NIEUWS-EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID BEVELAND
sdBw
oveRöenkinq
rust; in kRekenlanö
zeeuws-vlaanöeRen
29STE JAARGANG
No. 11
16 AUGUSTUS 1963
J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE'
Verschijnt des vrijdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
J. M. C. VAN DER PEYL KRUININGEN
MARKT 19 - TELEF. (01180) S81 - GIRO 28425
1/LLBCBN
sfeeRvolle öoRpen lijken dagelijks een wasBeuRt te kRijgen
Fa. D. Pieterse - Wemeldinge
J. Kole Yerseke - Tel. 372
e
REDACTEUR:
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2458
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal
Franco per post 2,50 per halfjaar
ADMINISTRATIE
Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
En Ik zal Mij een getrouwe
priester verwekken
1 Samuel 2 35a.
Wanneer een bedienaar van de gods
dienst of een Christelijk onderwijzer een
publieke misstap begaat, is de opspraak
niet gering. Met ve i letters wordt het
sensationeel geval in de nieuwsbladen
vermeld. Vooral on e jeugd krijgt het
er mee te kwaad. N at alleen wordt het
vertrouwen in de voorgangers geschokt;
maar bovendien maakt de wereld van
de gelegenheid gebruik om het zedelijk
karakter van het Christendom aan te
randen. En niet zonder succes. Velen
wendden zich van de Bijbel en de Kerk
of, omdat naar hun mening de Gods
dienst goed is voor huichelaars: zijn de
voorbeelden niet aan te wijzen? Ziehier
de ergernis, veroorzaakt door het ver
laten van God.
Hoe dwaas doen dan toch die ouders,
die in bijzijn hunner kinderen bij voor
keur de fouten der Christenen bespre
ken, doch de goede dingen, die er door
Gods genade nog zijn, verzwijgen. Waar
om er niet liever op gewezen, dat reeds
in de Bijbel dit zware stuk wordt be
handeld, en dat één Judas onder de
Apostelen geen reden is om de Heiland
niet te volgen. De zonde van belijders
mag nimmer oorzaak zijn nu maar met
de Kerk en God Zelf te breken. De
dienst des Heren staat en valt niet met
mensen. Men versta dit goed, nu de
grote afval misschien dichter bij is dan
Beter* zien
en er beter uitzien
MET EEN BRIL VAN
Kapulla Z.-B Tel. 01 102-223
Uitsluitend merkbriilen van topklasse.
wij wel vermoeden. God Zelf zal op Zijn
tijd met ontrouwe ambtsdragers afreke
nen en een ander in hun plaats stellen.
Laten Hofni en Pinehas op één dag
sterven, een getrouwe priester staat al
weer klaar en... de dienst gaat gewoon
door!
In de dagtekst belooft de Here die
getrouwe priester een bestendig
huis, die a 11 ij d voor het aangezicht
van de Messias zal wandelen. In volle
werkelijkheid is dit vervuld in de Hei
land in Wiens peroons het koning- en
priesterschap zijn verenigd. Priester in
eeuwigheid, leeft Hij altijd om voorZijn
gemeente te bidden. Er mogen dan
huichelaren, mondchristenen, geldlief
hebbers, enz. in zijn, wacht maar, God
haalt ze er wel uit. Zijn mensen on
trouw, Christus is getrouw en houdt
Zijn kerk in stand. Blijf maar rustig
achter Hem! (Uit een Dagboek)
Koers houden.
Neen, we beweren niet, dat u juist
in Zeeuws-Vlaanderen géén koers zoudt
houden. Overal wel en daar niet? Dat
zou toch al te dol worden! Hoewel het
in een streek waar men zó snel contact
heeft, wel eens moeilijk kan zijn om met
een pas verworven vriend niet meteen
een „pint te vatten". Want tussen pot
en pint gezegd, het bier vliedt hier over
al; niet alleen in Biervliet.
Tussen haakjes: ge kunt ons geloven
of niet, maar het Zeeuws-Vlaamse bier
inspireert. Als Biervliets grote zoon, ge
weet wel die man van het haringkaken,
niet eerst een pint had gevat zou hij
vast nooit één haring gekaakt hebben en
dus nooit een plaatsje op een der kerk
ramen hebben gekregen en een monu
ment voor het gemeentehuis.
Maar inmiddels zijn we al mooi uit
de koers geraakt en we wilden u juist
even in de koers, oftewel bij een wieler
wedstrijd brengen. Daar zijn ze in
Zeeuws-Vlaanderen even gek mee als
een moeder met haar eerste kind. Elk
dorp houdt er zijn koers en de VVV's
kunnen u over dag en uur van deze
spectaculaire evenementen uitstekend
inlichten.
Waarom ze in Zeeuws-Vlaanderen zich
zo graag met koersen bezighouden
Geen beursspeculant die het weet. 't Zal
wel aan het bier liggen, want zonder
een pint komen ze niet ver.
Vandaar ook, dat de mannen van
Zandberg, een dorp ten noordoosten van
Hulst, 's zondagsmiddags vlak voor het
café op de vogel schieten. Wie hem
raakt geeft iedereen een pint en wie
Axel was vroeger zó belangrijk, dat dit dorp in Zeeuws-Vlaanderen een eigen
klederdracht had
hem mist doet dat eveneens. Zo komt
de vrolijkheid erin, al koersen na een
uurtje de meeste pijlen l&ngs de vogel...
Kilometers zicht.
Waarmee we slechts willen zeggen,
dat Zeeuws-Vlaanderen een gezellig land
is. De binnenwegen, zoals van Zand
berg naar Schelfhoutshoek en Molen
hoek en zo naar Lamswaarde, zijn er
minder goed. Maar wat kunnen ze mooi
zijn. En zó stil, zó stil! Hier staat een
boerderij in een kromming van de dijk;
daar een rijtje huizen, allemaal in ver
schillende kleuren; ginds een café aan
een kreek.
Van die kreken hebben ze er hier wel
meer. Ten westen van Lamswaarde ligt
bijvoorbeeld de Grote Vogel en wat zui
delijker bij Luntershoek en tussen Zaam-
slag en Terneuzen de Otheense Kreek,
die twee oostelijke uitlopers heeft.
Slaat u ten westen van Zaamslag de
eerste weg links in (richting Axel),
dan kruist u ze allebei. Aan de kant
ligt een roeibootje, in het water drijven
visbunnen en in een brede kraag pluist
het riet. Het zicht is kilometers ver.
Heel Zeeuws-Vlaanderen is een land van
tintelend perspectief en hier in het bij
zonder. Door de slanke populieren, die
als behaarde naalden opsteken, heeft
het reliëf, nog te meer omdat daarach
ter, ver weg, weer zo'n scherm van
populieren verrijst.
In zuidelijke richting door rijdend
komt u vervolgens langs de Axelse
Kreek en dan in Axel, vroeger zó be
langrijk, dat het dorp een eigen kleder
dracht had. Nu ziet men er nog slechts
een oud moedertje in, die voor haar
deur ijverig zit te breien voor de
kleinkinderen.
Bij Zuiddorpe strekt zich een bos van
populieren uit en voordat u het weet, is
u aan de grens. Vlak voor het douane
kantoor buigt evenwel een weg af naar
Oude Molen, die u via Heikant en Sint
Jansteen naar Hulst brengt. Daar zingt
het carillon van de toren der St. Wil-
librordusbasiliek hoog boven de walmen
de patat-friteskramen zijn vrolijke me
lodietjes.
Plumeau van knotwilgen.
Zeeuws-Vlaanderen is een prachtig
land. Het is nog niet erg verindustriali-
seerd en waar fabrieken staan, zoals
bijvoorbeeld te Sluiskil, hebben die even
goed hun charme. Op het terrein van de
cokesfabriek kruisen de horizontale don
kere lijnen van de rails de blanke ver-
tikalen van schoorstenen en bedrijfsge
bouwen. Dit samenspel doet denken aan
een modern schilderij.
Sinds enige jaren is dit deel van Zee
land ook een streek van recreatie aan
en in het water. Op warme dagen is
het op het strand van de vroegere
Braakman, aan de weg Hoek-Biervliet,
zo druk als in Scheveningen. Maar wat
de Haagse badplaats niet en Zeeuws-
Vlaanderen wel kan bieden, is de in
tense rust. Rijd van Hoek slechts noord
waarts en langs de afsluitdijk van de
Braakman en u is de mensenmenigte
meteen kwijt. Gezeten op de groene dijk
hellingen hebt ge het uitzicht over de
nieuwe aanplant, waartussen rode daken
van de onlangs gebouwde boerderijen
opsteken. Urenlang kunt ge u amuse
ren met de vogels, die driftig komen
aanvliegen, in een snelle duik een visje
verschalken en onder het eten nog hun
snavel niet kunnen houden.
Verder rijdend komt u in Biervliet,
waar u de keus hebt uit twee richtin
gen, die van IJzendijke, Oostburg en zo
door naar Aardenburg, Sluis en Anna
ter Muiden of die van Hoofdplaat
Breskens. Als uw banden de keien op
laatstgenoemd traject kunnen door
staan, neem dat dan. Het is een heer
lijk weggetje, steeds langs een haag
van groene knotwilgen en onderlangs de
groene dijk van de Westerschelling.
Via Breskens komt u op de asfalt
weg naar Groede en Nieuwvliet, twee
dorpen zo helder en fris alsof ze dage
lijks met een emmer sop worden afge
nomen.
Op de halfronde binnendijken bij Cad-
zand belandt u opnieuw bij de knot
wilgen, die hier een cordon van plu-
meaus vormen alsof ze een demon
stratie voor een huisvrouwenvereniging
geven.
Van Cadzand-Bad naar het Zwin voert
een aardig fietspad, maar wat zuide
lijker bereikt u het Zwin eveneens over
de weg. Tussen haakjes: dit natuur
reservaat met zijn duinen, zijn begroeide
zandplaten en vogels kunt u vrij be
treden.
Drie veerverbindingen leiden naar
Zeeuws-Vlaanderen. Van de pont Krui-
ningen—Perkpolder is de aanblik van
Zeeuws-Vlaanderen het mooist. Het veer
VlissingenBreskens is het grootst en
het snelst. En op de boot van Hoede-
kenskerke naar Terneuzen geniet u het
langst van het uitzicht over de Wester-
schelde.
Goede reis!
P. G. BINS
GRATIS INFORMATIES
In Nederland staat een netwerk
van 370 provinciale en plaatse
lijke Verenigingen voor Vreemde
lingenverkeer (VW's) ter be
schikking voor het verstrekken
van gratis toeristische adviezen en
inlichtingen voor vrije uren en
dagen door te brengen in eigen
land. De Provinciale Zeeuwse
WV is gevestigd in Middelburg.
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bijsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief
Wij willen u met onze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Smeerolievlek. Hoe krijg ik smeer-
olievlekken uit een wit terlenka rokje,
vraagt J. P.
U kunt de vlekken eerst behandelen
met tetrachloorkoolstof. Daarna be
strooit u de vlekken rijkelijk met talk
poeder. Dit poeder laat u enige uren
intrekken en borstelt het daarna goed
weg. Is één behandeling niet afdoende,
dan kunt u deze nog eens herhalen. Zo
nodig kunt u nog een nabehandeling
geven met een wolbleekmiddel.
Chinchilla's. Ik had graag inlich
tingen over het houden van St. Sielas,
schrijft Th. H.
Wij nemen aan dat u chinchilla's be
doelt. Voor alle inlichtingen hierover
kunt u zich wenden tot de Nederland
se Vereniging van Fokkers van Edel-
pelsdieren, administratie-adresPelle-
naerstraat 27 te 's-Gravenhage.
Waterverkeer. Bestaan er op het
water ook bepaalde verkeersregels en
zijn die in druk verkrijgbaar? vraagt
G. W. v. d. W.
W|is en zeker. U kunt niet zomaar in
een boot stappen en zonder kennis van
de voorschriften gaan spelevaren. Daar
zouden ongelukken van kunnen komen.
Te water geldt het z.g. Binnenaanva-
ringsreglement en dat bevat alle regels
inzake voorrang geven, voorgeschreven
signalen, passeren, enz. U zult het in
elk geval moeten aanschaffen, want de
aanwezigheid van het Binnenaanvarings-
reglement is verplicht op alle schepen,
dus ook op uw zeilboot. Een goede
boekhandel heeft het in voorraad.
Geheimzinnige zeekaart. Ik heb een
prachtige zeekaart gekocht voor uit
stapjes met onze motorboot, maar ik
begrijp niet veel van die getallen en lij
nen. Ik meende, dat de cijfers de diep
ten van het water zouden aangeven,
maar bij de eerste de beste peiling
klopte daar niets van. Van de letters
is slechts een beperkt deel verklaard in
een Engelse verklaring, maar wat be
tekenen nu b.v. fs, m, sh en st in volle
zee?
U hebt helaas een kaart gekocht zon
der tevoren eens goed te informeren wat
u nodig had en nu vaart u als het ware
nog zonder houvast. Ten eerste is deze
kaart verouderd, want als u een zee
kaart koopt, moet u er een nemen van
het léAtste jaar. De voortdurend ver-
anderende stromingen veroorzaken n.l.
ook wijzigingen in de positie van ban
ken en vaargeulen. Aan de beboeiing
van 30 jaar terug hebt u nu ook niets.
Voorts zijn er allerlei wrakken en vm.
mijnenvelden, welke thans gevaar op
leveren voor de scheepvaart, nog niet
op aangegeven. Ten tweede hebt u zich
een Engelse kaart laten verkopen en
moet u derhalve ook rekening houden
met de Engelse maten en de Engelse
afkortingen. Die cijfers geven geen diep
ten in meters aan, maar diepten bij het
laagste water in Eng. vamen. 1 vaam
6 Engelse voet 1,83 meter. De af
korting f.s. staat voor fine sand (fijn
zand), m betekent mud (modder), sh
shells (schelpen), st stone (steen), maar
ook deze grondsoorten kunnen in 30
jaar wel iets zijn ingekrompen of uit
gebreid, Vooral bij havenmonden. De
stippellijnen zijn z.g. dieptelijnen, maar
worden uiteraard niet voor elke maat
getrokken. Ze zijn op deze door u ge
noemde kaart uitgezet voor diepten van
5, 10 en 20 vaam, daarom vindt u tus
sen de 2 laatstgenoemde lijnen zoveel
verschillende getallen van 11 t/m 20, en
daarbuiten zoveel afwijkende grote ge
tallen. De pijlen zijn inderdaad stroom-
pijlen, ook worden wel eens stroom-
rozen afgedrukt, maar de kompasrozen
die u bedoelt staan er om het intekenen
van koersen te vergemakkelijken. De
geoefende stuurman gebruikt hiervoor
de „pleinschaal", dat is een dubbele li-
neaal die door middel van onderlinge
armpjes evenwijdig aan zichzelf ver
schuifbaar is, zodat u een lijn, die op
deze zeekaart in de gewenste richting
is uitgezet, kunt overbrengen naar de
peilroos en daar de juiste koers kunt
aflezen die u moet volgen op uw reis
haar een volgend gewenst punt. U be
zit een oudere kaart, waarop nog een
„magnetische roos" is aangegven, zo
dat de variatie van het aardmagnetisme
niet extra behoeft te worden berekend.
U leest dan op het oog de magnetische
koers af. Op moderne kaarten komen
deze magnetische rozen niet meer voor.
Dat uw zeekaart niet alle afkortingen
en tekens vermeldt, is geen fout van de
uitgever. Omtrent deze algemeen ge
bruikelijke aanwijzingen bestaan name
lijk uitvoerige lijsten in alle talen. De
handelaar die u deze kaart verkocht,
had u deze lijst er bij kunnen leveren.
U behoeft dus geen boze brief te schrij
ven naar de uitgeverij. Wat u wel moet
doen iseen nieuwe zeekaart kopen,
liefst een Nederlandse, maar beslist van
het laatste jaar, want alleen dan kunt
u veilig afgaan op de aangegeven diep
ten, vaarwaters, bakens, boeien, ver
lichting, wrakken, enz. enz.
WEMELDINGE
Van 1824 augustus 1963
Maandag 19 augustus: Nieuwe Maan
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
2.44
3.10
8.33
8.54
Maandag
3.35
4.00
9.21
9.40
Dinsdag
4.20
4.44
9.59
10.18
Woensdag
5.04
5.24
10.38
10.53
Donderdag
5.44
5.59
11.15
11.26
Vrjjdag
6.20
6.32
11.49
Zaterdag
6.55
7.06
0.02
12.23
Te Hansweert
35 minuten
vroeger
Te Yerseke 5
minuten later