NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR -BEVELAND oveRöenkinq 1joinl\vill TKïdetw Voor de balie: Wij rijden en varen niet meerwe zweven A3 vWillegen Gzn 25STE JAARGANG No. 12 22 AUGUSTUS 1959 MIDDELBURG STICHTING „DE SCHELDEBODE" Verschijnt des zaterdags DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN klokjes Plaatselijk Nieuws YBRSEKE REDACTEUR: A. WESTSTRATE ROUAANSE KAAI 21 TELEF. 01180—2453 Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal Franco per post 2,50 per halfjaar UITGAVE ADMINISTRATIE MARKT 19 - TELEF. 01130—381 GIKO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm 2,50 verder 10 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór donderdag 12 uur Vrees niet, want Ik ben met u, wees niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook ondersteun Ik u, met de rech terhand Mijner gerechtigheid. Jes. 41 10. Hoe veelbewogen kan het mensen leven 4ijn! Wat is er veel zorg en nood en kommer! Wat zijn de levensraadse len vele in ons persoonlijk leven en in de kring onzer familie! Al willen wij ons nog zo terugtrekken uit het drukke mensenleven, wij zijn, of wij willen of niet, door duizenden belangen betrok ken in allerlei moeite en strijd, waar voor wij de hemelse wapenrusting van node hebben. Elke nood, elk bezwaar toch kan ons ten goede komen. Die kan voor ons menselijk leven, voor on ze verhouding tot onze God een zegen achterlaten. Geen beproeving gaat over ons heen, die de Here niet aan ons wil heiligen. Geloven wij dit waarlijk, dan behoeven wij ook niet bevreesd te zijn. Dan mogen wij al een tijdlang verbaasd en sprakeloos staan, die stemming kan toch niet blijven. Immers „Ik ben het" roept de Here ons toe. „Ik weet wat Ik doe. Te zwaar kan de last niet wor den, want Ik sta gereed u te onder steunen en u de kracht te vernieuwen". Hebben wij reeds het evenwicht gevon den in ons leven? Brengen wij, ver baasd en ontroerd als we zijn, onze nood en twijfel tot Hem. Dan zal de vrees wijken! „Ik ben de Heiland", spreekt de Heer; „Ik ben het, Ik en niemand meer, Ik ben en zal het wezen, Gij hebt dus niets te vrezen". (Uit een Dagboek) Nieuwe middelen van vervoer in opkomst Vrijwel onopgemerkt schijnt zich ach ter de schermen, die rond Engelse en Amerikaanse fabriekshallen werden op- gestel^, een revolutie op het gebied van de vervoersmiddelen te hebben vol trokken. Maandenlang moeten technici en wetenschapsmensen onafgebroken hebben gewerkt aan een geheel nieuw idee, koortsachtig zoekend naar de beste vorm waarin het principe kon worden uitgewerkt, daarbij opgezweept door een concurrentiestrijd, die ontstond toen berichten circuleerden waarop in feite niemand, behalve de ingewijden, reageerde. De mogelijkheden, die de nieuwe vin ding biedt, moeten de technici nog tot extra krachtsinspanningen hebben ge stimuleerd, want wat te zeggen van een kruising tussen een auto, een vlieg tuig en een schip, een voertuig dat vrij wel niet afhankelijk is van het aard oppervlak waarover het zich voort beweegt, dat zweeft over water en land en dat daardoor geen kostbare en moeilijk aan te leggen wegen vereist? In de afgelopen weken zijn de eerste resultaten van de lange arbeid, ge scheiden van elkaar in verschillende landen verricht, aan de openbaarheid prijs gegeven. Het meest sensationeel was wel de vertoning van het proto type van een door de Engelse Saun ders Roe fabrieken ontworpen zweef - tuig". De nieuwe loot aan de stam van de vervoermiddelen maakte een tocht over de Thames, zwevend op een kus sen van samengeperste lucht. Niet lang na deze eerste openbare proefneming toonde deze „vliegende schotel", zoals hij hier in Nederland genoemd werd, zijn verrassende capaciteiten door over Het Kanaal te zweven. Te koop. Terwijl men in Engeland voor de dag kwam met het zweefschip, werd in de Verenigde Staten in verscheidene grote bladen een advertentie geplaatst, waar in de Curtiss Wright fabrieken aan kondigden binnenkort met de verkoop van zweefauto's te beginnen. Het ge hele proces van voorbereidingen, inclu sief de studies, experimenten en proef nemingen met prototypes, heeft men dus vrijwel onopgemerkt kunnen ver richten, met het resultaat dat nu, ge heel onverwacht, de Amerikaan een „wagen" kan kopen die zich niet meer voortbeweegt op wielen, maar op lucht. Bij de advertenties werd een afbeel- ding geplaatst van het nieuwe voer tuig. Direkt valt natuurlijk het ont breken van wielen op, maar verder is een zekere gelijkenis met de huidige grote Amerikaanse personenwagens be houden. Dezelfde chroomstrippen flan keren de zijkanten en de neus lijkt veel op de voorkant van een dure Ameri kaanse klassewagen. De grote blikvan gers zijn de twee enorme, ronde lucht inlaten, één voor en één achter de be stuurderscabine, waardoor lucht wordt aangezogen, die aan de onderzijde weer wordt uitgestoten, daardoor een lucht kussen vormend tussen de bodem van het voertuig en de grond. Curtiss Wright heeft opzienbare toe komstplannen met de nieuwe zweef tuigen. Men wil bussen maken, die 40 passagiers kunnen vervoeren, bestel wagens, jeeps en vrachtauto's. Zij zul len alle het grote voordeel hebben dat zij zich ook over een wateroppervlak kunnen voortbewegen en geen zorg vuldig aangelegde wegen nodig hebben. Militaire belangstelling. De zweeftuigen hebben door hun vele mogelijkheden de aandacht getrokken v an militaire instanties. De toepassin gen in het leger zijn legio, want voor zo ver men het nu kan overzien stellen zij de orthodoxe auto's in alle opzich ten in de schaduw. Een jeep, die vrij wel geen hinder ondervindt van bin nenwateren, is natuurlijk bij uitstek ge schikt voor patrouillediensten en een grotere uitvoering van de zweeftuigen kan manschappen vervoeren over ge bieden die tot voor kort voor troepen transport volkomen ongeschikt waren. Men spreekt al van een geheel nieuwe veldstrategie, een strategie die niet meer steunt op verbindingswegen en verkeersknooppunten, maar op werke lijk aardrijkskundige centra. Voor het commerciële gebruik bie den de zweeftuigen evenveel perspec tieven. Naar men heeft ondervonden hebben zij per gewichtseenheid van de lading een geringer motorvermogen no dig, wat minder brandstof betekent. Bovendien is de luchtaanzuiginstallatie vrij eenvoudig en minder aan slijtage onderhevig. Ook in Zwitserland. Ook op het vasteland van Europa is men bezig met het ontwikkelen van zweeftuigen. De Zwitserse ingenieur Carl Weiland heeft onlangs op het Zu- richer Meer een proef-„vaart" gemaakt met een op een luchtkussen drijvend schip, dat een omvang had van acht bij tien meter. Zijn eigenlijke ontwerp behelst echter een schip dat de vorm heeft van een ronde schijf met een dia meter van 300 meter. Met niet meer energie dan nu voor de voortstuwing van oceaanstomers wordt gebruikt kan dit zweefschip, volgens Weiland, met een snelheid van bijna 200 kilometer per uur de Oceaan oversteken. In scheepvaartkringen heeft Wei- lands plan de nodige opschudding ver oorzaakt, want ook voor de zeevaart bieden de zweeftuigen ongekende mo gelijkheden. Naast de snelheid wijst men op het enorme voordeel dat deze toestellen geen grote havens nodig hebben, omdat zij, wanneer dat nood zakelijk is, zonder bezwaar over een vlak stuk land kunnen vliegen, drijvend op hun luchtkussen. Ook hier dus een ware revolutie op het terrein van de thans in gebruik zijnde vervoersmiddelen. (Nadruk verboden) BI N N ENVERI NGBED HAZET-FABRIEK EN ZEVENBERGEN SCHUIMRUBBERBED DE GESTOORDE DUIVENLUNCH Drie duivelichaampjes heeft de poli tie in beslag genomen bij de landbou wer, die in het verdachtenbankje stond alsof men hem van moord had beschul digd. Hij nam de zaak hoog op, zei hij. En daarom had hij een dure advokaat meegebracht. De drie duiven hadden in dit geval niets te maken met de lang verbeide vrede. Integendeel, zou men zeggen. Zij waren het symbool van jarenlang me ningsverschil tussen de landbouwer en de dame die wat verderop woonde. Volgens de dagvaarding heeft de landbouwer tamme duiven gedood en/of weggemaakt. Maar het waren geen tamme duiven, zei dij. Zij vielen wild en woest op zijn gewassen aan, en zij aten voor kapitalen op. Dat deden ze al een hele tijd, vergezeld van talrijke broeders en zusters, even wild en even woest als zij. De oogst, aldus de ver dachte, daar moet ik van leven. De oogst is voor een boer alles. Hij kan het niet aanzien dat er een troep wil de duiven neerstrijkt om die op te eten. Er waren al wanstaltige vogelver schrikkers geplaatst en vernuftige, la waaimakende instrumenten met belle tjes en ijzertjes, die door de wind en door de vrouw van de verdachte in werking werden gesteld. De duiven trokken er zich evenwel niets van aan. Zij gingen rustig op de vogelverschrik ker zitten uitrusten als zij het eten moe waren en het getingel van de bel letjes beschouwden zij als lunchmuziek van een moderne „steelband". „Zij hebben wel voor vijftig of zes tig gulden opgegeten", klaagde de man. Ten einde raad heeft hij toen de spuit genomen. Een welgemikt schot deed drie duiven sneven. De overige maak ten zich uit de vleugels. Opgelucht ging de man daarna weer aan zijn land- bouwerwerk. Maar een van de buren had het schot gezien. Die vertelde er van aan de knecht van de bakker. De knecht van de bakker vertelde het bij zijn kanten. En daar was ook de mevrouw van de duiven bij. Het was toen al twee dagen later, maar de mevrouw van de duiven vond het toch nuttig haar diertjes eens te gaan tellen. Zij miste er drie. Dus ging ze naar de politie. De officier vond het geen werk. Vijf entwintig gulden boete eiste hij, om de landbouwer het doden van duiven af te leren. Maar Tie dure advocaat vond dat er geen vonnis kon volgen. De verdachte heeft gemeend dat het wilde of verwil derde duiven waren, zei hij. Want ze kwamen dagelijks op zijn land om te eten. Tamme duiven krijgen thuis zo veel voer dat ze niet elke dag bij an deren komen plunderen. De eigenares ontdekte de vermissing pas na twee dagen nadat een ander haar er op had gewezen. Daar wilde hij maar mee zeg gen, dat de duiven ook in werkelijkheid aardig wild waren. En dan was er nog de plicht van de verdachte, op te ko men voor gezin en bedrijf, en dus zijn gewassen te beschermen tegen een der gelijke invasie uit de lucht. Het was erg mooi gezegd allemaal, en de verdachte knikte tevreden. Maar de rechter was het er niet mee eens. Dan had de verdachte maar bij de po litie moeten klagen, vond hij. Of hij had de eigenares kunnen opsporen om haar te vragen de duiven vast te houden. Want dat men buiten-af niet zou we ten dat iemand drie huizen verder dui ven houdt, wilde hij niet aannemen. Zo werd het een tientje boete of twee da gen hechtenis; vijftien gulden minder dan de officier had geëist. WILLY H. HEITLING l Nadruk verboden). ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bysluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief Wil vraagsteller J. G. te Kbd. zich in verband met de gestelde vragen in verbinding stellen met onze redactie. Naam en adres opgeven, U krijgt dan uitgebreid antwoord. Abonnee. Er ligt een brief voor U betreffende handelsinlichtingenbu reaus bij de redactie van dit blad. Adressen autoriteiten. - R. H. vraagt adressen. In volgorde van de gestelde namen delen wij U mede, dat U als volgt kunt schrijven 1. Premier Ben Goerion van Israël, Z.E. de minister-president te Tel- Aviv. 2. Koning Paul van Griekenland, Z.M. de koning van Griekenland, Athene. 3. Premier Kroetsjef van Rusland, Z. E. de minister-president van de U. S.S.R. te Moskou. 4. Prins Rainier van Monaco, Z.K.H. de Prins van Monaco te Monte- Carlo. 5. De Sjah van Perzië, Zijne Keizer lijke Majesteit de Sjah van Iran te Teheran. 6. De President Nasser van Egypte, Z.E. de President van de Verenig de republiek te Cairo. 7. Premier Kadar van Hongarije, De Hoog Edelgestrenge heer Kadar, Secretaris van de Communistische Partij te Boedapest 8. President Eisenhower van Ameri ka, Z.E. de President der Verenigde Staten van Noord-Amerika, Was hington. 9. Generaal Franco van Spanje, Z.E. de President der Spaanse Republiek te Madrid. 10. Generaal de Gaulle van Frankrijk, Z.E. de President van Frankrijk te Parijs. Ziek worden in Canada. P. H. schrijft: Mijn vriendin, echtgenote van een verplicht verzekerde spoorwegman, is opgenomen in een ziekenhuis in Ca nada, alwaar zij op bezoek was. Wie moet de kosten betalen? Wij zijn van mening dat, aangezien deze opname plaats heeft nadat uw vriendin reeds langer dan 30 dagen in Canada verbleef, de kosten voor eigen rekening komen. Dit neemt niet weg, dat wy U aanraden uw vriendin te ad viseren van alle uitgaven een kwitan tie te vragen en na terugkomst hier te lande eens te informeren bij het zie kenfonds, waarbij haar man is aan gesloten. Heeft die vriendin geen ziekte verzekering gesloten, voordat zij op be zoek ging naar Canada? Tour de France 1958. Wie waren de 3 eerst aangekomen wielrenners van de Tour de France 1958? vraagt J. B. No. 1 C. Gaul, no. 2 Favero, no. 3 Geminiani. De „Nelux" heeft in die tour 7.640.000 francs verdiend. Schending van geheimen. Wat be helst het artikel 275 van het Wetboek van Strafrecht? vraagt C. F. M. Het art. 275 zegt: Hij die opzette lijk aangaande een onderneming van handel of nijverheid bij welke hij werk zaam is of geweest is, bijzonderheden waarvan hem geheimhouding is op gelegd, bekendmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 6 maanden of geldboete van ten hoog ste 1200 gulden. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die het bij artikel 53c, tweede lid, van het Wetboek van Koophandel gestelde verbod (boeken onderzoek bij N.V., verbod tot bekend making verder dan nodig is) opzette lijk overtreedt. Geen vervolging heeft plaats dan op klachte van het bestuur der onderneming. Kinderen van buurman lopen door de vruchten. Ik ondervind overlast van de kinderen van mijn buurman, die on danks mijn waarschuwingen door mijn tuin met vruchten lopen. Mag ik op de erf scheiding prikkeldraad spannen Mijn buurman heeft op een halve me ter afstand een waslijn langs deze af scheiding lopen. Zij zouden die dan moeten verplaatsen. Aldus het probleem van G. P. Prikkeldraad is uiteraard gevaarlijk, vooral voor kinderen. Beter kunt U ge bruik maken van de mogelijkheid die de wet biedt om op gezamenlijke kos ten een afscheiding (tevens afsluiting) te doen maken. Informeert U ten ge meentehuize wat U daarvoor mag doen. Deze mogelijkheid is gegrond op art. 690 van het Burgerlijk Wetboek, waar in tevens staat, dat de wijze en hoogte der afsluiting geregeld wordt door bij zondere verordeningen en plaatselijke gebruiken. Vakantiebonnen. Wanneer iemand voor herhaling op geweest is, komt hij dan nog in aanmerking voor vakantie bonnen? vraagt abonnee. Als U, voordat U voor herhaling op moest komen, werkzaam was, dan hebt U recht op die bonnen. Uw vanktie- zegelboekje moet opgezonden worden naar het sociaal fonds bouwnijverheid (adres staat vermeld op het boekje) plus het formulier. Verzending moet aangetekend plaats hebben, omdat het een waardeboekje is. Het ware beter geweest, indien U deze vraag voor gelegd had aan de bond waarbij U aangesloten kunt zijn; deze bond strijdt voor uw belangen tegen een matige vergoeding, die U nu ontloopt en waar voor U uw collega's laat opdraaien. Haarverven. Kan haarverf de ge zondheid schaden, vraagt mej. C. L. Of een kleurspoeling Vroeger kwam het vaker voor dan tegenwoordig, dat giftige stoffen wer den gebruikt voor haarkleuren. Naar ik meen dan men het tegenwoordig best aan de vakkundig onderlegde kap per overlaten, welke kleurstoffen mo gen worden gebruikt. Zelf experimen teren is niet aan te bevelen, het kó.n echter ook wel goed gaan. Zelfs als er onschadelijke preparaten worden ge bezigd is het echter niet uitgesloten dat personen, die overgevoeligheid voor een of andere scheikundige verbinding bezitten, reageren met het optreden van ziekteverschijnselen. Soms kent men van zichzelf een dergelijke over gevoeligheid, maar soms ook niet en dan staat men natuurlijk voor onaan gename verrassingen. In verreweg de meeste gevallen evenwel zal een verf- of spoelbehandeling, mits door een des kundige gegeven, niet schaden. Naam landhuis. Een Amerikaan se relatie wil een klein landhuis bou wen en dit huis een Hollandse naam geven. Kunt U enige echte Hollandse namen noemen die hier voor in aan merking komen? Aldus de vraag van J. H. Veel namen van landhuizen vinden hun oorsprong in de situatie waarin ze gelegen zijn, zoals b.v. „Boszicht", „De Zeekant", „De Wijde Blik", „In de Duinen", enz. Ook noemt men zijn huis wel naar de boomsoort die in de nabijheid voor komt, als „Dennehoek", „De Drie Ber ken", „De Populier", „De Wilgenhoe- Ve", enz. Heel gebruikelijk is ook een huis te noemen naar een gezins- of familielid (al dan niet overleden) de voornaam dan, of ook wel een combinatie van de voornamen van de gezinsleden, b.v. „Wilco", „Didette", „Anrie", etc. Dan zijn er nog talloze fantasiena men als „Nooitgedacht", „Zeldenrust", „Het Klaverblad", „Ons Thuis", „De Haven", „Vogelzang", e.d. Is het huis in de nabijheid van de plassen gelegen, dan ziet men veel vo gelnamen als „De Wielewaal", „De Ka- rekiet", „De Merel". Enfin, de keus is zeer ruim. Kernwapens. Een abonnee vraagt: Men spreekt van afoom- en van kern wapens, maar tegenwoordig meestal van kernwapens. Het woord „atoom" zal in dit verband dus wel niet het juiste zijn. Is het ook fout? Bij de atoom- of kernwapens vindt splijting van de atoomkern plaats of worden atoomkernen tot een fusie ge bracht. De om de atoomkern draaiende elektronen spelen hierbij in het geheel geen rol. Hoewel het dus ook goed is om van atoomsplitsing enz. te spreken, omdat hieraan de atomen deelnemen, is het meer gepreciseerd, wanneer over kernsplitsing enz. wordt gesproken. GOUD'IILVER OPTIEK UURWERKEN TEL.-223 - KfiPELLE Z B Afscheid Ds. Timmerman. A.s. zondag hoopt Ds. H. R. Tim merman, pred. bij de Vrije Evang. Ge meente alhier, om 6 uur afscheid van zijn gemeente te nemen. Diplomaziekte in ons vaderland. Maandag 1.1. slaagde te Rotterdam voor het diploma Textielbrevet no. 6 onze dorpsgenote mevr. Paauwe-Poleij. Zij is met dit diploma in het bezit ge komen van haar achtste diploma, wel ke nodig zijn voor het drijven van hun textielzaak. WATERGETIJDEN WEMELDINGE Van 2329 augustus 1959 Woensdag 26 aug.: Laatste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 6.37 6.50 12.11 Maandag 7.11 7.22 0.35 12.46 Dinsdag 7.46 7.57 1.10 1.25 Woensdag 8.26 8.36 1.47 2.04 Donderdag 9.14 9.36 2.29 2.57 Vrijdag 10.21 10.52 3.33 4.13 Zaterdag 11.44 4.57 5.40

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1959 | | pagina 1