Verkeersdrama's weergegeven in kille cijfers (assette NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND LANGS DE STRAAT OVERDENKING 35STE JAARGANG No. 21 25 OKTOBER 1968 Wettelijke maatregelen worden overwogen GOUDEN ïllLLEQEN de scheldebode REDACTEUR J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEFOON (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal Franco per post f 3,60 per halfjaar ADMINISTRATIE J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEFOON (01130) 1381 GIRO 2 84 25 Advertentieprijs 1-25 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK F. VAN DER PEVL - KRUININGEN N.V. Binnenkort is de indiening te ver wachten van een ontwerp tot wijzi ging van de Wegenverkeerswet betref fende het rijden onder drankinvloed. Ook de mogelijkheid van invoering van minimumsnelheden, het wegslepen van in strijd met de voorschriften hinderlijk geparkeerde auto's en maatregelen je gens degenen, die uit de rijbevoegdheid zijn ontzet, worden overwogen. Dit al les staat te lezen in een onlangs gepu bliceerde nota verkeersveiligheid. Deze lijvige nota duidt er op, dat men ook in Den Haag beseft, dat de ver keersonveiligheid een van de meest ern stige problemen van de Nederlandse volkshuishouding is. Het aantal (vaak jonge) mensen, dat getroffen wordt door de Moloch van het verkeer, ver toont ieder jaar een fikse stijging en het toenemend aantal leger van invaliden betekent nog eens een extra verliespost voor onze volksgezondheid en een ge vaar voor zijn geestkracht. Hoeveel verkeersongevallen hebben er jaarlijks in Nederland plaats, onder wel ke categorieën van weggebruikers val len de meeste slachtoffers, vinden de meeste verkeersongevallen binnen of buiten de bebouwde kom plaats, welke voertuigtypes leveren de grootste risi co's? Bromfiets is zeer riskant. Blijkens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek nemen de verkeersongevallen een belangrijke plaats in op het lijstje van voornaamste doodsoorzaken. De cijfers spreken het meest met betrekking tot de overlede nen van 15 tot 44 jaar. Twintig procent van hen vond in 1966 door een verkeers ongeval de dood. Tweede doodsoorzaak in deze groep was kanker (19 on middellijk gevolgd door hart- en vaat ziekten (15%). Opmerkelijk was het percentage, dat door zelfmoord in de overlijdensstatistieken terecht kwam (5 Het aantal slachtoffers door verkeers ongevallen gaf de laatste jaren een voortdurende stijging te zien. In 1964 bedroeg dit aantal 61.562, in 1967 63.491. Het aantal dodelijke slachtoffers be droeg voor die jaren respectievelijk 2375 en 2855. Wat het aantal slachtoffers naar wij ze van deelneming aan het verkeer be treft: de cijfers van 1967 tonen aan dat het reizen per autobus naar verhouding weinig riskant is. Het totaal percenta ge verkeersslachtoffers, dat door mid del van een autobus aan het verkeer deelnam, bedroèg 0,4%, een zeer laag percentage dus. Het rijden per brom fiets blijkt daarentegen zeer riskant te zijn. Van de 2855 in 1968 gedode ver keersslachtoffers reden 560, dat is 20 op een bromfiets! Maar -ook het per centage gedode voetgangers ligt hoog (21%), dat is 3% meer dan het aan tal dodelijk getroffen fietsers. Natuur lijk neemt het percentage dodelijk ge troffen bestuurders of inzittenden van personenauto's de belangrijkste plaats in (33 Bij vrachtauto's lag het per centage laag (3%). 37.6 Deze cijfers betreffen alleen het aan tal dodelijke slachtoffers. Als men de cijfers betreffende het aantal slachtof fers (doden èn gewonden) beziet, dan blijkt dat de bromfietsers met kop en schouders boven de overige verkeers deelnemers uitsteken. In 1967 bedroeg hun aantal 24039 (37,6 tegen 18176 (28,4 berijders en inzittenden van personenauto's. Fietsers en voetgangers noteren hier resp. 13,7 en 12,3 Over het aantal gedode bestuurders heeft het C.B.S. ook gegevens verzameld maar die lopen niet verder dan tot en met 1965. De cijfers van dat jaar tonen aan, dat er 732 bestuurders van perso nenauto's werden gedood, 431 fietsers en 491 bromfietsers. Het aantal gedode bromfietsers is ook hier dus naar ver houding weer zeer groot en dat bewijst toch wel dat de bromfiets in het moder ne verkeer een uitermate riskant ver voermiddel is. In de kom. Ook zijn er cijfers gepubliceerd be treffende het aantal ongevallen per jaar binnen en buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom vinden ver uit de meeste ongevallen plaats. Van het totaal aantal ongevallen in '67 (225.591) hadden er 44.816 buiten de bebouwde kom plaats en maar liefst 180.775 bin nen de bebouwde kom. Maar de onge vallen buiten de bebouwde kom hebben vaker een tragischer afloop. Het grootste aantal dodelije ongeval len heeft buiten de bebouwde kom plaats. Deze tendens vindt men in alle cijfers van de laatste jaren. Ontzegging. Het aantal door de rechter opgelegde ontzeggingen van de rijbevoegdheid ter zake van rijden onder invloed nam de laatste jaren sterk toe. In 1963 was het aantal ontzeggingen 3195, in 1966 reeds 4452. Er wordt nu overwogen om degenen, die de rijbevoegdheid voor een bepaal de termijn is ontzegd, aan een eventu eel hernieuwd rij-examen te onderwer pen. Een dergelijk voorstel moet stellig worden toegejuicht. Wanneer iemand voor een jaar het rijden wordt ontzegd, dan mag men aannemen dat hij na dat jaar niet meer rijvaardig zal zijn. Dit zou ook in overeenstemming zijn met de bestaande regeling volgens welke een rijbewijs na verloop van de geldigheids duur gedurende ten hoogste één jaar als bewijs van rijvaardigheid kan worden gebruikt bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs. Maar ook uit preventief oogpunt zou een dergelijke regeling van betekenis kunnen zijn. Iedere autobestuurder weet dan, dat hij bij een eventuele overtre ding niet alleen kans loopt zijn rijbewijs een tijd te verliezen, maar bovendien voor het feit kan worden gesteld dat hij in dat geval opnieuw zijn rijbewijs zal moeten halen. Dat zou voor vele be stuurders wel eens aanleiding kunnen zijn het borreltje toch maar te laten staan. Autokeuring. Er zijn nog meer aspecten van de ver keersveiligheid, die momenteel op de betrokken departementen onderwerp van studie vormen. Zo wordt een stelsel van een verplichte periodieke keuring van auto's overwogen. Hiermee wordt de betekenis van het voertuig als factor in de verkeerssituatie erkend. Hoe no dig dit is zal worden beaamd door ieder die dagelijks op onze autowegen oude wrakken ziet rijden, die een bedreiging vormen voor alle weggebruikers en niet in de laatste plaats voor de bestuurders van deze vehikels zelf. Aanbeveling ver dient een preventief stelsel, dat beoogt ongelukken bij voorbaat te voorkomen. Ook de weg speelt een belangrijke rol als faktor in de verkeerssituatie. Een woordvoerder van het ministerie van verkeer en waterstaat zegt ons, dat voor wat betreft de rijkswegen o.a. gedacht wordt aan: a. opheffing van gelijkvloerse kruisin gen en overpaden, voor zover deze zich nog bevinden in de oudere dub- belbaans autowegen; b. verdubbeling van de rijbaan van be staande enkelbaans autowegen; c. reconstructie van rijbanen van oude dubbelbaans auto (snel) wegen, waar bij deze aan de moderne breedte van rijbanen en vluchtstroken worden aangepast. (Nadruk verboden) alles voor Baby's huidje STOFVRIJ AFGESLOTEN DE SCHUIMBEKKENDE TWIJFELAAR „Meneer de officier, ik ben een twij felaar", sprak de glimmend-glad gescho ren gladde jongen van omstreeks 38 ja ren. En hij streek zijn glad achterover gekamde blonde haren platter tegen het glanzend schedelvel, om er zo mogelijk nog gladder uit te zien. „U mag het wel tegen mij zeggen", kwam de politierechter tussenbeiden. „Jawel, u bent mevrouw Justitia", zei de verdachte, ,,u moet mij maar eens afwegen in uw weegschaaltje. Dan zult u wel zien, dat ik hang te schomme len". „Volgens de dagvaarding hebt u al teveel geschommeld". „Neenee, dat is juist de twijfel. Ik schommelde helemaal niet. Die politie man rook dranklucht, maar ik liep hele maal recht, mevrouw. Ik bedoel menéér Justitia, wou ik zeggen". Er moest een hamer aan te pas ko men om de publieke tribune weer rus tig te krijgen. „Volgens het politierapport had u veertien glazen bier gedronken!" „Dat klopt. En ik kon ze precies tel len, meneer eh... Ja, ik ben Limburger, hé. Van huisuit drinken we 's avonds een pint of twintig en dat doen ons niks niemendal meer. Als we daarna nog gaan schieten, schieten we nog raak ook". De gladde jongen was nu koopman in dit arrondissement en raakte betrokken bij een verkeersongeluk, waaraan hij overigens zelf totaal geen schuld had. Maar de politie moest er rapport van opmaken, en rook de alcohol. Toen moest hij mee naar het bureau voor nader on derzoek. De bloedproef gaf 1,15 promille alcohol aan, maar dat lag nog ver ge noeg beneden de thans geldende stan daard van 1,5 promille. „Ik wil best een paar salto's maken om te bewijzen, dat ik mezelf nog test kan besturen", had de koopman op het politiebureau had gezegd. „Het gaat er om, of u een auto kon besturen", zei de rechter nu. „Als ik géén bier had gedronken, had dat ongeluk óók kunnen gebeuren", stel de de verdachte. De getuigen verklaarden, dat even wicht, gang en spraak van de betrokke ne op het politiebureau „redelijk" wa ren. Maar men had de man toch een tijdje vast gehouden, omdat men het niet aan durfde hem in die toestand met zijn auto verder te laten rijden. „Die veertien glazen waren maar klei ne glaasjes", vertelde de gladde be klaagde nu, ,,met meer schuim dan bier. Goed tappen kennen ze niet meer, of ze willen bier sparen. Ik zat nog te schuim bekken in de auto". De officier had gezocht naar wettige en overtuigende bewijzen, maar kon die uit de getuigenverklaringen niet verkrij gen. Daarom wilde hij in dit twijfelgeval concluderen tot vrijspraak. Toen kreeg de advokaat van de zeer gladde heer het woord en die gaf eerst de heer of ficier groot gelijk (met een buiging) en schetste vervolgens zijn cliënt als een uiterst betrouwbaar, soliede en voorzich tig chauffeur. Daarna kwam hij met een (geleend) glas uit het café bewij zen, hoe weinig bier per glas kon wor- HERENRINGEN UNIEKE K0LLEKTIE KAPELLE TEL. (01102) 1223 den gedronken en tenslotte deelde hij mede, dat die veertien glazen waren ge bruikt met een tussenruimte van zeven uur, namelijk acht om een uur of twaalf en zes 's avonds tussen zeven en acht. En dat kon hij bewijzen met een verkla ring van de caféhouder. Voor de politierechter bleef er toen niet veel keus meer. Hij wilde het woord vrijspraak echter verbinden aan een ernstige waarschuwing in het algemeen aan de bierdrinkers. „Ze maken d'r zo'n gewoonte van, veel glazen bier te drinken, dat ze zelf niet meer beseffen dat ze een gevaar op de weg kunnen worden, als ze zo vol al cohol gaan rijden", sprak hij. „U moest liever die caféhouders waar schuwen dat ze teveel schuim tappen", bromde de gladde. „Zó kom je nóóit aan de anderhalf promille!" (Nadruk verboden) d' ARGENTY lijkt ons wel vanzelfsprekend. A had moeten bedenken, dat men het met po gingen tot brutaliseren of intimideren van de rechterlijke macht nooit ver brengt. A had tevens moeten bedenken, dat verkeer en verkeersongevallen een dergelijke omvang hebben aangenomen, dat het de individuele automobilist niet vrijstaat om op eigen houtje en wijze in te grijpen. Jaargetijden. Op welke data begin nen de jaargetijden? De officiële jaargetijden beginnen niet altijd precies op de 21ste. De lente kan namelijk wisselen tussen 21 en 22 maart. Ook het begin van de winter of de zo mer kan variëren. De herfst begint op 23 september. Ruwweg kan men zeggen dat de herfst de 23ste begint en de ove rige jaargetijden ongeveer op de 21ste. De meeste agenda's geven nauwkeurig aan op welke dag, uur en minuut een jaargetijde begint in een bepaald jaar. Wereldraad van Kerken. Heeft de Wereldraad van Kerken ook een aktie of een protest of iets dergelijks laten horen na de inval van de Warschaupakt- landen in Tsjecho-Slowakije? De Wereldraad van Kerken heeft eni ge verklaringen in het Engels gegeven, alsook de Kerken in Tsjecho-Slowakije, naar aanleiding van de invasie van de legers der Warschaupaktlanden in Tsje cho-Slowakije. ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brie! Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Frits Thors. Draagt de omroeper van het N.T.S.-journaal, F. Thors, nu een pruik of niet? Neen, de heer Frits Thors is van na ture gezegend met een prachtige, thans witte haardos. Invaliditeitsuitkering. Hoe veel kan ik trekken van de W.A.O. uit de land bouw daar ik al 10 maanden ziek ben en de dokters zeggen dat ik invalide word. Ik heb één minderjarig kind. Wij kunnen wegens gebrek aan ge gevens onmogelijk zeggen op welke uit kering u recht hebt, krachtens de wet op de arbeidsongeschiktheidsverzeke ring. Volgens deze wet heeft men recht op uitkering beneden de leeftijd van 65 jaar, bij een^ arbeidsongeschiktheid van 15 of meer, met een wachttijd van 52 weken, gedurende welke tijd men een uitkering ontvangt krachtens de ziekte wet. Is dit laatste met u het geval, dan behoeft u geen aanvraag in te dienen. Indien u niet in het genot van zieken geld bent, dan dient u een aanvraag in en neemt daarover contact op met de bedrijfsvereniging waartoe uw werkge ver behoort. De hoogte van de toekom stige uitkering hangt af van de graad van uw arbeidsongeschiktheid, blijkens het ingestelde medisch onderzoek en van het dagloon, wat u in uw beroep ver dienen zou als u niet arbeidsongeschikt zou zijn geworden. Bliksem. Bij een hevig onweer was er een daverende slag, een schemer lampje in de huiskamer klikte en was stuk. Had ik gevaar gelopen als ik in de buurt van het lampje had gezeten? Volgens uw lezing van het gebeurde heeft een uitlopertje van de bliksem (niet de volledige ontlading) een boven grondse leiding van het lichtnet getrof fen, waardoor zeer korte tijd een zeer hoge spanning op de draden kwam te staan, b.v. 5.000 of 10.000 volt inplaats van de gebruikelijke 220 volt. De niet- ingeschakelde lampen en toestellen in uw huis kregen die spanning niet toe gevoegd en de schakelaars, hebben deze overspanning blijkbaar gehouden, omdat zij zo kort duurde. Maar het wel inge schakelde schemerlampje kreeg de volle mep en daardoor smolt het binnenwerk met de gioeidraad in één Klap weg. Dat is de zwartachtige rest binnen in het glas. Het is dus allemaal heel goed af gelopen. Op uw gebruikelijke plaatsje liep u dit keer geen gevaar. U mag van geluk spreken, dat het alleen een uit lopertje van de bliksem is geweest dat uw huis langs de lichtleiding aandeed. Een heviger ontlading zou de schake laars hebben doen smelten en misschien radio, televisie enz. hebben vernield. Een rechtstreekse blikseminslag zou nog groter schade hebben veroorzaakt. Strafbaar. Enige tijd geleden knip perde ik met de lichten van mijn auto naar agenten om hen er op te attende ren dat er een bromfietser reed op een weg waar dit verboden was. Later ont ving ik een bekeuring. Kunt u mij zeg- zeggen of ik een strafbaar feit heb ge pleegd door met mijn lichten te knip peren In het algemeen is de dader van een strafbaar feit strafbaar, tenzij er sprake is van overmacht of noodweer. Het O.M. (openbaar ministerie in casu de officier van justitie) is, volgens de wet, bijzon derlijk belast met de vervolging van strafbare feiten. De automobilist (A) begaat nu een strafbaar feit, om naar hij zegt de aandacht van de politie te vestigen op een ander strafbaar feit. Nu is iemands bedoeling altijd moeilijk te achterhalen. Bovendien mag men wel als vaststaand aannemen, dat talrijke verdachten voor de rechter onwaarheid spreken of hun daad trachten te ver goelijken. Het excuus dat A aanvoert wordt door niets bevestigd (de verbali sant heeft niets gezien). Het O.M. gaat zelfs zover, dat het aanneemt, dat het best mogelijk was, dat er een brommer (zoals A zegt) geweest is. Maar, zo zegt het O.M. verder, zelfs in zulk ge val acht ik A niet gerechtigd de wet te overtreden en vorder dus straf. Inplaats van nu het O.M. met zakelijke argu menten te lijf te gaan, vindt A het ge oorloofd het O.M. uit te maken voor iemand die achterlijk is en de tijd niet begrijpt. Aldus toont A zich een slecht verliezer, maar laat hij zich bovendien kennen als iemand, die meent altijd ge lijk te hebben. Daardoor maakt A zijn excuus niet aannemelijker. De rechter kan dus, naar onze mening, uit A's hou ding ter rechtzitting terecht opmaken, dat het A niet alleen ging om de politie te waarschuwen, of dat A een ongewil de wetsovertreder was. Dat de rechter de opmerking van A onbehoorlijk vond, En hij zeide: Loop, spreek deze jongeling aan, zeggende: Jeru zalem zal dorpsgewijze bewoond worden, vanwege de veelheid der mensen en der beesten, die in haar midden wezen zal. Zacharia 2 4. In het derde visioen ziet Zacharia een man met een meetsnoer in de hand. Het blijkt, dat deze man een jonge man is, een jongeling. Wanneer hem wordt ge vraagd, wat zijn bedoeling is, antwoordt hij: Ik ga Jeruzalem opmeten om te zien, hoe groot haar lengte en hoe groot haar breedte wezen zal. Deze jongeling vertegenwoordigt een stuwende jeugd. Het werk van de opbouw der stad gaat volgens Israels jeugd veel te langzaam. Er zit geen schot in. De aanblik van de half verbrande stad, die daar nu al zo vele jaren in zulk een desolate toestand ligt, is haar onverdraaglijk. Om nu al thans iets te doen, gaat een jongeling uit om een soort plattegrond uit te leg gen, en met het meetsnoer uit te meten, hoe lang en hoe breed de stad moet zijn, die naar zijn mening zo spoedig mogelijk opgebouwd moet worden. Het blijkt Zacharia al spoedig, dat deze jongeling hoezeer zijn ijver ook moet geremd worden tegenover de laks heid van zijn tijdgenoten de toekomst van zijn stad verkeerd ziet. Het werk van deze ijveraar moet gecorrigeerd worden. Een engel moet hem een bevel overbrengen. Hij moet gaan naar de man met het meetlint en hem zeggen: Jeruzalem zal dorpsgewijze bewoond worden vanwege de veelheid der men sen en der beesten. Het aantal inwoners zal namelijk zo groot zijn, dat er geen sprake meer zijn kan van een ommuur de stad. Er moge dan op dit ogenblik nog niet veel te zien zijn de werke lijkheid zal straks de stoutste fantasie overtreffen. Deze boodschap bevat ook ontzaglijke troost voor onze tijd, waarin de afval van de Here steeds brutaler vorm aan neemt. Zeker, de Schrift zegt, dat velen geroepen zijn en weinigen uitverkoren. En nauw is de weg en eng de poort, die naar het leven leidt. Maar als de Here tot ons spreekt over de toekomst van Zijn stad, dan laat Hij nooit na te wijzen op het ontzaglijk grote aantal van haar bewoners. De stad, die komt, is een stad, die geen muur hebben kan, omdat haar inwoners daarvoor te talrijk zijn. God is begonnen met een hof. Daarin woonden slechts twee mensen. God gaat eindigen met een stad. Niet echter met een stad, zoals wij die ken nen. Niet een stad, die een mensenpak huis is. Maar een dorp-stad, een stad, die tegelijk een Paradijs is. Jeruzalem zal dorpsgewijze bewoond worden. Ge loofd zij Jezus Christus. Geloofd zij God. (Uit een Dagboek) YVEMELDIN GE Van 27 oktober2 november 1968 Maandag 28 oktober: Eerste Kwartier v.m. n.m. v.m. n.m. HOOGW. LAAGW. Zondag 7.12 7.36 0.19 12.41 Maandag 8.07 8.39 1.11 1.45 Dinsdag 9.14 10.03 2.17 3.02 Woensdag 10.44 11.29 3.41 4.34 Donderdag 12.07 5.11 5.56 Vrijdag 0.43 1.07 6.29 7.01 Zaterdag 1.35 1.57 7.21 7.46 Te Hansweert 35 minuten vroeger Te Yerseke 5 minuten later

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1968 | | pagina 1