«oom
BAAYENS
caballero
WEMELDINGE
m^ QPTiFK ..r
De speciaalzaak voor Uw BRIL
KRUININGEN
HANSWEERT
RILLAND-BATH
KRABBENDIJKE
WAARDE
KAPELLE-BIEZELINGE
OOSTPIJK
Veiliger auto's in 1967
anders
dan
andere
IN BLIJDE VERWACHTING
Rijkspostspaarbank.
Over de maand juli zijn 123 bedragen
ingelegd tot een totaal bedrag van
27.592,63. 48 terugbetalingen waren
er tot een totaal bedrag van 35.102,36.
Gevonden voorwerpen.
Gevonden een rood windjack, een
plastic regenjas (kort model grjjs), een
dubbele fietstas, een duimstok en een
snoer bloedkoralen. Inlichtingen ter ge
meentesecretarie.
Gevonden voorwerpen.
Als gevonden zijn bij de politie de
volgende voorwerpen aangegeven: Een
roestvrij stalen aanrecht, een blauwe
dameshandschoen, een huissleutel, een
wit kinderschoentje, een zakje potgrond,
een kinderportemonnaie met vogel
plaatjes, een badhanddoek, een dames
horloge, een sjaal (of hoofddoek), een
plastic regencape, een kinderpistooltje,
een jack, een bankbiljet, een kinderbril
en een herenpolshorloge met band.
Raiffeisenbank.
Bij de spaarbank van de Raiffeisen
bank werd in de maand juli 1966
ingelegd 290.254,38
uitbetaald 279.354,13
meer ingelegd 10.900,25
Het saldo aan het eind van de maand
bedroeg 12.833.316,70. Er werden in
dezelfde periode 37 nieuwe boekjes uit
gegeven.
De postduiven.
Met oude en jonge duiven nam de
P.V. „Vrrjheidsduif" deel aan een wed
vlucht vanuit Clermont. Bij de oude dui
ven was de uitslag: 1, 7, 8 12 H. van
Koeveringe; 2 J. Cok; 3, 4 J. Krom-
been; 5 J. van Iwaarden; 6 Steenpoorte-
Buijze; 9 J. Schrier; 10 J. Stroosnijder;
11 C. Aerts; 13 J. Wisse; 14 Jaap Wil-
leboer.
Bij de jonge duiven waren de prijs
winnaars: 1, 49 J. Oele Jzn.; 2, 4, 50 H.
Dek; 3, 51 M. Blok; 5 P. Kakebeeke; 6,
21, 22 G. de Bruine; 7, 15, 16, 24, 26, 29,
45, 54 P. Willeboer; 8 J. Waverijn; 9, 44
C. Aerts; 10, 12, 19, 27, 28, 33, 40, 53,
62 J. Schrier; 11 A. Kole; 13 H. Poleij;
14 W. van Velzen; 17, 23, 41, 42, 43, 46
C. van Koeveringe; 18, 38, 57, 63 K.
Tjarks; 20 M Poleij; 25, 35, 58, 61 J.
Kosten; 30, 31, 34, 37, 55 J. Voois; 32
J. van Iwaarden; 36 J. Stroosnijder; 39
Steenpoorte-Buijze; 47, 65 J. Meijer; 48
J. Krombeen; 52, 60, 64 A. Boone; 53
M. Stroosnijder; 56 J. Wisse; 59 Jaap
Willeboer.
Jubileum Hans wee rtse Boys.
Na enkele maanden rust, staat er
voor de spelers van de beide Boys-elf-
tallen voor dit weekend weer een wed
strijd op het programma. Zaterdagmid
dag om 16.15 uur speelt het eerste te
gen de sterke derde klasser „Hontenis-
se" en het tweede tegen de reserves van
die naam. Eén en ander is als onder
deel voor het feest, ter gelegenheid van
het 25-jarig bestaan van de v.v. „Hans-
weertse Boys". Na deze jubileumwed
strijden is er om 18.00 uur een vetera-
nenwedstrijd tussen oud-Boysspelers,
welke nog op Hansweert wonen en spe
lers welke op andere plaatsen wonen.
•Tenslotte zal er in de zaal „Zeelandia"
een gezellige avond zijn, voorafgegaan
door een koffiemaaltijd.
Kettingbotsingen.
Donderdagmiddag vonden hier twee
kettingbotsingen plaats, waarbij in to
taal 7 auto's waren betrokken. De eer
ste aanrijding gebeurde 3 uur op de
Rijksweg ter hoogte van het Vinkenisse-
gat, toen 4 personenauto's uit een file
met elkaar in botsing kwamen. Een Ne
derlandse wagen, bestuurd door J. v. d.
W. uit Steenbergen en twee Duitse per
sonenauto's ramden elkaar na een sterk
afremmen van H. M. T. uit Roosendaal.
Een Duitse dame werd gewond. Even
later had het tweede ongeluk plaats.
Ter hoogte van de Langedijk, op rijks
weg 58 moest de in een file rijdende on
geladen tankwagen met oplegger, be
stuurd door P. J. v. d. K. uit Pijnacker
plotseling sterk afremmen, waardoor de
wagen dwars over het wegdek tot stil
stand kwam. Aan de achterkant werd
de tankwagen geramd door de personen
auto van J. C. v. K. uit Den Haag, aan
de voorkant door de uit de richting Ber
gen op Zoom naderende P. R. uit Rot
terdam. Het verkeer was een kwartier
gestremd. Er deden zich geen persoon
lijke ongelukken voor. De materiële
schade was aanzienlijk.
Aanrijdingen.
Grote drukte en een nat wegdek op
rijksweg 58 hebben de rijkspolitie van
Rilland-Bath vrijdag handenvol werk
gegeven. Brj vijf aanrijdingen waren in
totaal 9 wagens betrokken, 's Morgens
raakte de personenauto van A. W. v. S.
uit Dussen in een slip. De wagen kwam
tegen een boom tot stilstand en werd
zwaar beschadigd. De bestuurder liep
geen verwondingen op. Kort daarop
raakten twee wagens betrokken bfl een
aanrijding waarbij materiële schade ont
stond. De bestuurders, P. N. uit Ede
(Gld.) en J. N. G. uit Anderlecht (B.)
kwamen met de schrik vrij. Een gecom
pliceerde aanrijding ontstond 's middags
bij het Vinkeriissegat. De vier wagens
die erbij betrokken waren, liepen vrij
zware schade op. Twee moesten worden
weggesleept. Bij wachtpost 19 deed zich
s middags een aanrijding voor waarbij
de wagens van J. H. G. uit Helmond en
F. D. uit Faschs (Frankrijk) waren
betrokken. Bij dit ongeval ontstond al
leen materiële schade.
Drukte veroorzaakte aanrijdingen.
Tijdens de grote drukte op rijksweg
58 hebben zich zaterdag bij Rilland-
Bath niet minder dan 6 aanrijdingen
voorgedaan, waarbij 12 personenauto's
en 2 bromfietsen waren betrokken. Er
waren drie gewonden, waarvan twee
kinderen. De eerste aanryding gebeur
de zaterdagmorgen bij de Hogerwaard-
polder, toen twee bromfietsen bij het
passeren met elkaar in aanraking kwa
men. Beiden sloegen tegen het wegdek,
waarna een van hen, A. C. D. uit Wa-
geningen, met verwondingen aan het
gezicht naar het Alg. Burger Gasthuis
.o Bergen op Zoom moest worden ver
voerd. De andere bromfietser, H. N. uit
Lel, liep lichte verwondingen op. De
zelfde morgen, weer ter hoogte van de
Hogerwaardpolder, botsten twee per
sonenauto's op elkaar. De auto van G.
P. H. uit Einhoven moest, totaal ver
nield, worden weggesleept. De andere
auto werd bestuurd door J. E. A. uit
Apeldoorn. Om 12.45 uur 's middags ont
stond een aanrijding bij de Kreekrakdam
tussen auto's bestuurd door A. R. J. S.
uit Oss, T. A. R. uit Eindhoven en H.
van S. uit Helmond. Deze aanrijding
was het gevolg van een foute inhaal
manoeuvre. Hierbij werden twee kinde
ren gewond. Dr. C. A. Donker uit Krab-
bendijke verleende eerste hulp. Een auto
moest worden weggesleept, terwijl de
andere zwaar werd beschadigd. In dé
kilometers lange file op de rijksweg ont
stond om 2 uur een kop- en staartbot-
ting tussen 2 auto's, bestuurd door J. P.
i. uit O. en W.-Souburg en K. H. W.
uit Trier (Did.). Hier liep het met ma
teriële schade af. Een half uur later re
den, door te weinig remafstand houden,
ter hoogte van de Valckenisseweg drie
lgische personenauto's op elkaar. Ze
liepen alle schade op. Eén van de Bel
gische wagens moest worden wegge
sleept. Om 3 uur botsten op de Kreek
rakdam twee auto's op elkaar. Ook hier
slechts materiële schade. Deze wagens
werden bestuurd door E. W. uit Middel
burg en J. M. uit Waddenoyen (Gld.).
Later op de middag deden zich nog en-
de kop- en staartbotsingen voor. Ook
hier kwam alleen materiële schade voor.
Wedvluchten.
Door de P.V. „De Scheldeduif" wer
den de volgende wedvluchten gehouden.
Dax, 942 km, uitslag: 1, 4, 6 C. J.
Clement; 2 J. v. d. Plasse; 3 P. v. d.
Dorpel; 5 M. Minnaard; 7 W. Krijnsen.
Clermont, 258 km, uitslag voor oude
duiven: 1, 7, 10, 11, 14, 30, 39 D. van
Luijk2, 27, 28 M. Bolier; 3, 5, 16, 20
P. v. d. Dorpel; 4, 12, 17, 18, 29, 31, 33
L. Paauwe; 6, 9, 23 C. J. Clement; 8
Ph. van Os; 13 W. Krijnsen; 15, 21, 32
H. Blok; 19 J. van de Vrede; 22, 24 J.
van de Plasse; 25 M. Minnaard; 26 W.
Hoogesteger; 34 C. Almekinders; 25 Jac.
Minnaard; 36 C. Elenbaas; 37 E. Theen-
aart; 38 L. van Langevelde. Jonge dui
ven: 1, 3, 7, 15, 18 H. Blok; 2, 17, 21 P.
van de Dorpel; 4, 16, 19, 20, 23 L. Paau
we; 5, 6, 10, 13 C. J. Clement; 8, 9 M.
Bolier; 11 E. Theenaart; 12 M. Moer
land; 14, 22 W. Krijnsen; 24 Jac. Min
naard.
Door de P.V. „De Luchtbode" werden
de volgende wedvluchten gehouden.
Mons, 110 km, uitslag: 1, 2, 3, 4, 6,
7 A. A. Visser; 5, 8 A. J. Kruysse.
Bordeaux, 810 km, uitslag: 1, 2 M.
Sinke; 3, 5 C. A. van Oosten; 4 K. M.
Staal; 6 J. J. de Jonge. Aankomst le
duif 12.09 uur, laatste duif 19.12 uur.
Creil, 268 km, uitslag: 1, 9 D. A. van
de Vrede; 2, 8, 12 J. J. de Jonge; 3, 7,
15 K. M. Staal; 4, 10, 13, 14 A. A. Vis
ser; 5 C. P. van Oosten; 6, 11 C. A. van
Oosten. Aankomst le duif 15.05.36 uur,
laatste duif 15.32.31 uur.
Neufvilles, 99 km, uitslag: 1, 3, 5 A.
J. Kruysse; 2 Gebr. Oosterlee; 4 D. A.
van de Vrede.
Mons, 110 km, uitslag: 1, 6, 7, 9. 20.
22, 25, 28 M. Sinke; 2, 4, 11, 18, 30, 32,
'1. 36 A. J. Kruysse; 3, 15, 24, 31 D.
A. van de Vrede; 5, 27, 33 Gebr. Oos
terlee; 8 A. A. Visser; 10, 26 J. J. de
Jonge; 12, 13, 16 C. M. Harthoorn; 14,
'3, 38 J. Moerland; 17, 21, 29 K. M.
Staal; 19, 35, 37 P. Zanddijk; 39, 40, 41
C. A. van Oosten, le duif 11.20.00 uur,
laatste duif 11.35.52 uur.
Neufvilles, 99 km, uitslag: 1, 3, 4, 9,
29, 30, 32 C. A. van Oosten; 2, 16, 19,
22 A. A. Visser; 5, 6, 18, 34, 36 C. P.
van Oosten; 7, 10, 11, 21 D. A. van de
Vrede; .8, 26 J. J. Moerland; 12, 15r 17,
20, 23, 25, 27, 31, 39, 40 M. Sinke; 13,
33, 38 K. M. Staal; 14, 28, 37 J. J. de
Jonge; 24 C. M. Harthoorn; 35 P. Zand
dijk. Aankomst le duif 13.11.17 uur,
laatste duif 13.29.34 uur.
Gemeenteraad.
De gemeenteraad kwam vorige week
donderdag bijeen. In deze vergadering
werden de geloofsbrieven van de nieuw
benoemde leden van de raad onderzocht
en in orde bevonden. De gemeentereke
ning 1965 alsmede de rekening van het
gemeentelijk woningbedrijf over 1965
werden aangeboden. De gemeentereke
ning sloot wat de gewone dienst betreft
met een voordelig saldo van 17.466,77,
en wat de kapitaaldienst betreft met een
voordelig saldo van 28.528,26. De re
kening van het gemeentelijk woning
bedrijf gaf een nihil slot aan. ai.
Verkoping woonhuis.
Het woonhuis Doelstraat 65, dat don
derdag publiek zou worden verkocht, is
niet gegund. Hoogste inschrijver was P.
A. Allewijn voor een bedrag van
f 13.777,77.
Granaat opgegraven.
Bij graafwerkzaamheden bij de nieu
we ratio woningen in de Beatrixstraat
werd dezer dagen een mortiergranaat
opgegraven, vermoedelijk een overblijf
sel van de laatste wereldoorlog. Het
projectiel zal door de opruimingsdienst
worden weggehaald.
Verkopingen.
Dinsdag werden door notaris J. C.
Kram in hotel „De Zwaan" twee ver
kopingen gehouden. Eerst werd op ver
zoek van dhr. J. Glas in veiling ge
bracht het woonhhik met schuurtje aan
de Dreef 13, groot 2 a 5 ca. Er waren
twee hoogste inschrijvers, te weten J.
Kloet uit Wemeldpig een P. Zuidweg te
Kapelle met elk 3500,Koper werd
dhr. P. van Lierg te Kapelle voor
4950,Daarna werd publiek verkocht
het woonhuis met schuurtje aan de Goe-
sestraat 7, groot 2 ,a 48 ca, op verzoek
van de erven mevr,. M. de Jager-Zeegers.
Hoogste inschrijver was hierbij dhr. P.
Zuidweg te Kapelle met 4700,Ko
per werd J. Fierlpos te Kapelle voor
5200,—.
Wedvluchten.
Met 28 oude en 120 jonge duiven nam
de postduivenhoüdersvereniging „Oost
West, Thuis Best4' te Kapelle deel aan
wedvluchten vanuit Clermont, afstand
258 km. 'Bij de vlucht met oude duiven
werden winnaars! 1 en 5 Jac. Schrier;
2 P. Glas; 3, 6, én 10 P. I. Butler; 4
C. Boei; 7 J. H. C. Poleij; 8 W. C. Hun-
dersmarck. Bij de Honge duiven gingen
de prijzen naar: 1 en 4 J. H. C. Poleij;
2 C. Boei; 3 en 10 J. de Schipper; 5
W. C. HundersmaVck6 en 8 J. Schrier;
7 P.M. Kuijper; U. Langenberg.
De vereniging nam ook deel aan de
monstervlucht vanuit Dax, afstand 944.
km. Bij deze vlucht werd C. Langenberg
eerste met Jac. £>chrier op de tweede
en derde plaats.,r
Rijkspostspaarbank.
Voor het kantoor van de rijkspost
spaarbank te Kajlelle was juli een goede
spaarmaand. Met' '171 stortingen werd
37.608,63 ingelegcl, terwijl met 35 op
vragingen 10.711,09 werd terugbetaald.
Het spaartegoedkteeg in deze maand
met 26.891,54.Het aantal rekening
houders ging met 3 omhoog.
Gevonden voorwerpen.
Bij het groepsbureau van de rijkspoli
tie te Kapelle werden in juli de volgen
de voorwerpen als gevonden aangege
ven: Een wollen sjaal, een lederen etui
met tekenbehoeftén, een jonge hond
(foxterrier), een huissleutel, een kinder
gril, een driewiëlige kinderfiets, een
polshorloge, een zwarte paraplu en een
reistas inhoudende kapmantel.
Brommer reed op auto.
Door geen voorrang te verlenen kwam
de bromfietser J.« J. v. K. uit Biezelinge
zaterdagavond omstreeks half acht op
de kruising Wilbelminastraat-Biezeling-
sestraat in botsing met een personen
auto. De bromfietser, die op de duo ook
een meisje vervoerde, kwam uit de rich
ting Biezelinge gèreden. De auto, be
stuurd door K. M. uit Kapelle, kwam uit
de Wilhelminastrftat. Bij de botsing had
den er geen persoonlijke ongelukken
plaats. Ook de schade bleef beperkt.
Vroegtijdig einde vakantiereis.
Op het rijwielpad nabij de Vlakebrug
kwamen zaterdagmiddag om vijf uur
twee meisjes uit Hoeven (N.-Br.) op de,
bromfiets met elkaar in botsing, nadat
ze een uitwijkmanoeuvre moesten uit
voeren voor twee andere meisjes, die ge
stopt waren om een scheefgezakte kof
fer recht te trekken. De meisjes waren
met hun vieren dp weg naar Kamper
land om er de vakantie door te bren
gen. Voor mej. T. M. eindigde dat vroeg
tijdig. Ze kwam zodanig te vallen, dat
ze met een hersenschudding naar het
ziekenhuis te Beltgen op Zoom moest
worden gebracht. Mej. M. C. A. A. v. d.
B. brak een enkel. Na in het zieken
huis te zijn behandeld, mocht ze huis
waarts keren. Dr- P. Allewijn uit Krui-
ningen verleende ^de eerste hulp.
Spreekbeurt.
Zaterdag 6 au^istus a.s. n.m. 7 uur
spreekt in het ygrenigingsgebouw Ds.
J. Jorens, Oud-Geref. predikant te Hedel
Er is veel te doen geweest over het
door Ralph Nader geschreven boek „Un
safe at any speed". De schrijver verwijt
de Amerikaanse autofabrieken, dat zij
aan de belangrijkste eis, die men aan
een auto moet stellen, de veiligheid,
nauwelijks aandacht besteden. Ford-di-
rekteur Lee Iacoca, geeft dat volmondig
.toe. Hij zegt namelijk: „Het model ver-
koopt de wagen, de veiligheid niét". Om
deze bewering te staven hebben de
autofabrikanten eraan herinnerd, dat
Ford in 1956 een wagen uitbracht, die
nadrukkelijk als „veiligheidswagen"
werd aangeprezen. Hij werd vrijwel niet
gekocht. c
Houdt dit in, djat het publiek mede
schuldig zou zijn iaan het grote aantal
verkeersongeluKkqn, wegens gebrek aan
belangstelling vo|r eigen veiligheid?
Volgens Het Best* van augustus is het
in ieder geval een feit, dat het meren
deel van de automobilisten onverschillig
staat tegenover een van de veiligste en
eenvoudigste beschermingsmiddelen te
gen een gewelddadige verkeersdood: de
veiligheidsgordel. Robert Wolf, hoofd
van de afdeling vervoersresearch aan
de Cornell-universiteit, is van mening,
dat, indien de v^jligheidsgordels alge
meen werden gebryikt, het aantal doden
bij verkeersongevallen met ongeveer 35
zou verminderen. In ons eigen land
vormen de automobilisten, die veilig
heidsgordels in hun wagen hebben laten
monteren, een minderheid (15 Het
aantal dat die gordels ook werkelijk ge
bruikt is nog kleiher (5—10 Deze
cijfers hebben slechts betrekking op het
verkeer op de snelwegen.
Roekeloos.
Al jarenlang wijzen de autofabrikan
ten op de roekeloze rijwijzevan de
automobilist en inderdaad niet zonder
reden. De Amerikaanse National Safety
Council, een organisatie ter voorkoming
van ongevallen, heeft verklaard, dat 90
van alle ongevallen door roekeloos
rijden wordt veroorzaakt. De verkeers-
tragedie bestaat echter uit verschillen
de componenten. Slechte wegen, vrij ge
makkelijk te behalen rijbewijzen, laks
optreden van de politie, milde rechters,
drankmisbruik en tenslotte de construc
tie van de auto's zijn factoren, die een
grotere veiligheid op de weg niet be
paald bevorderen. Zonder meer zou de
wet' harder moeten zijn voor hen, die na
gebruik van alcoholische dranken, de
weg op gaan. In de Amerikaanse poli
tierapporten staat bij 50 van de do
delijke verkeersongelukken de aanteke
ning „onder invloed". Ook de kalmeren
de middelen, die in de Verenigde Staten
onder de naam tranquilizers een groot
afzetgebied hebben gevonden, brengen
de veiligheid op de weg in gevaar. Me
dici zijn van mening, dat zo'n kalmeren
de pil gelijk staat aan een borrel.
Feiten.
De statistieken van verkeersongeluk
ken in de Verenigde Staten liegen er
niet om. Sinds 1961 is daar het aantal
doden in het verkeer met 29 geste
gen. In 1965 waren er in de V.S. 20
miljoen auto's bij 14 miljoen verkeers
ongelukken betrokken. Daarbij werden
49.000(1) personen gedood, 1.800.000
werden gewond en 200.000 raakten blij
vend invalide. Het economische verlies
bedroeg 8% miljard dollar aan lonen
en salarissen, schade aan eigendommen,
medische kosten en verzekeringsuitke
ringen. Tenzij het aantal ongevallen
vermindert, zal een van elke twee Ame
rikanen bij een auto-ongeluk gewond
raken; één op de tweeënzeventig mensen
zal door een auto worden gedood.
Gelukkig zijn de opvattingen, zowel
van de constructeurs als die van het
publiek, aan het veranderen. De Ameri
kaanse auto-industrie haast zich thans
veiligheidsvoorzieningen in zijn wagens
aan te brengen, deels omdat het publiek
onrustig begint te worden, deels ook
omdat de fabrikanten bang zijn, dat de
overheid stringente veiligheidsnormen
zal voorschrijven. Zullen om die reden
de auto's van 1967 veiliger zijn dan die
van 1966? Een antwoord op deze vraag
is vooralsnog niet mogelijk.
CONSTANTE KWALITEIT-25 STUKS f 1.50
General Motors heeft in februari be
kendgemaakt, dat al zijn modellen voor
1967 zullen worden uitgerust met dub
bele remsystemen en een stuurkolom,
die bij een botsing ineenschuift. Ameri
can Motors zal deze stuurkolom van
G.M. kopen en Chrysler heeft al losge
laten, dat hij er zelf een bouwt. (De
stijve stuurkolom van Ford, die een
stuk dieper ligt dan het stuurwiel, vol
doet aan de veiligheidsnormen, die Was
hington aan regeringsauto's stelt.)
Deze ontwikkelingen zijn nog maar
een voorspel. Wie echter een blik in de
verschillende automobielen werpt, be
hoeft geen deskundige te zijn om vast
te stellen, dat vele huidige modellen
voorzien zijn van talloze, vaak vol
maakt onnodige uitsteeksels en versie
ringen op de dikwijls 'imposante instru-.
mentenpanelen. Deze zijn vaak de oor
zaak van letsel, ook bij minder ernstige
botsingen. Het moet mogelijk zijn hand
grepen en dergelijke doeltreffend weg
te werken. Af en toe kan men horen
beweren, dat de prijs van de auto's door
dergelijke veiligheidsvoorzieningen zal
moeten stijgen; een weinig steekhoudend
argument. Tenzij men kan becijferen,
hoeveel een mensenleven kost.
DE AANSTAANDE MOEDER
EN DE PRENATALE ZORG
De liefdevolle zorg voor het kind, die
al begint voordat het ter wereld is ge
komen, vormt ongetwijfeld een grote
steun ten goede bij d_e ontwikkelings
gang van pasgeborene :!t'ot volwassene.
Ontbreekt die zorg, dan kunnen moei
lijkheden, zwakte en ziekte ontstaan, die
misschien niet nodig waren geweest:
stoornissen op lichamelijk gebied, be-
;lemmeringeny van de geestelijke groei.
Het is daarom 'allereerst wenselijk,
jöat de moedef en als het even kan
bok de va^er!'voorlichting krijgt 'over
het proces'van de geboorte en over alles
wat daarmee zoal samenhangt. Onwe
tendheid brengt vrees en ondoelmatig
handelen met zich mee. Voorlichting
óver de groëf"M''de ontplooiing van een
kind, vóór en na de geboorte, stélt de
ouders in staat een aantal veel gemaak
te fouten te vermijden.
Moedercursussen kunnen tegenwoor
dig vrijwel overal worden gevolgd en in
tal van plaatsen worden daar de aan
staande vaders eveneens graag ontvan
gen. Het gaat er dan voor die vaders
niet'zozeer om dat zij leren hoe zij een
zuigeling een luier thoetèn aandoen
hoewel er geen bezwaar tegen is dat zij
dit bij voorkomende gelegenheden eens
van hun vrouw over kunnen nemen!
maar vooral om de vorming van begrip.
Begrip voor de materiële verzorging
van de moeder en haar kind, begrip
voor de behoefte aan liefde en aan ver
standig optreden, waardoor rgeds het
wiegekind zo sterk wordt beïnvloed en
waardoor een groot deel van het latere
levenslot wordt bepaald.
Geen rode hond.
Aangezien de toekomstige moeder met
haar baby een eenheid vormt, komen
ie gezondheidsmaatregelen die teh ba
te van haar worden getrpffep, ook het
kind ten goede. Reinheid van het li
chaam is nu stellig van niet minder be
lang dan anders. Wel is bijzondere voor
zichtigheid vereist bij in en'Ült een bad
stappen; hulp en enig toezicht daarbij
is gewenst. Meestal wordt het nemen
van een vol kuipbad in de laatste weken
door de dokter of door de vroedVouw
afgeraden.
Contact met lijders aan allerlei be
smettelijke ziekten móét liefst worden
vermeden. Dat kan natüuriijk nogal
eens moeilijkheden opleveren, vbójrni als
die patiënten deel uitmaken het
eigen gezin. In het bijzorrdeb te duchten
is de rode hond, eenop zichzelf on
gevaarlijk infectieziekte, die echter als
zij de aanstaande moeder treft, oorzaak
kan worden voor het optieden van oog
stoornissen bij het nog ongeboren kind.
Wie vroeger als kleuter of als jong
meisje de ziekte al heeft doorgemaakt
en er daardoor onvatbaar voor is ge
worden, behoeft niets Ae vpe?,en.aen ook
;s de rode hond niet meer gevaarlijk als
de derde maand van de zwagerschap
voorbij is. In gevallen waariitgeèn im
muniteit uit de jeugd danwezig is en
waarin de graviditeit nog in het„ begin
stadium is, moet de (jlokter onverwijld
op de hoogte van de situatie worden
gebracht; mogelijk kan,(deze door mid
del van serumbehandelfng $e gevaren
nog afwenden.
Verantwoorde voeding.
Een integrerend onderdeel van de hy
giëne der aanstaande moeder wordt ge
vormd door een juiste voeding.' Nog niet
zo lang geleden meende men, dat 'het er
niet veel toe deed wat zij at óf niet at
en vóór die tijd was de algemene op
vatting dat de aanstaand^frioeder moest
„eten voor twee". Beide opvattingen zijn
onjuist, beide richten zich op de hoe
veelheid voedselwaar hét echter op
aankomt is een juiste samenstelling.
Geweldige kwantiteiten eten is hele
maal niet gewenst; dat veroorzaakt bij
de vrouw maar vetzucht, een toestand
waar zij alleen maar last en ongehiak
van kan krijgen. Daarnaast staat dat de
medici er tegenwoordig van ovèrtüigd
zijn dat een tekort aan bepaaïdé voe
dingsstoffen, b.v. aan aminozuren (boüw-
stenen voor lichaamseiwitJ^n), minerale
bestanddélen (zoals kalk,'fosfor, jodi
um, ijzeren vitariiines (vooral vitamine
C en D).. zowel "dé gezondheid van de
moeder als die van de baby ernstig
kunnen schaden.
In het algemeen moet daarom worden
aangeraden dat de moeder ruim één li
ter melk per dag gebruikt, verder een
paar flinke plakken kaas, regelmatig
een portie vlees of vis of een ei, een
flinke hoeveelheid verse groenten (hier
veel variatie in brengen!), een vrucht,
bruinbrood of één of ander vitamine D-
preparaat. 't Voorlichtingsbureau voor
de Voeding, Koninginnegracht 42 te
's-Gravenhage, geeft op-aanvraag voor
beelden van menu's.
Op bed oiitbijten.
Ook als er misschien een zoutarm of
zoutloos dieet moet worden gevolgd, is
het zeer gewenst aan' dit bitreau spe
ciale voorlichting te vragem «Het komt
namelijk nogal eens voor, dat de ge
zondheid, soms zelfs het"teven, -van het
ongeboren kind wordtrbedreigd door een
soort „vergiftigingstoestand". Zoutloos
eten van de moeder is dan noodzake
lijk en kan het dreigende gevaar keren.
Het is echter moeilijk een zoutloze voe
ding toch op zodanige manier samen
te stellen, dat ze alle onmisbare stof
fen bevat, als men daarin tempinste
niet door een voedingsdeskundige wordt
geholpen.
Het is prettig als :de aanstaande
móeder „gewoon" doet,'cia!t wil zeggen
haar huishoudelijke pljchten nakomt en
niet meent dat zij steeds moet rusten.
Luieren is slecht voor haar lichamelijke
gezondheid en voor het moreel. Mocht
echter de gewone arbeid van de vrouw
in kwestie zeer zwaar zijn, hetzij dat
zij voortdurend moet sjouwen of dat
haar plichten laat opblijven, ^veel haast,
of drukkende verantwoordelijkheden
met zich meebrengen, dan is het wel
degelijk gewenst, dat zij aan haar le
venswijze iets verandert is nodig
dat zij steeds een ruime nachtrust krijgt,
dat zij tijd voor rustig ontbijten! (op
bed) heeft, dat er gelegenheid is voor
een wandeling in de buitenlucht en mis
schien ook nog voor een middagdutje.
Veel te regelen.
Zo vroeg mogelijk zal de aanstaande
moeder een bezoek aan haar dokter die
nen te brengen. Deze verricht de nood
zakelijke -onderzoekingen en beslist of
zij nog naar een specialTStenpolikliniek
of naar een centrum voor prenatale zorg
moet worden doorgezonden. Regelmatige
controle in de na volgende ma&nden
djgyt. te worden verricht, liefst door de-
zélfde deskundige ook de leiding bij
de bevalling zal l^büln.P'
Van verschillende omstandigheden
hangt het. af of 'de ouders hierdoor een
dokter of :een vroedvrouw zullen vragen.
De vroedvrouwen krijgen een voortref
felijke opleiding,, zij zijn geheel voor hun
taak berekend en kunnen beoordelen of