De Kachelpijptaxi's in Londen
LAND- EN TUINBOUW
oveRöenkmq
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
34STE JAARGANG
No. 6
7 JULI 1967
GOUDEN
de scheldebode
REDACTEUR
J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG
ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,80 per kwartaal
Franco per post f 3,60 per halfjaar
ADMINISTRATIE
J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN
MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 2 84 25
Advertentieprijs 125 mm f 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE"
Verschijnt des vrijdags
DRUK FIRMA F. VAN DER PEYL KRUININGEN
Op 23 maart 1907 kwam in de vroege
ochtenduren een stoet van zeventien
huurauto's voorzien van taximeters, uit
General Motor Cab Company te voor
schijn en reed onder veel geknal en ge
rammel de Brixton Road in Zuid-Lon-
den af. Deze eerste taxi's uit de historie
hebben een praktische manier van stads
vervoer in het leven geroepen, die in
de gehele wereld ongeëvenaard is. De
Parijse taxi's hebben geholpen Frank
rijk de slag aan de Mame te doen win
nen; de taxi's van Tokio behoren tot de
snelste ter wereld, maar de Londense
,,cab" blijft een instelling die al zestig
jaar lang elke verandering tart. Van
binnen, aldus het aprilnummer van Het
Beste, is hij zo geconstrueerd, dat een
heer met 'n „kachelpijp" ofwel een hoge
zijden, er rechtop kan zitten. Deze wa
gens voldoen aan zeer speciale eisen en
regels. De deuren zijn extra breed, ter
wijl de interieurs smetteloos zijn. Al
hoewel de chauffeur wel buitenspiegels
mag hebben, is het hem verboden de
gebruikelijke achteruitkijkspiegel boven
de voorruit aan te brengen opdat hij
niet in de verleiding komt zijn passa
giers te bespieden. De vrijheid van deze
laatsten wordt nog vergroot door een
splintervrije glaswand achter de rug
van de chauffeur van gekleurd glas,
waardoor wel naar buiten, doch vrijwel
niet naar binnen kan worden gekeken.
De Londense taxi is vaak geprezen als
de meest rationeel gebouwde wagen ter
wereld. Hij is tamelijk kort, zodat hij
gemakkelijk is te parkeren. Bovendien
kan hij keren tussen muren die acht
meter van elkaar staan, hetgeen in de
nauwe straten van de Britse hoofdstad
hoogst belangrijk is. Hij rijdt gemiddeld
twaalf kilometer op 1 liter benzine en
wat hij aan snelheid mist (maximaal
96 kilometer per uur) maakt hij goed
door zjjnbetrouwbaarheid.
80.000 Kilometer
Londen heeft momenteel ongeveer
7250 taxi's, die elk gemiddeld tachtig
duizend kilometer afleggen. Eenmaal per
jaar gaat elke „cab" in de revisie, het
geen rond de tweehonderd pond kost.
Deze revisie vindt plaats door het Bu
reau Openbaar Vervoer, een afdeling
die onder Scotland Yard ressorteert.
Ook worden taxi's voor een kwartaal
inspectie opgeroepen, terwijl inspecteurs
onverwachte steekproeven langs de weg
nemen. Voor de kleinste onregelmatig
heid kan een rijverbod worden opgelegd.
Na tien jaar moet een taxi, die dan on
geveer 800.000 kilometer heeft gelopen,
een volledige revisie ondergaan. Dit is
meestal niet meer lonend, ondanks het
feit, dat de taxi's doorgaans nog in goe
de staat verkeren. De wettelijke rege
lingen voor het taxibedrijf stammen
goeddeels uit 1831 toen de London Hack
ney Carriage Act werd ingesteld. Deze
bepalen o.a., dat de chauffeur niet ver
plicht is te stoppen wanneer hij wordt
aangeroepen. Als hij stopt, of als er
iemand op hem afkomt, terwijl hij op
een standplaats staat met zijn bordje
„For Hire", dan moet hij hem meene
men, tenzij hij een rit moet maken van
meer dan negen kilometer of een die
langer dan een uur in beslag neemt. In
dat geval mag hij weigeren of een huur
prijs bedingen, die waarschijnlijk veel
hoger zal liggen dan de taximeter zou
aangeven.
In 1940 werden vierhonderd taxi's ge
vorderd en uitgerust met machinegewe
ren voor de strijd tegen de Duitse para
chutisten. Ongeveer tweeduizend andere
werden verenigd tot een brandweerkorps
Er werden opleggers aangekoppeld, die
werden beladen met ladders, bijlen en
brandslangen. Deze taxibrandweer kwam
met zijn handige wendbare wagens en
grondige kennis van de stad sneller ter
plaatse dan de logge brandweerauto's
met chauffeurs, die voornamelijk hun
eigen wijk goed kenden.
Geen stad ter wereld, zo besluit Het
Beste, kan bogen op een particulier
transportbedrijf, dat met de kachelpijp
taxi's van Londen is te vergelijken, met
hun vindingrijke „cabbies", die dagelijks
de onmogelijkste pakketten, spoedbrie-
ven, boeketten en ongeveer vierhon
derdduizend mensen afleveren in het
hart van de drukke Britse hoofdstad.
oCm^iS do. sthcLat
DE SCHONE WEDUWE
„Mens nog an toe, het liekt wel een
preekstoel", zei de weduwe A. J. toen ze
kennelijk voor het eerst de zittingszaal
van de politierechter doorgestiefeld was
en voor het hekje belandde. „Maar d'r
is geen stoel bie".
De officier van justitie probeerde een
belediging ten laste te leggen, maar hij
werd steeds door de verdachte onder
broken.
,,U moet uw mond houden", zei de
rechter.
„Welnee, ik moes toch kommen om
me te verdedigen? Nou, dat doen ik".
„Die meneer weet het heus beter dan
u denkt", probeerde de politierechter
nog eens.
,,'t Is nietes", zei de goed van de
tongriem gesneden dame, „ik zal zélf
toch wel weten wat ik gezeid heb... En
hij is 't er niet eens bie geweest".
„Drie getuigen kunnen bevestigen, dat
verdachte de beledigende en uitermate
platvloerse uitdrukkingen heeft gebe
zigd..." wist de officier nog uit te bren
gen, maar toen stak de ongeremde tong
pas goed van wal.
„En wat zegt dat, drie wieven die de
pik op me hebben? Ik heb wel acht ge
tuigen die vóór me willen praten. En
daar ben ik zeker van, want ik heb ze
zelf vijfentwintig gulden gegeven", ont
hulde de beklaagde. „Laat die eerst
maar eens hier kommen, dan kunnen
we verder praten".
Dat belette haar niet om tóch verder
te praten over de vermeende belediging.
„Zij hebben gezeid, dat voor mien en
m'n zoon het gekkenhuis openstaat. Nou,
dat is niet zo en het is dicht en het
blieft dicht. Ik heb mien zoon de ge
sprekken zelf op laten nemen op zo'n
bandapparaat, nou, daar zit geen lekke
band op, hoor. 't Is één en al vulles wat
die uitgekraamd hebben. Buurman mag
dan altied met een nageltje in de ziekte
wet lopen, maar als u effe wil luisteren
wat die allemaal over koningin Juliana
en prins Bernhard uitgekraamd heb,
dat is verschrikkelijk. Een rotschandaal
noem ik dat".
„U bent wel dagelijks bij de politie
om over uw buurman te klagen, is het
niet?" vroeg de politierechter.
„Ik kan goed met de politie opschie
ten", klonk het. „Maar hij (en ze wees
op de getuigende buurman) haalt ze
's nachts om 12 uur uit d'r bed". En
toen ze was aangeland bij haar ver
draagzaamheid en haar hartelijke ver
standhouding tot de medemens, spreid
de ze joviaal haar armen uit en riep
tegen de magistraten in zwarte toga:
„Als u eens een avondje vrie bent, komt
u dan gerust maar eens binnenwippen.
U weet 't nou, ik hou van feestvieren
en een borrel".
Met enige moeite loodste d$ parket
wacht de „lustige Witwe" naar een
bank, waar ze onmiddellijk weer van op
veerde toen één der getuigen geen eed
behoefde af te leggen, maar met de be
lofte mocht volstaan. Maar nu kreeg ze
geen kans meer, er veel tegen in te
brengen.
Stil werd zij pas, toen de tweede ge
tuige uitvoeriger uit de doeken deed
wat er vóór de belediging allemaal was
voorgevallen. Het bleek toen, dat de
dame hem zelfs haar directoire had laten
zien, om te bewijzen dat zij er netjes bij
liep.
HERENRINGEN
UNIEKE K0LLEKTIE
Wll£6£N
KAPELLE TEL. (01102) 223
„We zullen daar maar niet te zwaar
aan tillen", overwoog de officier van
justitie, die het sop kennelijk de kool
niet waard vond.
„Nee, schoon was die directoire wel",
antwoordde de getuige, die met zijn ge
dachten wat langer bij de vertoning was
blijven hangen.
Het requisitoir viel nog al mild uit,
„maar deze dame moet wel even weten
dat ze niet zo schelden mag", oordeelde
de officier. Om haar mond te snoeren
vroeg hij tweehonderd gulden boete
voorwaardelijk met een proeftijd van 2
jaar. Zekerheidshalve vroeg de politie
rechter aan de verdachte of ze dat be
talen kon.
„O, ik maak me geen zorgen. Ik heb
mien a.o.weetje en straks krieg ik nog
vakantiegeld... Dat is toch zo prachtig".
En opgetogen zingend verliet de 67-
jarige weduwe na de uitspraak aan de
arm van een behulpzame parketwacht
de zaal.
(Nadruk verboden) d' ARGENTY
VOUWFIETSEN
VOOR DE RECREATIE
Men behoeft op het ogenblik niemand
meer te vertellen wat een vouwfiets is.
Wie goed uit zijn ogen kijkt, ziet er
dagelijks heel wat op de weg in allerlei
soorten en uitvoering. Er zijn zelfs
vouwfietsen voor kleuters en kinderen
en ook opvouwbare tandems. Door de
grote vraag is de prijs ook binnen het
bereik van iedereen komen te liggen.
In de recreatie speelt de vouwfiets
een belangrijke rol omdat hij zo gemak
kelijk in auto, caravan of pleziervaar
tuig kan worden meegenomen, zodat
men overal en op ieder gewenst ogen
blik kan gaan fietesen om te genieten
van de stilte, een fraai stuk natuur of
een omgeving die op andere wijze niet
binnengedrongen kan worden. Bij de f iet-
sendetaillist, danwel bij de „Stichting:
fiets", kan men inlichtingen krijgen over
de vele Nederlandse en buitenlandse
vouwfietsen die in ons land te koop zijn.
Er zijn enkele vouwfietsen in klas
sieke uitvoering, die niet of nauwelijks
van een gewone fiets zijn te onder
scheiden naast vele vouwfietsen van
uitzonderlijke vormgeving met kleine
of zeer kleine wielen. Dit laatste type
noemt men in de wandeling wel dwerg-
fiets of mini-fiets, hoewel er ook mini
of fietsen voor beide geslachten en elke
lichaamslengte zijn, die niet vouwbaar
zijn. De automobilist die een vouwfiets
gaat kopen, moet er wel op letten of de
fiets die hij koopt in de kofferruimte
van zijn auto kan worden meegenomen
want zowel de maatverhoudingen van
de kofferruimte als de maten van de
opgevouwen of uiteengenomen fiets lo
pen erg uiteen. Niet elke vouwfiets kan
in iedere kofferruimte worden veivoerd.
Verschillende vouwfietsen worden in een
speciale draagtas geleverd; dat is bij
zonder handig en voorkomt beschadi
ging. Men maakt onderscheid tussen de
fietsen die echt gevouwen worden en
fietsen die uit elkaar kunnen worden ge
nomen. Het eerst genoemde type is
meestal sneller in elkaar te zetten dan
de laatstgenoemde. Voor heel grote
tochten en minder vlakke wegdekken
is de vouwfiets met kleine wielen mees
tal niet zo geschikt, men kan dan beter
een vouwfiets met normale of een ge
wone fiets gebruiken, vooral dus als
de wegen die men gaat berijden niet al
te best zijn.
BESTRIJDING VAN BLADLUIZEN,
WITTE VLIEG E.D.
De tijd is weer aangebroken dat vele
van onze kamer- en tuinplanten onder
bladluis en witte vlieg komen. Dit kan
de dood van uw geliefde planten beteke
nen.
Wie kent niet het plotseling afster
ven van Vergeet-mij-nietje, Primula,
Gloxinia, Hedera. Ook de jonge rozen
knoppen moeten het telkenjare ontgel-
zen, ze worden zwaar misvormd.
U kunt dit voorkomen door de plan
ten te bespuiten met Basudine. Dit
middel wordt in de land- en tuinbouw
veel toegepast tegen wortel- en uievlieg.
Voor de particulier is dit middel in klei
ne verpakking verkrijgbaar o.a. in 20
cc flacons, maar ook in de zeer han
dige spuitbus voor gebruik op kamer
planten, rozen en sierplanten.
Het is noodzakelijk dat steeds wordt
gewezen op het grote belang van tijdige
bestrijding. Vooral de particulier wacht
daar dikwijls te lang mee en begint pas
met de bestrijding als het te laat is.
Met de bestrijding van Basudine heeft
men een direkte veilige methode, het
gehele jaar door houdt men hiermede
de planten vrij van ongedierte en daar
door in onbelemmerde groei.
Indien schimmel, ,,'t wit" op rozen en
Gloxinia optreedt (meestal laat in ju
ni) stuif dan met Gesal, doodt tegelij
kertijd de insekten.
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief
Wy willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven
zo mogelyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Astronauten. Kunt u my de adres
sen verstrekken van de ruimtevaarders
Gordon Cooper en Charles Conrad?
Gordon Cooper en Charles Conrad
ontvangen hun post aan het volgende
adres: N.A.S.A. Manned Spacecraft Cen
ter, Houston, Texas 77058.
Hibiscus. Ik heb al ongeveer 5 jaar
twee mooje hibiscusplanten. Zoals ik
ieder jaar doe, heb ik ze ook nu tot
5 cm ingesnoeid. De plant loopt vol
op uit, maar de nieuwe blaadjes zien er
uitgevreten uit (verwrongen en gekruld)
zoals bijgaand exemplaar. Wat is hier
van de oorzaak en wat moet ik er mee
doen?
De blaadjes worden vanuit de grond
b.v. door pissebedden of door de larven
van bladwespen, gelijkend op kleine
slakken, afgevreten of in het laatste ge
val afgeschaafd. Daar het nachtdieren
zijn, kruipen ze overdag weg onder blad-
aarde, blaadjes enz., zodat u ze overdag
niet ziet. Pissebedden vangen onder uit
geholde aardappels en stuiven met DDT
stuif 5 De bladwespslakjes bestrijden
met DDT stuif. Door de oppervlakte van
de grond goed na te kijken (ook onder
blaadjes e.d.) kunt u de boosdoeners
misschien ontdekken. Ook in het donker
bij plotseling licht maken, kunt u ze
vaak betrappen.
Artsenstudie. Als men gestorven is
kan men zich beschikbaar stellen voor
een ziekenhuis, omdat de studenten die
voor arts studeren hieruit kunnen leren.
Waar kan ik mij opgeven om dit te re
gelen
Indien u uw stoffelijk overscfhot ter
beschikking van de wetenschap wilt
stellen, moet u daarvoor een formulier
aanvragen bij het anatomisch laborato
rium van een universiteit. Het meest in
aanmerking komt dan de dichtstbijzijn
de. Kosten zijn er niet aan verbonden,
Het stoffelijk overschot wordt op kos
ten van de universiteit vervoerd.
Zomersproeten. Weet u een middel
tegen zomersproeten?
Als de huid er tegen kan, kunt u de
sproeten bestrijken met citroensap, dat
heeft een blekende werking. Daarna
goed afwassen en met een goede crème
nabehandelen. Ook kunt u bij de drogist
een goed middel tegen zomersproeten
kopen.
20 km-auto. Wij kregen van de po
litie te horen dat een 20 km-auto alleen
maar in de bebouwde kom mag worden
gebruikt en niet op de buitenwegen. De
auto is een Daf 750. De politie deelde
mee dat de Daf te groot was. Bovendien
kregen we van een rijschoolhouder de
toezegging dat we in een 40 km-auto
kunnen rijden. Kimt u dit nader toelich
ten?
Met ingang van 1 januari 1967 zijn
de 20 km-wagentjes verboden. Op deze
regel zijn enige uitzonderingen, t.w.:
1. Landbouwvoertuigen etc.
2. Wagentjes, die kennelijk zijn ingericht
voor invaliden en waarvan de cilin
der-inhoud van de verbrandingsmotor
niet meer bedraagt dan 250 cc. Ook
een elektromotor is voor deze cate
gorie toegestaan.
3. Wagens, die uitsluitend gebruikt wor
den voor het vervoer van goederen.
De wagens moeten voorzien van een
elektromotor of een verbrandings
motor met een cilinderinhoud van ten
hoogste 300 cc.
De invalidenwagens en goederenwagens
(b.v. bezorgauto's) mogen alleen in de
bebouwde kom worden gebruikt. Voor
het rijden op wegen buiten de bebouwde
kom wordt in zeer bepaalde gevallen
vergunning verleend door het ministerie
van verkeer en waterstaat als het rijks
wegen betreft en door gedeputeerde sta
ten van de overige wegen. De mede
deling van de politie is juist, omdat de
cilinderinhoud van een Daf 750 (750 cc)
groter is dan de toegestane 250 cc. Een
maximum van 40 km/uur bestaat naar
onze mening alleen voor bromfietsers
buiten de bebouwde kom en voor mo
torvoertuigen en aanhangwagens met
een te lange lading. Sinds de invoering
van 't reglement verkeersregels en ver
keerstekens mogen de autowegen slechts
ABONNEMENTSGELD
Onze postabonnees treffen ingeslo
ten een formulier voor het storten
van hun abonnementsgeld over het
2e halfjaar 1967.
Voorzover zy niet reeds betaald heb
ben, verzoeken wij hen, van dit for
mulier gebruik te maken. Gaarne
deze maand nog. Daarna gaan de
postkwitanties in zee, verhoogd met
dispositokosten.
Bij voorbaat dankend,
DE ADMINISTRATIE
bereden worden als de auto sneller kan
rijden dan 40 km/uur (vóór 1 januari
was dat 20 km/uur). Waarschynlyk
heeft de rijschoolhouder dit artikel be
doeld. Voor inlichtingen over een rij
vergunning kunt u zich wenden tot de
gemeentesecretarie.
Lady ChurchilL - Hoe luidt het adres
van Lady Churchill?
Het adres van Lady Churchill luidt:
7 Princess Gate, London S-W-7, Eng
land.
Amerikaanse filmster. Kunt u my
helpen aan het adres van de filmster
Angie Dickinson?
Het adres waarop u Angie Dickinson
kunt bereiken luidt: C.O. Universal Pic
ture Company, Inc. Universal City, Ca
lifornia, U.S.A.
Na hem was Samgar, een zoon
van Anath; die sloeg de Fi
listijnen, zes honderd man, met
een ossenstok; alzo verloste hy
ook Israëli. Richt. 3 31.
De historie van de richter Samgar
verhaalt ons Gods Woord slechts in één
vers, in één zin. Meer weten we van
Samgar niet. Zelfs gaat aan de verlos
sing, welke de Here door hem bewerk
te, niet de mededeling vooraf, dat het
volk in nood tot de Here riep. Boven
dien: hoe wonderlijk is die verlossing.
Met een ossenstok, een knots van vrij
grote lengte, onhandig in het gebruik,
eigenlyk alleen geschikt om de zware klei
die aan de ploegschaar kleefde er af te
stoten, en om het ossenspan voort te
drijven, slaat hy niet minder dan 600 Fi
listijnen. Eén tegen zeshonderd; een on
gewapende tegenover gewapenden. Het
lijkt dwaasheid, 't Lykt onmogelijk. Maar
de Here is souverein! Nooit is Hy van
enig mens of van enige omstandigheid
afhankelijk. Hy is souverein in Zyn
straf, en ook in 't betonen van Zyn ge
nade. Dwars door alle tegenstand heen,
en dwars tegen alle menselijke bereke
ningen in, betoont Hij Zich te zyn de
God des Verbonds, Die trouwe houdt tot
in der eeuwigheid en nooit laat varen
het werk Zijner handen. Samgar is daar
van het bewys, de ossenstok waarmee
hy zeshonderd Filistijnen sloeg, wyst
hier naar heen.
Daarom: alleen die souvereine genade
des Heren blyve de grond voor onze
hoop! Die genade is volkomen souve
rein. Men k&n en móg haar niet bin
den aan voorwaarden die eerst door de
mens vervuld moeten zijn, vóór men er
in zou kunnen rusten. De vaste grond
voor Israëls behoud en voor onze hoop
is de Here alleen in Zijn ondoorgronde
lijke trouw, geopenbaard in Christus,
Zijn Zoon.
Christus, Christus alleen is onze za
ligheid. Vóór wy roepen, antwoordt de
Here! Waar verlossing onmogelyk
schijnt, vanwege de grootheid der schuld
en de kracht der zonde, daar ligt ze
toch vast in Hem, gave en gever tevens,
van souvereine genade. Dat is het fun
dament van onze Verlossing, en dit fun
dament ligt vast. Het is sterk als God.
Het is onvergankelijk als God. Het is
rijk als God. En zalig is hij wiens huis
op dit fundament is gebouwd.
(Uit een Dagboek)
WEMELDINGE
Van 9—15 juli 1967
Vrijdag 14 juli: Eerste Kwartier
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
4.47
5.08
10.17
10.44
Maandag
5.28
5.49
11.02
11.28
Dinsdag
6.09
6.28
11.45
Woensdag
6.49
7.09
0.12
12.24
Donderdag
7.33
7.53
0.53
1.08
Vrijdag
8.20
8.40
1.37
2.00
Zaterdag
9.12
9.34
2.31
2.58
Te Hans weert 35 minuten vroeger
Te Yerseke 5 minuten later