auto-ongelukken
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
Snuif en wrijf
'ilULCOEN
34STE JAARGANG
No. 23
3 NOVEMBER 1967
EN HUN OORZAKEN
LANGS DE STRAAT
OVERDENKING
Goed voor de huid
het gehele jaar door
de scheldebode
REDACTEUR
J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG
ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal
Franco per post f 3,60 per halfjaar
ADMINISTRATIE
J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN
MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 2 84 25
Advertentieprijs 125 mm f 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE"
Verschijnt des vrijdags
DRUK FIRMA F. VAN DER PEYL KRUININGEN
MODERNE WEGEN WERKEN SOMS ONGELUKKEN IN DE HAND
De verkeersmoloch eist over de ge
hele wereld een zeer hoge tol. Tiendui
zenden komen er per jaar bij verkeers
ongelukken om het leven, honderduizen
den raken er gewond en hoeveel zijn er
daarvan niet die voor hun verder leven
invalide blijven De materiële schade
loopt in de miljoenen, kortom alles bij
elkaar eist het verkeer wel een zeer
hoge tol van de mens.
Het is daarom niet te verwonderen,
dat over de gehele wereld naarstig ge
speurd wordt naar de oorzaken van al
die ongelukken. Hierbij schenkt de on
derzoeker per geval speciaal aandacht
aan de details van het ongeluk. Ten
eerste: wat is de oorzaak, ten tweede:
wie en wat was de bestuurder, onder
welke omstandigheden zat hij achter
het stuur; hoe is de weg, wat is de toe
stand van de auto waarin hij reed, en
zo zouden we door kunnen gaan. Bij el
kaar krijgt men dus per ongeluk heel
wat gegevens en die gegevens worden
dikwijls weer statistisch gerangschikt
en geven ons zeer interessante feiten en
cijfermateriaal.
Vooral in de Verenigde Staten wordt
aan dit onderzoek*veel gedaan. Er zijn
wetenschappelijke instellingen en afde
lingen van universiteiten die zich hier
mee bezig houden en de ontdekkingen
die men in de loop der jaren reeds ge
daan heeft, zijn dubbel en dwars de
moeite waard.
De gevaarlijke rechte lijn.
Zo is gebleken, dat de moderne auto
wegen soms juist ongelukken in de
hand werken. Het blijkt namelijk, dat
chauffeurs die geruime tijd lange rech
te stukken rijden, een groot deel van
hun reactievermogen kwijt raken. Ko
men zij aan het einde van dergelijke
lange rechte stukken voor een verkeers-
moeilijkheid te staan, dan zullen ze in
de meeste gevallen te traag en dus niet
juist reageren, met als gevolgeen
ongeluk.
Reeds is vastgesteld, dat het aantal
ongelukken in een bocht na een zeer
lang recht stuk groter was dan het aan
tal ongelukken in precies zo'n bocht na
een kort recht stuk. Hier blijkt dus dat
de lengte van het rechte stuk wel de
gelijk van invloed is op het aantal on
gelukken in de daarop volgende bocht.
Bij moderne autosnelwegen wordt er
daarom reeds toe overgegaan ook al
was dit in verband met het terrein niet
nodig lange rechte stukken te on
derbreken door een flauwe bocht, waar
door de autobestuurder gedwongen
wordt aktief te worden en het hele
lange rechte stuk dus gedeeld wordt in
twee kortere rechte stukken. In wezen
is het slechts een kleinigheid, maar het
heeft zeer goede resultaten. In Neder
land zien we dit uitgevoerd op het „Ha
zenpad" (de weg van Utrecht naar
Arnhem) ten oosten van Veen en daal en
de nieuwe rijksweg AmersfoortZwolle.
Op de hoogte.
Ook het rijden op grote hoogte blijkt
een ongunstige invloed op het reactie
vermogen van de chauffeur te hebben.
Hiermede hebben we in Europa vrijwel
niet te maken, maar in Nieuw-Mexico,
waar een lange autostrada, waarop be
hoorlijk hard kan worden gereden, in
zijn geheel op niet minder dan twee
duizend metèr boven de zeespiegel ligt,
heeft men met deze moeilijke omstan
digheid wel degelijk rekening te hou
den. Het blijkt, dat op dergelijke hoog
te de bestuurder dieper moet ademen
om voldoende zuurstof te krijgen, zijn
polsslag wordt sneller en hand en oog
zijn minder zuiver.
Een ander geval is het rijden van
steeds hetzelfde traject. Men zou den
ken dat dit juist een voordeel heeft, om
dat de bestuurder langzamerhand elke
steen kent, maar dat is niet het geval.
Het traject gaat hem vervelen. Hij kent
het door en door en zijn aandacht gaat
juist verslappen. Wanneer zich nu een
plotselinge moeilijkheid voordoet, rea
geert hij in de meeste gevallen verkeerd
of te laat. Een tweede faktor die on
gelukken bevordert in het geval van re
gelmatig hetzelfde traject rijden, is de
neiging van veel automobilisten om de
kortste tijd die zij er over hebben ge
daan als de normale rijtijd te rekenen.
Er wordt dus steeds gejaagd en wan
neer er eens een klein oponthoud is,
wordt de snelheid opgevoerd tot meer
dan verantwoord is.
De kilometervreter.
Dan zijn er ook lieden die er een
soort eer in stellen om zoveel mogelijk
kilometers per dag af te leggen. Staat
hun record op 500 km per dag, dan zien
ze er niet tegenop om bij een volgende
gelegenheid die zich voordoet er 600 of
meer te rijden.
Het is een vaststaand feit, dat een
autobestuurder, afhankelijk van zijn li
chamelijke conditie, na een bepaald aan
tal kilometers rust nodig heeft, ja na
enige van zulke trajecten eenvoudig
niet meer in staat is op verantwoorde
wijze een auto te besturen. Hij heeft
dan de grens van zijn kunnen bereikt
en moet een normale nachtrust hebben
om weer capabel te zijn. Bij velen ligt
die grens rond de 400 of 500 kilometer.
De recordbrekers brengen dus zichzelf
en anderen in ernstig gevaar en ook zij
zijn oorzaken van verschillende zeer
ernstige ongelukken.
Dan is de conditie van vele wagens
dikwijls ook oorzaak van ongelukken.
Hoeveel wagens rijden er niet rond met
banden die eigenlijk reeds vervangen
dienden te zijn? Een klapband of slip
pen kan de ergste gevolgen hebben.
Hoe staat het met de remmen en de
stuurinrichting van vele wagens De
verkeerspolitie ook in ons land kan er
verhalen over vertellen die de haren te
berge doen rijzen.
Een sluipende moordenaar is de kool-
monoxyde. Uitlaatgassen kunnen op de
een of andere manier in de cabine ko
men en vooral op lange trajecten de be
stuurder en natuurlijk ook de passagiers
suffig maken. Een onderzoek in Ame
rika wees uit, dat rond vier procent van
de wagens, oude èn nieuwe, aan dit
euvel leden.
Uw verkoudheid van neuC
keel of borst wee met
Reclame kan nuttig zijn!
Velen zullen denken, dat autoradio's
ea reclameborden langs de weg de aan
dacht van de bestuurder afleiden. Dat
is betrekkelijk. Inderdaad kan dit het
geval zijn, waar een automobilist een
druk en moeilijk traject rijdt, maar ze
zijn van grote positieve waarde wan
neer de automobilist lange rechte stuk
ken aflegt. De autoradio houdt hem bij
zijn positieven, zo ook reclameborden
langs de weg, wanneer ze zoals ver
wacht mag worden opvallend genoeg
zijn.
Natuurlijk is het grote complex van
factoren die oorzaak zijn van ongeluk
ken nog niet uitgeput, maar het is een
feit, dat met goede wil, verantwoorde
lijkheidsgevoel en gebruikmaking van
het moderne technische kunnen, veel
van deze oorzaken kunnen worden weg
genomen. Het verkeer zou dan veiliger
worden en minder slachtoffers eisen.
Het is onze menselijke taak, hieraan
zoveel als in ons vermogen ligt mee te
werken, want het gaat om vele levens,
ook die van onszelf, onze vrouw en on
ze kinderen. (Nadruk verboden)
HET ZONDAGSKIND
De vloer dreunde licht, toen de zwaar
wichtige krachtpatser werd voorgeleid
om te beamen dat hij J. J. L. de B. was,
geboren op 30 juli 1926 en van beroep
smid.
„En een zondagskind, edelachtbare",
voegde hij er prompt aan toe.
„Dat heeft met de zaak niets te ma
ken", bromde de politierechter.
„Dat heeft er élles mee te maken",
vond de grote figuur die blijkbaar een
grote mond in zijn grote hoofd had,
„want m'n verjaardag viel ook op zon
dag".
„U staat hier terecht, omdat u ver
nielingen hebt aangericht en niet om
dat uw verjaardag op zondag viel.
Deurwaarder, de eerste getuige".
„Ja, ziet u", weifelde de binnengeroe
pen eigenaar van een patates-friteszaak
annex ijssalon, „deze meneer is een
klant en hij is een zondagskind..."
„Dat heeft er niets mee te maken",
zei de rechter met stemverheffing,
„heeft hij. schade aangericht of niet?"
„Nou ja, schade? Het was zondag,
ziet u".
„Al was het dónder- of bliksemdag,
u hebt de politie er bij gehaald omdat
deze meneer zo woest te keer ging en
uw zaak dreigde te vernielen, is dat
waar of niet?" En een blos sierde de
'gerechtelijke konen.
„Nee, nee", protesteerde de cafetaria
houder, „dat is niet waar. Ziet u, het
was zondag..."
„Hebt u de politie opgebeld of niet?"
„Nee, nee. Het was zondag".
De magistraat maakte de indruk de
kleur van een kokende kreeft te willen
aannemen.
„O, hebt u principiële bezwaren tegen
KAPELLE TEL. (01102) 223
de telefoon of tegen het optreden van
de politie op zondag?"
„Nee, nee, maar ik was er niet. De
zaak is dicht op zondag, ziet u".
De ofifcier van justitie verduidelijkte
nu, dat de aanklacht betrekking had op
de automaten aan de gevel van het per
ceel, die door verdachte klaarblijkelijk
opzettelijk en met geweld van hun
plaats waren gerukt.
„Omdat ik een zondagskind ben..."
begon de witte reus met reuzen ruk-
kracht. Maar de rechter hamerde zijn
zondagsmond dicht met zijn werkdags
hamer en liet een tweede getuige uit de
gang halen.
„Herkent u deze man?" vroeg hij.
„Nou en of, dat is het zondagskind".
Het kreeftrood veranderde in zacht
paars, dat confectiefabrikanten tegen
woordig met mauve betitelen.
„En wat dééd dat zondagskind?"
„Hij wilde z'n verjaardag vieren, edel
achtbare. Die viel cp zondag".
Het mauve ging over in de tinten
van violetblauwe bosviooltjes. Maar de
getuige sprak door: „Ik ken die kracht
patser wel, want hij woont vlak om de
hoek. 't Is een prachtmens en met z'n
verjaardag pakt ie altijd geweldig uit.
Iedereen die hem komt feliciteren moet
getrakteerd worden. Maar nou viel z'n
verjaardag op zondag..." De man keek
angstig naar de groene tafel, maar de
rechter zweeg in alle kleuren. „...En er
kwamen meer kennissen en buren dan
ie verwacht had want de hele klaverj as-
vereniging was ook een hassebassie ko
men halen, dus er moesten meer kro
ketten komen. Nou en toen kwam ie
tegenover m'n huis bij de cafetaria om
van alles te halen, maar toen was die
tent dicht. En de automaten waren al
leeggehaald en toen maakte ie zich
kwaad dat de baas van de zaak niet
opendeed om nieuwe kroketten te bak
ken".
„En toen heeft meneer de automaten
van de muur gerukt?"
„Ja en toen heb ik veiligheidshalve
de politie maar gebeld, want ik was
eigenlijk bang dat ik ze door mijn rui
ten zou krijgen. En op zondag kun je
zo gauw geen nieuwe etalageruit..."
Maar de hamer onderbrak hem. En
de officier concludeerde: „Omdat het
zondag was, moest er zo nodig een
feestje worden gebouwd; omdat het zon
dag was, werd er een extra borreltje
gedronken; omdat het zondag was, had
meneer niet op zaterdag aan z'n ver
jaardag kunnen denken en niet op za
terdag kroketten kunnen bestéllen; om
dat het zondag was, moest de zondags
rust op ergerlijke wijze worden ver
stoord en omdat het zondag was, moest
een op zondag gesloten zaak worden
gedwongen de deuren te openen en voor
één klant kroketten gaan bakken. Het
is meer dan ergerlijk wat er hier ge
beurd is". En hij vorderde honderd gul
den boete, subsidiair tien dagen hech
tenis.
„Wat hebt u hier nog op te. zeg
gen?" vroeg de rechter in een zacht
vervloeiend hemelsblauw aan de ver
dachte.
,,'t Is allemaal gekomen omdat ik een
zondagskind ben, edelachtbare. Ik heb
altijd door geluk gehad. Alles is me
altijd meegelopen. Die verjaardag liep
me voor het eerst wat tegenHij
snoof en rukte een soort tafellaken uit
z'n broekzak om een reuzentraan op te
vangen. „Voor het eerst van m'n leven
heb ik mensen moeten teleurstellen en
kon ik ze niet allemaal tracteren op m'n
verjaardag!" En toen snikte de witte
reus met reuzensnikkracht.
„Een dokter zou op zondag dubbel
tarief rekenen", overwoog de politie
rechter, „maar ik zal er hé-lf tarief van
maken. Vijftig gulden boete, of vijf da
gen. Maar doe het nooit meer!"
„Neenee", antwoordde de smid, „vol
gend jaar ben ik op dinsdag jarig".
(Nadruk verboden) d'ARGENTY
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bijsluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief
Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelgk van dienst zijn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Spoorwegstation. Wat is het hoog
ste spoorwegstation van Europa in Zwit
serland? De een zegt Eigerstation, de
ander Jungfraujoch. Wat is juist?
Het station Jungfraujoch in Zwitser
land is het hoogstgelegen spoorwegsta
tion in Europa. Het ligt 3454 m boven
de zeespiegel.
Kalk po ten. Wij hebben veel last
van kalkpoten bij kippen. Wat kan de
oorzaak zijn en wat is er aan te doen?
Kalkpoten worden veroorzaakt door
de gravende schurftmijt. In bedompte,
vuile hokken komt het kalkpootmijt
meer voor dan in goede, schone stallen.
De schurftmijt kan men doden door
loopbenen en tenen met verdunde car-
bolineum of hertshoornolie te bestrij
ken. Een mengsel van gelijke delen af
gewerkt auto-olie en petroleum is even
eens goed. Zorg er voor, dat de huid
boven de loopbenen niet ingesmeerd
wordt, daar deze soms zeer gevoelig is
voor petroleum. In de regel moet deze
behandeling na ongeveer een week nog
éénmaal worden herhaald. Ook de zit-
stokken met carbolineum te behandelen
is aan te bevelen. Deze schurftmijten
komen ook bij losvliegende vogels als
mussen en fazanten voor. Mijdt dus
mussen in de kippenhokken.
Bernstein. Kunt u mij het adres
geven van de Amerikaanse dirigent
Leonard Bernstein en eventueel welke
plaatsen hij dit jaar nog bezoekt voor
het geven van concerten?
De Amerikaanse componist, dirigent
en pianist Leonard Bernstein werd ge
boren in 1918 te Lawrence, Mass. en
werd in 1934 assistent van Rodzinsky
bij de New-York Phylharmonic, waar
hij opgang maakte door het vervangen
van Bruno Walter. In 1948 trad hij als
gastdirigent op in Nederland. Sinds
1957 geeft hij in New-York o.m. zeer
populaire jeugdconcerten. Zijn briljante
schrijftrant en de inspiratie bij de Ame
rikaanse folklore en jazz is beroemd
geworden. Hij wil in 1969 afscheid ne
men van het concertpodium om zich ge
heel te kunnen wijden aan het compo
neren. Van zijn bekendste grote werken
noemen wij Jeremiah (1942), On the
town (1944), Westside Story (1957) en
Candida (1957). Zijn adres is: 205,
West, 57th Street, New-York, 10019,
U.S.A. Of hij in het komend seizoen in
Nederland zal komen concerteren is nog
niet bekend, maar de mogelijkheid is
niet uitgesloten.
Voorrang. Hebben 20 km-auto's,
melkwagentjes, tractoren etc. die van
rechts komen of van gelijkwaardige we
gen, voorrang?
Alle motorvoertuigen hebben, als ze
van rechts komen, voorrang op andere
voertuigen, dat geldt dus ook voor 20
km-auto's, tractoren en melkwagentjes,
als deze laatste door een motor worden
voortbewogen. Daar is geen verschil
van mening over mogelijk.
Vorstenhuizen. Kunt u mij de
adressen verstrekken van de hoofden
der vorstenhuizen van de vroegere
Duitse koninkrijken Beieren en Würt-
temberg en de groothertogdommen Ol
denburg en Mecklenburg-Schwerin
De door u gevraagde adressen zijn:
S.K.H. Herzog Albrecht v. Bayern, 8
München, Schlosz Nymphenburg; S.K.
H. Herzog Philipp v. Württemberg, 7967
Schlosz Altshausen, Württemberg; S.K.
H. Erbgroszherzog Nikolaus v. Olden
burg, 2902 Rastede, Oldenburg; S.K.H.
Toen gij vastte en rouwklaagde
in de vijfde en zevende maand,
namelijk nu zeventig jaren,
hebt gijlieden Mij, Mij enigs-
gevast Zacharia 7 5.
In het zevende hoofdstuk spreekt Za
charia over het probleem van de ver
houding tussen ouderen en jongeren.
Een deputatie van jongeren was gezon
den uit Babel naar Jeruzalem om daar
met de priesters en de profeten te
spreken over het probleem van het vas
ten. Nu al zeventig jaren bestond de
gewoonte, enkele dagen in het jaar af
te zonderen om wenend en vastend te
gedenken de nationale rampen, die Is
rael hadden getroffen. In de handha
ving dezer traditie door de ouderen za
gen de jongeren echter een ontzaglijke
handicap voor het werk van de weder
opbouw. En nu zenden de jongeren en
kele afgevaardigden naar Jeruzalem
om te gaan vragen, of dit jaarlijkse
vasten geschiedde op bevel des Heren
dan wel of het alleen maar berustte
op menselijke instelling. Indien dit laat
ste het geval was, zagen zij het gaarne
afgeschaft.
Dan gebiedt de Here aan Zacharia,
om Zijn antwoord op die vraag te ge
ven. En dat niet in het geheim, maar in
het publiek, voor het forum van het
ganse volk. Bij dit antwoord krijgen zo
wel de jongeren als de ouderen een
beurt. En bij dit antwoord blijkt, hoe de
ouderen de schone instelling van het
vasten misbruikt hebben. Zij hebben
namelijk niet gevast en geweend, om
dat de stad des Heren verwoest was
en de tempel des Heren tot een ruïne
was gworden, maar omdat hun stad en
hun tempel in een puinhoop waren ver
anderd. Maar in dit antwoord richt de
profeet zich tegelijkertijd tot de jeugd.
Hij zegt tot Sarezer en Regem-Melech,
dat hun vraag niet deugt. Zij moeten
eerst eens leren wat vasten en wenen
is. Zij moeten leren zien, dat Israels
zonden de oorzaak zijn, dat God Zijn
stad en Zijn tempel met vuur heeft ver
brand en dat daardoor de weg naar de
vleeswording des Woords in groot ge
vaar gekomen is. Als de komende
Christus het middelpunt van het den
ken geworden is, dan weten de jonge
ren en ouderen elkaar te vinden, ook in
kwesties van handhaving of afschaffing
van tradities.
Maar dan is dit woord van Zacharia
ook voor onze tijd zeer aktueel. Dan
worden in dit licht vragen van kerk-
gaan en lidmaatschap van een jeugd
vereniging gemakkelijk tot oplossing
gebracht. De jongeren zullen dan het
oude niet verwerpen, omdat het oud is.
En de ouderen zullen worstelen om aan
de jeugd de schoonheid van het oude
beproefde te laten zien. Voor beide zal
Christus het middelpunt zjjn. En dan
vallen de grenzen tussen oud en jong
weg. (Uit een Dagboek)
Erbgroszherzog Christian-Lüdwig v.
Mecklenburg, 2331 Hemmelmarkt, ünter
Ecknerförde.
Gewichtheffen. Hoeveel kilo aan
gewicht kan de sterkste man ter we
reld heffen?
Om enigszins te benaderen welk ge
wicht de sterkste man ter wereld kan
heffen, staat ons ten dienste de uitslag
van het olympisch kampioenschap ge
wichtheffen van de Russische zwaarge
wicht Sabotinsky. Voor duwen, trekken
en stoten samen bereikte hij een ge
wicht van 572.7 kg. Bij het stoten wordt
het hoogste gewicht bereikt, ongeveer
op 220 kg neerkomende. Het zal in
middels wel weer verder gebracht zijn,
als we nagaan dat het olympisch record
in 1960 totaal 100 kg lager lag dan in
1964.
YVEMELDINGE
Van 511 november 1967
Donderdag 9 nov.: Eerste Kwartier
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
5.24
5.41
10.57
11.18
Maandag
6.12
6.29
11.42
Dinsdag
6.58
7.22
0.06
12.28
Woensdag
7.50
8.23
0.58
1.24
Donderdag
8.52
9.31
1.58
2.37
Vrijdag
10.07
10.51
3.12
3.58
Zaterdag
11.22
4.36
5.20
Te Hansweert 35 minuten vroeger
Te Yerseke 5 minuten later