(XsKBÊo. oveRöenkinq NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND oCasifys de stxctat lIlLLBQBN 1 WATERSTANDEN. 33STE JAARGANG No. 43 24 MAART 1967 de scheldebode REDACTEUR: J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bU vooruitbetaling f 1,60 per kwartaal Franco per post f 3,20 per halfjaar ADMINISTRATIE: J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK FA. F. VAN DER PEYL KRUININGEN STAND- EN RANGVERSCHILLEN IN DE MODERNE SAMENLEVING ,,Zie je wel wie ik ben?" Dertig jaar geleden droegen bij onze spoorwegen de voor vrouwelijke passa giers bestemde coupé's in de eerste en tweede klas nog het opschrift „dames", en die van de derde klasse het opschrift „vrouwen". Hoewel de stand- en rang verschillen vroeger veel duidelijker zichtbaar waren, bestaat er ook nu bij vele mensen een sterke neiging om zich een status aan te meten, die hen gun stig onderscheidt van anderen. In het dorp voelt de boer die 50 koeien heeft zich meer dan een, die er slechts 6 be zit. In de stad voelt de middenstander, wiens zoon en dochter respectievelijk medicijnen en oude talen studeren, zich soms verre verheven boven een „stand genoot", wiens kinderen het niet verder brachten dan een middenstandsdiploma. Iemand, die in een Volkswagen rijdt, geniet meer sociaal prestige dan zijn buurman die het met een bromfiets af kan. De status neemt een belangrijke plaats in de belevingswereld van de ge middelde burger, ofschoon de rangver schillen steeds vager worden. 's Zondags rookvlees op tafel. Multatuli kon in zijn tijd nog een uit voerige schets geven van de vele rang onderscheidingen die er waren. Zo sprak hij van burgerstand eerste, tweede en derde klasse, terwijl hij op zijn bekende sarcastische wgze al die klassen nog weer in „onderafdelingen" verdeelde. Hij vertelde hoe een bepaalde midden groep zich weer van anderen wilde on derscheiden door 's zondags rookvlees te eten en na de koffie likeur te drin kenHij beschreef ook de huizen van de burgermensen, bijvoorbeeld woningen die drie ramen hebben, wat niet veel is maar waarvan de bewoner toch beslist hoger moet worden aangeslagen dan de gene, die in een huis met twee schuif ramen woont Het is nog niet zó lang geleden dat alleen een vrouw uit de gegoede kringen met „mevrouw" werd aangesproken en volgens de sociale onderzoeker Dr. Brug- mans zouden pas na 1945 onze kranten iedere man als „heer" aanduiden. Veranderlijk. Het gesloten standensysteem heeft inmiddels plaats gemaakt voor een meer open en veranderlijk rangensysteem, wat in zekere zin een vooruitgang is omdat nu iemands afkomst niet meer zo bepa lend is voor het prestige, dat hij in de samenleving geniet. Het is een vast gegeven, dat de men sen niet gelijk zijn. Maar het is helaas ook een feit, dat de meeste die onder linge ongelijkheid al te zeer beklemto nen om zichzelf wat in de hoogte te steken. Naarmate de sociale afstand tussen mensen groter is, zullen zij elkaar min der goed kennen. Een arts zal zijn vrien den niet zoeken onder de fabrieksarbei ders en omgekeerd al evenmin. Een ar beider zal er ook eerlijk vooruit komen dat hij zich brj „die deftige lui" niet op zijn gemak voelt en dus is die sociale afstand voor hem geen probleem. Maar voor menig middenstander, ambtenaar of kantooremployé ligt dat anders. Beroepsprestige. Juist in de middengroepen spelen de statusgevoelens altijd het sterkst. Een ambtenaar of zakenman zal, anders dan een ongeschoolde arbeider, het moeilijk kunnen verkroppen, als men hem zegt dat hij zich niet moet verbeelden dat hij met academici zou kunnen omgaan De sociale hiërarchie is natuurlijk een ideaal onderwerp voor sociologen. Zij menen dat het prestige, dat iemand aan zijn beroep ontleent, maar heel betrek kelijk is. Een bepaald beroep zal in de ene bevolkingsgroep groot aanzien heb ben, terwijl men in een ander milieu er de schouders over op haalt. Sociale onderzoekingen toonden bij voorbeeld aan, dat officieren bij de ge reformeerden hoog geplaatst worden in de sociale rangorde, vermoedelijk omdat daar de gezagshandhaving zo op de voorgrond wordt gesteld, terwijl mili taire beroepen bij de onkerkelijken een laag rangnummer krijgen. Twee zijden. Een hereboer heeft in zijn dorp machtspositie, maar als hij in een Aca demisch Ziekenhuis wordt opgenomen spreken de artsen en zelfs de verpleeg sters laatdunkend over „die boer die eerste klas ligt". Een ongeschoolde ar beider kijkt tegen de zelfde boekhouder op om wie de econoom glimlacht. Om gekeerd zijn er beroepen (kunstschilder, journalist, musicus) die bij de intellec tuelen hoger worden aangeslagen dan bij de middengroepen en de onderste so ciale laag. In de loop der tijd kan een bepaald beroep doen stijgen of dalen in aanzien. De geschoolde arbeider („de vakman") is nu vaak meer in tel dan de kleine zelf standige. Omstreeks de eeuwenwisseling wezen de boeren het gebruik van zakdoeken af als stadse aanstellerij. Tegenwoordig snuit iedere boer zijn neus zoals het be hoort. Nivellering. De rangverschillen in oze samenleving vertonen onmiskenbare overnemen: auto badkamer, kosmetica, moderne meubile ring, middelbaar onderwijs, klassieke grammofoonplaten etc. Deze prestige- kentekens worden algemeen, hoewel men altijd ziet dat er in de hogere sociale rangen dan naar nieuwe statussymbolen wordt gezocht. Als alle kinderen gaan schoolzwemmen, zal men in de hogere kringen zijn kinderen balletles laten ge ven. Hoewel de belangstelling voor klas sieke muziek sterk is toegenomen, blijkt de muzikale smaak per bevolkingsgroep nogal uiteen te vallen. De „gewone man" koopt Tsjaikofsky, Verdi, het 5de piano concert van Beethoven en een uittrek sel uit de Mattheuspassion. In de ho gere kringen zet men dan een strijk- kartet van Mozart op de grammofoon of Bach's Wohltemperirte Klavier of een werk van Ravel of Debussy. En voor zover men deze kamermuziek in deze exclusieve kring niet waardeert, ver wacht wordt het wel „Goede programma's". In de sociale relaties spreekt het ver wachtingspatroon een grote rol. Men verwacht van iemand, dat hij zich ge draagt overeenkomstig de normen van zijn milieu en men is onbarmhartig ten aanzien van degene, die dat niet kan of wil. Wanneer een sjouwerman naar Feije- noord gaat kijken, ziet niemand daar van op. Maar als hij gedichten schrijft, noemt men hem een halve gare. Meer ontwikkelde mensen durven er soms nauwelijks vooruit te komen, dat zij vaak naar de televisie kijken. Zij zullen er altijd bij zeggen „Maar ik zoek de goede programma's uit, hoor". Onder die „goede programma's" verstaan zij dan een toneelstuk of documentaire, zo dat deze mensen zich altijd enigszins be trapt voelen als je hen een keer aan treft bij Corrie Brokken of Stiefbeen. Ofschoon elke rangpositie maar heel betrekkelijk is, biedt een bepaalde sta tus soms voordelen. Een portier van een Amsterdamse dancing weigerde onlangs enkele jongelui zonder stropdas de toe gang. Toen zij echter him studenten kaart hadden getoond, mochten zij wel naar binnen De vrouw. Ook de vrouw wordt in de statusrage betrokken. In de hogere milieus is het heel gewoon dat de vrouw ook werkt. Vele arbeiders willen echter niet, dat hun vrouw in loondienst gaat, want de mensen mochten eens denken dat zij hun brood niet alleen voor hun gezin zouden kunnen verdienen. Een professor zou zich generen, als zijn zoon het slechts tot onderwijzer van de lagere school zou brengen, maar van zijn dochter vindt hij dit helemaal niet erg. Van nature is ieder mens een beetje ijdel. In ieder van ons schuilt iets van wat de Amsterdammers „stand werkers" noemen. Helaas worden soms „beroep", „cul tuur", „inkomen" tot machtsmiddelen en daardoor leeg en bombastisch. Ge lukkig hebben we goede cabaretiers om dat steeds aan de kaak te stellen. H. T. MANRHO DE VERDWENEN DAME De kruidenier was zo de winkel uit en de rechtszaal ingestapt, met het gele jasje nog aan en het gele potlood nog achter het oor. „Mijnheer de edelacht bare", zei hij, „dit was zuiver een kwes tie van overmacht. Daar stond ik. Ik kon niet anders. Wat moest ik doen? Ik moest de stem van mijn geweten volgen. En het ging maar om twee koe ken. Ik De rechter wist de woordenstroom te stoppen en gaf de officier gelegenheid om de dagvaarding te declameren. Op 21 augustus omstreeks 12.45 uur had de verdachte het door hem gehouden krui- deniersbedrijfzijnde een besloten inrich ting, waar, in de uitoefening van h*et ambacht van kruidenier waren plachten te worden verkocht, voor het publiek geopend. U zult zeggen dat een kruidenier zijn winkel natuurlijk moet openen om iets te kunnen verkopen, maar dan hebt u niet beseft op welke datum het strafba re feit geschiedde. De kruidenier ver kocht niet alleen koeken, hij verkocht ze op zondag, terwijl de winkel dicht moest zijn. HORLOGES nieuwe modellen VOOR MODERNE MENSEN KAPELLE TEL. (01102) 223 Die zondag maakte de politie per rij wiel een rondgang door het dorp. De dienaar van Hermandad spiedde links en rechts naar mogelijke misdaden, maar alles ging zijn gewone zondagse gange tje. Het dorp was rustig. Maar juist dergelijke uiterlijke rust verbergt soms het grootste kwaad, gelijk men in elke speurdersroman kan lezen. Hier ontstond het Mysterie Van De Verdwenen Dame. Want toen de agent naar de kruidennerswinkel keek, zag hij in de winkel een dame staan. Hij knipperde met de ogen om dit verschijn sel nauwkeurig op te nemen. En toen hij weer keek, was de dame verdwenen. Waar was De Verdwenen Dame? Dit probleem pijnigde het hoofd van de speurder. De man ging eens kijken, fietste langs de besloten inrichting, al waar in de uitoefening van het ambacht van kruidenier waren plachten te wor den verkocht, en lette nauwkeurig op Er was geen dame. Alleen de kruidenier stond achter zijn toonbank en de nij vere middenstander knikte vriendelijk tegen de voorbijfietsende agent. Kan het echter in een geordend land worden gedoogd, dat links en rechts da mes spoorloos verdwijnen in kruideniers winkels? Immers neen! De trouwe speurder stapte af en ging de winkel in. „Waar is die dame gebleven?" vroeg de kruidenier. „Dame?", vroeg de kruidenier terug met onschuldig gezicht. En juist dat gezicht heeft de boel verraden. De agent liep verder de winkel in. Onder de eta lagekast uit stak een damesschoen. Aan die schoen zat een benylond damesbeen. Aan dat been zat een dame vastgegroeid Aan die dame hing een tas. In die tas zat een zakje van deze kruidenierszaak, en in die zak bevonden zich twee verse koeken. Die had de dame bij de kruide nier gekocht, op zondagmorgen, in strijd met de Winkelsluitingswet. „Ik wilde geen nee zeggen, want die dame moest met die koeken naar het ziekenhuis/' beweerde de kruidenier. „Dan had ze maar op zaterdag moeten komen," vond de officier. „Op zaterdag heeft ze geen tijd", sputterde de kruide nier nog. Maar de economische rechter gaf hem twee rijksdaalders boete. Met de raad voortaan geen dames meer on der de etalagekast te verbergen. WILLY H. HEITLING ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Letuur over hammondorgels. Er be staat een 2-maandelijkse periodieke uit gave over Hammondorgels, genaamd „Hammond Times" (P.O. Box 6698, Chicago, Illinois 60680). Bestaat er zo ook een Nederlandse uitgave op dit ge bied? Is er nog verdere lectuur over? Er wordt geen speciale periodiek over hammondorgels uitgegeven. Wel is er een periodiek: „Het Orgel", waarin waarschijnlijk ook af en toe wel iets zal worden vermeld over de hammondorgels Het is een officieel orgaan van de Ned. Organisten Vereniging, verschijnt lx per maand. Redacties: M. W. Kooy, Braamweg 57, Soest, tel. (02955) 3181. Adm. W. P. Verheul, Soetendaalseweg 39b, Rotterdam, tel. (010) 255318. Q 65. De beatgroep Q 65 heeft laatst een ongeluk gehad. Daarbij hoor de ik vertellen dat er een van de leden óp slag gedood én de anderén zwaar ge wond waren. Klopt dat? De toedracht van het ongeluk is als volgt: een motorrijder is op een twee- baansweg tijdens het inhalen frontaal tegen het busje van Q 65 gebotst; deze is hierna enige malen over de kop ge slagen. Bij dit ongeluk is de motorrijder om het leven gekomen. Twee leden van de Q 65 zijn in het Academisch zieken huis te Leiden opgenomen, t.w. Frank Neijen met vleeswonden en Joop Roe- lofs met een shock en hersenschudding. Als gevolg hiervan heeft de Q 65 enige weken niet kunnen spelen. Zij treden thans weer in volldige bezetting op. Adressen Kruisverenigingen. Kunt u mij helpen aan de adressen van Het Groene Kruis, Het Rode Kruis, Het Wit- Gele Kruis, Het Oranje-Groene Kruis, Het Oranje Kruis? Het Nederlandsche Roode Kruis: Prin- sessegracht 27, Den Haag, tel. (070) 184200. Alg. Ned. Ver. Het Groene Kruis: Nieuwe Gracht 69a, Utrecht, tel. (030) 20743. Nationale Federatie „Het Wit-Gele Kruis". Herenstraat 35, Post bus 245, Utrecht, tel. (030) 18941/18942. Het Oranje-Groene Kruis: Centr. Bureau 2de Schuytstraat 226, Den Haag, tel. (070) 399945. Het Oranje Kruis: Sta- tenlaan 81, Den Haag, tel. (070) 54230. Natlatenschap. Ik leef reeds 17 jaar gescheiden van mijn vrouw, en betaal al die tijd alimentatie. Vanaf 1949 heb ik een z.g. vrij huwelijk. Deze vrouw is geheel en al mijn vrouw. Het woordje echtgenote kunnen wij niet toepassen. Kan mijn tweede vrouw bij mijn evt. overlijden aanspraak maken op enige uitkering Het is jammer voor u maar deze vrouw, die in conbinaat leeft, kan geen aanspraak maken op enige wettelijke uitkering bij uw overlijden. Wel kunt u haar bij testament tot uw erfgename benoemen en daarbij uw wettige vrouw onterven. Krullende bladeren. Ik heb een cineraria zelf gestekt van een plant van het vorig jaar. De plant zit vol knoppen en is een stevige plant gewor den. 't Gekke is dat de bladeren zo krullen; of ik de plant droog of vochtig houd, het baat allemaal niets. Ik had twee planten, een heb ik aan een kennis gegeven, maar ook die kampt met het zelfde euvel. Weet u misschien de oor zaak en wat is er aan te doen? Uw cineraria, tegenwoordig serrecio geheten, heeft waarschijnlijk te kampen met een te hoog zoutgehalte van de grond, vandaar dat die kennis met het zelfde euvel te kampen heeft. Cineraria's willen ook wel eens omkrullen als de grond of de lucht te droog is, maar uit uw beschrijving maken we op; dat dit wel niet het geval zal zijn. De gebruikte grond bevat waarschijnlijk een te hoog zoutgehalte, vooral als er ook tuingrond in is verwerkt. Het beste is veel te gie- en, zodat de grond flink door kan spoe len. Wees ook voorzichtig met het geven van kunstmest, daar dit het zoutgehalte van de grond nog verhoogt. Bij de kwe kers graaft men de potten in om het zout gelegenheid te geven uit te spoelen Inkomstenbelasting. Is het zo dat spaarbankrente, wanneer die beneden de 400,ligt, niet behoeft te worden opgegeven voor de inkomstenbelasting? Als buiten het loon uit dienstbetrek king, dat beneden de z.g. welstands- grens lig, geen andere bijverdiensten of neveninkomsten worden genoten (ook geen huurwaarde eigen huis bijvoor beeld), dan kunt u tot 400,spaar bankrente genieten, voordat u dit be hoeft op te geven voor de inkomsten belasting. Zwaard! ontwaak tegen Mgn Herder en tegen de Man, die Mijn metgezel is, spreekt de Here der heirscharen; sla die Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wen den. Zacharia 13 7 Hier lezen wg in de eerste plaats van een Herder, die goed is en toch met het zwaard geslagen wordt. Die Herder staat in scherpe tegenstelling met de nietige herder, de veriater der kudde uit Zach. 11 17Hg heet uitdrukkelijk Mijn Herder, die door de Here zelf is aangesteld. Ja, Hg wordt zelfs genoemd de Man, die mijn metgezel is, die dus thuis hoort in het gezelschap Gods, innig met de Heilige verbonden. Hier zgn nog de schaduwen van het Oude Verbond, maar in het licht van de nieuwe dag rgst hier voor ons op de gestalte van de goede Herder, onze Here Jezus Chris tus. Die Herder wordt geslagen met het zwaard, dat de Here zelf oproept, het zwaard der heilige gerechtigheid Gods, maar het is tegelijk de grote des Vaders die het alzo heeft beschikt en aan zgn lieve Zoon de zonde bezoekt, die zijn volk bedreven heeft. Maar in de tweede plaats lezen wij hier van een kudde, die verstrooid werd en toch niet geheel verloren gaat. Natuurlijk, als de Her der wegvalt, stuift de kudde uiteen en is aan de ondergang prijs gegeven. En nochtans verdwijnt zg niet! Wg moeten waarschijnlijk het tweede van onze tekst enigszins ander vertalen: Ik zal mijn hand tegen de kleinen wenden. Maar zelfs dan schittert hg van de goddelijke barmhartigheid, die in de toorn gedenkt des ontfermer. Lees het vervolg: het oordeel zal zo hevig wezen, dat slechts een derde deel overblijft, maar dit is het wonder, dat mog een derde deel be houden wordt en gelouterd, en het zal des Heren naam aanroepen en de Here zal het verhoren; en de Here zal zeggen „Het is Mijn volk"; en het volk zal ant woorden: „De Here is mijn God". De grote Herder der kudde vergadert zijn volk in deze weken rondom het kruis; Hij toont hun Zijn wonden, de tekenen van Gods heiligen toom, maar ook de bewijzen van Zijn liefde. Zgn schapen horen zijn stem en zij kennen geen gro ter heerlijkheid dan gerekend te mogen worden bij die kudde, die de geslagen Herder gekocht heeft met zgn eigen bloed. Dienstplicht. Ik studeer momenteel nog op de U.T.S. en heb daarvoor uit stel van militaire dienst gekregen. Na het behalen van het diploma wil ik drie jaar naar een ontwikkelingsland. Moet ik daarna nog in militaire dienst? Als u voor drie jaar naar een ontwik kelingsland gaat, kunt u algehele vrij stelling van militaie dienst krggen. Dat is kortgeleden door de minister van de fensie bepaald. Naturalisatie. Ik ben een Belg en woon nu tien jaar in Nederland. Wat moet ik den om het Nederlandersschap te verkrijgen? U kunt per brief een desbetreffend verzoek doen aan H.M. de Koningin. Dit behoeft niet meer op gezegeld papier. U dient een geboorteakte bij te sluiten, alsook een bewijs dat u op zijn minst 5 jaar onafgebroken in Nederland hebt gewoond. De kosten liggen tussen 200 en 1000, al naar gelang uw inkomen. Een curieuze bijzonderheid is, dat dienst plichtige Belgen beneden de 31 jaar ook nog toestemming aan de Belgische koning moeten vragen. Naambetekenis. Mijn voornaam is Egbert. Wat betekent de naam Bert? De naam Bert is afgeleid van Rober- tus. Deze naam droeg de in 1170 over leden Abt van Mariënweerd. S. Rober- tus. De betekenis van deze naam is: „In roem schitterdeU schrgft echter dat uw voornaam Egbert luidt. En dat heeft niets met Bert te maken. Eg- bert is afgeleid van Egbertus. Deze naam droeg D. Egbertus, een in 729 gestorven priester in Ierland. Betekenis: door het zwaard blinkede". WEMELDEN GE Van 26 maart 1 aprli 1967 Zondag 26 maart: Volle Maan Zaterdag 1 april: Laatste Kwartier HOOGW. v.m. n.m. LAAGW. v.m. njn. Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag 3.45 4.28 5.09 5.49 6.34 7.14 8.02 4.13 4.54 5.35 6.17 7.00 7.45 8.29 9.32 10.12 10.47 11.24 12.05 0.28 1.05 9.48 10.29 11.05 11.45 0.46 1.37

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1967 | | pagina 1