NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND oveRöenkinq Strenger optreden I LAND- EN TUINBOUW 32STE JAARGANG No. 52 27 MEI 1966 J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE' Verschijnt des vrijdags J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425 'HlLLEQCN Tqnden blank» Adem fris I Onbetwist de beste tandpasta REDACTEUR: ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,60 per kwartaal Franco per post 3,20 per halfjaar DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN ADMINISTRATIE Advertentieprijs 1-25 mm 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur God is ons een Toevlucht. Psalm 46 2a. Gij kunt in grote nood zeggen: God is ons een Toevlucht!, omdat de Here eerst gezegd heeft: Ik ben voor u een God met open armen. Aan de betuiging: God is ons een Toe vlucht! gaat een wonder vooraf, 't won der van Immanuël, van de „God met ons". Alleen omdat God Zijn Vader armen wijd opengedaan en gezegd heeft: Kom maar, het kan en het mag!, daar om kan Israel de wereld davert van onheil zeggen: Hij is onze Toevlucht! en zich in die Vaderarmen laten vallen. Als God Zich niet eerst als een Toe vlucht voor de mens plaatst, is de mens op de vlucht voor God. Niet naar Hem toe, maar van Hem weg. Zonder meer, van zichzelf moeten zondaren, ook in de grootste nood, zover mogelijk van God vandaan willen. De zondige mens is in één grote angst voor God en dus op vlucht voor Hem. Denk maar aan Adam en Eva vóórdat God van genade sprak. Zij dachten (en dat is gezien vanuit de schuldige mens volkomen terecht)Als God ons krijgt en de hand op ons legt, zijn we verloren. En dus zover mogelijk van God vandaan! Maar dit is het wonder: dat God als de Genadige op die zich voor Hem ver bergende en vluchtende mens afkomt en tot de zondaar zegt: Vlucht maar naar Mij toe, hier sta Ik met geopende ar men. Omdat Jezus Christus Gods Toevlucht voor zondaars is, Die tot ons zegt: Komt herwaarts tot Mij allen, die vermoeid en beladen zijt en Ik zal u rust geven!, daarom kunt gij in alle levensnood zeg gen: God is ons een Toevlucht. Als gij 't niet meer weet hoe het moet en waar ge u bergen zult omdat het overal donker is en onveilig, zodat ge in uw angst zegt: Heer, waar dan heen? hoor Hem dan zeggen: Tot Mij alleen, Ik zal u niet verstoten, Mijn eigen Zoon heeft tot Mijn troon de weg u weer ontsloten. En zeg dan terwijl gij daadwerkelijk tot Hem vlucht en bij Hem wegschuilt tegen het gevaar: God is ons een Toe vlucht! (Uit een Dagboek) VOORNAME MODELLEN Kapelle - Tel. (01102) 223 DE ZORG VOOR HET GRASLAND Vrijwel iedere boer is gewend, na afweiden of maaien van een perceel, weer stikstof te strooien. Voor de mest stoffen kali en fosfaat geldt dit niet. Meestal worden deze in het voorjaar, door een gif ineens, voor het hele jaar verstrekt. Meestal, behalve in het jaar 1965. Door de nattigheid is de basisbemesting danig in het nauw gekomen. Volgens het voorgenomen plan kon niet worden gewerkt. De eerste snede is hierdoor veelal minder goed gegroeid, een ver lies dat we moeten nemen. Het is nu tijd het achterstallige werk in te halen. Strooi na een beweiding, of na een hooi- of kuilsnede de hoeveel heid fosfaat en kali, die het perceel in het voorjaar al nodig had. Het meest geschikt hiervoor zijn Superfosfaat en Kalizout 40 Ook mengstoffen komen in aanmerking, mits men goed let op een voldoende gehalte erin aan P en K. Met die natte winter achter de rug, is de zorg voor een voldoende basisbe mesting nodiger dan ooit. Deze zorg kan ook nu nog de basis leggen voor een volle silo en een goed gevulde hooi berg! ZEEUWSE POLITIE-INSPECTEUR PLEIT VOOR TEGEN GEVAARLIJKE VERKEERSDEELNEMERS Het verkeer op de weg heeft lang zamerhand veel weg van een fabrieks hal vol potentiële gevaren. Jaarlijks vin den in ons land meer dan 2.000 mensen de dood door het verkeer, bedraagt het aantal gewonden circa 50.000 en wordt de materiële schade op 500 miljoen gul den geschat. De bestraffing van verkeersdelicten kan de toets der kritiek niet doorstaan. Bijna 95 van alle verkeersdelicten wordt afgedaan met een geldboete. De ze geldboeten voldoen geenszins aan het criterium dat voor de doelstelling van de straf geldt: gevaarlijke verkeersdeel nemers weer geschikt maken voor de samenleving. De heer D. van Ooyen, inspecteur korpschef van de gemeentepolitie te Terneuzen, schreef in het Algemeen Po litieblad enkele beschouwingen over dit vraagstuk, waarin hij o.a. suggesties doet om de straffen een meer opvoeden de waarde te geven. Voorts pleit hij voor ruimere toepassing van art. 18 der Wegenverkeerswet, waardoor het mo gelijk zal zijn ongeschikte bestuurders van de weg te weren. Grote keuze van straffen. „A man drives as he lives" (een mens rijdt, zoals hij leeft) luidt het welhaast gevleugelde woord van de Amerikaanse verkeerspsycholoog Mac Farland. Maar velen hebben de indruk dat dit woord niet helemaal juist is, want veel weg gebruikers rijden niet zoals zij leven, maar zoals zij zouden willen leven en dat is veel erger! In het normale leven in het maat schappelijk verkeer zijn er bepaalde remmen, die hen binnen het gareel hou den, maar in hun auto vallen die dik wijls weg en rijden ze zoals ze ook zou den willen leven. Er zijn criminologen, die vinden dat wangedrag in het verkeer gelijk staat met doodgewoon crimineel gedrag. In de regel zijn verkeersongevallen niet te wijten aan technische onvolkomenheden van het voertuig, aan de gladheid van de weg e.d., kortom aan omstandighe den, die buiten controle van de bestuur der liggen. Vaak is wangedrag de pu re oorzaak. Met name wat betreft die vormen van wangedrag, waarbij een in tolerabele achteloosheid voor het men selijk leven tot uiting komt. Brokkenmakers. Ook op de weg geldt dat een groot aantal ongelukken niet behoeft te ge beuren. De schatting van het aantal ongevallen, waarbij menselijk falen, de zogenaamde „human factor" het hoofd moment is, liggen in de buurt van 80 Men behoeft natuurlijk niet al die men sen als criminele gevallen te bestem pelen. Een berucht© groep is die van de brokkenmakers, mensen die psycholo gisch eigenlijk ongeschikt zijn om te rijden. Ook ziekte en leeftijd zijn vaak belangrijke factoren. Er is een tendens om de ziekte als factor tot ongeschikt heid tot rijden te onderschatten. Weten schappelijke naspeuringen wijzen echter anders uit. Een Duits onderzoek stelde o.m. vast dat hij voorbeeld in Noordrijn- land-Westfalen van de 6.000 onderzoch te bestuurders 60 organisch ziek was. Te Keulen bleek dat van de 2.500 on derzochte verkeersdeelnemers 35 \/2 ongeschikt werd bevonden, terwijl in Stutgart van de 750 onderzochten er 305 voorwaardelijk geschikt en 184 ge heel ongeschikt waren om aan het ver keer deel te nemen. Vermoedelijk zou een onderzoek in Nederland dezelfde uitkomsten laten zien. Deze verontrustende feiten zijn voor de heer D. van Ooyen, inspecteur korpschef van de gemeentepolitie te Terneuzen een aanleiding om in het Al gemeen Politieblad de vraag op te wer pen of in ons land artikel 18 der Wegen verkeerswet niet meer zou moeten wor den toegepast. Wat houdt dit artikel in Artikel 18. Artikel 18 van de Wegenverkeerswet, dat in 1935 in de wet werd opgenomen, opent de mogelijkheid om personen met een geldig rijbewijs te verplichten zich aan een onderzoek naar hun geschikt heid tot of bekwaamheid in het bestu ren van een motorrijtuig te onderwer pen. Het heeft de bedoeling om gevaar lijke rijbewijsbezitters uit het verkeer te weren. Het betreft hier geen straf rechterlijke, maar een administratief- rechterlijke maatregel. Volgens art. 115 van het Wegenverkeersreglement mo gen hoofdcommissarissen, commissaris sen, hoofdinspecteurs en adjudanten van gemeentepolitie een vordering op grond van art. 18 instellen. De Zeeuwse politie-inspecteur betreurt het dat dit artikel tot voor kort een dode letter in de wet was. Als het ar tikel werd toegepast, geschiedde zulks hoofdzakelijk tegen oudere rijbewijs bezitters (indien zij bijvoorbeeld hun auto niet konden keren). De laatste jaren is er bij de politie meer belangstelling voor art. 18 ont staan. Helaas wordt dit artikel zeer verschillend toegepast. Zo zijn er po litiechefs die na het tweede proces verbaal reeds een vordering op vermoe delijke ongeschiktheid instellen. In an dere korpsen doet men dit na het derde proces-verbaal, elders doet men het zelfs helemaal niet. Volgens de heer Van Ooyen ontstaat hierdoor een zeer onge lijke rechtstoepassing. In stad A krijgt men een vordering na twee overtredin gen, in stad B kan men bij legio aan rijdingen betrokken raken zonder ooit een vordering te ontvangen. Een zeer ongewenste situatie! 1 "en uniform sy steem zou aanbeveling verdienen. Ontheffing. Temeuzen's korpschef pleit tenslotte voor een beter bestraffingsbeleid. Dit is volgens hem alleen mogelijk als de ver oordelingen ter zake verkeersgevaarlij- ke delicten worden geregistreerd. Dat gebeurt in Nederland onvoldoende, n.l. alleen boeten van 40,of meer, als ook o.a. overschrijding van de maxi mumsnelheid. Iemand, die bijvoorbeeld geen voorrang verleent en een boete van 35,krijgt, wordt niet in de do cumentatie opgenomen. Hij kan rustig doorgaan met zijn verkeersgevaarlijk gedrag zonder kans te lopen te worden geregistreerd. Inspecteur Van Ooyen meent dat met geldboeten weinig wordt bereikt. De rechter zou moeten kiezen uit straffen en/of maatregelen, die het best bij de persoon van de dader passen. Naast handhaving van de bestaande straffen pleit deze politiefunctionaris voor en kele nieuwe straffen. Hij denkt aan het (verplicht) volgen van een verkeers- cursus of een mentaliteitscursus. Deze straf zou o.m. tegemoetkomen aan het euvel, dat vele werkgevers wel de boe ten betalen voor het bij hun in dienst zijnde personeel. Voorts zou het mogelijk moeten zijn iemand van de rijbevoegdheid te ont heffen. Bij rijbewijsbezitters kunnen zich in de loop van de tijd ziekelijke storin-, gen in de geestvermogens voordoen, zo danig, dat zij bij herhaling verkeers ongevallen veroorzaken. In vele landen moeten rijbewijsbezit ters, die in een psychiatrische inrich ting hebben vertoefd, opnieuw worden onderzocht. In Nederland is dit niet het geval. Daarom zouden volgens de heer Van Ooyen gevaarlijke verkeersdeelnemers door de rechter verplicht moeten kun nen worden tot het ondergaan van een medisch-psychologisch onderzoek. Mr. M. VAN OUDWIJCK (Nadruk verboden) ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Vliegen/Fuchsia/Meeldauw In het voorjaar en vooral in de zomer heb ik erg veel last van grote vliegen. Ze zit ten aan de binnenkant van het zolder raam. Het staat op het westen. Wat kan ik doen? Mijn fuchsia wil niet bloeien wat ook vo rig jaar het geval was. De plant groeit flink in de lengte en er komen veel nieuwe scheuten aan. Hoe komt dat? Er zit meeldauw in mijn begonia. Wat is hiertegen te doen? 1. De vliegen doden met de daarvoor geëigende spuit- of rookmiddelen. Voor al in het najaar dit serieus doen, daar deze eitjes leggen op allerlei plaatsen. Hieruit komen de maden die in het voor jaar weer de eerste vliegen geven. Na- jaarsschoonmaak in alle hoeken en kieren, onder zeil enz. kijken of er geen etenresten e.d. achter blijven. 2. Als de fuchsia vroeger wel gebloeid heeft (dus geen plant die nooit bloeit, wat kan voorkomen) dan is het niet bloeien een gevolg van verkeerde behandeling. In de winter drooghouden, in het voorjaar uit de kluit schudden en opnieuw oppot ten in goede voedzame grond. Tevens flink terugsnijden, zodat weer nieuwe scheuten ontstaan. Na hergroei nogal veel water geven. Wekelijks bijmesten en zonodig wat intoppen. Verder op een lichte zonnige plaats zetten (in de zo mer liefst buiten. 3. De begonia wat aan de droge kant houden en gieten in het schoteltje of sierpot, dus niet op de pot grond. De plant bestuiven met het een of ander meeldauwdodend middel, dat herhalen. De bloemen kunnen hier niet tegen en u kunt dus beter de bloemen er af plukken. De plant wat terug snoeien, zodat er weer nieuwe groei ontstaat. Rechten van de mens Er wordt de laatste tijd veel geschreven over de Verenigde Naties, Handvest van de Verenigde Naties, Rechten van de mens enz. Uit al die artikelen wordt wel een en ander duidelijk van wat het allemaal inhoudt, maar men geraakt toch nooit volledig op de hoogte van de inhoud van het Handvest van de Verenigde Naties Kunt u mij veretellen, waar ik verdere inlichtingen kan krijgen Ik zou n.l. graag weten wat er nu allemaal in dat „Handvest" staat en wat de „rechten van de mens" zijn. Een beantwoording van die vraag in uw rubriek zou wel licht te veel ruimte in beslag nemen, zodat ik reeds zeer tevreden zou zijn met een adres, als er tenminste iets als lectuur over is. Wel zou ik tevens graag weten of met de rechten van de mens in verband met de Ver. Naties bedoeld worden de „Verklaring van de rechten van de mens en de burger, welke op 26 augustus 1789 werden opgesteld door de Fransen? U zoudt inlichtingen kunnen inwinnen bij de redactie van Wordende Wereld, het maandblad voor de Ver. Naties. Adres: Molenstraat 15a, Den Haag (tel. 070-335950). De Algemene Verklaring van de rechten van de mens werd in 1948 opgesteld. Koninklijke Militaire Kapel Bestaat de Koninklijke Militaire Kapel nog, en zo ja, hoe luidt het adres? Verder zou ik graag de adressen hebben en de na men der dirigenten van: de „Lucht- maehtkapel" en de „Marinierskapel". Koninklijke Militaire Kapel, dirigent R. van Yperen, Lohengrinstraat 39, Den Haag. Luchtmachtkapel, dirigent H. W. F. van Diepenbeek, Nijmeegse baan 108, Groesbeek. Marinierskapel, dirigent ka pitein Laro, Westplein 12, Rotterdam. Bromfietsen Werd de belasting verplicht gesteld toen de eerste brom fietsen op de weg kwamen? Wanneer zijn de eerste Solexen op kde weg ver schenen Toen de eerste bromfietsen op de weg kwamen, werden verplicht gesteld rijbe wijs, nummerplaat en wegenbelasting. De belasting bedroeg ongeveer 2,50. Reeds voor de oorlog (plm. 1936) was de zogenaamde hakkepuf bekend, een fiets met een aangebouwd motortje. Na de oorlog kwam er een fabrikant met een nieuw voertuig op de proppen. Dit was een rijwiel met hulpmotor die louter als doel had het trappen te vervangen. De snelheid bleef dan ook ongeveer de zelfde als die van een fiets: 20, hooguit 30 km per uur. Het eerste fabrikaat (Solex) kwam in 1949 op de markt. In Frankrijk kwam de eerste Solex in 1947 Daarna volgden al spoedig andere, eerst met aandrijfrol op de voorband en later met lager geplaatste motor en ketting aandrijving. Omdat de wetbepalingen belemmerend werkten op de afzet, wer den resp. het verplichte rijbewijs, num merplaat en nummerbewijs en wegen belasting afgeschaft. Het aantal groeide toen snel naar de 1 miljoen en de bena ming bromfiets werd gemeengoed. Om dat het ontbreken van een kenteken toch bezwaren had, heeft bij de invoering van de verplichte verzekering tegen w.a. toch gelijk een nummering (volgens maatschappij) ingevoerd. De schuldige aan een aanrijding of ander ongeluk, van een verkeersovertreding, is dan be ter op te sporen. Ruilbeurs Kunt u mij helpen aan een adres van een ruilbeurs voor kinder kleding in Den Haag? Het adres van een ruilbeurs voor kin derkleding luidt: Rijswijkseplein 32a, Den Haag. De winkel wordt geëxploi teerd door mevrouw v. d. Ruit en heet „Americain". Adres Kunt u mij het adres geven van de Amerikaan Paul Gethy? U kunt de Amerikaan Jean Paul Getty (niet P. Gethy zoals u schrift)* bereiken op het adres: 4201 Wilshire Boulevard, Los Angelos 5, California, U.S.A. Ballpointvlekken Kunt u mij ver tellen hoe ik ballpointvlekken van een vleespop kan verwijderen? Ik heb het reeds geprobeerd met Biotex en alcohol 70 doch zonder resultaat. Ballpointinkt is te verwijderen met alcohol of blanke spiritus. Het vliegt er echter niet bepaald vanaf, dus moet u veel geduld hebben. Gaat het beslist niet, neemt u dan een watje met aceton. Kerkdienst. Op zondag 6 februari j.l. is vanuit de Ned. Herv. kerk te Wilp door toedoen van het Ikor een kerk dienst op de TV uitgezonden in verband met de uitzending van een Deventers echtpaar naar het buitenland. De dienst werd geleid door de Deventer predikant Ds. Rijks. Waarom werd deze dienst vanuit de kerk te Wilp (Gld.) uitgezon den en waarom niet vanuit één der ker ken c.q. wijkgebouwen te Deventer, om dat deze dienst zuiver en alleen betrek king had op Deventer? De kerkdienst te Wilp vond plaats uit praktische overwegingen. Aanvan kelijk zou de dienst gehouden worden in de grote kerk te Deventer. De N. T.S. had echter niet voldoende materi aal voorhanden om de kerk te verlich ten teneinde de uitzending mogelijk te maken. Ook de verwarming leverde de nodige problemen op in dit koude jaar getijde, weshalve men besloot naar een kerk in de omgeving van Deventer om te zien die aan de eisen voldeed. Men koos derhalve de kerk in Wilp. Salaris van de president. Hoe is het salaris van de president van Ame rika geregeld? Het salaris van de Amerikaanse pre sident is als volgt geregeld: per jaar ontvangt hij een salaris van lOtfTOOO. Volgens normaal tarief belastbaar voor de belastingen. Een kostenvergoeding van 50.000 per jaar. Eveneens nor maal belastbaar voor de belastingen. Een vergoeding van 40.000 per jaar voor officiële reizen en representatie. Niet belastbaar voor belastingen. Het bruto totaal is derhalve 190.000 per jaar voor de meest verantwoordelijke funktie ter wereld. WEMELDINGE Van 29 mei4 juni 1966 Vrijdag 3 juni: Volle Maan HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 11.15 11.40 4.37 5.15 Maandag 12.23 5.54 6.28 Dinsdag 0.50 1.26 6.54 7.14 Woensdag 1.48 2.20 7.44 8.02 Donderdag 2.39 3.09 8.24 8.41 Vrijdag 3.26 3.56 8.59 9.20 Zaterdag 4.14 4.41 9.43 10.03

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1966 | | pagina 1