55'
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
oveRöenkmq
Diaconessen
32STE JAARGANG
No. 48
29 APRIL 1966
J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE'
Verschijnt des vrijdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
Land- en Tuinbouw
KINDER
MONTUREN
PLAATSELIJK
NIEUWS
YERSEKE
REDACTEUR:
ROUAANSE KAAI 21 - TE LEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,60 per kwartaal
Franco per post 3,20 per halfjaar
ADMINISTRATIE
MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28435
Advertentieprijs 1-25 mm 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
Die in de hemel woont, zal
lachen. Psalm 2 4a.
Heel de wereld is er op uit, zich los te
rukken van God. Er is één geweldige
opstand der aardbewoners in gemeen
schappelijke bond, de machtigen en heer
sers vooraan, om zich voorgoed van God
en Zijn Christus te ontdoen en Zijn Rijk
op aarde te vernietigen.
Is het niet vreselijk, dat we dat op
aarde thans zien gebeuren? Dat over
heel de wereld de ontkerstening door
gaat, de saecularisatie ontzaggelijke af
metingen aanneemt, al minder door
volken en overheden met God en Zijn
gebod gerekend wordt Dat er allerwege
is dat roepen om eigen heer en meester
te zijn, dat ontkennen van alle godde
lijk gezag? Dat zij, die zich op allerlei
wijzen verzetten tegen God en Zijn
Woord, ook trachten de kerk van Chris
tus als een quantité négligable opzij te
zetten
Is het alles niet om er bij te staan
huilen? Wij doen alles om door Evan
gelisatie en Zending de wereld aan de
Here en Zijn Woord te verbinden, de
kerk te doen groeien, en de wereld rukt
zich almeer los van God en heeft een
schouderophalen over voor Christus'
kerk.
God kan er nog om lachen.
Als de volken los van God willen zijn
en Zijn Rijk ontkennen, is Gods ant
woord daarop allereerst een souvereine,
majesteitelijke lach. De hoge God lacht
over al dat dwaas gedoe van hen, die
menen, dat ze ooit los van Hem kunnen
komen en het Rijk van Zijn Christus
kunnen wegzetten. Het zal ze niet ge
lukken! Altijd weer zal God in Zijn op
perhoogheid vóór hen staan en him op
't onvei'wachts tonen, dat in Christus'
hand alle macht ligt. En daarom komt
de lachende God in Zijn lankmoedigheid
hen nog opwekken: Huldig Mijn Chris
tus, eer het te laat is.
Denk ook maar geen ogenblik, dat het
ooit lukken zal, dat de mensheid God
de wereld uitzet en Zijn werk vernietigt
of Zijn volk uitdelgt. Lach er toch ook
eens om, om al dat belachelijke gedoe
van die opstand tegen God, om dat kort
zichtig menselijk gepoog en dat hope
loos aards gepoch. Zulk heilig lachen
maakt vrij van angst. En als ge na dat
bevrijdende lachen in de zekerheid staat,
dat het Rijk van Christus vast blijft
staan en de Satan en de wereld het nooit
winnen, ga dan uit tot die verwaten
mens en zeg met het Woord des Heren:
Wees verstandig, laat u waarschuwen,
ken uw grenzen, onderwerp u vrijwillig
aan Christus, eer Hij u als Rechter komt
richten. (Uit een Dagboek)
ONKRUIDBESTRIJDING
OP ZAND- EN GRINDPADEN
Het is een lastig en moeilijk werk om
door middel van een schoffel en vaak
met de hand het onkruid van de ver
harde wegen en de met grind bedekte
paden rondom het huis te verwijderen.
Gelukkig is dit thans, dank zij de
nieuwe chemische vindingen, niet meer
nodig en men is nu voorgoed van een
zwaar en tijdrovend werk verlost.
Het is zelfs zo gemakkelijk geworden,
dat paden door slechts één behandeling
met het strooimiddel Gesatop Granulaat
het gehele jaar vrij zijn van onkruid.
De toepassing is wel heel eenvoudig,
omdat dit middel tegenwoordig tevens
verkrijgbaar is in een strooikoker, en de
korrels over de paden kunnen worden
uitgestrooid.
Er komt geen rugspuit of gieter aan
te pas.
De korrels moeten zo gelijkmatig mo
gelijk over de te behandelen paden ge
strooid worden, bij tegelpaden de korrels
zorgvuldig tussen de voegen vegen.
Belangrijk is vooral, dat de toepas
sing dient te geschieden op een vochtige
grond of in een periode van lichte re
gen.
Bij langdurige droogte de grond voor
het strooien flink met water bevochti
gen.
Mogelijk aanwezige grote pollen on
kruid of grote distelplanten e.d. van te
voren verwijderen. Is men in het bezit
van een Pesco 1815 spuitbus tegen
onkruid in 't gazon, dan kunnen hier
mede ook deze worden opgeruimd.
Bij alle toepassingen dient mén er
voor te zorgen, dat de korrels niet op
het gazon of tussen de borderplanten te
recht komen, dit veroorzaakt schade.
JEUGDIG EN STERK
Kapelle - Tel. (01102) 223
12 MEI: DAG VAN DE VERPLEGING
DIT JAAR 'N BESCHOUWING OVER:
HET WONDER VAN KAISERSVVERTH
Diaconessen zijn er geweest van de
vroegste perioden der christelijke be
schaving af. De apostel Paulus besluit
zijn brief aan de christengemeenschap
te Rome met het overbrengen van groe
ten aan geloofsgenoten, bij wie hij zijn
medewerkster Febe van Kenchrea aan
beveelt, die de brief persoonlijk naar
Rome meeneemt. Deze Febe, een vrouw
van voorname afkomst, is volgens Pau
lus: „dienares der gemeente". Men kan
haar de allereerste diacones noemen;
van het Griekse woord „diakonein"
dienen) zijn de benamingen diaken en
diacones afgeleid.
Ongetwijfeld heeft Febe van Kenchrea
bij haar bezoek aan Rome daar ook de
grondslag gelegd voor de ziekenverple
ging op basis van de christelijke leer.
Gedurende de eerste eeuwen van het be
staan der christelijke kerk heeft men
„diakonen" gehad in Klein-Azië, Spanje,
Frankrijk, Italië, maar ook ver naar
het noorden, zoals in Ierland. Onder die
„dienaren" hadden de mannen en de
vrouwen gelijke plichten, zoals predi
ken, mensen helpen die in moeilijkheden
verkeerden, katechiseren, dopen, zieken
verzorgen, gevangenen bezoeken.
Het eerste ziekenhuiswerk.
De ziekenverzorging bestond eensdeels
uit wat wij tegenwoordig wijkverpleging
zouden noemen, anderdeels kwam ze
overeen met ziekenhuiswerkzowel gees
telijken als welgestelde burgers en ede
len hadden hun huizen opengesteld om
zwakken, pelgrims, ongelukkigen en ver
volgden te herbergen, dit vormt de oor
sprong van de eerste gast- of zieken
huizen. Bij de diaconessen werden oor
spronkelijk zowel gehuwden als onge-
huwden tqegelaten, later ging men ge
trouwde vrouwen van het werk uitslui
ten. De diaconessen werden door de bis
schop tot hun ambt gewijd.
Omstreeks het jaar 400 werden deze
helpsters hooglijk gewaardeerd, vooral
in zuid-oost-Europa. Men noemde hen
daar „de vreugde der Kerk". Een op
de voorgrond tredende persoonlijkheid
was in die tijd de zeer begaafde, edele
Olympia, die in Constantinopel een
bloeiende diaconessengroep onder haar
leiding had. Die groep bestond uit on
geveer veertig vrouwen, die op eenvou
dige wijze leefden, met gemeenschappe
lijke gebruikmaking van hun (beschei
den) stoffelijk bezit. Olympia wendde al
haar rijkdom, natuurlijke tact en haar
karaktervastheid aan voor de ontwik
keling van het filantropische werk en
het ziekenhuiswezen.
Na dit hoogtepunt in de diaconessen-
arbeid werd de vrouw meer en meer
teruggedrongen uit kerkelijke en soci
ale bemoeiingen. Wilde zij nog zieken
en armen verzorgen, dan kon zij dat ge
durende de middeleeuwen en ook nog
ver in de nieuwe tijd vrijwel uitsluitend
doen binnen het verband van een kloos
ter-orde, waar geen sprake meer was
van de democratische vrijheid der
vroegste kerkgemeenschap.
Failliete fluvveelfabriek.
De grote opleving van de verpleeg-
stersarbeid, die wij thans kennen in de
vorm van de werkzaamheden der dia-
conessenhuizen, die in Nederland en
verscheidene andere landen bestaan, da
teert van de negentiende eeuw. De
Duitse predikant Fliedner was beroepen
in het armelijke industrieplaatsje Kai-
serswerth bij Düsseldorf. In het tuin
huisje der pastorie namen hij en zijn
echtgenote Friederike Münster liefdevol
een aantal ontslagen vrouwelijke ge
vangenen op.
Later gingen zij over tot het stichten
van een ziekenhuisje in de vervallen
ruimten van een failliet gegane fluweel-
fabriek. Hier was het dat zij er mee
begonnen jonge vrouwen op te leiden
tot verpleegster; de eerste leerling was
de dochter van een medicus uit Ruhrort.
De plechtige wijding der zusters be
stond hieruit, dat de dominee zijn han
den op hun hoofd legde en Gods zegen
over hen afsmeekte. Nog gedurende het
leven van Ds. Fliedner konden honderd
moederhuizen voor diaconessen, naar
het voorbeeld van Kaiserswerth, worden
opgericht in Duitsland, in andere Euro
pese landen en in Amerika.
Met 9 kinderen:
Veel lof hiervoor komt ook toe aan
zijn vrouw Friedrike, moeder van niet
minder dan negen kinderen, die haar
huiselijke plichten wist te verenigen met
de armenzorg in de gemeente en het be
sturen der verpleegstersschool. Boven
dien ondernam zij een reis naar een aan
tal Duitse steden om er de reorganisa
tie der ziekenhuizen waar vaak af
grijselijke toestanden heersten ter
hand te nemen. Zij stierf op 42-jarige
leeftijd, na een leven overvol van moei
lijke, maar met grote opgewektheid ver
richte taken.
Tweede echtgenote van de predikant
werd Caroline Berthau, leerling van de
Hamburgse filantrope en hervormster
Amalie Sieveling. Ook Caroline is een
voortreffelijke kracht voor de diacones-
senopleiding geworden. Zij heeft even
eens als moeder van een groot gezin
toewijding en tijd kunnen vinden voor
de uitgebreide werkzaamheden in ae
gemeente en in het ziekenhuis.
Na het overlijden van haar echtgenoot
bleef zij nog gedurende twintig jaar aan
het hoofd van de organisatie staan,
waarbij zij werd gesteund door een van
haar schoonzoons, die dokter was.
Hun motto.
Zowel de eerste als de tweede me
vrouw Fliedner hebben zich doen ken
nen als mensen met een betrouwbare,
vriendelijke, rustige aard. Beiden leef
den volgens het motto, dat Friederike
heeft geplaatst voorin het door haar
geschreven boekje over de opleiding der
zusters.
Dat motto luidt: „Niemand gebe die
Seele preis om der Kunst Willen", het
geen vertaald zou kunnen worden als:
Geef de ziel nooit prijs ter wille van de
techniek. Een wijze en verheven opvat
ting, waardoor de verpleegsters in de
moderne tijd zich zeer zeker nog dienen
'e laten leiden!
„Zij schamen zich niet voor de ge
ringste dienst en falen niet in het vol
brengen van de grootste". Zó werd er
geschreven over de christelijke helpsters
en dienaressen, die in de eerste periode
van onze jaartelling de grondslag leg
den voor het verpleegstersberoep. Ook
hun navolgsters verzorgen twintig eeu
wen later de zieken op toegewijde en
nederige wijze, waarbij zij vrijwillig af
zien van salaris en van een vastgelegde
rechtspositie.
Dr. ALFREDA BRIEDE
.(Nadruk verboden)
kind, raconté par lui-même (Paris
1918)Cat. de la Collection Moreau off.
1'Etat Frangaise (Paris 1926); M .F.
Hennus, J. B. Jongkind (Paletserie
1946). Reprodukties van het werk Van
Jongkind kunt u vinden in kunsthan
dels die een uitgebreide sortering re
produkties hebben.
Verzoekplaat je. Ik zou zo graag
een verzoekplaatje laten draaien op Ra
dio Veronica. Hoe luidt het adres van
Radio Veronica en hoeveel tijd van te
voren moet ik dit aanvragen?
Het adres van Radio Veronica luidt:
Zeedijk 27a, Hilversum. De tijd die ligt
tussen het aanvragen en het draaien van
het verzoekplaatje ligt bij de verschil
lende programma's anders. Het best
kunt u zelf eens naar die programma's
luisteren. Het wordt er meestal wel bij
gezegd.
Akte. Wat is het verschil tussen
en l.o.-akte en een m.o.-akte? Wanneer
kan men als bevoegd leerkracht les ge
ven aan de u.l.o.?
Een l.o.-akte is een lagere akte, die
de bevoegdheid geeft voor mulo-onder
wijs. Een m.o.-akte is een middelbare
akte, die voor verschillende vakken toe
gang geeft op een middelbare school.
Bij een m.o.-akte kan men geen vaste
benoeming krijgen op een middelbare
school. Men is bevoegd als leerkracht
les te geven op een u.l.o. als men de
oudere akte 72A heeft, of als men de
nieuwe lagere akte 41B heeft, dit is
volgens de onderwijswet.
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bijsluiting van een postzegel van 18 cent voor doorzending van uw brief
Wij willen u met deze adviezen zo goed mogelijk van dienst zyn en geven
zo mogelyk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelykheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Haarwerken. Toen ik velleden jaar
eens naar Zuid-Holland reisde, bekeek
ik in Rotterdam op het station een eta
lage over haarwerken. Deze etalage be
staat niet meer. Kunt u mij helpen aan
het adres van de firma die deze haar
werken etaleerde?
De firma die in de door u bedoelde
etalages op het centraal station te Rot
terdam haarwerken etaleerde is de fir
ma Schutte N.V., Thorbeckestraat 97,
Den Haag, tel. (070) 324160.
Spatbord. Mijn zoon van 15 jaar
voelt er wel voor om wielrenner te wor
den en heeft van zijn vader een race
fiets gekregen. Als hij maar vrij is gaat,
hij een eindje „trainen" zoals hij dat
noemt. Maar j.l. zaterdag werd hij aan
gehouden door de politie. Die vroeg of
hij wielrenner was, waar hij nee op zei
omdat het zover nog niet is. Toen werd
gezegd dat hij dan een spatbord op zijn
fiets moest hebben en kreeg een bekeu
ring. Moet men op een racefiets werke
lijk een spatbord hebben? Hoeft iemand
die wielrenner is dit niet te hebben en
iemand die dat nog worden moet wel?
Of een fietser op een racefiets, dus
zonder spatborden, mag rijden, staat
geheel ter beoordeling van de politie.
Wij nemen aan dat slechts in het geval
dat iemand daadwerkelijk aan de wie
lersport deelneemt het ontbreken van
spatborden geen moeilijkheden zal op
leveren.
Roestplekken op het behang. Wij
zijn van een kolenhaard op een gas
haard met thermostaat overgegaan. Na
enige tijd stoken is de schoorsteen aan
de buitenkant geheel vochtig en komen
er grote roestvlekken op het behang. De
ramen zijn geregeld nat en beslagen.
Wat is hieraan te doen?
Waarschijnlijk hebt u toen u de gas
haard aanschafte, geen pijpen aan de
binnenkant van uw schoorsteen laten
plaatsen. Wij hebben namelijk al vaker
vragen op dit gebied ontvangen en al
tijd bleek dat de schoorsteen of niet ge
voegd was of dat er geen gres- of eter-
nietpijpen in de schoorsteen waren aan
gebracht. Meestal had de verkoper dit
niet noodzakelijk geacht. Een kubieke
meter gas bevat namelijk 1 liter water
en als de kachel in een lage stand
brandt, slaan de vochtige verdampings-
gassen neer op de binnenkant van de
schoorsteen en dat dringt met het aan
wezige roet door de stenen en veroor
zaakt bruine vlekken op het behang.
Ook de beslagen ramen vinden hun oor
zaak in het verdampingsvocht. U kunt
nu, als de schoorsteen niet al te veel is
aangetast (hetgeen u moet laten be
oordelen door een terzake kundige) kie
zen uit twee mogelijkheden: 1. Twee
gres- of eternietbuizen over elkaar heen
zetten, b.v. een van 11 cm doorsnee en
een van 15 cm doorsnee, daar de bin
nenste buis meestal van elkaar springt
door de afvoerhitte. 2. Een pijp en daar
omheen de schoorsteen volgooien met
cement, dat is het meest solide, maar
eveneens het duurst. De eerste methode
is echter afdoende.
Levensbeschrijving Jongkind. Kunt
u mij helpen aan de levensbeschrijving
van de schilder Jongkind? Kunt u mij
ook vertellen waar ik platen en repro
dukties van hem kan vinden?
Johan Barthold Jongkind werd gebo
ren op 3 juni 1819 te Latrop (Overijs
sel) en stierf op 9 februari 1891 te Cöte-
St.-André (Frankrijk). Hij werkte in
Den Haag als leerling van de Teken
academie en van A. van Schelfhout. Na
enige tentoonstellingen ontving hij van
Willem II en later van de prins van
Oranje een toelage om in Parijs in het
atelier van Isabey zijn studie voort te
zetten. Hij werkte daar eveneens bij
Picot en Alexandre Dpuis. Na een ver
blijf in Holland (1855) bleef hij zijn ver
dere leven in Frankrijk wonen. De na-
ieve en bovendien nog geesteszieke man
ontmoette in 1860 Mme Fesser-Borrhée,
Nederlandse van geboorte en zelf schil
deres, die hem onder haar bescherming
nam. De laatste jaren van zijn leven
bracht Jongkind in volkomen terugge
trokkenheid door. Vinden wij in zijn
eerste werken nog romantische sporen
van zijn leermeester Schelfhout, reeds
na zijn eerste reis naar Frankrijk wor
den zijn kleuren helderder en doorzich
tiger. Met de groep die in Normandië
het plein-air in de Franse schilderkunst
heeft gebracht (Boudin, Sisley, Manet
e.d.) moet hij als een van de belang
rijkste figuren van het impressionisme
worden beschouwd. Zijn invloed op de
Franse kunst was groot. Literatuur over
Jongkind: Et. Moreau-Nélaton, Jong-
Ledenvergadering N.C.V.B.
De afdeling Yerseke van de N.C.V.B.
hield donderdagavond haar maandelijk
se bijeenkomst onder leiding van de
vice-presidente mej. B. van de Velde.
Deze hield een meditatie naar aanlei
ding van Matth. 28 20. Mevr. Jonkers-
Tiemersma hield een causerie over het
onderwerp: Een vrouw vaart mee op het
schip van Europa. Vlot en duidelijk be
schreef de spreekster 'twerk van de
verschillende Europese instanties, zoals
o.a. 't werk van de E.E.G., de Euratom,
't Europese hof van justitie, 't Europese
parlement en de Europese Vrouwen
Unie. Aan het eind van haar betoog
wees de spreekster op de taak van de
christenvrouw, n.l. wezenlijke belang
stelling te hebben voor deze samenwer
king, waarbij wij individueel, als groep
en als natie betrokken zijn. Mevr. Jon
kers eindigde met dankgebed.
V.Z.O.S. was in Rilland.
Ook onze plaatselijke gymnastiekver
eniging V.Z.O.S. heeft afgelopen zater
dag meegewerkt aan de Kring-zaaluit
voering welke door de gymnastiekver
eniging W.I.K. te Rilland onder aus
piciën van de Zebra aldaar werd geor
ganiseerd. Ongeveer 10 verenigingen
namen hier aan deel. De damesafdeling
van V.Z.O.S. bracht een ritmische knots
oefening, terwijl Mia en Marianne van
de Plasse en Hans Pikaar meewerkten
in de Zebra trainingsploegen.
Voor deze zomer heeft V.Z.O.S. weer
een groot programma, daar er n.l. deel
genomen wordt aan de Jeugddag te Oost-
kapelle, aan de aspirantendag en de ver
enigingswedstrijden te Zierikzee, terwijl
men voorts in juni weer de jeugdvaar-
digheidsproeven hoopt af te leggen,
evenals de zwemproeven. Dan zijn er
nog twee uitnodigingen binnen voor
medewerking aan een sportweek en een
manifestatie. We hopen t.z.t. op een en
ander nog nader terug te komen in ons
blad.
WEMELDINGE
Van 17 mei 1966
Woensdag 4 mei: Volle Maan
HOOGW. LAAGW.
v.m. n.m. v.m. n.m.
Zondag 0.20 1.02 6.19 6.55
Maandag 1.25 1.55 7.27 7.49
Dinsdag 2.10 2.48 8.15 8.31
Woensdag 3.05 3.33 8.53 9.10
Donderdag 3.46 4.14 9.26 9.48
Vrydag 4.29 4.55 10.06 10.20
Zaterdag 5.12 5.38 10.43 11.01
Te Hansweert 35 minuten vroeger
Te Yerseke 5 minuten later