Waarom geen vakantie in de winter oveRöenkinq NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND Goed voor de huid het gehele jaar door iWATERSTANDEN. 33STE JAARGANG No. 52 26 MEI 1967 I de scheldebode REDACTEUR: J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,60 per kwartaal Franco per post f 3,20 per halfjaar ADMINISTRATIE: J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededeling-n dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDERODE" Verschijnt des vrijdags DRUK FA. F. VAN DER PEYL KRUININGEN VLIEGEN IS GEEN SEIZOENBEDRIJF Het is nog niet zo lang geleden, dat Schiphol het domein was van dames en heren, die per taxi of vaak zelfs door een wagen met chauffeur bij de vertrekhal werden afgeleverd. Vliegen was een zaak van enkele uitverkorenen. Vandaag de dag stappen pa, ma en de hele familie uit de busIn de zomer maanden passeren vooral tgdens de weekends duizenden en nog eens duizen den vakantiegangers de balies met de bagage-weegschalen. Ze hebben gekozen voor de vliegvakanties: voor hen be- begint het feest van de vrije dagen en de afwisseling van de dagelijkse sleur op het moment, waarop ze de interna tionale luchthaven betreden. Want waar is meer sfeer dan in zo'n vertrekhal? Het vliegen is binnen het bereik van de grote massa gekomen dank zij de geweldige vlucht, die de chartermaat schappijen hebben genomen. En dank zij het feit, dat die „vliegtuigverhuur ders" uit welbegrepen eigenbelang een zeer nauw contact hebben gezocht met de reisbureaus. Gezamenlijk hebben ze een indrukwekkend offensief geopend op, de Nederlandse vakantieganger en het ziet er niet naar uit, dat ze spoedig ge noegen zullen nemen met wat ze in de afgelopen jaren hebben bereikt. In te gendeel ze smeden nieuwe plannen om nog weer nieuwe vakantiebestemmingen te ontsluiten, om nog goedkopere rei zen te organiseren en om nog meer pa's, ma's en kindertjes de luchtdoop te laten ondergaan. De vliegvakantie staat eigenlijk nog pas in de kinder schoenen. L Martin Schroder, de grondlegger van de chartervliegerij in Nederland en op dit gebied een der pioniers in de hele vliegwereld, heeft zijn bedrijf in luttele jaren geweldig zien groeien. Hij begdh met een paar tweedehands toestelletjes; nu kan hij een volledige luchtvloot in zetten op het vakantiefront. Sinds eind maart beschikt Martin's Air Charter zelfs over een straalvliegtuig. Voorlopig wordt nog een DC 8 gedurende de week einden van de KLM gehuurd, maar voordat het jaar om is zal dit trotse toestel helemaal eigendom zijn van de chartermaatschappij. Samen met twee Convair Rolls Royce Prop jets, drie DC 7c's, een DC 6A en 5 DC 3's zal de jet het MAC insigne over de gehele we reld voeren. Gedurende enkele maanden per jaar staan al deze machines vrijwel dag en nacht „onder stoom". Vooral tijdens de (lange) weekeinden wordt met elke be schikbare plaats gewoekerd. De nieuwe DC 8 (en het zal niet lang meer duren of ook de enorme DC 9 zal beschikbaar zijn) maakt dan per dag twee of meer vluchten met vakantiegangers, 's Mor gens een retourtje naar Majorca en 's middags nog even vlug naar de Costa Brava bijvoorbeeld. Er is een geweldige organisatie voor nodig om van mei tot en met september alle op de zon beluste Nederlanders naar hun plaats van be stemming te krijgen. De meer dan vier honderd man personeel van Martinair werkt onder hoogspanning. Maar dan komt oktober-november De luchtreizigers, die inmiddels bruin gebrand weer in de dagelijkse sleur zijn Over een winterbestemming gesproken. De speciale kerstvluchten komen steeds meer in trek. opgenomen breken er het hoofd niet over maar de flightoperator wel. Hg zit met een geweldige luchtvloot, die berekend is op de topweekeinden en hij heeft er geen, of nauwelijks passagiers voor. De cijfers wijzen uit, dat meer dan 85% van het passagiersvervoer van de char termaatschappij is geconcentreerd op de enkele zomermaanden, te beginnen met mei en eindigend oktober. De vliegerij dreigt op deze manier een seizoenbedrijf te worden, net als de exploitatie van strandtentjes bij Zand- voort. Maar er is een groot verschil:, een DC 8 van vele miljoenen dollars is geen strandtentje en een gezagvoerder van een straalvliegtuig is geen strand- oppasser. Elk uur dat zo n machtige luchtreus aan de grond gekluisterd staat kost de eigenaar geld. Heel veel geld. En daarbij Komt dan nog, dat het hooggekwalificeerde personeel geduren de de slappe tijd niet ontslagen kan worden. Het seizoenprobleem van de charter vliegerij is niet alleen een zaak van de heren Schroder c.s. Het is een zaak van alle vakantiegangers, ook al is voor aen de slapste tijd juist de drukste van het jaar. Als er een oplossing gevon den zou kunnen worden voor een meer geleidelijke toevloed van passagiers zou dal} de 'Vliegtuigen ;rendabeler en de tickets dus nog voordeliger maken. Er is een gelukkige omstandigheid, name lijk dat het vrachtvervoer zich voorna melijk toespitst op de wintermaanden, terwijl er ook nog vrij veel andere char tervluchten zijn, die zich juist op die slappe maanden concentreren, zoals bij voorbeeld de reizen met voetbalvereni gingen, met artiestengezelschappen en met scheepsbemanningen, die ergens ter wereld him collega's moeten aflossen. Helemaal stil staat de vliegerij dus be slist niet. Maar tochhet zou goed zijn, als er ook in de wintermaanden meer mensen met vakantie zouden gaan. Wat voor de vervoerders geldt, geldt ook voor de reisbureaus. Ook zij zijn onderhevig aan de problemen van het seizoenbedrijf. Het lag dus voor de hand dat beide belanghebbenden elkaar von den. Ze hebben dat gedaan ook en het ligt in de lijn der verwachtingen, dat binnen niet al te lange tijd de propa ganda voor de vakantie in de winter maanden aanzienlijk grotere vormen aan zal nemen. Nu al zijn de mogelijk heden om een aantal weken in de „slap pe tijd" een appartement in het zuiden te huren ongekend, maar voor de ge middelde Nederlander blijft het ver schuiven van de vakantieweken naar de winter toch nog steeds een moeilijke zaak, hoe heerlijk zo'n winteruitstapje ook is. Het zal veel tijd vergen, het be- Samen met de KLM kocht Martinair een gloednieuwe DC-8. De KLM gebruikt de machine in de weekends, Martinair in de week, doch in oktober komt hij geheel in bezit van Martinair. grip ingang te doen vinden, dat een zonnetje in de regenmaanden toch wel iets heel bijzonders is. Veel tijd en nieu we initiatieven, want wil men werke lijk succes hebben met dit streven, dan zullen de reisbureaus nieuwe vakantie bestemmingen moeten aanboren. Nog verder weg... naar Afrika, West Indië~ Zuid Amerika, het verre Oosten des noods. De mogelijkheden zijn er, want het vliegen kan goedkoop zijn. De men sen, die het weten kunnen, verwachten op langere termijn een ontwikkeling in deze richting. Ook al, omdat de Neder lander het reizen in het bloed zit. Hij wil steeds verder weg. Spanje en Tunis zijn al lang niet ver genoeg meer. Als nij nu maar die vermaledijde gewoonte wil afzweren om tussen mei en oktober zijn vakantie te nemen. Het zou ook voor het bedrijfsleven een prettige ont wikkeling zijn, want hoe lang schreeuwt men hier al niet over vakantiespreiding. Overigens heeft de heer Schroder niet alleen op de winterbestemmingen van de Nederlanders gegokt. Hij heeft het klaar gespeeld om na heel lange en nog ingewikkelder procedures landings rechten los te krijgen in bijna de gehele wereld. Dat opent nog weer nieuwe perspectieven, namelijk voor het ver voeren van o.a. eendagkuikens naar Spanje, Joegoslavië, Italië en de Ca- narische eilanden, van voetbalelftallen en hun supporters naar verschillende Europese hoofdsteden, en van ouders van emigranten naar hun kinderen in het Noord-Amerika-continent. Het Ne derlandse systeem van chartervlucht met hotelaccommodatie heeft in vele de len van de wereld nog maar weinig in gang gevonden en als de reisbureaus aldaar de handen ineen slaan, ligt er nog een geweldige markt braak. Cijfers tonen aan, dat bijv. de New Yorker die van de wintersport wil genieten voor deliger per charter naar Zwitserland kan gaan om te skiën (met eraan vast geknoopt bijvoorbeeld een weekje sight seeing in Parijs) dan dat hij de lange latten onderbindt in Squaw Valley, het wintersportcentrum in eigen land. Maar Maar dat is reen heel ander hoofdstuk, waarbij de Nederlandse vakantieganger minder geïnteresseerd is. ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bgsluitiiig van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wy willen u met deze adviezen zo goed mogeiyk van dienst zyn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Jaarwedde van Prinses Margriet. Hoe groot is het bedrag van de jaar wedde welke prinses Margriet jaarlijks van de regering ontvangt? Of is deze na haar huwelijk met mr. Van Vollen hoven komen te vervallen? Noch prinses Margriet noch de heer Van Vollenhoven genieten uit 's rijks kas een jaarlijks inkomen. U kunt dit vinden in het Tweede Hoofdstuk, twee de afdeling van de Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden, „Van het inkomen der Kroon". Hierin kunt u lezen, dat alleen H.M. de Koningin, Z.K.H. de Prins der Nederlanden, H.K.H. Prinses Beatrix en Z.K.H. Prins Claus een jaarlijks inkomen genieten afkom stig uit 's rijks kas. De andere leden van de koninklijke familie niet. Biesbosch. Kimt u mij zeggen wel ke dieren zoal in de Biesbosch leven? Wordt dit gebied gebruikt als oefen terrein voor militairen? De volgende dieren komen in de Bies bosch voor: Een kolonie van de kwak of nachtreiger, de laatste vier jaren bestaande uit tenminste twintig broed- paren; de bergeend, tientallen lepelaars, grote legers eenden, ganzen en zwanen en de visdiefjeskolonie. De Biesbosch is grotendeels woest en niet bewoond. In de Biesbosch is geen militair oefenter rein gelegen. Wel trekken met name de commando's er wel eens voor een zware oefening doorheen. Verder mo gen wg u nog attenderen op een boek dat onlangs is uitgegeven: De Biesch- bosch, land van het levende water, door de Koninklijke Nederlandse Natuur historische Vereniging. Hierin wordt het ontstaan van de Bieschbosch, de bodem, de vegetatie, insekten, vissen, avifauna en zoogdieren behandeld. Talrijke mooie foto's, kaarten en grafieken zgn hierin geplaatst. Het boek werd geschreven door Drs. C. J. Verhey, Dr. P. C. Hey- liggers, Mr. Lebret en Dr. Ir. I. S. Zon neveld, uitgegeven bij Thieme te Zutphen prijs 22,50. Verwaarloosd onderhoud. Tot wie moet ik mg richten, daar ik in een woonhuis woon, waar de eigenaar niets aan doet. Er is geen behoorlijke w.c., de deuren kunnen niet behoorlgk geslo ten worden, de vloer staat op doorzak ken enz. U kunt zich met een uitvoerige brief wenden tot B. W. in uw woonplaats, met het verzoek de door u bewoonde woning ongeschikt voor bewoning te verklaren en de huurprijs terug te wil len brengen tot die van 31 december 1950. Eerst moet echter worden vastge steld, dat de woning door het aanbren gen van verbeteringen niet meer in be woonbare staat kan worden gebracht. Er zal dus door deze dienst een onder zoek worden ingesteld. KAPELLE TEL. (01102) 223 Bond voor winkelpersoneel. Be staat er in Zeeland een bond voor win kelpersoneel in de textiel De plaats waar ik werkzaam ben is Goes. De door u gevraagde bond is een af deling van het N.V.V. genaamd: „Alg. Bond Textiel en Kleding". De secreta ris van de afd. Goes is: de heer A. van Hertum, Kamperfoeliestraat 49, Goes. Voor aanmelding als lid en beantwoor ding van de door u gestelde vragen kunt u zich tot hem wenden. Geen vogels. Gaarne zou ik willen weten waarom er in Italië, b.v. San Re- mo en andere plaatsen, geen vogel te bekennen is. Geen mus, zaluw, meeuw of andere vogels. In vele delen van Italië en trouwens in de meeste Zuideuropese landen, wor den nog steeds vogels gevangen, zowel voor consumptie als voor de sport. Dit heeft inderdaad tot gevolg, dat in som mige streken weinig vogels voorkomen. Mede verantwoordelijk hiervoor is de verregaande ontbossing in sommige de len van Italië. Gelukkig zijn er ook daar echter streken, waar nog betrekkelijk grote aantallen vogels voorkomen. We mogen hopen, dat naarmate ook daar begrip voor bescherming groeit de vo gelstand zal toenemen. Plantje. Kunt u mij zeggen hoe bijgaand plantje heet, wat de juiste be handeling is, en hoe het gestekt dient te worden? Het toegezonden blad met kleine ste kels (doorns) behoort toe aan één van van de vele variëteiten van de z.g. Ba byroosjes, tenminste naar de kleinheid van het toegezonden blad te oordelen. Behoort tot de Poleyanthaoren. Veelal worden de rozen dus ook de babyrozen geoculeerd op Rosa rugosa. R. rubiginora e.a. Ook kunnen rozen gestekt worden, maar deze z.g. wortel- echte rozen zijn niet zo sterk als de ge oculeerde rozen. Een voordeel is dat ze wortelecht zijn en dus geen opslag van wilde geven. Het stekken voor tuinsoor- ten gebeurt weinig, het meeste nog voor het verkrijgen van onderstammen. Stek ken kan gebeuren van z.g. winterstek dus tijdens de rustperiode. Men neemt hiervoor het middengedeelte van goed gezonde en uitgerijpte twijgen van 20 cm lengte. Onder en boven een knop wordt afgesneden en het onderste ge deelte wat afgeplat. Stekken liefst in een koude bak tuingrond met scherp zand en turfmolm. U kunt het proberen of het lukken zal, maar het is voor een particulier erg moeilijk. Blust de Geest niet uit. I Thessalonicensen 5 19. Wij kunnen de werkingen des Geestes uitblussen. We doen dat, als we op Zijn krachtig-uitslaand vuur onze koude waterstralen gieten, op Zijn bijzonder- uitstralend licht een domper zetten. Het is een trachten uit te blussen van de Geest, als Jozua wil verhinderen, dat Eldad en Medad profeteren, daar zij het niet op de geordende wijze bij de tent der samenkomst, maar buiten de orde gewoon „in het leger" doen. Eveneens, als de discipel Johannes wil, dat Jezus iemand zal verbieden dui velen uit te werpen in Zijn naam, die, „ons niet volgt". Het is overal aanwe zig, waar men in naam van de Orde zich keert tegen de Majesteit en Sou- vereiniteit van de Geest, zonder te zien of te willen zien, dat de Heilige Geest telkens onze orde doorbreekt. Men zou kunnen denken, dat zulk blussen van de Geest vooral gevonden wordt bij ou deren, die meestal tegenover de jonge ren willen, dat alles op de geordende wijze en langs de gewone lijn zal door gaan. Toch ligt het gevaar en de mo gelijkheid van dit kwaad ook wel bij jongeren, die ijveren voor de zaak des Heren. Jozua toch was „een van de uit gelezen jongelingen van Mozes". Hij, de jongere, moest door de oude Mozes worden terecht gewezen: Zijt gij voor mij ijverende? och, of al het volk des Heren profeten waren, dat de Here Zijn Geest over hen gave! Blus de Geest niet uit, jonge Jozua! Toch ligt dit kwaad meestal vooral de ouderen. Men doet het waar men bg jonge mensen de opflikkerende Geestes gaven uitflakkert door windvlagen van koude, harteloze kritiek, waar men door ijzige koelheid de geheiligde gloed der jeugd verkillen wil, door treiterende kalmte warme voortvarendheid in de zaak des Heren vleugellam wil slaan. Blus de Geest niet uit, maar laat de Here door Zijn Geest dóórwerken, ook waar Hij soms heel anders werken gaat dan gij 't altijd gewend geweest zijt. WEMELDINGE Van 28 mei tot en met 3 juni 1967. Woensdag 31 mi: Laatste Kwartier. HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 6.46 7.13 12.14 Maandag 7.36 8.03 0.40 1.02 Dinsdag 8.28 8.50 1.34 1.57 Woensdag 9.23 9.47 2.36 3.02 Donderdag 10.26 10.50 3.46 4.17 Vrijdag 11.27 4.57 5.24 Zaterdag 12.27 5.58 6.23 Te Hansweert 35 minuten vroeger Te Yerseke 5 minuten later

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1967 | | pagina 1