NIEUWS-EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BE VELA ND oveRöenkinq 1953 DE RAMP 1963 'ilTuêoÏN 28STE JAARGANG No. 35 25 JANUARI 1963 J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE' Verschijnt des vrijdags J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN ri modes Het ideale horloge Stowa Hermetic REDACTEUR: ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal Franco per post 2,50 per halfjaar DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN ADMINISTRATIE MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur En hij zag dat zij zich zeer pij nigden om het schip voort te krijgen. Marcus 6 48. Het wonder der spijziging heeft de schare in vervoering gebracht. Johannes vertelt dat de mensen Jezus met geweld Koning wilden maken. Vermoedelijk heb ben de discipelen deze poging van de schare ondersteund. Zij vinden dat Christus dit maar moet doen. Zo be grijpen wij tenminste de mededeling van Marcus, „dat hij zijn discipelen terstond dwong om in het schip te gaan". Als de discipelen weggevaren zijn, be klimt Jezus de berg om te bidden. Hoe smartelij ior Hem de geestdrift van de mensi er de brooduitdeling, ter wijl zij k« olijven bij Zijn woorden. Jezus biuc en de discipelen varen. Als zij bezwaar gemaakt hebben om scheep te gaan, dan was dat omdat zij uitge schakeld werden, niet omdat zij zo'n nachtelijke tocht zonder Jezus gevaar lijk vinden. Maar spoedig verandert de situatie. Er steekt een storm op, de wind is hun tegen, zij moeten zich zeer pijnigen om het schip voort te krijgen. Als dat niet lukt, drijven zij af en is schipbreuk onvermijdelijk. Was Jezus maar aan boord! Als Hij maar wist in welk groot gevaar Zijn discipelen ver keren, dan zou Hij wel helpen, wel in grijpen, want Hij is immers voor deze tocht aansprakelijk. Maar Hij weet het! Staat er niet: „En Hy zag dat zij zich zeer pijnigden om het schip voort te krijgen" Jezus ziet het, Hijzelf staat veilig op Zijn berg, hoog boven het gevaar. Hij laat Zijn discipelen tobben; uur na uur verstrijkt. Eindelijk, omtrent de vierde nachtwake, daalt Hij van de berg af om Zijn discipelen te helpen. Hij vindt het dus goed, dat de Zijnen in nood verke ren, dat zij bang worden, klein worden, dat zij leren roepen. Hij staat er rustig naar te kijken. Aardse liefde zegt bij zo'n gelegenheid: dat kan ik niet aan zien en snelt ter hulp. Jezus' liefde is heilige liefde. Heilig betekent: „absoluut anders". Liefde, die zich niet richt naar de onze, maar haar eigen hoge, heilige weg gaat. Misschien komen deze regels onder de ogen van een mens, die aan deze ge dachten behoefte heeft. De Here ziet uw nood wel, maar Hij komt misschien pas in de vierde nachtwake, in elk geval eerst op Zijn tijd. Het is Zyn bedoeling, dat er van dat wachten en hopen en bidden iets goeds gemaakt wordt. (Uit een Dagboek) TIEN JAAR GELEDEN: Het is 1 februari a.s. tien jaar ge leden dat een grote watersnood ons land teisterde. Gedurende heel zijn bestaan heeft Ne derland met het water moeten strijden dat voortdurend onze kusten en dijken belaagt, en bij de geringste verzwakking toeslaat om het door ons gewonnen land te heroveren. Onder de talrijke over stromingen zijn die van 1421 de grote Elizabethsvloed, in 1916 de vloedgolven waaronder vooral het eiland Marken en de gebieden rond de Zuiderzee te lijden hadden en op 1 februari 1953 de grote springvloed waardoor bijna de helft van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden, de Biesbosch en grote delen van Noord- Brabant en het Zuidhollandse vasteland onder het water bedolven werden. Deze laatste springvloed waardoor Nederland in het centrum der interna tionale belangstelling kwam te staan, bleek het gevolg van een ongelukkige samenloop van omstandigheden zoals die slechts zelden voorkomt. Er ontstond een springvloed door de weinig voor komende stand van de aarde, die precies tussen de zon en de maan in stond. Dit had tot gevolg dat de normale verdeling van het water op aarde uit het even wicht geraakte en er in de Atlantische Oceaan een vloedgolf ontstond, die zich met grote kracht door het Nauw van Calais perste de Noordzee in. Tengevol ge van een zware en zeer langdurige noordwesterstorm kreeg het water niet de gelegenheid geleidelijk afgevoerd te worden en ontstond er een springvloed waarbij het overtollige water het land trachtte binnen te dringen. Het is begrijpelijk dat onze dijken, die toch heel wat mans waren, tegen deze dubbele bedreiging niet waren opgewas sen. De schade. De schade die deze ramp met zich meebracht, was buitengewoon groot. On danks het snel ingezette reddingswerk verloren 1835 mensen het leven, waar van 1813 in het z.g. rampgebied en 22 in overige plaatsen in Nederland. Gro te hoeveelheden mensen moesten worden geëvacueerd. Zij vonden voor kortere of langere tijd onderdak bij de bevol king van drooggebleven omringende ge bieden. In het totaal werden 175.000 hectare, 5 van de totale Nederlandse opper vlakte, overstroomd. Hiervan was on geveer bouwland, dat verloren ging. Vooral een droevig feit was dat men in Walcheren juist bezig was het herstel van de in 1944 beschadigde gronden te gaan vieren. De economische schade liep in de miljarden. Er werden 3810 huizen geheel vernield, waaronder 450 boerde rijen, 24.980 huizen en boerderijen wer den ernstig of licht beschadigd. Waar lijk een droeve balans voor Nederland waar de woningbouw toch al een moei lijk onderwerp is. Alsof dit nog niet genoeg was, moest de schade aan huisraad, grond, kunst werken, voorraden en uitrusting van agrarische en industriële bedrijven e.d. geschat worden op 955 miljoen gulden. Late'r bleek dit heel wat meer te zijn. Vooral deze aspecten waren voor ons land en speciaal het rampgebied van bijzondere betekenis zo kort na de oor log waarin wij zoveel verloren en wij nauwelijks de tijd hadden weer een beetje op de been te komen. Redding en hulp. Tot onze vreugde mochten wij echter bespeuren dat wij niet alleen stonden en dat het buitenland direkt na de eer ste informaties te hulp kwam. Eerst kwamen de Britten en de Belgen, die zelf getroffen waren aan hun Noord zeekusten, en de Fransen. Hulpmateri aal in de vorm van reddingsboten, ver lichting helicopters e.d. en verder een grote stroom van dekens en ander ma teriaal om de eerste menselijke nood te lenigen werden aangevoerd. De meest indrukwekkende hulp boden de Ameri kanen, die een geheel bataljon genie met honderden vrachtauto's, boten, bruggen, pompen en ander materiaal aanvoerden. Zij voerden rotsblokken per vliegtuig uit Duitsland aan, die teza men met tonnen klei en zand en masse in de gaten werden gestort. Verder na men al deze mensen op bewonderens waardige wijze deel aan het reddings werk voor de tallozen die geïsoleerd op de daken van hun huizen zaten of el ders waren ingesloten door de vloed. Het onmiddellijk na de ramp ingescha kelde rampenfonds organiseerde de fi nanciële hulp aan de slachtoffers. Be halve uit Nederland kwamen grote be dragen bijeen uit het buitenland, zodat ieder die getroffen was belangrijke be dragen kon ontvangen ter leniging der geleden schade. In Nederland werd vrij willig een bedrag van 93,3 miljoen bij eengebracht, terwijl uit het buitenland nog eens 39.158.000, - werd bijgedra gen. voor de elegante vrouw Grote Markt 12 Bergen op Zoorti Verbeterde waarschuwing. Uit deze gebeurtenissen heeft men de conclusies getrokken en een les geleerd. In de eerste plaats is gebleken dat het waarschuwings- en hulpverleningssys teem zo dat al bestond, volkomen on deugdelijk is gebleken bij rampen van deze omvang. Direkt na de vloed is men begonnen een nieuw systeem op te bou wen, dat ons land een zo groot moge lijke veiligheid moet waarborgen. Het K.N.M.I. te De Bilt speelt hierin de hoofdrol, daar dit alleen te verwach ten stormen en hoogwaterstanden kan voorspellen. Deze dienst onderhoudt contact met de radiodiensten die regel matig elke dag de weerberichten en hoogwaterstanden omroepen, zodat ieder gewaarschuwd is als er iets kan gaan gebeuren. Daarnevens staan vele rijks-, gemeente- en provinciale instanties met hen in verbinding die op hun beurt weer het leger, het Nederlandse Rode Kruis en de B.B. kunnen te hulp roepen als dit nodig is. Verder zijn er maatrege len getroffen dat op alle dijken de pos ten versterkt zijn. met materiaal en ra dio. zodat een zo efficient mogelijk waarschuwings- en hulpsysteem is ont staan. (Wij hopen dat het nimmer zijn deugdelijkheid zal behoeven te bewijzen) Nu moest er ook weer direkt worden aangepakt om de geleden schade aan de dijken en landerijen te herstellen. Dit was vooral van belang daar men voor de herfst 1953 klaar moest zijn omdat dan de normale herststormen te ver wachten waren en de dijken dan in staat moesten zijn deze te weerstaan. Het herstel. Dit is waarlijk een groots werk ge worden. De schade was enorm. Van de 1080 km dijk in het gebied was rond 480 km beschadigd. Van de ongeveer 500 gaten waren 67 stroomgaten waar van de bodem beneden het normale wa terpeil lag. Dit betekent dat er met eb en vloed water in en uit stroomde dat de gaten steeds dieper maakte en het werk enorm bemoeilijkte. Door de ge weldige militaire hulp vooral van de Amerikanen is het mogelijk geweest de schade, te beperken. Vele gaten werden door hen provisorisch gedicht zodat de stroming niet te veel kon wegvreten. Hier kwam echter bij dat deze opvullin gen meestal weer verwijderd moesten worden om de eigenlijke dijk te kunnen maken, daar de voorlopige dichtingen zeer onoordeelkundig gemaakt werden gedurende de nood van het eerste ogen blik. Het herstel werd zeer voortvarend aangepakt en op 11 april van dat jaar waren reeds 128.000 ha van de buiten wateren afgesloten. De grote stroom gaten baarden de meeste zorgen, doch met behulp van grote betonnen caissons die men in de gaten liet zinken, werden de meeste gesloten. Vele van deze cais sons kwamen uit Engeland alwaar men er nog enige over had van de Norman- dische invasie. Gedurende de gehele zo mer werkte men door en op 6 november 1953 werd het laatste gat gesloten en was het gehele rampgebied weer veilig. Tien jaar na de ramp. Wanneer wij de balans opmaken van alles wat er gebeurd is tijdens en na de ramp, dan kan dit ons volk tot te vredenheid stemmen, al zullen er zeker individuele gevallen zijn waar, door om standigheden, ontevredenheid heerst. Nadat het land weer was drooggeval len en ontzout, wat geruime tijd heeft geduurd, is de landbouw weer op gang gekomen. Vele boerderijen en huizen zijn weer opgebouwd. De meeste bewoners zijn teruggekeerd naar hun haardsteden en het leven heeft voorzover mogelijk weer zijn oude gang hernomen. Deze stormramp heeft echter voor Nederland ook goede gevolgen. Het Deltaplan, niet na deze vloed, maar al jaren eerder ontworpen, is hierdoor wel versneld tot uitvoering gebracht. In 1916 na de toen- voor land- en tuinbouw 100% Waterdicht en condensvrij geheel edel-staal kast Ruime keuze bij Kapella Z.-B. 01102-223 malige stormvloed werd een stormvloed commissie voor de Nieuwe Waterweg benoemd. Deze commissie had tot taak het bestuderen van mogelijkheden om eventuele volgende overstromingen te voorkomen. In 1940 werden verschillende plannen ingediend om rampen te voorkomen, doch pas na deze oorlog kwam het tot uitvoering. In 1950 werd een eerste werk in het kader van het deltaplan ge realiseerd, namelijk de afsluiting van de Brielse Maas. In 1951 werd de Schie- landse Hoogdijk opgehoogd en dan in 1952 gaf de minister van verkeer en wa terstaat opdracht het afsluiten van de zeegaten in studie te nemen. In dat zelfde jaar. werd de Braakman afgeslo ten. Na de storm. Onmiddellijk na de grote ramp van 1953 werd de deltacommissie geïnstal leerd en reeds in 1954 is er begonnen aan de stormvloedkering in de Holland se IJssel. De Deltacommissie bestudeer de alle mogelijkheden en diende in de jaren 1953'55 vijf interimrapporten in met plannen en aanbevelingen om zo spoedig mogelijk te beginnen. Zoals ieder weet is er inderdaad een begin gemaakt met de afsluiting van de zeegaten en als alles gaat zoals men zich had gedacht, dan is het zuidweste lijk deel van Nederland goed op weg, niet alleen een veilig doch tevens een veel belangrijker deel van ons land te worden. Door alle nieuw te maken dij ken immers worden de verbindingen on gelooflijk verbeterd. Binnen de Zuid hollandse en Zeeuwse wateren zullen grote zoetwatermeren ontstaan waar langs men grote recreatiegebieden kan vestigen. Door de verbetering van de wegen zal het gebied vele mensen in vakantie en weekend gaan trekken en misschien zullen er op den duur belang rijke industrieën gevestigd worden. Dit gebied tussen Rotterdam en Ant werpen zal in betekenis toenemen en voor velen die er nimmer kwamen, wor den ontsloten en aan belangrijkheid gaan winnen. (Nadruk verboden) h, A ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief Wij willen u met onze adviezen zo goed mogelyk van dienst zijn en geven zo mogelyk advies op elke vraag. Wy kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Belastingvermindering kostwinner. W. G. Mijn moeder, weduwe, is 68 jaar, dus krijgt uitkering A.O.W. Nu woon ik bij haar in. Mijn verdiensten zijn 80,tot 85,in de week. Mijn vraag: Kan ik belastingvermindering krijgen als kostwinner? Aftrek van loonbelasting kunt u vra gen wanneer u bijdraagt in het levens onderhoud van uw moeder, onafhanke lijk van de vraag of u als kostwinner bent te beschouwen of niet. Het besluit op de loonbelasting rept daar niet van. U moet dan berekenen hoeveel van het betaalde kostgeld plus de ondersteuning in werkelijkheid aan uw moeder ten goede komt. Dat bedrag vormt voor u een buitengewone last. Daar kunt u dan tevens bijvoegen wat u vermoedelijk aan dokterskosten, medicijnen, ziekteverze keringskosten (ziekenfondspremie!), ook net werkgeversaandeel, voorzover u ook loonbelasting betaalt, e.d. ziektekosten zult hebben. Die kosten horen ook tot de buitengewone lasten en u kunt af trek krijgen voor het totaal van levens onderhoud en ziektekosten, wanneer zij 6 van uw belastbaar loon te boven gaan. Waterland. P. A. D.-H. stelt en kele vragen, t.w.: 1. Als we vroeger te dicht bij een wel of sloot kwamen, zei men altijd „Pas op, anders zal Jan Haak je pakken". Was dit bangmakerij of heeft die persoon vroeger ook werkelijk bestaan? 2.. Waar en wanneer is in Ne derland voor het eerst gebruik gemaakt van vaartuigen, later vervangen door caissons, om dijken te dichten? 3. Welke boeken over de Zeeuwse geschiedenis zijn u bekend en welke zijn nog ver krijgbaar 1. Met Jan Haak wordt bedoeld een watergeest. Het verhaal gaat in Zuid- Beveland en Zeeuws-Vlaanderen dat de ze Jan Haak de kinderen die dicht bij het water komen met een haak naar beneden trekt. Dit stamt uit een oud volksbijgeloof, dat de watergeesten er kende die meestal slecht waren. Zij wer den verantwoordelijk gesteld voor schip breuken en verdrinken. In de latere tij den toen men niet meer in geesten ge loofde, werd het een bedreiging voor de kinderen om hen van de waterkant weg te houden. Het is dus net zo iets als Zwarte Piet die de kinderen in de zak mee naar Spanje zou nemen. 2. Voor zover ons bekend werd er gebruik ge maakt van schepen om gaten in dijken te dichten na het bombardement van de dijken op Walcheren in 1944. Mis schien is dit reeds vroeger toegepast, maar in de ons bekende litteratuur is dit niet beschreven. Het lijkt ons niet zo waarschijnlijk, daar men er vroeger waarschijnlijk niet snel toe overging du re schepen te laten zinken. In onze tijd waar het rijk altijd de hand heeft in de dijkenbouw is dat natuurlijk gemak kelijker doordat er nu grotere bedragen beschikbaar zijn en men deze schade gemakkelijker kan vergoeden. 3. Hand boeken betreffende de Zeeuwse geschie denis zijn ons helaas niet bekend, al zul len er wel enkele bestaan. U doet het beste eens te gaan zoekeh in een goede boekhandel. Ook kunt u eens schrijven naar een goede boekhandel te Middel burg of andere grote plaats. Men zal gaarne voor u uitzoeken wat er op dit gebied in de handel is en of deze wer ken nog te krijgen zijn. Duitsland. Wanneer bereikten de Duitse tanks het eiland van Dordrecht? aldus N. v. d. O. De Duitse tanks bereikten het eiland van Dordrecht op 13 mei, nadat ze snel door Brabant waren opgerukt. Dit was hun mogelijk gemaakt doordat de Peel- divisie reeds moest terugtrekken vanaf de avond van 10 mei en deze divisie niet meer één geheel vormde door Duitse doorbraken. Tevens bezetten toen reeds Duitse valschermjagers onze stellingen bij de Moerdijk, zodat de bruggen niet meer konden worden vernietigd en de Duitse tanks daar gemakkelijk konden overtrekken. Hoeveel gesneuvelden er bij Dordrecht waren, weten wij niet. De gehele oorlog in mei 1940 telde 2067 ge sneuvelden en 2860 gewonden aan Ne derlandse zijde. De Duitse verliezen van deze data zijn niet bekend. Zuid- en Noord-Amerika. V. A. vraagt enkele getallen van het aantal inwoners van bepaalde streken in Zuid en Noord-Amerika. Heden ontvingen we juist een aantal aanvullende cijfers, die u een juister beeld geven van Zuid- en Noord-Ameri ka. Verenigde Staten en Canada opper vlakte 19.374.042 m2. Canada 18.041.000 inwoners. Verenigde Staten 183.127.000 inwoners. De bevolking van midden- Amerika telt ongeveer 60.000.000 en Zuid-Amerika ongeveer 138.355.000 in woners. Nederland. Is de Nederlandse vlag een erkende vlag? schrijft G. A. Elk land dat souverein (onafhanke lijk) is, heeft het recht een eigen vlag vast te stellen en te voeren. Staten die het betrokken land als onafhankelijk er kennen, erkennen daarmee automatisch ook de vlag. Ook worden vlaggen ge voerd door autonome gebiedsdelen, niet zelfstandige staten en gewesten, pro vincies en steden, welke vlaggen dus wel officieel zijn vastgesteld, maar door andere landen niet behoeven te worden gerespecteerd omdat ze daar niet be kend zijn. Een Nederlandse vlag is nim mer officieel vastgesteld voor zover het betreft de afmetingen en de indeling. Wel zijn (zij het pas op 10 febr. 1937) bij koninklijk besluit de kleuren rood, wit en blauw vastgelegd, waarmee 25 jaar geleden een lange strijd tussen het oranje, blanje, bleu en het rood, wit en blauw werd beëindigd. Omdat Nederland door alle landen als souvereine staat wordt erkend, wordt echter toch onze driekleur algemeen erkend en begroet. WEMELDEN GE Van 27 januari2 februari 1963 Vrijdag 1 februari: Eerste Kwartier Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag j Zaterdag Te Hansweert 35 minuten vroeger ,Te Yerseke 5 minuten later HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. 5.01 5.19 10.27 10.50 5.42 6.00 11.11 11.31 6.21 6.41 11.55 6.59 7.18 0.15 12.36 7.37 8.04 0.54 1.20 8.20 8.55 1.41 2.12 9.14 9.53 2.39 3.16

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1963 | | pagina 1