NIEUWS-EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BE VELA ND
oveRöenkinq
'ff/LIEGEN
JLajftfys de, sOamt
32STE JAARGANG
No, 46
15 APRIL 1966
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE'
Verschijnt des vrijdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUINTNGEN
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
werken een schande?
nieuwe modellen
Pur©' •l?Uddtehuid
smetteloos zuiver
REDACTEUR:
J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,60 per kwartaal
Franco per post 3,20 per halfjaar
ADMINISTRATIE
MARKT 1» - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28423
Advertentieprijs 1-25 mm 3,75, verder 15 cent per
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
Ik zal zeggen: „Vader..."
Lucas 15 18
De geschiedenis van „de verloren
zoon" heeft twee kanten. Hij breekt zijn
leven stuk; tegelijkertijd zet God zijn le
ven weer in elkaar.
Zoals hij het doet, gaat het helemaal
verkeerd.
Zoals God het doet, gaat het uitmun
tend goed.
Terwijl hij alles er door jaagt, doet
God hem alles verliezen. Eerst maakt
God zijn portemonnaie leeg en dan
maakt God de frivole band met zijn
vrienden los en eindelijk stuurt God, als
bijzondere beschikking, ook nog een
hongersnood op hem af, zodat hij zich
tenslotte verhuren moet als zwijnenhoe
der.
De zwijnentrog is van zijn kant be
zien: niets dan schuld; maar van Gods
kant bezien: niets dan genade. Hij be
tekent het eind van een zondaarsleven,
maar ook: het begin van een begenadigd
leven.
Als hij alles verloren heeft, gaat hij
aan thuis denken. Maar neen, 't kan
niet, 'tkan niet. Vader is natuurlijk erg
boos op hem. Hij heeft Vader vergeten,
nu heeft Vader hem vanzelf ook ver
geten. En toch de hunkering van zijn
hart is niet meer te stillen.
„Vader! Vader!"
Dit is het lied van de zwijnenjongen
het stille lied diep in zijn ziel. „Va
der".
De mensen zien dat zo niet aan hem.
Ze zien hem lopen als een bedelaar in
vale lompen en met een vermagerd ge
zicht en zij beklagen hem. Ze zien heim
voortschrijden over het veld, als een ar
me schooier, een verlopen type-zonder-
thuis, met de haren wild over het ge
zicht gegroeid en ze verachten hem. En
de kinderen doen mee en fluiten hem
na, als hij over de klonterige wegen de
snorkende beesten opjaagt, en zijn voe
ten in het drassige land telkens plak
ken blijven. En meer zien zij niet van
de zwijnenjongen. Maar hij staat zo nu
en dan stil, en dan wist hij telkens even
een traan weg uit zijn grauwe ogen, en
zijn ziel zingt, blijft maar zingen: „Va
der!"
Misschien is er iemand, die dit lied
niet horen kan, zonder dat zijn eigen
hart het mee gaat zingen. Hij staat in
het wijde heelal als een vergeten zwer
ver en heeft alles verzondigd, maar hij
hunkert. En hij kan er niet meer van
loskomen: „Vader, Vader".
Dan vertelt Jezus ook iets over hem.
Laat hg het verhaal uit de Bijbel slechts
doorlezen.
Dit is het evangelie van de zwijnen
trog, dat God alles aan een mens ont
neemt, opdat hij zeggen gaat: „Vader".
(Uit een Dagboek)
IS VOOR DE GEHUWDE VROUW
NIEUWE VISIE NOODZAKELIJK
De man moet werken, de getrouwde
vrouw hoort thuisDit ietwat ver
ouderde denkbeeld, wortelend in een
vastgeroest gezinspatroon, is er de oor
zaak van, dat het aantal werkende ge
huwde vrouwen in Nederland vrij laag
is in vergelijking met het buitenland en
de laatste jaren relatief zelfs nog een
dalende tendens vertoont.
De Nederlandse opinie is anti de wec
kende moeder. En niet de vrouwen zelf,
maar veeleer de mannen hebben moeite
uit het verouderde gezinsbeeld te stap
pen. De Utrechtse psychiater Dr. Trim
bos sprak in dit verband eens van een
„patriarchaal egoistisch idee". En de
mythe, dat de gehuwde vrouw niet bet-
hoort te werken maar in de eerste
plaats voor de kinderen, het eten en de
schone ramen moet zorgen, moge dan
tegenwoordig wat kritischer bekeken
worden, ze leidt in ons land nog immer
een hardnekkig leven.
Mannen zijn vaak tegen.
Het tekort aan vrouwelijke arbeids
krachten zal door langere opleiding en
daling van de huwelijksleeftijd steeds
meer toenemen. In 1948 was het vrou
welijk aandeel in het arbeidsproces 30
thans ongeveer 25 In sommige
textielbedrijven zitten nu al Turkse ar
beiders achter de naaimachine, omdat
men deze machines niet meer met vrou
welijke krachten kan „bemannen".
Het tekort aan vrouwelijke arbeids
krachten zal zich echter vooral in de
zich steeds uitbreidende dienstensector
doen gevoelen. In deze sector vindt men
veel typisch vrouwelijke beroepen (ver-
HORLOGES
VOOR MODERNE MENSEN
Kapelle Tel. (01102) 223
pleegster, bejaardenverzorgster, kinder
verzorgster, enz.) Ook de kantoorarbeid
steunt voor een niet onaanzienlijk deel
op vrouwelijke krachten. Hoe moeilijk is
het nu al niet een goede secretaresse te
krijgen
In een land, waar de meisjes langer
leren en eerder trouwen en waar het
manlijk aanbod dikwijls onvoldoende is,
kan de gehuwde vrouw het gewenste
potentieel leveren. Maar van dit ideaal
is men in Nederland nog heel ver ver
wijderd. Allerlei praktische problemen
remmen de arbeid van de gehuwde
vrouw die tevens moeder is, maar men
kan zich zo op deze praktische) moei
lijkheden concentreren dat belemmerin
gen van geheel andere aard over het
hoofd worden gezien. Welke zijn die?
Aversie.
De sociologe mevr. A. J. Schellekens-
Ligthart, moeder van vier kinderen en
halve dagen werkend, meent dat er in
ons land nog steeds een sterke aversie
bestaat tegen het buitenshuis werken
van de gehuwde vrouw. Alleen het idee
al... „Dikwijls wordt er geroddeld over
moeders, die hun kinderen overdag toe
vertrouwen aan de zorg van anderen
en gaan werken. Deze kwaadsprekerij is
vrij algemeen en heeft tot gevolg, dat
aan de werkende gehuwde vrouw al
lerlei negatieve associaties worden ver
bonden.
Van dergelijke sociale processen pleegt
een sterke invloed uit te gaan. Sommige
vrouwen, die werken, krijgen er schuld
gevoelens van. Immers, „men" zegt, dat
zij verkeerd handelen door buitenshuis
te gaan werken. Zolang deze mythe ge
handhaafd wordt, zal het aanbod van
gehuwde vrouwelijke arbeidskrachten
gering blijven".
En wie houden de ontwikkeling op dit
terrein het meeste tegen? „De man
nen", zegt mevr. Schellekens gedeci
deerd. „Sommige vrouwen willen er
graag iets bijdoen naast het huishouden,
maar het zijn dikwijls de mannen, die
het hun echtgenote proberen te belet
ten".
Niet zelden speelt de valse schaamte
hierbij een grote rol. Sommige mannen
zien hun vrouw niet graag buitenshuis
werken, want een ander zou eens kun
nen zeggen: „Zie es, hij laat zijn vrouw
voor zich werken..."
Belemmeringen.
Kan de weerstand tegen arbeid door
de gehuwde vrouw grotendeels langs
sociaal-psychologische weg worden ver
klaard, er zijn ook praktische belemme
ringen. Lang niet elk bedrijf leent zich
tot aanpassing van de werktijden aan
de gezinsbehoefteai van de gehuwde
werkneemster. Er zouden speciale ver
lof- en vakantieregelingen voor de ge
trouwde vrouw moeten komen. Als er
iets in het gezin aan de hand is (b.v.
en van de kinderen ziek) dan moet zij
zonder bezwaar thuis kunnen blijven.
Dit vereist een omschakeling in het be
drijfsleven, waaraan men kennelijk nog
niet toe is. Een personeelschef van een
chocoladefabriek vertelt ons: „Op onze
inpakafdeling werken veile gehuwde
vrouwen. Maar het absenteïsme is ab
normaal groot. Zo groot, dat ik vrees
dat we er geld bij moeten leggen".
Een collega van een andere fabriek
zegt: „We laten in onze avondploeg ge
trouwde vrouwen meedraaien. Dat gaat
bijzonder goed. De man past op de kin
deren, de vrouw werkt. Er is weinig
verzuim, zodat het experiment geslaagd
mag heten".
Frustatie.
Voor sommige vrouwen is werken bui
tenshuis bepaald gezond. „De plotselin
ge status van gehuwde vrouw kan frus
tatie meit zich meebrengen", zo vertelt
een bedrijfspsycholoog ons. „Voor haar
huwelijk werkte zij de gehele dag, vaak
met onmiskenbaar plezier, en daarom
voelt zij zich binnen de muren van haar
woning als een gevangene. Heeft de
vrouw geen echt plezier of geen hele
dagtaak in de huishouding, dan is de
frustatie des te erger. Zulke vrouwen
kunnen beter blijven werken, eventueel
de halve dag, wanneer dit enigsizns mo
gelijk is. Het zelfde tref je aan bij
oudere vrouwen, wier kinderen de gehele
dag de deur uit zijn. Ook zij ervaart
dikwijls een leegte".
Het ontbreken van kinderbewaarplaat
sen is voor menige getrouwde vrouw in
Nederland ook een grote rem voor wer
ken buitenshuis. In België kunnen de
kinderen al naar de kleuterschool als ze
drie zijn, crèches en goede eetgelegen-
heden bij de zaak maken het werken
voor de gehuwde vrouw daar een stuk
gemakkelijker.
Het huidige belastingsysteem wordt
ook steeds genoemd als een rem op de
vrouwenarbeid. Het inkomen van de ge
huwde vrouw wordt bij dat van haar
man geteld en over het gezamenlijke be
drag (minus een niet bijster hoge aftrek
voor de vrouw) wordt de lang niet mal
se inkomstenbelasting geheven. Maar of
dit fiscale aspect zo in het middelpunt
moet worden geplaatst als thans ge
beurt, is een grote vraag.
Wat allereerst nodig lijkt, is het aan
kweken van een nieuwe visie op de taak
van de huisvrouw, die verder reikt dan
het eten koken en ramen lappen. Wan
neer arbeid van de gehuwde vrouw al
gemeen wordt aanvaard, zal misschien
ook de fiscus met de tijd meegaan.
(Nadruk verboden)
DE KALE LINDE
Deze man verscheen voor de groene
tafel met het gevoel van „Er is toch
geen recht in de wereld". De wet had
hem dwarsgezeten vanwege de linde
boom voor zijn venster. Die linde was
daar groot geworden en tot grote om
vang gekomen onder het troetelend oog
van de gemeente. Maar hoe voorspoe
diger de linde wies, des te duisterder
werd het in de woning van deze man.
En na vele jaren besloot hij dat er iets
aan moest worden gedaan.
Hij ging naar de gemeente en vroeg
of men de boom wilde snoeien. Prompt
kwam er enkele dagen later een ge
meentelijk iemand kijken. En verder ge
beurde er niets. Toen ging hij opnieuw
naar de gemeente en schoof daar zijn
ergernis onder een loket door. Weer
kwam iemand kijken, nu uit een hogere
loonklasse. En weer gebeurde er niets.
Nu besloot de man dat er definitief
een einde aan moest komen. Hij begaf
zich naar het gemeentehuis en legde
daar alles uit, van de linde af tot zijn
schemerige voorkamer toe. De ambte
naar luisterde meewarig en schreef al
les op. Met de voortvarendheid die onze
gemeenten eigen is, werd de zaak nu
aangepakt. Het duurde slechts enkele
dagen of er kwam een zeer deskundig
persoon, beladen met papieren en duim
stokken en kennersblikken. Hij mat de
linde eii het huis, hield zijn hoofd scheef
naar links en naar rechts, tekende het
een en ander op, en vertrok. Overigens
gebeurde er ook deze derde maal verder
niets.
Deze man was een fatsoenlijk burger,
en iemand die niets liever doet dan wan
delen op de paden der wet, zich ver
meiend in de zegeningen der democratie.
Hij nam zich voor geen vierde maal naar
het gemeentehuis te gaan. Hij besloot
nu een brief te schrijven, want er werd
toch aan de riolering gewerkt in zijn
straat. Nu kon er meteen iets gebeuren
aan die lindeboom, dacht hij naief. Hij
nam een vel briefpapier, bedrukt met
zijn naam en adres. Hij schreef daarop
aan de edelachtbare heer wethouder hoe
het stond met die linde. En hij vroeg
eerbiedig of het obstakel kon worden
besnoeid. Maar antwoord kreeg hij niet.
Met opgestoken zeil ging hij toen de
vierde maal naar het gemeentehuis, dit
maal om te vragen waarom de edelacht
bare wethouder geen antwoord had ge
stuurd. Daar liet men hem zijn brief
zien. Hij had vergeten er zijn handteke
ning onder te zetten. „De gemeente ant
woordt niet op anonieme brieven", zei
men. Dat er een gedrukt briefhoofd bo
ven stond, deed daar niets aan af.
Daarop nam de man de snoeischaar
ter hand, klom in de boom en maakte
er in enkele uren een uit zijn krachten
gegroeide hyacint van; een soort van
knotlinde. Nu werd de gemeente plotse
ling aktief. Zij stuurde een politie
dienaar, en die gaf dé man" een proces
verbaal wegens vernieling van een ge
meentelijke linde.
„Ja", zei de officier, ,,'tls mij anders
om overkomen. Er kwam een gemeente
werkman zeggen dat ik m'n boom moest
snoeien. Maar twee dagen later hoefde
het al niet meer. De gemeente had het
zelf al gedaan, en de trots van de buurt
is veranderd in een soort Venus van
Milo. Nu ben ik een ouderwets man. In
mij leeft de gedachte dat de gemeente
niets wederrechtelijks doet. Daarom heb
ik het wetboek opgeslagen en zie: art.
714 van het Burgerlijk Wtetboek spreekt
over ellen en palmen, maar zegt ook dat
er onder bepaalde omstandigheden na
aanzegging moet worden gesnoeid. Maar
als de gemeente mijn boom mag snoeien,
dan mag de verdachte ook de boom van
de gemeente snoeien. Daarom eis Ik
vrijspraak".
De rechter was het er mee eens en
de snoeier werd vrijgesproken. Hetgeen
overigens geen vrijbrief is om van alle
gemeentelijke bomen rietstengels te
maken. Kijk liever eerst art. 714 B.W.
na als u zoiets zou willen.
WILLY H. HEIT LING
(Nadruk verboden)
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bysluiting van een postzegel van 18 cent voor doorzending van uw brief
Wy willen u met deze adviezen zo goed mogelyk van dienst zyn en geven
zo mogelyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Recept. Kunt u mij het recept voor
stroopwafels geven?
Voor stroopwafels neemt u 500 gram
bloem, 250 g roomboter of margarine,
klein beetje zout, 1 ei, 150 g witte
basterdsuiker, 50 g gist. Voor het vul
sel: 500 g stroop en 250 g boter. Van
de gist maakt u met behulp van wat
bloem en suiker een vloeibaar papje.
Voeg hierbij het losgeklopte ei, het zout
en de lauwe, gesmolten boter. Van dit
alles maakt u een gistbeslag. Dit laat
u gedurende drie kwartier op een lauw
plaatsje rijzen. Daarna klopt u het be
slag opnieuw door met een houten le
pel en maakt u er ongeveer 50 balletjes
van, ter grootte van een knikker. Zorg
voor een verwarmd ijzer, leg één bal
letje er tussen, nadat het ijzer met boter
bestreken is. Dan het ijzer heel losjes
dichtknijpen. Bak vervolgens de wafels
op een niet te fel vuur in een paar mi
nuten aan weerszijden gaar, niet te
bruin, streek er, zodra het wafeltje uit
het ijzer is genomen, met de punt van
een mes tussen (het wafeltje moet van
binnen hol zijn, wat verkregen wordt
door het ijzer losjes dicht te drukken en
de wafels niet te vlug te bakken), vul
het dan met een lepel van het stroop-
mengsel. Zoals u ziet is er heel wat werk
aan verbonden. Verwarm tenslotte de
stroop met de suiker en de boter in een
pannetje met warm water en zorg dat
het water gedurende de gehele baktijd
warm blijft.
Kauwgomvlek. In mijn wollen kar
pet zit een kauwgomvlek. Hoe kan ik
die verwijderen?
U kunt het beste de volgende metho
de proberen: u legt het kleed glad op
tafel met een stukje sterk absorberen
de stof daar onder. Dan bevochtigt u
de vlek voorzichtig met benzine doch
vooral niet te nat en u blijft deze dep
pen totdat de benzine met de daarin op
geloste kauwgom in het lapje stof is
getrokken. U moet dit alles niet te nat
doen en het werkje met geduld doen.
Het zal wel even duren voordat alle gom
is opgelost. Als u klaar bent, dan kan
het gebeuren, dat u een benzinevlek
hebt gekregen; deze moet u er met ben
zine op dezelfde wijze weer uithalen en
dit door steeds minder benzine te ge
bruiken. Denk om het brandgevaar, dus
als er gestookt wordt, buiten werken!
Als benzine niet mocht helpen, kunt u
het ook proberen met benzol of zwavel
koolstof. Dit laatste geeft echter een
zeer onaangename geur.
Plastische chirurgie. Ik heb laatst
een artikel gelezen over plastische chi
rurgie. Mijn vraag is nu: Moet iemand
die zijn scheve neus recht wil laten zet
ten dit zelf betalen? Of kan dit ook via
het ziekenfonds? Tot wie moet men
zich wenden en hoeveel bedraagt onge
veer de prijs?
Een dergelijke ingreep, waarover u in
uw brief schrijft, is geheel voor eigen
rekening. Het ziekenfonds draagt alleen
bij in kosten, voor zover die in het be
lang van de gezondheid van de verzeker
de worden gemaakt. Wil iemand zijn
aangezicht verfraaien door middel van
plastische chirurgie, dan zal hij diep in
zijn beurs moeten tasten. Over de wer
kelijke kosten kunnen wij u niet infor
meren, aangezien deze per behandeling
nogal uiteenlopen.
Anton Huiskes. Hoe is het adres
van Anton Huiskes?
Het adres van Anton Huiskes luidt:
Dennelaan 24, Maam, tel. (03432) 1690.
Reisbureau. Gaarne zou ik van u
vernemen aan welke eisen ik moet vol
doen om een reisbureau te kunnen ope
nen.
Het voeren van een reisbureau is vrij.
U hebt daarvoor dus geen speciale di
ploma's nodig.
Estella Herzfeld. Van bevriende zij
de ontving ik mondeling het gedicht van
Estella Herzfeld getiteld: „Het triomf
lied der beschaving". Het begint aldus:
„Het is geen waan, Het is geen droom,
Uit de werkplaats van de stoom, „Uit
zijn smidse..." enz. en eindigt met de
woorden: „Dan zal beschaving en waar
heid regeren, Dan wordt haar arbeid het
Gods ideaal". Nu mis ik hier tussenin
een gedeelte, dat de gever zich niet meer
herinnerde. Alle gedane moeite om het
gedicht te vinden is tevergeefs geweest.
Misschien kunt u mij helpen
Door Estella Herzfeld werden ver
schillende gedichten in bundels gepubli
ceerd. Bij de uitgevery Belinfante in
Den Haag verschenen respectievelijk:
1855: God Redt; 1857: Het Gebed;
1861: Januari 1861. De bundels zijn niet
meer in de handel verkrijgbaar. Ook de
uitgeverij Belinfante is niet meer. Zij
werd overgenomen door de uitgeverij
Van Stockum te Den Haag, Paviljoens
gracht 1719.' Daar u voor een juiste
informatie aangaande de gehele tekst
van het vers aangewezen bent op de ar
chiefexemplaren bij de uitgever, kimt u
zich het beste tot deze uitgever wen
den. Men zal u bij Van Stockum Uit
geversmij. gaarne van dienst zijn.
Verkeersbureaus. Kunt u mij hel
pen aan de adressen van de volgende
verkeersbureaus: Belgisch Verkeersbu
reau, Joegoslavisch Verkeersbureau,
Frans, Spaans, Duits en Zweeds Ver
keersbureau in Nederland?
Onderstaand volgen de door u ge
vraagde adressen: Nationaal Belgisch
Verkeersbureau, Leidseplein 7, Amster
dam; Nationaal Joegoslavisch Verkeers
bureau, Plaats 11a, Den Haag; Het ver
keersbureau van Frankrijk: Noordeinde
138, Den Haag; Spanje: Laan van Meer-
dervoort 88a, Den Haag; Duitsland:
Spui 24, Postbus 1215, Amsterdam;
Zweden: Rozenburglaan 98, Rotterdam.
WEMELDENGE
Van 17—23 april 1966
Woensdag 20 april: Nieuwe Maan
HOOGW.
v.m. n.m.
LAAGW.
v.m. n.m.
Zondag
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
1.44
2.31
3.10
3.39
4.10
4.41
5.11
2.12
2.57
3.32
4.05
4.32
5.04
5.35
7.24
8.07
8.41
9.13
9.40
10.07
10.41
7.40
8.20
8.52
9.12
9.42
10.26
10.59
Te Hansweert 35 minuten vroeger
Te Yerseke 5 minuten later