NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID BEVELAND oveRöenkinq Steeds meer betalen <9 A3 vWillegen Gzn Snuif en wrijf nricjea A 3 vWillegen Gzn panics 30STE JAARGANG No* 21 23 OKTOBER 1964 e REDACTEUR: I A. WESTSTRATE - MIDDELBURG ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs by vooruitbetaling 1,40 per kwartaal Franco per post 2,80 per halfjaar UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN ADMINISTRATIE J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur Zwijg voor het aangezicht des Heren Heren, want de dag des Heren is nabij; want de Here heeft een slachtoffer bereid, Hij heeft Zijn genodigden geheiligd. Zefanja 1 7. We hebben te zwegen voor het aan gezicht des Heren, zegt Zefanja. Dat betekent, dat wij ons aan Zgn beschik king te onderwerpen hebben en dat we niets daartegen te spreken hebben. Maar nu moeten wij dit bevel toch wel goed verstaan. Het kan toch onmoge lijk betekenen, dat we in doffe berus ting maar over ons hebben te laten ko men, wat komt en dat we zelfs niet mogen nadenken over een oplossing van de vele raadselen, die de regering van Jezus Christus ons schijnt voor te leg gen. Het eerste hoofdstuk van de profe tieën van Zefanja is een heel somber hoofdstuk. Het spreekt van ondergang, van de totale ondergang. Allen zal de Here wegrapen uit dit land. Hij zal de mensen en de beesten, de vogelen en de vissen wegrapen. Ja, Hij zal de mens uit dit land uitroeien. Maar hebben wij dan die ondergang zwijgend af te wachten? De Schrift bericht ons toch ook de komende genezing en heiliging van dit ganse leven? En dat zullen wij toch in onze toekomstverwachting ook hebben vast te houden? Zefanja profe teert in de dagen van koning Josia, de vorst, die twee maal een reformatie in Juda ter hand nam. Maar welke zin heeft reformatie, wanneer het einde toch de ondergang is? Daar komt nog iets bij. Voor wie ogen heeft, is het duide lijk te zien, dat Juda over zijn hoogte punt heen is. Het zal nooit meer zó worden als het in de dagen van Salomo geweest is. Ook de meest ernstige po gingen kunnen de ondergang van Juda niet meer afwenden. Moet nu echter de prediking van Zefanja aan Josia niet alle moed ontnemen? Als straks toch de ondergang komt, is het dan niet be- •f4/^»rinqe„ GOUDZILVER-OPTIEK-UURWERKEN TEL:223 - KRPELLE Z B ter, die dag van de catastrofe maar in lijdzaamheid af te wachten? Zwijgen voor het aangezicht des He ren dat is ook de opdracht, waar mede het Woord des Heren vandaag tot ons komt. In dat zwijgen echter, dat berusten in alles wat de Here doet, moeten wij de bovenstaande twee din gen vasthouden. Enerzijds weten wij, dat de ondergang niet af te wenden is. We zijn in ons christelgk land ook over het hoogtepunt heen. Nooit wordt het meer zo, als het geweest is. Anderzijds zien we echter tegemoet de komst van een nieuw Nederland. Christus komt en Hij zal alle ongerechtigheid uit dit land wegdoen en nieuwe steden en dorpen geven. Die twee dingen houden we in ons zwijgen voor de Here vast. Als we wis ten, dat Christus vanavond kwam, dan zouden wij toch ons werk moeten doen in gehoorzaamheid aan Zijn Woord. (Uit een Dagboek) KRUININGEN 250 gr. Blooker cacao f 2,50 GRATIS hierbij 250 gr. NIEMEYER KOFFIE 2 BLOEMKOLEN voor 55 Ct Grote Cox, Jonathans, Golden Delicous 4 kg slechts 1 gulden HOOFD STRAAT 16 ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bgsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief Wij willen u met onze adviezen zo goed mogeiyk van dienst zgn en geven zo mogeiyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakeiykheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED Eikels. Hebben eikels, in stukjes gekapt, voedingswaarde voor postduiven en zo ja, wat bevatten zij vraagt P. K. K. Wilde bosduiven eten ook graag eikels, dus die postduiven zullen ze ook wel niet versmaden. Denk er echter om altijd gemengd met ander voer geven, anders wordt het te eenzijdig of soms te sterk geconcentreerd. Vooral ook zo als u dat doet, ze min of meer in stuk jes kappen, daar ze hele eikels niet baas kunnen. Voedingswaarde: Eikels kun nen granen gedeeltelijk vervangen. Ze zijn arm aan eiwit, rijk aan stikstofvrije extractiefstoffen. De bast is vergelijk baar met stro, ook wat de voederwaar- de betreft. Ze zijn bitter door looizuur- gehalte, geven soms aanleiding tot ver stopping en ook tot vergiftiging. Koken en uitlogen met water. Gemiddelde voe dingswaarde van eikels: Ongeschilde gedroogde eikels 88.0 droge stof, 4.8 verteerbaar ruw eiwit, 4.2 vert. werkelijk eiwit, zetmeelwaarde 68.8. Ongeschilde verse eikels: 53.0 ds, 2.1 vre, 1.7 vwe, zetmeelwaarde 35.3. Van vitamines in eikels is ons niets be kend. Porto brief aan Koningin. J. W. W. blijft met ons van mening verschil len over ons antwoord op deze vraag. Hij schrgft: Alhoewel ik op andere gronden dit kan verklaren, verwijs ik u echter ge makshalve naar de PTT-gids deel Ia en wel naar artikel 26 waarin woordelijk staat: „Portvrijdom". Voorzover het binnenlands verkeer betreft, wordt krachtens art. 6 der Postwet 1954 vrij stelling van port genoten door de Ko ningin en de leden van het Koninklijk Huis, alsmede voor de verzending van stukken de dienst van het Koninklijk Huis betreffende. Deze vrijstelling be treft zowel de stukken verzonden door, als die gericht aan H.M. de Ko ningin en de leden van het Koninkiyk Huis. Wat betreft uw antwoord over cor respondentie gericht aan de Rijkspost spaarbank moge ik u kortheidshalve verwijzen naar het schutblad van elk spaarbankboekje, waar aan de achter zijde onder „wenken" 7e alinea staat: Stukken gericht aan de Rijkspostspaar bank te Amsterdam behoeven niet te worden gefrankeerd. Force majeur. In welk artikel van het Burgerlijk Wetboek wordt oorlog als „force majeur" erkend en elk ont staan recht voor het meerderjarig ge worden kind door een oorlog nietig ver klaard In het Burgerlijk Wetboek (het Ne derlandse) staat uiteraard niet geregeld wanneer een oorlog wordt erkend. Als ten gevolge van de oorlog gebiedsaf- stand geschiedt en de onderdanen van dat gebied vallen onder de jurisdictie dan een andere staat, dan geschiedt al les naar het vreemde (burgerlgk) recht. Als tenslotte later het gebied weer te ruggaat naar de eerste staat, dan is in tussen de oorspronkelijk minderjarige, ook naar Nederlands recht, uiteraard meerderjarig geworden. Terugdraaien van de „voortijdige" gevolgen van de meerderjarigheid naar vreemd recht heeft dan uiteraard geen zin. U zult man en paard moeten noemen om mo gelijk te maken dat wij ons de zaak goed kunnen voorstellen. Vooralsnog zien wij daartoe niet gemakkelijk kans. Tapijtkevers. Al vier jaar heb ik last van tapijtkevers en ondanks alle moeite en bespuitingen raak ik ze niet kwijt. Is het waar dat deze dieren uit mussennesten komen? Die mussennesten zijn geen haarden van de tapijtkever, daar de gehele ont wikkeling van ei tot kever zich bin nenshuis afspeelt. Vooral de larve van de tapijtkever is zeer schadelijk in wol len stoffen, bont, opgezette dieren, kle den, tapijten, enz. Deze gebruiken der gelijke stoffen voor het maken van een z.g. poppewieg, waarin ze zich verpop pen en waaruit later de kever komt. Hoofdzaak is de kevers geen rust te gunnen, zodat ze geen gelegenheid krg- gen eieren te leggen, dus veel kloppen, zuigen, vegen, enz., dus echte najaars- schoonmaak. Direkte bestrijding: veel en regelmatig spuiten of stuiven met een huishoudinsecticide. Mocht de plaag heel erg zijn, dan kunt u zich beter tot de gemeentereinigingsdienst wenden, die dan uw huis of kamers kan ontsmetten. Waterlelies. In mijn tuinvijvertje zijn 3 waterlelies, die zwaar door blad luis zijn bezocht. Wat te doen, zonder schade aan de goudvissen? Daar het blad binnenkort toch af sterft, heeft het geen zin meer een be strijdingsmiddel toe te passen, afgezien of er een doelmatig middel is om de luis te doden, zonder de goudvissen schade toe te brengen. Het enige wat u nu nog kunt doen, is al het door luis aangetaste blad uit de vijver vernede ren en liefst zo spoedig mogelgk, om ei-afzetting te voorkomen. Gewoonlgk zorgen de goudvissen er wel voor, dat het ongedierte verdwijnt. Zie het vol gend voorjaar in de vijver een paar kik kers te krijgen, deze zullen wel voor opruiming van dat ongedierte zorgen. U moet dan de minder aangename zang maar voor lief nemen. Ook watersala manders kunnen heel wat opruimen. Padden zijn voor de vijver waardeloos, daar dit landdieren zijn. Uw verkoudheid van neu$ keel of borst weg mei Natuurvriendenhuizen. Wat is het adres van de vereniging „Natuurvrien denhuizen" en hoe kun je daar lid van worden Het adres van het Ned. Instituut voor Volksontwikkeling en Natuurvrienden- werk (landelijk secretariaat) luidt: P. C. Hooftstraat 163, Amsterdam-Zuid. Maar er is ook een stichting Natuur vriendentehuizen. De administratie daar van huist: p/a P. G. Fabel, Jan Luyken- straat 32, Haarlem. Wij vermoeden dat u de stichting op het oog hebt. Een stichting kent echter geen leden. Wij adviseren u voor nadere inlichtingen tot een der genoemde adressen te wenden. Invoerbelasting. Ik heb jaren in België gewoond en ga me nu weer in Nederland vestigen. Als ik nu met mijn auto naar Nederland kom, moet ik dan voor de auto invoerrechten betalen? Wanneer u een gebruikte wagen in voert uit België, behoeft u geen invoer- ONVOLDOENDE AFSTAND BEWAREN Kettingbotsingen komen sinds een aantal jaren veelvuldig op de autosnel wegen voor. Vrijwel altijd kunnen zij ontstaan, doordat er te dicht op elkaar wordt gereden. Van kleurige plakplaat jes met opschriften als „Boem is ho!" op achterruit of bumper, schijnen wei nig automobilisten zich iets aan te trek ken. Ook bij het inhalen op de auto snelwegen ziet men soms plukjes auto's, die met snelheden van over de honderd kilometer per uur en tussenruimten van nog geen tien meter voortjagen. De voorwaarden voor een kettingbotsing zijn daarmee dan al aanwezig. Door het bewaren van voldoende on derlinge afstand kunnen ongelukken worden voorkomen. Die afstand is af hankelijk van de snelheid, waarmee ge reden wordt. In het algemeen kan men stellen, dat de veilige afstand, uitge drukt in meters, tenminste gelgk moet zijn aan de helft van de snelheid in ki lometers. Bij een snelheid van honderd kilometer per uur is dus een tussen ruimte van minstens 50 meter noodza kelijk. Bij slecht weer (regen, mist, enz.) zullen deze afstanden groter moeten zijn. Aldus propageren Verbond voor Veilig Verkeer en Korps Rijkspolitie in hun Aktie Zwarte Zes. belasting te betalen, maar alleen om zetbelasting, die inderdaad 21 van de aangegeven waarde bedraagt. Dit kan niet aan de grens worden afgehandeld. Er zijn namelijk bepaalde plaatsen, waar alleen auto's uit België mogen worden ingevoerd (o.a. Roosendaal en Sas van Gent) en in één van die plaatsen moet u zich melden by de douane-autoritei ten, waar u o.a. een formulier dient in te vullen. Voorlopige nummerborden worden voor dit doel niet verstrekt. U rgdt gewoon met uw auto de grens over. U dient dan een bewijs van Ne derlanderschap bij u te hebben. Een Ne derlands kentekenbewijs kunt u aanvra gen bij de Rijksdienst Wegverkeer. "Tri: GOUD-ZILVER OPTIEK-UURWERKEN TEL:223 - KRPELLE Z B De regering heeft dan wel een be lastingverlaging aangekondigd, maar het komende jaar zal die nog niet in gaan. Daar wordt nog minstens een jaar mee gewacht. En dan moeten er intussen niet weer hoge looneisen ge steld worden maar de vakbonden hebben toch plannen in deze richting anders is het niet uitgesloten, dat die belastingverlaging ook in 1966 nog niet doorgevoerd zal kunnen worden. Na de ongeveer 15 loonsverhoging, die 1964 voor de meeste werknemers heeft opgeleverd, schijnen we wat te weelderig te leven, waardoor de invoer meer toeneemt dan de uitvoer en de Nederlandse betalingsbalans dus een stijgend nadelig saldo aangeeft. Ook hg de verhoogde inkomsten blijven de be lastingtarieven dus het zelfde, zodat iedereen, in geld uitgedrukt, maar steeds weer wat meer aan de staat gaat betalen. En bleef het daar nu maar bij, dan kon men er met het oog op 's lands economische positie misschien nog wel vrede mee hebben, maar via andere wegen worden we gedwongen om bo vendien nog steeds meer te gaan be talen. De belasting op sigaretten en op ben zine is inmiddels al flink verhoogd, waarmede we de staat dus ook al weer aan hogere inkomsten helpen. De ouder- domsuitkering wordt flink verhoogd, maar de werkers en de bedrijven krg- gen er dan ook een verhoogde premie voor te betalen, waarmede de dit jaar verkregen hogere inkomsten dus ook weer worden afgeroomd. Er staan verder nog meer plannen op stapel tot verhoging van indirecte be lastingen, want we moeten ons daar mee gaan aanpassen aan het gebruik in de andere landen van de E.E.G. De tarieven van overheids- en semie-over- heidsdiensten zijn intussen ook al ver hoogd, zoals kijk- en luistergelden, spoor- en posttarieven, waarvoor ook alweer plannen tot nog verdere verho ging bestaan. Diverse legesgelden on dergingen herziening en zo is er nog wel het een en ander op te noemen, waarbij de overheid meewerkte tot ver hoging der kosten. Behalve onze niet verlaagde en daar door gestegen loon- en inkomstenbelas ting moeten we de overheid via andere wegen ook nog steeds meer gaan be talen. Desalniettemin ziet de regering er niet tegen op om de weggebruikers straks nog eens een extra indirecte be lasting te laten betalen, door een soort tol van ze te heffen voor het gebruik van autosnelwegen. Denk niet, dat al leen de autorijders daarvan de dupe worden, want deze tolheffing zal on- getwijfeld ook gaan gelden voor het be- roepsgoederenvervoer en deze zal dat vanzelfsprekend moeten doorberekenen in zijn vervoersprgzen. Diverse goederen zullen daardoor dus een prijsverhoging ondergaan en in- direkt betaalt dan ook de niet-autobe- zitter straks aan deze extra belasting mee. Vóór de oorlog is er jarenlang een heftige strijd gevoerd om de tollen op geheven te krggen, dat is uiteindeiyk gelukt, maar terwille van het verder uitkngpen van de belastingbetaler en de voortgaande socialisatie van onze maatschappg, wil de regering nu dan weer tot instelling van tolheffing over gaan. Het zou wel eens kunnen biyken, dat men hier het paard achter de wagen spant. Talrgke autobezitters immers, die niet zo'n vreselgke haast hebben om b.v. van Den Haag of Utrecht naar Arnhem te komen, zullen een kwartier langere rgtgd er voor over hebben om de snelweg en daarmede de tolheffing te vermijden. Zg gaan zoveel mogelgk de secundaire wegen bergden, die daar door veel drukker zullen worden. Daar zullen dan ook ten spoedigste weer ver- keersverbeteringen voor nodig worden om al te veel ongelukken te voorkomen en het wegenbouwprogramma zal er dus omvattender en duurder door worden. Afgezien hiervan blgft het bgzonder onsympathiek, dat de autorgders en wie is dat tegenwoordig, hetzy als ry- der of meergder, niet die al via mo torrijtuigenbelasting en benzinebelasting honderden miljoenen bgeen brengen, nu nóg eens extra moeten gaan betalen om ons wegennet verbeterd te krygen. Mede gezien in het licht van maar steeds uitgestelde belastingverlaging en maar steeds verhoogde andere heffin gen is er alle aanleiding tot een groeien de ontevredenheid. H. VAN WERMESKERKEN (Nadruk verboden) WEMELDINGE Van 25—31 oktober 1964 Dinsdag 27 oktober: Laatste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. nun. Zondag 6.11 6.26 11.39 Maandag 6.55 7.13 0.11 12.33 Dinsdag 7.41 8.09 1.11 1.31 Woensdag 8.41 9.24 2.08 2.31 Donderdag 10.04 10.56 3.20 3.55 Vrijdag 11.36 4.56 5.30 Zaterdag 0.12 12.45 6.07 6.31 Te Yerseke 5 minuten later Te Hansweert 35 minuten vroeger

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1964 | | pagina 1