NIEUWS-EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND oveRöenkinq Altijd liever Bronchi letten 27STE JAARGANG No. 52 25 MEI 1962 J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE' Verschijnt des vrijdags J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN jCtmfys (Le. stxüjcdt Dan zeker van frisse mond en witte tanden IjotMlwill J. Kole - Yerseke Tel. 372 PLAATSELIJK NIEUWS YERSEKE Hoestdrank in tabletvorm.95ct REDACTEUR: ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal Franco per post 2,50 per halfjaar DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININ GEN ADMINISTRATIE: MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór woensdag 12 uur Die God is ons een God "wan volkomen zaligheid; en bij de Here, de Heer, zijn uitkomsten tegen de dood. Psalm 68 21. Wij hebben met een heerlijk God te doen. Onze dagtekst zegt van Hem (zoals er eigenlijk staat)God is voor ons een God van verlossingen en de Here, de Heer, heeft tegen de dood uitreddingen. Wij bevinden ons met ons leven weer in allerlei nood en in velerlei doodsge varen. En dus is het heerlijk, dat onze God een God van velerlei uitredding is. Toch moeten we eerst doorstoten naar de diepte en ons er van laten doordrin gen, dat onze grootste nood is onze zondaarsnood en het vreselijkste doods gevaar, dat ons bedreigt, het gevaar van de eeuwige dood. En dan zegt dit woord ons allereerst en bovenal, dat God in Jezus Christus als de God des heils ons uit dié nood en uit dié dood verlost. Maar dón ook, daórvan uitgaande: In Jezus Christus is God een God van veel verlossing, een God van overvloed, van genade voor genade. Er is een menig vuldigheid van uitreddingen bij Hem. Hij, de God van verlossingen, is nooit aan 't eind van Zijn willen of kunnen verlossen. Immers Hij is de Here, de Heer. Met die twee verschillende namen van Hem staat het in verband, dat Zijn verlossingswil nergens een grens vindt en dat Zijn verlossingsmacht nooit is uitgeput. Hij is de» Here, dat is de Trouwe, de God, Die hen, die Hij eens om Christus' wil verlost heeft uit zo grote nood en dood, altijd maar weer uithelpen wil uit élke nood en dood. En Hij is de Heer, de oneindig-Sterke, almachtige God, voor Wien geen enkele nood te groot wordt. Voor ons is het vaak: duizend zorgen, duizend doden kwellen mijn angstvallig hart. Maar de Here, de Heer, onze trou we en sterke God en Vader heeft maar niet één, doch vele, duizenden uitkom sten tegen de dood, heeft ontelbare ma nieren ons uit te voeren uit onze angst en noden. Och, wat laten we er God vaak bui ten, buiten al die zorgen van ons. We hebben 't voortdurend over onze nood, en God vindt er soms haast geen plaats in. En dan verstoort al die zorg en nood onze innerlijke rust. Natuurlijk. Hebt toch te doen met de God, Die in Jezus Christus een God is van verlos singen. Die uitreddingen heeft tegen de dood. (Uit een Dagboek) „BRAND SMAKELIJK" Toen Hein, de fietsenmaker en zijn knecht Frans samen een tiende lot van de staatsloterij kochten, konden ze niet vermoeden dat ze aan een avontuur be gonnen, dat tenslotte op het politiebu reau in de stad zou eindigen. Want va dertje staat heeft die loterij wel zorg zaam in elkaar gezet om te verhoeden, dat wij ons aan goklust en dergelijke boze ingevingen te buiten zouden gaan, maar nergens staat bepaald, hoe men R het geld moet besteden, dat men even tueel wint met uitzondering dan van het bedrag dat er aan belasting af gaat. Baas Hein en knecht Frans keken da- gelijks secuur de trekkingslijsten na. 0p. Eerst kwam er een eigen geldje, dat meteen weer werd ingewisseld voor een nieuw tientje. En toen viel er dat dui zendje op. Het dorp werd hun te klein, en samen trokken ze naar de stad om de centen te halen en er een vrolijke avond van te nemen. In „Het Vat Van Diogenes" sloegen ze meteen een flink gat in de bankbil jetten. Toen de dorst was gelest, kwam de honger aan de beurt. Om die te stil len zochten ze hun toevlucht in een in stelling, gekenmerkt door vreemdsoor tige lettertekens en gedreven door een van de glimlachende zonen van het he melse rijk, die de kunst verstaan ons de normale rijst onder allerlei abnorma le namen op te dienen. Het begon met haaievinnensoep. Ach terdochtig begonnen zij met de porce- leinen lepels in de slijmerige substantie te lepelen. Maar het smaakte, en toen de fietsenmaker de laatste haaievinnen uit zijn snor veegde, had de Chinees zijn volle vertrouwen gewonnen. Wat daarna kwam liep minder gun stig af. „Goed heet maken", had de baas gezegd, want de soep was wat flauw naar zijn smaak en prompt vol deed de eigenaar van het etablissement aan dat verzoek. Voor het overige ver wees hij naar het potje rode sambal, dat uitnodigend op tafel stond. Hein dacht dat het tomatenpuree was en schepte zich er flink van op. Per slot van rekening was dat bij de prijs in begrepen. Bovendien had de Chinees ge zorgd voor wat oude sambal; groene, op de vruchten van bremstruiken ge lijkende boontjes, die ongeveer de smaak hebben van een acetyleenbrander. Frans, de knecht, die nog nooit met vork en mes had gegeten, deed de baas maar alles precies na. En toen het spel zou beginnen zag de Chinees van uit het tentje, dat zijn buffet was, nieuws gierig naar de borden, verwachtend, dat er elk ogenblik een verstikkende walm uit de rijst zou opstijgen. Nu is het met fietsenmakers zo ge steld, dat zij nooit tijd hebben om eens behoorlijk op hun gemak te eten. Zo dra ze aan tafel zitten komt er iemand met een lekke band. Zij hebben daar om de gewoonte aangenomen enigszins scheef op hun stoelen plaats te nemen, zodat zij onmiddellijk met volle mond kunnen opspringen. Bovendien vloeit uit deze levenshouding voort, dat zij hun diners met grote hoeveelheden tegelijk naar binnen schrokken. Aldus geschiedde ook nu. Zij vielen op de gepeperde massa aan als uitgehon gerde wolven, die in de steppe een vet gemeste kapitalist ontmoeten. Eerst bij de derde of vierde hap begonnen zij er iets van te proeven. Maar toen proefden zij het ook zeer goed. Iemand, wie de tong wordt uitgerukt, kan niet heviger te keer gaan dan de beide fietsenma kers dat toen deden. De knecht stak zijn tong diep in zijn bierglas en maakte zo, met het glas in de hand, op één been een rondedans door het etablissement. Het verbaasde hem alleen maar dat het bier niet terstond in damp verkeerde. Zijn baas rende naar buiten, rukte het pompje van zijn fiets en begon zich in de geopende mond te pompen. Toen Frans net probeerde, ter kalmering van zijn zenuwen een sigaret met het gloeiende eten aan te steken, arriveer de de politie. Hun klachten, dat de nog steeds glimlachende Chinees beiden had willen vergeven, werden niet aangehoord. Met een blik op kapotte borden, omgevallen stoeien en rondgestrooide rijst nam de verbalisant hen mee. Bij het ter perse gaan van deze editie zaten ze nog in de cel, met de tong tegen de verkoelende tralies. (Nadruk verboden) W. H. BROMFIETS: GEEN VLEES EN GEEN VIS De bromfiets is geen vlees en geen vis. Dit heeft niets te maken met een dieet, maar met het feit dat u als brom fietser rondtoert op een wonderlijk stukje techniek: volgens de Wegen verkeerswet behoort uw brommer tot de motorrijtuigen, maar volgens het We genverkeersreglement is het een dood gewone fiets. Ter verduidelijking van deze tweeslachtigheid geeft het Ver bond voor Veilig Verkeer de volgende wenken voor bromfietsers: 1. Brom niet onnodig op de rijweg, maar maak gebruik van de fiets paden: op een verplicht rijwielpad, aangegeven door het ronde blauwe bord met ingetekende witte fiets moet u rijden, maar op het z.g. toeristische rijwielpad aangege ven door het met witte letters ge graveerde woord rijwielpad in een rechthoekig zwart bord mag u niet brommen, maar alleen fiet sen met uitgeschakelde motor; wilt u in het laatste geval tóch brom men, dan uiterst rechts van de rij weg. 2. Brom altijd uiterst rechts van de weg; wat uw politieke richting is doet hier niet ter zake: in het ver keer zijn we principieel rechts. 3. Met z'n tweeën naast elkaar mag, maar achter elkaar brommen moet als de omstandigheden daarom vra gen en die omstandigheden zijn er dikwijls! 4. In het verkeer is geheimzinnigheid uit den boze, kom er eerlijk voor uit waar u heen wilt: geef tijdig en duidelijk richting aan, maar... wél eerst even achterom kijken of het kón! 5. Maak de bocht naar links groot en naar rechts klein, matig tijdig uw „snelheid, want anders „vliegt u uit de bocht": komt u bij het afslaan naar rechts op de verkeerde weg helft, en bij het afslaan naar links op de stoep. 6. Ook al bent u geen voorstander van de veelgeroemde „hokjesgeest": ga bij een (rood) verkeerslicht altijd staan in het hokje dat voor u be stemd is. Laat u ook de zebra vrij! 7. In de rug aanvallen wordt (terecht) laf genoemd, maar geef de automo bilist de gelegenheid eerlijk te blij ven: zorg altijd voor een helder wit 8. 9. achterspatbord en een helder rood licht. Wist u dat u door het (laten) aanbrengen van een spatlap het achteropkomende verkeer veel na righeid kunt bét-paren? Geen vlees en geen vis maar in ieder geval langzaam verkeer: als bromfietser moet u op gewone krui singen voorrang verlenen aan snel verkeer van beide kanten, en aan (brom)fietsers van rechts. U mag buiten de bebouwde kom niet harder rijden dan 40 km/uur, en binnen de bebouwde kom niet harder dan 30 km/uur, maar u moet langzamer rijden als dat no dig is. Pas altijd uw snelheid aan de omstandigheden aan! 10. Uw duopassagier(e) moet schrij lings achterop zitten, dus: aan bei de zijden van de bromfiets één been, en de voeten op voetsteunen. U bent het niet alleen wettelijk ver plicht, maar beseft u wel eens hoe gemakkelijk u uw kostbare last in een bocht zou kunnen verliezen? ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bijsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief \V(j willen u met onze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED. Oliestook. Hoe vaak en op welke manier dient een schoorsteen geheel te worden gereinigd, welke is aangesloten met een oliestookkachel schrijft N. E. De schoorsteen wsxirop een oliekachel is aangesloten, dient zeker eens per jaar goed te worden geveegd. Overigens zijn hier ook nog gemeentelijke verordenin gen van kracht. Niet elk jaar. Mijn buurvrouw zegt dat de schoorsteen beslist elk jaar dient te worden geveegd, volgens mij hoeft dit niet, wat ik dan ook niet doe. Is dit gevaarlijk voor de kachel? vraagt E. I. 's Zomers wordt niet gestookt, nemen we aan. U laat de schoorsteen niet elk jaar vegen. In de zomer wordt de schoorsteen nat en daardoor zet het roet zich vast. Het laat zich dan niet meer verwijderen. Dit wordt van jaar tot jaar erger. Ook de kachelpijp komt vol roet te zitten en wordt ook nat. Ze blijft dit derhalve ook. Daardoor ontstaat roest. Hout geeft eveneens roetafzetting, al thans de rook hiervan is mede oorzaak van het nat worden van de pijp en schoorsteen. Briketten veroorzaken eveneens roet, antraciet van slechte kwaliteit zet ook roet af. Dikwijls is 2 x vegen per stookseizoen noodzake lijk. Al neemt u de pijp 's zomers weg, dan gaat het roesten door als u de pijp niet heel goed van roet zuivert. Een kapje op de schoorsteen voorkomt in regenen. Het kanaal en de pijp uitbik- ken voorzover dit mogelijk is. Voordat u weer begint te stoken, de schoorsteen eerst droogstoken. Dit zal de enige ver betering brengen. Successierechten. Hoeveel moet ik betalen per duizend gulden? vraagt K. J. Als een der ouders overlijdt, hebben de kinderen het recht een bepaald ge deelte van de nalatenschap op te vor deren. De wet bepaalt dat kinderen slechts voor een gedeelte onterfd mogen worden. Dit gedeelte wisselt al naar gelang van het aantal kinderen. Het is mogelijk dat de kinderen er in berusten en dan blijft alles onder de langstleven de ouder. In dat laatste geval is dus een boedelscheiding niet nodig. Wel moet er aangifte worden gedaan voor de successierechten op het belastingkan toor (in het telefoonboek is onder „be lastingen" het adres van het kantoor voor de successierechten te vinden). Op dat kantoor zijn formulieren aanwezig. Bovendien onderzoekt men van tevoren of een specifieke aangifte nodig is. Of er successierechten betaald moeten wor den, hangt af van de grootte der nalaten schap. Eisen de kinderen hun deel op, dan moet er boedelscheiding komen. Dit kan in elke gewenste vorm geschieden behalve onder meer als er minderjarige kinderen zijn. Dan is de hulp van een notaris noodzakelijk. Loterij. Hoeveel en hoe krijgt men geld uitgekeerd wanneer men in de Duitse staatsloterij een prijs trekt, b.v. 150.000 mark, informeert N .T. E. Als u een prijs gewonnen hebt in een Duitse loterij, kunt u het loterijbriefje ter incassering afgeven aan een bank instelling, die de prijs voor u zal innen en het bedrag tegen dagkoers aan u zal uitbetalen. Wel bent u een incassobedrag In verband met de Hemelvaarts dag zal ons blad volgende week op vrijdag verschijnen Onze postabonnees zullen er re kening mee moeten houden, dat zij het blad later ontvangen Onze adverteerders verzoeken wij hun advertenties tijdig op te geven BINNENVERINGBED htt bette bed ooit gemaakt SCHUIMRUBBERBEP met rertterkte middensector $a&ct fabrieken Zevenbergen verschuldigd. Dit bedrag is vrij gering. Hier te lande wordt, zodra het bedrag binnen is bij de bank, de zaak verder met u geregeld. Scheepvaart. Wat isde gemiddelde snelheid van passagiersschepen aldus S. I. Scheepvaart. Wat is de gemiddelde giersschepen ligt tussen de 2226 mijl per uur. De Oranje vaart b.v. 21, de Willem Ruys 21, de Nieuw-Amsterdam 22, de Rotterdam 23 mijl per uur. Het snelste passagiersschip is de United States. Dit vaart 30 mijl per uur en voert dus zoals dat heet in scheep vaartkringen de blauwe wimpel (dit houdt in dat het het snelste passagiers schip ter wereld is). Vrouwen op de markt. Ik heb een schilderij waaronder staat vermeld „Va- hine no te tiare". Wat is dit voor een taaltje en wat betekent het? Verschil lende kennissen heb ik het gevraagd, maar niemand weet het me te zeggen. De schilder is Gauguin, schrijft N. v. E. „Vahine no te tiare" betekent: „Vrou wen op de markt". Het is Tahitiaans. Zoals u wellicht weet, heeft de schilder Gauguin een groot deel van zijn leven doorgebracht op Tahiti en hij heeft daar veel schilderijen gemaakt die in prachtige kleuren de bevolking van Ta hiti weergeven. Toneelschrijver. Kunt u mij ver tellen wie Jan Fabricius is? vraagt N. Jan Fabricius: Ned. toneelschrijver. Hij werd geboren in Assen op 30 sep tember 1871. Begon zijn loopbaan als timmermansleerling, doch kwam nader hand in de journalistiek terecht. Werd na enige jaren hoofdredacteur van het „Batavia's Nieuwsblad". Schrijft hoofd zakelijk psychologische-realistische to neelstukken, bij voorkeur probleemstuk ken. Ook over de verhouding blank bruin schreef hij, zoals: „Eenzaam", „Dolle Hans". Zijn stukken hebben veel succes geoogst in het buitenland, vooral in Denemarken, Noorwegen, Londen. Kijfhoek. Waar ligt Kijfhoek? al dus T. A. Bestaan er boeken over dit dorpje? Kijfhoek is een dorpje onder Groote Lindt, onder Zwijndrecht, in het z.o. van het eiland IJsselmonde. Kijfhoek is ook een van de vijf „Develpolders" Grote en Kleine Lindt, Kijfhoek, Heeroude- landsambacht en Zwijndrecht. De Devel is een oude rivierarm in de Zwijndrecht- se waard. Bij ons weten is er geen boek over geschreven waarin de geschiedenis van Kijfhoek beschreven staat. Negeb. In welk deel van Israel ligt Negeb? En wat betekent deze naam precies? informeert T. d. R. Dit is het zuidelijke deel van Israel. Negeb of Negeo betekent zuiden en middag. Het woord is mede naam ge worden voor de zuidelijke woestijn van Israel die door een waterpijpleiding uit de Hoelleh moerassen vruchtbaar ge maakt wordt. Amsterdam. Hoe is Amsterdam ontstaan? schrift N. v. T. Amsterdam is ontstaan uit een ne derzetting rondom een dam, die in de Amstel was gelegd. Van grachten was toen nog geen sprake. Omstreeks 1300 werden aan Amsterdam stadsrechten verleend. In 1342 werden ter ver dediging de eerste grachten gegra ven. Hieruit blijkt dus, dat er al huizen stonden voordat er grachten kwamen. De naam Amsterdam (Amstelredamme) werd voor het eerst genoemd in een oorkonde in 1275. Over het juiste jaar van ontstaan van Amsterdam wordt nog door de historici gevochten. Het Roode Kruis. Volgende week zullen in onze gemeen te weer de bekende giftenzakjes aan huis worden bezorgd in verband met de jaarlijkse inzameling ten bate van het Nederlandsche Roode Kruis. De zakjes zullen worden opgehaald door leden van de E.H.B.O. Geef met milde hand. Ter aanmoediging volgt hieronder een ge dicht dat destijds Clinge Doorenbos schreef Wie eventjes aan het denken slaat En zich realiseert Wat of ons Nederlands Rode Kruis Zo dag aan dag presteert En wie dan even verder denkt En onwillekeurig vraagt Wat HIJ doet voor dat Rode Kruis En wat ZIJN steun bedraagt, Krijgt na een paar seconden tijd Waarschijnlijk het idee: „Ik help aan dat gezegend werk Lang niet voldoende mee. Het Neerlands Rode Kruis Is ook voor MIJ paraat, 't Verwacht dus met het volste recht Van MIJN kant ook een daad". De grote man helpt in het groot, De kleine in het klein, En mocht er toch een twijfelaar Of een onwill'ge zijn Komt hij óóit in de klem Het Nederlandsche Roode Kruis Helpt iedereen! Ook hem! WEMELDENGE Van 27 mei2 juni 1962 Zaterdag 2 juni: Nieuwe Maan HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 9.21 9.46 2.29 3.06 Maandag 10.34 11.03 3.40 4.29 Dinsdag 11.51 5.05 5.47 Woensdag 0.18 12.59 6.11 6.46 Donderdag 1.22 1.59 7.10 7.42 Vrijdag 2.23 2.54 8.07 8.34 Zaterdag 3.15 3.40 8.55 9.24 Te Yerseke 5 minuten later Te Hansweert 30 minuten vroeger

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1962 | | pagina 1