NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND oveRöenkinq snza oC&nfys do. sÜLdat jood will Spit, Spierpijn 28STE JAARGANG No. 44 29 MAART 1963 J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE' Verschijnt des vrijdags DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425 Fa. D. Pieterse - Wemeldinge Alleen 't beste... goed genoeg! Binnenvering Schuimrubber J. Kole - Yerseke*- Tel. 372 REDACTEUR: ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal Franco per post 2,50 per halfjaar ADMINISTRATIE Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur Toen zij nu Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn kle deren, het lot werpende. Matth. 27 35 Eén van de pijnlijkste dingen is wel, dat wij bij het kruis geplaatst worden tegenover Jezus in Zijn barre naaktheid. De schilders en dat mocht ook niet anders stellen Jezus altijd voor met de lendedoek, doch in werkelijkheid was deze troost aan Jezus ontnomen. Hij werd van alle kleren beroofd; dat be tekende dat men Hem buiten alle men selijke verkeer wierp. Nietwaar, een mens zonder kleding kan geen omgang meer hebben met anderen. Jezus moet toezien hoe zij Zijn kleed verdobbelen, en dat geeft Hem een felle pijn. Immers, tussen ons kleed en ons ligt een zekere intimiteit. Een moeder kan zo moeilijk de kleertjes afstaan van haar gestorven kind. Maar het erge is, dat iemand die naakt is voor anderen wil vluchten en zich verbergen, doch Jezus kan zich niet ontrekken aan de snijdende blik van Zijn vijanden; Zijn armen zijn wijd uit gespalkt aan het kruis en Hij kan Zich niet verdedigen tegen de pijn van de smaad en de schaamte. Hij wordt onbeschermd aan het oog van alle eeu wen uitgeleverd in Zijn naaktheid. Nu moet ik denken aan Adam. Toen Adam vluchtte voor God voelde hij de pijn branden van zijn naaktheid. Het was de gebrokenheid van het leven, die daarin teisterde. Toen heeft God uit grote genade Zelf hem een kleed ge geven en de pijn gestild. Doch Jezus moet diep doorlijden wat Adam en ons bespaard bleef. Zie nu op Je zus: God gaat met Hem om onze zon den in het gericht; de soldaten trekken Hem het kleed af... en God laat hen begaan, want het is thans het uur, waarin God de zonden van Adam en ons bezoekt. Adam werd bekleed, aan Je zus wordt het kleed ontnomen. Adam, waar zijt gij! Nu is het de dag van ge richt. Nu moet Jezus in volle pijn der naaktheid hangen voor God en mensen. U bid ik aan, o macht der Liefde! Je zus ontkleed in mijn plaats. Jezus naakt voor God en voor de wereld, opdat Hij mij zou kunnen geven het witte kleed van Zijn gerechtigheid. Nu ga ik eeu wig vrijuit! Maar ik weet nu ook, wat mijn kleed waard is, mijn bontjas of mijn eenvoudige mantel. Ik kan niet meedoen met de naaktcultuur der anti christelijke machten; ik mag mij niet uitsluitend laten bepalen door koningin mode, maar door koning Jezus. Hij geeft mij het kleed tot eigen stijl. Diep, zeer diep heeft Hij ervoor geleden. (Uit een Dagboek) V erlovingsringen in. ieder gewenste breedte en diverse modellen Ook aan huis te ontbieden Ruime keuze bij: Kap«ll« Z.-B. Tel. 01102-223 pijngevoel te bevrijden door met beleefd uitgestoken armen enigermate vrij baan voor z'n gezet postuur te verkrijgen. „En toen hebt u dan toch maar met de ellebogen gewerkt en zijn er klappen van gekomen", friste de vriendelijke heer in toga zijn geheugen op. „Ik heb me verdedigd, ja, afgeweerd die klappen, begrijpt u, ik probeerde die armen weg te duwen, ik moest er uit, ik zat in de knel, ik kon niet tussen de benen door dus ik moest langs die op en neer slaande vuisten, dat kunt u toch aanvoelen „U hoeft hier niet zoveel woorden te gebruiken", zei de politierechter. „Hebt u uw ellebogen en uw vuisten gebruikt ja of nee?" „Niet om te slaan, edelachtbare Feye- noord, eh... voorzitter bedoel ik, ik kon me niet verstaanbaar maken, ik vroeg of ik er uit mocht maar niemand hoor de me, toen moest ik die kameraden wat opzij duwen..." „O, juist, dus geen woorden, maar dó den, zoals u zo mooi gezongen had daar in Parijs en op de terugweg. U zong na tuurlijk zelf ook nog en toen bent u dus tot daden gekomen. Daar zijn voldoen de getuigen van, dus dat kunt u niet ontkennen". „Die getuigen kunnen niets gezien hebben, edelachtbare, want ik ben klein van stuk. Ik ging schuil onder de me nigte die daar stond te dansen en te schreeuwen. We hadden gewonnen, ziet u „Ja, Feyenoord had gewonnen, maar u hebt het niet gewonnen. U ging op de vuist met een aantal mede-supporters, kameraden en vrienden dus waarmee u juist hand in hand was teruggekeerd uit Parijs. En u werd kwaad omdat ze u niet lieten gaan en toen sloeg u er op onder het motto: geen woorden, maar daden. Draait u daar nou maar niet langer omheen, want het is gebeurd. Dat blijkt uit de getuigenverklaringen van mensen die u zagen slaan als een dolleman. En als u het niet gelooft, zijn er nog de blauwe plekken en de ka potte bril en de stukgeslagen rood-witte paraplu als bewijsstukken". „Maar meneer de rechter, die rood witte paraplu is van mijzelf. Als ik die niet meer nodig heb, omdat Feyenoord toch al gewonnen heeft, mag ik die dan alsjeblieft door mid. en breken of mag dat ook al niet?" „U mag hem wel doormidden breken op een ordentelijke manier, maar nou juist niet op de rug van een reisgenoot die zich van geen kwaad bewust is. Maar houdt u zich nou maar stil, want aan al die woorden hebben we hier ook niets, we zullen overgaan tot de daden. Het woord is aan meneer de officier". En hij moest even hameren om een nieuwe woordenstroom van de verdach te te stuiten. De officier had voor deze supporter weinig vriendelijke woorden. Hij noem de hem geen goed kameraad voor Feye noord, een onsportieve en driftige na tuur en een gevaar voor de goede naam van het edele voetbalspel. „Inplaats van hand in hand een over winning te vieren, slaat hij als een dronken dragonder los op de leden van een vrolijk gezelschapje, waarin hij als vriend en feestgenoot was opgenomen. Het mag een wonder heten, dat deze mensen u rustig aan de politie hebben overgeleverd en niet met een welgemik te strafschop onschadelijk hebben ge maakt Bovendien hebt u zich verzet tegen een ambtenaar in de uitoefening van zijn funktie, weshalve ik de eer heb te requireren een boete van 25,we gens de misha/ndeling, subsidiair vijf dagen hechtenis, en een boete van 40,- wegens verzet tegen de politie, subsidi air tien dagen hechtenis". „En wat hebt u daar nog op te zeg gen?" vroeg de politierechter. „Ik niks meer", antwoordde de cor pulente vuist- en voetbalenthousiast, „over de ping-ping gaat de penning meester". Welke penningmeester „Van ons clubje. We hebben afgespro ken het maar uit de kas te betalen". En daar gingen ze, getroffenen, ge tuigen en verdachte, vrolijk zingend de gang in: „Hand in hand, kameraden..." (Nadruk verboden) H. EECKHOFF ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bijsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief Wy willen u met onze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. GEEN WOORDEN, MAAR DADEN! De bolronde Feyenoord-supporter die kosten noch moeite noch tijd van zijn baas gespaard had om persoonlijk de beste club van Nederland aan te moe digen de beste club van Europa te wor den, stond nu een beetje bedremmeld en zoekend naar woorden voor het hekje en kromp ineen onder de vernietigende blikken van de officier van justitie. Hij gaf maar aarzelend antwoord en probeerde in alle toonbeelden van de blanke onschuld te ontkennen, dat hij opzettelijk een mishandeling zou hebben gepleegd. Hij bracht er met moeite uit, dat hij helemaal geen gewelddaden had gepleegd, integendeel dat hij zelf slacht offer was geworden van een menigte die in een overwinningsroes verkeerde en brooddronken met armen en benen zwaaide, welke wijd bewegende li chaamsdelen hem, de brave huisvader, waarschijnlijk per ongeluk geraakt, maar dan< toch pijnlijk onaangenaam geraakt hadden, waarop van zijn kant slechts een heel bescheiden poging was gevolgd zich uit dit feestgewoel met Nylon. Is het gevaarlijk om nylon te dragen? informeert N. d. T. U moet zich nu werkelijk niet zo on gerust maken over het dragen van nylon en de daarbij optredende knettergelui den. Het dragen van alle stoffen die er in de handel zijn is ongevaarlijk en u behoeft er niet bang voor te zijn noch u er zorgen om te maken. De geluiden ontstaan over het algemeen alleen bij het ontkleden wanneer de stof warm en droog is. Tijdens het dragen merkt u er niets van en ook bij het aankleden zal er niets gebeuren. Inderdaad kan het verschijnsel ook voorkomen bij wol en in mindere mate bij katoen, ja zelfs in uw eigen haar en in dat van uw huis dieren. En als u de poes aait krijgt u immers ook geen schok? Nogmaals er is geen reden tot zorg en u kunt er gerust op zijn dat er niets gebeurt. Over het algemeen zijn alle dingen die op de markt komen, gekeurd door verschillen de instanties waar vooral de Ned. Ver. van Huisvrouwen ook aan medewerkt. U kunt dus veilig kopen wat u wilt. Telefoonaansluiting. Wij wilden gaarne een telefoon in huis hebben, hoe moet men handelen? aldus G. T. Om een aansluiting op het telefoonnet te krijgen kunt u terecht bij het post kantoor, alwaar men formulieren voor u heef. Ieder die een telefoon wil heb ben, kan er één krijgen, mits het district plaats heef in het net en er toestellen beschikbaar zijn. De kosten bedragen 75,voor terbeschikkingstelling plus de onkosten van aanleg en binnenlei- ding(en). Verder betaalt u maandelijks een abonnementsprijs van 4,756,25 al naar gelang de grootte van het te lefoonnet waarop u bent aangesloten. Het maltezer kruis. Kunt u mij nu eens precies vertellen waar het maltezer kruis precies vandaan komt? Ik heb het al overal gevraagd, maar niemand weet er het fijne van. BLOEMEN VOOR SUZIE De sukkelaar is een aarzelende twij felaar. Het is een persoon, die alles wil doen; dat ook probeert, maar waar bij na alles altijd bij mislukt. Het zijn goede mensen, maar als ze met hun auto van richting willen veranderen, maken ze zoveel misleidende capriolen, dat iedere „niet-sukkelaar" er radeloos van wordt. In onze familie hebben we ook zo'n ja-nee-man. Enige tijd geleden belde hij ons op en vertelde dat hij verliefd was op een ze kere Suzie. Uit de bèschrijving, die onze neef Henri, deze eeuwige twijfelaar, gaf, begrepen we, dat deze Venus alles had, wat een man maar kon wensen. „Gefeliciteerd", zeiden we verheugd. „Ja, maar wat moet ik doen?" klonk het radeloos aan de andere kant van de lijn. „Bloemen kopen", antwoordden we. „Ja, daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik weet alleen niet, of ze wel van bloemen houdt en als ze er van houdt weet ik nog niet, welke kleur ze wil hebben". Zo ging het nog een poosje door. Het ene bezwaar na het andere. Henri zal wel nooit deze schoonheid krijgen, dach ten wij somber. Hij weet natuurlijk niet welke richting hij op moet; links, rechts of rechtdoor. In z'n normale leven zal hij waar schijnlijk niet ver komen en op de weg evenmin. Daar vormt hij een gevaar. Hij is de man, die zich niet weet aan te passen aan de snelheid en daardoor de andere automobilisten hindert. Hy vormt de categorie, die beter thuis kan blijven, of als hij met alle geweld wil rijden meer ervaring op zal moeten doen. Aarzelen is: spelen met 'tleven; het is een ander in levensgevaar bren gen; het is balanceren op de grens van leven en dood. Daarom vraagt het Verbond voor Veilig Verkeer aan ieder op wie dat van toepassing is, probeert u uw sukkel gangetje op te voeren en u aan het overige verkeer aan te passen. Aarzel niet bij het links en rechts afslaan, han del gedecieerd. Laat geen twijfel over wat u gaat doen. Koop bloemen: rode, gele, paarse of oranje. Koop ze! Ook als u denkt dat Suzie er niet van houdt; anders is ze verdwenen. het jaartal 1952 bij ons. Uit uw brief maken wij op, dat u een geldstuk be doelt uit het geldstelsel zoals dat voor de Franse unie is geslagen. Het maltezer kruis is het hugenoten- kruis en een algemeen bekend embleem, dat nog veel wordt gedragen. De acht punten ervan worden beschouwd als een symbool van de acht zaligsprekingen. Misschien is het dragen van dit kruis door de hugenoten te beschouwen als een zinspeling op het feit, dat de door Hendrik III ingestelde ridderorde van De Heilige Geest, die het maltezer kruis tot symbool had gekozen, verboden was voor de protestanten. De oudste heeft $e afbeelding van de heilige ampul, waarin de zalfolie werd bewaard waar mede de Franse koningen werden ge zalfd. Misschien is het voorkomen daar van aan het hugenotenkruis een pen dant van de spreuk op onze geuzenpen ningen: „Trouw aan den koning tot de bedelzak toe". Later heeft men de am pul meest vervangen door de duif: het symbool van de Heilige Geest. In elk geval is het dragen van het hugenoten- kruis bij de Franse protestanten zeer verbreid geweest. Men was er zeer aan gehecht. Hoe lang. Ik lieb met een vriend gewed, dat de nieuwe pier een halve kilometer lang is. Hij zegt: nog geen 200 meter. Wie heeft er gelijk? Geen van beiden. De Scheveningse pier is precies 381 meter lang. De vreemde munt. Ik heb een munt met het jaartal 1371 gekregen van iemand die me vertelde, dat hij deze nog niet zo lang geleden uit Marokko had meegebracht en dat die munten daar gewoon als betalingsmiddel werden ge bruikt. Heeft men .daar nog meer van die oude munten en hoe houdt men die dan zo mooi gaaf? Die Marokkaanse munt is niet zo oud als het jaartal doet vermoeden. U moet er namelijk rekening mee houden, dat de mohammedaanse jaartelling geheel afwijkt van onze christelijke jaartelling en dat 1371 van hen overeenkomt met HAZET FABRIEKEN ZEVENBERGEN Waarom wonderolie? Ze hebben wijze, bijvoorbeeld door het dagelijks ge bruik van levertraan of dgl. in wordt voorzien. Levertraan is een dierlijk pro- dukt en wordt bereid uit de lever van de kabeljauw en de heilbot. Niet uit die van de walvis, zoals velen denken, want die traan is te zwaar. Walvistraan wordt gebruikt in de margarineproduk- tie. WAARSCHUWING De Hoofdcommissaris van Politie te Amsterdam ontraadt het aangaan van relaties met het spaarzegelbedrijf „Ve ronica", kantoorhoudende Rokin 915 te Amsterdam. Deze onderneming stelt zich voor, of is doende, om z.g. spaarzegeltjes in rol len van enkele duizenden stuks te ver kopen aan belangstellende winkeliers, tegen een bepaald bedrag. De bedoeling is, dat die winkeliers zulke zegeltjes ca deau doen aan hun klanten, bij aanko pen tot een bepaald bedrag. Men spaart die zegels op, om deze te plakken op een z.g. spaarkaart, die „Veronica" even eens aan de winkeliers levert, ten dien ste van het publiek. Als zo'n spaarkaart vol is (500 zegeltjes), dan levert men die kaart bij de winkelier in en men ont vangt een rijksdaalder. De winkelier op zijn beurt moet die 2,50 terugontvan gen van „Veronica". Gebleken is, dat de bij het exploiteren van „Veronica" betrokkenen in crimi neel opzicht minder gunstig tot zeer on gunstig bekend staan, dat één hunner in staat van faillissement verkeert, dat men zonder redelijke financiële basis is gestart, zodat b.v. het ten behoeve van „Veronica" vervaardigde drukwerk, zo als zegeltjes, spaarkaarten, reclame- me verteld, dat ik tegen de voorjaars- mnphpiri snprinni wnnHpmiio mnpt slik- materiaal, met geheel betaald kan wor- moeheid speciaal wonderolie moet slik' ken. Voor ik er mee begin, wil ik wel een precies weten waarom dat eigenlijk is, waarom die olie zo heet en wat de geneeskrachtige werking ervan is. Die collega's van u wilden u zeker eens in het ootje nemen, want wonder olie heeft helemaal niets te maken met voorjaarsmoeheid, maar alleen met de stoelgang. Het is een nat uurpro dukt, dat zijn naam kreeg door zijn wonder lijke werking. Deze olie helpt namelijk snel, pijnloos en vrijwel zonder nasmaak bij de grootste constipatiemoeilijkheden. Het is dus maar goed, dat u niet on middellijk naar de drogist bent gegaan en de fles aan uw mond gezet zoals uw „vrienden" voorstelden. Neemt u derge lijke adviezen beslist met vele korreltjes zout, want ondeskundig gebruik kan verschrikkelijk nare gevolgen hebben. Er zijn mensen die geen enkel laxerend middel (zelfs bepaalde spijzen niet) kun nen verdragen en daar ernstig ziek van worden. Wij moeten tegen dergelijke on verstandige „grappen" ernstig waar schuwen, daar ze niet van gevaar ont bloot zijn. Wilt u iets ondernemen tegen de voorjaarsmoeheid, dan zijn er vita mine-preparaten voor in de handel, maar raadpleegt u dan een (huis)arts en niet collega's en andere leken over de dosering, die u in uw geval, in ver band met de ziekte waar u thans aan lijdt, nodig hebt. De voorjaarsmoeheid ontstaat als gevolg van een vitaminen- tekort dat vooral aan het einde van de winter (door gebrek aan zon) en in het voorjaar (door gebrek aan verse groen ten) optreedt, indien er niet op andere den. De vrees, dat men niet steeds in staat zal zijn, om de bovenbedoelde bedragen van 2,50 uit te betalen, lijkt gerecht vaardigd. Door middel van een annonce heeft men kort geleden getracht, personen aan te trekken, tegen een zeer goed week- salaris, die bereid zouden zijn, voor „Ve ronica" te acquireren. Het moet twijfel achtig worden geacht, dat men die sa larissen zal kunnen opbrengen. en reumatische pijnen wrijft U eveneens weg met WEMELDINGE Van 31 maart6 april 1963 Maandag 1 april: Eerste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 7.40 8.10 1.04 1.26 Maandag 8.24 9.03 1.55 2.34 Dinsdag 9.37 10.22 3.06 3.53 Woensdag 10.59 11.42 4.30 5.18 Donderdag 12.27 5.57 6.32 Vrijdag 0.03 1.32 7.05 7.31 Zaterdag 1.58 2.29 7.57 8.15

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1963 | | pagina 1