NIEUWS-EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
oveRöenkinq
cVarCfflw
Purol
houdt
>3
32STE JAARGANG
No. 39
25 FEBRUARI 1966
J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE'
Verschijnt des vrijdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
Land- en Tuinbouw
GA, STOP, STA
smetteloos zuiver
e
REDACTEUR:
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,60 per kwartaal
Franco per post 3,20 per halfjaar
ADMINISTRATIE
MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 33425
Advertentieprijs 1-25 mm 3,75, verder 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
Vrees niet, gij dochter Sions!
Zie, uw Koning komt, zittende
op het veulen ener ezelin!
Johannes 12 15.
Onder luide Hosanna's, toegewuifd
met groene palmtakken doet Jezus Zijn
intocht in Jeruzalem. Zijn Galileese
vrienden en vooral de discipelen zijn
uitgelaten van vreugde: eindelijk laat
hun Meester zich koninklijke eer wel
gevallen, eindelijk openbaart Hij Zich in
Zijn ware gedaante als Messias! Maar
zij letten niet goed op, dat de Heiland
heeft plaats genomen op een jonge ezel,
het gewone rijdier voor elke oosterling.
Zó trekt toch niet een Koning zijn stad
binnen! Die rijdt op een prachtig paard,
hoog boven de menigte uitstekend, on
genaakbaar en machtig. Maar dit nede
rige rijdier spreekt niet van macht en
glorie. Zeker, Jezus komt als Koning,
maar als Vredevorst, vol liefde en goed
heid, niet om te oordelen, maar om
Zichzelf te geven, niet om te strijden
tegen aardse machthebbers, maar om
door Zijn vrijwillige gehoorzaamheid en
offer de zonde en de duivel en de dood
te overwinnen. Hier past geen vrees,
maar innige blijdschap. Deze Koning
komt immers redden, zalig maken. La
ter hebben de jongeren het beter begre
pen en meteen de gedachte aan de pro
fetie van Zacharia, die hier tot vervul
ling kwam.
Hoe genaakbaar is deze Koning! O,
valt voor Hem neer en brengt Hem de
hulde van uw hart! Kust de Zoon, op
dat Hij niet toorne en gij op de weg ver
gaat, als Zijn toorn slechts een weinig
ontbrandt. Hij is nog de Koning van
het nederige rijdier, maar straks komt
Hij te paard als de Koning der Konin
gen. Leest slechts Openb. 19. Dan breekt
het oordeel los.
Maar van deze genadevolle Koning
geldt de heerlijke belofte van Psalm 72:
Nooddruftigen zal Hij verschijnen^
Aan armen uit gena
Zijn hulpe ter verlossing tonen!
(Uit een Dagboek)
oC&H.Q.S d.0. SthCLOt
HET FRAME KWAM TERUG
Een fiets zonder frame is een onding,
zoiets als een mens zonder beenderen.
Daarom zat de spoorman erg onthand
toen hij merkte, dat hij zijn frame kwijt
was. Met twee wielen, trappers, een
stuur en spatborden kan niemand
fietsen.
Hij zat er een beetje mee in, want hij
was net bezig geweest zijn fiets op te
knappen toen dit belangrijke onderdeel
spoorloos verdween. Daarom ging hij
vol vertrouwen naar de buurman om te
vragen of die misschien soms een ver
dacht persoon had zien lopen.
Buurman had geen verdachte persoon
zien lopen. Maar buurman las veel en
daarom wist hij veel uit boeken. Praat
er maar met niemand over", zei hij, ,,ik
zal zorgen, dat je je frame terug krijgt.
Reken er maar op, dat frame komt
terug!"
De spoorman raakte onder dc indruk
van die stellige belofte en zonder er over
■te praten, ging hij voortaan op de fiets
van zijn vrouw naar het werk, terwijl
zijn eigen wielen doelloos in het schuur
tje stonden. Ondertussen begon buur
man zijn onderzoek. Hij verscheen op
een zondagmorgen zonderling uitgedost
bij het huis van de spoorman. Hij had
een regenmantel van zijn vrouw aange
trokken en een alpinopetje op zijn hoofd
gezet. Want niemand behoefde te weten
wat hij daar deed, zei hij. De dader
moest niet in de gaten hebben dat hij
buurman, naar hem zocht.
De spoorman moest precies aanwij
zen waar de fiets had gestaan, toen hij
hem uit elkaar haalde. Buurman haalde
een vergrootglas uit zijn zak en bekeek
belangstellend de grassprietjes. Hij
plukte er een paar en stak die in zijn
zak. Ook vond hij een kwartje, dat daar
zeker al eens verloren was. Dat was een
belangrijke aanwijzing, zei hij en hij
stak het ook in zijn zak. Voorts haalde
hij een duimstok te voorschijn en mat
enkele voetstappen op, die in het zand
zichtbaar waren. Zachtjes mompelend
schreef hij de maten op. Vervolgens
zette hij zich op een steen neer en ver-
borg het hoofd in de handen, alsof hij
weende. De spoorman durfde de detec
tive in diens concentratie niet te storen.
Hij verwijderde zich op de tenen.
Enkele dagen later keerde buurman
terug met zijn vergrootglas. Onder
voordurend mompelen, viste hij nu een
schroef uit het gras. Daarna vertrok hij
en de spoorman hoorde er niets meer
MODERN EN SIERLIJK
'Hl HEG EN
I'M W
Kapelle - Tel. (01102) 223
van. Nieuwsgierig informeerde hij enige
tijd later hoe het met het onderzoek
stond. Buurman fronste de wenkbrau
wen als een boeddhistische monnik op
een boerenbruiloft. Hij had al enkele
conclusies getrokken, vertelde hij, maar
hij was er nog niet. Misschien zou hij
een helderziende raadplegen. Maar dat
wist hij nog niet zeker, want hij wilde
de spoorman liever niet op kosten jagen
Na enkele maanden kwam de spoor
man na de nachtdienst thuis om te ver
nemen dat het huis van de behulpzame
buurman was afgebrand. Zonder eerst
te eten, ging hij er heen. En tot zijn
grote verbazing zag hij daar het frame
van zijn fiets tussen de geblakerde
muurresten staan ,.Ik had! het net gis
teren opgespoord", zei de getroffen
buurman argeloos, maar de politieman
die de wacht hield bij de ruïne, geloofde
dat niet. En na het verhoor op het
bureau bekende buurman zelf het frame
te hebben gegstolen.
,,Ik heb nu geen onderdak meer",
klaagde de buurman-detective toen hij in
het verdachtenbankje stond. „Dan zul
len wij je dat een poosje geven", zei de
officier, die twee maanden eiste. En de
rechter vonniste conform.
WILLY H. HEITLING
(Nadruk verboden)
RASSENKEUZE EN VERVROEGDE
SUIKERBIETENOOGST
De noodzaak de suikerbietenteelt in te
passen in het moderne bedrijf, waarbij
mankracht goeddeels is vervangen door
de landbouwmachine, heeft tot ingrij
pende veranderingen geleid in het ge
bruik van zaaizaadtype en de wijze van
oogsten.
Meerkiemig suikerbietenzaad en land
arbeider hebben voor het grootste deel
plaats moeten maken voor bewerkt en
in hoge mate eenkiemig precisiezaad en
rooimachine, waarbij het veilig gebruik
van chemische onkruidbestrijdingsmid
delen een nauwelijks te missen schakel
is geworden tussen zaaien en oogsten
van de bieten.
De rassenkeuze heeft zich eveneens
aangepast aan deze ontwikkeling; de
41e Rassenlijst voor Landbouwgewassen
geeft hiervan een interessant overzicht:
terwijl ongeveer tien jaar geleden ruim
20 van het areaal ingenomen werd
door rassen, geschikt voor de vroege
tot de late leveringen, is dit percentage
nu toegenomen tot bijna 80 het
grootste deel van de telers geeft dus de
voorkeur aan rassen, welke reeds bij
het begin van de bietencampagne met
succes geoogst kunnen worden.
De verschuiving in de rassenkeuze
houdt in sterke mate verband met de
veranderde oogstmethoden; nu de rooi
machine op zeer veel bedrijven niet meer
weg te denken is, ontstaat tevens een
beperking in de oogstduur, aangezien
het aantal oogstbare dagen voor de ma
chine veel geringer is dan bij het vroe
gere handwerk.
Het is verheugend, dat er een aantal
rassen is, welke passen in de huidige
bietenteelt; de rassen Hilleshög stan
daard polyploid, Polykuhn en" Klein
Wanzleben Polybeta nemen zelfs 75
van het areaal in;, het laatstgenoemde
ras kan bovendien vroeg gezaaid wor
den, terwijl voor de drie rassen geldt,
dat het vroeg in de campagne bereikte
hoge suikergehalte nog belangrijk kan
stijgen, zonder een gewichtstoename in
gevaar te brengen.
De teler heeft alleen bij een gerichte
rassenkeuze voordeel van het gebruik
van de rooimachine; de bietenoogst kan
vervroegd worden, terwijl het geldelijk
voordeel belangrijk groter wordt.
In een grote stad controleerde de po
litie bij verkeers- en voetgangerslichten.
Bij de controle door politiemensen in
burger werden 12.389 gevallen van ne
geren van het rode licht geconstateerd,
tegen 1698 van dergelijke overtredin
gen bij een controle (van dezelfde tijds
duur) door agenten in uniform!
Al kan iedereen dagelijks constateren
dat het negeren van verkeerslichten
hand over hand toeneemt, toch is het
niet statistisch vast te leggen hoeveel
malen wèl en hoeveel malen niét door
bestuurders bij geel en rood licht werd
gestopt. Maar zeker is, dat het aantal
ongevallen op kruispunten sterk toe
neemt en dat vooral met ernstige afloop
in de avonduren, wanneer de verkeers
lichten meestal zijn uitgeschakeld. Om
dat dan de verkeersintensiteit minder
is, naderen weggebruikers een kruising
met meer snelheid en minder oplettend
heid en de gevolgen van een eventuele
aanrijding zijn veel groter.
In Amsterdam waren in de eerste elf
maanden van 1965 207 ongelukken het
gevolg van rijden door rood of geel licht
en werden er 3955 processen-verbaal op
gemaakt. Een landelijk statistisch ge
geven ontbreekt echter.
Verkeerslichten zijn er om de door
stroming en de vlotheid van het ver
keer te bevorderen. Om mede-wegge
bruikers de gelegenheid te geven voor
bij een drukke of gevaarlijk kruising te
komen. Kennelijk wordt deze funktie
van de verkeerslichten door veel men
sen veronachtzaamd, wat tot gevolg
heeft dat door geel licht word gereden,
het rode licht zelfs wordt genegeerd en
ook, dat te snel wordt opgetrokken
wanneer 't rode licht nog niet op groen
is gesprongen.
Het gemotoriseerde verkeer geeft ex
tra gas om nog net door het gele licht
heen te komen. Juist is echter dat men
stopt bij geel licht als dit redelijkerwijs
nog kan, d.w.z. als men zonder het ach
teropkomende verkeer in gevaar te
brengen of te hinderen voor de stop-
streep tot stilstand kan komen.
Is daar wel sprake van door bruusk
remmen dan moet men doorrijden.
„Stop tijdig" is bij geel het devies.
Daarnaast valt vooral bij bromfietsers
en fietsers te constateren, dat men gddt
rijden door rood licht. De berijders let
ten op de geelfase van het kruisend ver
keer en trekken dan al op voordat dat
eigen licht groen geeft. Vanzelfsprekend
worden hierbij de voetgangers op z'n
minst in verwarring gebracht.
Door rood licht rijden brengt dusdani
ge risico's met zich mee, dat het voor
iedere goede weggebruiker duidelijk is
welk gevaar hierdoor geschapen wordt.
Nonchalance ten opzichte van verkeers
regelingen, bijvoorbeeld door lichten, kan
de vlotheid en veiligheid van het ver
keer alleen maar verminderen. Experi
menten met het doorfunktioneren in de
avonduren van bepaalde verkeerslichten
hebben zin, wanneer iedereen mee
werkt. Duidelijk komt dat naar voren bij
de ten behoeve van de weggebruiker ge
nomen proefnemingen met de z.g. „groe
ne golf regeling".
Het effect daarvan wordt volkomen
teniet gedaan door automobilisten die
de maximum snelheid overschrijden en
daardoor telkens toch moeten stoppen
bij het volgende verkeerslicht.
Nonchalance komt ook voor op krui
singen zonder verkeerslichten.
Uit een Duits onderzoek bleek dat bij
ongelukken op kruisingen in maar liefst
72,6 van de gevallen de oorzaak slech
te oriëntatie t.a.v. het op de voorrangs-
weg naderende voertuig was.
Onvoldoende bebakening of verkeers
regeling was slechts in 0,2 van de
ongelukken direkte oorzaak.
Correctheid bij verkeerslichten wil
niet zeggen dat men té behoedzaam zou
moeten rijden. Het vlot optrekken wan
neer het licht op groen springt (wat
betekent dat men moét doorrijden) be
vordert de doorstroming in hoge mate.
Een goede gewoonte is het inschakelen
in de eerste versnelling bij het oranje
licht van het kruisend verkeer, teneinde
bij groen onmiddellijk te kunnen optrek
ken. Auto's achteraan in de wachtende
file hebben dan meer kans het groene
licht te „halen" en behoeven dan niet
hard te gaan rijden.
Verkeerslichten zijn er niet voor niets.
Al controleert de politie niet (of niet in
uniform!), dan nog is fatsoenlijk gedrag
juist hier een kwestie van vlot en veilig
verkeer of ergernis en gevaar.
Groen ga. Geel stop. Rood sta!
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bijsluiting van een postzegel van 18 cent voor doorzending van uw brief
Wij willen u met. deze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Pepers. De laatste jaren kweek ik
zelf lange rode pepers. Hoe kan ik die
nu het beste bewaren? In plastic ver
pakt zijn ze gauw weg en in de koelkast
gaat het ook niet zo best.
De pepers kunnen in plastic het over
tollige vocht niet kwijt en dan schimme
len ze spoedig. Het beste is de lange
pepers te drogen, daarna bewaren in
goed gesloten bussen. Ze zijn dan on
beperkt houdbaar. Met paprika is het
wat moeilijker, daar deze erg vlezig zijn.
Jammer dat in de pekel bewaren voor u
niet in aanmerking komt door uw zout
loos dieet, want in pekel is de beste be
waring. U kunt ze beter steriliseren en
wilt u liever drogen, dan opensnijden, de
zaden er uit halen en dan de beide
helften drogen. Dit gaat moeilijk maar
is te proberen. Is er geen mogelijkheid,
dat u ze in de diepvries bewaart? Dit
gaat zeer goed.
Rentezegels. Een familielid emi
greerde 9 jaar geleden naar Nieuw-Zee-
land. Hij heeft nog de Nederlandse na
tionaliteit. Voor hem zijn in Nederland
rentezegels geplakt. Kan hij daar nog
een gedeelte van in geld terug krijgen?
Indien bedoelde persoon, die naar
Nieuw-Zeeland is verhuisd, op 1 janu
ari 1967 nog geen 35 jaar oud is, ont
vangt hij het geld van de geplakte
rentezegels terug. Dit ook, wanneer hij
voor niet meer dan 300,— heeft ge
plakt. Is hij ouder dan 35 jaar of is er
voor meer dan 300,aan zegels voor
hem geplakt, dan ontvangt hij ouder
domsrente, wanneer hij 65 jaar zal zijn
geworden. Ook wanneer hij in het bui
tenland zal wonen, evenwel in dat geval
zonder de verhoging van 11,2 die
geldt voor bejaarden, die in Nederland
woonachtig zijn.
Elta. Kunt u mij de data mel
den van de Elta en het vergaan van de
Uiver (kerstvlucht)
In 1919 werd op initiatief van de lui
tenants-vlieger Plesman en Hofstee de
E.L.T.A. (Eerste Luchtvaart Tentoon
stelling Amsterdam) gehouden, tenein
de het publiek te laten kennis maken
met de laatste vorderingen op het ge
bied van de luchtvaart; het succes van
deze tentoonstelling leidde tot de op
richting van de K.L.M. op 7 oktober
1919. In 1934 verrichtte de met post en
passagiers vliegende Uiver een uitste
kende prestatie in de London-Melbourne
race, door tweede te worden in de snel
heidsrace en eerste in de handicaprace,
ondanks een noodlanding in Australië.
Kort daarna, tijdens de kerstdagen, volg
de de ramp. Het wrak werd pas later
gevonden in de Syrische woestijn.
Pro Deo. Als iemand een advokaat
heeft toegewezen gekregen pro deo, kost
hem dit persoonlijk niets, maar krijgt
zo'n advokaat helemaal geen vergoeding
.van rijk of gemeente?
Zo'n advokaat krijgt inderdaad een
geringe vergoeding van het rijk.
Verkeersbureau. Kunt u mij het
adres geven van het Spaanse Verkeers
bureau
Het Spaanse Verkeersbureau is ge
vestigd Laan van Meerdervoort 8a, Den
Haag.
Arbeidsongeschiktheidwet Wat be
doelt men met de „sociale mammoetwet"
Is dat de z.g. wet arbeidsongeschiktheid
(w.a.o.) Is deze in de plaats gekomen
van ongevallen- en/of invaliditeitswetten
Wat wordt er dan verder bedoeld met
interimwet Is er een verplichte ar
beidsongeschiktheidsverzekering voor
zelfstandigen in de maak en sluit dat
aan bij de w.a.o.
De door u bedoelde wet, de arbeids
ongeschiktheidswet, zal per 1 januari
1967 in werking treden. Ze vervangt de
ongevallen- en invaliditeitswet. De naam
van de wet geeft de bedoeling er van
uitstekend ween Voor een uitkering
in aanmerking die loontrekkenden, die
geheel of gedeeltelijk ongeschikt zijn om
arbeid te verrichten, ongeacht of deze
ongeschiktheid voorvloeit uit een be
drijfsongeval of niet. De mate van
arbeidsongeschiktheid zal worden uit
gedrukt in procenten. De hoogte van de
uitkering is hiervan afhankelijk. Deze
wet, die belangrijke verbeteringen aan
brengt in de huidige toestanden, is een
zeer omvangrijk staatsstuk geworden,
zodat het predikaat „Sociale mammoet
wet" bepaald niet ten onrechte is. Inder
daad ligt het in de bedoeling ook een
arbeidsongeschiktheidsverzekering voor
zelfstandigen in te voeren. De premie
hiervoor zal lager zijn, de uitkering
echter ook.
Huur Ik ben huurder van een huis
dat vóór 1921 werd gebouwd. Nu heeft
de eigenaar mij 10 huurverhoging op
gelegd, op grond van het feit, dat Baam
3de klasse zou zijn en dat de vrijstelling
van deze verhoging hierop niet van
toepassing zou zijn. Is deze interpretatie
juist?
De huurprijs van woningen, die zijn
gebouwd vóór 1921, zijn met ingang van
1 januari 1966 met 10 verhoogd. Niet
verhoogd worden de huren van wonin
gen, die gebouwd zijn vóór januari 1921
wanneer de huurprijs op 31 december
1965 lager is dan 75,70,of
60,per maand. Aangezien Baam
een derde-klas gemeente is, impliceert
een en ander, dat u alleen dan niet voor
een huurverhoging in aanmerking komt,
wanneer de huur van uw woning op 31
december 1965 minder bedroeg dan
60,— per maand.
Personele belasting. Samen met een
vriendin bewoon ik een huis, zelf ben
ik hoofdbewoonster. Nu krijg ik een
aanslag in de personele belasting voor
het gehele huis. Is dat wel juist?
Als gebruikster van het perceel, zoals
de wet het noemt, moet u inderdaad de
personele belasting betalen. Wanneer u
echter kamers hebt verhuurd, vormt
dót gedeelte een apart perceel. De be
lasting over de beide percelen tezamen
is als regel (veel) lager dan de belas
ting over het totaal als één perceel. Hebt
u het verhuurde gedeelte gemeubileerd
of gestoffeerd verhuurd, dan bent u zelf
ook de belastingplichtige voor dat ver
huurde deel, anders de huurster. U doet
dus het beste bezwaar te maken tegen
de aanslag en te stellen dat die te hoog
is, daar u een deel van uw huis hebt
verhuurd.
A.O.W. Al ruim 20 jaar leef ik ge
scheiden van mijn man, hoewel niet of
ficieel gescheiden, ook niet van tafel en
bed. Mijn man is al enkele jaren in het
genot van de uitkering volgens de A.O.
W., waarvan ik de helft ontvang. Nu
word ik binnenkort 65 jaar en hoorde
dat ik ook dan nog maar de helft van
de gehuwdenuitkering zal gaan ontvan
gen. Ik meende echter dat een echtpaar
dat langer dan 5 jaar gescheiden leeft,
recht heeft op ieder een alleenstaanden-
uitkering. Wat is nu juist?
Helaas bepaalt de wet dat de uitke
ring volgens de A.O.W. voor alleen
staanden slechts dan ook aan gescheiden
levende personen wordt uitgekeerd, in
dien de rechtbank een scheiding ofte
wel een scheiding van tafel of bed uit
gesproken heeft. Zou u niet in de nood
zakelijke kosten van uw bestaan kun
nen voorzien, dan kunt u via gemeen
telijke sociale zaken wel een beroep
doen op een uitkering krachtens de Al
gemene Bijstandswet.
WEMELDINGE
Van 27 februari5 maart 1966
Maandag 28 februari: Eerste Kwartier
HOOGW.
LAAGW.
v.m
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
7.35
8.02
1.08
1.24
Maandag
8.15
8.48
1.48
2.12
Dinsdag
9.07
9.46
2.41
3.16
Woensdag
10.22
11.14
3.51
4.35
Donderdag
11.58
5.16
6.03
Vrijdag
0.46
1.29
6.38
7.19
Zaterdag
2.00
2.33
7.50
8.23