NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
oveRöenkinq
Strenger optreden
I
LAND- EN TUINBOUW
32STE JAARGANG
No. 52
27 MEI 1966
J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE'
Verschijnt des vrijdags
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425
'HlLLEQCN
Tqnden blank» Adem fris I
Onbetwist de beste tandpasta
REDACTEUR:
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,60 per kwartaal
Franco per post 3,20 per halfjaar
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
ADMINISTRATIE
Advertentieprijs 1-25 mm 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
God is ons een Toevlucht.
Psalm 46 2a.
Gij kunt in grote nood zeggen: God is
ons een Toevlucht!, omdat de Here eerst
gezegd heeft: Ik ben voor u een God
met open armen.
Aan de betuiging: God is ons een Toe
vlucht! gaat een wonder vooraf, 't won
der van Immanuël, van de „God met
ons". Alleen omdat God Zijn Vader
armen wijd opengedaan en gezegd heeft:
Kom maar, het kan en het mag!, daar
om kan Israel de wereld davert van
onheil zeggen: Hij is onze Toevlucht!
en zich in die Vaderarmen laten vallen.
Als God Zich niet eerst als een Toe
vlucht voor de mens plaatst, is de mens
op de vlucht voor God. Niet naar Hem
toe, maar van Hem weg. Zonder meer,
van zichzelf moeten zondaren, ook in de
grootste nood, zover mogelijk van God
vandaan willen. De zondige mens is in
één grote angst voor God en dus op
vlucht voor Hem. Denk maar aan Adam
en Eva vóórdat God van genade sprak.
Zij dachten (en dat is gezien vanuit de
schuldige mens volkomen terecht)Als
God ons krijgt en de hand op ons legt,
zijn we verloren. En dus zover mogelijk
van God vandaan!
Maar dit is het wonder: dat God als
de Genadige op die zich voor Hem ver
bergende en vluchtende mens afkomt en
tot de zondaar zegt: Vlucht maar naar
Mij toe, hier sta Ik met geopende ar
men.
Omdat Jezus Christus Gods Toevlucht
voor zondaars is, Die tot ons zegt: Komt
herwaarts tot Mij allen, die vermoeid en
beladen zijt en Ik zal u rust geven!,
daarom kunt gij in alle levensnood zeg
gen: God is ons een Toevlucht.
Als gij 't niet meer weet hoe het moet
en waar ge u bergen zult omdat het
overal donker is en onveilig, zodat ge
in uw angst zegt: Heer, waar dan heen?
hoor Hem dan zeggen: Tot Mij alleen,
Ik zal u niet verstoten, Mijn eigen Zoon
heeft tot Mijn troon de weg u weer
ontsloten.
En zeg dan terwijl gij daadwerkelijk
tot Hem vlucht en bij Hem wegschuilt
tegen het gevaar: God is ons een Toe
vlucht! (Uit een Dagboek)
VOORNAME MODELLEN
Kapelle - Tel. (01102) 223
DE ZORG VOOR HET GRASLAND
Vrijwel iedere boer is gewend, na
afweiden of maaien van een perceel,
weer stikstof te strooien. Voor de mest
stoffen kali en fosfaat geldt dit niet.
Meestal worden deze in het voorjaar,
door een gif ineens, voor het hele jaar
verstrekt.
Meestal, behalve in het jaar 1965.
Door de nattigheid is de basisbemesting
danig in het nauw gekomen. Volgens
het voorgenomen plan kon niet worden
gewerkt. De eerste snede is hierdoor
veelal minder goed gegroeid, een ver
lies dat we moeten nemen.
Het is nu tijd het achterstallige werk
in te halen. Strooi na een beweiding,
of na een hooi- of kuilsnede de hoeveel
heid fosfaat en kali, die het perceel in
het voorjaar al nodig had. Het meest
geschikt hiervoor zijn Superfosfaat en
Kalizout 40 Ook mengstoffen komen
in aanmerking, mits men goed let op
een voldoende gehalte erin aan P en K.
Met die natte winter achter de rug,
is de zorg voor een voldoende basisbe
mesting nodiger dan ooit. Deze zorg
kan ook nu nog de basis leggen voor
een volle silo en een goed gevulde hooi
berg!
ZEEUWSE POLITIE-INSPECTEUR PLEIT VOOR
TEGEN GEVAARLIJKE VERKEERSDEELNEMERS
Het verkeer op de weg heeft lang
zamerhand veel weg van een fabrieks
hal vol potentiële gevaren. Jaarlijks vin
den in ons land meer dan 2.000 mensen
de dood door het verkeer, bedraagt het
aantal gewonden circa 50.000 en wordt
de materiële schade op 500 miljoen gul
den geschat.
De bestraffing van verkeersdelicten
kan de toets der kritiek niet doorstaan.
Bijna 95 van alle verkeersdelicten
wordt afgedaan met een geldboete. De
ze geldboeten voldoen geenszins aan het
criterium dat voor de doelstelling van
de straf geldt: gevaarlijke verkeersdeel
nemers weer geschikt maken voor de
samenleving.
De heer D. van Ooyen, inspecteur
korpschef van de gemeentepolitie te
Terneuzen, schreef in het Algemeen Po
litieblad enkele beschouwingen over dit
vraagstuk, waarin hij o.a. suggesties
doet om de straffen een meer opvoeden
de waarde te geven. Voorts pleit hij
voor ruimere toepassing van art. 18 der
Wegenverkeerswet, waardoor het mo
gelijk zal zijn ongeschikte bestuurders
van de weg te weren.
Grote keuze van straffen.
„A man drives as he lives" (een mens
rijdt, zoals hij leeft) luidt het welhaast
gevleugelde woord van de Amerikaanse
verkeerspsycholoog Mac Farland. Maar
velen hebben de indruk dat dit woord
niet helemaal juist is, want veel weg
gebruikers rijden niet zoals zij leven,
maar zoals zij zouden willen leven en
dat is veel erger!
In het normale leven in het maat
schappelijk verkeer zijn er bepaalde
remmen, die hen binnen het gareel hou
den, maar in hun auto vallen die dik
wijls weg en rijden ze zoals ze ook zou
den willen leven.
Er zijn criminologen, die vinden dat
wangedrag in het verkeer gelijk staat
met doodgewoon crimineel gedrag. In
de regel zijn verkeersongevallen niet te
wijten aan technische onvolkomenheden
van het voertuig, aan de gladheid van
de weg e.d., kortom aan omstandighe
den, die buiten controle van de bestuur
der liggen. Vaak is wangedrag de pu
re oorzaak. Met name wat betreft die
vormen van wangedrag, waarbij een in
tolerabele achteloosheid voor het men
selijk leven tot uiting komt.
Brokkenmakers.
Ook op de weg geldt dat een groot
aantal ongelukken niet behoeft te ge
beuren. De schatting van het aantal
ongevallen, waarbij menselijk falen, de
zogenaamde „human factor" het hoofd
moment is, liggen in de buurt van 80
Men behoeft natuurlijk niet al die men
sen als criminele gevallen te bestem
pelen.
Een berucht© groep is die van de
brokkenmakers, mensen die psycholo
gisch eigenlijk ongeschikt zijn om te
rijden. Ook ziekte en leeftijd zijn vaak
belangrijke factoren. Er is een tendens
om de ziekte als factor tot ongeschikt
heid tot rijden te onderschatten. Weten
schappelijke naspeuringen wijzen echter
anders uit. Een Duits onderzoek stelde
o.m. vast dat hij voorbeeld in Noordrijn-
land-Westfalen van de 6.000 onderzoch
te bestuurders 60 organisch ziek was.
Te Keulen bleek dat van de 2.500 on
derzochte verkeersdeelnemers 35 \/2
ongeschikt werd bevonden, terwijl in
Stutgart van de 750 onderzochten er
305 voorwaardelijk geschikt en 184 ge
heel ongeschikt waren om aan het ver
keer deel te nemen.
Vermoedelijk zou een onderzoek in
Nederland dezelfde uitkomsten laten
zien. Deze verontrustende feiten zijn
voor de heer D. van Ooyen, inspecteur
korpschef van de gemeentepolitie te
Terneuzen een aanleiding om in het Al
gemeen Politieblad de vraag op te wer
pen of in ons land artikel 18 der Wegen
verkeerswet niet meer zou moeten wor
den toegepast. Wat houdt dit artikel in
Artikel 18.
Artikel 18 van de Wegenverkeerswet,
dat in 1935 in de wet werd opgenomen,
opent de mogelijkheid om personen met
een geldig rijbewijs te verplichten zich
aan een onderzoek naar hun geschikt
heid tot of bekwaamheid in het bestu
ren van een motorrijtuig te onderwer
pen. Het heeft de bedoeling om gevaar
lijke rijbewijsbezitters uit het verkeer
te weren. Het betreft hier geen straf
rechterlijke, maar een administratief-
rechterlijke maatregel. Volgens art. 115
van het Wegenverkeersreglement mo
gen hoofdcommissarissen, commissaris
sen, hoofdinspecteurs en adjudanten van
gemeentepolitie een vordering op grond
van art. 18 instellen.
De Zeeuwse politie-inspecteur betreurt
het dat dit artikel tot voor kort een
dode letter in de wet was. Als het ar
tikel werd toegepast, geschiedde zulks
hoofdzakelijk tegen oudere rijbewijs
bezitters (indien zij bijvoorbeeld hun
auto niet konden keren).
De laatste jaren is er bij de politie
meer belangstelling voor art. 18 ont
staan. Helaas wordt dit artikel zeer
verschillend toegepast. Zo zijn er po
litiechefs die na het tweede proces
verbaal reeds een vordering op vermoe
delijke ongeschiktheid instellen. In an
dere korpsen doet men dit na het derde
proces-verbaal, elders doet men het zelfs
helemaal niet. Volgens de heer Van
Ooyen ontstaat hierdoor een zeer onge
lijke rechtstoepassing. In stad A krijgt
men een vordering na twee overtredin
gen, in stad B kan men bij legio aan
rijdingen betrokken raken zonder ooit
een vordering te ontvangen. Een zeer
ongewenste situatie! 1 "en uniform sy
steem zou aanbeveling verdienen.
Ontheffing.
Temeuzen's korpschef pleit tenslotte
voor een beter bestraffingsbeleid. Dit is
volgens hem alleen mogelijk als de ver
oordelingen ter zake verkeersgevaarlij-
ke delicten worden geregistreerd. Dat
gebeurt in Nederland onvoldoende, n.l.
alleen boeten van 40,of meer, als
ook o.a. overschrijding van de maxi
mumsnelheid. Iemand, die bijvoorbeeld
geen voorrang verleent en een boete
van 35,krijgt, wordt niet in de do
cumentatie opgenomen. Hij kan rustig
doorgaan met zijn verkeersgevaarlijk
gedrag zonder kans te lopen te worden
geregistreerd.
Inspecteur Van Ooyen meent dat met
geldboeten weinig wordt bereikt. De
rechter zou moeten kiezen uit straffen
en/of maatregelen, die het best bij de
persoon van de dader passen. Naast
handhaving van de bestaande straffen
pleit deze politiefunctionaris voor en
kele nieuwe straffen. Hij denkt aan het
(verplicht) volgen van een verkeers-
cursus of een mentaliteitscursus. Deze
straf zou o.m. tegemoetkomen aan het
euvel, dat vele werkgevers wel de boe
ten betalen voor het bij hun in dienst
zijnde personeel.
Voorts zou het mogelijk moeten zijn
iemand van de rijbevoegdheid te ont
heffen. Bij rijbewijsbezitters kunnen zich
in de loop van de tijd ziekelijke storin-,
gen in de geestvermogens voordoen, zo
danig, dat zij bij herhaling verkeers
ongevallen veroorzaken.
In vele landen moeten rijbewijsbezit
ters, die in een psychiatrische inrich
ting hebben vertoefd, opnieuw worden
onderzocht. In Nederland is dit niet het
geval.
Daarom zouden volgens de heer Van
Ooyen gevaarlijke verkeersdeelnemers
door de rechter verplicht moeten kun
nen worden tot het ondergaan van een
medisch-psychologisch onderzoek.
Mr. M. VAN OUDWIJCK
(Nadruk verboden)
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bysluiting van een postzegel van 20 cent voor doorzending van uw brief
Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Vliegen/Fuchsia/Meeldauw In het
voorjaar en vooral in de zomer heb ik
erg veel last van grote vliegen. Ze zit
ten aan de binnenkant van het zolder
raam. Het staat op het westen. Wat
kan ik doen?
Mijn fuchsia wil niet bloeien wat ook vo
rig jaar het geval was. De plant groeit
flink in de lengte en er komen veel
nieuwe scheuten aan. Hoe komt dat?
Er zit meeldauw in mijn begonia. Wat
is hiertegen te doen?
1. De vliegen doden met de daarvoor
geëigende spuit- of rookmiddelen. Voor
al in het najaar dit serieus doen, daar
deze eitjes leggen op allerlei plaatsen.
Hieruit komen de maden die in het voor
jaar weer de eerste vliegen geven. Na-
jaarsschoonmaak in alle hoeken en
kieren, onder zeil enz. kijken of er geen
etenresten e.d. achter blijven. 2. Als de
fuchsia vroeger wel gebloeid heeft (dus
geen plant die nooit bloeit, wat kan
voorkomen) dan is het niet bloeien een
gevolg van verkeerde behandeling. In
de winter drooghouden, in het voorjaar
uit de kluit schudden en opnieuw oppot
ten in goede voedzame grond. Tevens
flink terugsnijden, zodat weer nieuwe
scheuten ontstaan. Na hergroei nogal
veel water geven. Wekelijks bijmesten
en zonodig wat intoppen. Verder op een
lichte zonnige plaats zetten (in de zo
mer liefst buiten. 3. De begonia wat aan
de droge kant houden en gieten in het
schoteltje of sierpot, dus niet op de pot
grond. De plant bestuiven met het een
of ander meeldauwdodend middel, dat
herhalen. De bloemen kunnen hier niet
tegen en u kunt dus beter de bloemen
er af plukken. De plant wat terug
snoeien, zodat er weer nieuwe groei
ontstaat.
Rechten van de mens Er wordt
de laatste tijd veel geschreven over de
Verenigde Naties, Handvest van de
Verenigde Naties, Rechten van de mens
enz. Uit al die artikelen wordt wel een
en ander duidelijk van wat het allemaal
inhoudt, maar men geraakt toch nooit
volledig op de hoogte van de inhoud van
het Handvest van de Verenigde Naties
Kunt u mij veretellen, waar ik verdere
inlichtingen kan krijgen Ik zou n.l.
graag weten wat er nu allemaal in dat
„Handvest" staat en wat de „rechten
van de mens" zijn. Een beantwoording
van die vraag in uw rubriek zou wel
licht te veel ruimte in beslag nemen,
zodat ik reeds zeer tevreden zou zijn
met een adres, als er tenminste iets als
lectuur over is. Wel zou ik tevens graag
weten of met de rechten van de mens
in verband met de Ver. Naties bedoeld
worden de „Verklaring van de rechten
van de mens en de burger, welke op 26
augustus 1789 werden opgesteld door
de Fransen?
U zoudt inlichtingen kunnen inwinnen
bij de redactie van Wordende Wereld,
het maandblad voor de Ver. Naties.
Adres: Molenstraat 15a, Den Haag (tel.
070-335950). De Algemene Verklaring
van de rechten van de mens werd in
1948 opgesteld.
Koninklijke Militaire Kapel Bestaat
de Koninklijke Militaire Kapel nog, en
zo ja, hoe luidt het adres? Verder zou
ik graag de adressen hebben en de na
men der dirigenten van: de „Lucht-
maehtkapel" en de „Marinierskapel".
Koninklijke Militaire Kapel, dirigent
R. van Yperen, Lohengrinstraat 39, Den
Haag. Luchtmachtkapel, dirigent H. W.
F. van Diepenbeek, Nijmeegse baan 108,
Groesbeek. Marinierskapel, dirigent ka
pitein Laro, Westplein 12, Rotterdam.
Bromfietsen Werd de belasting
verplicht gesteld toen de eerste brom
fietsen op de weg kwamen? Wanneer
zijn de eerste Solexen op kde weg ver
schenen
Toen de eerste bromfietsen op de weg
kwamen, werden verplicht gesteld rijbe
wijs, nummerplaat en wegenbelasting.
De belasting bedroeg ongeveer 2,50.
Reeds voor de oorlog (plm. 1936) was
de zogenaamde hakkepuf bekend, een
fiets met een aangebouwd motortje. Na
de oorlog kwam er een fabrikant met
een nieuw voertuig op de proppen. Dit
was een rijwiel met hulpmotor die louter
als doel had het trappen te vervangen.
De snelheid bleef dan ook ongeveer de
zelfde als die van een fiets: 20, hooguit
30 km per uur. Het eerste fabrikaat
(Solex) kwam in 1949 op de markt. In
Frankrijk kwam de eerste Solex in 1947
Daarna volgden al spoedig andere, eerst
met aandrijfrol op de voorband en later
met lager geplaatste motor en ketting
aandrijving. Omdat de wetbepalingen
belemmerend werkten op de afzet, wer
den resp. het verplichte rijbewijs, num
merplaat en nummerbewijs en wegen
belasting afgeschaft. Het aantal groeide
toen snel naar de 1 miljoen en de bena
ming bromfiets werd gemeengoed. Om
dat het ontbreken van een kenteken
toch bezwaren had, heeft bij de invoering
van de verplichte verzekering tegen w.a.
toch gelijk een nummering (volgens
maatschappij) ingevoerd. De schuldige
aan een aanrijding of ander ongeluk,
van een verkeersovertreding, is dan be
ter op te sporen.
Ruilbeurs Kunt u mij helpen aan
een adres van een ruilbeurs voor kinder
kleding in Den Haag?
Het adres van een ruilbeurs voor kin
derkleding luidt: Rijswijkseplein 32a,
Den Haag. De winkel wordt geëxploi
teerd door mevrouw v. d. Ruit en heet
„Americain".
Adres Kunt u mij het adres geven
van de Amerikaan Paul Gethy?
U kunt de Amerikaan Jean Paul
Getty (niet P. Gethy zoals u schrift)*
bereiken op het adres: 4201 Wilshire
Boulevard, Los Angelos 5, California,
U.S.A.
Ballpointvlekken Kunt u mij ver
tellen hoe ik ballpointvlekken van een
vleespop kan verwijderen? Ik heb het
reeds geprobeerd met Biotex en alcohol
70 doch zonder resultaat.
Ballpointinkt is te verwijderen met
alcohol of blanke spiritus. Het vliegt er
echter niet bepaald vanaf, dus moet
u veel geduld hebben. Gaat het beslist
niet, neemt u dan een watje met aceton.
Kerkdienst. Op zondag 6 februari
j.l. is vanuit de Ned. Herv. kerk te Wilp
door toedoen van het Ikor een kerk
dienst op de TV uitgezonden in verband
met de uitzending van een Deventers
echtpaar naar het buitenland. De dienst
werd geleid door de Deventer predikant
Ds. Rijks. Waarom werd deze dienst
vanuit de kerk te Wilp (Gld.) uitgezon
den en waarom niet vanuit één der ker
ken c.q. wijkgebouwen te Deventer, om
dat deze dienst zuiver en alleen betrek
king had op Deventer?
De kerkdienst te Wilp vond plaats
uit praktische overwegingen. Aanvan
kelijk zou de dienst gehouden worden
in de grote kerk te Deventer. De N.
T.S. had echter niet voldoende materi
aal voorhanden om de kerk te verlich
ten teneinde de uitzending mogelijk te
maken. Ook de verwarming leverde de
nodige problemen op in dit koude jaar
getijde, weshalve men besloot naar een
kerk in de omgeving van Deventer om
te zien die aan de eisen voldeed. Men
koos derhalve de kerk in Wilp.
Salaris van de president. Hoe is
het salaris van de president van Ame
rika geregeld?
Het salaris van de Amerikaanse pre
sident is als volgt geregeld: per jaar
ontvangt hij een salaris van lOtfTOOO.
Volgens normaal tarief belastbaar voor
de belastingen. Een kostenvergoeding
van 50.000 per jaar. Eveneens nor
maal belastbaar voor de belastingen.
Een vergoeding van 40.000 per jaar
voor officiële reizen en representatie.
Niet belastbaar voor belastingen. Het
bruto totaal is derhalve 190.000 per
jaar voor de meest verantwoordelijke
funktie ter wereld.
WEMELDINGE
Van 29 mei4 juni 1966
Vrijdag 3 juni: Volle Maan
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
11.15
11.40
4.37
5.15
Maandag
12.23
5.54
6.28
Dinsdag
0.50
1.26
6.54
7.14
Woensdag
1.48
2.20
7.44
8.02
Donderdag
2.39
3.09
8.24
8.41
Vrijdag
3.26
3.56
8.59
9.20
Zaterdag
4.14
4.41
9.43
10.03