Vier werelden
in veertien dagen
oveRöenkinq
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
i WATERSTANDEN.
33STE JAARGANG
No. 50
12 MEI 1967
de scheldebode
REDACTEUR:
J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG
ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,60 per kwartaal
Franco per post f 3,20 per halfjaar
ADMINISTRATIE:
J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN
MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 28425
Advertentieprijs 1-25 mm f 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededeling-n dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE"
Verschijnt des vrijdags
DRUK FA. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
Er zijn mensen, voor wie de vakantie
alleen maar zon zand en zee betekend.
Zij horen thuis op Terschelling, op de
stranden van Mallorca, de Costa Brava
of op de boulevards van Nice en Venti-
miglia. Er zijn ook nog de echte vakan
tiegangers, de avontuurzoekers, de rus-
telozen, die de paar weken buitenland
per jaar willen gebruiken om wat te
beleven en om veel te zien. Om de geest
te verrijken en na hun thuiskomst te
kunnen zeggen, dat zij een blik op een
andere wereld geworpen hebben. Een
unieke kans krijgen ze dit jaar. Vier
werelden in veertien dagenEgypte,
Jordanië, Israel tn Cyprus.
Het is een unieke reis, die een Ne
derlands reisbureau dit jaar voor het
eerst organiseert. Uniek vooral, omdat
de toerist voor de eerste maal in de
gelegenheid komt, het Heilige Land in
z'n geheel te bekijken. Hij kan zowel
deelnemen aan een processie langs de
kruisstaties op de Via Dolorosa, als
langs het meer van Tiberias en de oude
stad Kapernaüm zwerven. Hij kan in
een enkele reis het Jordaanse Bethle
hem zien en het in Israël gelegen Na
zareth. Als toegift krijgt hij dan nog
de piramiden van Egypte en de Griekse
(of Turkse atmosfeer van het omstre
den eiland Cyprus).
Een van de grootste politieke trage
dies van deze eeuw heeft zich afge
speeld in het Midden Oosten, waar het
Christendom zijn bakermat vond. In het
jaar 1948 werd hier, waar Mozes zijn
volk door de woestijn leidde, waar Chris
tus geboren werd en gekruisigd, 'waar
Mohammed zijn leer predikte, de mo
derne Joodse staat Israël gesticht. Met
een verbazingwekkende energie bouw
den de Joden van de twintigste eeuw
een moderne westerse staat op. Een
doel hebben ze evenwel in de twintig
jaar die sindsdien zijn verstreken nog
nooit kunnen verwezenlijken: het slui
ten van vrede met de omliggende Ara
bische landen. De wapenstilstand is
gebaseerd ]op de onderlinge krachts
verhoudingen en op het toezicht van
de Verenigde Naties. De Arabieren, on
danks de twintig jaren realiteit nog
altijd ^onverzoenlijk jegens de Joodse
staat, die hen opscheepte met een pro
bleem van voeding en huisvesting van
een miljoen ontheemden, die dat stuk
van Palestina ontvluchtten, dat Israël
zou worden, houden de grenzen met
Israël hermetisch gesloten. Het is iedere
toerist toegestaan, via Jeruzalem naar
de Joodse staat te reizen, haar wie een
maal de Mandelbaunpoort doorgegaan is
vindt op zijn weg terug de deur naar
Arabië op slot. En wie eenmaal een
Israëlisch stempel in zijn paspoort heeft
laten zetten, zal vergeefs bij welk Ara
bisch land ook, aankloppen om een vi
sum. Vandaar dat het tot nu toe on
mogelijk was, Jordanië en Israël, ofwel
het oude Palestina, in één reis te be
-;v
8Ü&P
zoeken. Men moest een vliegticket ne
men naar Beiroet, Damascus of Amman
dan op eigen gelegenheid naar Tel Aviv
reizen om tenslotte daar een enkele
reis Amsterdam te kopen. Het is duide
lijk, dat zo'n reis in feite onbetaalbaar is.
De toeristische wereld was met stom
heid geslagen, toen de heer A. P. F.
van Gennip van het Nederlandse FIT
zijn' rondreis' aankondigde en nog wel
voor een prijs, waarvoor geen enkel
reisbureau, waar ook ter wereld, zelfs
een trip naar Israël alleen kon aanbie
den. Toch is de oplossing van dit raad
sel eigenlijk vrij eenvoudig. FIT orga
niseert sinds enkele jaren reizen naar
Egypte en maakt daarvoor gebruik van
Egyptische chartervluchten. Dit jaar
voor het eerst maakt de United Arab.
Airlines een tussenstop op Cyprus om
de Nederlandse passagiers op te pikken,
die met lijntoestellen van Cairo naar
Jerusalem en van Tel. Aviv naar Cyp
rus zijn gevlogen. De deelnemers aan
de rondreis maken dus gebruik van de
zelfde toesellen als de Egypte-reizigers.
Het ei van Columbus. Een ontdekkings
reis als die naar Jordanië en Israël is
niet iets voor degenen, die alleen maar
rust zoeken. Het is eigenlijk een tame
lijk vermoeiende aangelegenheid. Niet
zozeer door het enkele malen verhuizen
in die veertien dagen als wel door de
onvoorstelbare grote hoeveelheid indruk
ken, die de toerist opdoet.
Het begint al op de eerste dag, als
in bliksemtempo de rijke historie van
de oude Egyptenaren aan een beschou
wing wordt onderworpen. Het vermaar
de Egyptische museum met de schat
ten uit het graf van Toet Anch Amon,
met de mummies, met de overblijfselen
van een dertig eeuwen oude beschaving.
D piramiden en de sfynx worden uiter
aard niet overgeslagen en dan is er nog
precies voldoende tijd voor een bezoek
aan de El Azra moskee, centrum van
de Mohammedaanse wereld en aan het
oude en nieuwe Cairo met zijn bazaars
en nachtclubs.
Het kleine Jordanië van de dappere
koning Hussein is de volgende pleis
terplaats. Vijf dagen rondzwerven in
comfortabele taxi's (want Hussein doet
alles om het toerisme te bevorderen)
langs allerlei heilige plaatsen. De veer
tien kruisstaties, de Via, Dolorosa, het
huis van Pilatus, niet te vergeten de
romantische oude stad Jeruzalem staan
op het programma, de Olijfberg, de
Grot van Gethsemanee, het paleis van
Caiphas, de Klaagmuur, de prachtige
plantages van Jericho, de nazaten van
de Samaritanen in Nablus, de geboor
teplaats van Jezus in Bethlehem, de
wonderlijke stad Hebron met z'n mos
kee, het graf van AbrahamHier
gaat de Bijbel leven voor de moderne
mens. De natuur is niet veranderd in
twintig eeuwen, maar de mens ook
nauwelijks. De Bedouienen zwerven nog
door de woestijn. Een gesluierde vrouw
haalt water uit de put, die zich bevindt
in de ruines van de herberg van de
Barmhartige Samaritaan. De herders
jongen gooit een steentje naar zijn kud
de, die graast op de hellingen van het
heuvellandschap rond het betoverende
Jeruzalem. Wit is de aarde, waar de
Jordaan uitmondt in de Dode Zee
het diepste punt van de aarde, driehon
derd meter onder het zeeniveau
bloedheet.
De meeste heilige plaatsen vindt de
bijbelkenner in het oude Jordaanse land
schap, dat inponeert door zijn kaalheid,
die een mysterieuze schoonheid geeft.
Maar dan Israëleen modern, bijna
Westers land, door prikkeldraad en mu
ren afgesloten van het oude Jeruzalem.
Een andere wereld. Een wereld van
Vooruitgang, van energie en idealisme.
Een wereld ook van zon en zee om op
verhaal te komen. Van sinaasappelen
envan historie. Het bijbelse Naza
reth, ruïnes van de stad Kapernaüm.
Tiberias met zijn meer, waar de Jor
daanse geschutsstellingen de Joodse ki-
boetsiem iedere minuut van de dag be
dreigen. De Israëlische bevolking heeft
geleerd te leven met deze bedreiging.
Het vreemde is trouwens, dat de toerist,
die thuis minstens eenmaal in de maand
leest over incidenten, in de betrokken
landen zelf nauwelijks hoort spreken
over politieke problemen. De rust is er
weldadig. Aan beide kanten van de
muur is men vriendelijk tegen de toerist.
Men weet wat hem toekomtmen
heeft hem nodig.
Egypte, Jordanië, IsraëlHet is
maar een uurtje vliegen daarna naar
Cyprus, het omstreden eiland in de Mid
dellandse Zee, waar de Griekse bevol
king de Nederlandse vakantieganger
enthousiast begroet en hem met klem
aanraadt, de Turkse wijk te mijden als
de pest. Hij, de avontuurzoeker zal ech
ter de verleiding niet kunnen weerstaan
het checkpoint even te passeren
Opnieuw felle contrasten. Opnieuw pro
blemen. Maarwie wil meepraten
over wat er in de wereld te koop is,
moet met eigen ogen in diezelfde we
reld rondgekeken hebben. Hij kan het
nu. In veertien dagen vier werelden,
't Is ongelooflijk.
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief
Wy willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven
zo mogelyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens
Bontjas. Hoe kan ik mijn bontjas
het beste bewaren, daar ik hem niet
naar een ander wil doen.
U kunt uw bontmantel in een ruime
zak bewaren en om de paar maanden
luchten, waarbij het bont niet in de zon
mag hangen. Ook kunt u de mantel een
furcleanbehandeling laten geven. Door
deze behandeling wordt het bont met
de eventuele voering stof-, vet- en mot-
vrij.
Huwelijksbureau. Kunt u mij een
goed adres geven van een correspon
dentieclub voor ongehuwden of een goed
huwelijkbureau.
Wij weten uw levensbeschouwing niet,1
dus geven wij u hieronder enkele bu
reaus die u serieus behulpzaam zijn met
het verstrekken van een aantal corre
spondentie-adressen die u dan zelf kunt
aanschrijven. R.K. Contactbureau, Prin
senlaan 1, De Bilt. Hervormd Contact
bureau, Postbus 5032, Scheveningen.
Gereformeerd Contactbureau, Postbus
2012, Utrecht. Humanistische Corres
pondentiekring, Postbus 210, Utrecht.
Pensioen. Ik ontvang naast mijn
a.o.w. ook een Belgisch pensioen van
D.R.O.P. (dienstregeling overlevings
pensioen.) Is dit pensioen volledig be
lastbaar
Het bedrag uit België ter voorkoming
van dubbele belasting bepaalt dat open
bare pensioenen belastbaar zijn in de
staat van de schuldenaar dezer inkom
sten, dus de staat waar de uitbetalende
instantie is gevestigd. In uw geval dus
in België. Dat wil niet zeggen dat u het
pensioen in Nederland niet behoeft aan
te geven. Het wordt wel in uw inkomen
begrepen, doch bij de berekening van
de belasting wordt de reduktie gegeven
ter voorkoming van dubbele belasting.
Dit bedrag beoogt eveneens te voorko
men dat dergelijke inkomsten geheel
buiten de ink. bel. zouden blijven.
Parachutistenclubs. Kunt u mij de
adressen van de parachutistenclubs in
Nederland verstrekken?
U kunt zich het beste wenden tot de
Kon. Nederlandse Ver. voor Luchtvaart,
Jozef Israëlsplein 8, Den Haag, tel. 070-
245457. Deze vereniging heeft een apar-
RED.
te afdeling voor parachutespringen. Men
kan daarin lessen krijgen en wellicht
zullen zij ook adressen hebben van pa
rachutistenclubs
Duitse rente. Iemand heeft 9 jaar
lang Duitse rente ontvangen, die tel
kens is verhoogd. September vorig jaar
kreeg hij bericht dat zijn toeslag ver
viel, omdat de a.o.w. zo hoog was op
getrokken. Ik heb anderen gesproken,
die ze niets hebben afgetrokken. Hoe
kan dat en tot wie moet ik mij wenden
Een normale gang van zaken houdt
in, dat bij eventuele verhoging van de
a.o.w.-uitkering de Duitse rentetoeslag
met een evenredig bedrag wordt ver
minderd. Dit mag echter niet leiden tot
een uiteindelijke vermindering van uw
inkomen. U dient deze kwestie eens
met de raad van arbeid op te nemen,
hetgeen u het beste persoonlijk kunt
doen, met overlegging van de bewijs
stukken welke u bezit.
Stemmen. In de statuten van een
n.v. is bepaald dat besluiten worden
genomen ,,bij volstrekte meerderheid
der uitgebrachte stemmen". Als bij een
stemming waaraan 45 aandelen deel
nemen, de uitslag is: 20 stemmen op A,
10 opB en 15 stemmen blanco, is dan
A gekozen?
Staat in de statuten vermeld „Vol-
sterkte meerderheid der uitgebrachte
stemmen" \cjan is dat inderdaad iets
anders dan de „volstrekte meerderheid
der uitgebrachte geldige stemmen." In
het door u gegeven voorbeeld is A dus
niet gekozen, nu de statuten geredi
geerd zijn als door u vermeld.
Levensstandaard. Heeft Nederland
een lagere levensstandaard dan Frank
rijk? Hoe komt men aan het woord le
vensstandaard
Nederland heeft een lagere levens
standaard dan Frankrijk. Eten, kleding
en huur zijn daar beslist hoger en het
loon is daarbij niet aangepast, zoals in
ons land het geval is. Men heeft in
Frankrijk dus meer geld nodig om be
hoorlijk te leven. Het is uitermate moei
lijk uit te leggen hoe men nu precies
aan het woord levensstandaard komt.
De betekenis is niet zo moeüyk uit te
KAPELLE TEL (01102) 223
leggen: het materiële peil van het le
ven is een bepaalde gemeenschap (ook
wel de kosten van het levensonderhoud)
dus de financiële eisen die het leven
stelt. De letterlijke uitleg van het woord
komt dus op het volgende neer, een
vaste maatstaf die gesteld is om te
kunnen leven, om een behoorlijk men
selijk bestaan te hebben. Wanneer men
dus spreekt van lage levensstandaard,
bedoelt men hiermee dat sociale voor
zieningen, lonen kosten voor onderhoud
dermate goed bij elkaar zijn aangepast
dat het de mens niet zoveel geld kost
om een behoorlijk bestaan te leiden.
Toen ik zweegdag en nacht
was Uw hand zwaar op mij. Mijn
zonde maakte ik U bekend
en Gij vergaaft de ongerechtig
heid mijner zonde. Ps. 32 3-5.
Wij proberen soms over een zonde te
zwijgen, niet alleen voor de mensen, ook
voor God. Wij willen dat ene kwaad
dan uit onze herinnering wegzetten en
er overheen leven. Een zegen, als 't niet
gelukt; als God ons dat niet laat ge
lukken; als we, ook al belijden we nog
in het algemeen onze zondigheid, door
dat zwijgen over die ene zonde geeste
lijk in de knoei. Dan, als we de lippen
stijf op elkaar klemmen als de trotse,
die het hoofd niet buigen wü, is dit de
genade Gods voor de Zijnen, dat Hij
't hen van binnen al onristiger maakt.
Zo verschrikkelijk onrustig, dat de ziel
haast niet meer ademen kan en onder
de zware druk van Gods hand al meer
wegkwijnt.
Zich dan aan God gewonnen geven,
dat doet een mens niet gauw. Want hij
weet, dat hij er dan aangaat, helemaal;
dat het éen grote vernedering is.
Hebt ge wel eens gezien hoe jongens
soms vechten? Als de een de ander er
eindelijk onder heeft, zijn knieën op de
schouders van de machteloze knaap on
der hem, moet die onderliggende jon
gen, wil hij losgelaten worden, eerst
zeggen: genade. Dat wil hij niet, heel
z'n trots als jongen komt er tegen op.
Dan kost het vaak heel wat vuistsla
gen, voordat eindelijk die jongen
het er uitstoot: genade.
De mens wil zich niet vernederen, ook
voor God niet. Het kost God vaak heel
veel slagen, voor Hij ons als een ver
brijzelde zondaar voor Zich ziet. Maar
Hij laat ons geen rust. Dat is Zyn gunst
over ons. De genade om ons te drin
gen tot het heilzame schuldbelijden.
Wat dom eigenlijk, dat we zo lange tijd
vaak ons niet gewonnen geven. Want
als ons schuldbelijden maar eenmaal
loskomt, wordt het alles ineens anders,
is ineens alle zieleangst verdwenen, is
het dadelijk alles met God in orde, ligt
de verloren zoon meteen aan Gods Va
derhart.
Waarom zoudt gij de lange weg der
verschrikking gaan en niet de korte
weg van het vandaag nog opbiechten
en schuldbelijdend vragen om genade?
WEMELDENGE
Van 14—20 mei 1967.
Woensdag 17 mei: Eerste Kwartier
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
6.25
6.49
11.59
Maandag
7.08
7.30
0.26
0.41
Dinsdag
7.55
8.22
1.13
1.35
Woensdag
8.57
9.26
2.11
2.42
Donderdag
10.12
10.42
3.24
4.04
Vrijdag
11.26
11.59
4.49
5.26
Zaterdag
12.42
6.05
6.37
Te Hansweert 35 minuten vroeger
Te Yerseke 5 minuten later