oveRöenkinq ocU sOuxat ll/LLBOEN Weer met vakantie naar Egypte Per charter naar Israël WATERSTANDEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND GOUDEN 34STE JAARGANG No. 10 4 AUGUSTUS 1967 De oorlog tussen Israël en de Ara bische landen heeft de vacantie van menige Nederlander in de war geschopt. De laatste jaren bewoog zich een groeiende stroom toeristen van Schiphol naar zowel Egypte als Jordanië en Is raël. Dank zij de activiteiten van het Eindhovense reisbureau FIT vonden duizenden Nederlanders de weg naar de pyramiden, de koningsgraven van Luxor, naar de citrustuinen van Jericho, de heilige plaatsen van Jeruzalem en Bethlehem, de terrasjes van Tel Aviv en de wonderen van de bloeiende boom gaarden in de Negev-woestijn. De tanks en straaljagers maakten aan deze mo derne vorm van toerisme een abrupt einde. Begin juni riep het reisbureau de toen nog in het midden-oosten ver toevende toeristen terug De oorlog duurde vijf dagende gevolgen zullen nog jarenlang merk baar zijn, zowel voor de Israëli's als voor de Arabieren. Maar op 12 augustus 's morgens om twaalf uur gaat een honderdtal Nederlanders de draad weer opnemen, waar die in jui werd door gesneden. De Arabische landen zowel als Israël kunnen de inkomsten van het toeristenverkeer niet missen. Ze hebben alles op haren en snaren gezet om zo spoedig mogelijk de stroom weer op gang te krijgen. De directeur van FIT, de heer van Gennip was een der eersten, die hen de helpende hand bood. Toen de kanonnen zwegen, bezocht hij Tel Aviv, Jeruzalem en Cairo. Hij werd er met open armen ontvangen. De minister van Toerisme in Cairo gaf hem een brief mee, waarin hij het Nedelandse volk uitnodigde, opnieuw de oudheidkundige sfchoonheden van zijn land te komen (zien. „Wij zullen u even gastvrij ontvangen als wij altijd gedaan hebben" schreef hij. De hotel houders in Egypte, zowel als de gidsen en de kameeldrijvers, de winkeliers en de souvenirverkopers Wrijven zich in de handen als ze denken aan die dui zenden klanten, die ze de laatste maan den zo node hebben gemist. En Israël? „Kom naar Israël en Jordanië" zeggen ze daar. Het aantal heilige plaatsen is meer dan verdubbeld. De toerist, die vroeger een lange omweg moest maken om in één reis zowel Hebron en Jericho als Tiberias, Haifa en Ka- pemaüm te zien, kan nu in een enkele Dagelijks kan men in de Via Dolorosa grims zien lopen. In de straten vtn Cairo wordt het handwerken in de buitenlucht verricht.. reis alle plaatsen bezoeken, die hem na aan het hart liggen. De heer van Gennip heeft alle oude contacten weer opgenomen. Alleen het arme Jordanië bleef aan de kant staan. Aan de oostelijke oever van de Jordaan zijn nauwelijks bezienswaardigheden voor de westerse toerist. Koning Hoessein grijpt er naast. Maar in Israël wachten de hotelhouders met smart op de Nederlandse gasten. Ze zullen er straks weer zijn, in Nathanya waar de Iraëlische gastvrouw van Neder- landste afkomst, Eliza, de honneurs waarneemt en in het oude Jeruza lem, dat nu weliswaar bij Israël hoort, maar dat geheel zijn eigen sfeer heeft behouden. In Cairo lag de zaak heel eenvoudig: iedereen wilde graag de contacten met de Nederlandse tour-operator vernieu wen. Ook de United Arab Airlines, de Arabische luchtvaartmaatschappij, die nu al vele jaren de Nederlandse passa giers naar het Midden-Oosten vliegt. De Arabieren vliegen niet rechtstreeks meer van Schiphol naar Cairo, maar maken een tussenlanding op Cyprus. In Nicosia stappen de voor Israël be stemde passagiers uit. Zij vliegen later met de Cyprische luchtvaartmaat schappij naar Israël. Want zo goed is de samenwerking tussen beide landen nu ook weer nietOp de terug weg pikken de Egyptegangers de Is- raëlvaarders weer op in Nicosia. Op die manier kan de heer van Gen nip gebruik maken van Arabische vliegtuigen om zijn klanten naar Israël te brengen. Hij moet dat wel, wil hij zijn scherp concurrerende prijzen hand- (op Israëlisch gebied) groepen pel- haven. Chartervluchten maken naar Israël is immers verboden en de Ara bieren worden betaald met in Cairo ge blokkeerde tegoeden. Dankzij deze in genieuze transacties kost straks een vijftiendaagse reis naar j Israëli niejt meer dan 817.terwijl men al voor 595.de pyramides en de Sahara kan aanschouwen. De oorlog, die dreigde het hele midden-oosten-toerisme in de soep te laten lopen, is voorbij.. In Eindhoven rammelt de computer om de belangstellenden te boeken 't Was toch maar een incident, de toerist gaat weer op de oude voet verder. Naar alle overdadige schoon heid van dit lobsederendje gebied. Eens in de veertien dagen trekken de danslustigen op naar de dansvloer van „De Koekoek,, en verscheuren de schrille klanken de serene rust van de zomeravond. En lang nadat de plaat selijke katers hun onmuzikale gevoe lens in jamerlrjke kreten luchten, komen nog de vrijgezellen uit de wijde omgeving naar het 'luidruchtig beat- festijn, om een vrouwelijke wederhelft uit te zoeken uit de vrij- en danslustige maagden van het dorp. Dat gaat goed zolang de jongens van buiten zich beperken tot de muur bloempjes, voor wie de plaatselijke manschap weinig of geen belangstelling (meer) opbrengt. Maar het komt tot laaiende conflicten, zodra de buitenlui één oog dichtknijpen en één hand uit steken naar een (nog) wel begeerde schoonheid. Dan verenigen booeren en burgers zich tegen de buitenlui om hun vrowelijke have te beschermen tegen iedereen, behalve tegen zichzelf. „Ze sloegen mekaar met bierglazen op de kop, edelachtbare," verhaalde de breedgeschouderde opperwachtmeester. „Ik moest de zaal ontruimen. Toen bleven deze twee sabbelaars over. Ze vertikten 't naar buiten te gaan." „Toen had u al wat wonden opge lopen?" vroeg de officier, om goed te laten uitkomen, dat de politieman zelf in levensgevaar had verkeerd. „Alleen wat schrammen. Een gebro ken glas tegen m'n wang en een ver splinterde stoelpoot door m'n mouw, Maar dat gabeurt wel 's meer. Ik wou alleen maar zeggen, dat ik 't toen wel letjes vond. Afijn, toen ik ze dan grij pen wou, floepte het licht uit. Wie van de buitenlui het nu precies flikte, zal wel altijd een geheimpje blijven, maar de stoppen waren niet alleen losgedraaid, ze waren ook door iemand in de zak gestoken. En zo tastten opperwachtmeester en hotel houder vergeefs in het duister, op zoek naar enkele dwarsdrijvers, die intussen ijlings hun brommer hadden opgezocht. Met drie man klommen ze op één licht machientje en zwaaiden van lan taarnpaal naar lantaarnpaal door een dorp waarvan de straatverlichting al op halve kracht was gedraaid. Doch het viel niet mee het dorp te verlaten. De laatste dorpsstraat ging over in een donkere provinciale weg. De knapen zochten zwaaiend naar een fietspad. Rechts verzeilden ze in een haag, waarin één man bleef hangen. Links van de weg vonden ze wel een rijwiel pad, maar dat hield daar juist op met een schrikhek. De twee overgebleven berijders buitelden daar met brommer en al overheen. Naar de oversteekplaats voor wielrijders hoefden ze toen niet meer te zoeken. Ze lagen er met de neuzen boven op. „Daar vond ik ze," vertelde de post- commandant tevreden, „één moest er naar het ziekenhuis, omdat z'n be nevelde hersens ook lichtelijk geschud waren, de bestuurder heb ik maar in de cel gezet om z'n roes uit te slapen en die derde zei, dat ie bloemetjes aan 't plukken was voor z'n jarige moeder en zo in de heg terecht was gekomen, Die heb ik toen maar bloemen laten plukken en die moest dus helemaal naar huis lopen. Dat kon, want die was niet tipsy." De officier eiste wegens verzet tegen een ambtenaar in functie, het besturen van een motorrijtuig in kennelijke staat, resp. het in gevaar brengen van het overige verkeer en huisvredebreuk zestig gulden per delict, dus 120 de man. „En onze vriend niks?" vroegen de buitelende buitenlui verongelijkt. Maar de vriend was niet herkend als herrie maker door de getuigen. „Dan laat je hèm maar de helft betalen" adviseerde de politierechter. „Ik denk, dat ie liever bloemen gaat plukken," klonk het terug. In een milde stemming deed de ma gistraat er twintig guldeii af. „Maar daar niet de bloemetjes van buiten gaan zetten," waarschuwde hij. „Dan veeg ik de vloer met jullie an," dreigde de opper. DAMESRINGEN MET EDELSTEEN vi* rr;* w KAPELLE TEL. (01102) 223 ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wjj willen u met deze adviezen zo goed mogelijk van dienst z(jn en geven zo mogelyk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Acteurs.;Hoe lubden de adressen van de acteurs Lou Geels, Johan Kaart en Albert van Dalsum? Lou Geels, Van Alphenstraat 109, Voorburg; Albert van Dalsum, Over toom 8a, Amsterdam-west; Johan Kaart Ui'iterwaard'enstraat 139!, Amsterdam zuid. Vlekken. Hoe krijg ik vlekken van grapefruitsap uit mijn vaste vloerbe dekking. Vruchten vlekken zijn te verwijderen met alcohol. Probeert u eerst op een onopvallend plekje of de kleur van uw vloerbedekking tegen behandeling met alcohol bestand is. Studiekosten. Wat zijn jaarlijks voor de Ned. Staat de studiekosten van een leerling op een middelbare school? En wat kost een „zittenblijver" de Staat jaarlijks? De door u gewenste gegevens kunt u vinden in de „Statistiek van de Uit gaven voor het onderwijs van 1965- 1966". Deze uitgave is verkrijgbaar bij dé Staatsuitgeverij, Christoffelj Plan- tijnstraatl-9, Den Haag tel. 020-814511. of via de boekhandel. Alleen over de uitgaven in verband met het zitten blijven zgn geen gegevens beschikbaar. Hierbij spelen de kosten verbonden aan de leerboeken, die 2 jaar het zelfde blijven de hoofdrol, maar die lopen per school en per leerjaar nog al uiteen. Teervlek. Hoe verwijder ik een teervlek uit een terlenka regenmantel? Teervlekken worden als ze droog zijn, eerst afgeborsteld of Jeventueel( weg- gebrokkeld. Dan kan er met spiritus of met alcohol worden gewerkt. De vlekken moejten dan echter ook nog gebet worden met terpentine (een vloei stof echter, waarvan de geur vrij lang nog in de stof blyft hangen.) Daar was een man van Ra- mathaïm-Zofim, van het ge bergte van EJfraïm,, wiens naam was Elkana, een zoon van Jerócham, de zoon van Elihu, de zoon van Tochu, de zoon van Zuf, de Efrahiet. En hij had twee vrouwen... 1 Samël 1 1, 2a. In augustus gaan wij met vacantie en logeren gaarne wederzijds bij familie. Ook in de Bijbel komt het familie-leven naar voren. De tekst vertelt van Sa- muëls vader, dat deze een bergbewoner was in het stamgebied van Efraïm, wat blijkt uit de naam van zijn woon plaats. Rama betekent: hoogte; Rama- thaïm: twee hoogten. Zofim wil zeggen wachters, een naam, zinspelende hetzij op de vorm dier bergtoppen of op de mi litaire betekenis van dit hoogland. Duidelijker is de naam Elkana, dat is bezitting van God. Dat zegt wel iets omtrent het milieu van de familie. Zijn vader heette Jerócham, d.i. hij zal barmhartigheid verkrijgen. Grootvader werd Elih genoemd, wat zegt: Jehova is mijn God. De andere namen herin neren wellicht aan familiegebeurtenis sen, die men in gedachtenis wilde hou den: Tochu, (nedervallen), Zuf, (honig), zijn voor oningewijden al even niets zeggend als onze huidige namen. Hoe dit zij, onze naam wijst onze persoon aan. En hij had twee vrouwenzegt 'de dagtekst. Deze simpele mededeling schokt ons toch even. Zie, er zijn altijd rijken en armen ge weest. De één heeft een enkel geldstuk, de ander dubbel zoveel. Men kan twee huizen bezitten, twee rokken, twee schapen, twee vrienden, twee zonjen, tweevul maar in; maar twee vrouwen Bruidegom! kan dat: twee bruiden tegelijk? Jonkvrouw! zoudt gij op uw bruiloft uw plaats willen delen met een ander? Kinderen, zoudt gij twee moeders kunnen hebben? Wel neen! Wèl twee speelpoppen, maar één vader en één moeder; een derde zou vreemd zijn Ach! van dat „vreemde" hebben wij tegenwoordig veel te veel! Dubbel hartige mannen, gebroken vrouwen harten, „derden" die zich tot speelpop verlagen en angstige, niet begrijpende kinderogen. Christus heeft ons herinnerd, dat God de mens gemaakt heeft, man en vrouw. 'Daarom zal een mens Vader en moeder verlaten en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot één vlees zijn; Matth. 19 45. Maar ja, de mens meent het soms beter te weten dan God. De uitkomst zal wel leren, wie gelijk heeft. Ons familieleven zij geadeld door de vreze Gods. De Here let er op! (Uit een dagboek.) WEMELDINGE Van 6 tot en met 12 augustus 1967. Zondag 6 aug. Nieuwe Maan. Zaterdag 12 aug.: Eerste Kwartier. HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 3.40 4.05 9.21 9.48 Maandag 4.27 4.49 10.04 10.33 Dinsdag 5.14 5.31 10.50 11.17 Woensdag 5.54 6.11 11.34 11.56 Donderdag 6.35 6.52 12.13 Vrijdag 7.15 7.31 0.35 12.46 Zaterdag 7.57 7.13 1.11 1.27 REDACTEUR J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal Franco per post f 3,60 per halfjaar ADMINISTRATIE J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 2 84 25 Advertentieprijs 125 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK FIRMA F. VAN DER PEYL KRUININGEN de scheldebode

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1967 | | pagina 1