oveRöenkinQ 4*1 *t*At Alt Hit kW cC<wq.s de. söicmt Yf/ILEGEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND h$ (tif 1 34STE JAARGANG No. 12 18 AUGUSTUS 1967 de scheldebode REDACTEUR J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal Franco per post f 3,60 per halfjaar ADMINISTRATIE J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 2 84 25 Advertentieprijs 125 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK FIRMA F. VAN DER PEYL KRUININGEN Door vergelijking- van uw bedrijfscijfers en door uitwisseling van uw ervaringen met andere ondernemers in uw branche kunt u dat aan de weet komen. Wat is bedrijfsvergelijking Bedrijfsvergelijking of ervaringsuit wisseling is, het met branchegenoten uitwisselen van bedrijfseconomische cij fers en ervaringen. Het doel is het opsporen en zo moge lijk verhelpen van onvolkomenheden in de eigen bedrijfsvoering, door toetsing van de eigen gegevens aan die van an dere ondernemers in de branche. Dit kan zowel schriftelijk als mondeling ge beuren. De schriftelijke methode wordt voor namelijk door het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf in de praktijk gebracht. Het meest bekend zijn de omzet- en kostenstatistieken, die regelmatig worden gepubliceerd. Aan de hand daarvan kunnen onder nemers nagaan als althans hun ad ministratie dit mogelijk maakt hoe hun omzetten en kosten zich hebben ontwikkeld ten opzichte van de gepu bliceerde gegevens. Deze statistieken winnen uiteraard aan waarde naarmate het aantal deelnemers daaraan toe neemt Bij de mondelinge methode moet de deelnemer ervan uitgaan, dat hij geen individualist meer is. Deze methode vraagt van hem een mentale instelling, die openstaat voor samenwerking met anderen. Zij kan dan ook alleen maar slagen als de deelnemers bereid zijn na een eventuele periode van kennismaking met hun bedrijfscijfers op tafel te ko men en daarover met anderen te praten. Dit gebeurt dan in clubs, waaraan on geveer 8 12 ondernemers deelnemen. Daarbij moet natuurlijk aan enige voor waarden worden voldaan. Zo moeten zij, uiteraard, uit dezelfde branche komen. Bovendien mogen de bedrijfstypen en de bedrijfsomvang niet teveel van elkaar afwijken. De vestigingsplaats van de ondernemingen moet zodanig zijn, dat de operatiegebieden" niet worden over lapt. Concurrentie vrees is dan onge grond. Een openlijk en vertrouwelijk ge sprek is mogelijk. De praktijk. Ervaringsuitwisseling door middel van discussiegroepen (clubs) is in de prak tijk een belankrijk medium gebleken om te komen tot verhoging van de pro- duktiviteit in het midden- en kleinbe drijf. Dit kan met zoveel stelligheid worden beweerd, omdat deze methode bijv. m Zweden en Zwitserland reeds een groot aantal jaren met succes wordt gevolgd. In ons eigen land bestaat de geschie denis van de discusiegroepen een perio de van ongeveer tien jaar. In deze tijd hebben honderden ondernemers aan de werkzaameden van die groepen deel genomen en er de vruchten van geplukt. Nu zijn er ongeveer een 100 clubs in ons land aktief, verspreid over verschil lende branches in het midden- en klein bedrijf. De organisatie van de clubs ge schiedt in de regel door de branche organisaties. In de loop van de jaren is een goede samenwerking tot stand gekomen tus sen deze branche-organisaties en de Hoofdafdeling Gewestelijke Aangelegen heden en Voorlichting van het Directo raat-Generaal voor het Midden- en Kleinbedrijf en Toerisme. Deze hoofd afdeling, met haar medewerkers, o.a. de rijksconsulenten voor het midden- en kleinbedrijf en toerisme en enige staf leden, biedt een behulpzame hand bij de opzet en de leiding van de groepen. De ze samenwerking is mogelijk, omdat er een volledig vertrouwen bestaat, over en weer. Zo'n „onderling vertrouwen" is een van de meest elementaire voorwaarden voor het slagen van een discussiegroep. Daarom moet het samenstellen van een groep zorgvuldig gebeuren. Zoals hier voor reeds opgemerkt, moet worden voorkomen, dat de deelnemers aan een groep in hetzelfde verzorgingsgebied „opererenf'. Zij Imoeten verder bereid zijn elkaar als collega's die van el kaar kunnen en willen leren -r- te ont moeten. Na de eerste kennismaking moeten zrj dus bereid zijn tot een open hartig gesprek over ieders manier van zaken doen, zoals de gevolgde werkwij ze, de financieringsmethoden, enz. Dat het kan en zin heeft, wordt bewe zen door het feit, dat reeds honderden ondernemers regelmatig met elkaar overleggen. JJet oud-vaderlandse gezeg de, ,,twee weten meer dan een" zou hierop van toepassing kunnen worden gebracht. Nog duidelijker is het mis schien, als wij de uitwisseling van er varingen, cijfers en ideeën vergelijken met het uitwisselen van geld, van gou dentientjes bijvoorbeeld. Het blijkt dan, dat bij de uitwisseling van ervaringen ieder der deelnemers de beschikking krijgt over al de ervarin gen die zijn ingebracht, terwijl bij de uitwissling 'van gouden tientjes geen der betrokkenen rijker wordt dan hij van te voren was. De mogelijkheid bestaat dat een deelnemer denkt, dat hij geen waardevolle bijdrage aan het onderlin ge gesprek kan leveren, omdat hij meent geen ideeën te hebben. De kans dat dit werkelijk zo zou zijn is echter uitermate gering. Dit komt, omdat de discussie steeds gebaseerd zijn op praktijk-ervaringen. En het mag als vaststaand worden aangenomen, dat iedere deelnemende ondernemer erva ringen heeft. Iedereen kan dus aan het gesprek deelnemen en dikwijls zal blij ken, dat de ondervindingen van de col lega's in de groep in vele gevallen waar devolle tips bevatten en tot nieuwe ge zichtspunten voor ieder eigen bedrijfs voering kunnen leiden. Het spreekwoord „een gewaarschuwd man telt voor twee", is ook bij de er varingsuitwisseling van toepassing. U hoort hoe andere ondernemers in Uw branche het doen en welke resultaten zij bereiken. Vergelijking met Uw eigen „doen en laten" en de resultaten, die U daarmede bereikt, moeten dan de even tuele etkortkomingen in Uw bedrijfs voering aan het licht brengen. De op gedane ervaringen in de praktijk bren gen betekent dan verbetering. Het spreekt wel vanzelf, dat voor het goed functioneren van een groep goede ldiding r<odig is. Hierin kan worden voorzien door een daadwerkelijke be langstelling en gaedewerking van de zij de van de Getrokken branche-organisa tie en vervolgens door het aanwijzen van een bekwame discussie-leider. Deze kan de gesprekken richting geven en bevorderen dat ieders inbreng in de dis cussie goed tot zijn recht komt. Hij kan mede de programmering van de werk zaamheden en de documentatie van de deelnemers verzorgen. In overeenstem ming met de doelstelling van de groep zal steeds worden getracht onderwer pen ter bespreking aan te voeren, die voor de betreffende groep en de betrok ken branche van belang zijn. Zoals reeds vermeld, willen de mede werkers van de Hoofdafdeling Gewes telijk Aangelegenheden en Voorlichting van het Directoraat-Generaal voor het Midden- Kleinbedrijf en Toerisme gaarne hun aandeel leveren bij het tot stand komen en leiden van dergelijke discus siegroepen. In de praktijk van de discussiegroe pen wordt ook aan bedrijfsbezoek ge daan. Sommige groepen hebben zelfs de gewoonte hun bijeenkomsten bij toebeurt bij een van de deelnemers in het bedrijf te houden. Bij zo'n gelegenheid becritiseert. men dan in opbouwende zin eikaars bedrijf, de etalages, de winkelruimte en' de inrichting daarvan, de werkplaats, de ligging van het magazijn, de opslag van de voorraad enz. Uit het bovenstaande hebt U kunnen lezen, dat „ervaringen van anderen" U veel kunnen leren. Het aloude gezegde, „ervaring is de beste leermeester" blijft daarom nog steeds zijn waarde behou den. Maakt U deze „beste leermeester" dus ten nutte. Wilt U meer weten over discussie groepen in Uw bedrijfstak, wendt U zich dan tot Uw branche-organisatie of tot de Rijksconsulent voor het Midden- en Kleinbedrijf en Toerisme in Uw pro vincie (c.q. stad). MANDRIL Temidden van het gejoel en geschreeuw van vijftig kinderen, die tegelijk hun zwemproef zouden afleggen vodr het diploma, zochten de tientallen vaders en moeders een mooi staanplaats je langs de bassinrand. Ze zagen een half uurtje aan, hoe een zenuwachtige juffrouw de verkeerd ingevulde diploma's verscheur de en hoe een opgewonden badmeester vergeefs trachtte alle kinderen uit zijn schone water te houden, terwijl hij lan ge lijnen uit de knoop moest halen. Toen de plechtigheid een uur over tijd raakte, werden ook de ouders krib- berig en wrevelig. De kinderen plaagden elkaar zo verschrikkelijk, dat vele moe ders er zich mee gingen bemoeien. Hun am echte scheldwoorden gingen in 't ge krijs verloren. Tot de kettingreactie kwam, juist toen de voorzitter om stil te verzocht. Een van de kinderen kriebelde nog gauw even het kind dat als eerste moest starten. Nummer één draaide zich om en stompte terug, maar het stompte de verkeerde in de buik. Die verkeerde kromp ineen van de pijn en de moeder van de getroffene, die vrees de voor niets haar toegangsgeld geof ferd te hebben, snelde toe om op ver schrikkelijke wijze wraak te nemen: ze naderde nummer één en probeerde het meisje nog net voor haar sprong op de tenen te trappen. IDe meest moderne COLLIERS-HANGERS I '■H.lll.ld'l.MUirj KAPELLE TEL. (01102) 223 Dat wekte natuurlek de woede op van Eén's moeder, die nu Twee's mamma zo'n tik verkocht, dat die bijna gelijk met haar eigen dochter gekleed te wa ter ging. Tot overmaat van ramp vielen de kwartjes voor het diploma uit haar handen in het water. Daarom schreed Twee's vader nader en bukte zich, om te zien waar de geldstukken bleven. Een andere moeder, die nu niets meer kon zien van het bassin met haar sprui ten en slechts enkele behaarde benen en een helrode zwembroek waarnam, zei vriendelijk: „Ga weg, mandril!" Doch de vriendelijke vader verstond iets van: „aj, weg m'n bril!" en hij keerde zich snel om naar de ongeluk kige zonder kijkglazen. Deze dame had uiteraard een kwaad geweten. Zij ver onderstelde, dat de mandril als een be ledigde mensaap wraak kwam nemen en hief uit zittende positie een been op. Zo snel, dat de behulpzame brilzoeker als een bal terugstuitte en heel lang zaam en zeer verbaasd zijn evenwicht verloor. Tenslotte plonsde hij met zijn rode zwembroek in het water. „Eruit!" riep de woedende badmees ter, die langzamerhand het hele diplo- mafeest in het water zag vallen. Maar pa had onder water de beide kwartjes zien liggen en dook die eerst nog op. Toen hij eindelijk weer op de kant stond zakte zjjn dochter voor diploma A en B. Dat heeft de badmeester moeten be zuren. Pa greep hem in de kraag van zijn pas gestoomde witte jasje en ma trapte hem op zijn moede tenen, zodat hij de hele stapel eindelijk goed inge vulde diploma's liet glippen. En nu stonden dan de pa en de ma voor de politierechter. „Honderd pro cent onschuldig" zei pa. „Een misselij ke streek" vond ma, „mijn man werd voor mandril gescholden en mij hebben z}e (geslagen, maar die mensen gaan vrijuit De officier van justitie sprak van 'n verkeerde mentaliteit, kleinzieligheid, huisvredebreuk, wangedrag en eigen- rechter spelen met een neiging tot ge- weldpleging-in-vereniging. Maar de po litierechter hoorde dat allemaal glim lachend aan. En ook de badmeester ge tuigde nu wat vriendelijker dan tegen over de politieman, die de vechtende kluwen had moeten ontwarren. Het meisje had namelijk inmiddels haar zwemdiploma nog gehaald en toen had den de ouders een royale fooi gegeven om alles weer goed te maken. „Storm in een bad water" zei een an dere getuige. Het bleef bij een voorwaardelijke boe te van vijftig gulden met een proeftijd van een jaar. „Dan moet u wel voor zichtiger zijn als volgend jaar uw twee de kind zijn zwemproef aflegt," advi seerde de politierechter. „Ik laat geeneens geen publiek meer toe," zei de badmeester wijselijk. (Nadruk verboden) d' ARGENTY. ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wü willen u met deze adviezen zo goed mogelijk van dienst z(jn en geven zo mogeiyk advies op elke vraag. YY'y kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Kolenconvector. Kunt u mij zeg gen wat het schoonmaken van een ko lenconvector kost? De kachel heeft een seizoen gebrand. Ik moest voor het schoonmaken en voor enkele boutjes en moertjes 71,betalen en het bleek geen vergissing te zijn. Hoe is dit mogelijk? Als er inderdaad niets anders aan is gebeurd, dan alleen schoonmaken is 71,veel te veel. Temeer daar u schrijft dat de haard slechts een jaar oud is en dus 1 seizoen is gestookt. Bij nader informaties bleek ons dat u kunt rekenen op 15,tot 35,naar ge lang het ter plaatse gebeurt of in de werkplaats. Natuurlijk zijn de uurlonen tegenwoordig hoog en wanneer een haard helemaal uit elkaar jvordt gehaald zal dat wel enige tijd vergen. Maar aan genomen dat per uur 10,— wordt be taald, dan nog lijkt ons 7 uur werken aan een kachel die alleen maar schoon gemaakt behoefde te worden wel erg veel. Vraagt u nog eens of er werkelijk geen nieuwe onderdelen in de haard zijn geplaatst. Overigens een goede leer voor de volgende keer: informeert u eerst wat het gaat kosten en lijkt het u te duur, probeert u het dan eens bij een ander. Zeeuwsche leerlingenstelsel. Gaarne zou ik enige inlichtingen van u ontvan gen over het doel van het „Zeeuwsche leerlingenstelsel". Het doel van het Zeeuwsche leerlin genstelsel staat omschreven in de sta tuten van de stichting. Het beste kimt u zich dus tot de stichting zelf wenden: Stichting leerlingenstelsel Zeeland, Gro te Markt 1 te Goes, tel. 01100-7671, of tot de inspecteur van het leerlingenstel sel: Ir. G. H. J. M. Moerkerk, Kon. Wil- helminalaan 528, Voorburg, tel. 070- 83710. Een leerlingenstelsel is een par ticuliere instelling die van de overheid rijkssubsidie krijgt bij Koninklijke Goed keuring. Zieke peren. In onze tuin staat een pereboom van het ras „clapps favoriet". De boom is ongeveer 30 jaar oud, draagt wel goed, maar heeft plm. 70 zieke peren. Vorig jaar heb ik de stam gekalkt. Hij draagt nu slecht. Kan dit kalken van de stam oorzaak zijn van slechte vruchtafzetting, al dan niet met zieke peren? Het kalken heeft daar geen schuld aan. Integendeel, het kalken van de stam van die verwaarloosde boom heeft een goede invloed op de gezondheid. Wij adviseren u in de voorwinter uw boom eens een goede beurt te geven wat ziek tebestrijding en snoei betreft. Die zieke peren zijn namelijk het gevolg van het gevolg van het nalaten van ziektebe strijding. Vooral de schurft bij dit ras speelt een zeer grote rol. Als u een goe de vakman kunt krijgen, laat die dan eens een goede snoei toepassen, de boom bespuiten met vtruchtboomcarbolineum (v.b.s.) in januari-december of met kleurstoffen (D.N.C.) in februari-maart. Verder in het voorjaar en zomer een goede bestrijding van schurft en vreterij laten toepassen. Licht en lucht in die boom is een eerste vereiste. Stopverf verwijderen. Wij bezitten een antieke klok waarvan een ruitje gebroken is. Hoe verwijder ik de oude stopverf zonder de klok te beschadigen De harde stopverf kunt u het beste op de volgende manier verwijderen: een mes achter de stopverf zetten en dan met een hamertje voorzichtig tegen het mes tikken de stopverf „knapt" dan ge makkelijk. Gegegevens over inwoners. Kun nen ze mij op het gemeentehuis vertel len wie er in een bepaald perceel woont eventueel inwoont? Zo ja, wat zijn de kosten hiervan? U kunt op elk gemeentehuis in Ne derland k 0,75 per vraag per persoon de gegevens verkrijgen omtrent de be woners van het perceel door u bedoelt. Getuigen bij Kon. Kind. Ik beweer de dat bij een geboorte b.v. van een ki-oonprinses of prins de pasgeboren baby zodanig aan de getuigen moest worden getoond dat zij konden zien van welk geslacht het kind was. Ik word hier thuis om uitgelachen en verneem daarom van u of zij reden hebben mij uit te lachen. Ik meen zelfs dat dit bij de geboorte van prinses Beatrix ook is gebeurd. Heb ik gelijk? Inderdaad hebt u gelijk in de kwestie omtrent het tonen aan getuigen wat het geslacht van het pasgeboren kind be treft. In het eerste burgerlijk wetboek kwam de bepaling voor dat het kind inderdaad getoond dient te worden. De ze bepaling is echter al meer dan twee generaties geleden geschrapt zodat ook prinses Beatrix hier niet aan onderwor pen is geweest. Wel is het zo dat bij voorbeeld een ambtenaar van burgerlij ke stand in gevallen waarin hij veron derstelt dat bij een aangifte fraude is gepleegd, kan eisen dat het kind hem wordt getoond. Er is een recent geval bekend dat iemand de geboorte van een kind aangaf terwijl later bleek dat het kind niet bestond. De aangever had ge dacht op deze manier zijn kinderbijslag wat te verhogen. Samuël nu nam een steen en stelde die tussen Mizpa en tussen Sen en hij noemde die naam Eben-Haëzer; en hij zeide: Tot hiertoe heeft ons de Here geholpen. 1 Samuël 7 :12 De Filistijnen waren de vijanden van het volk des Verbonds. Menigmaal wa ren zij in de hand des Heren het middel tot tuchtiging van Zijn volk, wanneer het de Here, zijn God, verliet, om zich te wenden tot de afgoden der heidenen. Dan was Kanaan bezet gebied, en het volk weerloos overgeleverd aan de wil lekeur van zijn wrede onderdrukker. Langs welke weg kwam nu de bevrij ding? Niet door toedoen van de Hoge priester Eli en zijn zonen Hofni en Pi- nehas, hoe hoog geplaatst zij ook waren Maar door dat kind, van de Here ge beden, eenvoudig dienende in zijn linnen lijfrok. Beter dan de officieële autoritei- teiten, zag Samuël de diepste oorzaak van de hopeloze toestand. Voortzondi- gende had Israël niet andeis dan slagen te verwachten. Hartelijke bekering, bre ken zelfs met de troetelzonden, dat zijn de eerste schreden op de weg der ver lossing. Dat heeft Samuël, als een ware Nazireeër, gepredikt en, na twintig ja ren van gevoelloosheid, kwam de gees telijke ontwaking. Gans Israël klaagde de Here achterna. Te Mizpa staat straks een volk van boetelingen, dat eenparig belijdt: „Wij hebben tegen de Here ge zondigd". Bij zulke verbrijzelden van hart wil de Here wonen. Maar als de grond begint te dreunen vanwege de aanrukkende Filistijnen, is het volk niet klaar met zijn wegwerpen der afgoden en tranen en vasten, het behoeft de voorbede en het offer. In Egypte was Israël slechts veilig achter het bloed van het lam. En als dat schuldversla gen Israël wenend rondom dat altaar staat, hoor...! Samuël! de lofzang van uw lieve moeder wordt vervuld: „Die met de Here twisten zullen verpletterd worden, Hij zal in de hemel over hen donderen... Door een onweder stormt de Here de vijanden weg, en Israëls zwaard doet zijn bloedig werk. Het monument op de historische plek heette: Steen der hulpe. De inwijdingsrede is kort en krachtig: Tot hiertoe heeft ons de He- re geholpen. Een woord voor morgenwijding en dagsluiting. Tot hiertoe: wat de dag of nacht zal baren, weten wij niet; maar hulp v,an God verkregen hebbende staan wij tot op deze dag. Geholpen: wij zijn hulpbe hoevend! Maar wij verwachten die trou we hulp van Boven, ziende op Jezus, het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. WEMELDINGE Van 2026 augustus 1967. Zondag 20 augustus: Volle Maan. HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 3.51 4.13 9.33 9.52 Maandag 4.34 4.51 10.08 10.28 Dinsdag 5.11 5.23 10.42 11.05 Woensdag 5.45 5.56 11.18 11.37 Donderdag 6.14 6.26 11.52 Vrijdag 6.43 6.53 0.05 0.24 Zaterdag 7.12 7.21 0.35 0.54 Te Hansweert 35 minuten vroeger Te Yerseke 5 minuten later

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1967 | | pagina 1