal vinden, zullen, hoewel het
beide Rijkskanalen zijn, gemeentelijke
bemoeiingen niet uitsluiten.
Na deze pessimistische aantekeningen
moet worcien gewezen op de mogelijk
heid tot industrievestiging aan het ka
naal door Zuid-Beveland, hetgeen na
opening van de nieuwe ScheldeRijn
verbinding voor kleine industrie in het
vooruitzicht is gesteld, terwijl het voor
Reimerswaal ook van groot belang zal
kunnen zijn, indien de vaste oververbin-
ding met Zeeuws-Vlaanderen, de tunnel,
via Reimerswaal zal worden verwezen
lijkt.
Hoewel vanzelfsprekend de landbouw
alle mogelijkheden voor reorganisatie,
zo die geboden worden, zal aangrijpen
en te Yerseke de recreatiemogelijkheden
nog verder zullen kunnen worden uit
geput, waarbij de omschakeling op
champignons en gevogelte niet onver
meld mag blijven, zal de nieuwe ge
meente zich van de aanvang aan direkt
moeten richten, en zulks is bestuurlijk
MODERN EN SIERL'JK
vy
KAPELLE TEL. (01102) 1223
Vrijdagavond koopavond - Geopend tot 9 uur
van zeer groot belang, op het reeds lang
bestaande „Reimerswaalplan".
Het is zonder meer duidelijk, dat nu
het Westerscheldebekken door de mi
nister is genoemd als alternatief voor
de Hoekse Waard en de industriële ont
wikkeling aan de Westerschei de zich
zeer snel voltrekt, de kansen op ver
wezenlijking van het „Reimerswaalplan"
stijgen. De gemeente Reimerswaal zal
de kans moeten aangrijpen plaats te
bieden voor het aangenaam wonen en
vertoeven, waarbij het gemeentebestuur
door haar aktiviteiten en realisering van
nieuwbouw zeer zal kunnen bijdragen.
Een groter inwonertal zal ongetwijfeld
voor het bedrijfsleven in het algemeen
stimulerend werken om de inwoners
consumptief aan zich te binden.
Bovenstaande beschouwingen zijn van
zelfsprekend niet volledig, maar de af
deling Reimerswaal van de Volkspartij
voor Vrijheid en Democratie zou onder
meer deze belangrijke zaken zo goed
mogelijk behartigd willen zien. Zij hoopt
dat de a.s. gemeenteraadsverkiezingen
voor haar dermate gunstig mogen uit
vallen, dat de door haar gestelde kan
didaten door de kiezers als V.V.D.-frak-
tie in de raad worden gebracht, ten
einde te kunnen meewerken aan ver
wezenlijking van een zo goed mogelijk
leefbare gemeenschap en wanneer nodig
tegenwicht te kunnen bieden wanneer
deze leefbaarheid zou worden bedreigd.
J. GRIEP
Bestuurslid V.V.D. Reimerswaal en
V.V.D.-raadslid gem. Kruiningen
Hansweert, 29 april 1969
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", MARKT 19, KRUININGEN
met bijsluiting van een postzegel van 25 cent voor doorzending van uw brief
Wy willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven
zo mogelyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Foto's overnemen. Ik meen dat
men gedrukte foto's kan overnemen
door wit papier te bestrijken met een
mengsel van benzine en parafine en dit
op de foto's te leggen, hier overheen te
wrijven en hetzelfde te doen met het
dan ontstane spiegelbeeld. Ik heb dit
geprobeerd maar zonder resultaat. Weet
u de juiste verhouding benzine en pa
rafine
Er is geen officiële methode voor het
overnemen van gedrukte foto's, maar
't instituut grafische technieken, Gouw
straat 1, Amsterdam, tel. (020) 94925,
deelde ons het volgende mede: Het is
misschien wel mogelijk dat het op de
door u beschreven wijze gaat, maar hier
voor lenen zich alleen diepdrukfoto's,
zoals die voorkomen in geïllustreerde
bladen, waarbij de gebruikte inkt niet
oliehoudend is. Mocht u ook met deze
foto's geen resultaat hebben, dan wordt
u een xylolbehandeling aanbevolen. Deze
stof is verkrijgbaar bij een drogist of
apotheker.
Godsdiensten. Mijn kennis van de
diverse geloofsovertuigingen is te op
pervlakkig. Kimt u mij titels, auteurs
en uitgevers verschaffen van naslag
werken, waarin ik een beeld krijg van
de essentie van de vele geloofsrichtingen
welke ons land rijk is?
Wij kunnen u de volgende boeken noe
men over de geloofsrichtingen in Ne
derland en de wereldgodsdiensten: De
kaart van kerkelijk Nederland (pocket-
uitgave), door Dr. C. N. Impeta, uitg.
Kok, Kampen; De grote godsdiensten
der wereld, uitg. Gaade, prijs ca. 7,
De vijf wereldreligies door Glasenapp,
prijs ca. 25,
Toneelstukken. Kunt u mij helpen
aan een lijst van toneelstukken die in
de Schouwburg van Amsterdam zijn ge
speeld na de opvoering van Vondels
Gijsbrecht van Aemstel, evt. met opgaaf
van reden waarom dat speciale stuk ge
speeld werd?
Nadat de traditionele opvoering van
Vondels Gijsbrecht van Aemstel ge
staakt werd, is dit jaar op 1 januari
een ander Oud-Hollands stuk opgevoerd
en wel van Gerbrand Adriaansz. Brede-
ro „De Spaanse Brabander" (1617),
waarin de trots en de aanmatiging van
de Zuidnederlandse avonturier belache
lijk gemaakt is. Om de hoofdpersoon
zijn door Bredero kostelijke Amsterdam
se straattypen gegroepeerd. Deze op
voering was als een experiment bedoeld
HET VERHAAL VAN MOEDERDAG
BIJVOORBEELD
Moederdag is een uitvinding die al
een vijftig jaar oud is.
Zoals zoveel, dat bij ons inburgerde,
kwam het uit Amerika tot ons. Dit doet
vermoeden dat de commercie wél peet
stond bij de geboorte van deze dag. Laat
het zo zijn, de commercie heeft vaker
iets waardevols tot stand gebracht bui
ten het eigen werkgebied. Denk b.v.
aan de Nobelprijs, de Rockefeller-foun
dation, enz.
Dat uit diezelfde hoek eén initiatief
kwam ten bate van de meest miskende
groep in onze samenleving is iets waar
we alleen maar blij mee mogen zijn.
Want een miskende groep zijn de moe
ders bepaald wel. Stelt u zich maar eens
voor: 6%-daagse werkweek (ook des
zondags werkt moeder nog ten minste
een halve dag), werkdagen van 10 uur
en meer en dat tegen kost en inwoning
en eventueel dan nog een nachtzoen op
het moede hoofd.
Met Moederdag hebben we tenminste
een aanleiding gekregen iets terug te
doen, iets extra's te doen. Een beetje
extra attent zijn voor haar, die wij als
zo vanzelfsprekend, op haar post vin
den, wat helemaal niet zo vanzelfspre
kend is.
Maak er eens een fijn huiselijk ge
beuren van en houd dat dan vast in
een mini-foto-reportage: het verhaal
van Moederdag, compleet in beeld ge
bracht door de beste amateur-kiekert in
huis, terwijl de anderen zich uitsloven,
eendrachtig de linkerhanden uit de mou
wen stekende om moeder een ontbyt op
bed te brengen, compleeet met knal
groen gekookt ei en thee (handjevol
thee in de pot) waar je een olifanten
huid mee kunt looien.
Stop die kiekjes nu eens niet in een
schoenendoos, maar plak ze in volgorde
op een strook zwart papier en geef ze
dan zo, als nog weer eens een attentie
achteraf aan de hoofdrolspeelster van
één dag. Gun haar de herinnering dat
zij méér is dan een huishoudcomputer.
Mammaaaaaa WéAr is me dit
Wé.ar is me dat
en waardoor dit stuk in de komende ja
ren kan worden gevolgd, is nog niet
bekend.
Bontjas. Hoe kan ik een vet ge
worden kraag van een bontjas reinigen
en hoe kan ik hem het best bewaren in
de zomermaanden? Mag dat in een
plastic hoes?
U kunt de kraag reinigen met tri of
tetra. Het beste is echter de reiniging
te doen plaatsvinden door een chemisch
bedrijf dat zich ook op bontreiniging
toelegt. U kunt uw bontmantel in een
ruime mottenzak bewaren en om de
paar maanden luchten, waarbij hij niet
in de zon mag hangen. Plastic kunt u
beter niet gebruiken, dan kan het bont
niet „ademen". Ook kunt u de mantel
in bewaring geven bij een bontwerker
of een furcleanbehandeling doen geven.
Door deze laatste behandeling wordt
het bont met de eventuele voering stof-,
vet- en motvry.
Welgelukzalig is hij, die de
God Jacobs tot zijn hulp
heeft. Psalm 146 5a.
De God Jacobs?
Ik zet daar eerst een vraagteken
achter. Ik vind dat vreselijk. De God
Jacobs? Maar daar ben ik te fatsoen
lijk voor. Als er nu stond: de God Ezau's
dan zou er met mij nog te praten zijn.
Maar Jacob, dat is zo'n bedrieger. Dat
is zowat de slechtste man uit de Bijbel.
En daar zou God zich mee bemoeien?
Dan bedank ik voor de eer, dan is God
mijn God niet.
Dit vraagteken is dus zo ongeveer de
grootste handicap om God te vinden.
Waarom gaan velen aan God voorbij?
En waarom gaat God aan velen voor
bij? Omdat het niet aansluit. Omdat de
combinatie: „God Jacobs" niet deugt.
Wij zeggen: ik ben zo gemeen niet. Ik
doe mijn plicht en ik doe mijn best, en
ik wil, kort en goed, niet uitgemaakt
worden voor een bedrieger.
En God zegt: „Dan moet Ik u pas
seren, want Ik ben alleen de God Ja
cobs".
De God Jacobs!
Ik waag toch er een uitroepteken
achter te zetten, en hoe langer ik naar
dat woord zie, hoe sterker dat uitroep
teken wordt.
Allereerst, omdat iedereen daar bij
kan. Met dit woord kan ik de straat
op, en de achterbuurt in en ergens drie
hoog een man opzoeken, die zelf zijn
leven vergooid heeft. „De God Jacobs",
dat kan ik daar neerhangen boven zijn
verminkt leven waar niemand meer
mee van doen wil hebben niemand,
behalve God dan. Zo gaat dit woord
glanzen, en ik wens het een plaats toe
op het schrijfbureau van alle predikan
ten en alle verpleegsters en alle sociale
werksters en alle ouderlingen, en alle
arbeiders in Gods Koninkrijk.
Maar dan gaat dit woord ook al meer
glanzen, de God Jacobs omdat ik
daar ook zelf bjj kan. Een mens denkt
altijd te hoog van zichzelf. Ik doe dat
ook. Maar als ik mijzelf leer kennen,
als Gods Geest mijn innerlijk verlicht,
dan val ik om, dan val ik van mijn voet
stuk af, en dan kan ik me soms zó
schamen over mijn „verborgen kwaad",
dat ik het uitschreeuw: „O, God, ik ben
niet meer waardig Uw zoon genaamd
te worden". En dan wordt het uiterma
te zalig, dat er toch maar staat: „de
God Jacobs".
Dan komt er een zachte, vertroosten
de, alles verdringende melodie in: de
melodie van het kruis.
„Want de Zoon des mensen is geko
men, om te zoeken en zalig te maken
dat verloren was" (Luc. 18:10).
(Uit een Dagboek)
WEMELDINGE
Van 11—17 mei 1969
Vrijdag 16 mei: Nieuwe Maan
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
vjn.
n.m.
Zondag
11.58
5.14
5.47
Maandag
0.23
1.01
6.30
6.54
Dinsdag
1.23
1.55
7.20
7.38
Woensdag
2.16
2.41
8.04
8.18
Donderdag
2.55
3.22
8.38
8.55
Vrijdag
3.36
4.01
9.12
9.30
Zaterdag
4.13
4.38
9.47
10.06
Te Hansweert 35 minuten vroeger
Te Yerseke 5 minuten later