55' NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND oveRöenkmq Diaconessen 32STE JAARGANG No. 48 29 APRIL 1966 J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE' Verschijnt des vrijdags DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN Land- en Tuinbouw KINDER MONTUREN PLAATSELIJK NIEUWS YERSEKE REDACTEUR: ROUAANSE KAAI 21 - TE LEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,60 per kwartaal Franco per post 3,20 per halfjaar ADMINISTRATIE MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28435 Advertentieprijs 1-25 mm 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur Die in de hemel woont, zal lachen. Psalm 2 4a. Heel de wereld is er op uit, zich los te rukken van God. Er is één geweldige opstand der aardbewoners in gemeen schappelijke bond, de machtigen en heer sers vooraan, om zich voorgoed van God en Zijn Christus te ontdoen en Zijn Rijk op aarde te vernietigen. Is het niet vreselijk, dat we dat op aarde thans zien gebeuren? Dat over heel de wereld de ontkerstening door gaat, de saecularisatie ontzaggelijke af metingen aanneemt, al minder door volken en overheden met God en Zijn gebod gerekend wordt Dat er allerwege is dat roepen om eigen heer en meester te zijn, dat ontkennen van alle godde lijk gezag? Dat zij, die zich op allerlei wijzen verzetten tegen God en Zijn Woord, ook trachten de kerk van Chris tus als een quantité négligable opzij te zetten Is het alles niet om er bij te staan huilen? Wij doen alles om door Evan gelisatie en Zending de wereld aan de Here en Zijn Woord te verbinden, de kerk te doen groeien, en de wereld rukt zich almeer los van God en heeft een schouderophalen over voor Christus' kerk. God kan er nog om lachen. Als de volken los van God willen zijn en Zijn Rijk ontkennen, is Gods ant woord daarop allereerst een souvereine, majesteitelijke lach. De hoge God lacht over al dat dwaas gedoe van hen, die menen, dat ze ooit los van Hem kunnen komen en het Rijk van Zijn Christus kunnen wegzetten. Het zal ze niet ge lukken! Altijd weer zal God in Zijn op perhoogheid vóór hen staan en him op 't onvei'wachts tonen, dat in Christus' hand alle macht ligt. En daarom komt de lachende God in Zijn lankmoedigheid hen nog opwekken: Huldig Mijn Chris tus, eer het te laat is. Denk ook maar geen ogenblik, dat het ooit lukken zal, dat de mensheid God de wereld uitzet en Zijn werk vernietigt of Zijn volk uitdelgt. Lach er toch ook eens om, om al dat belachelijke gedoe van die opstand tegen God, om dat kort zichtig menselijk gepoog en dat hope loos aards gepoch. Zulk heilig lachen maakt vrij van angst. En als ge na dat bevrijdende lachen in de zekerheid staat, dat het Rijk van Christus vast blijft staan en de Satan en de wereld het nooit winnen, ga dan uit tot die verwaten mens en zeg met het Woord des Heren: Wees verstandig, laat u waarschuwen, ken uw grenzen, onderwerp u vrijwillig aan Christus, eer Hij u als Rechter komt richten. (Uit een Dagboek) ONKRUIDBESTRIJDING OP ZAND- EN GRINDPADEN Het is een lastig en moeilijk werk om door middel van een schoffel en vaak met de hand het onkruid van de ver harde wegen en de met grind bedekte paden rondom het huis te verwijderen. Gelukkig is dit thans, dank zij de nieuwe chemische vindingen, niet meer nodig en men is nu voorgoed van een zwaar en tijdrovend werk verlost. Het is zelfs zo gemakkelijk geworden, dat paden door slechts één behandeling met het strooimiddel Gesatop Granulaat het gehele jaar vrij zijn van onkruid. De toepassing is wel heel eenvoudig, omdat dit middel tegenwoordig tevens verkrijgbaar is in een strooikoker, en de korrels over de paden kunnen worden uitgestrooid. Er komt geen rugspuit of gieter aan te pas. De korrels moeten zo gelijkmatig mo gelijk over de te behandelen paden ge strooid worden, bij tegelpaden de korrels zorgvuldig tussen de voegen vegen. Belangrijk is vooral, dat de toepas sing dient te geschieden op een vochtige grond of in een periode van lichte re gen. Bij langdurige droogte de grond voor het strooien flink met water bevochti gen. Mogelijk aanwezige grote pollen on kruid of grote distelplanten e.d. van te voren verwijderen. Is men in het bezit van een Pesco 1815 spuitbus tegen onkruid in 't gazon, dan kunnen hier mede ook deze worden opgeruimd. Bij alle toepassingen dient mén er voor te zorgen, dat de korrels niet op het gazon of tussen de borderplanten te recht komen, dit veroorzaakt schade. JEUGDIG EN STERK Kapelle - Tel. (01102) 223 12 MEI: DAG VAN DE VERPLEGING DIT JAAR 'N BESCHOUWING OVER: HET WONDER VAN KAISERSVVERTH Diaconessen zijn er geweest van de vroegste perioden der christelijke be schaving af. De apostel Paulus besluit zijn brief aan de christengemeenschap te Rome met het overbrengen van groe ten aan geloofsgenoten, bij wie hij zijn medewerkster Febe van Kenchrea aan beveelt, die de brief persoonlijk naar Rome meeneemt. Deze Febe, een vrouw van voorname afkomst, is volgens Pau lus: „dienares der gemeente". Men kan haar de allereerste diacones noemen; van het Griekse woord „diakonein" dienen) zijn de benamingen diaken en diacones afgeleid. Ongetwijfeld heeft Febe van Kenchrea bij haar bezoek aan Rome daar ook de grondslag gelegd voor de ziekenverple ging op basis van de christelijke leer. Gedurende de eerste eeuwen van het be staan der christelijke kerk heeft men „diakonen" gehad in Klein-Azië, Spanje, Frankrijk, Italië, maar ook ver naar het noorden, zoals in Ierland. Onder die „dienaren" hadden de mannen en de vrouwen gelijke plichten, zoals predi ken, mensen helpen die in moeilijkheden verkeerden, katechiseren, dopen, zieken verzorgen, gevangenen bezoeken. Het eerste ziekenhuiswerk. De ziekenverzorging bestond eensdeels uit wat wij tegenwoordig wijkverpleging zouden noemen, anderdeels kwam ze overeen met ziekenhuiswerkzowel gees telijken als welgestelde burgers en ede len hadden hun huizen opengesteld om zwakken, pelgrims, ongelukkigen en ver volgden te herbergen, dit vormt de oor sprong van de eerste gast- of zieken huizen. Bij de diaconessen werden oor spronkelijk zowel gehuwden als onge- huwden tqegelaten, later ging men ge trouwde vrouwen van het werk uitslui ten. De diaconessen werden door de bis schop tot hun ambt gewijd. Omstreeks het jaar 400 werden deze helpsters hooglijk gewaardeerd, vooral in zuid-oost-Europa. Men noemde hen daar „de vreugde der Kerk". Een op de voorgrond tredende persoonlijkheid was in die tijd de zeer begaafde, edele Olympia, die in Constantinopel een bloeiende diaconessengroep onder haar leiding had. Die groep bestond uit on geveer veertig vrouwen, die op eenvou dige wijze leefden, met gemeenschappe lijke gebruikmaking van hun (beschei den) stoffelijk bezit. Olympia wendde al haar rijkdom, natuurlijke tact en haar karaktervastheid aan voor de ontwik keling van het filantropische werk en het ziekenhuiswezen. Na dit hoogtepunt in de diaconessen- arbeid werd de vrouw meer en meer teruggedrongen uit kerkelijke en soci ale bemoeiingen. Wilde zij nog zieken en armen verzorgen, dan kon zij dat ge durende de middeleeuwen en ook nog ver in de nieuwe tijd vrijwel uitsluitend doen binnen het verband van een kloos ter-orde, waar geen sprake meer was van de democratische vrijheid der vroegste kerkgemeenschap. Failliete fluvveelfabriek. De grote opleving van de verpleeg- stersarbeid, die wij thans kennen in de vorm van de werkzaamheden der dia- conessenhuizen, die in Nederland en verscheidene andere landen bestaan, da teert van de negentiende eeuw. De Duitse predikant Fliedner was beroepen in het armelijke industrieplaatsje Kai- serswerth bij Düsseldorf. In het tuin huisje der pastorie namen hij en zijn echtgenote Friederike Münster liefdevol een aantal ontslagen vrouwelijke ge vangenen op. Later gingen zij over tot het stichten van een ziekenhuisje in de vervallen ruimten van een failliet gegane fluweel- fabriek. Hier was het dat zij er mee begonnen jonge vrouwen op te leiden tot verpleegster; de eerste leerling was de dochter van een medicus uit Ruhrort. De plechtige wijding der zusters be stond hieruit, dat de dominee zijn han den op hun hoofd legde en Gods zegen over hen afsmeekte. Nog gedurende het leven van Ds. Fliedner konden honderd moederhuizen voor diaconessen, naar het voorbeeld van Kaiserswerth, worden opgericht in Duitsland, in andere Euro pese landen en in Amerika. Met 9 kinderen: Veel lof hiervoor komt ook toe aan zijn vrouw Friedrike, moeder van niet minder dan negen kinderen, die haar huiselijke plichten wist te verenigen met de armenzorg in de gemeente en het be sturen der verpleegstersschool. Boven dien ondernam zij een reis naar een aan tal Duitse steden om er de reorganisa tie der ziekenhuizen waar vaak af grijselijke toestanden heersten ter hand te nemen. Zij stierf op 42-jarige leeftijd, na een leven overvol van moei lijke, maar met grote opgewektheid ver richte taken. Tweede echtgenote van de predikant werd Caroline Berthau, leerling van de Hamburgse filantrope en hervormster Amalie Sieveling. Ook Caroline is een voortreffelijke kracht voor de diacones- senopleiding geworden. Zij heeft even eens als moeder van een groot gezin toewijding en tijd kunnen vinden voor de uitgebreide werkzaamheden in ae gemeente en in het ziekenhuis. Na het overlijden van haar echtgenoot bleef zij nog gedurende twintig jaar aan het hoofd van de organisatie staan, waarbij zij werd gesteund door een van haar schoonzoons, die dokter was. Hun motto. Zowel de eerste als de tweede me vrouw Fliedner hebben zich doen ken nen als mensen met een betrouwbare, vriendelijke, rustige aard. Beiden leef den volgens het motto, dat Friederike heeft geplaatst voorin het door haar geschreven boekje over de opleiding der zusters. Dat motto luidt: „Niemand gebe die Seele preis om der Kunst Willen", het geen vertaald zou kunnen worden als: Geef de ziel nooit prijs ter wille van de techniek. Een wijze en verheven opvat ting, waardoor de verpleegsters in de moderne tijd zich zeer zeker nog dienen 'e laten leiden! „Zij schamen zich niet voor de ge ringste dienst en falen niet in het vol brengen van de grootste". Zó werd er geschreven over de christelijke helpsters en dienaressen, die in de eerste periode van onze jaartelling de grondslag leg den voor het verpleegstersberoep. Ook hun navolgsters verzorgen twintig eeu wen later de zieken op toegewijde en nederige wijze, waarbij zij vrijwillig af zien van salaris en van een vastgelegde rechtspositie. Dr. ALFREDA BRIEDE .(Nadruk verboden) kind, raconté par lui-même (Paris 1918)Cat. de la Collection Moreau off. 1'Etat Frangaise (Paris 1926); M .F. Hennus, J. B. Jongkind (Paletserie 1946). Reprodukties van het werk Van Jongkind kunt u vinden in kunsthan dels die een uitgebreide sortering re produkties hebben. Verzoekplaat je. Ik zou zo graag een verzoekplaatje laten draaien op Ra dio Veronica. Hoe luidt het adres van Radio Veronica en hoeveel tijd van te voren moet ik dit aanvragen? Het adres van Radio Veronica luidt: Zeedijk 27a, Hilversum. De tijd die ligt tussen het aanvragen en het draaien van het verzoekplaatje ligt bij de verschil lende programma's anders. Het best kunt u zelf eens naar die programma's luisteren. Het wordt er meestal wel bij gezegd. Akte. Wat is het verschil tussen en l.o.-akte en een m.o.-akte? Wanneer kan men als bevoegd leerkracht les ge ven aan de u.l.o.? Een l.o.-akte is een lagere akte, die de bevoegdheid geeft voor mulo-onder wijs. Een m.o.-akte is een middelbare akte, die voor verschillende vakken toe gang geeft op een middelbare school. Bij een m.o.-akte kan men geen vaste benoeming krijgen op een middelbare school. Men is bevoegd als leerkracht les te geven op een u.l.o. als men de oudere akte 72A heeft, of als men de nieuwe lagere akte 41B heeft, dit is volgens de onderwijswet. ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bijsluiting van een postzegel van 18 cent voor doorzending van uw brief Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelijk van dienst zyn en geven zo mogelyk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelykheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Haarwerken. Toen ik velleden jaar eens naar Zuid-Holland reisde, bekeek ik in Rotterdam op het station een eta lage over haarwerken. Deze etalage be staat niet meer. Kunt u mij helpen aan het adres van de firma die deze haar werken etaleerde? De firma die in de door u bedoelde etalages op het centraal station te Rot terdam haarwerken etaleerde is de fir ma Schutte N.V., Thorbeckestraat 97, Den Haag, tel. (070) 324160. Spatbord. Mijn zoon van 15 jaar voelt er wel voor om wielrenner te wor den en heeft van zijn vader een race fiets gekregen. Als hij maar vrij is gaat, hij een eindje „trainen" zoals hij dat noemt. Maar j.l. zaterdag werd hij aan gehouden door de politie. Die vroeg of hij wielrenner was, waar hij nee op zei omdat het zover nog niet is. Toen werd gezegd dat hij dan een spatbord op zijn fiets moest hebben en kreeg een bekeu ring. Moet men op een racefiets werke lijk een spatbord hebben? Hoeft iemand die wielrenner is dit niet te hebben en iemand die dat nog worden moet wel? Of een fietser op een racefiets, dus zonder spatborden, mag rijden, staat geheel ter beoordeling van de politie. Wij nemen aan dat slechts in het geval dat iemand daadwerkelijk aan de wie lersport deelneemt het ontbreken van spatborden geen moeilijkheden zal op leveren. Roestplekken op het behang. Wij zijn van een kolenhaard op een gas haard met thermostaat overgegaan. Na enige tijd stoken is de schoorsteen aan de buitenkant geheel vochtig en komen er grote roestvlekken op het behang. De ramen zijn geregeld nat en beslagen. Wat is hieraan te doen? Waarschijnlijk hebt u toen u de gas haard aanschafte, geen pijpen aan de binnenkant van uw schoorsteen laten plaatsen. Wij hebben namelijk al vaker vragen op dit gebied ontvangen en al tijd bleek dat de schoorsteen of niet ge voegd was of dat er geen gres- of eter- nietpijpen in de schoorsteen waren aan gebracht. Meestal had de verkoper dit niet noodzakelijk geacht. Een kubieke meter gas bevat namelijk 1 liter water en als de kachel in een lage stand brandt, slaan de vochtige verdampings- gassen neer op de binnenkant van de schoorsteen en dat dringt met het aan wezige roet door de stenen en veroor zaakt bruine vlekken op het behang. Ook de beslagen ramen vinden hun oor zaak in het verdampingsvocht. U kunt nu, als de schoorsteen niet al te veel is aangetast (hetgeen u moet laten be oordelen door een terzake kundige) kie zen uit twee mogelijkheden: 1. Twee gres- of eternietbuizen over elkaar heen zetten, b.v. een van 11 cm doorsnee en een van 15 cm doorsnee, daar de bin nenste buis meestal van elkaar springt door de afvoerhitte. 2. Een pijp en daar omheen de schoorsteen volgooien met cement, dat is het meest solide, maar eveneens het duurst. De eerste methode is echter afdoende. Levensbeschrijving Jongkind. Kunt u mij helpen aan de levensbeschrijving van de schilder Jongkind? Kunt u mij ook vertellen waar ik platen en repro dukties van hem kan vinden? Johan Barthold Jongkind werd gebo ren op 3 juni 1819 te Latrop (Overijs sel) en stierf op 9 februari 1891 te Cöte- St.-André (Frankrijk). Hij werkte in Den Haag als leerling van de Teken academie en van A. van Schelfhout. Na enige tentoonstellingen ontving hij van Willem II en later van de prins van Oranje een toelage om in Parijs in het atelier van Isabey zijn studie voort te zetten. Hij werkte daar eveneens bij Picot en Alexandre Dpuis. Na een ver blijf in Holland (1855) bleef hij zijn ver dere leven in Frankrijk wonen. De na- ieve en bovendien nog geesteszieke man ontmoette in 1860 Mme Fesser-Borrhée, Nederlandse van geboorte en zelf schil deres, die hem onder haar bescherming nam. De laatste jaren van zijn leven bracht Jongkind in volkomen terugge trokkenheid door. Vinden wij in zijn eerste werken nog romantische sporen van zijn leermeester Schelfhout, reeds na zijn eerste reis naar Frankrijk wor den zijn kleuren helderder en doorzich tiger. Met de groep die in Normandië het plein-air in de Franse schilderkunst heeft gebracht (Boudin, Sisley, Manet e.d.) moet hij als een van de belang rijkste figuren van het impressionisme worden beschouwd. Zijn invloed op de Franse kunst was groot. Literatuur over Jongkind: Et. Moreau-Nélaton, Jong- Ledenvergadering N.C.V.B. De afdeling Yerseke van de N.C.V.B. hield donderdagavond haar maandelijk se bijeenkomst onder leiding van de vice-presidente mej. B. van de Velde. Deze hield een meditatie naar aanlei ding van Matth. 28 20. Mevr. Jonkers- Tiemersma hield een causerie over het onderwerp: Een vrouw vaart mee op het schip van Europa. Vlot en duidelijk be schreef de spreekster 'twerk van de verschillende Europese instanties, zoals o.a. 't werk van de E.E.G., de Euratom, 't Europese hof van justitie, 't Europese parlement en de Europese Vrouwen Unie. Aan het eind van haar betoog wees de spreekster op de taak van de christenvrouw, n.l. wezenlijke belang stelling te hebben voor deze samenwer king, waarbij wij individueel, als groep en als natie betrokken zijn. Mevr. Jon kers eindigde met dankgebed. V.Z.O.S. was in Rilland. Ook onze plaatselijke gymnastiekver eniging V.Z.O.S. heeft afgelopen zater dag meegewerkt aan de Kring-zaaluit voering welke door de gymnastiekver eniging W.I.K. te Rilland onder aus piciën van de Zebra aldaar werd geor ganiseerd. Ongeveer 10 verenigingen namen hier aan deel. De damesafdeling van V.Z.O.S. bracht een ritmische knots oefening, terwijl Mia en Marianne van de Plasse en Hans Pikaar meewerkten in de Zebra trainingsploegen. Voor deze zomer heeft V.Z.O.S. weer een groot programma, daar er n.l. deel genomen wordt aan de Jeugddag te Oost- kapelle, aan de aspirantendag en de ver enigingswedstrijden te Zierikzee, terwijl men voorts in juni weer de jeugdvaar- digheidsproeven hoopt af te leggen, evenals de zwemproeven. Dan zijn er nog twee uitnodigingen binnen voor medewerking aan een sportweek en een manifestatie. We hopen t.z.t. op een en ander nog nader terug te komen in ons blad. WEMELDINGE Van 17 mei 1966 Woensdag 4 mei: Volle Maan HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 0.20 1.02 6.19 6.55 Maandag 1.25 1.55 7.27 7.49 Dinsdag 2.10 2.48 8.15 8.31 Woensdag 3.05 3.33 8.53 9.10 Donderdag 3.46 4.14 9.26 9.48 Vrydag 4.29 4.55 10.06 10.20 Zaterdag 5.12 5.38 10.43 11.01 Te Hansweert 35 minuten vroeger Te Yerseke 5 minuten later

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1966 | | pagina 1