NIEUWS-EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND
oveRöenkinq
Altijd liever
Bronchi letten
27STE JAARGANG
No. 52
25 MEI 1962
J. A. WESTSTRATE - MIDDELBURG
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ „DE SCHELDEBODE'
Verschijnt des vrijdags
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
jCtmfys (Le. stxüjcdt
Dan zeker van frisse mond en witte tanden
IjotMlwill
J. Kole - Yerseke Tel. 372
PLAATSELIJK
NIEUWS
YERSEKE
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
REDACTEUR:
ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. (01180) 2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal
Franco per post 2,50 per halfjaar
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL
KRUININ GEN
ADMINISTRATIE:
MARKT 19 - TELEF. (01130) 381 - GIRO 28425
Advertentieprijs 1-25 mm 3,verder 12 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór woensdag 12 uur
Die God is ons een God "wan
volkomen zaligheid; en bij de
Here, de Heer, zijn uitkomsten
tegen de dood. Psalm 68 21.
Wij hebben met een heerlijk God te
doen.
Onze dagtekst zegt van Hem (zoals
er eigenlijk staat)God is voor ons een
God van verlossingen en de Here, de
Heer, heeft tegen de dood uitreddingen.
Wij bevinden ons met ons leven weer
in allerlei nood en in velerlei doodsge
varen. En dus is het heerlijk, dat onze
God een God van velerlei uitredding is.
Toch moeten we eerst doorstoten naar
de diepte en ons er van laten doordrin
gen, dat onze grootste nood is onze
zondaarsnood en het vreselijkste doods
gevaar, dat ons bedreigt, het gevaar van
de eeuwige dood. En dan zegt dit woord
ons allereerst en bovenal, dat God in
Jezus Christus als de God des heils ons
uit dié nood en uit dié dood verlost.
Maar dón ook, daórvan uitgaande: In
Jezus Christus is God een God van veel
verlossing, een God van overvloed, van
genade voor genade. Er is een menig
vuldigheid van uitreddingen bij Hem.
Hij, de God van verlossingen, is nooit
aan 't eind van Zijn willen of kunnen
verlossen. Immers Hij is de Here, de
Heer. Met die twee verschillende namen
van Hem staat het in verband, dat Zijn
verlossingswil nergens een grens vindt
en dat Zijn verlossingsmacht nooit is
uitgeput.
Hij is de» Here, dat is de Trouwe, de
God, Die hen, die Hij eens om Christus'
wil verlost heeft uit zo grote nood en
dood, altijd maar weer uithelpen wil uit
élke nood en dood.
En Hij is de Heer, de oneindig-Sterke,
almachtige God, voor Wien geen enkele
nood te groot wordt.
Voor ons is het vaak: duizend zorgen,
duizend doden kwellen mijn angstvallig
hart. Maar de Here, de Heer, onze trou
we en sterke God en Vader heeft maar
niet één, doch vele, duizenden uitkom
sten tegen de dood, heeft ontelbare ma
nieren ons uit te voeren uit onze angst
en noden.
Och, wat laten we er God vaak bui
ten, buiten al die zorgen van ons. We
hebben 't voortdurend over onze nood,
en God vindt er soms haast geen plaats
in. En dan verstoort al die zorg en nood
onze innerlijke rust. Natuurlijk.
Hebt toch te doen met de God, Die in
Jezus Christus een God is van verlos
singen. Die uitreddingen heeft tegen de
dood. (Uit een Dagboek)
„BRAND SMAKELIJK"
Toen Hein, de fietsenmaker en zijn
knecht Frans samen een tiende lot van
de staatsloterij kochten, konden ze niet
vermoeden dat ze aan een avontuur be
gonnen, dat tenslotte op het politiebu
reau in de stad zou eindigen. Want va
dertje staat heeft die loterij wel zorg
zaam in elkaar gezet om te verhoeden,
dat wij ons aan goklust en dergelijke
boze ingevingen te buiten zouden gaan,
maar nergens staat bepaald, hoe men
R het geld moet besteden, dat men even
tueel wint met uitzondering dan van
het bedrag dat er aan belasting af gaat.
Baas Hein en knecht Frans keken da-
gelijks secuur de trekkingslijsten na.
0p. Eerst kwam er een eigen geldje, dat
meteen weer werd ingewisseld voor een
nieuw tientje. En toen viel er dat dui
zendje op. Het dorp werd hun te klein,
en samen trokken ze naar de stad om
de centen te halen en er een vrolijke
avond van te nemen.
In „Het Vat Van Diogenes" sloegen
ze meteen een flink gat in de bankbil
jetten. Toen de dorst was gelest, kwam
de honger aan de beurt. Om die te stil
len zochten ze hun toevlucht in een in
stelling, gekenmerkt door vreemdsoor
tige lettertekens en gedreven door een
van de glimlachende zonen van het he
melse rijk, die de kunst verstaan ons
de normale rijst onder allerlei abnorma
le namen op te dienen.
Het begon met haaievinnensoep. Ach
terdochtig begonnen zij met de porce-
leinen lepels in de slijmerige substantie
te lepelen. Maar het smaakte, en toen
de fietsenmaker de laatste haaievinnen
uit zijn snor veegde, had de Chinees zijn
volle vertrouwen gewonnen.
Wat daarna kwam liep minder gun
stig af. „Goed heet maken", had de
baas gezegd, want de soep was wat
flauw naar zijn smaak en prompt vol
deed de eigenaar van het etablissement
aan dat verzoek. Voor het overige ver
wees hij naar het potje rode sambal,
dat uitnodigend op tafel stond. Hein
dacht dat het tomatenpuree was en
schepte zich er flink van op. Per slot
van rekening was dat bij de prijs in
begrepen. Bovendien had de Chinees ge
zorgd voor wat oude sambal; groene,
op de vruchten van bremstruiken ge
lijkende boontjes, die ongeveer de smaak
hebben van een acetyleenbrander.
Frans, de knecht, die nog nooit met
vork en mes had gegeten, deed de baas
maar alles precies na. En toen het spel
zou beginnen zag de Chinees van uit
het tentje, dat zijn buffet was, nieuws
gierig naar de borden, verwachtend, dat
er elk ogenblik een verstikkende walm
uit de rijst zou opstijgen.
Nu is het met fietsenmakers zo ge
steld, dat zij nooit tijd hebben om eens
behoorlijk op hun gemak te eten. Zo
dra ze aan tafel zitten komt er iemand
met een lekke band. Zij hebben daar
om de gewoonte aangenomen enigszins
scheef op hun stoelen plaats te nemen,
zodat zij onmiddellijk met volle mond
kunnen opspringen. Bovendien vloeit uit
deze levenshouding voort, dat zij hun
diners met grote hoeveelheden tegelijk
naar binnen schrokken.
Aldus geschiedde ook nu. Zij vielen op
de gepeperde massa aan als uitgehon
gerde wolven, die in de steppe een vet
gemeste kapitalist ontmoeten. Eerst bij
de derde of vierde hap begonnen zij er
iets van te proeven. Maar toen proefden
zij het ook zeer goed. Iemand, wie de
tong wordt uitgerukt, kan niet heviger
te keer gaan dan de beide fietsenma
kers dat toen deden. De knecht stak zijn
tong diep in zijn bierglas en maakte zo,
met het glas in de hand, op één been
een rondedans door het etablissement.
Het verbaasde hem alleen maar dat het
bier niet terstond in damp verkeerde.
Zijn baas rende naar buiten, rukte het
pompje van zijn fiets en begon zich in
de geopende mond te pompen. Toen
Frans net probeerde, ter kalmering van
zijn zenuwen een sigaret met het
gloeiende eten aan te steken, arriveer
de de politie.
Hun klachten, dat de nog steeds
glimlachende Chinees beiden had willen
vergeven, werden niet aangehoord. Met
een blik op kapotte borden, omgevallen
stoeien en rondgestrooide rijst nam de
verbalisant hen mee. Bij het ter perse
gaan van deze editie zaten ze nog in de
cel, met de tong tegen de verkoelende
tralies.
(Nadruk verboden) W. H.
BROMFIETS:
GEEN VLEES EN GEEN VIS
De bromfiets is geen vlees en geen
vis. Dit heeft niets te maken met een
dieet, maar met het feit dat u als brom
fietser rondtoert op een wonderlijk
stukje techniek: volgens de Wegen
verkeerswet behoort uw brommer tot de
motorrijtuigen, maar volgens het We
genverkeersreglement is het een dood
gewone fiets. Ter verduidelijking van
deze tweeslachtigheid geeft het Ver
bond voor Veilig Verkeer de volgende
wenken voor bromfietsers:
1. Brom niet onnodig op de rijweg,
maar maak gebruik van de fiets
paden: op een verplicht rijwielpad,
aangegeven door het ronde blauwe
bord met ingetekende witte fiets
moet u rijden, maar op het z.g.
toeristische rijwielpad aangege
ven door het met witte letters ge
graveerde woord rijwielpad in een
rechthoekig zwart bord mag
u niet brommen, maar alleen fiet
sen met uitgeschakelde motor; wilt
u in het laatste geval tóch brom
men, dan uiterst rechts van de rij
weg.
2. Brom altijd uiterst rechts van de
weg; wat uw politieke richting is
doet hier niet ter zake: in het ver
keer zijn we principieel rechts.
3. Met z'n tweeën naast elkaar mag,
maar achter elkaar brommen moet
als de omstandigheden daarom vra
gen en die omstandigheden zijn
er dikwijls!
4. In het verkeer is geheimzinnigheid
uit den boze, kom er eerlijk voor
uit waar u heen wilt: geef tijdig en
duidelijk richting aan, maar... wél
eerst even achterom kijken of het
kón!
5. Maak de bocht naar links groot en
naar rechts klein, matig tijdig uw
„snelheid, want anders „vliegt u uit
de bocht": komt u bij het afslaan
naar rechts op de verkeerde weg
helft, en bij het afslaan naar links
op de stoep.
6. Ook al bent u geen voorstander van
de veelgeroemde „hokjesgeest": ga
bij een (rood) verkeerslicht altijd
staan in het hokje dat voor u be
stemd is. Laat u ook de zebra vrij!
7. In de rug aanvallen wordt (terecht)
laf genoemd, maar geef de automo
bilist de gelegenheid eerlijk te blij
ven: zorg altijd voor een helder wit
8.
9.
achterspatbord en een helder rood
licht. Wist u dat u door het (laten)
aanbrengen van een spatlap het
achteropkomende verkeer veel na
righeid kunt bét-paren?
Geen vlees en geen vis maar in
ieder geval langzaam verkeer: als
bromfietser moet u op gewone krui
singen voorrang verlenen aan snel
verkeer van beide kanten, en aan
(brom)fietsers van rechts.
U mag buiten de bebouwde kom
niet harder rijden dan 40 km/uur,
en binnen de bebouwde kom niet
harder dan 30 km/uur, maar u
moet langzamer rijden als dat no
dig is. Pas altijd uw snelheid aan
de omstandigheden aan!
10. Uw duopassagier(e) moet schrij
lings achterop zitten, dus: aan bei
de zijden van de bromfiets één
been, en de voeten op voetsteunen.
U bent het niet alleen wettelijk ver
plicht, maar beseft u wel eens hoe
gemakkelijk u uw kostbare last in
een bocht zou kunnen verliezen?
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bijsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief
\V(j willen u met onze adviezen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven
zo mogelijk advies op elke vraag. Wij kunnen echter geen aansprakelijkheid
aanvaarden voor elders verkregen inlichtingen of gegevens RED.
Oliestook. Hoe vaak en op welke
manier dient een schoorsteen geheel te
worden gereinigd, welke is aangesloten
met een oliestookkachel schrijft N. E.
De schoorsteen wsxirop een oliekachel
is aangesloten, dient zeker eens per jaar
goed te worden geveegd. Overigens zijn
hier ook nog gemeentelijke verordenin
gen van kracht.
Niet elk jaar. Mijn buurvrouw zegt
dat de schoorsteen beslist elk jaar dient
te worden geveegd, volgens mij hoeft
dit niet, wat ik dan ook niet doe. Is
dit gevaarlijk voor de kachel? vraagt
E. I.
's Zomers wordt niet gestookt, nemen
we aan. U laat de schoorsteen niet elk
jaar vegen. In de zomer wordt de
schoorsteen nat en daardoor zet het roet
zich vast. Het laat zich dan niet meer
verwijderen. Dit wordt van jaar tot jaar
erger. Ook de kachelpijp komt vol roet
te zitten en wordt ook nat. Ze blijft dit
derhalve ook. Daardoor ontstaat roest.
Hout geeft eveneens roetafzetting, al
thans de rook hiervan is mede oorzaak
van het nat worden van de pijp en
schoorsteen. Briketten veroorzaken
eveneens roet, antraciet van slechte
kwaliteit zet ook roet af. Dikwijls is
2 x vegen per stookseizoen noodzake
lijk. Al neemt u de pijp 's zomers weg,
dan gaat het roesten door als u de pijp
niet heel goed van roet zuivert. Een
kapje op de schoorsteen voorkomt in
regenen. Het kanaal en de pijp uitbik-
ken voorzover dit mogelijk is. Voordat
u weer begint te stoken, de schoorsteen
eerst droogstoken. Dit zal de enige ver
betering brengen.
Successierechten. Hoeveel moet ik
betalen per duizend gulden? vraagt K. J.
Als een der ouders overlijdt, hebben
de kinderen het recht een bepaald ge
deelte van de nalatenschap op te vor
deren. De wet bepaalt dat kinderen
slechts voor een gedeelte onterfd mogen
worden. Dit gedeelte wisselt al naar
gelang van het aantal kinderen. Het is
mogelijk dat de kinderen er in berusten
en dan blijft alles onder de langstleven
de ouder. In dat laatste geval is dus
een boedelscheiding niet nodig. Wel moet
er aangifte worden gedaan voor de
successierechten op het belastingkan
toor (in het telefoonboek is onder „be
lastingen" het adres van het kantoor
voor de successierechten te vinden). Op
dat kantoor zijn formulieren aanwezig.
Bovendien onderzoekt men van tevoren
of een specifieke aangifte nodig is. Of
er successierechten betaald moeten wor
den, hangt af van de grootte der nalaten
schap. Eisen de kinderen hun deel op,
dan moet er boedelscheiding komen. Dit
kan in elke gewenste vorm geschieden
behalve onder meer als er minderjarige
kinderen zijn. Dan is de hulp van een
notaris noodzakelijk.
Loterij. Hoeveel en hoe krijgt men
geld uitgekeerd wanneer men in de
Duitse staatsloterij een prijs trekt, b.v.
150.000 mark, informeert N .T. E.
Als u een prijs gewonnen hebt in een
Duitse loterij, kunt u het loterijbriefje
ter incassering afgeven aan een bank
instelling, die de prijs voor u zal innen
en het bedrag tegen dagkoers aan u zal
uitbetalen. Wel bent u een incassobedrag
In verband met de Hemelvaarts
dag zal ons blad volgende week
op vrijdag verschijnen
Onze postabonnees zullen er re
kening mee moeten houden, dat
zij het blad later ontvangen
Onze adverteerders verzoeken wij
hun advertenties tijdig op te geven
BINNENVERINGBED
htt bette bed ooit gemaakt
SCHUIMRUBBERBEP
met rertterkte middensector
$a&ct fabrieken Zevenbergen
verschuldigd. Dit bedrag is vrij gering.
Hier te lande wordt, zodra het bedrag
binnen is bij de bank, de zaak verder
met u geregeld.
Scheepvaart. Wat isde gemiddelde
snelheid van passagiersschepen aldus
S. I.
Scheepvaart. Wat is de gemiddelde
giersschepen ligt tussen de 2226 mijl
per uur. De Oranje vaart b.v. 21, de
Willem Ruys 21, de Nieuw-Amsterdam
22, de Rotterdam 23 mijl per uur. Het
snelste passagiersschip is de United
States. Dit vaart 30 mijl per uur en
voert dus zoals dat heet in scheep
vaartkringen de blauwe wimpel (dit
houdt in dat het het snelste passagiers
schip ter wereld is).
Vrouwen op de markt. Ik heb een
schilderij waaronder staat vermeld „Va-
hine no te tiare". Wat is dit voor een
taaltje en wat betekent het? Verschil
lende kennissen heb ik het gevraagd,
maar niemand weet het me te zeggen.
De schilder is Gauguin, schrijft N. v. E.
„Vahine no te tiare" betekent: „Vrou
wen op de markt". Het is Tahitiaans.
Zoals u wellicht weet, heeft de schilder
Gauguin een groot deel van zijn leven
doorgebracht op Tahiti en hij heeft
daar veel schilderijen gemaakt die in
prachtige kleuren de bevolking van Ta
hiti weergeven.
Toneelschrijver. Kunt u mij ver
tellen wie Jan Fabricius is? vraagt N.
Jan Fabricius: Ned. toneelschrijver.
Hij werd geboren in Assen op 30 sep
tember 1871. Begon zijn loopbaan als
timmermansleerling, doch kwam nader
hand in de journalistiek terecht. Werd
na enige jaren hoofdredacteur van het
„Batavia's Nieuwsblad". Schrijft hoofd
zakelijk psychologische-realistische to
neelstukken, bij voorkeur probleemstuk
ken. Ook over de verhouding blank
bruin schreef hij, zoals: „Eenzaam",
„Dolle Hans". Zijn stukken hebben veel
succes geoogst in het buitenland, vooral
in Denemarken, Noorwegen, Londen.
Kijfhoek. Waar ligt Kijfhoek? al
dus T. A. Bestaan er boeken over dit
dorpje?
Kijfhoek is een dorpje onder Groote
Lindt, onder Zwijndrecht, in het z.o. van
het eiland IJsselmonde. Kijfhoek is ook
een van de vijf „Develpolders" Grote
en Kleine Lindt, Kijfhoek, Heeroude-
landsambacht en Zwijndrecht. De Devel
is een oude rivierarm in de Zwijndrecht-
se waard. Bij ons weten is er geen boek
over geschreven waarin de geschiedenis
van Kijfhoek beschreven staat.
Negeb. In welk deel van Israel ligt
Negeb? En wat betekent deze naam
precies? informeert T. d. R.
Dit is het zuidelijke deel van Israel.
Negeb of Negeo betekent zuiden en
middag. Het woord is mede naam ge
worden voor de zuidelijke woestijn van
Israel die door een waterpijpleiding uit
de Hoelleh moerassen vruchtbaar ge
maakt wordt.
Amsterdam. Hoe is Amsterdam
ontstaan? schrift N. v. T.
Amsterdam is ontstaan uit een ne
derzetting rondom een dam, die in de
Amstel was gelegd. Van grachten was
toen nog geen sprake. Omstreeks 1300
werden aan Amsterdam stadsrechten
verleend. In 1342 werden ter ver
dediging de eerste grachten gegra
ven. Hieruit blijkt dus, dat er al huizen
stonden voordat er grachten kwamen.
De naam Amsterdam (Amstelredamme)
werd voor het eerst genoemd in een
oorkonde in 1275. Over het juiste jaar
van ontstaan van Amsterdam wordt
nog door de historici gevochten.
Het Roode Kruis.
Volgende week zullen in onze gemeen
te weer de bekende giftenzakjes aan
huis worden bezorgd in verband met de
jaarlijkse inzameling ten bate van het
Nederlandsche Roode Kruis. De zakjes
zullen worden opgehaald door leden van
de E.H.B.O. Geef met milde hand. Ter
aanmoediging volgt hieronder een ge
dicht dat destijds Clinge Doorenbos
schreef
Wie eventjes aan het denken slaat
En zich realiseert
Wat of ons Nederlands Rode Kruis
Zo dag aan dag presteert
En wie dan even verder denkt
En onwillekeurig vraagt
Wat HIJ doet voor dat Rode Kruis
En wat ZIJN steun bedraagt,
Krijgt na een paar seconden tijd
Waarschijnlijk het idee:
„Ik help aan dat gezegend werk
Lang niet voldoende mee.
Het Neerlands Rode Kruis
Is ook voor MIJ paraat,
't Verwacht dus met het volste recht
Van MIJN kant ook een daad".
De grote man helpt in het groot,
De kleine in het klein,
En mocht er toch een twijfelaar
Of een onwill'ge zijn
Komt hij óóit in de klem
Het Nederlandsche Roode Kruis
Helpt iedereen! Ook hem!
WEMELDENGE
Van 27 mei2 juni 1962
Zaterdag 2 juni: Nieuwe Maan
HOOGW.
LAAGW.
v.m.
n.m.
v.m.
n.m.
Zondag
9.21
9.46
2.29
3.06
Maandag
10.34
11.03
3.40
4.29
Dinsdag
11.51
5.05
5.47
Woensdag
0.18
12.59
6.11
6.46
Donderdag
1.22
1.59
7.10
7.42
Vrijdag
2.23
2.54
8.07
8.34
Zaterdag
3.15
3.40
8.55
9.24
Te Yerseke 5 minuten later
Te Hansweert 30 minuten vroeger