Waarom geen
vakantie
in de winter
oveRöenkinq
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
Goed voor de huid
het gehele jaar door
iWATERSTANDEN.
33STE JAARGANG
No. 52
26 MEI 1967
I
de scheldebode
REDACTEUR:
J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG
ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,60 per kwartaal
Franco per post f 3,20 per halfjaar
ADMINISTRATIE:
J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN
MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 28425
Advertentieprijs 1-25 mm f 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededeling-n dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDERODE"
Verschijnt des vrijdags
DRUK FA. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
VLIEGEN IS GEEN SEIZOENBEDRIJF
Het is nog niet zo lang geleden, dat
Schiphol het domein was van dames
en heren, die per taxi of vaak zelfs
door een wagen met chauffeur bij de
vertrekhal werden afgeleverd. Vliegen
was een zaak van enkele uitverkorenen.
Vandaag de dag stappen pa, ma en de
hele familie uit de busIn de zomer
maanden passeren vooral tgdens de
weekends duizenden en nog eens duizen
den vakantiegangers de balies met de
bagage-weegschalen. Ze hebben gekozen
voor de vliegvakanties: voor hen be-
begint het feest van de vrije dagen en
de afwisseling van de dagelijkse sleur
op het moment, waarop ze de interna
tionale luchthaven betreden. Want waar
is meer sfeer dan in zo'n vertrekhal?
Het vliegen is binnen het bereik van
de grote massa gekomen dank zij de
geweldige vlucht, die de chartermaat
schappijen hebben genomen. En dank
zij het feit, dat die „vliegtuigverhuur
ders" uit welbegrepen eigenbelang een
zeer nauw contact hebben gezocht met
de reisbureaus. Gezamenlijk hebben ze
een indrukwekkend offensief geopend op,
de Nederlandse vakantieganger en het
ziet er niet naar uit, dat ze spoedig ge
noegen zullen nemen met wat ze in de
afgelopen jaren hebben bereikt. In te
gendeel ze smeden nieuwe plannen om
nog weer nieuwe vakantiebestemmingen
te ontsluiten, om nog goedkopere rei
zen te organiseren en om nog meer
pa's, ma's en kindertjes de luchtdoop
te laten ondergaan. De vliegvakantie
staat eigenlijk nog pas in de kinder
schoenen.
L Martin Schroder, de grondlegger van
de chartervliegerij in Nederland en op
dit gebied een der pioniers in de hele
vliegwereld, heeft zijn bedrijf in luttele
jaren geweldig zien groeien. Hij begdh
met een paar tweedehands toestelletjes;
nu kan hij een volledige luchtvloot in
zetten op het vakantiefront. Sinds eind
maart beschikt Martin's Air Charter
zelfs over een straalvliegtuig. Voorlopig
wordt nog een DC 8 gedurende de week
einden van de KLM gehuurd, maar
voordat het jaar om is zal dit trotse
toestel helemaal eigendom zijn van de
chartermaatschappij. Samen met twee
Convair Rolls Royce Prop jets, drie DC
7c's, een DC 6A en 5 DC 3's zal de jet
het MAC insigne over de gehele we
reld voeren.
Gedurende enkele maanden per jaar
staan al deze machines vrijwel dag en
nacht „onder stoom". Vooral tijdens de
(lange) weekeinden wordt met elke be
schikbare plaats gewoekerd. De nieuwe
DC 8 (en het zal niet lang meer duren
of ook de enorme DC 9 zal beschikbaar
zijn) maakt dan per dag twee of meer
vluchten met vakantiegangers, 's Mor
gens een retourtje naar Majorca en
's middags nog even vlug naar de Costa
Brava bijvoorbeeld. Er is een geweldige
organisatie voor nodig om van mei tot
en met september alle op de zon beluste
Nederlanders naar hun plaats van be
stemming te krijgen. De meer dan vier
honderd man personeel van Martinair
werkt onder hoogspanning.
Maar dan komt oktober-november
De luchtreizigers, die inmiddels bruin
gebrand weer in de dagelijkse sleur zijn
Over een winterbestemming gesproken.
De speciale kerstvluchten komen steeds
meer in trek.
opgenomen breken er het hoofd niet over
maar de flightoperator wel. Hg zit met
een geweldige luchtvloot, die berekend
is op de topweekeinden en hij heeft er
geen, of nauwelijks passagiers voor.
De cijfers wijzen uit, dat meer dan 85%
van het passagiersvervoer van de char
termaatschappij is geconcentreerd op
de enkele zomermaanden, te beginnen
met mei en eindigend oktober.
De vliegerij dreigt op deze manier
een seizoenbedrijf te worden, net als de
exploitatie van strandtentjes bij Zand-
voort. Maar er is een groot verschil:,
een DC 8 van vele miljoenen dollars is
geen strandtentje en een gezagvoerder
van een straalvliegtuig is geen strand-
oppasser. Elk uur dat zo n machtige
luchtreus aan de grond gekluisterd
staat kost de eigenaar geld. Heel veel
geld. En daarbij Komt dan nog, dat het
hooggekwalificeerde personeel geduren
de de slappe tijd niet ontslagen kan
worden.
Het seizoenprobleem van de charter
vliegerij is niet alleen een zaak van de
heren Schroder c.s. Het is een zaak van
alle vakantiegangers, ook al is voor
aen de slapste tijd juist de drukste van
het jaar. Als er een oplossing gevon
den zou kunnen worden voor een meer
geleidelijke toevloed van passagiers zou
dal} de 'Vliegtuigen ;rendabeler en de
tickets dus nog voordeliger maken. Er
is een gelukkige omstandigheid, name
lijk dat het vrachtvervoer zich voorna
melijk toespitst op de wintermaanden,
terwijl er ook nog vrij veel andere char
tervluchten zijn, die zich juist op die
slappe maanden concentreren, zoals bij
voorbeeld de reizen met voetbalvereni
gingen, met artiestengezelschappen en
met scheepsbemanningen, die ergens ter
wereld him collega's moeten aflossen.
Helemaal stil staat de vliegerij dus be
slist niet. Maar tochhet zou goed
zijn, als er ook in de wintermaanden
meer mensen met vakantie zouden gaan.
Wat voor de vervoerders geldt, geldt
ook voor de reisbureaus. Ook zij zijn
onderhevig aan de problemen van het
seizoenbedrijf. Het lag dus voor de hand
dat beide belanghebbenden elkaar von
den. Ze hebben dat gedaan ook en het
ligt in de lijn der verwachtingen, dat
binnen niet al te lange tijd de propa
ganda voor de vakantie in de winter
maanden aanzienlijk grotere vormen
aan zal nemen. Nu al zijn de mogelijk
heden om een aantal weken in de „slap
pe tijd" een appartement in het zuiden
te huren ongekend, maar voor de ge
middelde Nederlander blijft het ver
schuiven van de vakantieweken naar de
winter toch nog steeds een moeilijke
zaak, hoe heerlijk zo'n winteruitstapje
ook is. Het zal veel tijd vergen, het be-
Samen met de KLM kocht Martinair
een gloednieuwe DC-8. De KLM gebruikt
de machine in de weekends, Martinair
in de week, doch in oktober komt hij
geheel in bezit van Martinair.
grip ingang te doen vinden, dat een
zonnetje in de regenmaanden toch wel
iets heel bijzonders is. Veel tijd en nieu
we initiatieven, want wil men werke
lijk succes hebben met dit streven, dan
zullen de reisbureaus nieuwe vakantie
bestemmingen moeten aanboren. Nog
verder weg... naar Afrika, West Indië~
Zuid Amerika, het verre Oosten des
noods. De mogelijkheden zijn er, want
het vliegen kan goedkoop zijn. De men
sen, die het weten kunnen, verwachten
op langere termijn een ontwikkeling in
deze richting. Ook al, omdat de Neder
lander het reizen in het bloed zit. Hij
wil steeds verder weg. Spanje en Tunis
zijn al lang niet ver genoeg meer. Als
nij nu maar die vermaledijde gewoonte
wil afzweren om tussen mei en oktober
zijn vakantie te nemen. Het zou ook
voor het bedrijfsleven een prettige ont
wikkeling zijn, want hoe lang schreeuwt
men hier al niet over vakantiespreiding.
Overigens heeft de heer Schroder niet
alleen op de winterbestemmingen van
de Nederlanders gegokt. Hij heeft het
klaar gespeeld om na heel lange en
nog ingewikkelder procedures landings
rechten los te krijgen in bijna de gehele
wereld. Dat opent nog weer nieuwe
perspectieven, namelijk voor het ver
voeren van o.a. eendagkuikens naar
Spanje, Joegoslavië, Italië en de Ca-
narische eilanden, van voetbalelftallen
en hun supporters naar verschillende
Europese hoofdsteden, en van ouders
van emigranten naar hun kinderen in
het Noord-Amerika-continent. Het Ne
derlandse systeem van chartervlucht
met hotelaccommodatie heeft in vele de
len van de wereld nog maar weinig in
gang gevonden en als de reisbureaus
aldaar de handen ineen slaan, ligt er
nog een geweldige markt braak. Cijfers
tonen aan, dat bijv. de New Yorker die
van de wintersport wil genieten voor
deliger per charter naar Zwitserland
kan gaan om te skiën (met eraan vast
geknoopt bijvoorbeeld een weekje sight
seeing in Parijs) dan dat hij de lange
latten onderbindt in Squaw Valley, het
wintersportcentrum in eigen land. Maar
Maar dat is reen heel ander hoofdstuk,
waarbij de Nederlandse vakantieganger
minder geïnteresseerd is.
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bgsluitiiig van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief
Wy willen u met deze adviezen zo goed mogeiyk van dienst zyn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Jaarwedde van Prinses Margriet.
Hoe groot is het bedrag van de jaar
wedde welke prinses Margriet jaarlijks
van de regering ontvangt? Of is deze
na haar huwelijk met mr. Van Vollen
hoven komen te vervallen?
Noch prinses Margriet noch de heer
Van Vollenhoven genieten uit 's rijks
kas een jaarlijks inkomen. U kunt dit
vinden in het Tweede Hoofdstuk, twee
de afdeling van de Grondwet van het
Koninkrijk der Nederlanden, „Van het
inkomen der Kroon". Hierin kunt u
lezen, dat alleen H.M. de Koningin,
Z.K.H. de Prins der Nederlanden, H.K.H.
Prinses Beatrix en Z.K.H. Prins Claus
een jaarlijks inkomen genieten afkom
stig uit 's rijks kas. De andere leden
van de koninklijke familie niet.
Biesbosch. Kimt u mij zeggen wel
ke dieren zoal in de Biesbosch leven?
Wordt dit gebied gebruikt als oefen
terrein voor militairen?
De volgende dieren komen in de Bies
bosch voor: Een kolonie van de kwak
of nachtreiger, de laatste vier jaren
bestaande uit tenminste twintig broed-
paren; de bergeend, tientallen lepelaars,
grote legers eenden, ganzen en zwanen
en de visdiefjeskolonie. De Biesbosch is
grotendeels woest en niet bewoond. In
de Biesbosch is geen militair oefenter
rein gelegen. Wel trekken met name
de commando's er wel eens voor een
zware oefening doorheen. Verder mo
gen wg u nog attenderen op een boek
dat onlangs is uitgegeven: De Biesch-
bosch, land van het levende water, door
de Koninklijke Nederlandse Natuur
historische Vereniging. Hierin wordt het
ontstaan van de Bieschbosch, de bodem,
de vegetatie, insekten, vissen, avifauna
en zoogdieren behandeld. Talrijke mooie
foto's, kaarten en grafieken zgn hierin
geplaatst. Het boek werd geschreven
door Drs. C. J. Verhey, Dr. P. C. Hey-
liggers, Mr. Lebret en Dr. Ir. I. S. Zon
neveld, uitgegeven bij Thieme te Zutphen
prijs 22,50.
Verwaarloosd onderhoud. Tot wie
moet ik mg richten, daar ik in een
woonhuis woon, waar de eigenaar niets
aan doet. Er is geen behoorlijke w.c.,
de deuren kunnen niet behoorlgk geslo
ten worden, de vloer staat op doorzak
ken enz.
U kunt zich met een uitvoerige brief
wenden tot B. W. in uw woonplaats,
met het verzoek de door u bewoonde
woning ongeschikt voor bewoning te
verklaren en de huurprijs terug te wil
len brengen tot die van 31 december
1950. Eerst moet echter worden vastge
steld, dat de woning door het aanbren
gen van verbeteringen niet meer in be
woonbare staat kan worden gebracht.
Er zal dus door deze dienst een onder
zoek worden ingesteld.
KAPELLE TEL. (01102) 223
Bond voor winkelpersoneel. Be
staat er in Zeeland een bond voor win
kelpersoneel in de textiel De plaats
waar ik werkzaam ben is Goes.
De door u gevraagde bond is een af
deling van het N.V.V. genaamd: „Alg.
Bond Textiel en Kleding". De secreta
ris van de afd. Goes is: de heer A. van
Hertum, Kamperfoeliestraat 49, Goes.
Voor aanmelding als lid en beantwoor
ding van de door u gestelde vragen
kunt u zich tot hem wenden.
Geen vogels. Gaarne zou ik willen
weten waarom er in Italië, b.v. San Re-
mo en andere plaatsen, geen vogel te
bekennen is. Geen mus, zaluw, meeuw
of andere vogels.
In vele delen van Italië en trouwens
in de meeste Zuideuropese landen, wor
den nog steeds vogels gevangen, zowel
voor consumptie als voor de sport. Dit
heeft inderdaad tot gevolg, dat in som
mige streken weinig vogels voorkomen.
Mede verantwoordelijk hiervoor is de
verregaande ontbossing in sommige de
len van Italië. Gelukkig zijn er ook daar
echter streken, waar nog betrekkelijk
grote aantallen vogels voorkomen. We
mogen hopen, dat naarmate ook daar
begrip voor bescherming groeit de vo
gelstand zal toenemen.
Plantje. Kunt u mij zeggen hoe
bijgaand plantje heet, wat de juiste be
handeling is, en hoe het gestekt dient
te worden?
Het toegezonden blad met kleine ste
kels (doorns) behoort toe aan één van
van de vele variëteiten van de z.g. Ba
byroosjes, tenminste naar de kleinheid
van het toegezonden blad te oordelen.
Behoort tot de Poleyanthaoren.
Veelal worden de rozen dus ook de
babyrozen geoculeerd op Rosa rugosa.
R. rubiginora e.a. Ook kunnen rozen
gestekt worden, maar deze z.g. wortel-
echte rozen zijn niet zo sterk als de ge
oculeerde rozen. Een voordeel is dat ze
wortelecht zijn en dus geen opslag van
wilde geven. Het stekken voor tuinsoor-
ten gebeurt weinig, het meeste nog voor
het verkrijgen van onderstammen. Stek
ken kan gebeuren van z.g. winterstek
dus tijdens de rustperiode. Men neemt
hiervoor het middengedeelte van goed
gezonde en uitgerijpte twijgen van 20
cm lengte. Onder en boven een knop
wordt afgesneden en het onderste ge
deelte wat afgeplat. Stekken liefst in
een koude bak tuingrond met scherp
zand en turfmolm. U kunt het proberen
of het lukken zal, maar het is voor een
particulier erg moeilijk.
Blust de Geest niet uit.
I Thessalonicensen 5 19.
Wij kunnen de werkingen des Geestes
uitblussen. We doen dat, als we op Zijn
krachtig-uitslaand vuur onze koude
waterstralen gieten, op Zijn bijzonder-
uitstralend licht een domper zetten.
Het is een trachten uit te blussen van
de Geest, als Jozua wil verhinderen,
dat Eldad en Medad profeteren, daar
zij het niet op de geordende wijze bij
de tent der samenkomst, maar buiten
de orde gewoon „in het leger" doen.
Eveneens, als de discipel Johannes
wil, dat Jezus iemand zal verbieden dui
velen uit te werpen in Zijn naam, die,
„ons niet volgt". Het is overal aanwe
zig, waar men in naam van de Orde
zich keert tegen de Majesteit en Sou-
vereiniteit van de Geest, zonder te zien
of te willen zien, dat de Heilige Geest
telkens onze orde doorbreekt. Men zou
kunnen denken, dat zulk blussen van
de Geest vooral gevonden wordt bij ou
deren, die meestal tegenover de jonge
ren willen, dat alles op de geordende
wijze en langs de gewone lijn zal door
gaan. Toch ligt het gevaar en de mo
gelijkheid van dit kwaad ook wel bij
jongeren, die ijveren voor de zaak des
Heren. Jozua toch was „een van de uit
gelezen jongelingen van Mozes". Hij,
de jongere, moest door de oude Mozes
worden terecht gewezen: Zijt gij voor
mij ijverende? och, of al het volk des
Heren profeten waren, dat de Here Zijn
Geest over hen gave! Blus de Geest niet
uit, jonge Jozua!
Toch ligt dit kwaad meestal vooral
de ouderen. Men doet het waar men bg
jonge mensen de opflikkerende Geestes
gaven uitflakkert door windvlagen van
koude, harteloze kritiek, waar men door
ijzige koelheid de geheiligde gloed der
jeugd verkillen wil, door treiterende
kalmte warme voortvarendheid in de
zaak des Heren vleugellam wil slaan.
Blus de Geest niet uit, maar laat de
Here door Zijn Geest dóórwerken, ook
waar Hij soms heel anders werken gaat
dan gij 't altijd gewend geweest zijt.
WEMELDINGE
Van 28 mei tot en met 3 juni 1967.
Woensdag 31 mi: Laatste Kwartier.
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
6.46
7.13
12.14
Maandag
7.36
8.03
0.40
1.02
Dinsdag
8.28
8.50
1.34
1.57
Woensdag
9.23
9.47
2.36
3.02
Donderdag
10.26
10.50
3.46
4.17
Vrijdag
11.27
4.57
5.24
Zaterdag
12.27
5.58
6.23
Te Hansweert 35 minuten vroeger
Te Yerseke 5 minuten later