auto-ongelukken NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND Snuif en wrijf 'ilULCOEN 34STE JAARGANG No. 23 3 NOVEMBER 1967 EN HUN OORZAKEN LANGS DE STRAAT OVERDENKING Goed voor de huid het gehele jaar door de scheldebode REDACTEUR J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal Franco per post f 3,60 per halfjaar ADMINISTRATIE J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 2 84 25 Advertentieprijs 125 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK FIRMA F. VAN DER PEYL KRUININGEN MODERNE WEGEN WERKEN SOMS ONGELUKKEN IN DE HAND De verkeersmoloch eist over de ge hele wereld een zeer hoge tol. Tiendui zenden komen er per jaar bij verkeers ongelukken om het leven, honderduizen den raken er gewond en hoeveel zijn er daarvan niet die voor hun verder leven invalide blijven De materiële schade loopt in de miljoenen, kortom alles bij elkaar eist het verkeer wel een zeer hoge tol van de mens. Het is daarom niet te verwonderen, dat over de gehele wereld naarstig ge speurd wordt naar de oorzaken van al die ongelukken. Hierbij schenkt de on derzoeker per geval speciaal aandacht aan de details van het ongeluk. Ten eerste: wat is de oorzaak, ten tweede: wie en wat was de bestuurder, onder welke omstandigheden zat hij achter het stuur; hoe is de weg, wat is de toe stand van de auto waarin hij reed, en zo zouden we door kunnen gaan. Bij el kaar krijgt men dus per ongeluk heel wat gegevens en die gegevens worden dikwijls weer statistisch gerangschikt en geven ons zeer interessante feiten en cijfermateriaal. Vooral in de Verenigde Staten wordt aan dit onderzoek*veel gedaan. Er zijn wetenschappelijke instellingen en afde lingen van universiteiten die zich hier mee bezig houden en de ontdekkingen die men in de loop der jaren reeds ge daan heeft, zijn dubbel en dwars de moeite waard. De gevaarlijke rechte lijn. Zo is gebleken, dat de moderne auto wegen soms juist ongelukken in de hand werken. Het blijkt namelijk, dat chauffeurs die geruime tijd lange rech te stukken rijden, een groot deel van hun reactievermogen kwijt raken. Ko men zij aan het einde van dergelijke lange rechte stukken voor een verkeers- moeilijkheid te staan, dan zullen ze in de meeste gevallen te traag en dus niet juist reageren, met als gevolgeen ongeluk. Reeds is vastgesteld, dat het aantal ongelukken in een bocht na een zeer lang recht stuk groter was dan het aan tal ongelukken in precies zo'n bocht na een kort recht stuk. Hier blijkt dus dat de lengte van het rechte stuk wel de gelijk van invloed is op het aantal on gelukken in de daarop volgende bocht. Bij moderne autosnelwegen wordt er daarom reeds toe overgegaan ook al was dit in verband met het terrein niet nodig lange rechte stukken te on derbreken door een flauwe bocht, waar door de autobestuurder gedwongen wordt aktief te worden en het hele lange rechte stuk dus gedeeld wordt in twee kortere rechte stukken. In wezen is het slechts een kleinigheid, maar het heeft zeer goede resultaten. In Neder land zien we dit uitgevoerd op het „Ha zenpad" (de weg van Utrecht naar Arnhem) ten oosten van Veen en daal en de nieuwe rijksweg AmersfoortZwolle. Op de hoogte. Ook het rijden op grote hoogte blijkt een ongunstige invloed op het reactie vermogen van de chauffeur te hebben. Hiermede hebben we in Europa vrijwel niet te maken, maar in Nieuw-Mexico, waar een lange autostrada, waarop be hoorlijk hard kan worden gereden, in zijn geheel op niet minder dan twee duizend metèr boven de zeespiegel ligt, heeft men met deze moeilijke omstan digheid wel degelijk rekening te hou den. Het blijkt, dat op dergelijke hoog te de bestuurder dieper moet ademen om voldoende zuurstof te krijgen, zijn polsslag wordt sneller en hand en oog zijn minder zuiver. Een ander geval is het rijden van steeds hetzelfde traject. Men zou den ken dat dit juist een voordeel heeft, om dat de bestuurder langzamerhand elke steen kent, maar dat is niet het geval. Het traject gaat hem vervelen. Hij kent het door en door en zijn aandacht gaat juist verslappen. Wanneer zich nu een plotselinge moeilijkheid voordoet, rea geert hij in de meeste gevallen verkeerd of te laat. Een tweede faktor die on gelukken bevordert in het geval van re gelmatig hetzelfde traject rijden, is de neiging van veel automobilisten om de kortste tijd die zij er over hebben ge daan als de normale rijtijd te rekenen. Er wordt dus steeds gejaagd en wan neer er eens een klein oponthoud is, wordt de snelheid opgevoerd tot meer dan verantwoord is. De kilometervreter. Dan zijn er ook lieden die er een soort eer in stellen om zoveel mogelijk kilometers per dag af te leggen. Staat hun record op 500 km per dag, dan zien ze er niet tegenop om bij een volgende gelegenheid die zich voordoet er 600 of meer te rijden. Het is een vaststaand feit, dat een autobestuurder, afhankelijk van zijn li chamelijke conditie, na een bepaald aan tal kilometers rust nodig heeft, ja na enige van zulke trajecten eenvoudig niet meer in staat is op verantwoorde wijze een auto te besturen. Hij heeft dan de grens van zijn kunnen bereikt en moet een normale nachtrust hebben om weer capabel te zijn. Bij velen ligt die grens rond de 400 of 500 kilometer. De recordbrekers brengen dus zichzelf en anderen in ernstig gevaar en ook zij zijn oorzaken van verschillende zeer ernstige ongelukken. Dan is de conditie van vele wagens dikwijls ook oorzaak van ongelukken. Hoeveel wagens rijden er niet rond met banden die eigenlijk reeds vervangen dienden te zijn? Een klapband of slip pen kan de ergste gevolgen hebben. Hoe staat het met de remmen en de stuurinrichting van vele wagens De verkeerspolitie ook in ons land kan er verhalen over vertellen die de haren te berge doen rijzen. Een sluipende moordenaar is de kool- monoxyde. Uitlaatgassen kunnen op de een of andere manier in de cabine ko men en vooral op lange trajecten de be stuurder en natuurlijk ook de passagiers suffig maken. Een onderzoek in Ame rika wees uit, dat rond vier procent van de wagens, oude èn nieuwe, aan dit euvel leden. Uw verkoudheid van neuC keel of borst wee met Reclame kan nuttig zijn! Velen zullen denken, dat autoradio's ea reclameborden langs de weg de aan dacht van de bestuurder afleiden. Dat is betrekkelijk. Inderdaad kan dit het geval zijn, waar een automobilist een druk en moeilijk traject rijdt, maar ze zijn van grote positieve waarde wan neer de automobilist lange rechte stuk ken aflegt. De autoradio houdt hem bij zijn positieven, zo ook reclameborden langs de weg, wanneer ze zoals ver wacht mag worden opvallend genoeg zijn. Natuurlijk is het grote complex van factoren die oorzaak zijn van ongeluk ken nog niet uitgeput, maar het is een feit, dat met goede wil, verantwoorde lijkheidsgevoel en gebruikmaking van het moderne technische kunnen, veel van deze oorzaken kunnen worden weg genomen. Het verkeer zou dan veiliger worden en minder slachtoffers eisen. Het is onze menselijke taak, hieraan zoveel als in ons vermogen ligt mee te werken, want het gaat om vele levens, ook die van onszelf, onze vrouw en on ze kinderen. (Nadruk verboden) HET ZONDAGSKIND De vloer dreunde licht, toen de zwaar wichtige krachtpatser werd voorgeleid om te beamen dat hij J. J. L. de B. was, geboren op 30 juli 1926 en van beroep smid. „En een zondagskind, edelachtbare", voegde hij er prompt aan toe. „Dat heeft met de zaak niets te ma ken", bromde de politierechter. „Dat heeft er élles mee te maken", vond de grote figuur die blijkbaar een grote mond in zijn grote hoofd had, „want m'n verjaardag viel ook op zon dag". „U staat hier terecht, omdat u ver nielingen hebt aangericht en niet om dat uw verjaardag op zondag viel. Deurwaarder, de eerste getuige". „Ja, ziet u", weifelde de binnengeroe pen eigenaar van een patates-friteszaak annex ijssalon, „deze meneer is een klant en hij is een zondagskind..." „Dat heeft er niets mee te maken", zei de rechter met stemverheffing, „heeft hij. schade aangericht of niet?" „Nou ja, schade? Het was zondag, ziet u". „Al was het dónder- of bliksemdag, u hebt de politie er bij gehaald omdat deze meneer zo woest te keer ging en uw zaak dreigde te vernielen, is dat waar of niet?" En een blos sierde de 'gerechtelijke konen. „Nee, nee", protesteerde de cafetaria houder, „dat is niet waar. Ziet u, het was zondag..." „Hebt u de politie opgebeld of niet?" „Nee, nee. Het was zondag". De magistraat maakte de indruk de kleur van een kokende kreeft te willen aannemen. „O, hebt u principiële bezwaren tegen KAPELLE TEL. (01102) 223 de telefoon of tegen het optreden van de politie op zondag?" „Nee, nee, maar ik was er niet. De zaak is dicht op zondag, ziet u". De ofifcier van justitie verduidelijkte nu, dat de aanklacht betrekking had op de automaten aan de gevel van het per ceel, die door verdachte klaarblijkelijk opzettelijk en met geweld van hun plaats waren gerukt. „Omdat ik een zondagskind ben..." begon de witte reus met reuzen ruk- kracht. Maar de rechter hamerde zijn zondagsmond dicht met zijn werkdags hamer en liet een tweede getuige uit de gang halen. „Herkent u deze man?" vroeg hij. „Nou en of, dat is het zondagskind". Het kreeftrood veranderde in zacht paars, dat confectiefabrikanten tegen woordig met mauve betitelen. „En wat dééd dat zondagskind?" „Hij wilde z'n verjaardag vieren, edel achtbare. Die viel cp zondag". Het mauve ging over in de tinten van violetblauwe bosviooltjes. Maar de getuige sprak door: „Ik ken die kracht patser wel, want hij woont vlak om de hoek. 't Is een prachtmens en met z'n verjaardag pakt ie altijd geweldig uit. Iedereen die hem komt feliciteren moet getrakteerd worden. Maar nou viel z'n verjaardag op zondag..." De man keek angstig naar de groene tafel, maar de rechter zweeg in alle kleuren. „...En er kwamen meer kennissen en buren dan ie verwacht had want de hele klaverj as- vereniging was ook een hassebassie ko men halen, dus er moesten meer kro ketten komen. Nou en toen kwam ie tegenover m'n huis bij de cafetaria om van alles te halen, maar toen was die tent dicht. En de automaten waren al leeggehaald en toen maakte ie zich kwaad dat de baas van de zaak niet opendeed om nieuwe kroketten te bak ken". „En toen heeft meneer de automaten van de muur gerukt?" „Ja en toen heb ik veiligheidshalve de politie maar gebeld, want ik was eigenlijk bang dat ik ze door mijn rui ten zou krijgen. En op zondag kun je zo gauw geen nieuwe etalageruit..." Maar de hamer onderbrak hem. En de officier concludeerde: „Omdat het zondag was, moest er zo nodig een feestje worden gebouwd; omdat het zon dag was, werd er een extra borreltje gedronken; omdat het zondag was, had meneer niet op zaterdag aan z'n ver jaardag kunnen denken en niet op za terdag kroketten kunnen bestéllen; om dat het zondag was, moest de zondags rust op ergerlijke wijze worden ver stoord en omdat het zondag was, moest een op zondag gesloten zaak worden gedwongen de deuren te openen en voor één klant kroketten gaan bakken. Het is meer dan ergerlijk wat er hier ge beurd is". En hij vorderde honderd gul den boete, subsidiair tien dagen hech tenis. „Wat hebt u hier nog op te. zeg gen?" vroeg de rechter in een zacht vervloeiend hemelsblauw aan de ver dachte. ,,'t Is allemaal gekomen omdat ik een zondagskind ben, edelachtbare. Ik heb altijd door geluk gehad. Alles is me altijd meegelopen. Die verjaardag liep me voor het eerst wat tegenHij snoof en rukte een soort tafellaken uit z'n broekzak om een reuzentraan op te vangen. „Voor het eerst van m'n leven heb ik mensen moeten teleurstellen en kon ik ze niet allemaal tracteren op m'n verjaardag!" En toen snikte de witte reus met reuzensnikkracht. „Een dokter zou op zondag dubbel tarief rekenen", overwoog de politie rechter, „maar ik zal er hé-lf tarief van maken. Vijftig gulden boete, of vijf da gen. Maar doe het nooit meer!" „Neenee", antwoordde de smid, „vol gend jaar ben ik op dinsdag jarig". (Nadruk verboden) d'ARGENTY ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bijsluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelgk van dienst zijn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Spoorwegstation. Wat is het hoog ste spoorwegstation van Europa in Zwit serland? De een zegt Eigerstation, de ander Jungfraujoch. Wat is juist? Het station Jungfraujoch in Zwitser land is het hoogstgelegen spoorwegsta tion in Europa. Het ligt 3454 m boven de zeespiegel. Kalk po ten. Wij hebben veel last van kalkpoten bij kippen. Wat kan de oorzaak zijn en wat is er aan te doen? Kalkpoten worden veroorzaakt door de gravende schurftmijt. In bedompte, vuile hokken komt het kalkpootmijt meer voor dan in goede, schone stallen. De schurftmijt kan men doden door loopbenen en tenen met verdunde car- bolineum of hertshoornolie te bestrij ken. Een mengsel van gelijke delen af gewerkt auto-olie en petroleum is even eens goed. Zorg er voor, dat de huid boven de loopbenen niet ingesmeerd wordt, daar deze soms zeer gevoelig is voor petroleum. In de regel moet deze behandeling na ongeveer een week nog éénmaal worden herhaald. Ook de zit- stokken met carbolineum te behandelen is aan te bevelen. Deze schurftmijten komen ook bij losvliegende vogels als mussen en fazanten voor. Mijdt dus mussen in de kippenhokken. Bernstein. Kunt u mij het adres geven van de Amerikaanse dirigent Leonard Bernstein en eventueel welke plaatsen hij dit jaar nog bezoekt voor het geven van concerten? De Amerikaanse componist, dirigent en pianist Leonard Bernstein werd ge boren in 1918 te Lawrence, Mass. en werd in 1934 assistent van Rodzinsky bij de New-York Phylharmonic, waar hij opgang maakte door het vervangen van Bruno Walter. In 1948 trad hij als gastdirigent op in Nederland. Sinds 1957 geeft hij in New-York o.m. zeer populaire jeugdconcerten. Zijn briljante schrijftrant en de inspiratie bij de Ame rikaanse folklore en jazz is beroemd geworden. Hij wil in 1969 afscheid ne men van het concertpodium om zich ge heel te kunnen wijden aan het compo neren. Van zijn bekendste grote werken noemen wij Jeremiah (1942), On the town (1944), Westside Story (1957) en Candida (1957). Zijn adres is: 205, West, 57th Street, New-York, 10019, U.S.A. Of hij in het komend seizoen in Nederland zal komen concerteren is nog niet bekend, maar de mogelijkheid is niet uitgesloten. Voorrang. Hebben 20 km-auto's, melkwagentjes, tractoren etc. die van rechts komen of van gelijkwaardige we gen, voorrang? Alle motorvoertuigen hebben, als ze van rechts komen, voorrang op andere voertuigen, dat geldt dus ook voor 20 km-auto's, tractoren en melkwagentjes, als deze laatste door een motor worden voortbewogen. Daar is geen verschil van mening over mogelijk. Vorstenhuizen. Kunt u mij de adressen verstrekken van de hoofden der vorstenhuizen van de vroegere Duitse koninkrijken Beieren en Würt- temberg en de groothertogdommen Ol denburg en Mecklenburg-Schwerin De door u gevraagde adressen zijn: S.K.H. Herzog Albrecht v. Bayern, 8 München, Schlosz Nymphenburg; S.K. H. Herzog Philipp v. Württemberg, 7967 Schlosz Altshausen, Württemberg; S.K. H. Erbgroszherzog Nikolaus v. Olden burg, 2902 Rastede, Oldenburg; S.K.H. Toen gij vastte en rouwklaagde in de vijfde en zevende maand, namelijk nu zeventig jaren, hebt gijlieden Mij, Mij enigs- gevast Zacharia 7 5. In het zevende hoofdstuk spreekt Za charia over het probleem van de ver houding tussen ouderen en jongeren. Een deputatie van jongeren was gezon den uit Babel naar Jeruzalem om daar met de priesters en de profeten te spreken over het probleem van het vas ten. Nu al zeventig jaren bestond de gewoonte, enkele dagen in het jaar af te zonderen om wenend en vastend te gedenken de nationale rampen, die Is rael hadden getroffen. In de handha ving dezer traditie door de ouderen za gen de jongeren echter een ontzaglijke handicap voor het werk van de weder opbouw. En nu zenden de jongeren en kele afgevaardigden naar Jeruzalem om te gaan vragen, of dit jaarlijkse vasten geschiedde op bevel des Heren dan wel of het alleen maar berustte op menselijke instelling. Indien dit laat ste het geval was, zagen zij het gaarne afgeschaft. Dan gebiedt de Here aan Zacharia, om Zijn antwoord op die vraag te ge ven. En dat niet in het geheim, maar in het publiek, voor het forum van het ganse volk. Bij dit antwoord krijgen zo wel de jongeren als de ouderen een beurt. En bij dit antwoord blijkt, hoe de ouderen de schone instelling van het vasten misbruikt hebben. Zij hebben namelijk niet gevast en geweend, om dat de stad des Heren verwoest was en de tempel des Heren tot een ruïne was gworden, maar omdat hun stad en hun tempel in een puinhoop waren ver anderd. Maar in dit antwoord richt de profeet zich tegelijkertijd tot de jeugd. Hij zegt tot Sarezer en Regem-Melech, dat hun vraag niet deugt. Zij moeten eerst eens leren wat vasten en wenen is. Zij moeten leren zien, dat Israels zonden de oorzaak zijn, dat God Zijn stad en Zijn tempel met vuur heeft ver brand en dat daardoor de weg naar de vleeswording des Woords in groot ge vaar gekomen is. Als de komende Christus het middelpunt van het den ken geworden is, dan weten de jonge ren en ouderen elkaar te vinden, ook in kwesties van handhaving of afschaffing van tradities. Maar dan is dit woord van Zacharia ook voor onze tijd zeer aktueel. Dan worden in dit licht vragen van kerk- gaan en lidmaatschap van een jeugd vereniging gemakkelijk tot oplossing gebracht. De jongeren zullen dan het oude niet verwerpen, omdat het oud is. En de ouderen zullen worstelen om aan de jeugd de schoonheid van het oude beproefde te laten zien. Voor beide zal Christus het middelpunt zjjn. En dan vallen de grenzen tussen oud en jong weg. (Uit een Dagboek) Erbgroszherzog Christian-Lüdwig v. Mecklenburg, 2331 Hemmelmarkt, ünter Ecknerförde. Gewichtheffen. Hoeveel kilo aan gewicht kan de sterkste man ter we reld heffen? Om enigszins te benaderen welk ge wicht de sterkste man ter wereld kan heffen, staat ons ten dienste de uitslag van het olympisch kampioenschap ge wichtheffen van de Russische zwaarge wicht Sabotinsky. Voor duwen, trekken en stoten samen bereikte hij een ge wicht van 572.7 kg. Bij het stoten wordt het hoogste gewicht bereikt, ongeveer op 220 kg neerkomende. Het zal in middels wel weer verder gebracht zijn, als we nagaan dat het olympisch record in 1960 totaal 100 kg lager lag dan in 1964. YVEMELDINGE Van 511 november 1967 Donderdag 9 nov.: Eerste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 5.24 5.41 10.57 11.18 Maandag 6.12 6.29 11.42 Dinsdag 6.58 7.22 0.06 12.28 Woensdag 7.50 8.23 0.58 1.24 Donderdag 8.52 9.31 1.58 2.37 Vrijdag 10.07 10.51 3.12 3.58 Zaterdag 11.22 4.36 5.20 Te Hansweert 35 minuten vroeger Te Yerseke 5 minuten later

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1967 | | pagina 1