NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID BEVELAND
oveRöenkinq
Steeds meer betalen
<9
A3 vWillegen Gzn
Snuif en wrijf
nricjea
A 3 vWillegen Gzn
panics
30STE JAARGANG
No* 21
23 OKTOBER 1964
e
REDACTEUR:
I A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs by vooruitbetaling 1,40 per kwartaal
Franco per post 2,80 per halfjaar
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE"
Verschijnt des vrijdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
ADMINISTRATIE
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425
Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
Zwijg voor het aangezicht des
Heren Heren, want de dag des
Heren is nabij; want de Here
heeft een slachtoffer bereid, Hij
heeft Zijn genodigden geheiligd.
Zefanja 1 7.
We hebben te zwegen voor het aan
gezicht des Heren, zegt Zefanja. Dat
betekent, dat wij ons aan Zgn beschik
king te onderwerpen hebben en dat we
niets daartegen te spreken hebben.
Maar nu moeten wij dit bevel toch wel
goed verstaan. Het kan toch onmoge
lijk betekenen, dat we in doffe berus
ting maar over ons hebben te laten ko
men, wat komt en dat we zelfs niet
mogen nadenken over een oplossing van
de vele raadselen, die de regering van
Jezus Christus ons schijnt voor te leg
gen.
Het eerste hoofdstuk van de profe
tieën van Zefanja is een heel somber
hoofdstuk. Het spreekt van ondergang,
van de totale ondergang. Allen zal de
Here wegrapen uit dit land. Hij zal de
mensen en de beesten, de vogelen en de
vissen wegrapen. Ja, Hij zal de mens
uit dit land uitroeien. Maar hebben
wij dan die ondergang zwijgend af te
wachten? De Schrift bericht ons toch
ook de komende genezing en heiliging
van dit ganse leven? En dat zullen wij
toch in onze toekomstverwachting ook
hebben vast te houden? Zefanja profe
teert in de dagen van koning Josia, de
vorst, die twee maal een reformatie in
Juda ter hand nam. Maar welke zin
heeft reformatie, wanneer het einde toch
de ondergang is? Daar komt nog iets
bij. Voor wie ogen heeft, is het duide
lijk te zien, dat Juda over zijn hoogte
punt heen is. Het zal nooit meer zó
worden als het in de dagen van Salomo
geweest is. Ook de meest ernstige po
gingen kunnen de ondergang van Juda
niet meer afwenden. Moet nu echter de
prediking van Zefanja aan Josia niet
alle moed ontnemen? Als straks toch
de ondergang komt, is het dan niet be-
•f4/^»rinqe„
GOUDZILVER-OPTIEK-UURWERKEN
TEL:223 - KRPELLE Z B
ter, die dag van de catastrofe maar in
lijdzaamheid af te wachten?
Zwijgen voor het aangezicht des He
ren dat is ook de opdracht, waar
mede het Woord des Heren vandaag tot
ons komt. In dat zwijgen echter, dat
berusten in alles wat de Here doet,
moeten wij de bovenstaande twee din
gen vasthouden. Enerzijds weten wij,
dat de ondergang niet af te wenden is.
We zijn in ons christelgk land ook over
het hoogtepunt heen. Nooit wordt het
meer zo, als het geweest is. Anderzijds
zien we echter tegemoet de komst van
een nieuw Nederland. Christus komt en
Hij zal alle ongerechtigheid uit dit land
wegdoen en nieuwe steden en dorpen
geven.
Die twee dingen houden we in ons
zwijgen voor de Here vast. Als we wis
ten, dat Christus vanavond kwam, dan
zouden wij toch ons werk moeten doen
in gehoorzaamheid aan Zijn Woord.
(Uit een Dagboek)
KRUININGEN
250 gr. Blooker cacao f 2,50
GRATIS hierbij 250 gr.
NIEMEYER KOFFIE
2 BLOEMKOLEN
voor 55 Ct
Grote Cox, Jonathans, Golden Delicous
4 kg slechts 1 gulden
HOOFD STRAAT 16
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bgsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief
Wij willen u met onze adviezen zo goed mogeiyk van dienst zgn en geven
zo mogeiyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakeiykheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED
Eikels. Hebben eikels, in stukjes
gekapt, voedingswaarde voor postduiven
en zo ja, wat bevatten zij vraagt
P. K. K.
Wilde bosduiven eten ook graag
eikels, dus die postduiven zullen ze ook
wel niet versmaden. Denk er echter om
altijd gemengd met ander voer geven,
anders wordt het te eenzijdig of soms
te sterk geconcentreerd. Vooral ook zo
als u dat doet, ze min of meer in stuk
jes kappen, daar ze hele eikels niet baas
kunnen. Voedingswaarde: Eikels kun
nen granen gedeeltelijk vervangen. Ze
zijn arm aan eiwit, rijk aan stikstofvrije
extractiefstoffen. De bast is vergelijk
baar met stro, ook wat de voederwaar-
de betreft. Ze zijn bitter door looizuur-
gehalte, geven soms aanleiding tot ver
stopping en ook tot vergiftiging. Koken
en uitlogen met water. Gemiddelde voe
dingswaarde van eikels: Ongeschilde
gedroogde eikels 88.0 droge stof, 4.8
verteerbaar ruw eiwit, 4.2 vert.
werkelijk eiwit, zetmeelwaarde 68.8.
Ongeschilde verse eikels: 53.0 ds, 2.1
vre, 1.7 vwe, zetmeelwaarde 35.3.
Van vitamines in eikels is ons niets be
kend.
Porto brief aan Koningin. J. W.
W. blijft met ons van mening verschil
len over ons antwoord op deze vraag.
Hij schrgft:
Alhoewel ik op andere gronden dit
kan verklaren, verwijs ik u echter ge
makshalve naar de PTT-gids deel Ia en
wel naar artikel 26 waarin woordelijk
staat: „Portvrijdom". Voorzover het
binnenlands verkeer betreft, wordt
krachtens art. 6 der Postwet 1954 vrij
stelling van port genoten door de Ko
ningin en de leden van het Koninklijk
Huis, alsmede voor de verzending van
stukken de dienst van het Koninklijk
Huis betreffende. Deze vrijstelling be
treft zowel de stukken verzonden door,
als die gericht aan H.M. de Ko
ningin en de leden van het Koninkiyk
Huis.
Wat betreft uw antwoord over cor
respondentie gericht aan de Rijkspost
spaarbank moge ik u kortheidshalve
verwijzen naar het schutblad van elk
spaarbankboekje, waar aan de achter
zijde onder „wenken" 7e alinea staat:
Stukken gericht aan de Rijkspostspaar
bank te Amsterdam behoeven niet
te worden gefrankeerd.
Force majeur. In welk artikel van
het Burgerlijk Wetboek wordt oorlog
als „force majeur" erkend en elk ont
staan recht voor het meerderjarig ge
worden kind door een oorlog nietig ver
klaard
In het Burgerlijk Wetboek (het Ne
derlandse) staat uiteraard niet geregeld
wanneer een oorlog wordt erkend. Als
ten gevolge van de oorlog gebiedsaf-
stand geschiedt en de onderdanen van
dat gebied vallen onder de jurisdictie
dan een andere staat, dan geschiedt al
les naar het vreemde (burgerlgk) recht.
Als tenslotte later het gebied weer te
ruggaat naar de eerste staat, dan is in
tussen de oorspronkelijk minderjarige,
ook naar Nederlands recht, uiteraard
meerderjarig geworden. Terugdraaien
van de „voortijdige" gevolgen van de
meerderjarigheid naar vreemd recht
heeft dan uiteraard geen zin. U zult
man en paard moeten noemen om mo
gelijk te maken dat wij ons de zaak
goed kunnen voorstellen. Vooralsnog
zien wij daartoe niet gemakkelijk kans.
Tapijtkevers. Al vier jaar heb ik
last van tapijtkevers en ondanks alle
moeite en bespuitingen raak ik ze niet
kwijt. Is het waar dat deze dieren uit
mussennesten komen?
Die mussennesten zijn geen haarden
van de tapijtkever, daar de gehele ont
wikkeling van ei tot kever zich bin
nenshuis afspeelt. Vooral de larve van
de tapijtkever is zeer schadelijk in wol
len stoffen, bont, opgezette dieren, kle
den, tapijten, enz. Deze gebruiken der
gelijke stoffen voor het maken van een
z.g. poppewieg, waarin ze zich verpop
pen en waaruit later de kever komt.
Hoofdzaak is de kevers geen rust te
gunnen, zodat ze geen gelegenheid krg-
gen eieren te leggen, dus veel kloppen,
zuigen, vegen, enz., dus echte najaars-
schoonmaak. Direkte bestrijding: veel
en regelmatig spuiten of stuiven met een
huishoudinsecticide. Mocht de plaag
heel erg zijn, dan kunt u zich beter tot
de gemeentereinigingsdienst wenden, die
dan uw huis of kamers kan ontsmetten.
Waterlelies. In mijn tuinvijvertje
zijn 3 waterlelies, die zwaar door blad
luis zijn bezocht. Wat te doen, zonder
schade aan de goudvissen?
Daar het blad binnenkort toch af
sterft, heeft het geen zin meer een be
strijdingsmiddel toe te passen, afgezien
of er een doelmatig middel is om de
luis te doden, zonder de goudvissen
schade toe te brengen. Het enige wat
u nu nog kunt doen, is al het door luis
aangetaste blad uit de vijver vernede
ren en liefst zo spoedig mogelgk, om
ei-afzetting te voorkomen. Gewoonlgk
zorgen de goudvissen er wel voor, dat
het ongedierte verdwijnt. Zie het vol
gend voorjaar in de vijver een paar kik
kers te krijgen, deze zullen wel voor
opruiming van dat ongedierte zorgen. U
moet dan de minder aangename zang
maar voor lief nemen. Ook watersala
manders kunnen heel wat opruimen.
Padden zijn voor de vijver waardeloos,
daar dit landdieren zijn.
Uw verkoudheid van neu$
keel of borst weg mei
Natuurvriendenhuizen. Wat is het
adres van de vereniging „Natuurvrien
denhuizen" en hoe kun je daar lid van
worden
Het adres van het Ned. Instituut voor
Volksontwikkeling en Natuurvrienden-
werk (landelijk secretariaat) luidt: P.
C. Hooftstraat 163, Amsterdam-Zuid.
Maar er is ook een stichting Natuur
vriendentehuizen. De administratie daar
van huist: p/a P. G. Fabel, Jan Luyken-
straat 32, Haarlem. Wij vermoeden dat
u de stichting op het oog hebt. Een
stichting kent echter geen leden. Wij
adviseren u voor nadere inlichtingen tot
een der genoemde adressen te wenden.
Invoerbelasting. Ik heb jaren in
België gewoond en ga me nu weer in
Nederland vestigen. Als ik nu met mijn
auto naar Nederland kom, moet ik dan
voor de auto invoerrechten betalen?
Wanneer u een gebruikte wagen in
voert uit België, behoeft u geen invoer-
ONVOLDOENDE AFSTAND
BEWAREN
Kettingbotsingen komen sinds een
aantal jaren veelvuldig op de autosnel
wegen voor. Vrijwel altijd kunnen zij
ontstaan, doordat er te dicht op elkaar
wordt gereden. Van kleurige plakplaat
jes met opschriften als „Boem is ho!"
op achterruit of bumper, schijnen wei
nig automobilisten zich iets aan te trek
ken. Ook bij het inhalen op de auto
snelwegen ziet men soms plukjes auto's,
die met snelheden van over de honderd
kilometer per uur en tussenruimten van
nog geen tien meter voortjagen. De
voorwaarden voor een kettingbotsing
zijn daarmee dan al aanwezig.
Door het bewaren van voldoende on
derlinge afstand kunnen ongelukken
worden voorkomen. Die afstand is af
hankelijk van de snelheid, waarmee ge
reden wordt. In het algemeen kan men
stellen, dat de veilige afstand, uitge
drukt in meters, tenminste gelgk moet
zijn aan de helft van de snelheid in ki
lometers. Bij een snelheid van honderd
kilometer per uur is dus een tussen
ruimte van minstens 50 meter noodza
kelijk.
Bij slecht weer (regen, mist, enz.)
zullen deze afstanden groter moeten
zijn. Aldus propageren Verbond voor
Veilig Verkeer en Korps Rijkspolitie in
hun Aktie Zwarte Zes.
belasting te betalen, maar alleen om
zetbelasting, die inderdaad 21 van
de aangegeven waarde bedraagt. Dit kan
niet aan de grens worden afgehandeld.
Er zijn namelijk bepaalde plaatsen, waar
alleen auto's uit België mogen worden
ingevoerd (o.a. Roosendaal en Sas van
Gent) en in één van die plaatsen moet
u zich melden by de douane-autoritei
ten, waar u o.a. een formulier dient in
te vullen. Voorlopige nummerborden
worden voor dit doel niet verstrekt. U
rgdt gewoon met uw auto de grens
over. U dient dan een bewijs van Ne
derlanderschap bij u te hebben. Een Ne
derlands kentekenbewijs kunt u aanvra
gen bij de Rijksdienst Wegverkeer.
"Tri:
GOUD-ZILVER OPTIEK-UURWERKEN
TEL:223 - KRPELLE Z B
De regering heeft dan wel een be
lastingverlaging aangekondigd, maar
het komende jaar zal die nog niet in
gaan. Daar wordt nog minstens een
jaar mee gewacht. En dan moeten er
intussen niet weer hoge looneisen ge
steld worden maar de vakbonden
hebben toch plannen in deze richting
anders is het niet uitgesloten, dat
die belastingverlaging ook in 1966 nog
niet doorgevoerd zal kunnen worden.
Na de ongeveer 15 loonsverhoging,
die 1964 voor de meeste werknemers
heeft opgeleverd, schijnen we wat te
weelderig te leven, waardoor de invoer
meer toeneemt dan de uitvoer en de
Nederlandse betalingsbalans dus een
stijgend nadelig saldo aangeeft. Ook hg
de verhoogde inkomsten blijven de be
lastingtarieven dus het zelfde, zodat
iedereen, in geld uitgedrukt, maar
steeds weer wat meer aan de staat
gaat betalen.
En bleef het daar nu maar bij, dan
kon men er met het oog op 's lands
economische positie misschien nog wel
vrede mee hebben, maar via andere
wegen worden we gedwongen om bo
vendien nog steeds meer te gaan be
talen.
De belasting op sigaretten en op ben
zine is inmiddels al flink verhoogd,
waarmede we de staat dus ook al weer
aan hogere inkomsten helpen. De ouder-
domsuitkering wordt flink verhoogd,
maar de werkers en de bedrijven krg-
gen er dan ook een verhoogde premie
voor te betalen, waarmede de dit jaar
verkregen hogere inkomsten dus ook
weer worden afgeroomd.
Er staan verder nog meer plannen op
stapel tot verhoging van indirecte be
lastingen, want we moeten ons daar
mee gaan aanpassen aan het gebruik
in de andere landen van de E.E.G. De
tarieven van overheids- en semie-over-
heidsdiensten zijn intussen ook al ver
hoogd, zoals kijk- en luistergelden,
spoor- en posttarieven, waarvoor ook
alweer plannen tot nog verdere verho
ging bestaan. Diverse legesgelden on
dergingen herziening en zo is er nog
wel het een en ander op te noemen,
waarbij de overheid meewerkte tot ver
hoging der kosten.
Behalve onze niet verlaagde en daar
door gestegen loon- en inkomstenbelas
ting moeten we de overheid via andere
wegen ook nog steeds meer gaan be
talen.
Desalniettemin ziet de regering er
niet tegen op om de weggebruikers
straks nog eens een extra indirecte be
lasting te laten betalen, door een soort
tol van ze te heffen voor het gebruik
van autosnelwegen. Denk niet, dat al
leen de autorijders daarvan de dupe
worden, want deze tolheffing zal on-
getwijfeld ook gaan gelden voor het be-
roepsgoederenvervoer en deze zal dat
vanzelfsprekend moeten doorberekenen
in zijn vervoersprgzen.
Diverse goederen zullen daardoor dus
een prijsverhoging ondergaan en in-
direkt betaalt dan ook de niet-autobe-
zitter straks aan deze extra belasting
mee.
Vóór de oorlog is er jarenlang een
heftige strijd gevoerd om de tollen op
geheven te krggen, dat is uiteindeiyk
gelukt, maar terwille van het verder
uitkngpen van de belastingbetaler en
de voortgaande socialisatie van onze
maatschappg, wil de regering nu dan
weer tot instelling van tolheffing over
gaan.
Het zou wel eens kunnen biyken, dat
men hier het paard achter de wagen
spant. Talrgke autobezitters immers,
die niet zo'n vreselgke haast hebben
om b.v. van Den Haag of Utrecht naar
Arnhem te komen, zullen een kwartier
langere rgtgd er voor over hebben om
de snelweg en daarmede de tolheffing
te vermijden. Zg gaan zoveel mogelgk
de secundaire wegen bergden, die daar
door veel drukker zullen worden. Daar
zullen dan ook ten spoedigste weer ver-
keersverbeteringen voor nodig worden
om al te veel ongelukken te voorkomen
en het wegenbouwprogramma zal er dus
omvattender en duurder door worden.
Afgezien hiervan blgft het bgzonder
onsympathiek, dat de autorgders en
wie is dat tegenwoordig, hetzy als ry-
der of meergder, niet die al via mo
torrijtuigenbelasting en benzinebelasting
honderden miljoenen bgeen brengen, nu
nóg eens extra moeten gaan betalen om
ons wegennet verbeterd te krygen.
Mede gezien in het licht van maar
steeds uitgestelde belastingverlaging en
maar steeds verhoogde andere heffin
gen is er alle aanleiding tot een groeien
de ontevredenheid.
H. VAN WERMESKERKEN
(Nadruk verboden)
WEMELDINGE
Van 25—31 oktober 1964
Dinsdag 27 oktober: Laatste Kwartier
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
nun.
Zondag
6.11
6.26
11.39
Maandag
6.55
7.13
0.11
12.33
Dinsdag
7.41
8.09
1.11
1.31
Woensdag
8.41
9.24
2.08
2.31
Donderdag
10.04
10.56
3.20
3.55
Vrijdag
11.36
4.56
5.30
Zaterdag
0.12
12.45
6.07
6.31
Te Yerseke
5 minuten later
Te Hansweert 35 minuten
vroeger