Ook christenen werden in Indonesië vermoord loveRöenkinq NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND Achter vrij? Voor vrij? 33STE JAARGANG No. 18 30 SEPTEMBER 1966 XX de scheldebode REDACTEUR: J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1,60 per kwartaal Franco per post f 3,20 per halfjaar ADMINISTRATIE: J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN MARKT 19 TELEF. (01130) 381 GIRO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm f 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK FA. F. VAN DER PEYL KRUININGEN RUIM 10.000 OOST-JAVANEN TREDEN TOE TOT CHRISTELIJKE KERK Niet alleen communisten, ook christe nen zijn in Indonesië tijdens de massale moordpartijen afgeslacht, die ontstonden in de woelige weken na de mislukte op stand in Indonesië. Dat blijkt uit een brief uit Soerabaja, die thans bij de her vormde zending in Oegstgeest is binnen gekomen. Uit die brief blijkt ook, dat de chris telijke kerk op Oost-Java momenteel een massale toeloop verwerkt van In donesiërs, die zich tot het christendom bekeren. Eerst was er sprake van 6.800 volwassenen, die zich voor catechisatie- onderwijs hebben laten inschrijven. Vol gens de thans ontvangen brief hebben in Oost-Java al meer dan tienduizend mannen en vrouwen, hun kinderen nog niet meegerekend, te kennen gegeven dat zij gedoopt willen worden. Over de onlusten en moordpartijen geeft de brief de volgende informaties: „Sinds de tijd van de opstandige be weging, toen communisten werden ver brand zijn ook christenen van de Oost- Java-kerk verbrand, omdat zij in de ver wildering van die tijd als communist te boek stonden, dan wel als zodanig be schouwd werden of ervan beschuldigd werden. Voorbeelden daarvan blijken o.a. uit het gebied van Djember en Banjoe- wangi, het meest oostelijke gebied van Oost-Java". „Goeroe (onderwijzer) Soenarjo, die aan de christelijke H.B.S. van Djember les gaf hij kreeg indertijd zijn op leiding aan een zendingsschool in Solo is afgeslacht en verbrand op valse beschuldiging. Volgens getuigenverhalen uit de kring van de zogenaamde „ver branders" was goeroe Sonarjo volkomen rustig toen hij met de anderen werd af gevoerd naar de verbrandingsplaats. Hij was niet bleek zoals de anderen. Toen hij daar aankwam, ging hij rustig zitten, onbewogen, en terwijl hij gedood werd, maakte hij geen misbaar en werkte niet tegen. Volgens zijn beulen lag hij daar neer als een afgehouwen banaanboom. De houding van Soenarjo maakte de „verbranders" na de terechtstelling be vreesd. Zij zeiden allen dat Soenarjo on schuldig geweest most zijn. Ik moet nog zeggen dat voordat hij verbrand zou worden, in zijn zak nog een Nieuw Tes tament werd gevonden, dat daarna naar zijn graf werd gebracht". In de omgeving van Banjoewangi was een christen, die nog niet bekend was met de predikant van de christelijke kerk in Banjoewangi. Het is mogelijk dat hij pas in Banjoewangi was komen wonen, aldus de brief. In ieder geval werd de man ook gegrepen. Hij zou met de andere veroordeelden worden ver brand. Ongeveer vijftig personen waren 's avonds bij elkaar gedreven. Zij zaten allen angstig te wachten op hun lot, maar het duurde nog tot 12 uur mid dernacht, want de verbranding had plaats tussen 12 uur 's nachts en 4 uur in de morgen. De christenen zat hoor baar te bidden, zodat zijn buurman, die geen christen was, het kon horen, aldus de brief. Die buurman vroeg: „Wie is die Je zus, waai u lichaam en ziel aan toe vertrouwt? Kunt u mij dat misschien duidelijk maken? Evenals u zal het ook mij vergaan, van ons leven resten nog enkele minuten en dan zullen u en ik ook worden afgeslacht als dieren. Tot wie moet ik de toevlucht nemen? Zal degene die Jezus genoemd wordt, ook door mij aangeroepen mogen worden?" In de weinige tijd die hen nog rest te, vertelde de christen over het Evan gelie. Zij bleven doorspreken, totdat ook zij aan de beurt kwamen. Eerst werd de christen genomen. Naakt en gebonden werd hij naar de slachtplaats gebracht. Op de rand van de kuil, waar hij de lijken van zijn voor gaande lotgenoten zag liggen, vroeg de christen of hij mocht bidden tot de Al machtige. Dat werd hem toegestaan. De brief uit Soerabaja gaat verder: „Na dat hij zijn gebed met Amen beëindigd had, waren de verbranders tot niets meer in staat. Zij waren bevreesd hem af te slachten, en zij vroegen of hij christen was. Nadat hij bevestigend had geantwoord, werd uitgezocht of zijn naam voorkwam in de registers van de plaatselijke christelijke kerk. Dat bleek niet zo te zijn. Toch werd ten slotte be sloten hem vrij te laten. De man kreeg een vrijbrief mee, waarop stond dat hij niet meer mocht worden lastig gevallen". Ook zijn buurman vroeg bij het massa- gaf te mogen bidden tot Jezus die hij pas had leren kennen. En ook hg werd uiteindlijk vrijgelaten. De brief besluit: thans is deze man op catechisatie en met hem 25 van zijn familieleden, die mei vele anderen tot de christelijke kerk willen toetreden. Dat zijn wonderen die in Indonesië nu voorkomen na de dra matische gebeurtenissen van de afgelo pen tijd". oC(WQ.S cLq. StXCLOt PAULTJES SLAKKENMEEL „Vermoeid doch tevreden keerden de kinderen na dit alleszins geslaagde uit stapje huiswaarts", zo eindigde het ver slag in de krant. Maar ons verslag be gint nu pas, want de kinderen K. brach ten hun jachtbuit mee in een snijbonen- blikje. De voorzitter van de buurtvereniging „De Vredenburg" had het jeugdige ge zelschap op zijn wagen geladen en Nel lie het paard had hen naar de uitspan ning „Veelzicht" gebracht, waar de schommels en de draaimolen al gauw druk werk hadden. Maar ook de justitie kreeg druk werk. De kinderen K. zijn daar de oorzaak van geweest. Ze beland den in de groentetuin van „Veelzicht". Daar was de baas meneer Veelzicht zeiden ze net bezig slakken van de sla te vangen. Ze stonden er eerst een poosje zwijgend bij te kijken met ern stige gezichten en de handen op de rug. „Wat doe je daar?" vroeg Paultje, die de oudste is. „Ik vang slakken", zeide baas van „Veelzicht". „En waarom vang je slakken?", in formeerde Paultje verder. „Die eten de sla op", antwoordde de baas geduldig. „En wat doe je dan met die slak ken?" wilde Paultje weten. Nu begon het geduld van de man snel te verminderen. „Die verkoop ik aan de apotheker voor een dubbeltje per stuk en dan ma ken ze er slakkenmeel van", zei hij. Met ogen, groot van verbazing, zagen de kinderen naar de slakkenvanger op. Een dubbeltje per stuk! Een ijsje per slak! Zij wierpen zich als het ware op de slakken in de omgeving van „Veel zicht", om die in het roestige snijbonen- blikje te doen, dat ze op de mesthoop vonden. Die te slijmerig waren, vatten zij aan met een stukje papier of twee stokjes. En toen het gezelschap ver moeid doch tevreden op de kar terug reed, zaten achter op de wagen de ziels gelukkige kinderen K. in het vooruit zicht van voor drie gulden en negentig cent aan gs te zullen opsmullen. Toen de fanfare „Lang zullen ze le ven" begon te spelen, glipten de slak- kenvangertjes met hun bus tussen de benen van de toeschouwers door om hun buit aan de man te brengen. De eerste apotheek was gesloten. Maar de twee de had nachtdienst, De apotheker, een kaal en droog iemand, werd niet koud of warm toen hij het vieze blikje met de slijmerige inhoud en de glanzende ogen van de kinderen K. zag. Slakkenmeel", zei hij, „is een soort van kunstmest en die wordt niet door apothekers verkocht en bovendien niet van slakken gemaakt. Tenminste niet van zulke slakken. Een dubbeltje per stuk: Belachelijk!" Teleurgesteld stonden de kinderen K. even later op de stoep, met in hun ar men nog het roestige conservenblik je geklemd. Toen hebben ze de slakken maar op de vensterbank en op de stoep van de melkwinkel van de voorzitter van de buurtvereniging gedeponeerd en zijn terneergeslagen huiswaarts gekeerd. Toen de voorzitter voldoende was toe gesproken door de overige leden van het buurtcomité en het een en ander had gedronken om het stof uit zijn keel te spoelen, keerde ook hij huiswaarts. Doch welk een glanzende aanblik bood nu de anders zo propere gevel van zijn handel in melk en zuivel! Over de etalageruit liepen zilverige slakkensporen en over het trottoir kriewelde een onaanzienlij ke glibberige massa in het bleke licht van een lantaarn. Uit het bovenraam hing moeder de vrouw, die niet naar buiten durfde en huilerig alles uitlegde. Het was al nacht toen de beslakte bij vader K. aan de bel trok en herstel van de oorspronkelijke toestand eiste. De kinderen K. droomden al lang van ijs met slakken, toen pa in pyama op de stoep met de opgewonden melkboer stond te onderhandelen. Het resultaat was een blauw oog voor vader K. en een bekeuring wegens mishandeling voor zijn bezoeker. Dertig gulden boete heeft de politie rechter hem gisteren opgelegd. „Want van de voorzitter van een buurtvereniging mag worden verwacht, dat hij het goede voorbeeld geeft", zei de rechter. WILLY H. HEITLING (Nadruk verboden) De meest moderne COLLIERS-HANGERS EES Kapelle Tel. C0I102) 223 Wat doet U achtereenvolgens wanneer u gaat inhalen? Rijden met een afstand tot de voor ligger die voldoende is voor het in voegen van inhalende auto's. Dan is er ook voldoende ruimte om plotse ling te kunnen stoppen. De veilige afstand in meters is ge lijk aan de helft van de snelheid. Bij 80 km dus 40 meter vrij houden. Overtuigen of er voldoende snelheids- verschil is minstens 20 km per uur om de auto die voor u rgdt te kunnen inhalen. In de binnen- en buitenspiegel kijken of er achteropkomend verkeer is. Letten op de dode hoek door over de linkerschouder te kijken. Naar beide kanten kijken of er een wegkruising, wegsplitsing of een ob stakel is. Op de voorligger letten of deze naar links uitwijkt, linksaf slaat of zijn snelheid verhoogt. Voor en achter u blijven kijken in binnen- en buitenspiegel en naar vo ren. Pas wanneer de weg achter, naast en voor vrij is (binnenkort ook ver plicht richting aangeven) in vloeien de lgn naar links gaan. Met een „half oog" naar het linker voorwiel van de ingehaalde kgken (richtingaanwijzer terug zetten). In de binnenspiegel kijken of de voorzgde van de ingehaalde auto te zien is en dan in vloeiende lgn naar rechts gaan. Wat doet u wanneer u wordt ingehaald Naar rechts uitwijken. Snelheid niet vergroten of beter: snelheid verminderen. Dit is een vorm van defensief rijden. Zorgen voor een goed „samenspel" met de inhaler. ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bgsluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wy willen u met deze adviezen zo goed mogelgk van dienst zyn en geven zo mogelgk advies op elke vraag. W(j kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Bijstand. Ik kan als alleenstaande vrouw niet rondkomen van mijn A.O.W. Kan ik bijstand krijgen, zo ja, hoeveel? U kunt bijstand aanvragen bij de ge meente, waar u een formulier ter in vulling ontvangt. Aan de hand van alle gegevens wordt bekeken of en zo ja hoeveel ondersteuning u zult ontvangen. Boedelscheiding. Eén der beide fir manten van een bedrijf is overleden. Nu loopt er een aanvraag voor een patent, ingediend vóór het overlijden en staan de op naam der beide firmanten. Vóór de wettelijke datum van de boedelschei ding (er zijn ook onmondige kinderen in het geding) zal bovengenoemde aan vraag niet afgewikkeld kunnen zijn. Welke rechten kunnen ze te zijner tijd op dit patent als het wordt verleend laten gelden? Het is mogelijk om bij wederzijds goedvinden, het aangevraagde patent voorlopig buiten de boedelscheiding te houden totdat de waarde er van bepaald kan worden. Ook bestaat de mogelijk heid boedelscheiding te vragen in ge deelten, zover dit voor verwezenlijking vatbaar is. Is de wederpartij het met zo danige regeling niet eens, dan is het verstandig om een notaris of advokaat om advies te vragen. Bijstand. Wanneer iemand bij de gemeente bijstand aanvraagt en juiste inlichtingen omtrent zijn financiële po sitie verstrekt, kan dan de gemeente later de bijstand verhalen, wanneer mocht blijken dat zij de betrokkene meer bijstand heeft verstrekt dan ach teraf gegrond bleek? Wanneer de bijstandverzoekende juis te inlichtingen heeft verstrekt, dan kan de gemeente de te veel uitgekeerde bij stand later niet verhalen. Het is immers een vergissing van de betrokken amb tenaren geweest, waarvoor de burger niet behoeft op te draaien. Geslachtsverandering. Als men al leen vrouwtjesslakken in een aquarium houdt, is het dan waar dat de slakken een geslachtsverandering ondergaan? Is dat ook zo bij kikkers? Slakken zijn z.g. hermaphrodiet, dat wil zeggen dat elke slak zowel vrouwe lijke als manlgke geslachtsorganen be zit. Ieder exemplaar is dus in staat te paren en eieren te leggen. Vandaar de mening, dat een vrouwelijk exemplaar veranderen kan in een manlgk. Bij kik kers is dit niet zo. Daar treft men zo wel manlijke als vrouwelijke exempla ren aan. Inkomstenbelasting. Is iemand die A.O.W. geniet en een eigen huis bezit inkomstenbelasting verschuldigd Inderdaad behoren de A.O.W. en de netto-opbrengst van het huis (bruto huurwaarde minus kosten en afschrij ving) tot het belastbaar inkomen. De belastingheffing begint voor wat onder het ongehuwdentarief valt bij een in komen ad 2940,en voor degenen die onder het gehuwdentarief vallen bij 3930,Eventueel liggen die bedragen nog hoger in verband met kinderaftrek, bejaardenaftrek e.d. Weduwen. Hoe hoog is momenteel de uitkering voor weduwen met en een weduwe zonder kinderen? Een weduwe met kinderen ontvangt 4110,per jaar, een weduwe zonder kinderen 2892, Eiland. Wat is het grootste eiland ter wereld en hoe groot is de opper vlakte Het grootste eiland is Groenland. Op- pervlakt: 2.175.000 km2. Successierechten. Wanneer kinde ren van hun ouders erven, is een zeker bedrag vrij van successiercht. Ik meen 6.000,Als kinderen van hun stief moeder zullen erven, kan dit alleen als er een testament is opgemaakt. Nu zou ik graag willen vernemen hoe hoog het successierecht in zo'n geval is. Door de fiscus wordt in dit geval de relatie tussen stiefmoeder en kinderen beschouwd als aanverwantschap. Het zelfde tarief is toepasselijk als wanneer kinderen erven van hun eigen moeder: voor gehuwde kinderen en kinderen ouder dan 21 jaar geldt een vrijstelling van 6000, Onderwijzerssalarissen. Wat kan een onderwijzer bij het gewoon lager onderwijs verdienen? Wij geven u de salarisschalen, zoals die begin van dit jaar door het ministe rie van onderwijs en wetenschappen zijn vastgesteld en gepubliceerd in de bro chure „Funkties bij het onderwijs". On derwijzer zonder volledige bevoegdheid: minimum 597,- en maximum 1104,- (na 22 dienstjaren). Onderwijzer met volledige bevoegdheid: minimum 697,- en maximum 1209,- (na 22 dienstja ren). Hoofd van g.l.o. school (met max. 5 onderwijzers)minimum 897,-, maxi mum 1466,- (na 27 dienstjaren). Onroerend goed. Als iemand in ge meenschap van goederen trouwt en één van de partners al een bestaand bezit heeft, kan dan de eigenaar van het on roerend goed de andere partner buiten sluiten Trouwt men in gemeenschap van goe deren, dan wordt het bij het huwelijk bestaande bezit gemeenschappelijk. De ze gemeenschap blijft bestaan totdat ze Dan zullen wg kennen; wij zul len vervolgen om de Here te kennen; Zgn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands. Hosea 6 3 De Here leren kennen dat is het hoogste doel van ons leven. Maar die uitdrukking moeten wij goed verstaan. Die kennis van God moet namelijk in waarachtig vertrouwen de grond van ons leven geworden zijn. Ze gaat dan ook niet op in het veel weten over God en Zgn werken. Er zgn mensen, die veel weten over God en over de Bijbel, maar kennen zij Hem? De catechismus omschrijft het geloof als kennen en ver trouwen. Calvijn definieerde het nog kor ter en zei eenvoudig, dat geloof kennen is. En dat laatste kunnen wij best ac cepteren, als wg maar niet vergeten, dat het een gelovig kennen is. Het geloof ligt er achter en het ligt er in. Dat was juist de oorzaak van Israels val, dat het de Here niet kende. Wanneer Israel dan ook wederkeert tot de Here, zal het moeten weten van de worsteling, aan dachtig op Zijn wegen te letten, Zgn aangezicht te zoeken en naar Zijn wil en wet te vragen. Hij zal gverig moeten bezig zijn, zijn gangen vast te maken in het Woord des Heren. Want Refor matie is altgd wederkeer naar het Woord. Maar dan zal Israel ook rijke zege ningen ontvangen. In onze dagtekst worden er een drietal genoemd. In de eerste plaats: het zalig ervaren, dat Zgn uitgang bereid is als de dageraad. De zin wordt duidelijker, wanneer we vertalen: Zijn opgang is zeker als de dageraad. Wie immers kan het morgen rood keren, als de horizon te kleuren aanvangt? Dan moet de nacht terug, dan klimt de zon al hoger, totdat ze staat in de middaghoogte. Zo gaat de kennis Gods het pad van de kinderen des Heren verlichten. Het licht is voor de rechtvaardige gezaaid en vrolijkheid voor de oprechten van hart. De tekst noemt echter ook een twee de: Hg zal tot ons komen als een re gen. Eerst als de vroege regen. Daar ligt het dorre land dorstig op te wach ten. Gulzig zwelgt de akker het schui mend water in. Ja, het is een droeve tijd, de tijd van de zware, laaghangende wolken. Maar zo alleen groeien de vruch ten. En dan volgt nog een derde. Na veel zonneschijn moet ook nog de late regen komen, opdat de korenaren, vlak voor de oogst, nog zwellen zouden. Gebruikt dan deze dag om toe te ne men in de kennis des Heren. Wat u ook overkomt, Christus gebruikt het, opdat gij rijp zult zijn, wanneer straks de grote oogstdag komt. (Uit een Dagboek) ontbonden wordt. Of de persoonlijke eigenaar de andere echtgenoot uit het onroerend goed kan zetten hangt van verschillende omstandigheden af. De ene echtgenoot kan echter de andere niet zonder meer uit de gezamenlijk bewoon de woning zetten. Bouwvergunning. Iemand heeft een grote bergruimte achter zgn huis staan. Heeft hij daarvoor een vergunning no dig om er een woonruimte van te ma ken en die te verhuren aan toeristen? Een vergunning voor het ombouwen tot woonruimte is vereist. Dit moet bij B. en W. worden aangevraagd. Ver bouwt en verhuurt u zonder de vereis te vergunning, dan begaat u zelfs een strafbaar feit, waarop maximaal 5000 gulden boete of 3 maanden gevangenis straf staat. Chocoladetruffels. Hoe maak ik chocoladetruffels Recept: 100 g chocoladerepen, 100 g poedersuiker, 50 g boter, half eigeel, 1 eetlepel koffie-extract, cacao of hagel slag. De repen smelten in een kom, ge plaatst in kokend water. De boter iets verwarmen (niet smelten) en met de poedersuiker en het eigeel zacht roeren. Deze massa met de gesmolten chocolade vermengen en een lepel koffie-extract toevoegen. De massa enige tijd laten staan en er truffels van vormen. Deze door cacao of hagelslag wentelen. WEMELDINGE Van 2—8 oktober 1966 Vrijdag 7 oktober: Laatste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 5.11 5.20 10.36 10.57 Maandag 5.38 5.44 11.07 11.27 Dinsdag 6.04 6.16 11.42 Woensdag 6.34 6.48 0.00 12.16 Donderdag 7.10 7.30 0.34 12.53 Vrijdag 7.54 8.20 1.16 1.44 Zaterdag 8.51 9.34 2.16 2.51

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1966 | | pagina 1