NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
oveRöenkinq
snza
oC&nfys do. sÜLdat
jood will
Spit, Spierpijn
28STE JAARGANG
No. 44
29 MAART 1963
J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE'
Verschijnt des vrijdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425
Fa. D. Pieterse - Wemeldinge
Alleen 't beste...
goed
genoeg!
Binnenvering
Schuimrubber
J. Kole - Yerseke*- Tel. 372
REDACTEUR:
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal
Franco per post 2,50 per halfjaar
ADMINISTRATIE
Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
Toen zij nu Hem gekruisigd
hadden, verdeelden zij Zijn kle
deren, het lot werpende.
Matth. 27 35
Eén van de pijnlijkste dingen is wel,
dat wij bij het kruis geplaatst worden
tegenover Jezus in Zijn barre naaktheid.
De schilders en dat mocht ook niet
anders stellen Jezus altijd voor met
de lendedoek, doch in werkelijkheid was
deze troost aan Jezus ontnomen. Hij
werd van alle kleren beroofd; dat be
tekende dat men Hem buiten alle men
selijke verkeer wierp. Nietwaar, een
mens zonder kleding kan geen omgang
meer hebben met anderen. Jezus moet
toezien hoe zij Zijn kleed verdobbelen,
en dat geeft Hem een felle pijn. Immers,
tussen ons kleed en ons ligt een zekere
intimiteit. Een moeder kan zo moeilijk
de kleertjes afstaan van haar gestorven
kind.
Maar het erge is, dat iemand die
naakt is voor anderen wil vluchten en
zich verbergen, doch Jezus kan zich
niet ontrekken aan de snijdende blik
van Zijn vijanden; Zijn armen zijn wijd
uit gespalkt aan het kruis en Hij kan
Zich niet verdedigen tegen de pijn van
de smaad en de schaamte. Hij wordt
onbeschermd aan het oog van alle eeu
wen uitgeleverd in Zijn naaktheid.
Nu moet ik denken aan Adam. Toen
Adam vluchtte voor God voelde hij de
pijn branden van zijn naaktheid. Het
was de gebrokenheid van het leven, die
daarin teisterde. Toen heeft God uit
grote genade Zelf hem een kleed ge
geven en de pijn gestild.
Doch Jezus moet diep doorlijden wat
Adam en ons bespaard bleef. Zie nu op Je
zus: God gaat met Hem om onze zon
den in het gericht; de soldaten trekken
Hem het kleed af... en God laat hen
begaan, want het is thans het uur,
waarin God de zonden van Adam en ons
bezoekt. Adam werd bekleed, aan Je
zus wordt het kleed ontnomen. Adam,
waar zijt gij! Nu is het de dag van ge
richt. Nu moet Jezus in volle pijn der
naaktheid hangen voor God en mensen.
U bid ik aan, o macht der Liefde! Je
zus ontkleed in mijn plaats. Jezus naakt
voor God en voor de wereld, opdat Hij
mij zou kunnen geven het witte kleed
van Zijn gerechtigheid. Nu ga ik eeu
wig vrijuit! Maar ik weet nu ook, wat
mijn kleed waard is, mijn bontjas of
mijn eenvoudige mantel. Ik kan niet
meedoen met de naaktcultuur der anti
christelijke machten; ik mag mij niet
uitsluitend laten bepalen door koningin
mode, maar door koning Jezus. Hij geeft
mij het kleed tot eigen stijl. Diep, zeer
diep heeft Hij ervoor geleden.
(Uit een Dagboek)
V erlovingsringen
in. ieder gewenste
breedte en diverse
modellen
Ook aan huis te ontbieden
Ruime keuze bij:
Kap«ll« Z.-B.
Tel. 01102-223
pijngevoel te bevrijden door met beleefd
uitgestoken armen enigermate vrij baan
voor z'n gezet postuur te verkrijgen.
„En toen hebt u dan toch maar met
de ellebogen gewerkt en zijn er klappen
van gekomen", friste de vriendelijke
heer in toga zijn geheugen op.
„Ik heb me verdedigd, ja, afgeweerd
die klappen, begrijpt u, ik probeerde die
armen weg te duwen, ik moest er uit,
ik zat in de knel, ik kon niet tussen de
benen door dus ik moest langs die op en
neer slaande vuisten, dat kunt u toch
aanvoelen
„U hoeft hier niet zoveel woorden te
gebruiken", zei de politierechter. „Hebt
u uw ellebogen en uw vuisten gebruikt
ja of nee?"
„Niet om te slaan, edelachtbare Feye-
noord, eh... voorzitter bedoel ik, ik kon
me niet verstaanbaar maken, ik vroeg
of ik er uit mocht maar niemand hoor
de me, toen moest ik die kameraden wat
opzij duwen..."
„O, juist, dus geen woorden, maar dó
den, zoals u zo mooi gezongen had daar
in Parijs en op de terugweg. U zong na
tuurlijk zelf ook nog en toen bent u dus
tot daden gekomen. Daar zijn voldoen
de getuigen van, dus dat kunt u niet
ontkennen".
„Die getuigen kunnen niets gezien
hebben, edelachtbare, want ik ben klein
van stuk. Ik ging schuil onder de me
nigte die daar stond te dansen en te
schreeuwen. We hadden gewonnen, ziet
u
„Ja, Feyenoord had gewonnen, maar
u hebt het niet gewonnen. U ging op de
vuist met een aantal mede-supporters,
kameraden en vrienden dus waarmee u
juist hand in hand was teruggekeerd
uit Parijs. En u werd kwaad omdat ze
u niet lieten gaan en toen sloeg u er
op onder het motto: geen woorden, maar
daden. Draait u daar nou maar niet
langer omheen, want het is gebeurd.
Dat blijkt uit de getuigenverklaringen
van mensen die u zagen slaan als een
dolleman. En als u het niet gelooft, zijn
er nog de blauwe plekken en de ka
potte bril en de stukgeslagen rood-witte
paraplu als bewijsstukken".
„Maar meneer de rechter, die rood
witte paraplu is van mijzelf. Als ik die
niet meer nodig heb, omdat Feyenoord
toch al gewonnen heeft, mag ik die dan
alsjeblieft door mid. en breken of mag
dat ook al niet?"
„U mag hem wel doormidden breken
op een ordentelijke manier, maar nou
juist niet op de rug van een reisgenoot
die zich van geen kwaad bewust is.
Maar houdt u zich nou maar stil, want
aan al die woorden hebben we hier ook
niets, we zullen overgaan tot de daden.
Het woord is aan meneer de officier".
En hij moest even hameren om een
nieuwe woordenstroom van de verdach
te te stuiten.
De officier had voor deze supporter
weinig vriendelijke woorden. Hij noem
de hem geen goed kameraad voor Feye
noord, een onsportieve en driftige na
tuur en een gevaar voor de goede naam
van het edele voetbalspel.
„Inplaats van hand in hand een over
winning te vieren, slaat hij als een
dronken dragonder los op de leden van
een vrolijk gezelschapje, waarin hij als
vriend en feestgenoot was opgenomen.
Het mag een wonder heten, dat deze
mensen u rustig aan de politie hebben
overgeleverd en niet met een welgemik
te strafschop onschadelijk hebben ge
maakt Bovendien hebt u zich verzet
tegen een ambtenaar in de uitoefening
van zijn funktie, weshalve ik de eer heb
te requireren een boete van 25,we
gens de misha/ndeling, subsidiair vijf
dagen hechtenis, en een boete van 40,-
wegens verzet tegen de politie, subsidi
air tien dagen hechtenis".
„En wat hebt u daar nog op te zeg
gen?" vroeg de politierechter.
„Ik niks meer", antwoordde de cor
pulente vuist- en voetbalenthousiast,
„over de ping-ping gaat de penning
meester".
Welke penningmeester
„Van ons clubje. We hebben afgespro
ken het maar uit de kas te betalen".
En daar gingen ze, getroffenen, ge
tuigen en verdachte, vrolijk zingend de
gang in: „Hand in hand, kameraden..."
(Nadruk verboden) H. EECKHOFF
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bijsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief
Wy willen u met onze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
GEEN WOORDEN, MAAR DADEN!
De bolronde Feyenoord-supporter die
kosten noch moeite noch tijd van zijn
baas gespaard had om persoonlijk de
beste club van Nederland aan te moe
digen de beste club van Europa te wor
den, stond nu een beetje bedremmeld en
zoekend naar woorden voor het hekje
en kromp ineen onder de vernietigende
blikken van de officier van justitie.
Hij gaf maar aarzelend antwoord en
probeerde in alle toonbeelden van de
blanke onschuld te ontkennen, dat hij
opzettelijk een mishandeling zou hebben
gepleegd. Hij bracht er met moeite uit,
dat hij helemaal geen gewelddaden had
gepleegd, integendeel dat hij zelf slacht
offer was geworden van een menigte die
in een overwinningsroes verkeerde en
brooddronken met armen en benen
zwaaide, welke wijd bewegende li
chaamsdelen hem, de brave huisvader,
waarschijnlijk per ongeluk geraakt,
maar dan< toch pijnlijk onaangenaam
geraakt hadden, waarop van zijn kant
slechts een heel bescheiden poging was
gevolgd zich uit dit feestgewoel met
Nylon. Is het gevaarlijk om nylon
te dragen? informeert N. d. T.
U moet zich nu werkelijk niet zo on
gerust maken over het dragen van nylon
en de daarbij optredende knettergelui
den. Het dragen van alle stoffen die er
in de handel zijn is ongevaarlijk en u
behoeft er niet bang voor te zijn noch
u er zorgen om te maken. De geluiden
ontstaan over het algemeen alleen bij
het ontkleden wanneer de stof warm en
droog is. Tijdens het dragen merkt u er
niets van en ook bij het aankleden zal
er niets gebeuren. Inderdaad kan het
verschijnsel ook voorkomen bij wol en
in mindere mate bij katoen, ja zelfs in
uw eigen haar en in dat van uw huis
dieren. En als u de poes aait krijgt u
immers ook geen schok? Nogmaals er
is geen reden tot zorg en u kunt er
gerust op zijn dat er niets gebeurt. Over
het algemeen zijn alle dingen die op de
markt komen, gekeurd door verschillen
de instanties waar vooral de Ned. Ver.
van Huisvrouwen ook aan medewerkt.
U kunt dus veilig kopen wat u wilt.
Telefoonaansluiting. Wij wilden
gaarne een telefoon in huis hebben, hoe
moet men handelen? aldus G. T.
Om een aansluiting op het telefoonnet
te krijgen kunt u terecht bij het post
kantoor, alwaar men formulieren voor
u heef. Ieder die een telefoon wil heb
ben, kan er één krijgen, mits het district
plaats heef in het net en er toestellen
beschikbaar zijn. De kosten bedragen
75,voor terbeschikkingstelling plus
de onkosten van aanleg en binnenlei-
ding(en). Verder betaalt u maandelijks
een abonnementsprijs van 4,756,25
al naar gelang de grootte van het te
lefoonnet waarop u bent aangesloten.
Het maltezer kruis. Kunt u mij nu
eens precies vertellen waar het maltezer
kruis precies vandaan komt? Ik heb het
al overal gevraagd, maar niemand weet
er het fijne van.
BLOEMEN VOOR SUZIE
De sukkelaar is een aarzelende twij
felaar. Het is een persoon, die alles wil
doen; dat ook probeert, maar waar bij
na alles altijd bij mislukt. Het zijn goede
mensen, maar als ze met hun auto van
richting willen veranderen, maken ze
zoveel misleidende capriolen, dat iedere
„niet-sukkelaar" er radeloos van wordt.
In onze familie hebben we ook zo'n
ja-nee-man.
Enige tijd geleden belde hij ons op en
vertelde dat hij verliefd was op een ze
kere Suzie. Uit de bèschrijving, die onze
neef Henri, deze eeuwige twijfelaar, gaf,
begrepen we, dat deze Venus alles had,
wat een man maar kon wensen.
„Gefeliciteerd", zeiden we verheugd.
„Ja, maar wat moet ik doen?" klonk
het radeloos aan de andere kant van de
lijn.
„Bloemen kopen", antwoordden we.
„Ja, daar had ik ook al aan gedacht.
Maar ik weet alleen niet, of ze wel van
bloemen houdt en als ze er van houdt
weet ik nog niet, welke kleur ze wil
hebben".
Zo ging het nog een poosje door. Het
ene bezwaar na het andere. Henri zal
wel nooit deze schoonheid krijgen, dach
ten wij somber. Hij weet natuurlijk niet
welke richting hij op moet; links, rechts
of rechtdoor.
In z'n normale leven zal hij waar
schijnlijk niet ver komen en op de weg
evenmin. Daar vormt hij een gevaar.
Hij is de man, die zich niet weet aan
te passen aan de snelheid en daardoor
de andere automobilisten hindert. Hy
vormt de categorie, die beter thuis kan
blijven, of als hij met alle geweld wil
rijden meer ervaring op zal moeten
doen. Aarzelen is: spelen met 'tleven;
het is een ander in levensgevaar bren
gen; het is balanceren op de grens van
leven en dood.
Daarom vraagt het Verbond voor
Veilig Verkeer aan ieder op wie dat van
toepassing is, probeert u uw sukkel
gangetje op te voeren en u aan het
overige verkeer aan te passen. Aarzel
niet bij het links en rechts afslaan, han
del gedecieerd. Laat geen twijfel over
wat u gaat doen. Koop bloemen: rode,
gele, paarse of oranje. Koop ze! Ook als
u denkt dat Suzie er niet van houdt;
anders is ze verdwenen.
het jaartal 1952 bij ons. Uit uw brief
maken wij op, dat u een geldstuk be
doelt uit het geldstelsel zoals dat voor
de Franse unie is geslagen.
Het maltezer kruis is het hugenoten-
kruis en een algemeen bekend embleem,
dat nog veel wordt gedragen. De acht
punten ervan worden beschouwd als een
symbool van de acht zaligsprekingen.
Misschien is het dragen van dit kruis
door de hugenoten te beschouwen als
een zinspeling op het feit, dat de door
Hendrik III ingestelde ridderorde van
De Heilige Geest, die het maltezer kruis
tot symbool had gekozen, verboden was
voor de protestanten. De oudste heeft
$e afbeelding van de heilige ampul,
waarin de zalfolie werd bewaard waar
mede de Franse koningen werden ge
zalfd. Misschien is het voorkomen daar
van aan het hugenotenkruis een pen
dant van de spreuk op onze geuzenpen
ningen: „Trouw aan den koning tot de
bedelzak toe". Later heeft men de am
pul meest vervangen door de duif: het
symbool van de Heilige Geest. In elk
geval is het dragen van het hugenoten-
kruis bij de Franse protestanten zeer
verbreid geweest. Men was er zeer aan
gehecht.
Hoe lang. Ik lieb met een vriend
gewed, dat de nieuwe pier een halve
kilometer lang is. Hij zegt: nog geen
200 meter. Wie heeft er gelijk?
Geen van beiden. De Scheveningse pier
is precies 381 meter lang.
De vreemde munt. Ik heb een munt
met het jaartal 1371 gekregen van
iemand die me vertelde, dat hij deze nog
niet zo lang geleden uit Marokko had
meegebracht en dat die munten daar
gewoon als betalingsmiddel werden ge
bruikt. Heeft men .daar nog meer van
die oude munten en hoe houdt men die
dan zo mooi gaaf?
Die Marokkaanse munt is niet zo oud
als het jaartal doet vermoeden. U moet
er namelijk rekening mee houden, dat
de mohammedaanse jaartelling geheel
afwijkt van onze christelijke jaartelling
en dat 1371 van hen overeenkomt met
HAZET FABRIEKEN ZEVENBERGEN
Waarom wonderolie? Ze hebben
wijze, bijvoorbeeld door het dagelijks ge
bruik van levertraan of dgl. in wordt
voorzien. Levertraan is een dierlijk pro-
dukt en wordt bereid uit de lever van
de kabeljauw en de heilbot. Niet uit die
van de walvis, zoals velen denken, want
die traan is te zwaar. Walvistraan
wordt gebruikt in de margarineproduk-
tie.
WAARSCHUWING
De Hoofdcommissaris van Politie te
Amsterdam ontraadt het aangaan van
relaties met het spaarzegelbedrijf „Ve
ronica", kantoorhoudende Rokin 915
te Amsterdam.
Deze onderneming stelt zich voor, of
is doende, om z.g. spaarzegeltjes in rol
len van enkele duizenden stuks te ver
kopen aan belangstellende winkeliers,
tegen een bepaald bedrag. De bedoeling
is, dat die winkeliers zulke zegeltjes ca
deau doen aan hun klanten, bij aanko
pen tot een bepaald bedrag. Men spaart
die zegels op, om deze te plakken op
een z.g. spaarkaart, die „Veronica" even
eens aan de winkeliers levert, ten dien
ste van het publiek. Als zo'n spaarkaart
vol is (500 zegeltjes), dan levert men die
kaart bij de winkelier in en men ont
vangt een rijksdaalder. De winkelier op
zijn beurt moet die 2,50 terugontvan
gen van „Veronica".
Gebleken is, dat de bij het exploiteren
van „Veronica" betrokkenen in crimi
neel opzicht minder gunstig tot zeer on
gunstig bekend staan, dat één hunner
in staat van faillissement verkeert, dat
men zonder redelijke financiële basis is
gestart, zodat b.v. het ten behoeve van
„Veronica" vervaardigde drukwerk, zo
als zegeltjes, spaarkaarten, reclame-
me verteld, dat ik tegen de voorjaars-
mnphpiri snprinni wnnHpmiio mnpt slik- materiaal, met geheel betaald kan wor-
moeheid speciaal wonderolie moet slik'
ken. Voor ik er mee begin, wil ik wel
een precies weten waarom dat eigenlijk
is, waarom die olie zo heet en wat de
geneeskrachtige werking ervan is.
Die collega's van u wilden u zeker
eens in het ootje nemen, want wonder
olie heeft helemaal niets te maken met
voorjaarsmoeheid, maar alleen met de
stoelgang. Het is een nat uurpro dukt,
dat zijn naam kreeg door zijn wonder
lijke werking. Deze olie helpt namelijk
snel, pijnloos en vrijwel zonder nasmaak
bij de grootste constipatiemoeilijkheden.
Het is dus maar goed, dat u niet on
middellijk naar de drogist bent gegaan
en de fles aan uw mond gezet zoals uw
„vrienden" voorstelden. Neemt u derge
lijke adviezen beslist met vele korreltjes
zout, want ondeskundig gebruik kan
verschrikkelijk nare gevolgen hebben.
Er zijn mensen die geen enkel laxerend
middel (zelfs bepaalde spijzen niet) kun
nen verdragen en daar ernstig ziek van
worden. Wij moeten tegen dergelijke on
verstandige „grappen" ernstig waar
schuwen, daar ze niet van gevaar ont
bloot zijn. Wilt u iets ondernemen tegen
de voorjaarsmoeheid, dan zijn er vita
mine-preparaten voor in de handel,
maar raadpleegt u dan een (huis)arts
en niet collega's en andere leken over
de dosering, die u in uw geval, in ver
band met de ziekte waar u thans aan
lijdt, nodig hebt. De voorjaarsmoeheid
ontstaat als gevolg van een vitaminen-
tekort dat vooral aan het einde van de
winter (door gebrek aan zon) en in het
voorjaar (door gebrek aan verse groen
ten) optreedt, indien er niet op andere
den.
De vrees, dat men niet steeds in staat
zal zijn, om de bovenbedoelde bedragen
van 2,50 uit te betalen, lijkt gerecht
vaardigd.
Door middel van een annonce heeft
men kort geleden getracht, personen aan
te trekken, tegen een zeer goed week-
salaris, die bereid zouden zijn, voor „Ve
ronica" te acquireren. Het moet twijfel
achtig worden geacht, dat men die sa
larissen zal kunnen opbrengen.
en reumatische pijnen
wrijft U eveneens weg met
WEMELDINGE
Van 31 maart6 april 1963
Maandag 1 april: Eerste Kwartier
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
7.40
8.10
1.04
1.26
Maandag
8.24
9.03
1.55
2.34
Dinsdag
9.37
10.22
3.06
3.53
Woensdag
10.59
11.42
4.30
5.18
Donderdag
12.27
5.57
6.32
Vrijdag
0.03
1.32
7.05
7.31
Zaterdag
1.58
2.29
7.57
8.15