De Kachelpijptaxi's in Londen LAND- EN TUINBOUW oveRöenkmq NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND 34STE JAARGANG No. 6 7 JULI 1967 GOUDEN de scheldebode REDACTEUR J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal Franco per post f 3,60 per halfjaar ADMINISTRATIE J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 2 84 25 Advertentieprijs 125 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK FIRMA F. VAN DER PEYL KRUININGEN Op 23 maart 1907 kwam in de vroege ochtenduren een stoet van zeventien huurauto's voorzien van taximeters, uit General Motor Cab Company te voor schijn en reed onder veel geknal en ge rammel de Brixton Road in Zuid-Lon- den af. Deze eerste taxi's uit de historie hebben een praktische manier van stads vervoer in het leven geroepen, die in de gehele wereld ongeëvenaard is. De Parijse taxi's hebben geholpen Frank rijk de slag aan de Mame te doen win nen; de taxi's van Tokio behoren tot de snelste ter wereld, maar de Londense ,,cab" blijft een instelling die al zestig jaar lang elke verandering tart. Van binnen, aldus het aprilnummer van Het Beste, is hij zo geconstrueerd, dat een heer met 'n „kachelpijp" ofwel een hoge zijden, er rechtop kan zitten. Deze wa gens voldoen aan zeer speciale eisen en regels. De deuren zijn extra breed, ter wijl de interieurs smetteloos zijn. Al hoewel de chauffeur wel buitenspiegels mag hebben, is het hem verboden de gebruikelijke achteruitkijkspiegel boven de voorruit aan te brengen opdat hij niet in de verleiding komt zijn passa giers te bespieden. De vrijheid van deze laatsten wordt nog vergroot door een splintervrije glaswand achter de rug van de chauffeur van gekleurd glas, waardoor wel naar buiten, doch vrijwel niet naar binnen kan worden gekeken. De Londense taxi is vaak geprezen als de meest rationeel gebouwde wagen ter wereld. Hij is tamelijk kort, zodat hij gemakkelijk is te parkeren. Bovendien kan hij keren tussen muren die acht meter van elkaar staan, hetgeen in de nauwe straten van de Britse hoofdstad hoogst belangrijk is. Hij rijdt gemiddeld twaalf kilometer op 1 liter benzine en wat hij aan snelheid mist (maximaal 96 kilometer per uur) maakt hij goed door zjjnbetrouwbaarheid. 80.000 Kilometer Londen heeft momenteel ongeveer 7250 taxi's, die elk gemiddeld tachtig duizend kilometer afleggen. Eenmaal per jaar gaat elke „cab" in de revisie, het geen rond de tweehonderd pond kost. Deze revisie vindt plaats door het Bu reau Openbaar Vervoer, een afdeling die onder Scotland Yard ressorteert. Ook worden taxi's voor een kwartaal inspectie opgeroepen, terwijl inspecteurs onverwachte steekproeven langs de weg nemen. Voor de kleinste onregelmatig heid kan een rijverbod worden opgelegd. Na tien jaar moet een taxi, die dan on geveer 800.000 kilometer heeft gelopen, een volledige revisie ondergaan. Dit is meestal niet meer lonend, ondanks het feit, dat de taxi's doorgaans nog in goe de staat verkeren. De wettelijke rege lingen voor het taxibedrijf stammen goeddeels uit 1831 toen de London Hack ney Carriage Act werd ingesteld. Deze bepalen o.a., dat de chauffeur niet ver plicht is te stoppen wanneer hij wordt aangeroepen. Als hij stopt, of als er iemand op hem afkomt, terwijl hij op een standplaats staat met zijn bordje „For Hire", dan moet hij hem meene men, tenzij hij een rit moet maken van meer dan negen kilometer of een die langer dan een uur in beslag neemt. In dat geval mag hij weigeren of een huur prijs bedingen, die waarschijnlijk veel hoger zal liggen dan de taximeter zou aangeven. In 1940 werden vierhonderd taxi's ge vorderd en uitgerust met machinegewe ren voor de strijd tegen de Duitse para chutisten. Ongeveer tweeduizend andere werden verenigd tot een brandweerkorps Er werden opleggers aangekoppeld, die werden beladen met ladders, bijlen en brandslangen. Deze taxibrandweer kwam met zijn handige wendbare wagens en grondige kennis van de stad sneller ter plaatse dan de logge brandweerauto's met chauffeurs, die voornamelijk hun eigen wijk goed kenden. Geen stad ter wereld, zo besluit Het Beste, kan bogen op een particulier transportbedrijf, dat met de kachelpijp taxi's van Londen is te vergelijken, met hun vindingrijke „cabbies", die dagelijks de onmogelijkste pakketten, spoedbrie- ven, boeketten en ongeveer vierhon derdduizend mensen afleveren in het hart van de drukke Britse hoofdstad. oCm^iS do. sthcLat DE SCHONE WEDUWE „Mens nog an toe, het liekt wel een preekstoel", zei de weduwe A. J. toen ze kennelijk voor het eerst de zittingszaal van de politierechter doorgestiefeld was en voor het hekje belandde. „Maar d'r is geen stoel bie". De officier van justitie probeerde een belediging ten laste te leggen, maar hij werd steeds door de verdachte onder broken. ,,U moet uw mond houden", zei de rechter. „Welnee, ik moes toch kommen om me te verdedigen? Nou, dat doen ik". „Die meneer weet het heus beter dan u denkt", probeerde de politierechter nog eens. ,,'t Is nietes", zei de goed van de tongriem gesneden dame, „ik zal zélf toch wel weten wat ik gezeid heb... En hij is 't er niet eens bie geweest". „Drie getuigen kunnen bevestigen, dat verdachte de beledigende en uitermate platvloerse uitdrukkingen heeft gebe zigd..." wist de officier nog uit te bren gen, maar toen stak de ongeremde tong pas goed van wal. „En wat zegt dat, drie wieven die de pik op me hebben? Ik heb wel acht ge tuigen die vóór me willen praten. En daar ben ik zeker van, want ik heb ze zelf vijfentwintig gulden gegeven", ont hulde de beklaagde. „Laat die eerst maar eens hier kommen, dan kunnen we verder praten". Dat belette haar niet om tóch verder te praten over de vermeende belediging. „Zij hebben gezeid, dat voor mien en m'n zoon het gekkenhuis openstaat. Nou, dat is niet zo en het is dicht en het blieft dicht. Ik heb mien zoon de ge sprekken zelf op laten nemen op zo'n bandapparaat, nou, daar zit geen lekke band op, hoor. 't Is één en al vulles wat die uitgekraamd hebben. Buurman mag dan altied met een nageltje in de ziekte wet lopen, maar als u effe wil luisteren wat die allemaal over koningin Juliana en prins Bernhard uitgekraamd heb, dat is verschrikkelijk. Een rotschandaal noem ik dat". „U bent wel dagelijks bij de politie om over uw buurman te klagen, is het niet?" vroeg de politierechter. „Ik kan goed met de politie opschie ten", klonk het. „Maar hij (en ze wees op de getuigende buurman) haalt ze 's nachts om 12 uur uit d'r bed". En toen ze was aangeland bij haar ver draagzaamheid en haar hartelijke ver standhouding tot de medemens, spreid de ze joviaal haar armen uit en riep tegen de magistraten in zwarte toga: „Als u eens een avondje vrie bent, komt u dan gerust maar eens binnenwippen. U weet 't nou, ik hou van feestvieren en een borrel". Met enige moeite loodste d$ parket wacht de „lustige Witwe" naar een bank, waar ze onmiddellijk weer van op veerde toen één der getuigen geen eed behoefde af te leggen, maar met de be lofte mocht volstaan. Maar nu kreeg ze geen kans meer, er veel tegen in te brengen. Stil werd zij pas, toen de tweede ge tuige uitvoeriger uit de doeken deed wat er vóór de belediging allemaal was voorgevallen. Het bleek toen, dat de dame hem zelfs haar directoire had laten zien, om te bewijzen dat zij er netjes bij liep. HERENRINGEN UNIEKE K0LLEKTIE Wll£6£N KAPELLE TEL. (01102) 223 „We zullen daar maar niet te zwaar aan tillen", overwoog de officier van justitie, die het sop kennelijk de kool niet waard vond. „Nee, schoon was die directoire wel", antwoordde de getuige, die met zijn ge dachten wat langer bij de vertoning was blijven hangen. Het requisitoir viel nog al mild uit, „maar deze dame moet wel even weten dat ze niet zo schelden mag", oordeelde de officier. Om haar mond te snoeren vroeg hij tweehonderd gulden boete voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. Zekerheidshalve vroeg de politie rechter aan de verdachte of ze dat be talen kon. „O, ik maak me geen zorgen. Ik heb mien a.o.weetje en straks krieg ik nog vakantiegeld... Dat is toch zo prachtig". En opgetogen zingend verliet de 67- jarige weduwe na de uitspraak aan de arm van een behulpzame parketwacht de zaal. (Nadruk verboden) d' ARGENTY VOUWFIETSEN VOOR DE RECREATIE Men behoeft op het ogenblik niemand meer te vertellen wat een vouwfiets is. Wie goed uit zijn ogen kijkt, ziet er dagelijks heel wat op de weg in allerlei soorten en uitvoering. Er zijn zelfs vouwfietsen voor kleuters en kinderen en ook opvouwbare tandems. Door de grote vraag is de prijs ook binnen het bereik van iedereen komen te liggen. In de recreatie speelt de vouwfiets een belangrijke rol omdat hij zo gemak kelijk in auto, caravan of pleziervaar tuig kan worden meegenomen, zodat men overal en op ieder gewenst ogen blik kan gaan fietesen om te genieten van de stilte, een fraai stuk natuur of een omgeving die op andere wijze niet binnengedrongen kan worden. Bij de f iet- sendetaillist, danwel bij de „Stichting: fiets", kan men inlichtingen krijgen over de vele Nederlandse en buitenlandse vouwfietsen die in ons land te koop zijn. Er zijn enkele vouwfietsen in klas sieke uitvoering, die niet of nauwelijks van een gewone fiets zijn te onder scheiden naast vele vouwfietsen van uitzonderlijke vormgeving met kleine of zeer kleine wielen. Dit laatste type noemt men in de wandeling wel dwerg- fiets of mini-fiets, hoewel er ook mini of fietsen voor beide geslachten en elke lichaamslengte zijn, die niet vouwbaar zijn. De automobilist die een vouwfiets gaat kopen, moet er wel op letten of de fiets die hij koopt in de kofferruimte van zijn auto kan worden meegenomen want zowel de maatverhoudingen van de kofferruimte als de maten van de opgevouwen of uiteengenomen fiets lo pen erg uiteen. Niet elke vouwfiets kan in iedere kofferruimte worden veivoerd. Verschillende vouwfietsen worden in een speciale draagtas geleverd; dat is bij zonder handig en voorkomt beschadi ging. Men maakt onderscheid tussen de fietsen die echt gevouwen worden en fietsen die uit elkaar kunnen worden ge nomen. Het eerst genoemde type is meestal sneller in elkaar te zetten dan de laatstgenoemde. Voor heel grote tochten en minder vlakke wegdekken is de vouwfiets met kleine wielen mees tal niet zo geschikt, men kan dan beter een vouwfiets met normale of een ge wone fiets gebruiken, vooral dus als de wegen die men gaat berijden niet al te best zijn. BESTRIJDING VAN BLADLUIZEN, WITTE VLIEG E.D. De tijd is weer aangebroken dat vele van onze kamer- en tuinplanten onder bladluis en witte vlieg komen. Dit kan de dood van uw geliefde planten beteke nen. Wie kent niet het plotseling afster ven van Vergeet-mij-nietje, Primula, Gloxinia, Hedera. Ook de jonge rozen knoppen moeten het telkenjare ontgel- zen, ze worden zwaar misvormd. U kunt dit voorkomen door de plan ten te bespuiten met Basudine. Dit middel wordt in de land- en tuinbouw veel toegepast tegen wortel- en uievlieg. Voor de particulier is dit middel in klei ne verpakking verkrijgbaar o.a. in 20 cc flacons, maar ook in de zeer han dige spuitbus voor gebruik op kamer planten, rozen en sierplanten. Het is noodzakelijk dat steeds wordt gewezen op het grote belang van tijdige bestrijding. Vooral de particulier wacht daar dikwijls te lang mee en begint pas met de bestrijding als het te laat is. Met de bestrijding van Basudine heeft men een direkte veilige methode, het gehele jaar door houdt men hiermede de planten vrij van ongedierte en daar door in onbelemmerde groei. Indien schimmel, ,,'t wit" op rozen en Gloxinia optreedt (meestal laat in ju ni) stuif dan met Gesal, doodt tegelij kertijd de insekten. ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wy willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven zo mogelyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Astronauten. Kunt u my de adres sen verstrekken van de ruimtevaarders Gordon Cooper en Charles Conrad? Gordon Cooper en Charles Conrad ontvangen hun post aan het volgende adres: N.A.S.A. Manned Spacecraft Cen ter, Houston, Texas 77058. Hibiscus. Ik heb al ongeveer 5 jaar twee mooje hibiscusplanten. Zoals ik ieder jaar doe, heb ik ze ook nu tot 5 cm ingesnoeid. De plant loopt vol op uit, maar de nieuwe blaadjes zien er uitgevreten uit (verwrongen en gekruld) zoals bijgaand exemplaar. Wat is hier van de oorzaak en wat moet ik er mee doen? De blaadjes worden vanuit de grond b.v. door pissebedden of door de larven van bladwespen, gelijkend op kleine slakken, afgevreten of in het laatste ge val afgeschaafd. Daar het nachtdieren zijn, kruipen ze overdag weg onder blad- aarde, blaadjes enz., zodat u ze overdag niet ziet. Pissebedden vangen onder uit geholde aardappels en stuiven met DDT stuif 5 De bladwespslakjes bestrijden met DDT stuif. Door de oppervlakte van de grond goed na te kijken (ook onder blaadjes e.d.) kunt u de boosdoeners misschien ontdekken. Ook in het donker bij plotseling licht maken, kunt u ze vaak betrappen. Artsenstudie. Als men gestorven is kan men zich beschikbaar stellen voor een ziekenhuis, omdat de studenten die voor arts studeren hieruit kunnen leren. Waar kan ik mij opgeven om dit te re gelen Indien u uw stoffelijk overscfhot ter beschikking van de wetenschap wilt stellen, moet u daarvoor een formulier aanvragen bij het anatomisch laborato rium van een universiteit. Het meest in aanmerking komt dan de dichtstbijzijn de. Kosten zijn er niet aan verbonden, Het stoffelijk overschot wordt op kos ten van de universiteit vervoerd. Zomersproeten. Weet u een middel tegen zomersproeten? Als de huid er tegen kan, kunt u de sproeten bestrijken met citroensap, dat heeft een blekende werking. Daarna goed afwassen en met een goede crème nabehandelen. Ook kunt u bij de drogist een goed middel tegen zomersproeten kopen. 20 km-auto. Wij kregen van de po litie te horen dat een 20 km-auto alleen maar in de bebouwde kom mag worden gebruikt en niet op de buitenwegen. De auto is een Daf 750. De politie deelde mee dat de Daf te groot was. Bovendien kregen we van een rijschoolhouder de toezegging dat we in een 40 km-auto kunnen rijden. Kimt u dit nader toelich ten? Met ingang van 1 januari 1967 zijn de 20 km-wagentjes verboden. Op deze regel zijn enige uitzonderingen, t.w.: 1. Landbouwvoertuigen etc. 2. Wagentjes, die kennelijk zijn ingericht voor invaliden en waarvan de cilin der-inhoud van de verbrandingsmotor niet meer bedraagt dan 250 cc. Ook een elektromotor is voor deze cate gorie toegestaan. 3. Wagens, die uitsluitend gebruikt wor den voor het vervoer van goederen. De wagens moeten voorzien van een elektromotor of een verbrandings motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 300 cc. De invalidenwagens en goederenwagens (b.v. bezorgauto's) mogen alleen in de bebouwde kom worden gebruikt. Voor het rijden op wegen buiten de bebouwde kom wordt in zeer bepaalde gevallen vergunning verleend door het ministerie van verkeer en waterstaat als het rijks wegen betreft en door gedeputeerde sta ten van de overige wegen. De mede deling van de politie is juist, omdat de cilinderinhoud van een Daf 750 (750 cc) groter is dan de toegestane 250 cc. Een maximum van 40 km/uur bestaat naar onze mening alleen voor bromfietsers buiten de bebouwde kom en voor mo torvoertuigen en aanhangwagens met een te lange lading. Sinds de invoering van 't reglement verkeersregels en ver keerstekens mogen de autowegen slechts ABONNEMENTSGELD Onze postabonnees treffen ingeslo ten een formulier voor het storten van hun abonnementsgeld over het 2e halfjaar 1967. Voorzover zy niet reeds betaald heb ben, verzoeken wij hen, van dit for mulier gebruik te maken. Gaarne deze maand nog. Daarna gaan de postkwitanties in zee, verhoogd met dispositokosten. Bij voorbaat dankend, DE ADMINISTRATIE bereden worden als de auto sneller kan rijden dan 40 km/uur (vóór 1 januari was dat 20 km/uur). Waarschynlyk heeft de rijschoolhouder dit artikel be doeld. Voor inlichtingen over een rij vergunning kunt u zich wenden tot de gemeentesecretarie. Lady ChurchilL - Hoe luidt het adres van Lady Churchill? Het adres van Lady Churchill luidt: 7 Princess Gate, London S-W-7, Eng land. Amerikaanse filmster. Kunt u my helpen aan het adres van de filmster Angie Dickinson? Het adres waarop u Angie Dickinson kunt bereiken luidt: C.O. Universal Pic ture Company, Inc. Universal City, Ca lifornia, U.S.A. Na hem was Samgar, een zoon van Anath; die sloeg de Fi listijnen, zes honderd man, met een ossenstok; alzo verloste hy ook Israëli. Richt. 3 31. De historie van de richter Samgar verhaalt ons Gods Woord slechts in één vers, in één zin. Meer weten we van Samgar niet. Zelfs gaat aan de verlos sing, welke de Here door hem bewerk te, niet de mededeling vooraf, dat het volk in nood tot de Here riep. Boven dien: hoe wonderlijk is die verlossing. Met een ossenstok, een knots van vrij grote lengte, onhandig in het gebruik, eigenlyk alleen geschikt om de zware klei die aan de ploegschaar kleefde er af te stoten, en om het ossenspan voort te drijven, slaat hy niet minder dan 600 Fi listijnen. Eén tegen zeshonderd; een on gewapende tegenover gewapenden. Het lijkt dwaasheid, 't Lykt onmogelijk. Maar de Here is souverein! Nooit is Hy van enig mens of van enige omstandigheid afhankelijk. Hy is souverein in Zyn straf, en ook in 't betonen van Zyn ge nade. Dwars door alle tegenstand heen, en dwars tegen alle menselijke bereke ningen in, betoont Hij Zich te zyn de God des Verbonds, Die trouwe houdt tot in der eeuwigheid en nooit laat varen het werk Zijner handen. Samgar is daar van het bewys, de ossenstok waarmee hy zeshonderd Filistijnen sloeg, wyst hier naar heen. Daarom: alleen die souvereine genade des Heren blyve de grond voor onze hoop! Die genade is volkomen souve rein. Men k&n en móg haar niet bin den aan voorwaarden die eerst door de mens vervuld moeten zijn, vóór men er in zou kunnen rusten. De vaste grond voor Israëls behoud en voor onze hoop is de Here alleen in Zijn ondoorgronde lijke trouw, geopenbaard in Christus, Zijn Zoon. Christus, Christus alleen is onze za ligheid. Vóór wy roepen, antwoordt de Here! Waar verlossing onmogelyk schijnt, vanwege de grootheid der schuld en de kracht der zonde, daar ligt ze toch vast in Hem, gave en gever tevens, van souvereine genade. Dat is het fun dament van onze Verlossing, en dit fun dament ligt vast. Het is sterk als God. Het is onvergankelijk als God. Het is rijk als God. En zalig is hij wiens huis op dit fundament is gebouwd. (Uit een Dagboek) WEMELDINGE Van 9—15 juli 1967 Vrijdag 14 juli: Eerste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 4.47 5.08 10.17 10.44 Maandag 5.28 5.49 11.02 11.28 Dinsdag 6.09 6.28 11.45 Woensdag 6.49 7.09 0.12 12.24 Donderdag 7.33 7.53 0.53 1.08 Vrijdag 8.20 8.40 1.37 2.00 Zaterdag 9.12 9.34 2.31 2.58 Te Hans weert 35 minuten vroeger Te Yerseke 5 minuten later

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1967 | | pagina 1