«oom BAAYENS caballero WEMELDINGE m^ QPTiFK ..r De speciaalzaak voor Uw BRIL KRUININGEN HANSWEERT RILLAND-BATH KRABBENDIJKE WAARDE KAPELLE-BIEZELINGE OOSTPIJK Veiliger auto's in 1967 anders dan andere IN BLIJDE VERWACHTING Rijkspostspaarbank. Over de maand juli zijn 123 bedragen ingelegd tot een totaal bedrag van 27.592,63. 48 terugbetalingen waren er tot een totaal bedrag van 35.102,36. Gevonden voorwerpen. Gevonden een rood windjack, een plastic regenjas (kort model grjjs), een dubbele fietstas, een duimstok en een snoer bloedkoralen. Inlichtingen ter ge meentesecretarie. Gevonden voorwerpen. Als gevonden zijn bij de politie de volgende voorwerpen aangegeven: Een roestvrij stalen aanrecht, een blauwe dameshandschoen, een huissleutel, een wit kinderschoentje, een zakje potgrond, een kinderportemonnaie met vogel plaatjes, een badhanddoek, een dames horloge, een sjaal (of hoofddoek), een plastic regencape, een kinderpistooltje, een jack, een bankbiljet, een kinderbril en een herenpolshorloge met band. Raiffeisenbank. Bij de spaarbank van de Raiffeisen bank werd in de maand juli 1966 ingelegd 290.254,38 uitbetaald 279.354,13 meer ingelegd 10.900,25 Het saldo aan het eind van de maand bedroeg 12.833.316,70. Er werden in dezelfde periode 37 nieuwe boekjes uit gegeven. De postduiven. Met oude en jonge duiven nam de P.V. „Vrrjheidsduif" deel aan een wed vlucht vanuit Clermont. Bij de oude dui ven was de uitslag: 1, 7, 8 12 H. van Koeveringe; 2 J. Cok; 3, 4 J. Krom- been; 5 J. van Iwaarden; 6 Steenpoorte- Buijze; 9 J. Schrier; 10 J. Stroosnijder; 11 C. Aerts; 13 J. Wisse; 14 Jaap Wil- leboer. Bij de jonge duiven waren de prijs winnaars: 1, 49 J. Oele Jzn.; 2, 4, 50 H. Dek; 3, 51 M. Blok; 5 P. Kakebeeke; 6, 21, 22 G. de Bruine; 7, 15, 16, 24, 26, 29, 45, 54 P. Willeboer; 8 J. Waverijn; 9, 44 C. Aerts; 10, 12, 19, 27, 28, 33, 40, 53, 62 J. Schrier; 11 A. Kole; 13 H. Poleij; 14 W. van Velzen; 17, 23, 41, 42, 43, 46 C. van Koeveringe; 18, 38, 57, 63 K. Tjarks; 20 M Poleij; 25, 35, 58, 61 J. Kosten; 30, 31, 34, 37, 55 J. Voois; 32 J. van Iwaarden; 36 J. Stroosnijder; 39 Steenpoorte-Buijze; 47, 65 J. Meijer; 48 J. Krombeen; 52, 60, 64 A. Boone; 53 M. Stroosnijder; 56 J. Wisse; 59 Jaap Willeboer. Jubileum Hans wee rtse Boys. Na enkele maanden rust, staat er voor de spelers van de beide Boys-elf- tallen voor dit weekend weer een wed strijd op het programma. Zaterdagmid dag om 16.15 uur speelt het eerste te gen de sterke derde klasser „Hontenis- se" en het tweede tegen de reserves van die naam. Eén en ander is als onder deel voor het feest, ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de v.v. „Hans- weertse Boys". Na deze jubileumwed strijden is er om 18.00 uur een vetera- nenwedstrijd tussen oud-Boysspelers, welke nog op Hansweert wonen en spe lers welke op andere plaatsen wonen. •Tenslotte zal er in de zaal „Zeelandia" een gezellige avond zijn, voorafgegaan door een koffiemaaltijd. Kettingbotsingen. Donderdagmiddag vonden hier twee kettingbotsingen plaats, waarbij in to taal 7 auto's waren betrokken. De eer ste aanrijding gebeurde 3 uur op de Rijksweg ter hoogte van het Vinkenisse- gat, toen 4 personenauto's uit een file met elkaar in botsing kwamen. Een Ne derlandse wagen, bestuurd door J. v. d. W. uit Steenbergen en twee Duitse per sonenauto's ramden elkaar na een sterk afremmen van H. M. T. uit Roosendaal. Een Duitse dame werd gewond. Even later had het tweede ongeluk plaats. Ter hoogte van de Langedijk, op rijks weg 58 moest de in een file rijdende on geladen tankwagen met oplegger, be stuurd door P. J. v. d. K. uit Pijnacker plotseling sterk afremmen, waardoor de wagen dwars over het wegdek tot stil stand kwam. Aan de achterkant werd de tankwagen geramd door de personen auto van J. C. v. K. uit Den Haag, aan de voorkant door de uit de richting Ber gen op Zoom naderende P. R. uit Rot terdam. Het verkeer was een kwartier gestremd. Er deden zich geen persoon lijke ongelukken voor. De materiële schade was aanzienlijk. Aanrijdingen. Grote drukte en een nat wegdek op rijksweg 58 hebben de rijkspolitie van Rilland-Bath vrijdag handenvol werk gegeven. Brj vijf aanrijdingen waren in totaal 9 wagens betrokken, 's Morgens raakte de personenauto van A. W. v. S. uit Dussen in een slip. De wagen kwam tegen een boom tot stilstand en werd zwaar beschadigd. De bestuurder liep geen verwondingen op. Kort daarop raakten twee wagens betrokken bfl een aanrijding waarbij materiële schade ont stond. De bestuurders, P. N. uit Ede (Gld.) en J. N. G. uit Anderlecht (B.) kwamen met de schrik vrij. Een gecom pliceerde aanrijding ontstond 's middags bij het Vinkeriissegat. De vier wagens die erbij betrokken waren, liepen vrij zware schade op. Twee moesten worden weggesleept. Bij wachtpost 19 deed zich s middags een aanrijding voor waarbij de wagens van J. H. G. uit Helmond en F. D. uit Faschs (Frankrijk) waren betrokken. Bij dit ongeval ontstond al leen materiële schade. Drukte veroorzaakte aanrijdingen. Tijdens de grote drukte op rijksweg 58 hebben zich zaterdag bij Rilland- Bath niet minder dan 6 aanrijdingen voorgedaan, waarbij 12 personenauto's en 2 bromfietsen waren betrokken. Er waren drie gewonden, waarvan twee kinderen. De eerste aanryding gebeur de zaterdagmorgen bij de Hogerwaard- polder, toen twee bromfietsen bij het passeren met elkaar in aanraking kwa men. Beiden sloegen tegen het wegdek, waarna een van hen, A. C. D. uit Wa- geningen, met verwondingen aan het gezicht naar het Alg. Burger Gasthuis .o Bergen op Zoom moest worden ver voerd. De andere bromfietser, H. N. uit Lel, liep lichte verwondingen op. De zelfde morgen, weer ter hoogte van de Hogerwaardpolder, botsten twee per sonenauto's op elkaar. De auto van G. P. H. uit Einhoven moest, totaal ver nield, worden weggesleept. De andere auto werd bestuurd door J. E. A. uit Apeldoorn. Om 12.45 uur 's middags ont stond een aanrijding bij de Kreekrakdam tussen auto's bestuurd door A. R. J. S. uit Oss, T. A. R. uit Eindhoven en H. van S. uit Helmond. Deze aanrijding was het gevolg van een foute inhaal manoeuvre. Hierbij werden twee kinde ren gewond. Dr. C. A. Donker uit Krab- bendijke verleende eerste hulp. Een auto moest worden weggesleept, terwijl de andere zwaar werd beschadigd. In dé kilometers lange file op de rijksweg ont stond om 2 uur een kop- en staartbot- ting tussen 2 auto's, bestuurd door J. P. i. uit O. en W.-Souburg en K. H. W. uit Trier (Did.). Hier liep het met ma teriële schade af. Een half uur later re den, door te weinig remafstand houden, ter hoogte van de Valckenisseweg drie lgische personenauto's op elkaar. Ze liepen alle schade op. Eén van de Bel gische wagens moest worden wegge sleept. Om 3 uur botsten op de Kreek rakdam twee auto's op elkaar. Ook hier slechts materiële schade. Deze wagens werden bestuurd door E. W. uit Middel burg en J. M. uit Waddenoyen (Gld.). Later op de middag deden zich nog en- de kop- en staartbotsingen voor. Ook hier kwam alleen materiële schade voor. Wedvluchten. Door de P.V. „De Scheldeduif" wer den de volgende wedvluchten gehouden. Dax, 942 km, uitslag: 1, 4, 6 C. J. Clement; 2 J. v. d. Plasse; 3 P. v. d. Dorpel; 5 M. Minnaard; 7 W. Krijnsen. Clermont, 258 km, uitslag voor oude duiven: 1, 7, 10, 11, 14, 30, 39 D. van Luijk2, 27, 28 M. Bolier; 3, 5, 16, 20 P. v. d. Dorpel; 4, 12, 17, 18, 29, 31, 33 L. Paauwe; 6, 9, 23 C. J. Clement; 8 Ph. van Os; 13 W. Krijnsen; 15, 21, 32 H. Blok; 19 J. van de Vrede; 22, 24 J. van de Plasse; 25 M. Minnaard; 26 W. Hoogesteger; 34 C. Almekinders; 25 Jac. Minnaard; 36 C. Elenbaas; 37 E. Theen- aart; 38 L. van Langevelde. Jonge dui ven: 1, 3, 7, 15, 18 H. Blok; 2, 17, 21 P. van de Dorpel; 4, 16, 19, 20, 23 L. Paau we; 5, 6, 10, 13 C. J. Clement; 8, 9 M. Bolier; 11 E. Theenaart; 12 M. Moer land; 14, 22 W. Krijnsen; 24 Jac. Min naard. Door de P.V. „De Luchtbode" werden de volgende wedvluchten gehouden. Mons, 110 km, uitslag: 1, 2, 3, 4, 6, 7 A. A. Visser; 5, 8 A. J. Kruysse. Bordeaux, 810 km, uitslag: 1, 2 M. Sinke; 3, 5 C. A. van Oosten; 4 K. M. Staal; 6 J. J. de Jonge. Aankomst le duif 12.09 uur, laatste duif 19.12 uur. Creil, 268 km, uitslag: 1, 9 D. A. van de Vrede; 2, 8, 12 J. J. de Jonge; 3, 7, 15 K. M. Staal; 4, 10, 13, 14 A. A. Vis ser; 5 C. P. van Oosten; 6, 11 C. A. van Oosten. Aankomst le duif 15.05.36 uur, laatste duif 15.32.31 uur. Neufvilles, 99 km, uitslag: 1, 3, 5 A. J. Kruysse; 2 Gebr. Oosterlee; 4 D. A. van de Vrede. Mons, 110 km, uitslag: 1, 6, 7, 9. 20. 22, 25, 28 M. Sinke; 2, 4, 11, 18, 30, 32, '1. 36 A. J. Kruysse; 3, 15, 24, 31 D. A. van de Vrede; 5, 27, 33 Gebr. Oos terlee; 8 A. A. Visser; 10, 26 J. J. de Jonge; 12, 13, 16 C. M. Harthoorn; 14, '3, 38 J. Moerland; 17, 21, 29 K. M. Staal; 19, 35, 37 P. Zanddijk; 39, 40, 41 C. A. van Oosten, le duif 11.20.00 uur, laatste duif 11.35.52 uur. Neufvilles, 99 km, uitslag: 1, 3, 4, 9, 29, 30, 32 C. A. van Oosten; 2, 16, 19, 22 A. A. Visser; 5, 6, 18, 34, 36 C. P. van Oosten; 7, 10, 11, 21 D. A. van de Vrede; .8, 26 J. J. Moerland; 12, 15r 17, 20, 23, 25, 27, 31, 39, 40 M. Sinke; 13, 33, 38 K. M. Staal; 14, 28, 37 J. J. de Jonge; 24 C. M. Harthoorn; 35 P. Zand dijk. Aankomst le duif 13.11.17 uur, laatste duif 13.29.34 uur. Gemeenteraad. De gemeenteraad kwam vorige week donderdag bijeen. In deze vergadering werden de geloofsbrieven van de nieuw benoemde leden van de raad onderzocht en in orde bevonden. De gemeentereke ning 1965 alsmede de rekening van het gemeentelijk woningbedrijf over 1965 werden aangeboden. De gemeentereke ning sloot wat de gewone dienst betreft met een voordelig saldo van 17.466,77, en wat de kapitaaldienst betreft met een voordelig saldo van 28.528,26. De re kening van het gemeentelijk woning bedrijf gaf een nihil slot aan. ai. Verkoping woonhuis. Het woonhuis Doelstraat 65, dat don derdag publiek zou worden verkocht, is niet gegund. Hoogste inschrijver was P. A. Allewijn voor een bedrag van f 13.777,77. Granaat opgegraven. Bij graafwerkzaamheden bij de nieu we ratio woningen in de Beatrixstraat werd dezer dagen een mortiergranaat opgegraven, vermoedelijk een overblijf sel van de laatste wereldoorlog. Het projectiel zal door de opruimingsdienst worden weggehaald. Verkopingen. Dinsdag werden door notaris J. C. Kram in hotel „De Zwaan" twee ver kopingen gehouden. Eerst werd op ver zoek van dhr. J. Glas in veiling ge bracht het woonhhik met schuurtje aan de Dreef 13, groot 2 a 5 ca. Er waren twee hoogste inschrijvers, te weten J. Kloet uit Wemeldpig een P. Zuidweg te Kapelle met elk 3500,Koper werd dhr. P. van Lierg te Kapelle voor 4950,Daarna werd publiek verkocht het woonhuis met schuurtje aan de Goe- sestraat 7, groot 2 ,a 48 ca, op verzoek van de erven mevr,. M. de Jager-Zeegers. Hoogste inschrijver was hierbij dhr. P. Zuidweg te Kapelle met 4700,Ko per werd J. Fierlpos te Kapelle voor 5200,—. Wedvluchten. Met 28 oude en 120 jonge duiven nam de postduivenhoüdersvereniging „Oost West, Thuis Best4' te Kapelle deel aan wedvluchten vanuit Clermont, afstand 258 km. 'Bij de vlucht met oude duiven werden winnaars! 1 en 5 Jac. Schrier; 2 P. Glas; 3, 6, én 10 P. I. Butler; 4 C. Boei; 7 J. H. C. Poleij; 8 W. C. Hun- dersmarck. Bij de Honge duiven gingen de prijzen naar: 1 en 4 J. H. C. Poleij; 2 C. Boei; 3 en 10 J. de Schipper; 5 W. C. HundersmaVck6 en 8 J. Schrier; 7 P.M. Kuijper; U. Langenberg. De vereniging nam ook deel aan de monstervlucht vanuit Dax, afstand 944. km. Bij deze vlucht werd C. Langenberg eerste met Jac. £>chrier op de tweede en derde plaats.,r Rijkspostspaarbank. Voor het kantoor van de rijkspost spaarbank te Kajlelle was juli een goede spaarmaand. Met' '171 stortingen werd 37.608,63 ingelegcl, terwijl met 35 op vragingen 10.711,09 werd terugbetaald. Het spaartegoedkteeg in deze maand met 26.891,54.Het aantal rekening houders ging met 3 omhoog. Gevonden voorwerpen. Bij het groepsbureau van de rijkspoli tie te Kapelle werden in juli de volgen de voorwerpen als gevonden aangege ven: Een wollen sjaal, een lederen etui met tekenbehoeftén, een jonge hond (foxterrier), een huissleutel, een kinder gril, een driewiëlige kinderfiets, een polshorloge, een zwarte paraplu en een reistas inhoudende kapmantel. Brommer reed op auto. Door geen voorrang te verlenen kwam de bromfietser J.« J. v. K. uit Biezelinge zaterdagavond omstreeks half acht op de kruising Wilbelminastraat-Biezeling- sestraat in botsing met een personen auto. De bromfietser, die op de duo ook een meisje vervoerde, kwam uit de rich ting Biezelinge gèreden. De auto, be stuurd door K. M. uit Kapelle, kwam uit de Wilhelminastrftat. Bij de botsing had den er geen persoonlijke ongelukken plaats. Ook de schade bleef beperkt. Vroegtijdig einde vakantiereis. Op het rijwielpad nabij de Vlakebrug kwamen zaterdagmiddag om vijf uur twee meisjes uit Hoeven (N.-Br.) op de, bromfiets met elkaar in botsing, nadat ze een uitwijkmanoeuvre moesten uit voeren voor twee andere meisjes, die ge stopt waren om een scheefgezakte kof fer recht te trekken. De meisjes waren met hun vieren dp weg naar Kamper land om er de vakantie door te bren gen. Voor mej. T. M. eindigde dat vroeg tijdig. Ze kwam zodanig te vallen, dat ze met een hersenschudding naar het ziekenhuis te Beltgen op Zoom moest worden gebracht. Mej. M. C. A. A. v. d. B. brak een enkel. Na in het zieken huis te zijn behandeld, mocht ze huis waarts keren. Dr- P. Allewijn uit Krui- ningen verleende ^de eerste hulp. Spreekbeurt. Zaterdag 6 au^istus a.s. n.m. 7 uur spreekt in het ygrenigingsgebouw Ds. J. Jorens, Oud-Geref. predikant te Hedel Er is veel te doen geweest over het door Ralph Nader geschreven boek „Un safe at any speed". De schrijver verwijt de Amerikaanse autofabrieken, dat zij aan de belangrijkste eis, die men aan een auto moet stellen, de veiligheid, nauwelijks aandacht besteden. Ford-di- rekteur Lee Iacoca, geeft dat volmondig .toe. Hij zegt namelijk: „Het model ver- koopt de wagen, de veiligheid niét". Om deze bewering te staven hebben de autofabrikanten eraan herinnerd, dat Ford in 1956 een wagen uitbracht, die nadrukkelijk als „veiligheidswagen" werd aangeprezen. Hij werd vrijwel niet gekocht. c Houdt dit in, djat het publiek mede schuldig zou zijn iaan het grote aantal verkeersongeluKkqn, wegens gebrek aan belangstelling vo|r eigen veiligheid? Volgens Het Best* van augustus is het in ieder geval een feit, dat het meren deel van de automobilisten onverschillig staat tegenover een van de veiligste en eenvoudigste beschermingsmiddelen te gen een gewelddadige verkeersdood: de veiligheidsgordel. Robert Wolf, hoofd van de afdeling vervoersresearch aan de Cornell-universiteit, is van mening, dat, indien de v^jligheidsgordels alge meen werden gebryikt, het aantal doden bij verkeersongevallen met ongeveer 35 zou verminderen. In ons eigen land vormen de automobilisten, die veilig heidsgordels in hun wagen hebben laten monteren, een minderheid (15 Het aantal dat die gordels ook werkelijk ge bruikt is nog kleiher (5—10 Deze cijfers hebben slechts betrekking op het verkeer op de snelwegen. Roekeloos. Al jarenlang wijzen de autofabrikan ten op de roekeloze rijwijzevan de automobilist en inderdaad niet zonder reden. De Amerikaanse National Safety Council, een organisatie ter voorkoming van ongevallen, heeft verklaard, dat 90 van alle ongevallen door roekeloos rijden wordt veroorzaakt. De verkeers- tragedie bestaat echter uit verschillen de componenten. Slechte wegen, vrij ge makkelijk te behalen rijbewijzen, laks optreden van de politie, milde rechters, drankmisbruik en tenslotte de construc tie van de auto's zijn factoren, die een grotere veiligheid op de weg niet be paald bevorderen. Zonder meer zou de wet' harder moeten zijn voor hen, die na gebruik van alcoholische dranken, de weg op gaan. In de Amerikaanse poli tierapporten staat bij 50 van de do delijke verkeersongelukken de aanteke ning „onder invloed". Ook de kalmeren de middelen, die in de Verenigde Staten onder de naam tranquilizers een groot afzetgebied hebben gevonden, brengen de veiligheid op de weg in gevaar. Me dici zijn van mening, dat zo'n kalmeren de pil gelijk staat aan een borrel. Feiten. De statistieken van verkeersongeluk ken in de Verenigde Staten liegen er niet om. Sinds 1961 is daar het aantal doden in het verkeer met 29 geste gen. In 1965 waren er in de V.S. 20 miljoen auto's bij 14 miljoen verkeers ongelukken betrokken. Daarbij werden 49.000(1) personen gedood, 1.800.000 werden gewond en 200.000 raakten blij vend invalide. Het economische verlies bedroeg 8% miljard dollar aan lonen en salarissen, schade aan eigendommen, medische kosten en verzekeringsuitke ringen. Tenzij het aantal ongevallen vermindert, zal een van elke twee Ame rikanen bij een auto-ongeluk gewond raken; één op de tweeënzeventig mensen zal door een auto worden gedood. Gelukkig zijn de opvattingen, zowel van de constructeurs als die van het publiek, aan het veranderen. De Ameri kaanse auto-industrie haast zich thans veiligheidsvoorzieningen in zijn wagens aan te brengen, deels omdat het publiek onrustig begint te worden, deels ook omdat de fabrikanten bang zijn, dat de overheid stringente veiligheidsnormen zal voorschrijven. Zullen om die reden de auto's van 1967 veiliger zijn dan die van 1966? Een antwoord op deze vraag is vooralsnog niet mogelijk. CONSTANTE KWALITEIT-25 STUKS f 1.50 General Motors heeft in februari be kendgemaakt, dat al zijn modellen voor 1967 zullen worden uitgerust met dub bele remsystemen en een stuurkolom, die bij een botsing ineenschuift. Ameri can Motors zal deze stuurkolom van G.M. kopen en Chrysler heeft al losge laten, dat hij er zelf een bouwt. (De stijve stuurkolom van Ford, die een stuk dieper ligt dan het stuurwiel, vol doet aan de veiligheidsnormen, die Was hington aan regeringsauto's stelt.) Deze ontwikkelingen zijn nog maar een voorspel. Wie echter een blik in de verschillende automobielen werpt, be hoeft geen deskundige te zijn om vast te stellen, dat vele huidige modellen voorzien zijn van talloze, vaak vol maakt onnodige uitsteeksels en versie ringen op de dikwijls 'imposante instru-. mentenpanelen. Deze zijn vaak de oor zaak van letsel, ook bij minder ernstige botsingen. Het moet mogelijk zijn hand grepen en dergelijke doeltreffend weg te werken. Af en toe kan men horen beweren, dat de prijs van de auto's door dergelijke veiligheidsvoorzieningen zal moeten stijgen; een weinig steekhoudend argument. Tenzij men kan becijferen, hoeveel een mensenleven kost. DE AANSTAANDE MOEDER EN DE PRENATALE ZORG De liefdevolle zorg voor het kind, die al begint voordat het ter wereld is ge komen, vormt ongetwijfeld een grote steun ten goede bij d_e ontwikkelings gang van pasgeborene :!t'ot volwassene. Ontbreekt die zorg, dan kunnen moei lijkheden, zwakte en ziekte ontstaan, die misschien niet nodig waren geweest: stoornissen op lichamelijk gebied, be- ;lemmeringeny van de geestelijke groei. Het is daarom 'allereerst wenselijk, jöat de moedef en als het even kan bok de va^er!'voorlichting krijgt 'over het proces'van de geboorte en over alles wat daarmee zoal samenhangt. Onwe tendheid brengt vrees en ondoelmatig handelen met zich mee. Voorlichting óver de groëf"M''de ontplooiing van een kind, vóór en na de geboorte, stélt de ouders in staat een aantal veel gemaak te fouten te vermijden. Moedercursussen kunnen tegenwoor dig vrijwel overal worden gevolgd en in tal van plaatsen worden daar de aan staande vaders eveneens graag ontvan gen. Het gaat er dan voor die vaders niet'zozeer om dat zij leren hoe zij een zuigeling een luier thoetèn aandoen hoewel er geen bezwaar tegen is dat zij dit bij voorkomende gelegenheden eens van hun vrouw over kunnen nemen! maar vooral om de vorming van begrip. Begrip voor de materiële verzorging van de moeder en haar kind, begrip voor de behoefte aan liefde en aan ver standig optreden, waardoor rgeds het wiegekind zo sterk wordt beïnvloed en waardoor een groot deel van het latere levenslot wordt bepaald. Geen rode hond. Aangezien de toekomstige moeder met haar baby een eenheid vormt, komen ie gezondheidsmaatregelen die teh ba te van haar worden getrpffep, ook het kind ten goede. Reinheid van het li chaam is nu stellig van niet minder be lang dan anders. Wel is bijzondere voor zichtigheid vereist bij in en'Ült een bad stappen; hulp en enig toezicht daarbij is gewenst. Meestal wordt het nemen van een vol kuipbad in de laatste weken door de dokter of door de vroedVouw afgeraden. Contact met lijders aan allerlei be smettelijke ziekten móét liefst worden vermeden. Dat kan natüuriijk nogal eens moeilijkheden opleveren, vbójrni als die patiënten deel uitmaken het eigen gezin. In het bijzorrdeb te duchten is de rode hond, eenop zichzelf on gevaarlijk infectieziekte, die echter als zij de aanstaande moeder treft, oorzaak kan worden voor het optieden van oog stoornissen bij het nog ongeboren kind. Wie vroeger als kleuter of als jong meisje de ziekte al heeft doorgemaakt en er daardoor onvatbaar voor is ge worden, behoeft niets Ae vpe?,en.aen ook ;s de rode hond niet meer gevaarlijk als de derde maand van de zwagerschap voorbij is. In gevallen waariitgeèn im muniteit uit de jeugd danwezig is en waarin de graviditeit nog in het„ begin stadium is, moet de (jlokter onverwijld op de hoogte van de situatie worden gebracht; mogelijk kan,(deze door mid del van serumbehandelfng $e gevaren nog afwenden. Verantwoorde voeding. Een integrerend onderdeel van de hy giëne der aanstaande moeder wordt ge vormd door een juiste voeding.' Nog niet zo lang geleden meende men, dat 'het er niet veel toe deed wat zij at óf niet at en vóór die tijd was de algemene op vatting dat de aanstaand^frioeder moest „eten voor twee". Beide opvattingen zijn onjuist, beide richten zich op de hoe veelheid voedselwaar hét echter op aankomt is een juiste samenstelling. Geweldige kwantiteiten eten is hele maal niet gewenst; dat veroorzaakt bij de vrouw maar vetzucht, een toestand waar zij alleen maar last en ongehiak van kan krijgen. Daarnaast staat dat de medici er tegenwoordig van ovèrtüigd zijn dat een tekort aan bepaaïdé voe dingsstoffen, b.v. aan aminozuren (boüw- stenen voor lichaamseiwitJ^n), minerale bestanddélen (zoals kalk,'fosfor, jodi um, ijzeren vitariiines (vooral vitamine C en D).. zowel "dé gezondheid van de moeder als die van de baby ernstig kunnen schaden. In het algemeen moet daarom worden aangeraden dat de moeder ruim één li ter melk per dag gebruikt, verder een paar flinke plakken kaas, regelmatig een portie vlees of vis of een ei, een flinke hoeveelheid verse groenten (hier veel variatie in brengen!), een vrucht, bruinbrood of één of ander vitamine D- preparaat. 't Voorlichtingsbureau voor de Voeding, Koninginnegracht 42 te 's-Gravenhage, geeft op-aanvraag voor beelden van menu's. Op bed oiitbijten. Ook als er misschien een zoutarm of zoutloos dieet moet worden gevolgd, is het zeer gewenst aan' dit bitreau spe ciale voorlichting te vragem «Het komt namelijk nogal eens voor, dat de ge zondheid, soms zelfs het"teven, -van het ongeboren kind wordtrbedreigd door een soort „vergiftigingstoestand". Zoutloos eten van de moeder is dan noodzake lijk en kan het dreigende gevaar keren. Het is echter moeilijk een zoutloze voe ding toch op zodanige manier samen te stellen, dat ze alle onmisbare stof fen bevat, als men daarin tempinste niet door een voedingsdeskundige wordt geholpen. Het is prettig als :de aanstaande móeder „gewoon" doet,'cia!t wil zeggen haar huishoudelijke pljchten nakomt en niet meent dat zij steeds moet rusten. Luieren is slecht voor haar lichamelijke gezondheid en voor het moreel. Mocht echter de gewone arbeid van de vrouw in kwestie zeer zwaar zijn, hetzij dat zij voortdurend moet sjouwen of dat haar plichten laat opblijven, ^veel haast, of drukkende verantwoordelijkheden met zich meebrengen, dan is het wel degelijk gewenst, dat zij aan haar le venswijze iets verandert is nodig dat zij steeds een ruime nachtrust krijgt, dat zij tijd voor rustig ontbijten! (op bed) heeft, dat er gelegenheid is voor een wandeling in de buitenlucht en mis schien ook nog voor een middagdutje. Veel te regelen. Zo vroeg mogelijk zal de aanstaande moeder een bezoek aan haar dokter die nen te brengen. Deze verricht de nood zakelijke -onderzoekingen en beslist of zij nog naar een specialTStenpolikliniek of naar een centrum voor prenatale zorg moet worden doorgezonden. Regelmatige controle in de na volgende ma&nden djgyt. te worden verricht, liefst door de- zélfde deskundige ook de leiding bij de bevalling zal l^büln.P' Van verschillende omstandigheden hangt het. af of 'de ouders hierdoor een dokter of :een vroedvrouw zullen vragen. De vroedvrouwen krijgen een voortref felijke opleiding,, zij zijn geheel voor hun taak berekend en kunnen beoordelen of

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1966 | | pagina 2