NIEUWS-
El>
i ADVERTENTIEBLAD VOO
R ZUID-BEVELAND
oveRöenkinq
Fiscale Kruimelvoorstellen
zijn ondoelmatig
Bfonchi letten
van der Peyl-Kruiningen
Snuif en wrijf
28STE JAARGANG
No. 41
8 MAART 1963
J. A. WESTSTRATE MIDDELBURG
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE"
Verschijnt des vrijdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425
Iedere
Rodenstockbril
Een bril van topklasse
Een creatie
vol gratie
Kwaliteitsbrillen
Land- en Tuinbouw
Altijd raak
met drukwerk
van
REDACTEUR:
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal
Franco per post 2,50 per halfjaar
ADMINISTRATIE
Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
En de Here, Zich omkerende,
zag Petrus aan. Luc. 22 61.
Wat kan één blik al niet uitdrukken.
De blik van de ter dood gedoemde, die
de Duitse grens passeerde, betekende
een afscheid voor goed. Maar de blik
van het meisje, die zich in de ogen
boort van haar verloofde, die voor ja
ren naar de West gaat, zegt: ik houd je
toch vast en ik laat je nooit los. In één
blik kunnen wij alles winnen, alles ver
liezen, alles vasthouden!
Zó heeft Jezus eens in een ondeelbaar
moment een wereld zien wegvallen, toen
Zijn blik viel in het ontredderde leven
van Petrus. Wat had Jezus al veel
verloren: de brede schare bewonderaars
was weggeslonken; Judas had Hem ver
raden, de Oud-Testamentische kerk was
bezig Hem te verdoemen en uit te wer
pen. Maar Jezus heeft nog één eiland
in een zee van verlatenheid, waarop Hij
zich terug kan trekken, één vluchtheu
vel in een voor Hem vluchtende wereld.
Dat is de Nieuw-Testamentische Ge
meente, gegrond op de rots van Petrus'
belijdenis... Gij zijt de Christus en op
deze petra, deze rots, wilde Jezus
Zijn Gemeente bouwen.
Ook deze laatste vluchtheuvel wordt
opgeblazen! Boven het lawaai der sol
daten en der felle Joodse stemmen klin
ken ruwe zeemansvloeken, die tegen de
muren opketsen... „ik ken die mens
niet".
Petrus verloochent zijn Here en zijn
God. Een zwaard slaat door Jezus' zui
vere ziel. Zijn blik zoekt Petrus, Petrus'
ogen, Petrus' hart... er kantelt een we
reld... ook de rotsman der Nieuwe Ge
meente, en het is alsof Petrus herroept,
ja, stuk schreeuwt wat hij eerst beleden
heeft en alsof in hem de Gemeente valt.
Dit is sterven bij levenden lijve: het
breken van de laatste band. Jezus ziet
Petrus aan; die blik spreekt van een
eenzaamheid zo groot, een stervensnood
zo diep! Alle banden breken; ook God
maakt Zich op om Jezus te verlaten!
Echter, in diezelfde blik houdt Jezus
Petrus en de Nieuw-Testamentische Ge
meente vast. Jezus zegt niet: wat valt,
valle, wat breekt, breke. Maar Hij vangt
die Petrus en die Gemeente op in Zijn
blik, in Zijn hart... Ik zal alléén verder
gaan voor u, Gemeente, die Mij zo vaak
verloochend heeft en nog verloochenen
zal... Ik zal ook gaan voor jou, Simon!
In deze blik verliest Jezus alles, maar
in die blik houdt Hij Petrus en de Kerk,
u en mij, jou, jongen en jou, meisje
vast, en Hij geeft daarin alles. Ik ga
voor u de nacht in, opdat het eeuwig
dag zal worden, waarop geen nacht
meer volgen kan.
(Uit een Dagboek)
De komende herziening van de fis
cale wetgeving heeft de regering doen
besluiten om naast enkele correcties in
de sfeer van de inkomsten- en loon
belasting ook enkele voordelen te bren
gen op het terrein van de vermogens
belasting. Daarbij denken wij in de eer
ste plaats aan de voorgenomen verho
ging van de tariefsvrijstelling per 1 ja
nuari 1964. Ongehuwden zullen dan bij
een vermogen tot 30.000,vrijgesteld
zijn van de vermogensbelasting, terwijl
gehuwden pas na een vermogen van
40.000,beginnen te betalen.
Voor kinderen zal nog een extra af
trek gelden van 10.000,per kind,
terwijl invaliden en bejaarden van 65
jaar en ouder 27.000,extra in min
dering zullen kunnen brengen op het be
lastbaar vermogen. De andere belang
rijke concessie in de vermogenssfeer
wordt gevormd door aftrek van een der
de van de vermogensbelasting van het
belastbaar inkomen. Deze betalingsver
lichting komt het rijk op een dikke veer
tig miljoen gulden te staan.
Nog voor het zomerreces en de ver
kiezingen zullen genoemde voorstellen
in de Tweede Kamer komen en het heeft
dus zin om zich te bezinnen over en
kele vragen rondom dit fiscaal gebeuren.
Zware druk op de spaarlust.
In de eerste plaats moet het dan an
dermaal betreurd worden dat de rege
ring nog niet bereid is de gehele ver
mogensbelasting af te schaffen. Bij de
sterke progressie van de tarieven, zoals
die bij de inkomstenbelasting bestaat, is
een extra heffing immers een zware
druk op de spaarlust. De vermogens-
genieters vallen in verweg de meeste
gevallen in een hoog tarief van de in
komstenbelasting. Het zou dus niet zo
moeilijk zijn om het tarief vermogens
belasting in de inkomstenbelasting in te
bouwen zonder dat er schade voor de
schatkist ontstaat.
Er zullen mede psychologische over-
Kapell* Z.-B.
Tal. 01102-223
wegingen een rol hebben gespeeld om
dit achterwege te laten, maar niettemin
moet een vermogensbezitter naast de in
komstenbelasting nog eens 10 van
zijn vermogensopbrengst naar de staat
overhevelen, er van uitgaande dat men
netto 5 van zijn vermogen trekt. Bij
het bestaande renteniveau en het ge
brek aan beleggingsmateriaal is dat
rendement van 5 nog hoog en er zijn
er tallozen die minder beuren en dan
wordt het percentage geheven belasting
nog weer hoger.
Vermogen schept extra draagkracht
en dat is juist. Bij een laag renteniveau
en steeds toenemende inflatie is die
draagkracht vooral voor degenen die
van hun vermogenopbrengst gedeeltelijk
moeten leven maar zeer betrekkelijk.
Blijvende vraag.
Welnee, zegt de regering, daarom zijn
de vrijgestelde bedragen in het voorstel
ook aanzienlijk verhoogd. Daar kan men
vrede mee hebben, maar dan nog blijft
de vraag waarom men de verdere ver
lichting van lasten heeft gezocht in af
trek van een derde van de belasting
van het inkomen.
Wij moeten aannemen dat hier de be
taalde belasting in het kalenderjaar be
doeld wordt. Aftrekbaar zal zijn een
derde van hetgeen men aantoonbaar in
een belastingjaar betaald heeft. Krijgt
men geld voor de vermogensbelasting
terug, dan moet een derde daarvan weer
worden bijgeteld omdat het vroeger is
afgetrokken. Een zodanige regeling zou
analoog zijn aan die voor de A.O.W.
Anderen zijn voorstander van een sy
steem waarbij uitgegaan wordt van het
per 1 januari van het belastingjaar on
herroepelijk vaststaande bedrag dat ver
schuldigd is, ongeacht of dit nu betaald
is of niet. Zou dit laatste systeem ge
kozen worden, dan krijgen wij weer
twee verschillende aftrekregelingen.
We hinken trouwens nu ook al op twee
gedachten, want verkregen kinderbijslag
wordt als inkomen gerekend over het
jaar waarin het wordt toegekend. Het
is bijna als leek niet meer te volgen en
steeds meer mensen moeten deskundige
hulp hebben bij het invullen van de aan
giftebiljetten.
Waarom zo ingewikkeld?
Het maken van steeds meer aftrek
regelingen als correctie op hoge heffin
gen vormt dan ook een punt van ern
stige kritiek op ons gehele belasting
stelsel. Er wordt al jaren gepraat over
eenvoudiger heffingssystemen maar de
praktijk gaat juist in tegengestelde
richting.
Om praktische redenen zou het daar
om aan te bevelen zijn dat er geen af
trek plaats vond van betaalde bedragen
maar dat men in plaats daarvan ver
dere correcties aanbracht op de hoge
tarieven inkomstenbelasting voor de
middengroepen. Ook zou het te prefe
reren zijn dat men dan nog liever de
vrijstelling aan de voet wat hoger op
trok.
Het scheppen an een ingewikkeld
heffingssysteem heeft als extra nadeel
dat de afstand tussen de staat en de
betalende burgers groter wordt, waar
mee het nakomen van de betaalplicht
wordt geschaad.
Principiële zaak.
Hierbij moet zeker nog worden opge
merkt, dat de minister van financiën
bij herhaling heeft toegezegd dat een
verdere verlichting van de belasting
druk voor de middengroepen hoge pri
oriteit zou genieten. Blijkbaar is die
prioriteit dan van bescheiden hoogte,
want er wordt bij de voorstellen even
veel aandacht aan de vermogensbelas
ting besteed. Al komt dit voor een deel
van de belastingplichtigen op hetzelfde
neer, het is een principiële zaak.
Wil men het in het psychologische
vlak zoeken, dan moet ook de vermo
gensbelasting verfoeid worden, omdat
zij de zo gewenste eigendomsvorming
beslist niet in de hand werkt. De voor
stellen brengen verlaging van lasten en
zij zullen er daarom wel door komen
maar het zou te waarderen zijn wan
neer de regering op hield telkens met
kruimelvoorstellen voor belastingwijzi
gingen te komen en deze verving door
veranderingen van groot belang, des
noods op langere termijn.
(Nadruk verboden) Drs. HERMES
TOTALE ONKRUIDBESTRIJDING
Onkruiden en bestrijding daarvan vor
men tegenwoordig een belangrijk pro
bleem bij instellingen en industrieën.
De vele arbeid verbonden aan het wie
den, zowel mechanisch als met de hand,
gepaard aan de daaraan verbonden kos
ten en het grote tekort aan arbeids
krachten zijn hier debet aan.
Wil men deze onkruiden op zijn ter»
reinen economisch bestrijden, dan moet
chemisch worden ingegrepen.
De chemische industrie heeft op dit
gebied niet stil gezeten en enkele be
langrijke selektief en totaal werkende
herbiciden ontdekt.
In de landbouw is men met dit pro
bleem „onkruid in gewassen" reeds gro
tendeels door het toepassen van z.g.
selektieve onkruidbestrijdingsmiddelen
de baas.
Vele Rijksinstellingen evenals de Pro
vinciale Waterstaat en Gemeenten heb
ben evenwel de laatste jaren de belang
rijke economische voordelen van on-
kruidbestrijding leren onderkennen.
Voor velen blijft het probleem: on
voldoende bekendheid met de onkruid
bestrijdingsmiddelen en de vele toepas
singsmogelijkheden.
Er is thans voor de totale onkruidbe-
strijding een chemisch produkt ontwik
keld, n.l. Primatol Ata, een spuitpoeder
dat behalve het bekende atrazin, ook
aminotriazol bevat.
Door de combinatie van het lang
zaam, maar zeer lang werkzame atra
zin (via de wortels) en het via het blad
direkt en snel werkende aminotriazol is
Primatol Ata een ideaal produkt voor
de bestrijding van bestaande ruige on
kruid vegetaties zoals industrieterrei
nen, randstroken, bestratingen enz.
Uit bovenstaande blijkt, dat men met
zeer weinig kosten (enorme arbeidsbe
sparing) met een werkingsduur voor
één seizoen van al zijn onkruid is ver
lost .Binnen 14 dagen heeft men succes.
Van groot belang is hierbij, dat genoemd
middel ongevaarlijk voor mens en dier
en onbrandbaar is; bovendien geen me
talen aantast en elektrische installaties
niet beïnvloedt.
Ook vele industrieën hebben reeds de
chemische onkruidbestrijding op hun
terreinen met groot succes toegepast.
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst
met
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bijsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief
Wij willen u met onze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Inkomstenbelasting. Kunt u mij
ook zeggen hoe hoog mijn aanslag zal
zijn indien ik een A.O.W.-uitkering van
2.330,13 en een bijverdienste van
1.240,70 per jaar ontvang? Aldus W.
F. de B.
Over een inkomen van 3.570,83 per
jaar zult u waarschijnlijk ten naaste bij
een bedrag aan inkomstenbelasting van
290,betalen, als u ongehuwd bent
en 140,als u gehuwd bent. Aange
zien u misschien nog wel aftrekposten
hebt, is het mogelijk dat dit bedrag wat
aan de hoge kant is. Om zeker te zijn
zult u alles moeten uitrekenen en de
belastingdienst moeten vragen hoeveel
het precies wordt.
Detailhandel. Is voor groente- en
fruithandelaar nog een speciale school
opleiding vereist? aldus C. V.
Voor de detailhandel in groenten, fruit
en aardappelen bestaat thans een ves-
tigingsbesluit. Een diploma is dus ver
plicht en de cursus hiervoor wordt ge
geven door de Stichting vakonderwijs
voor de Detailhandel in aardappelen,
groenten en fruit, Prins Mauritsplein la
te 's-Gravenhage. Deze cursus geldt ook
voor de ambulante handel, d.w.z. het
venten langs de deur met de kar. De
cursussen zijn mondeling in diverse
plaatsen van het land en duren onge
veer een jaar. Verder moet uw zoon een
middenstandsdiploma hebben en een ves
tigingsvergunning. Aangezien u wel ver
vooruit kijkt, kunnen wij u natuurlijk
niet zeggen of dit alles over 8 jaar nog
zo is. Tegen die tijd moet u zich beslist
opnieuw oriënteren. Verpakt ijs mag
men zonder meer verkopen. Als u ech
ter zelf ijs wilt bereiden, dan kunt u
zich voor een diploma wenden tot de
Stichting Vakonderwijs IJsbereidersbe-
drijf, Oude Looiersstraat 38 te Amster
dam. Voor een snackbar waar ook spij
zen geheel of gedeeltelijk bereid wor
den, moet u zich wenden tot de Stich
ting Vakonderwijs Horecabedrijven, Jo-
han de Wittlaan 8 te Den Haag. Over
vestigingsvergunningen e.d. kunt u zich
volledig informeren bij de Kamer van
Koophandel.
Invaliditeitsrente. Ik heb een zoon,
die minder valide is. Hij werkt voor
zichzelf. Zijn verdiensten zijn niet zo
hoog, zodat ik hem zoveel mogelijk
steun. Doordat zijn tempo niet erg hoog
ligt, wordt hij hyper nerveus en aan
gezien ik, als zijn vader, hem niet altijd
zal kunnen bijstaan, maak ik mij hier
over ongerust. Zoudt u mij ook kunnen
vertellen of hij aanspraak zou kunnen
maken op de een of andere uitkering?
K. de B.
Indien uw zoon in aanmerking wil
komen voor invaliditeitsrente tengevol
ge van het feit, dat hij niet in staat is
in het gewone arbeidsbestel te werken
door zijn nerveuze instelling, moet hij
invaliditeitsrente aanvragen bij de Raad
van Arbeid. Naar aanleiding van deze
aanvraag zal hij gekeurd moeten wor
den en de controlerend arts zal dan uit
maken of hij in aanmerking kan komen
of niet. Aangezien deze zaak naar on
ze mening alleen kan worden uitge
maakt door een specialist (een psychi
ater) verdient het aanbeveling deze zaak
eerst te bespreken met de huisarts. De
ze kan hem doorzenden naar de psychi
ater, die dan een diagnose kan stellen.
Deze diagnose moet dan worden over
gelegd aan de controlerend arts van de
Raad van Arbeid, zodat deze reeds een
indikatie heeft waarop hij zijn oordeel
kan baseren. Verder zijn er mogelijk
heden tot het verkrijgen van hulp via
de dienst van sociale zaken. Wij begrij
pen dat u er tegen op ziet iets met
„Armenzorg" te maken te hebben. Niet
temin raden wij u deze mogelijkheid
aan, daar het tegenwoordig toch wel
iets anders gesteld is. Vroeger had men
iets tegen deze dienst, daar het in het
algemeen als een schande gold arm te
zijn, en dat was de reden dat men er
niet naar toe ging. Tegenwoordig mag
het toch echter wel algemeen erkend
zijn, dat armoede geen schande is maar
slechts een ongelukkige samenloop van
omstandigheden waar de persoon in
kwestie zelf meestal niets aan doen
kan. Verder is het toch volkomen nor
maal dat als men in moeilijkheden zit,
hulp van de medemens krijgt. Kan het
prettiger dan via een algemene dienst
waar men door zijn buren op anonieme
wijze hulp kan krijgen? Tenslotte is de
ze dienst ervoor, dan moeten wij die
ook gebruiken. Men heeft niets aan
mooie dingen of instellingen als ze niet
gebruikt worden. U moet niet vergeten,
dat het geld, dat door sociale zaken
wordt uitgekeerd, ook door u, via de
belasting is bijeengebracht. Gaat u dus
gerust naar sociale zaken, men zal u
gaarne helpen als men kan. Ook hier
moet u een attest van de dokter heb
ben. Men zal u daar wel over inlichten.
Invaliditietsuitkering. R. W. Ik heb
een broer van 31 jaar, die vanaf zijn
geboorte invalide is. Ongeveer iy2 jaar
gaat hij naar een sociale werkplaats,
waar hij 12,13 verdient. Hij moet elke
dag gehaald en gebracht worden, deze
taxikosten bedragen 30,— per week,
waarvan de gemeente 10,betaalt.
Verder krijgt hij geen uitkering. Kunt
u mij ook vertellen tot welke instantie
ik mij moet vervoegen die wat voor mijn
broer kan doen?
Er zijn voor uw moeilijkheden met uw
invalide broer twee mogelijkheden. In
de eerste plaats moet u voor hem een
uitkering aanvragen uit hoofde van de
Tijdelijke Bijstandsregeling voor minder
validen, omdat uw broer thuis woont en
door uw ouders wordt verzorgd. Verder
kunt u een aanvullende tegemoetkoming
aanvragen bij de dienst van sociale za
ken uwer gemeente, die ook bovenstaan
de rijksregeling in handen heeft. Indien
deze dienst echter geen termen aanwe
zig acht om verdere steun te verlenen,
dan staat u niets anders te doen dan
aanvraag in te dienen bij het ministerie
voor sociale zaken en volksgezondheid,
Zeestraat 73 te Den Haag, onder ver
melding dat uitkering ingevolge de Tij
delijke Bijstandsregeling is afgewezen
door de gemeentelijke dienst en opgave
van alle ter zake dienende inlichtingen.
U moet dan vragen of de beslissing van
de gemeentelijke dienst kan worden her
zien. Er moeten echter wel degelijke re
denen aanwezig zijn wil men dit doen.
Indien het vervoer van en naar de so
ciale werkplaats te veel kost en de in
komsten van uw broer toch verre ten
achter blijven, lijkt het ons voor de fa
milie alleszins voordeliger hem niet daar
te laten werken en te proberen thuis
werk voor hem te krijgen. Dit zal dan
meer winstgevend zijn dan de huidige
toestand waar geld bij moet. Is uw broer
daar echter in opleiding zodat hij later
wel meer kan verdienen, dan is het be
ter, dat hij daar blijft en u zich de op
offeringen getroost, zodat hij later als
uw ouders er niet meer zijn in meer of
mindere mate voor zichzelf kan zorgen.
MARKT 17 - TELEFOON (01130) 381
WEMELDINGE
Van 10—17 maart 1963
Zondag 10 maart: Volle Maan
HOOGW. LAAGW.
v.m. n.m. v.m. n.m.
Zondag 4.01 4.21 9.43 9.52
Maandag 4.40 5.01 10.18 10.28
Dinsdag 5.16 5.35 10.49 10.59
Woensdag 5.49 6.08 11.18 11.31
Donderdag 6.20 6.39 11.52 11.59
Vrijdag 6.49 7.10 12.23
Zaterdag 7.18 7.41 0.32 12.58
Te Hansweert 35 minuten vroeger
I Te Yerseke 5 minuten later