Verkeersdrama's
weergegeven in kille cijfers
(assette
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
LANGS DE STRAAT
OVERDENKING
35STE JAARGANG
No. 21
25 OKTOBER 1968
Wettelijke maatregelen worden overwogen
GOUDEN
ïllLLEQEN
de scheldebode
REDACTEUR
J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG
ROUAANSE KAAI 21 TELEFOON (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal
Franco per post f 3,60 per halfjaar
ADMINISTRATIE
J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN
MARKT 19 TELEFOON (01130) 1381 GIRO 2 84 25
Advertentieprijs 1-25 mm f 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE"
Verschijnt des vrijdags
DRUK F. VAN DER PEVL - KRUININGEN N.V.
Binnenkort is de indiening te ver
wachten van een ontwerp tot wijzi
ging van de Wegenverkeerswet betref
fende het rijden onder drankinvloed.
Ook de mogelijkheid van invoering van
minimumsnelheden, het wegslepen van
in strijd met de voorschriften hinderlijk
geparkeerde auto's en maatregelen je
gens degenen, die uit de rijbevoegdheid
zijn ontzet, worden overwogen. Dit al
les staat te lezen in een onlangs gepu
bliceerde nota verkeersveiligheid.
Deze lijvige nota duidt er op, dat men
ook in Den Haag beseft, dat de ver
keersonveiligheid een van de meest ern
stige problemen van de Nederlandse
volkshuishouding is. Het aantal (vaak
jonge) mensen, dat getroffen wordt
door de Moloch van het verkeer, ver
toont ieder jaar een fikse stijging en het
toenemend aantal leger van invaliden
betekent nog eens een extra verliespost
voor onze volksgezondheid en een ge
vaar voor zijn geestkracht.
Hoeveel verkeersongevallen hebben er
jaarlijks in Nederland plaats, onder wel
ke categorieën van weggebruikers val
len de meeste slachtoffers, vinden de
meeste verkeersongevallen binnen of
buiten de bebouwde kom plaats, welke
voertuigtypes leveren de grootste risi
co's?
Bromfiets is zeer riskant.
Blijkens gegevens van het Centraal
Bureau voor de Statistiek nemen de
verkeersongevallen een belangrijke
plaats in op het lijstje van voornaamste
doodsoorzaken. De cijfers spreken het
meest met betrekking tot de overlede
nen van 15 tot 44 jaar. Twintig procent
van hen vond in 1966 door een verkeers
ongeval de dood. Tweede doodsoorzaak
in deze groep was kanker (19 on
middellijk gevolgd door hart- en vaat
ziekten (15%). Opmerkelijk was het
percentage, dat door zelfmoord in de
overlijdensstatistieken terecht kwam (5
Het aantal slachtoffers door verkeers
ongevallen gaf de laatste jaren een
voortdurende stijging te zien. In 1964
bedroeg dit aantal 61.562, in 1967 63.491.
Het aantal dodelijke slachtoffers be
droeg voor die jaren respectievelijk 2375
en 2855.
Wat het aantal slachtoffers naar wij
ze van deelneming aan het verkeer be
treft: de cijfers van 1967 tonen aan dat
het reizen per autobus naar verhouding
weinig riskant is. Het totaal percenta
ge verkeersslachtoffers, dat door mid
del van een autobus aan het verkeer
deelnam, bedroèg 0,4%, een zeer laag
percentage dus. Het rijden per brom
fiets blijkt daarentegen zeer riskant te
zijn. Van de 2855 in 1968 gedode ver
keersslachtoffers reden 560, dat is 20
op een bromfiets! Maar -ook het per
centage gedode voetgangers ligt hoog
(21%), dat is 3% meer dan het aan
tal dodelijk getroffen fietsers. Natuur
lijk neemt het percentage dodelijk ge
troffen bestuurders of inzittenden van
personenauto's de belangrijkste plaats
in (33 Bij vrachtauto's lag het per
centage laag (3%).
37.6
Deze cijfers betreffen alleen het aan
tal dodelijke slachtoffers. Als men de
cijfers betreffende het aantal slachtof
fers (doden èn gewonden) beziet, dan
blijkt dat de bromfietsers met kop en
schouders boven de overige verkeers
deelnemers uitsteken. In 1967 bedroeg
hun aantal 24039 (37,6 tegen 18176
(28,4 berijders en inzittenden van
personenauto's. Fietsers en voetgangers
noteren hier resp. 13,7 en 12,3
Over het aantal gedode bestuurders
heeft het C.B.S. ook gegevens verzameld
maar die lopen niet verder dan tot en
met 1965. De cijfers van dat jaar tonen
aan, dat er 732 bestuurders van perso
nenauto's werden gedood, 431 fietsers en
491 bromfietsers. Het aantal gedode
bromfietsers is ook hier dus naar ver
houding weer zeer groot en dat bewijst
toch wel dat de bromfiets in het moder
ne verkeer een uitermate riskant ver
voermiddel is.
In de kom.
Ook zijn er cijfers gepubliceerd be
treffende het aantal ongevallen per jaar
binnen en buiten de bebouwde kom.
Binnen de bebouwde kom vinden ver
uit de meeste ongevallen plaats. Van het
totaal aantal ongevallen in '67 (225.591)
hadden er 44.816 buiten de bebouwde
kom plaats en maar liefst 180.775 bin
nen de bebouwde kom. Maar de onge
vallen buiten de bebouwde kom hebben
vaker een tragischer afloop.
Het grootste aantal dodelije ongeval
len heeft buiten de bebouwde kom
plaats. Deze tendens vindt men in alle
cijfers van de laatste jaren.
Ontzegging.
Het aantal door de rechter opgelegde
ontzeggingen van de rijbevoegdheid ter
zake van rijden onder invloed nam de
laatste jaren sterk toe. In 1963 was het
aantal ontzeggingen 3195, in 1966 reeds
4452.
Er wordt nu overwogen om degenen,
die de rijbevoegdheid voor een bepaal
de termijn is ontzegd, aan een eventu
eel hernieuwd rij-examen te onderwer
pen. Een dergelijk voorstel moet stellig
worden toegejuicht. Wanneer iemand
voor een jaar het rijden wordt ontzegd,
dan mag men aannemen dat hij na dat
jaar niet meer rijvaardig zal zijn. Dit
zou ook in overeenstemming zijn met de
bestaande regeling volgens welke een
rijbewijs na verloop van de geldigheids
duur gedurende ten hoogste één jaar als
bewijs van rijvaardigheid kan worden
gebruikt bij de aanvraag van een nieuw
rijbewijs.
Maar ook uit preventief oogpunt zou
een dergelijke regeling van betekenis
kunnen zijn. Iedere autobestuurder weet
dan, dat hij bij een eventuele overtre
ding niet alleen kans loopt zijn rijbewijs
een tijd te verliezen, maar bovendien
voor het feit kan worden gesteld dat
hij in dat geval opnieuw zijn rijbewijs
zal moeten halen. Dat zou voor vele be
stuurders wel eens aanleiding kunnen
zijn het borreltje toch maar te laten
staan.
Autokeuring.
Er zijn nog meer aspecten van de ver
keersveiligheid, die momenteel op de
betrokken departementen onderwerp
van studie vormen. Zo wordt een stelsel
van een verplichte periodieke keuring
van auto's overwogen. Hiermee wordt
de betekenis van het voertuig als factor
in de verkeerssituatie erkend. Hoe no
dig dit is zal worden beaamd door ieder
die dagelijks op onze autowegen oude
wrakken ziet rijden, die een bedreiging
vormen voor alle weggebruikers en niet
in de laatste plaats voor de bestuurders
van deze vehikels zelf. Aanbeveling ver
dient een preventief stelsel, dat beoogt
ongelukken bij voorbaat te voorkomen.
Ook de weg speelt een belangrijke rol
als faktor in de verkeerssituatie. Een
woordvoerder van het ministerie van
verkeer en waterstaat zegt ons, dat voor
wat betreft de rijkswegen o.a. gedacht
wordt aan:
a. opheffing van gelijkvloerse kruisin
gen en overpaden, voor zover deze
zich nog bevinden in de oudere dub-
belbaans autowegen;
b. verdubbeling van de rijbaan van be
staande enkelbaans autowegen;
c. reconstructie van rijbanen van oude
dubbelbaans auto (snel) wegen, waar
bij deze aan de moderne breedte van
rijbanen en vluchtstroken worden
aangepast. (Nadruk verboden)
alles voor Baby's huidje
STOFVRIJ AFGESLOTEN
DE SCHUIMBEKKENDE
TWIJFELAAR
„Meneer de officier, ik ben een twij
felaar", sprak de glimmend-glad gescho
ren gladde jongen van omstreeks 38 ja
ren. En hij streek zijn glad achterover
gekamde blonde haren platter tegen het
glanzend schedelvel, om er zo mogelijk
nog gladder uit te zien.
„U mag het wel tegen mij zeggen",
kwam de politierechter tussenbeiden.
„Jawel, u bent mevrouw Justitia", zei
de verdachte, ,,u moet mij maar eens
afwegen in uw weegschaaltje. Dan zult
u wel zien, dat ik hang te schomme
len".
„Volgens de dagvaarding hebt u al
teveel geschommeld".
„Neenee, dat is juist de twijfel. Ik
schommelde helemaal niet. Die politie
man rook dranklucht, maar ik liep hele
maal recht, mevrouw. Ik bedoel menéér
Justitia, wou ik zeggen".
Er moest een hamer aan te pas ko
men om de publieke tribune weer rus
tig te krijgen.
„Volgens het politierapport had u
veertien glazen bier gedronken!"
„Dat klopt. En ik kon ze precies tel
len, meneer eh... Ja, ik ben Limburger,
hé. Van huisuit drinken we 's avonds
een pint of twintig en dat doen ons niks
niemendal meer. Als we daarna nog
gaan schieten, schieten we nog raak
ook".
De gladde jongen was nu koopman in
dit arrondissement en raakte betrokken
bij een verkeersongeluk, waaraan hij
overigens zelf totaal geen schuld had.
Maar de politie moest er rapport van
opmaken, en rook de alcohol. Toen moest
hij mee naar het bureau voor nader on
derzoek. De bloedproef gaf 1,15 promille
alcohol aan, maar dat lag nog ver ge
noeg beneden de thans geldende stan
daard van 1,5 promille.
„Ik wil best een paar salto's maken
om te bewijzen, dat ik mezelf nog test
kan besturen", had de koopman op het
politiebureau had gezegd.
„Het gaat er om, of u een auto kon
besturen", zei de rechter nu.
„Als ik géén bier had gedronken, had
dat ongeluk óók kunnen gebeuren", stel
de de verdachte.
De getuigen verklaarden, dat even
wicht, gang en spraak van de betrokke
ne op het politiebureau „redelijk" wa
ren. Maar men had de man toch een
tijdje vast gehouden, omdat men het niet
aan durfde hem in die toestand met zijn
auto verder te laten rijden.
„Die veertien glazen waren maar klei
ne glaasjes", vertelde de gladde be
klaagde nu, ,,met meer schuim dan bier.
Goed tappen kennen ze niet meer, of ze
willen bier sparen. Ik zat nog te schuim
bekken in de auto".
De officier had gezocht naar wettige
en overtuigende bewijzen, maar kon die
uit de getuigenverklaringen niet verkrij
gen. Daarom wilde hij in dit twijfelgeval
concluderen tot vrijspraak. Toen kreeg
de advokaat van de zeer gladde heer
het woord en die gaf eerst de heer of
ficier groot gelijk (met een buiging) en
schetste vervolgens zijn cliënt als een
uiterst betrouwbaar, soliede en voorzich
tig chauffeur. Daarna kwam hij met
een (geleend) glas uit het café bewij
zen, hoe weinig bier per glas kon wor-
HERENRINGEN
UNIEKE K0LLEKTIE
KAPELLE TEL. (01102) 1223
den gedronken en tenslotte deelde hij
mede, dat die veertien glazen waren ge
bruikt met een tussenruimte van zeven
uur, namelijk acht om een uur of twaalf
en zes 's avonds tussen zeven en acht.
En dat kon hij bewijzen met een verkla
ring van de caféhouder.
Voor de politierechter bleef er toen
niet veel keus meer. Hij wilde het woord
vrijspraak echter verbinden aan een
ernstige waarschuwing in het algemeen
aan de bierdrinkers.
„Ze maken d'r zo'n gewoonte van, veel
glazen bier te drinken, dat ze zelf niet
meer beseffen dat ze een gevaar op de
weg kunnen worden, als ze zo vol al
cohol gaan rijden", sprak hij.
„U moest liever die caféhouders waar
schuwen dat ze teveel schuim tappen",
bromde de gladde. „Zó kom je nóóit
aan de anderhalf promille!"
(Nadruk verboden) d' ARGENTY
lijkt ons wel vanzelfsprekend. A had
moeten bedenken, dat men het met po
gingen tot brutaliseren of intimideren
van de rechterlijke macht nooit ver
brengt. A had tevens moeten bedenken,
dat verkeer en verkeersongevallen een
dergelijke omvang hebben aangenomen,
dat het de individuele automobilist niet
vrijstaat om op eigen houtje en wijze in
te grijpen.
Jaargetijden. Op welke data begin
nen de jaargetijden?
De officiële jaargetijden beginnen niet
altijd precies op de 21ste. De lente kan
namelijk wisselen tussen 21 en 22 maart.
Ook het begin van de winter of de zo
mer kan variëren. De herfst begint op
23 september. Ruwweg kan men zeggen
dat de herfst de 23ste begint en de ove
rige jaargetijden ongeveer op de 21ste.
De meeste agenda's geven nauwkeurig
aan op welke dag, uur en minuut een
jaargetijde begint in een bepaald jaar.
Wereldraad van Kerken. Heeft de
Wereldraad van Kerken ook een aktie
of een protest of iets dergelijks laten
horen na de inval van de Warschaupakt-
landen in Tsjecho-Slowakije?
De Wereldraad van Kerken heeft eni
ge verklaringen in het Engels gegeven,
alsook de Kerken in Tsjecho-Slowakije,
naar aanleiding van de invasie van de
legers der Warschaupaktlanden in Tsje
cho-Slowakije.
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brie!
Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Frits Thors. Draagt de omroeper
van het N.T.S.-journaal, F. Thors, nu
een pruik of niet?
Neen, de heer Frits Thors is van na
ture gezegend met een prachtige, thans
witte haardos.
Invaliditeitsuitkering. Hoe veel kan
ik trekken van de W.A.O. uit de land
bouw daar ik al 10 maanden ziek ben
en de dokters zeggen dat ik invalide
word. Ik heb één minderjarig kind.
Wij kunnen wegens gebrek aan ge
gevens onmogelijk zeggen op welke uit
kering u recht hebt, krachtens de wet
op de arbeidsongeschiktheidsverzeke
ring. Volgens deze wet heeft men recht
op uitkering beneden de leeftijd van 65
jaar, bij een^ arbeidsongeschiktheid van
15 of meer, met een wachttijd van 52
weken, gedurende welke tijd men een
uitkering ontvangt krachtens de ziekte
wet. Is dit laatste met u het geval, dan
behoeft u geen aanvraag in te dienen.
Indien u niet in het genot van zieken
geld bent, dan dient u een aanvraag in
en neemt daarover contact op met de
bedrijfsvereniging waartoe uw werkge
ver behoort. De hoogte van de toekom
stige uitkering hangt af van de graad
van uw arbeidsongeschiktheid, blijkens
het ingestelde medisch onderzoek en van
het dagloon, wat u in uw beroep ver
dienen zou als u niet arbeidsongeschikt
zou zijn geworden.
Bliksem. Bij een hevig onweer was
er een daverende slag, een schemer
lampje in de huiskamer klikte en was
stuk. Had ik gevaar gelopen als ik in
de buurt van het lampje had gezeten?
Volgens uw lezing van het gebeurde
heeft een uitlopertje van de bliksem
(niet de volledige ontlading) een boven
grondse leiding van het lichtnet getrof
fen, waardoor zeer korte tijd een zeer
hoge spanning op de draden kwam te
staan, b.v. 5.000 of 10.000 volt inplaats
van de gebruikelijke 220 volt. De niet-
ingeschakelde lampen en toestellen in
uw huis kregen die spanning niet toe
gevoegd en de schakelaars, hebben deze
overspanning blijkbaar gehouden, omdat
zij zo kort duurde. Maar het wel inge
schakelde schemerlampje kreeg de volle
mep en daardoor smolt het binnenwerk
met de gioeidraad in één Klap weg. Dat
is de zwartachtige rest binnen in het
glas. Het is dus allemaal heel goed af
gelopen. Op uw gebruikelijke plaatsje
liep u dit keer geen gevaar. U mag van
geluk spreken, dat het alleen een uit
lopertje van de bliksem is geweest dat
uw huis langs de lichtleiding aandeed.
Een heviger ontlading zou de schake
laars hebben doen smelten en misschien
radio, televisie enz. hebben vernield. Een
rechtstreekse blikseminslag zou nog
groter schade hebben veroorzaakt.
Strafbaar. Enige tijd geleden knip
perde ik met de lichten van mijn auto
naar agenten om hen er op te attende
ren dat er een bromfietser reed op een
weg waar dit verboden was. Later ont
ving ik een bekeuring. Kunt u mij zeg-
zeggen of ik een strafbaar feit heb ge
pleegd door met mijn lichten te knip
peren
In het algemeen is de dader van een
strafbaar feit strafbaar, tenzij er sprake
is van overmacht of noodweer. Het O.M.
(openbaar ministerie in casu de officier
van justitie) is, volgens de wet, bijzon
derlijk belast met de vervolging van
strafbare feiten. De automobilist (A)
begaat nu een strafbaar feit, om naar
hij zegt de aandacht van de politie
te vestigen op een ander strafbaar feit.
Nu is iemands bedoeling altijd moeilijk
te achterhalen. Bovendien mag men wel
als vaststaand aannemen, dat talrijke
verdachten voor de rechter onwaarheid
spreken of hun daad trachten te ver
goelijken. Het excuus dat A aanvoert
wordt door niets bevestigd (de verbali
sant heeft niets gezien). Het O.M. gaat
zelfs zover, dat het aanneemt, dat het
best mogelijk was, dat er een brommer
(zoals A zegt) geweest is. Maar, zo
zegt het O.M. verder, zelfs in zulk ge
val acht ik A niet gerechtigd de wet te
overtreden en vorder dus straf. Inplaats
van nu het O.M. met zakelijke argu
menten te lijf te gaan, vindt A het ge
oorloofd het O.M. uit te maken voor
iemand die achterlijk is en de tijd niet
begrijpt. Aldus toont A zich een slecht
verliezer, maar laat hij zich bovendien
kennen als iemand, die meent altijd ge
lijk te hebben. Daardoor maakt A zijn
excuus niet aannemelijker. De rechter
kan dus, naar onze mening, uit A's hou
ding ter rechtzitting terecht opmaken,
dat het A niet alleen ging om de politie
te waarschuwen, of dat A een ongewil
de wetsovertreder was. Dat de rechter
de opmerking van A onbehoorlijk vond,
En hij zeide: Loop, spreek deze
jongeling aan, zeggende: Jeru
zalem zal dorpsgewijze bewoond
worden, vanwege de veelheid
der mensen en der beesten, die
in haar midden wezen zal.
Zacharia 2 4.
In het derde visioen ziet Zacharia een
man met een meetsnoer in de hand. Het
blijkt, dat deze man een jonge man is,
een jongeling. Wanneer hem wordt ge
vraagd, wat zijn bedoeling is, antwoordt
hij: Ik ga Jeruzalem opmeten om te
zien, hoe groot haar lengte en hoe groot
haar breedte wezen zal. Deze jongeling
vertegenwoordigt een stuwende jeugd.
Het werk van de opbouw der stad gaat
volgens Israels jeugd veel te langzaam.
Er zit geen schot in. De aanblik van de
half verbrande stad, die daar nu al zo
vele jaren in zulk een desolate toestand
ligt, is haar onverdraaglijk. Om nu al
thans iets te doen, gaat een jongeling
uit om een soort plattegrond uit te leg
gen, en met het meetsnoer uit te meten,
hoe lang en hoe breed de stad moet
zijn, die naar zijn mening zo spoedig
mogelijk opgebouwd moet worden.
Het blijkt Zacharia al spoedig, dat
deze jongeling hoezeer zijn ijver ook
moet geremd worden tegenover de laks
heid van zijn tijdgenoten de toekomst
van zijn stad verkeerd ziet. Het werk
van deze ijveraar moet gecorrigeerd
worden. Een engel moet hem een bevel
overbrengen. Hij moet gaan naar de
man met het meetlint en hem zeggen:
Jeruzalem zal dorpsgewijze bewoond
worden vanwege de veelheid der men
sen en der beesten. Het aantal inwoners
zal namelijk zo groot zijn, dat er geen
sprake meer zijn kan van een ommuur
de stad. Er moge dan op dit ogenblik
nog niet veel te zien zijn de werke
lijkheid zal straks de stoutste fantasie
overtreffen.
Deze boodschap bevat ook ontzaglijke
troost voor onze tijd, waarin de afval
van de Here steeds brutaler vorm aan
neemt. Zeker, de Schrift zegt, dat velen
geroepen zijn en weinigen uitverkoren.
En nauw is de weg en eng de poort,
die naar het leven leidt. Maar als de
Here tot ons spreekt over de toekomst
van Zijn stad, dan laat Hij nooit na te
wijzen op het ontzaglijk grote aantal van
haar bewoners. De stad, die komt, is
een stad, die geen muur hebben kan,
omdat haar inwoners daarvoor te talrijk
zijn. God is begonnen met een hof.
Daarin woonden slechts twee mensen.
God gaat eindigen met een stad. Niet
echter met een stad, zoals wij die ken
nen. Niet een stad, die een mensenpak
huis is. Maar een dorp-stad, een stad,
die tegelijk een Paradijs is. Jeruzalem
zal dorpsgewijze bewoond worden. Ge
loofd zij Jezus Christus. Geloofd zij God.
(Uit een Dagboek)
YVEMELDIN GE
Van 27 oktober2 november 1968
Maandag 28 oktober: Eerste Kwartier
v.m. n.m. v.m. n.m.
HOOGW. LAAGW.
Zondag 7.12 7.36 0.19 12.41
Maandag 8.07 8.39 1.11 1.45
Dinsdag 9.14 10.03 2.17 3.02
Woensdag 10.44 11.29 3.41 4.34
Donderdag 12.07 5.11 5.56
Vrijdag 0.43 1.07 6.29 7.01
Zaterdag 1.35 1.57 7.21 7.46
Te Hansweert 35 minuten vroeger
Te Yerseke 5 minuten later