Vier werelden in veertien dagen oveRöenkinq NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND i WATERSTANDEN. 33STE JAARGANG No. 50 12 MEI 1967 de scheldebode REDACTEUR: J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,60 per kwartaal Franco per post f 3,20 per halfjaar ADMINISTRATIE: J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededeling-n dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK FA. F. VAN DER PEYL KRUININGEN Er zijn mensen, voor wie de vakantie alleen maar zon zand en zee betekend. Zij horen thuis op Terschelling, op de stranden van Mallorca, de Costa Brava of op de boulevards van Nice en Venti- miglia. Er zijn ook nog de echte vakan tiegangers, de avontuurzoekers, de rus- telozen, die de paar weken buitenland per jaar willen gebruiken om wat te beleven en om veel te zien. Om de geest te verrijken en na hun thuiskomst te kunnen zeggen, dat zij een blik op een andere wereld geworpen hebben. Een unieke kans krijgen ze dit jaar. Vier werelden in veertien dagenEgypte, Jordanië, Israel tn Cyprus. Het is een unieke reis, die een Ne derlands reisbureau dit jaar voor het eerst organiseert. Uniek vooral, omdat de toerist voor de eerste maal in de gelegenheid komt, het Heilige Land in z'n geheel te bekijken. Hij kan zowel deelnemen aan een processie langs de kruisstaties op de Via Dolorosa, als langs het meer van Tiberias en de oude stad Kapernaüm zwerven. Hij kan in een enkele reis het Jordaanse Bethle hem zien en het in Israël gelegen Na zareth. Als toegift krijgt hij dan nog de piramiden van Egypte en de Griekse (of Turkse atmosfeer van het omstre den eiland Cyprus). Een van de grootste politieke trage dies van deze eeuw heeft zich afge speeld in het Midden Oosten, waar het Christendom zijn bakermat vond. In het jaar 1948 werd hier, waar Mozes zijn volk door de woestijn leidde, waar Chris tus geboren werd en gekruisigd, 'waar Mohammed zijn leer predikte, de mo derne Joodse staat Israël gesticht. Met een verbazingwekkende energie bouw den de Joden van de twintigste eeuw een moderne westerse staat op. Een doel hebben ze evenwel in de twintig jaar die sindsdien zijn verstreken nog nooit kunnen verwezenlijken: het slui ten van vrede met de omliggende Ara bische landen. De wapenstilstand is gebaseerd ]op de onderlinge krachts verhoudingen en op het toezicht van de Verenigde Naties. De Arabieren, on danks de twintig jaren realiteit nog altijd ^onverzoenlijk jegens de Joodse staat, die hen opscheepte met een pro bleem van voeding en huisvesting van een miljoen ontheemden, die dat stuk van Palestina ontvluchtten, dat Israël zou worden, houden de grenzen met Israël hermetisch gesloten. Het is iedere toerist toegestaan, via Jeruzalem naar de Joodse staat te reizen, haar wie een maal de Mandelbaunpoort doorgegaan is vindt op zijn weg terug de deur naar Arabië op slot. En wie eenmaal een Israëlisch stempel in zijn paspoort heeft laten zetten, zal vergeefs bij welk Ara bisch land ook, aankloppen om een vi sum. Vandaar dat het tot nu toe on mogelijk was, Jordanië en Israël, ofwel het oude Palestina, in één reis te be -;v 8Ü&P zoeken. Men moest een vliegticket ne men naar Beiroet, Damascus of Amman dan op eigen gelegenheid naar Tel Aviv reizen om tenslotte daar een enkele reis Amsterdam te kopen. Het is duide lijk, dat zo'n reis in feite onbetaalbaar is. De toeristische wereld was met stom heid geslagen, toen de heer A. P. F. van Gennip van het Nederlandse FIT zijn' rondreis' aankondigde en nog wel voor een prijs, waarvoor geen enkel reisbureau, waar ook ter wereld, zelfs een trip naar Israël alleen kon aanbie den. Toch is de oplossing van dit raad sel eigenlijk vrij eenvoudig. FIT orga niseert sinds enkele jaren reizen naar Egypte en maakt daarvoor gebruik van Egyptische chartervluchten. Dit jaar voor het eerst maakt de United Arab. Airlines een tussenstop op Cyprus om de Nederlandse passagiers op te pikken, die met lijntoestellen van Cairo naar Jerusalem en van Tel. Aviv naar Cyp rus zijn gevlogen. De deelnemers aan de rondreis maken dus gebruik van de zelfde toesellen als de Egypte-reizigers. Het ei van Columbus. Een ontdekkings reis als die naar Jordanië en Israël is niet iets voor degenen, die alleen maar rust zoeken. Het is eigenlijk een tame lijk vermoeiende aangelegenheid. Niet zozeer door het enkele malen verhuizen in die veertien dagen als wel door de onvoorstelbare grote hoeveelheid indruk ken, die de toerist opdoet. Het begint al op de eerste dag, als in bliksemtempo de rijke historie van de oude Egyptenaren aan een beschou wing wordt onderworpen. Het vermaar de Egyptische museum met de schat ten uit het graf van Toet Anch Amon, met de mummies, met de overblijfselen van een dertig eeuwen oude beschaving. D piramiden en de sfynx worden uiter aard niet overgeslagen en dan is er nog precies voldoende tijd voor een bezoek aan de El Azra moskee, centrum van de Mohammedaanse wereld en aan het oude en nieuwe Cairo met zijn bazaars en nachtclubs. Het kleine Jordanië van de dappere koning Hussein is de volgende pleis terplaats. Vijf dagen rondzwerven in comfortabele taxi's (want Hussein doet alles om het toerisme te bevorderen) langs allerlei heilige plaatsen. De veer tien kruisstaties, de Via, Dolorosa, het huis van Pilatus, niet te vergeten de romantische oude stad Jeruzalem staan op het programma, de Olijfberg, de Grot van Gethsemanee, het paleis van Caiphas, de Klaagmuur, de prachtige plantages van Jericho, de nazaten van de Samaritanen in Nablus, de geboor teplaats van Jezus in Bethlehem, de wonderlijke stad Hebron met z'n mos kee, het graf van AbrahamHier gaat de Bijbel leven voor de moderne mens. De natuur is niet veranderd in twintig eeuwen, maar de mens ook nauwelijks. De Bedouienen zwerven nog door de woestijn. Een gesluierde vrouw haalt water uit de put, die zich bevindt in de ruines van de herberg van de Barmhartige Samaritaan. De herders jongen gooit een steentje naar zijn kud de, die graast op de hellingen van het heuvellandschap rond het betoverende Jeruzalem. Wit is de aarde, waar de Jordaan uitmondt in de Dode Zee het diepste punt van de aarde, driehon derd meter onder het zeeniveau bloedheet. De meeste heilige plaatsen vindt de bijbelkenner in het oude Jordaanse land schap, dat inponeert door zijn kaalheid, die een mysterieuze schoonheid geeft. Maar dan Israëleen modern, bijna Westers land, door prikkeldraad en mu ren afgesloten van het oude Jeruzalem. Een andere wereld. Een wereld van Vooruitgang, van energie en idealisme. Een wereld ook van zon en zee om op verhaal te komen. Van sinaasappelen envan historie. Het bijbelse Naza reth, ruïnes van de stad Kapernaüm. Tiberias met zijn meer, waar de Jor daanse geschutsstellingen de Joodse ki- boetsiem iedere minuut van de dag be dreigen. De Israëlische bevolking heeft geleerd te leven met deze bedreiging. Het vreemde is trouwens, dat de toerist, die thuis minstens eenmaal in de maand leest over incidenten, in de betrokken landen zelf nauwelijks hoort spreken over politieke problemen. De rust is er weldadig. Aan beide kanten van de muur is men vriendelijk tegen de toerist. Men weet wat hem toekomtmen heeft hem nodig. Egypte, Jordanië, IsraëlHet is maar een uurtje vliegen daarna naar Cyprus, het omstreden eiland in de Mid dellandse Zee, waar de Griekse bevol king de Nederlandse vakantieganger enthousiast begroet en hem met klem aanraadt, de Turkse wijk te mijden als de pest. Hij, de avontuurzoeker zal ech ter de verleiding niet kunnen weerstaan het checkpoint even te passeren Opnieuw felle contrasten. Opnieuw pro blemen. Maarwie wil meepraten over wat er in de wereld te koop is, moet met eigen ogen in diezelfde we reld rondgekeken hebben. Hij kan het nu. In veertien dagen vier werelden, 't Is ongelooflijk. ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wy willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven zo mogelyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens Bontjas. Hoe kan ik mijn bontjas het beste bewaren, daar ik hem niet naar een ander wil doen. U kunt uw bontmantel in een ruime zak bewaren en om de paar maanden luchten, waarbij het bont niet in de zon mag hangen. Ook kunt u de mantel een furcleanbehandeling laten geven. Door deze behandeling wordt het bont met de eventuele voering stof-, vet- en mot- vrij. Huwelijksbureau. Kunt u mij een goed adres geven van een correspon dentieclub voor ongehuwden of een goed huwelijkbureau. Wij weten uw levensbeschouwing niet,1 dus geven wij u hieronder enkele bu reaus die u serieus behulpzaam zijn met het verstrekken van een aantal corre spondentie-adressen die u dan zelf kunt aanschrijven. R.K. Contactbureau, Prin senlaan 1, De Bilt. Hervormd Contact bureau, Postbus 5032, Scheveningen. Gereformeerd Contactbureau, Postbus 2012, Utrecht. Humanistische Corres pondentiekring, Postbus 210, Utrecht. Pensioen. Ik ontvang naast mijn a.o.w. ook een Belgisch pensioen van D.R.O.P. (dienstregeling overlevings pensioen.) Is dit pensioen volledig be lastbaar Het bedrag uit België ter voorkoming van dubbele belasting bepaalt dat open bare pensioenen belastbaar zijn in de staat van de schuldenaar dezer inkom sten, dus de staat waar de uitbetalende instantie is gevestigd. In uw geval dus in België. Dat wil niet zeggen dat u het pensioen in Nederland niet behoeft aan te geven. Het wordt wel in uw inkomen begrepen, doch bij de berekening van de belasting wordt de reduktie gegeven ter voorkoming van dubbele belasting. Dit bedrag beoogt eveneens te voorko men dat dergelijke inkomsten geheel buiten de ink. bel. zouden blijven. Parachutistenclubs. Kunt u mij de adressen van de parachutistenclubs in Nederland verstrekken? U kunt zich het beste wenden tot de Kon. Nederlandse Ver. voor Luchtvaart, Jozef Israëlsplein 8, Den Haag, tel. 070- 245457. Deze vereniging heeft een apar- RED. te afdeling voor parachutespringen. Men kan daarin lessen krijgen en wellicht zullen zij ook adressen hebben van pa rachutistenclubs Duitse rente. Iemand heeft 9 jaar lang Duitse rente ontvangen, die tel kens is verhoogd. September vorig jaar kreeg hij bericht dat zijn toeslag ver viel, omdat de a.o.w. zo hoog was op getrokken. Ik heb anderen gesproken, die ze niets hebben afgetrokken. Hoe kan dat en tot wie moet ik mij wenden Een normale gang van zaken houdt in, dat bij eventuele verhoging van de a.o.w.-uitkering de Duitse rentetoeslag met een evenredig bedrag wordt ver minderd. Dit mag echter niet leiden tot een uiteindelijke vermindering van uw inkomen. U dient deze kwestie eens met de raad van arbeid op te nemen, hetgeen u het beste persoonlijk kunt doen, met overlegging van de bewijs stukken welke u bezit. Stemmen. In de statuten van een n.v. is bepaald dat besluiten worden genomen ,,bij volstrekte meerderheid der uitgebrachte stemmen". Als bij een stemming waaraan 45 aandelen deel nemen, de uitslag is: 20 stemmen op A, 10 opB en 15 stemmen blanco, is dan A gekozen? Staat in de statuten vermeld „Vol- sterkte meerderheid der uitgebrachte stemmen" \cjan is dat inderdaad iets anders dan de „volstrekte meerderheid der uitgebrachte geldige stemmen." In het door u gegeven voorbeeld is A dus niet gekozen, nu de statuten geredi geerd zijn als door u vermeld. Levensstandaard. Heeft Nederland een lagere levensstandaard dan Frank rijk? Hoe komt men aan het woord le vensstandaard Nederland heeft een lagere levens standaard dan Frankrijk. Eten, kleding en huur zijn daar beslist hoger en het loon is daarbij niet aangepast, zoals in ons land het geval is. Men heeft in Frankrijk dus meer geld nodig om be hoorlijk te leven. Het is uitermate moei lijk uit te leggen hoe men nu precies aan het woord levensstandaard komt. De betekenis is niet zo moeüyk uit te KAPELLE TEL (01102) 223 leggen: het materiële peil van het le ven is een bepaalde gemeenschap (ook wel de kosten van het levensonderhoud) dus de financiële eisen die het leven stelt. De letterlijke uitleg van het woord komt dus op het volgende neer, een vaste maatstaf die gesteld is om te kunnen leven, om een behoorlijk men selijk bestaan te hebben. Wanneer men dus spreekt van lage levensstandaard, bedoelt men hiermee dat sociale voor zieningen, lonen kosten voor onderhoud dermate goed bij elkaar zijn aangepast dat het de mens niet zoveel geld kost om een behoorlijk bestaan te leiden. Toen ik zweegdag en nacht was Uw hand zwaar op mij. Mijn zonde maakte ik U bekend en Gij vergaaft de ongerechtig heid mijner zonde. Ps. 32 3-5. Wij proberen soms over een zonde te zwijgen, niet alleen voor de mensen, ook voor God. Wij willen dat ene kwaad dan uit onze herinnering wegzetten en er overheen leven. Een zegen, als 't niet gelukt; als God ons dat niet laat ge lukken; als we, ook al belijden we nog in het algemeen onze zondigheid, door dat zwijgen over die ene zonde geeste lijk in de knoei. Dan, als we de lippen stijf op elkaar klemmen als de trotse, die het hoofd niet buigen wü, is dit de genade Gods voor de Zijnen, dat Hij 't hen van binnen al onristiger maakt. Zo verschrikkelijk onrustig, dat de ziel haast niet meer ademen kan en onder de zware druk van Gods hand al meer wegkwijnt. Zich dan aan God gewonnen geven, dat doet een mens niet gauw. Want hij weet, dat hij er dan aangaat, helemaal; dat het éen grote vernedering is. Hebt ge wel eens gezien hoe jongens soms vechten? Als de een de ander er eindelijk onder heeft, zijn knieën op de schouders van de machteloze knaap on der hem, moet die onderliggende jon gen, wil hij losgelaten worden, eerst zeggen: genade. Dat wil hij niet, heel z'n trots als jongen komt er tegen op. Dan kost het vaak heel wat vuistsla gen, voordat eindelijk die jongen het er uitstoot: genade. De mens wil zich niet vernederen, ook voor God niet. Het kost God vaak heel veel slagen, voor Hij ons als een ver brijzelde zondaar voor Zich ziet. Maar Hij laat ons geen rust. Dat is Zyn gunst over ons. De genade om ons te drin gen tot het heilzame schuldbelijden. Wat dom eigenlijk, dat we zo lange tijd vaak ons niet gewonnen geven. Want als ons schuldbelijden maar eenmaal loskomt, wordt het alles ineens anders, is ineens alle zieleangst verdwenen, is het dadelijk alles met God in orde, ligt de verloren zoon meteen aan Gods Va derhart. Waarom zoudt gij de lange weg der verschrikking gaan en niet de korte weg van het vandaag nog opbiechten en schuldbelijdend vragen om genade? WEMELDENGE Van 14—20 mei 1967. Woensdag 17 mei: Eerste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 6.25 6.49 11.59 Maandag 7.08 7.30 0.26 0.41 Dinsdag 7.55 8.22 1.13 1.35 Woensdag 8.57 9.26 2.11 2.42 Donderdag 10.12 10.42 3.24 4.04 Vrijdag 11.26 11.59 4.49 5.26 Zaterdag 12.42 6.05 6.37 Te Hansweert 35 minuten vroeger Te Yerseke 5 minuten later

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1967 | | pagina 1