oveRöenkinq
ocU sOuxat
ll/LLBOEN
Weer met vakantie
naar Egypte
Per charter naar
Israël
WATERSTANDEN
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
GOUDEN
34STE JAARGANG No. 10 4 AUGUSTUS 1967
De oorlog tussen Israël en de Ara
bische landen heeft de vacantie van
menige Nederlander in de war geschopt.
De laatste jaren bewoog zich een
groeiende stroom toeristen van Schiphol
naar zowel Egypte als Jordanië en Is
raël. Dank zij de activiteiten van het
Eindhovense reisbureau FIT vonden
duizenden Nederlanders de weg naar
de pyramiden, de koningsgraven van
Luxor, naar de citrustuinen van Jericho,
de heilige plaatsen van Jeruzalem en
Bethlehem, de terrasjes van Tel Aviv
en de wonderen van de bloeiende boom
gaarden in de Negev-woestijn. De tanks
en straaljagers maakten aan deze mo
derne vorm van toerisme een abrupt
einde. Begin juni riep het reisbureau
de toen nog in het midden-oosten ver
toevende toeristen terug
De oorlog duurde vijf dagende
gevolgen zullen nog jarenlang merk
baar zijn, zowel voor de Israëli's als
voor de Arabieren. Maar op 12 augustus
's morgens om twaalf uur gaat een
honderdtal Nederlanders de draad weer
opnemen, waar die in jui werd door
gesneden. De Arabische landen zowel
als Israël kunnen de inkomsten van
het toeristenverkeer niet missen. Ze
hebben alles op haren en snaren gezet
om zo spoedig mogelijk de stroom weer
op gang te krijgen. De directeur van
FIT, de heer van Gennip was een der
eersten, die hen de helpende hand bood.
Toen de kanonnen zwegen, bezocht hij
Tel Aviv, Jeruzalem en Cairo. Hij werd
er met open armen ontvangen.
De minister van Toerisme in Cairo
gaf hem een brief mee, waarin hij het
Nedelandse volk uitnodigde, opnieuw de
oudheidkundige sfchoonheden van zijn
land te komen (zien. „Wij zullen u
even gastvrij ontvangen als wij altijd
gedaan hebben" schreef hij. De hotel
houders in Egypte, zowel als de gidsen
en de kameeldrijvers, de winkeliers en
de souvenirverkopers Wrijven zich in
de handen als ze denken aan die dui
zenden klanten, die ze de laatste maan
den zo node hebben gemist. En Israël?
„Kom naar Israël en Jordanië" zeggen
ze daar. Het aantal heilige plaatsen
is meer dan verdubbeld. De toerist,
die vroeger een lange omweg moest
maken om in één reis zowel Hebron
en Jericho als Tiberias, Haifa en Ka-
pemaüm te zien, kan nu in een enkele
Dagelijks kan men in de Via Dolorosa
grims zien lopen.
In de straten vtn Cairo wordt het handwerken in de buitenlucht verricht..
reis alle plaatsen bezoeken, die hem na
aan het hart liggen.
De heer van Gennip heeft alle oude
contacten weer opgenomen. Alleen het
arme Jordanië bleef aan de kant staan.
Aan de oostelijke oever van de Jordaan
zijn nauwelijks bezienswaardigheden
voor de westerse toerist. Koning
Hoessein grijpt er naast. Maar in Israël
wachten de hotelhouders met smart op
de Nederlandse gasten. Ze zullen er
straks weer zijn, in Nathanya waar
de Iraëlische gastvrouw van Neder-
landste afkomst, Eliza, de honneurs
waarneemt en in het oude Jeruza
lem, dat nu weliswaar bij Israël hoort,
maar dat geheel zijn eigen sfeer heeft
behouden.
In Cairo lag de zaak heel eenvoudig:
iedereen wilde graag de contacten met
de Nederlandse tour-operator vernieu
wen. Ook de United Arab Airlines, de
Arabische luchtvaartmaatschappij, die
nu al vele jaren de Nederlandse passa
giers naar het Midden-Oosten vliegt.
De Arabieren vliegen niet rechtstreeks
meer van Schiphol naar Cairo, maar
maken een tussenlanding op Cyprus.
In Nicosia stappen de voor Israël be
stemde passagiers uit. Zij vliegen later
met de Cyprische luchtvaartmaat
schappij naar Israël. Want zo goed is
de samenwerking tussen beide landen
nu ook weer nietOp de terug
weg pikken de Egyptegangers de Is-
raëlvaarders weer op in Nicosia.
Op die manier kan de heer van Gen
nip gebruik maken van Arabische
vliegtuigen om zijn klanten naar Israël
te brengen. Hij moet dat wel, wil hij
zijn scherp concurrerende prijzen hand-
(op Israëlisch gebied) groepen pel-
haven. Chartervluchten maken naar
Israël is immers verboden en de Ara
bieren worden betaald met in Cairo ge
blokkeerde tegoeden. Dankzij deze in
genieuze transacties kost straks een
vijftiendaagse reis naar j Israëli niejt
meer dan 817.terwijl men al voor
595.de pyramides en de Sahara
kan aanschouwen. De oorlog, die
dreigde het hele midden-oosten-toerisme
in de soep te laten lopen, is voorbij..
In Eindhoven rammelt de computer om
de belangstellenden te boeken
't Was toch maar een incident, de
toerist gaat weer op de oude voet
verder. Naar alle overdadige schoon
heid van dit lobsederendje gebied.
Eens in de veertien dagen trekken de
danslustigen op naar de dansvloer van
„De Koekoek,, en verscheuren de
schrille klanken de serene rust van de
zomeravond. En lang nadat de plaat
selijke katers hun onmuzikale gevoe
lens in jamerlrjke kreten luchten,
komen nog de vrijgezellen uit de wijde
omgeving naar het 'luidruchtig beat-
festijn, om een vrouwelijke wederhelft
uit te zoeken uit de vrij- en danslustige
maagden van het dorp.
Dat gaat goed zolang de jongens van
buiten zich beperken tot de muur
bloempjes, voor wie de plaatselijke
manschap weinig of geen belangstelling
(meer) opbrengt. Maar het komt tot
laaiende conflicten, zodra de buitenlui
één oog dichtknijpen en één hand uit
steken naar een (nog) wel begeerde
schoonheid. Dan verenigen booeren en
burgers zich tegen de buitenlui om hun
vrowelijke have te beschermen tegen
iedereen, behalve tegen zichzelf.
„Ze sloegen mekaar met bierglazen
op de kop, edelachtbare," verhaalde de
breedgeschouderde opperwachtmeester.
„Ik moest de zaal ontruimen. Toen
bleven deze twee sabbelaars over. Ze
vertikten 't naar buiten te gaan."
„Toen had u al wat wonden opge
lopen?" vroeg de officier, om goed te
laten uitkomen, dat de politieman zelf
in levensgevaar had verkeerd.
„Alleen wat schrammen. Een gebro
ken glas tegen m'n wang en een ver
splinterde stoelpoot door m'n mouw,
Maar dat gabeurt wel 's meer. Ik wou
alleen maar zeggen, dat ik 't toen wel
letjes vond. Afijn, toen ik ze dan grij
pen wou, floepte het licht uit.
Wie van de buitenlui het nu precies
flikte, zal wel altijd een geheimpje
blijven, maar de stoppen waren niet
alleen losgedraaid, ze waren ook door
iemand in de zak gestoken. En zo
tastten opperwachtmeester en hotel
houder vergeefs in het duister, op zoek
naar enkele dwarsdrijvers, die intussen
ijlings hun brommer hadden opgezocht.
Met drie man klommen ze op één
licht machientje en zwaaiden van lan
taarnpaal naar lantaarnpaal door een
dorp waarvan de straatverlichting al op
halve kracht was gedraaid. Doch het
viel niet mee het dorp te verlaten. De
laatste dorpsstraat ging over in een
donkere provinciale weg. De knapen
zochten zwaaiend naar een fietspad.
Rechts verzeilden ze in een haag,
waarin één man bleef hangen. Links
van de weg vonden ze wel een rijwiel
pad, maar dat hield daar juist op met
een schrikhek. De twee overgebleven
berijders buitelden daar met brommer
en al overheen. Naar de oversteekplaats
voor wielrijders hoefden ze toen niet
meer te zoeken. Ze lagen er met de
neuzen boven op.
„Daar vond ik ze," vertelde de post-
commandant tevreden, „één moest er
naar het ziekenhuis, omdat z'n be
nevelde hersens ook lichtelijk geschud
waren, de bestuurder heb ik maar in
de cel gezet om z'n roes uit te slapen
en die derde zei, dat ie bloemetjes aan
't plukken was voor z'n jarige moeder
en zo in de heg terecht was gekomen,
Die heb ik toen maar bloemen laten
plukken en die moest dus helemaal
naar huis lopen. Dat kon, want die was
niet tipsy."
De officier eiste wegens verzet tegen
een ambtenaar in functie, het besturen
van een motorrijtuig in kennelijke
staat, resp. het in gevaar brengen van
het overige verkeer en huisvredebreuk
zestig gulden per delict, dus 120 de
man.
„En onze vriend niks?" vroegen de
buitelende buitenlui verongelijkt. Maar
de vriend was niet herkend als herrie
maker door de getuigen. „Dan laat je
hèm maar de helft betalen" adviseerde
de politierechter.
„Ik denk, dat ie liever bloemen
gaat plukken," klonk het terug.
In een milde stemming deed de ma
gistraat er twintig guldeii af. „Maar
daar niet de bloemetjes van buiten
gaan zetten," waarschuwde hij.
„Dan veeg ik de vloer met jullie an,"
dreigde de opper.
DAMESRINGEN
MET EDELSTEEN
vi*
rr;* w
KAPELLE TEL. (01102) 223
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief
Wjj willen u met deze adviezen zo goed mogelijk van dienst z(jn en geven
zo mogelyk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Acteurs.;Hoe lubden de adressen
van de acteurs Lou Geels, Johan
Kaart en Albert van Dalsum?
Lou Geels, Van Alphenstraat 109,
Voorburg; Albert van Dalsum, Over
toom 8a, Amsterdam-west; Johan Kaart
Ui'iterwaard'enstraat 139!, Amsterdam
zuid.
Vlekken. Hoe krijg ik vlekken van
grapefruitsap uit mijn vaste vloerbe
dekking.
Vruchten vlekken zijn te verwijderen
met alcohol. Probeert u eerst op een
onopvallend plekje of de kleur van uw
vloerbedekking tegen behandeling met
alcohol bestand is.
Studiekosten. Wat zijn jaarlijks
voor de Ned. Staat de studiekosten
van een leerling op een middelbare
school? En wat kost een „zittenblijver"
de Staat jaarlijks?
De door u gewenste gegevens kunt u
vinden in de „Statistiek van de Uit
gaven voor het onderwijs van 1965-
1966". Deze uitgave is verkrijgbaar bij
dé Staatsuitgeverij, Christoffelj Plan-
tijnstraatl-9, Den Haag tel. 020-814511.
of via de boekhandel. Alleen over de
uitgaven in verband met het zitten
blijven zgn geen gegevens beschikbaar.
Hierbij spelen de kosten verbonden aan
de leerboeken, die 2 jaar het zelfde
blijven de hoofdrol, maar die lopen per
school en per leerjaar nog al uiteen.
Teervlek. Hoe verwijder ik een
teervlek uit een terlenka regenmantel?
Teervlekken worden als ze droog zijn,
eerst afgeborsteld of Jeventueel( weg-
gebrokkeld. Dan kan er met spiritus
of met alcohol worden gewerkt. De
vlekken moejten dan echter ook nog
gebet worden met terpentine (een vloei
stof echter, waarvan de geur vrij lang
nog in de stof blyft hangen.)
Daar was een man van Ra-
mathaïm-Zofim, van het ge
bergte van EJfraïm,, wiens
naam was Elkana, een zoon
van Jerócham, de zoon van
Elihu, de zoon van Tochu, de
zoon van Zuf, de Efrahiet.
En hij had twee vrouwen...
1 Samël 1 1, 2a.
In augustus gaan wij met vacantie
en logeren gaarne wederzijds bij familie.
Ook in de Bijbel komt het familie-leven
naar voren. De tekst vertelt van Sa-
muëls vader, dat deze een bergbewoner
was in het stamgebied van Efraïm,
wat blijkt uit de naam van zijn woon
plaats. Rama betekent: hoogte; Rama-
thaïm: twee hoogten. Zofim wil zeggen
wachters, een naam, zinspelende hetzij
op de vorm dier bergtoppen of op de mi
litaire betekenis van dit hoogland.
Duidelijker is de naam Elkana, dat is
bezitting van God. Dat zegt wel iets
omtrent het milieu van de familie.
Zijn vader heette Jerócham, d.i. hij zal
barmhartigheid verkrijgen. Grootvader
werd Elih genoemd, wat zegt: Jehova
is mijn God. De andere namen herin
neren wellicht aan familiegebeurtenis
sen, die men in gedachtenis wilde hou
den: Tochu, (nedervallen), Zuf, (honig),
zijn voor oningewijden al even niets
zeggend als onze huidige namen. Hoe
dit zij, onze naam wijst onze persoon
aan.
En hij had twee vrouwenzegt
'de dagtekst.
Deze simpele mededeling schokt ons
toch even.
Zie, er zijn altijd rijken en armen ge
weest. De één heeft een enkel geldstuk,
de ander dubbel zoveel. Men kan twee
huizen bezitten, twee rokken, twee
schapen, twee vrienden, twee zonjen,
tweevul maar in; maar twee
vrouwen
Bruidegom! kan dat: twee bruiden
tegelijk? Jonkvrouw! zoudt gij op uw
bruiloft uw plaats willen delen met een
ander? Kinderen, zoudt gij twee
moeders kunnen hebben? Wel neen!
Wèl twee speelpoppen, maar één
vader en één moeder; een derde zou
vreemd zijn
Ach! van dat „vreemde" hebben wij
tegenwoordig veel te veel! Dubbel
hartige mannen, gebroken vrouwen
harten, „derden" die zich tot speelpop
verlagen en angstige, niet begrijpende
kinderogen.
Christus heeft ons herinnerd, dat
God de mens gemaakt heeft, man en
vrouw. 'Daarom zal een mens Vader
en moeder verlaten en zal zijn vrouw
aanhangen, en die twee zullen tot één
vlees zijn; Matth. 19 45. Maar ja,
de mens meent het soms beter te weten
dan God. De uitkomst zal wel leren,
wie gelijk heeft. Ons familieleven zij
geadeld door de vreze Gods. De Here
let er op!
(Uit een dagboek.)
WEMELDINGE
Van 6 tot en met 12 augustus 1967.
Zondag 6 aug. Nieuwe Maan.
Zaterdag 12
aug.:
Eerste
Kwartier.
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
3.40
4.05
9.21
9.48
Maandag
4.27
4.49
10.04
10.33
Dinsdag
5.14
5.31
10.50
11.17
Woensdag
5.54
6.11
11.34
11.56
Donderdag
6.35
6.52
12.13
Vrijdag
7.15
7.31
0.35
12.46
Zaterdag
7.57
7.13
1.11
1.27
REDACTEUR
J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG
ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal
Franco per post f 3,60 per halfjaar
ADMINISTRATIE
J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN
MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 2 84 25
Advertentieprijs 125 mm f 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE"
Verschijnt des vrijdags
DRUK FIRMA F. VAN DER PEYL KRUININGEN
de scheldebode