NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
oveRöenkinq
Langste brug van Europa
krijgt Koni schokbrekers
30STE JAARGANG
No. 12
21 AUGUSTUS 1964
J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE"
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
Merkliorloges
h
\rVllLLEGEN.
modieuze mantels
PLAATSELIJK
NIEUWS
YERSEKE
Fa. D. Pieterse - Wemeldinge
£(!!ake£¥£l6*ie&e»*ï&tfeln$e*2etv
J. Kole Yerseke Tel. 372
REDACTEUR:
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,40 per kwartaal
Franco per post 2,80 per halfjaar
Verschijnt des vrijdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL
KRUXNINGEN
ADMINISTRATIE
MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425
Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
...maar geeft aan uwe dienst
maagd een mannelijk zaad...
1 Samuël 1 llm
In dit hoofdstuk hoorden wij Peninna
en Elkana al eerder de zaak aanroeren,
doch Hanna was zo spraakzaam niet.
Eerst in de stilte by de Alwetende zegt
zij de Ontfermer haar hevig verlangen
naar een kind. O, dat ook zy moeder
weelde mocht smaken! Dat ook zij een
eigen kind mocht omhelzen! En dan een
zoon, waardoor het voortleven van het
geslacht gewaarborgd werd! Wat zou
haar tegenpartijdige verstommen! Wel
ke vrouw verstaat Hanna in dezen niet?
De geboorte van een zoon was voor
haar een volkomen verlossing! Het
schreien van haar kindje zou Peninna's
mond snoeren!
Dit is nu een illustratie van het kos
telijke woord: „Weest in geen ding be
zorgd, maar laat uwe begeerten in alles
door bidden en smeken met dankzegging
bekend worden bij God". Filipp. 4 6.
Wel kent God onze noden, maar dit
moet ons juist een prikkel zijn, ze alle
God voor te leggen. Wat wij voor Hem
verzwijgen, moeten wij alleen dragen,
en die last is ons te zwaar. De bezorgd
heid sluipt naar binnen. Ons hart wordt
heet door verdriet, een vuur gaat ont-
De meest succesvolle
Eterna, Pontiac, Stowa, Union ancre,
koopt U bi) de horloger juwelier
KAPELLE (Z.-B TELEFOON (01102) 223
BEKENDE SERVICEMEN GARANTIE
branden! En het gebed mislukt. Dwazen,
die wij zijn! Stel, de Here had ver
boden met kleine dingen tot Hem te
komen, hoe verlegen zouden wij dan
zijn! Want wat is bij God groot of
klein? Heeft Hij niet alles in Zijn Raad
opgenomen? Zijn zelfs niet de haren
van ons hoofd geteld? Welaan dan, uw
ganse hart voor Hem uitgestort. Werpt
al uwe bekommernissen op Hem, want
Hij zorgt voor u.
Vaart wel, gij zorgen
En laatste smart!
Ik lig geborgen
Aan 't Vaderhart.
(Uit een Dagboek)
Op het eerste gezicht is het een wat
vreemde combinatie, de langste brug
van Europa en Koni schokbrekers. Ge
woonlijk denkt men bij schokbrekers
aan automobielen of misschien aan
treinen en een enkele keer aan deuren.
Maar schokbrekers voor bruggen is iets
geheel nieuws
De brug over de Oosterschelde, die
met zijn lengte van 5021,70 m de lang
ste brug van Europa gaat worden, is
dan ook een heel bijzondere brug.
De constructie wijkt volkomen af van
tot dusver gangbare typen bruggen;
vandaar deze zeer ongebruikelijke toe
passing van schokbrekers, of liever:
schokdempers.
Bij de Oosterscheldebrug kunnen wij
zonder overdrijving spreken van een ge
heel nieuwe constructie, niet alleen voor
Nederland, maar in de hele wereld.
Dat er bij een dergelijke nieuwe con
ceptie op het gebied van bruggenbouw
vele problemen opgelost moeten worden
is van zelfsprekend.
Voor een van de constructieve moei
lijkheden vond Koni uit Oud-Beyerland,
een bedrijf dat reeds over de hele we
reld zijn sporen heeft verdiend als het
gaat om het maken van schokbrekers
voor automobielen, treinen e.d., een op
lossing.
Het zal duidelijk zijn dat wij eerst
het een en ander over de bouw van de
brug zullen moeten gaan vertellen, voor
dat wij nader in kunnen gaan op deze
speciale, interessante toepassing van
Koni schokbrekers.
Bij de constructie van de Oosterschel
debrug heeft men het meest gebruike
lijke uitgangspunt, een brugdek dat
door een aantal pijlers wordt onder
steund, verlaten.
Hoe wonderlik het ook mag klinken,
bij de langste brug van Europa vormt
het wegdek niet één geheel. Iedere pij
ler ondersteunt daarentegen slechts een
deel van het brugdek dat aan twee zij
den als het ware „aanleunt" tegen de
aangrenzende gedeelten. Anders gezegd:
de brug bestaat uit een groot aantal
T-stukken, die allemaal naast elkaar in
het water staan.
De horizontale delen van de T vor
men de eigenlijke brug waar het ver
keer over heen gaat, terwijl de „poten"
van de T de pijlers en de funderingen
zijn.
Men vraagt zich natuurlijk direkt af
waarom men deze afwijkende manier
van construeren heeft gekozen. Voor
namelijk is dit een kwestie van finan
ciën en tijd geweest. De Oosterschelde
brug gaat 64 miljoen gulden kosten;
men schat dat bij een meer traditionele
constructie de kosten belangrijk hoger
zouden hebben gelegen.
Een tweede, groot voordeel van de
werkwijze die nu bij de bouw wordt
toegepast, is de omstandigheid dat de
verschillende elementen voor de brug op
het land (dus onder gunstige werk
omstandigheden) kunnen worden op
gebouwd.
De brug wordt op het water (dus on
der moeilijke werkomstandigheden) op
gebouwd uit de zeer grote, op het land
voorbereide elementen. Deze losse ele
menten worden tot één geheel verenigd
met behulp van de moderne techniek
van het voorgespannen beton.
Dit alles resulteert in een belangrijke
tijdwinst. De brug moet namelijk vóór
de zomer van 1966 gereed zijn.
In 1978 zal de Oosterschelde in het
kader van de Deltawerken afgesloten
worden door een dijk. De provincie Zee
land wilde echter zo lang niet wachten
bij het „ontsluiten" van Schouwen en
Duiveland en het tot stand brengen van
de zo hoog noodzakelijke verbindingen
tussen Walcheren, Noord- en Zuid-Be-
velang enerzijds en de Randstad Hol
land anderzijds.
De constructie.
De Oosterscheldebrug komt te rusten
op 54 pijlers. Ieder van deze pijlers
wordt gevormd door drie holle, beton
nen buizen, die aan de bovenzijde door
een caisson worden verenigd tot één
pijler.
Deze buizen worden in segmenten ge
stort in een 6 meter hoge bekisting met
een diamaeter van 4,25 meter. De put
van de gewenste lengte ontstaat door
deze segmenten samen te voegen. Een
dergelijke put weegt 10 ton per meter:
de grootste van 50 m lengte wegen dus
500 ton.
Vervolgens brengt men de putten
naar de plaats waar zij in de Ooster
schelde, die ter plaatse een maximale
diepte van 33 meter heeft, worden
neergelaten.
Dit transport gebeurt met een speci
aal geconstrueerd „beunschip". Is de
put eenmaal op de juiste plaats aan
gekomen, dan wordt door een ingeni
eus systeem de grond onder de put los
gesneden en afgezogen, waardoor deze
rechtstandig in de bodem van de Oos
terschelde zakt.
De betonnen brugelementen en de
caissons worden eveneens op het land
gestort.
Nadat de caissons, die ieder 400
ton wegen, op de drie putten zijn aan
gebracht, worden daarop weer de pijler-
opbouwen geplaatst. Op een dergelijke
pijleropbouw komt een hamerstuk van
590 ton te rusten. Met behulp van een
stalen hulpbrug met vier 150 tons loop-
katten worden aan beide zijden van het
hamerstuk de overige brugelementen
geplaatst.
Hiermede is een 95 meter lange en
2000 ton zware „balk" ontstaan, die al
leen in het midden op één pijler rust.
Beweging.
Het lijkt een eenvoudige zaak het
brugdek vervolgens te voltooien door
deze „balken" aan elkaar te bevestigen.
Maar zo eenvoudig ligt deze zaak niet.
Er zijn namelijk temperatuurwisselin
gen waardoor de brugdelen gaan uitzet
ten en inkrimpen. Het zal duidelijk zijn
dat het om deze reden onmogelijk is de
horizontale delen van de brug star aan
elkaar te verbinden. Door enige ruimte
te laten tussen de verschillende delen
van het brugdek (iets dergelijks vindt
men bij spoorrails) is dit probleem ech
ter geenszins opgelost. De uiteinden van
de horizontale „balken" zouden in dat
geval tegen elkaar stoten als zwaar
verkeer over de brug rijdt. U hoeft hier
alleen maar eens te denken aan militai
re colonnnes van zware vrachtauto's die
allemaal gelijk gaan remmen. Ook zou
den er moeilijkheden kunnen ontstaan
by ijsgang, zware stormen, e.d.
De oplossing van Koni.
Het punt waar het dus om ging was
een zodanige verbinding te maken, dat
langzame bewegingen door tempera-
tuursinvloeden mogelijk zijn, maar dat
snelle onderlinge verplaatsingen tenge
volge van overrijdend zwaar verkeer,
ijsgang e.d. belet moeten worden.
Dit probleem werd door de ontwer
pers van deze brug, t.w. de Combinatie
Brug Oosterschelde, aan Koni voorge
legd, met het verzoek om er „iets op te
vinden".
En Koni vond er iets op!
Onze vaderlandse schokbreker specia
listen zagen kans een hydraulische dem
per te construeren, die onder een kracht
van 30.000 kg(!) de bewegingen van de
brug kan opvangen. Deze speciale Koni
schokbreker laat zich onder deze belas
ting slechts 0,1 mm per seconde in
drukken. Gedurende de wisseling van de
seizoenen kan hij 15 cm ingedrukt of
uitgetrokken worden zonder dat hier
door krachten van belang op de brug-
constructie worden uitgeoefend.
In „schokbreker-taal" betekent dit dat
deze „brugdemper" 50.000 maal zwaar
der is dan een automobielschokbreker.
Het gewicht is dan ook 124 kg en de
diameter 267 mm.
Bij de verbinding van twee delen van
het brugdek kan niet volstaan worden
met één demper. Het aantal is afhan
kelijk van de plaats en de grootte van
de betrokken brugdelen. In totaal il4
Koni dempers zullen er voor zorgen dat
in 1966 naar schatting 1 miljoen auto's
veilig over de langste brug van Europa
zullen kunnen rijden.
Maar bij deze 1 miljoen zal het echt
niet blijven.
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bysluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief
Wij willen u met onze adviezen zo goed mogelijk van dienst zyn en geven
zo mogelyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED
Postzegel. Als men een brief richt
aan Hare Majesteit de Koningin, be
hoeft daar dan geen postzegel op
Een brief aan H.M. moet gewoon ge
zegeld worden.
Putten. Volgens het Burgerlijk
Wetboek komt het schoonhouden van
putten, regenbakken en privaten voor
rekening van de huiseigenaar, tenzij het
tegendeel is bedongen. Bij mij is dat
niet het geval, maar de verhuurder be
weert dat ik rekening moet houden met
het plaatselijk gebruik, dat inhoudt dat
de huurder de putten op zijn eigen kos
ten ledigt. Wie heeft gelijk?
Inderdaad is het zo als u stelt: arti
kel 1620 Burgerlijk Wetboek is duide
lijk. Nu zegt art. 1382 wel: „Bestendig
gebruikelijke bedingen worden geacht
stilzwijgend in de overeenkomst te zijn
begrepen. Ofschoon dezelve daarbij niet
zijn uitgedrukt", doch naar een uit
spraak van de Hoge Raad kan het ge
bruik het uitdrukkelijk bepaalde uit
breiden en aanvullen, maar het kan
daaraan zijn kracht niet ontnemen en
een aangegane verbintenis teniet doen.
Als u dus uitgaat van de wettelijke re
gel, dan kan geen enkel „gebruikelijk
beding" die verbintenis in haar tegen
deel doen verkeren.
Kersen. Is het plukken van ker
sen zonder steeltjes nadelig voor de bo
men met het oog op het volgende bloei-
seizoen
Kersen plukken zonder steeltjes doet
absoluut geen schade aan de boom. De
steeltjes verdrogen na de pluk en val
len vanzelf af. We geloven juist het te
gendeel, als u b.v. ziet na de pluk, wat
er dan voor blad, hout, blad- en bloem
knoppen onder de bomen ligt, dan doet
dit gewone plukken meer schade dan
zonder steeltjes plukken. Morellen b.v.
worden al heel veel zonder steeltjes ge
plukt, daar die voor de industrie be
stemd zijn. Kersenplukken zonder steel
tjes voor vers gebruik is niet aan te
bevelen, daar de kersen zelf er door be
schadigd worden, veel sapverlies op
treedt en de kersen spoedig rotten. Wel
worden kersen en morellen soms met
de schaar afgeknipt en dan zijn deze
nadelen er niet. Alles is er dan op ge
richt de arbeid zoveel mogelijk in te
korten.
Bijen. Mag men bijenkorven direkt
op de slootkant zetten met de vlucht op
de grond van andere mensen, zodat de
ze daar veel last van ondervinden?
Er bestaat geen wet op het plaatsen
van bijenkorven. In de steden heeft men
vaak een gemeentelijke verordening; op
Grote Markt 12 Bergen op Zoom
het platteland niet en als deze er is,
wordt ze vaak niet nageleefd. De moei
lijkheid is, dat u niet kunt bewijzen, dat
het een bij (bijen) van die buurman is
geweest, die gestoken heeft, zoals u b.v.
bij een hondebeet wel zou kunnen. Wij
raden u aan eens op het gemeentehuis
te informeren of er in uw plaats een
verordening is op het plaatsen van bijen
volken, afstanden van weg e.d. en zo
ja, wat er aan te doen is. Gaat u eens
met die buurman praten, of de volken
verder van uw tuin geplaatst kunnen
worden; dit helpt vaak beter dan di
rekt met de sterke arm komen.
Rheumafonds. Kimt u mij het adres
geven van het Rheumafonds?
Het adres luidt: Rheumafonds, Swee-
linckstraat 62, 's-Gravenhage, telefoon
(070) 606900.
Protestants klooster. Naar ik ge
hoord heb, moet er in Frankrijk een
protestants klooster bestaan. Wat is het
adres hiervan?
Brieven aan de protestantse klooster
gemeenschap van Taizé kunt u het best
als volgt adresseren: Ds. Rober Schutz,
Taizé (Saöne et Loire), Frankrijk. Een
Nederlandse fratemiteit is er niet. Wel
organiseert het Nederlands Instituut
voor Oecumene reizen (secr. Waldeck
Pyrmontlaan 9, Amsterdam), vakantie
reizen naar Taizé.
Don Borellifonds. Weet u of er in
Nederland ook een Don Borellifonds is,
zoals in Italië?
Er bestaat in ons land geen Don Bo
rellifonds. Wat de sociale toestanden in
de achterbuurten der grote Italiaanse
steden betreft deze zijn nog steeds
erbarmelijk, zeker naar Nederlandse
maatstaven gerekend. Toch zijn de so
ciale toestanden in Italië de laatste ja
ren aanzienlijk verbeterd. Er is dank zij
de toegenomen industrialisatie meer
werkgelegenheid gekomen, ook voor de
ongeschoolde arbeiders. Dat impliceert
dat vele mannen uit de arme buurten
van de grote steden nu wel emplooi heb
ben. Er zijn daarbij echter natuurlijk
grote verschillen tussen de Noord- en de
Zuiditaliaanse steden. Al met al neemt
de armoede in Italië echter gelukkig af!
Maar de toestanden in de achterbuurten
worden nu eenmaal niet alleen veroor
zaakt door gebrek en armoede. Men
vindt in deze buurten veel sociaal
onaangepasten, die zelfs wanneer zij
over voldoende geld zouden beschikken,
toch voortdurend moeilijkheden zouden
geven. Derhalve hebben medici, maat
schappelijk werkenden en verplegenden
in deze buurten een belangrijke taak.
Autohuur. Onlangs huurde ik een
auto voor 3 maanden met een bewijs dat
de auto verzekerd was. Nu vertelde de
verhuurder mij dat de verzekering ver
lopen is en dat ik voortaan op eigen ri
sico met de auto rijd. Dat vind ik on
juist. Wat is uw mening?
Wanneer u bij een verhuurinrichting
een auto huurt en daarbij een kaart ont
vangt ten bewijze dat de auto voor drie
maanden verzekerd is, kan de verhuur
der twee weken later niet zeggen dat
de verzekering verlopen is en u voortaan
de auto op eigen risico moet rijden. Dat
zou hij drie maanden later wel kunnen
doen, maar niet eerder. In die periode
van drie maanden valt het risico op de
verhuurder. Nadien, wanneer geen nieu
we kaart wordt verstrekt, uiteraard op
de huurder. Het argument dat „de ver
zekering verlopen is" is hier natuurlijk
niet steekhoudend. Wanneer de verhuur
der iemand een auto verhuurt onder
voorwaarde dat deze voor drie maanden
onder zijn risico valt, dan moet hij uiter
aard zorgen dat de verzekering niet
verloopt. Of hy moet geen wagen ver
huren onder voorwaarden, waar hy zich
kort daarna al niet meer aan kan hou
den.
Parelhoenders. Hoe kan men bij
parelhoenders het mannetje van het
vrouwtje onderscheiden?
Parelhoenders zyn moeilijk van elkaar
te onderscheiden, doch bij goede be
schouwing is er toch wel verschil te be
speuren tussen de beide seksen. De haan
is vaak iets forser gebouwd en de ve-
renkleur wat intensiever en donkerder,
doch veel verschil is er niet. Nog een
verschil is dat de oorlellen van de haan
wat groter en roder van kleur zyn.
K.N.V.B. Wat is het adres van de
K.N.V.B., vraagt N. B.
Het adres van de Koninklyke Neder
landse Voetbalbond luidt: Verlengde
Tolweg 6, 's-Gravenhage.
Van het voetbalveld.
Zoals uit een advertentie in ons blad
blijkt, zal a.s. zondag de voetbalcom
petitie beginnen en daarmee ook de
Sporttoto. Velen zullen weer een kansje
wagen een prijs te bemachtigen. Als
deelnemer is het niet noodzakelijk lid
van een sportvereniging te zijn. Naast
een 1ste en een 2de prijs is er thans
ook een 3de prijs. Deze 3de prijs komt
ten goede aan hen, die de eerste 8
wedstrijden van het toto formulier juist
getipt hebben. Verder is er vanaf 6
september om de 2 weken ook weer ge
legenheid voor „Goaltjes" met 3 prezen
(6, 5 en 4 goede voorspellingen).
WEMELDINGE
Van 2329 augustus 1964
Zondag 23 augustus: Volle Maan
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
3.46
4.07
9.20
9.47
Maandag
4.26
4.43
9.50
10.20
Dinsdag
5.06
5.18
10.21
10.57
Woensdag
5.40
5.53
11.00
11.31
Donderdag
6.13
6.27
11.34
11.56
Vrijdag
6.48
7.02
12.10
Zaterdag
7.26
7.42
0.37
12.54
Te Hansweert 35 minuten
vroeger
Te Yerseke
5 minuten later