NIEUWS- El> i ADVERTENTIEBLAD VOO R ZUID-BEVELAND oveRöenkinq Fiscale Kruimelvoorstellen zijn ondoelmatig Bfonchi letten van der Peyl-Kruiningen Snuif en wrijf 28STE JAARGANG No. 41 8 MAART 1963 J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des vrijdags DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425 Iedere Rodenstockbril Een bril van topklasse Een creatie vol gratie Kwaliteitsbrillen Land- en Tuinbouw Altijd raak met drukwerk van REDACTEUR: ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal Franco per post 2,50 per halfjaar ADMINISTRATIE Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur En de Here, Zich omkerende, zag Petrus aan. Luc. 22 61. Wat kan één blik al niet uitdrukken. De blik van de ter dood gedoemde, die de Duitse grens passeerde, betekende een afscheid voor goed. Maar de blik van het meisje, die zich in de ogen boort van haar verloofde, die voor ja ren naar de West gaat, zegt: ik houd je toch vast en ik laat je nooit los. In één blik kunnen wij alles winnen, alles ver liezen, alles vasthouden! Zó heeft Jezus eens in een ondeelbaar moment een wereld zien wegvallen, toen Zijn blik viel in het ontredderde leven van Petrus. Wat had Jezus al veel verloren: de brede schare bewonderaars was weggeslonken; Judas had Hem ver raden, de Oud-Testamentische kerk was bezig Hem te verdoemen en uit te wer pen. Maar Jezus heeft nog één eiland in een zee van verlatenheid, waarop Hij zich terug kan trekken, één vluchtheu vel in een voor Hem vluchtende wereld. Dat is de Nieuw-Testamentische Ge meente, gegrond op de rots van Petrus' belijdenis... Gij zijt de Christus en op deze petra, deze rots, wilde Jezus Zijn Gemeente bouwen. Ook deze laatste vluchtheuvel wordt opgeblazen! Boven het lawaai der sol daten en der felle Joodse stemmen klin ken ruwe zeemansvloeken, die tegen de muren opketsen... „ik ken die mens niet". Petrus verloochent zijn Here en zijn God. Een zwaard slaat door Jezus' zui vere ziel. Zijn blik zoekt Petrus, Petrus' ogen, Petrus' hart... er kantelt een we reld... ook de rotsman der Nieuwe Ge meente, en het is alsof Petrus herroept, ja, stuk schreeuwt wat hij eerst beleden heeft en alsof in hem de Gemeente valt. Dit is sterven bij levenden lijve: het breken van de laatste band. Jezus ziet Petrus aan; die blik spreekt van een eenzaamheid zo groot, een stervensnood zo diep! Alle banden breken; ook God maakt Zich op om Jezus te verlaten! Echter, in diezelfde blik houdt Jezus Petrus en de Nieuw-Testamentische Ge meente vast. Jezus zegt niet: wat valt, valle, wat breekt, breke. Maar Hij vangt die Petrus en die Gemeente op in Zijn blik, in Zijn hart... Ik zal alléén verder gaan voor u, Gemeente, die Mij zo vaak verloochend heeft en nog verloochenen zal... Ik zal ook gaan voor jou, Simon! In deze blik verliest Jezus alles, maar in die blik houdt Hij Petrus en de Kerk, u en mij, jou, jongen en jou, meisje vast, en Hij geeft daarin alles. Ik ga voor u de nacht in, opdat het eeuwig dag zal worden, waarop geen nacht meer volgen kan. (Uit een Dagboek) De komende herziening van de fis cale wetgeving heeft de regering doen besluiten om naast enkele correcties in de sfeer van de inkomsten- en loon belasting ook enkele voordelen te bren gen op het terrein van de vermogens belasting. Daarbij denken wij in de eer ste plaats aan de voorgenomen verho ging van de tariefsvrijstelling per 1 ja nuari 1964. Ongehuwden zullen dan bij een vermogen tot 30.000,vrijgesteld zijn van de vermogensbelasting, terwijl gehuwden pas na een vermogen van 40.000,beginnen te betalen. Voor kinderen zal nog een extra af trek gelden van 10.000,per kind, terwijl invaliden en bejaarden van 65 jaar en ouder 27.000,extra in min dering zullen kunnen brengen op het be lastbaar vermogen. De andere belang rijke concessie in de vermogenssfeer wordt gevormd door aftrek van een der de van de vermogensbelasting van het belastbaar inkomen. Deze betalingsver lichting komt het rijk op een dikke veer tig miljoen gulden te staan. Nog voor het zomerreces en de ver kiezingen zullen genoemde voorstellen in de Tweede Kamer komen en het heeft dus zin om zich te bezinnen over en kele vragen rondom dit fiscaal gebeuren. Zware druk op de spaarlust. In de eerste plaats moet het dan an dermaal betreurd worden dat de rege ring nog niet bereid is de gehele ver mogensbelasting af te schaffen. Bij de sterke progressie van de tarieven, zoals die bij de inkomstenbelasting bestaat, is een extra heffing immers een zware druk op de spaarlust. De vermogens- genieters vallen in verweg de meeste gevallen in een hoog tarief van de in komstenbelasting. Het zou dus niet zo moeilijk zijn om het tarief vermogens belasting in de inkomstenbelasting in te bouwen zonder dat er schade voor de schatkist ontstaat. Er zullen mede psychologische over- Kapell* Z.-B. Tal. 01102-223 wegingen een rol hebben gespeeld om dit achterwege te laten, maar niettemin moet een vermogensbezitter naast de in komstenbelasting nog eens 10 van zijn vermogensopbrengst naar de staat overhevelen, er van uitgaande dat men netto 5 van zijn vermogen trekt. Bij het bestaande renteniveau en het ge brek aan beleggingsmateriaal is dat rendement van 5 nog hoog en er zijn er tallozen die minder beuren en dan wordt het percentage geheven belasting nog weer hoger. Vermogen schept extra draagkracht en dat is juist. Bij een laag renteniveau en steeds toenemende inflatie is die draagkracht vooral voor degenen die van hun vermogenopbrengst gedeeltelijk moeten leven maar zeer betrekkelijk. Blijvende vraag. Welnee, zegt de regering, daarom zijn de vrijgestelde bedragen in het voorstel ook aanzienlijk verhoogd. Daar kan men vrede mee hebben, maar dan nog blijft de vraag waarom men de verdere ver lichting van lasten heeft gezocht in af trek van een derde van de belasting van het inkomen. Wij moeten aannemen dat hier de be taalde belasting in het kalenderjaar be doeld wordt. Aftrekbaar zal zijn een derde van hetgeen men aantoonbaar in een belastingjaar betaald heeft. Krijgt men geld voor de vermogensbelasting terug, dan moet een derde daarvan weer worden bijgeteld omdat het vroeger is afgetrokken. Een zodanige regeling zou analoog zijn aan die voor de A.O.W. Anderen zijn voorstander van een sy steem waarbij uitgegaan wordt van het per 1 januari van het belastingjaar on herroepelijk vaststaande bedrag dat ver schuldigd is, ongeacht of dit nu betaald is of niet. Zou dit laatste systeem ge kozen worden, dan krijgen wij weer twee verschillende aftrekregelingen. We hinken trouwens nu ook al op twee gedachten, want verkregen kinderbijslag wordt als inkomen gerekend over het jaar waarin het wordt toegekend. Het is bijna als leek niet meer te volgen en steeds meer mensen moeten deskundige hulp hebben bij het invullen van de aan giftebiljetten. Waarom zo ingewikkeld? Het maken van steeds meer aftrek regelingen als correctie op hoge heffin gen vormt dan ook een punt van ern stige kritiek op ons gehele belasting stelsel. Er wordt al jaren gepraat over eenvoudiger heffingssystemen maar de praktijk gaat juist in tegengestelde richting. Om praktische redenen zou het daar om aan te bevelen zijn dat er geen af trek plaats vond van betaalde bedragen maar dat men in plaats daarvan ver dere correcties aanbracht op de hoge tarieven inkomstenbelasting voor de middengroepen. Ook zou het te prefe reren zijn dat men dan nog liever de vrijstelling aan de voet wat hoger op trok. Het scheppen an een ingewikkeld heffingssysteem heeft als extra nadeel dat de afstand tussen de staat en de betalende burgers groter wordt, waar mee het nakomen van de betaalplicht wordt geschaad. Principiële zaak. Hierbij moet zeker nog worden opge merkt, dat de minister van financiën bij herhaling heeft toegezegd dat een verdere verlichting van de belasting druk voor de middengroepen hoge pri oriteit zou genieten. Blijkbaar is die prioriteit dan van bescheiden hoogte, want er wordt bij de voorstellen even veel aandacht aan de vermogensbelas ting besteed. Al komt dit voor een deel van de belastingplichtigen op hetzelfde neer, het is een principiële zaak. Wil men het in het psychologische vlak zoeken, dan moet ook de vermo gensbelasting verfoeid worden, omdat zij de zo gewenste eigendomsvorming beslist niet in de hand werkt. De voor stellen brengen verlaging van lasten en zij zullen er daarom wel door komen maar het zou te waarderen zijn wan neer de regering op hield telkens met kruimelvoorstellen voor belastingwijzi gingen te komen en deze verving door veranderingen van groot belang, des noods op langere termijn. (Nadruk verboden) Drs. HERMES TOTALE ONKRUIDBESTRIJDING Onkruiden en bestrijding daarvan vor men tegenwoordig een belangrijk pro bleem bij instellingen en industrieën. De vele arbeid verbonden aan het wie den, zowel mechanisch als met de hand, gepaard aan de daaraan verbonden kos ten en het grote tekort aan arbeids krachten zijn hier debet aan. Wil men deze onkruiden op zijn ter» reinen economisch bestrijden, dan moet chemisch worden ingegrepen. De chemische industrie heeft op dit gebied niet stil gezeten en enkele be langrijke selektief en totaal werkende herbiciden ontdekt. In de landbouw is men met dit pro bleem „onkruid in gewassen" reeds gro tendeels door het toepassen van z.g. selektieve onkruidbestrijdingsmiddelen de baas. Vele Rijksinstellingen evenals de Pro vinciale Waterstaat en Gemeenten heb ben evenwel de laatste jaren de belang rijke economische voordelen van on- kruidbestrijding leren onderkennen. Voor velen blijft het probleem: on voldoende bekendheid met de onkruid bestrijdingsmiddelen en de vele toepas singsmogelijkheden. Er is thans voor de totale onkruidbe- strijding een chemisch produkt ontwik keld, n.l. Primatol Ata, een spuitpoeder dat behalve het bekende atrazin, ook aminotriazol bevat. Door de combinatie van het lang zaam, maar zeer lang werkzame atra zin (via de wortels) en het via het blad direkt en snel werkende aminotriazol is Primatol Ata een ideaal produkt voor de bestrijding van bestaande ruige on kruid vegetaties zoals industrieterrei nen, randstroken, bestratingen enz. Uit bovenstaande blijkt, dat men met zeer weinig kosten (enorme arbeidsbe sparing) met een werkingsduur voor één seizoen van al zijn onkruid is ver lost .Binnen 14 dagen heeft men succes. Van groot belang is hierbij, dat genoemd middel ongevaarlijk voor mens en dier en onbrandbaar is; bovendien geen me talen aantast en elektrische installaties niet beïnvloedt. Ook vele industrieën hebben reeds de chemische onkruidbestrijding op hun terreinen met groot succes toegepast. Hoestdrank in tabletvorm.95ct Uw verkoudheid van neus, keel of borst met ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bijsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief Wij willen u met onze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Inkomstenbelasting. Kunt u mij ook zeggen hoe hoog mijn aanslag zal zijn indien ik een A.O.W.-uitkering van 2.330,13 en een bijverdienste van 1.240,70 per jaar ontvang? Aldus W. F. de B. Over een inkomen van 3.570,83 per jaar zult u waarschijnlijk ten naaste bij een bedrag aan inkomstenbelasting van 290,betalen, als u ongehuwd bent en 140,als u gehuwd bent. Aange zien u misschien nog wel aftrekposten hebt, is het mogelijk dat dit bedrag wat aan de hoge kant is. Om zeker te zijn zult u alles moeten uitrekenen en de belastingdienst moeten vragen hoeveel het precies wordt. Detailhandel. Is voor groente- en fruithandelaar nog een speciale school opleiding vereist? aldus C. V. Voor de detailhandel in groenten, fruit en aardappelen bestaat thans een ves- tigingsbesluit. Een diploma is dus ver plicht en de cursus hiervoor wordt ge geven door de Stichting vakonderwijs voor de Detailhandel in aardappelen, groenten en fruit, Prins Mauritsplein la te 's-Gravenhage. Deze cursus geldt ook voor de ambulante handel, d.w.z. het venten langs de deur met de kar. De cursussen zijn mondeling in diverse plaatsen van het land en duren onge veer een jaar. Verder moet uw zoon een middenstandsdiploma hebben en een ves tigingsvergunning. Aangezien u wel ver vooruit kijkt, kunnen wij u natuurlijk niet zeggen of dit alles over 8 jaar nog zo is. Tegen die tijd moet u zich beslist opnieuw oriënteren. Verpakt ijs mag men zonder meer verkopen. Als u ech ter zelf ijs wilt bereiden, dan kunt u zich voor een diploma wenden tot de Stichting Vakonderwijs IJsbereidersbe- drijf, Oude Looiersstraat 38 te Amster dam. Voor een snackbar waar ook spij zen geheel of gedeeltelijk bereid wor den, moet u zich wenden tot de Stich ting Vakonderwijs Horecabedrijven, Jo- han de Wittlaan 8 te Den Haag. Over vestigingsvergunningen e.d. kunt u zich volledig informeren bij de Kamer van Koophandel. Invaliditeitsrente. Ik heb een zoon, die minder valide is. Hij werkt voor zichzelf. Zijn verdiensten zijn niet zo hoog, zodat ik hem zoveel mogelijk steun. Doordat zijn tempo niet erg hoog ligt, wordt hij hyper nerveus en aan gezien ik, als zijn vader, hem niet altijd zal kunnen bijstaan, maak ik mij hier over ongerust. Zoudt u mij ook kunnen vertellen of hij aanspraak zou kunnen maken op de een of andere uitkering? K. de B. Indien uw zoon in aanmerking wil komen voor invaliditeitsrente tengevol ge van het feit, dat hij niet in staat is in het gewone arbeidsbestel te werken door zijn nerveuze instelling, moet hij invaliditeitsrente aanvragen bij de Raad van Arbeid. Naar aanleiding van deze aanvraag zal hij gekeurd moeten wor den en de controlerend arts zal dan uit maken of hij in aanmerking kan komen of niet. Aangezien deze zaak naar on ze mening alleen kan worden uitge maakt door een specialist (een psychi ater) verdient het aanbeveling deze zaak eerst te bespreken met de huisarts. De ze kan hem doorzenden naar de psychi ater, die dan een diagnose kan stellen. Deze diagnose moet dan worden over gelegd aan de controlerend arts van de Raad van Arbeid, zodat deze reeds een indikatie heeft waarop hij zijn oordeel kan baseren. Verder zijn er mogelijk heden tot het verkrijgen van hulp via de dienst van sociale zaken. Wij begrij pen dat u er tegen op ziet iets met „Armenzorg" te maken te hebben. Niet temin raden wij u deze mogelijkheid aan, daar het tegenwoordig toch wel iets anders gesteld is. Vroeger had men iets tegen deze dienst, daar het in het algemeen als een schande gold arm te zijn, en dat was de reden dat men er niet naar toe ging. Tegenwoordig mag het toch echter wel algemeen erkend zijn, dat armoede geen schande is maar slechts een ongelukkige samenloop van omstandigheden waar de persoon in kwestie zelf meestal niets aan doen kan. Verder is het toch volkomen nor maal dat als men in moeilijkheden zit, hulp van de medemens krijgt. Kan het prettiger dan via een algemene dienst waar men door zijn buren op anonieme wijze hulp kan krijgen? Tenslotte is de ze dienst ervoor, dan moeten wij die ook gebruiken. Men heeft niets aan mooie dingen of instellingen als ze niet gebruikt worden. U moet niet vergeten, dat het geld, dat door sociale zaken wordt uitgekeerd, ook door u, via de belasting is bijeengebracht. Gaat u dus gerust naar sociale zaken, men zal u gaarne helpen als men kan. Ook hier moet u een attest van de dokter heb ben. Men zal u daar wel over inlichten. Invaliditietsuitkering. R. W. Ik heb een broer van 31 jaar, die vanaf zijn geboorte invalide is. Ongeveer iy2 jaar gaat hij naar een sociale werkplaats, waar hij 12,13 verdient. Hij moet elke dag gehaald en gebracht worden, deze taxikosten bedragen 30,— per week, waarvan de gemeente 10,betaalt. Verder krijgt hij geen uitkering. Kunt u mij ook vertellen tot welke instantie ik mij moet vervoegen die wat voor mijn broer kan doen? Er zijn voor uw moeilijkheden met uw invalide broer twee mogelijkheden. In de eerste plaats moet u voor hem een uitkering aanvragen uit hoofde van de Tijdelijke Bijstandsregeling voor minder validen, omdat uw broer thuis woont en door uw ouders wordt verzorgd. Verder kunt u een aanvullende tegemoetkoming aanvragen bij de dienst van sociale za ken uwer gemeente, die ook bovenstaan de rijksregeling in handen heeft. Indien deze dienst echter geen termen aanwe zig acht om verdere steun te verlenen, dan staat u niets anders te doen dan aanvraag in te dienen bij het ministerie voor sociale zaken en volksgezondheid, Zeestraat 73 te Den Haag, onder ver melding dat uitkering ingevolge de Tij delijke Bijstandsregeling is afgewezen door de gemeentelijke dienst en opgave van alle ter zake dienende inlichtingen. U moet dan vragen of de beslissing van de gemeentelijke dienst kan worden her zien. Er moeten echter wel degelijke re denen aanwezig zijn wil men dit doen. Indien het vervoer van en naar de so ciale werkplaats te veel kost en de in komsten van uw broer toch verre ten achter blijven, lijkt het ons voor de fa milie alleszins voordeliger hem niet daar te laten werken en te proberen thuis werk voor hem te krijgen. Dit zal dan meer winstgevend zijn dan de huidige toestand waar geld bij moet. Is uw broer daar echter in opleiding zodat hij later wel meer kan verdienen, dan is het be ter, dat hij daar blijft en u zich de op offeringen getroost, zodat hij later als uw ouders er niet meer zijn in meer of mindere mate voor zichzelf kan zorgen. MARKT 17 - TELEFOON (01130) 381 WEMELDINGE Van 10—17 maart 1963 Zondag 10 maart: Volle Maan HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 4.01 4.21 9.43 9.52 Maandag 4.40 5.01 10.18 10.28 Dinsdag 5.16 5.35 10.49 10.59 Woensdag 5.49 6.08 11.18 11.31 Donderdag 6.20 6.39 11.52 11.59 Vrijdag 6.49 7.10 12.23 Zaterdag 7.18 7.41 0.32 12.58 Te Hansweert 35 minuten vroeger I Te Yerseke 5 minuten later

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1963 | | pagina 1