NIEUWS-EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND oveRöenkinq cVarCfflw Purol houdt >3 32STE JAARGANG No. 39 25 FEBRUARI 1966 J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE' Verschijnt des vrijdags DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN Land- en Tuinbouw GA, STOP, STA smetteloos zuiver e REDACTEUR: ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,60 per kwartaal Franco per post 3,20 per halfjaar ADMINISTRATIE MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 33425 Advertentieprijs 1-25 mm 3,75, verder 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur Vrees niet, gij dochter Sions! Zie, uw Koning komt, zittende op het veulen ener ezelin! Johannes 12 15. Onder luide Hosanna's, toegewuifd met groene palmtakken doet Jezus Zijn intocht in Jeruzalem. Zijn Galileese vrienden en vooral de discipelen zijn uitgelaten van vreugde: eindelijk laat hun Meester zich koninklijke eer wel gevallen, eindelijk openbaart Hij Zich in Zijn ware gedaante als Messias! Maar zij letten niet goed op, dat de Heiland heeft plaats genomen op een jonge ezel, het gewone rijdier voor elke oosterling. Zó trekt toch niet een Koning zijn stad binnen! Die rijdt op een prachtig paard, hoog boven de menigte uitstekend, on genaakbaar en machtig. Maar dit nede rige rijdier spreekt niet van macht en glorie. Zeker, Jezus komt als Koning, maar als Vredevorst, vol liefde en goed heid, niet om te oordelen, maar om Zichzelf te geven, niet om te strijden tegen aardse machthebbers, maar om door Zijn vrijwillige gehoorzaamheid en offer de zonde en de duivel en de dood te overwinnen. Hier past geen vrees, maar innige blijdschap. Deze Koning komt immers redden, zalig maken. La ter hebben de jongeren het beter begre pen en meteen de gedachte aan de pro fetie van Zacharia, die hier tot vervul ling kwam. Hoe genaakbaar is deze Koning! O, valt voor Hem neer en brengt Hem de hulde van uw hart! Kust de Zoon, op dat Hij niet toorne en gij op de weg ver gaat, als Zijn toorn slechts een weinig ontbrandt. Hij is nog de Koning van het nederige rijdier, maar straks komt Hij te paard als de Koning der Konin gen. Leest slechts Openb. 19. Dan breekt het oordeel los. Maar van deze genadevolle Koning geldt de heerlijke belofte van Psalm 72: Nooddruftigen zal Hij verschijnen^ Aan armen uit gena Zijn hulpe ter verlossing tonen! (Uit een Dagboek) oC&H.Q.S d.0. SthCLOt HET FRAME KWAM TERUG Een fiets zonder frame is een onding, zoiets als een mens zonder beenderen. Daarom zat de spoorman erg onthand toen hij merkte, dat hij zijn frame kwijt was. Met twee wielen, trappers, een stuur en spatborden kan niemand fietsen. Hij zat er een beetje mee in, want hij was net bezig geweest zijn fiets op te knappen toen dit belangrijke onderdeel spoorloos verdween. Daarom ging hij vol vertrouwen naar de buurman om te vragen of die misschien soms een ver dacht persoon had zien lopen. Buurman had geen verdachte persoon zien lopen. Maar buurman las veel en daarom wist hij veel uit boeken. Praat er maar met niemand over", zei hij, ,,ik zal zorgen, dat je je frame terug krijgt. Reken er maar op, dat frame komt terug!" De spoorman raakte onder dc indruk van die stellige belofte en zonder er over ■te praten, ging hij voortaan op de fiets van zijn vrouw naar het werk, terwijl zijn eigen wielen doelloos in het schuur tje stonden. Ondertussen begon buur man zijn onderzoek. Hij verscheen op een zondagmorgen zonderling uitgedost bij het huis van de spoorman. Hij had een regenmantel van zijn vrouw aange trokken en een alpinopetje op zijn hoofd gezet. Want niemand behoefde te weten wat hij daar deed, zei hij. De dader moest niet in de gaten hebben dat hij buurman, naar hem zocht. De spoorman moest precies aanwij zen waar de fiets had gestaan, toen hij hem uit elkaar haalde. Buurman haalde een vergrootglas uit zijn zak en bekeek belangstellend de grassprietjes. Hij plukte er een paar en stak die in zijn zak. Ook vond hij een kwartje, dat daar zeker al eens verloren was. Dat was een belangrijke aanwijzing, zei hij en hij stak het ook in zijn zak. Voorts haalde hij een duimstok te voorschijn en mat enkele voetstappen op, die in het zand zichtbaar waren. Zachtjes mompelend schreef hij de maten op. Vervolgens zette hij zich op een steen neer en ver- borg het hoofd in de handen, alsof hij weende. De spoorman durfde de detec tive in diens concentratie niet te storen. Hij verwijderde zich op de tenen. Enkele dagen later keerde buurman terug met zijn vergrootglas. Onder voordurend mompelen, viste hij nu een schroef uit het gras. Daarna vertrok hij en de spoorman hoorde er niets meer MODERN EN SIERLIJK 'Hl HEG EN I'M W Kapelle - Tel. (01102) 223 van. Nieuwsgierig informeerde hij enige tijd later hoe het met het onderzoek stond. Buurman fronste de wenkbrau wen als een boeddhistische monnik op een boerenbruiloft. Hij had al enkele conclusies getrokken, vertelde hij, maar hij was er nog niet. Misschien zou hij een helderziende raadplegen. Maar dat wist hij nog niet zeker, want hij wilde de spoorman liever niet op kosten jagen Na enkele maanden kwam de spoor man na de nachtdienst thuis om te ver nemen dat het huis van de behulpzame buurman was afgebrand. Zonder eerst te eten, ging hij er heen. En tot zijn grote verbazing zag hij daar het frame van zijn fiets tussen de geblakerde muurresten staan ,.Ik had! het net gis teren opgespoord", zei de getroffen buurman argeloos, maar de politieman die de wacht hield bij de ruïne, geloofde dat niet. En na het verhoor op het bureau bekende buurman zelf het frame te hebben gegstolen. ,,Ik heb nu geen onderdak meer", klaagde de buurman-detective toen hij in het verdachtenbankje stond. „Dan zul len wij je dat een poosje geven", zei de officier, die twee maanden eiste. En de rechter vonniste conform. WILLY H. HEITLING (Nadruk verboden) RASSENKEUZE EN VERVROEGDE SUIKERBIETENOOGST De noodzaak de suikerbietenteelt in te passen in het moderne bedrijf, waarbij mankracht goeddeels is vervangen door de landbouwmachine, heeft tot ingrij pende veranderingen geleid in het ge bruik van zaaizaadtype en de wijze van oogsten. Meerkiemig suikerbietenzaad en land arbeider hebben voor het grootste deel plaats moeten maken voor bewerkt en in hoge mate eenkiemig precisiezaad en rooimachine, waarbij het veilig gebruik van chemische onkruidbestrijdingsmid delen een nauwelijks te missen schakel is geworden tussen zaaien en oogsten van de bieten. De rassenkeuze heeft zich eveneens aangepast aan deze ontwikkeling; de 41e Rassenlijst voor Landbouwgewassen geeft hiervan een interessant overzicht: terwijl ongeveer tien jaar geleden ruim 20 van het areaal ingenomen werd door rassen, geschikt voor de vroege tot de late leveringen, is dit percentage nu toegenomen tot bijna 80 het grootste deel van de telers geeft dus de voorkeur aan rassen, welke reeds bij het begin van de bietencampagne met succes geoogst kunnen worden. De verschuiving in de rassenkeuze houdt in sterke mate verband met de veranderde oogstmethoden; nu de rooi machine op zeer veel bedrijven niet meer weg te denken is, ontstaat tevens een beperking in de oogstduur, aangezien het aantal oogstbare dagen voor de ma chine veel geringer is dan bij het vroe gere handwerk. Het is verheugend, dat er een aantal rassen is, welke passen in de huidige bietenteelt; de rassen Hilleshög stan daard polyploid, Polykuhn en" Klein Wanzleben Polybeta nemen zelfs 75 van het areaal in;, het laatstgenoemde ras kan bovendien vroeg gezaaid wor den, terwijl voor de drie rassen geldt, dat het vroeg in de campagne bereikte hoge suikergehalte nog belangrijk kan stijgen, zonder een gewichtstoename in gevaar te brengen. De teler heeft alleen bij een gerichte rassenkeuze voordeel van het gebruik van de rooimachine; de bietenoogst kan vervroegd worden, terwijl het geldelijk voordeel belangrijk groter wordt. In een grote stad controleerde de po litie bij verkeers- en voetgangerslichten. Bij de controle door politiemensen in burger werden 12.389 gevallen van ne geren van het rode licht geconstateerd, tegen 1698 van dergelijke overtredin gen bij een controle (van dezelfde tijds duur) door agenten in uniform! Al kan iedereen dagelijks constateren dat het negeren van verkeerslichten hand over hand toeneemt, toch is het niet statistisch vast te leggen hoeveel malen wèl en hoeveel malen niét door bestuurders bij geel en rood licht werd gestopt. Maar zeker is, dat het aantal ongevallen op kruispunten sterk toe neemt en dat vooral met ernstige afloop in de avonduren, wanneer de verkeers lichten meestal zijn uitgeschakeld. Om dat dan de verkeersintensiteit minder is, naderen weggebruikers een kruising met meer snelheid en minder oplettend heid en de gevolgen van een eventuele aanrijding zijn veel groter. In Amsterdam waren in de eerste elf maanden van 1965 207 ongelukken het gevolg van rijden door rood of geel licht en werden er 3955 processen-verbaal op gemaakt. Een landelijk statistisch ge geven ontbreekt echter. Verkeerslichten zijn er om de door stroming en de vlotheid van het ver keer te bevorderen. Om mede-wegge bruikers de gelegenheid te geven voor bij een drukke of gevaarlijk kruising te komen. Kennelijk wordt deze funktie van de verkeerslichten door veel men sen veronachtzaamd, wat tot gevolg heeft dat door geel licht word gereden, het rode licht zelfs wordt genegeerd en ook, dat te snel wordt opgetrokken wanneer 't rode licht nog niet op groen is gesprongen. Het gemotoriseerde verkeer geeft ex tra gas om nog net door het gele licht heen te komen. Juist is echter dat men stopt bij geel licht als dit redelijkerwijs nog kan, d.w.z. als men zonder het ach teropkomende verkeer in gevaar te brengen of te hinderen voor de stop- streep tot stilstand kan komen. Is daar wel sprake van door bruusk remmen dan moet men doorrijden. „Stop tijdig" is bij geel het devies. Daarnaast valt vooral bij bromfietsers en fietsers te constateren, dat men gddt rijden door rood licht. De berijders let ten op de geelfase van het kruisend ver keer en trekken dan al op voordat dat eigen licht groen geeft. Vanzelfsprekend worden hierbij de voetgangers op z'n minst in verwarring gebracht. Door rood licht rijden brengt dusdani ge risico's met zich mee, dat het voor iedere goede weggebruiker duidelijk is welk gevaar hierdoor geschapen wordt. Nonchalance ten opzichte van verkeers regelingen, bijvoorbeeld door lichten, kan de vlotheid en veiligheid van het ver keer alleen maar verminderen. Experi menten met het doorfunktioneren in de avonduren van bepaalde verkeerslichten hebben zin, wanneer iedereen mee werkt. Duidelijk komt dat naar voren bij de ten behoeve van de weggebruiker ge nomen proefnemingen met de z.g. „groe ne golf regeling". Het effect daarvan wordt volkomen teniet gedaan door automobilisten die de maximum snelheid overschrijden en daardoor telkens toch moeten stoppen bij het volgende verkeerslicht. Nonchalance komt ook voor op krui singen zonder verkeerslichten. Uit een Duits onderzoek bleek dat bij ongelukken op kruisingen in maar liefst 72,6 van de gevallen de oorzaak slech te oriëntatie t.a.v. het op de voorrangs- weg naderende voertuig was. Onvoldoende bebakening of verkeers regeling was slechts in 0,2 van de ongelukken direkte oorzaak. Correctheid bij verkeerslichten wil niet zeggen dat men té behoedzaam zou moeten rijden. Het vlot optrekken wan neer het licht op groen springt (wat betekent dat men moét doorrijden) be vordert de doorstroming in hoge mate. Een goede gewoonte is het inschakelen in de eerste versnelling bij het oranje licht van het kruisend verkeer, teneinde bij groen onmiddellijk te kunnen optrek ken. Auto's achteraan in de wachtende file hebben dan meer kans het groene licht te „halen" en behoeven dan niet hard te gaan rijden. Verkeerslichten zijn er niet voor niets. Al controleert de politie niet (of niet in uniform!), dan nog is fatsoenlijk gedrag juist hier een kwestie van vlot en veilig verkeer of ergernis en gevaar. Groen ga. Geel stop. Rood sta! ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bijsluiting van een postzegel van 18 cent voor doorzending van uw brief Wij willen u met. deze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Pepers. De laatste jaren kweek ik zelf lange rode pepers. Hoe kan ik die nu het beste bewaren? In plastic ver pakt zijn ze gauw weg en in de koelkast gaat het ook niet zo best. De pepers kunnen in plastic het over tollige vocht niet kwijt en dan schimme len ze spoedig. Het beste is de lange pepers te drogen, daarna bewaren in goed gesloten bussen. Ze zijn dan on beperkt houdbaar. Met paprika is het wat moeilijker, daar deze erg vlezig zijn. Jammer dat in de pekel bewaren voor u niet in aanmerking komt door uw zout loos dieet, want in pekel is de beste be waring. U kunt ze beter steriliseren en wilt u liever drogen, dan opensnijden, de zaden er uit halen en dan de beide helften drogen. Dit gaat moeilijk maar is te proberen. Is er geen mogelijkheid, dat u ze in de diepvries bewaart? Dit gaat zeer goed. Rentezegels. Een familielid emi greerde 9 jaar geleden naar Nieuw-Zee- land. Hij heeft nog de Nederlandse na tionaliteit. Voor hem zijn in Nederland rentezegels geplakt. Kan hij daar nog een gedeelte van in geld terug krijgen? Indien bedoelde persoon, die naar Nieuw-Zeeland is verhuisd, op 1 janu ari 1967 nog geen 35 jaar oud is, ont vangt hij het geld van de geplakte rentezegels terug. Dit ook, wanneer hij voor niet meer dan 300,— heeft ge plakt. Is hij ouder dan 35 jaar of is er voor meer dan 300,aan zegels voor hem geplakt, dan ontvangt hij ouder domsrente, wanneer hij 65 jaar zal zijn geworden. Ook wanneer hij in het bui tenland zal wonen, evenwel in dat geval zonder de verhoging van 11,2 die geldt voor bejaarden, die in Nederland woonachtig zijn. Elta. Kunt u mij de data mel den van de Elta en het vergaan van de Uiver (kerstvlucht) In 1919 werd op initiatief van de lui tenants-vlieger Plesman en Hofstee de E.L.T.A. (Eerste Luchtvaart Tentoon stelling Amsterdam) gehouden, tenein de het publiek te laten kennis maken met de laatste vorderingen op het ge bied van de luchtvaart; het succes van deze tentoonstelling leidde tot de op richting van de K.L.M. op 7 oktober 1919. In 1934 verrichtte de met post en passagiers vliegende Uiver een uitste kende prestatie in de London-Melbourne race, door tweede te worden in de snel heidsrace en eerste in de handicaprace, ondanks een noodlanding in Australië. Kort daarna, tijdens de kerstdagen, volg de de ramp. Het wrak werd pas later gevonden in de Syrische woestijn. Pro Deo. Als iemand een advokaat heeft toegewezen gekregen pro deo, kost hem dit persoonlijk niets, maar krijgt zo'n advokaat helemaal geen vergoeding .van rijk of gemeente? Zo'n advokaat krijgt inderdaad een geringe vergoeding van het rijk. Verkeersbureau. Kunt u mij het adres geven van het Spaanse Verkeers bureau Het Spaanse Verkeersbureau is ge vestigd Laan van Meerdervoort 8a, Den Haag. Arbeidsongeschiktheidwet Wat be doelt men met de „sociale mammoetwet" Is dat de z.g. wet arbeidsongeschiktheid (w.a.o.) Is deze in de plaats gekomen van ongevallen- en/of invaliditeitswetten Wat wordt er dan verder bedoeld met interimwet Is er een verplichte ar beidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen in de maak en sluit dat aan bij de w.a.o. De door u bedoelde wet, de arbeids ongeschiktheidswet, zal per 1 januari 1967 in werking treden. Ze vervangt de ongevallen- en invaliditeitswet. De naam van de wet geeft de bedoeling er van uitstekend ween Voor een uitkering in aanmerking die loontrekkenden, die geheel of gedeeltelijk ongeschikt zijn om arbeid te verrichten, ongeacht of deze ongeschiktheid voorvloeit uit een be drijfsongeval of niet. De mate van arbeidsongeschiktheid zal worden uit gedrukt in procenten. De hoogte van de uitkering is hiervan afhankelijk. Deze wet, die belangrijke verbeteringen aan brengt in de huidige toestanden, is een zeer omvangrijk staatsstuk geworden, zodat het predikaat „Sociale mammoet wet" bepaald niet ten onrechte is. Inder daad ligt het in de bedoeling ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen in te voeren. De premie hiervoor zal lager zijn, de uitkering echter ook. Huur Ik ben huurder van een huis dat vóór 1921 werd gebouwd. Nu heeft de eigenaar mij 10 huurverhoging op gelegd, op grond van het feit, dat Baam 3de klasse zou zijn en dat de vrijstelling van deze verhoging hierop niet van toepassing zou zijn. Is deze interpretatie juist? De huurprijs van woningen, die zijn gebouwd vóór 1921, zijn met ingang van 1 januari 1966 met 10 verhoogd. Niet verhoogd worden de huren van wonin gen, die gebouwd zijn vóór januari 1921 wanneer de huurprijs op 31 december 1965 lager is dan 75,70,of 60,per maand. Aangezien Baam een derde-klas gemeente is, impliceert een en ander, dat u alleen dan niet voor een huurverhoging in aanmerking komt, wanneer de huur van uw woning op 31 december 1965 minder bedroeg dan 60,— per maand. Personele belasting. Samen met een vriendin bewoon ik een huis, zelf ben ik hoofdbewoonster. Nu krijg ik een aanslag in de personele belasting voor het gehele huis. Is dat wel juist? Als gebruikster van het perceel, zoals de wet het noemt, moet u inderdaad de personele belasting betalen. Wanneer u echter kamers hebt verhuurd, vormt dót gedeelte een apart perceel. De be lasting over de beide percelen tezamen is als regel (veel) lager dan de belas ting over het totaal als één perceel. Hebt u het verhuurde gedeelte gemeubileerd of gestoffeerd verhuurd, dan bent u zelf ook de belastingplichtige voor dat ver huurde deel, anders de huurster. U doet dus het beste bezwaar te maken tegen de aanslag en te stellen dat die te hoog is, daar u een deel van uw huis hebt verhuurd. A.O.W. Al ruim 20 jaar leef ik ge scheiden van mijn man, hoewel niet of ficieel gescheiden, ook niet van tafel en bed. Mijn man is al enkele jaren in het genot van de uitkering volgens de A.O. W., waarvan ik de helft ontvang. Nu word ik binnenkort 65 jaar en hoorde dat ik ook dan nog maar de helft van de gehuwdenuitkering zal gaan ontvan gen. Ik meende echter dat een echtpaar dat langer dan 5 jaar gescheiden leeft, recht heeft op ieder een alleenstaanden- uitkering. Wat is nu juist? Helaas bepaalt de wet dat de uitke ring volgens de A.O.W. voor alleen staanden slechts dan ook aan gescheiden levende personen wordt uitgekeerd, in dien de rechtbank een scheiding ofte wel een scheiding van tafel of bed uit gesproken heeft. Zou u niet in de nood zakelijke kosten van uw bestaan kun nen voorzien, dan kunt u via gemeen telijke sociale zaken wel een beroep doen op een uitkering krachtens de Al gemene Bijstandswet. WEMELDINGE Van 27 februari5 maart 1966 Maandag 28 februari: Eerste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m n.m. v.m. n.m. Zondag 7.35 8.02 1.08 1.24 Maandag 8.15 8.48 1.48 2.12 Dinsdag 9.07 9.46 2.41 3.16 Woensdag 10.22 11.14 3.51 4.35 Donderdag 11.58 5.16 6.03 Vrijdag 0.46 1.29 6.38 7.19 Zaterdag 2.00 2.33 7.50 8.23

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1966 | | pagina 1