NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
-BEVELAND
oveRöenkinq
1joinl\vill
TKïdetw
Voor de balie:
Wij rijden en varen niet meerwe zweven
A3 vWillegen Gzn
25STE JAARGANG
No. 12
22 AUGUSTUS 1959
MIDDELBURG
STICHTING „DE SCHELDEBODE"
Verschijnt des zaterdags
DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN
J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN
klokjes
Plaatselijk Nieuws
YBRSEKE
REDACTEUR:
A. WESTSTRATE
ROUAANSE KAAI 21
TELEF. 01180—2453
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling 1,25 per kwartaal
Franco per post 2,50 per halfjaar
UITGAVE
ADMINISTRATIE
MARKT 19 - TELEF. 01130—381 GIKO 28425
Advertentieprijs 1-25 mm 2,50 verder 10 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
In te zenden vóór donderdag 12 uur
Vrees niet, want Ik ben met
u, wees niet verbaasd, want Ik
ben uw God; Ik sterk u, ook
ondersteun Ik u, met de rech
terhand Mijner gerechtigheid.
Jes. 41 10.
Hoe veelbewogen kan het mensen
leven 4ijn! Wat is er veel zorg en nood
en kommer! Wat zijn de levensraadse
len vele in ons persoonlijk leven en in
de kring onzer familie! Al willen wij
ons nog zo terugtrekken uit het drukke
mensenleven, wij zijn, of wij willen of
niet, door duizenden belangen betrok
ken in allerlei moeite en strijd, waar
voor wij de hemelse wapenrusting van
node hebben. Elke nood, elk bezwaar
toch kan ons ten goede komen. Die
kan voor ons menselijk leven, voor on
ze verhouding tot onze God een zegen
achterlaten. Geen beproeving gaat over
ons heen, die de Here niet aan ons wil
heiligen. Geloven wij dit waarlijk, dan
behoeven wij ook niet bevreesd te zijn.
Dan mogen wij al een tijdlang verbaasd
en sprakeloos staan, die stemming kan
toch niet blijven. Immers „Ik ben het"
roept de Here ons toe. „Ik weet wat Ik
doe. Te zwaar kan de last niet wor
den, want Ik sta gereed u te onder
steunen en u de kracht te vernieuwen".
Hebben wij reeds het evenwicht gevon
den in ons leven? Brengen wij, ver
baasd en ontroerd als we zijn, onze nood
en twijfel tot Hem. Dan zal de vrees
wijken!
„Ik ben de Heiland", spreekt de Heer;
„Ik ben het, Ik en niemand meer,
Ik ben en zal het wezen,
Gij hebt dus niets te vrezen".
(Uit een Dagboek)
Nieuwe middelen van vervoer in opkomst
Vrijwel onopgemerkt schijnt zich ach
ter de schermen, die rond Engelse en
Amerikaanse fabriekshallen werden op-
gestel^, een revolutie op het gebied
van de vervoersmiddelen te hebben vol
trokken. Maandenlang moeten technici
en wetenschapsmensen onafgebroken
hebben gewerkt aan een geheel nieuw
idee, koortsachtig zoekend naar de
beste vorm waarin het principe kon
worden uitgewerkt, daarbij opgezweept
door een concurrentiestrijd, die ontstond
toen berichten circuleerden waarop in
feite niemand, behalve de ingewijden,
reageerde.
De mogelijkheden, die de nieuwe vin
ding biedt, moeten de technici nog tot
extra krachtsinspanningen hebben ge
stimuleerd, want wat te zeggen van
een kruising tussen een auto, een vlieg
tuig en een schip, een voertuig dat vrij
wel niet afhankelijk is van het aard
oppervlak waarover het zich voort
beweegt, dat zweeft over water en
land en dat daardoor geen kostbare en
moeilijk aan te leggen wegen vereist?
In de afgelopen weken zijn de eerste
resultaten van de lange arbeid, ge
scheiden van elkaar in verschillende
landen verricht, aan de openbaarheid
prijs gegeven. Het meest sensationeel
was wel de vertoning van het proto
type van een door de Engelse Saun
ders Roe fabrieken ontworpen zweef -
tuig". De nieuwe loot aan de stam van
de vervoermiddelen maakte een tocht
over de Thames, zwevend op een kus
sen van samengeperste lucht. Niet lang
na deze eerste openbare proefneming
toonde deze „vliegende schotel", zoals
hij hier in Nederland genoemd werd,
zijn verrassende capaciteiten door over
Het Kanaal te zweven.
Te koop.
Terwijl men in Engeland voor de dag
kwam met het zweefschip, werd in de
Verenigde Staten in verscheidene grote
bladen een advertentie geplaatst, waar
in de Curtiss Wright fabrieken aan
kondigden binnenkort met de verkoop
van zweefauto's te beginnen. Het ge
hele proces van voorbereidingen, inclu
sief de studies, experimenten en proef
nemingen met prototypes, heeft men
dus vrijwel onopgemerkt kunnen ver
richten, met het resultaat dat nu, ge
heel onverwacht, de Amerikaan een
„wagen" kan kopen die zich niet meer
voortbeweegt op wielen, maar op lucht.
Bij de advertenties werd een afbeel-
ding geplaatst van het nieuwe voer
tuig. Direkt valt natuurlijk het ont
breken van wielen op, maar verder is
een zekere gelijkenis met de huidige
grote Amerikaanse personenwagens be
houden. Dezelfde chroomstrippen flan
keren de zijkanten en de neus lijkt veel
op de voorkant van een dure Ameri
kaanse klassewagen. De grote blikvan
gers zijn de twee enorme, ronde lucht
inlaten, één voor en één achter de be
stuurderscabine, waardoor lucht wordt
aangezogen, die aan de onderzijde weer
wordt uitgestoten, daardoor een lucht
kussen vormend tussen de bodem van
het voertuig en de grond.
Curtiss Wright heeft opzienbare toe
komstplannen met de nieuwe zweef
tuigen. Men wil bussen maken, die 40
passagiers kunnen vervoeren, bestel
wagens, jeeps en vrachtauto's. Zij zul
len alle het grote voordeel hebben dat
zij zich ook over een wateroppervlak
kunnen voortbewegen en geen zorg
vuldig aangelegde wegen nodig hebben.
Militaire belangstelling.
De zweeftuigen hebben door hun vele
mogelijkheden de aandacht getrokken
v an militaire instanties. De toepassin
gen in het leger zijn legio, want voor
zo ver men het nu kan overzien stellen
zij de orthodoxe auto's in alle opzich
ten in de schaduw. Een jeep, die vrij
wel geen hinder ondervindt van bin
nenwateren, is natuurlijk bij uitstek ge
schikt voor patrouillediensten en een
grotere uitvoering van de zweeftuigen
kan manschappen vervoeren over ge
bieden die tot voor kort voor troepen
transport volkomen ongeschikt waren.
Men spreekt al van een geheel nieuwe
veldstrategie, een strategie die niet
meer steunt op verbindingswegen en
verkeersknooppunten, maar op werke
lijk aardrijkskundige centra.
Voor het commerciële gebruik bie
den de zweeftuigen evenveel perspec
tieven. Naar men heeft ondervonden
hebben zij per gewichtseenheid van de
lading een geringer motorvermogen no
dig, wat minder brandstof betekent.
Bovendien is de luchtaanzuiginstallatie
vrij eenvoudig en minder aan slijtage
onderhevig.
Ook in Zwitserland.
Ook op het vasteland van Europa is
men bezig met het ontwikkelen van
zweeftuigen. De Zwitserse ingenieur
Carl Weiland heeft onlangs op het Zu-
richer Meer een proef-„vaart" gemaakt
met een op een luchtkussen drijvend
schip, dat een omvang had van acht
bij tien meter. Zijn eigenlijke ontwerp
behelst echter een schip dat de vorm
heeft van een ronde schijf met een dia
meter van 300 meter. Met niet meer
energie dan nu voor de voortstuwing
van oceaanstomers wordt gebruikt kan
dit zweefschip, volgens Weiland, met
een snelheid van bijna 200 kilometer per
uur de Oceaan oversteken.
In scheepvaartkringen heeft Wei-
lands plan de nodige opschudding ver
oorzaakt, want ook voor de zeevaart
bieden de zweeftuigen ongekende mo
gelijkheden. Naast de snelheid wijst
men op het enorme voordeel dat deze
toestellen geen grote havens nodig
hebben, omdat zij, wanneer dat nood
zakelijk is, zonder bezwaar over een
vlak stuk land kunnen vliegen, drijvend
op hun luchtkussen.
Ook hier dus een ware revolutie op
het terrein van de thans in gebruik
zijnde vervoersmiddelen.
(Nadruk verboden)
BI N N ENVERI NGBED
HAZET-FABRIEK EN ZEVENBERGEN
SCHUIMRUBBERBED
DE GESTOORDE DUIVENLUNCH
Drie duivelichaampjes heeft de poli
tie in beslag genomen bij de landbou
wer, die in het verdachtenbankje stond
alsof men hem van moord had beschul
digd. Hij nam de zaak hoog op, zei hij.
En daarom had hij een dure advokaat
meegebracht.
De drie duiven hadden in dit geval
niets te maken met de lang verbeide
vrede. Integendeel, zou men zeggen. Zij
waren het symbool van jarenlang me
ningsverschil tussen de landbouwer en
de dame die wat verderop woonde.
Volgens de dagvaarding heeft de
landbouwer tamme duiven gedood en/of
weggemaakt. Maar het waren geen
tamme duiven, zei dij. Zij vielen wild
en woest op zijn gewassen aan, en zij
aten voor kapitalen op. Dat deden ze
al een hele tijd, vergezeld van talrijke
broeders en zusters, even wild en even
woest als zij. De oogst, aldus de ver
dachte, daar moet ik van leven. De
oogst is voor een boer alles. Hij kan
het niet aanzien dat er een troep wil
de duiven neerstrijkt om die op te eten.
Er waren al wanstaltige vogelver
schrikkers geplaatst en vernuftige, la
waaimakende instrumenten met belle
tjes en ijzertjes, die door de wind en
door de vrouw van de verdachte in
werking werden gesteld. De duiven
trokken er zich evenwel niets van aan.
Zij gingen rustig op de vogelverschrik
ker zitten uitrusten als zij het eten
moe waren en het getingel van de bel
letjes beschouwden zij als lunchmuziek
van een moderne „steelband".
„Zij hebben wel voor vijftig of zes
tig gulden opgegeten", klaagde de man.
Ten einde raad heeft hij toen de spuit
genomen. Een welgemikt schot deed
drie duiven sneven. De overige maak
ten zich uit de vleugels. Opgelucht
ging de man daarna weer aan zijn land-
bouwerwerk.
Maar een van de buren had het schot
gezien. Die vertelde er van aan de
knecht van de bakker. De knecht van
de bakker vertelde het bij zijn kanten.
En daar was ook de mevrouw van de
duiven bij.
Het was toen al twee dagen later,
maar de mevrouw van de duiven vond
het toch nuttig haar diertjes eens te
gaan tellen. Zij miste er drie. Dus ging
ze naar de politie.
De officier vond het geen werk. Vijf
entwintig gulden boete eiste hij, om de
landbouwer het doden van duiven af
te leren.
Maar Tie dure advocaat vond dat er
geen vonnis kon volgen. De verdachte
heeft gemeend dat het wilde of verwil
derde duiven waren, zei hij. Want ze
kwamen dagelijks op zijn land om te
eten. Tamme duiven krijgen thuis zo
veel voer dat ze niet elke dag bij an
deren komen plunderen. De eigenares
ontdekte de vermissing pas na twee
dagen nadat een ander haar er op had
gewezen. Daar wilde hij maar mee zeg
gen, dat de duiven ook in werkelijkheid
aardig wild waren. En dan was er nog
de plicht van de verdachte, op te ko
men voor gezin en bedrijf, en dus zijn
gewassen te beschermen tegen een der
gelijke invasie uit de lucht.
Het was erg mooi gezegd allemaal,
en de verdachte knikte tevreden. Maar
de rechter was het er niet mee eens.
Dan had de verdachte maar bij de po
litie moeten klagen, vond hij. Of hij had
de eigenares kunnen opsporen om haar
te vragen de duiven vast te houden.
Want dat men buiten-af niet zou we
ten dat iemand drie huizen verder dui
ven houdt, wilde hij niet aannemen. Zo
werd het een tientje boete of twee da
gen hechtenis; vijftien gulden minder
dan de officier had geëist.
WILLY H. HEITLING
l Nadruk verboden).
ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN:
REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG
met bysluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief
Wil vraagsteller J. G. te Kbd. zich
in verband met de gestelde vragen in
verbinding stellen met onze redactie.
Naam en adres opgeven, U krijgt dan
uitgebreid antwoord.
Abonnee. Er ligt een brief voor
U betreffende handelsinlichtingenbu
reaus bij de redactie van dit blad.
Adressen autoriteiten. - R. H. vraagt
adressen.
In volgorde van de gestelde namen
delen wij U mede, dat U als volgt kunt
schrijven
1. Premier Ben Goerion van Israël,
Z.E. de minister-president te Tel-
Aviv.
2. Koning Paul van Griekenland, Z.M.
de koning van Griekenland, Athene.
3. Premier Kroetsjef van Rusland, Z.
E. de minister-president van de U.
S.S.R. te Moskou.
4. Prins Rainier van Monaco, Z.K.H.
de Prins van Monaco te Monte-
Carlo.
5. De Sjah van Perzië, Zijne Keizer
lijke Majesteit de Sjah van Iran te
Teheran.
6. De President Nasser van Egypte,
Z.E. de President van de Verenig
de republiek te Cairo.
7. Premier Kadar van Hongarije, De
Hoog Edelgestrenge heer Kadar,
Secretaris van de Communistische
Partij te Boedapest
8. President Eisenhower van Ameri
ka, Z.E. de President der Verenigde
Staten van Noord-Amerika, Was
hington.
9. Generaal Franco van Spanje, Z.E.
de President der Spaanse Republiek
te Madrid.
10. Generaal de Gaulle van Frankrijk,
Z.E. de President van Frankrijk te
Parijs.
Ziek worden in Canada. P. H.
schrijft: Mijn vriendin, echtgenote van
een verplicht verzekerde spoorwegman,
is opgenomen in een ziekenhuis in Ca
nada, alwaar zij op bezoek was. Wie
moet de kosten betalen?
Wij zijn van mening dat, aangezien
deze opname plaats heeft nadat uw
vriendin reeds langer dan 30 dagen in
Canada verbleef, de kosten voor eigen
rekening komen. Dit neemt niet weg,
dat wy U aanraden uw vriendin te ad
viseren van alle uitgaven een kwitan
tie te vragen en na terugkomst hier
te lande eens te informeren bij het zie
kenfonds, waarbij haar man is aan
gesloten. Heeft die vriendin geen ziekte
verzekering gesloten, voordat zij op be
zoek ging naar Canada?
Tour de France 1958. Wie waren
de 3 eerst aangekomen wielrenners van
de Tour de France 1958? vraagt J. B.
No. 1 C. Gaul, no. 2 Favero, no. 3
Geminiani. De „Nelux" heeft in die
tour 7.640.000 francs verdiend.
Schending van geheimen. Wat be
helst het artikel 275 van het Wetboek
van Strafrecht? vraagt C. F. M.
Het art. 275 zegt: Hij die opzette
lijk aangaande een onderneming van
handel of nijverheid bij welke hij werk
zaam is of geweest is, bijzonderheden
waarvan hem geheimhouding is op
gelegd, bekendmaakt, wordt gestraft
met gevangenisstraf van ten hoogste
6 maanden of geldboete van ten hoog
ste 1200 gulden. Met dezelfde straf
wordt gestraft hij die het bij artikel
53c, tweede lid, van het Wetboek van
Koophandel gestelde verbod (boeken
onderzoek bij N.V., verbod tot bekend
making verder dan nodig is) opzette
lijk overtreedt. Geen vervolging heeft
plaats dan op klachte van het bestuur
der onderneming.
Kinderen van buurman lopen door de
vruchten. Ik ondervind overlast van
de kinderen van mijn buurman, die on
danks mijn waarschuwingen door mijn
tuin met vruchten lopen. Mag ik op de
erf scheiding prikkeldraad spannen
Mijn buurman heeft op een halve me
ter afstand een waslijn langs deze af
scheiding lopen. Zij zouden die dan
moeten verplaatsen. Aldus het probleem
van G. P.
Prikkeldraad is uiteraard gevaarlijk,
vooral voor kinderen. Beter kunt U ge
bruik maken van de mogelijkheid die
de wet biedt om op gezamenlijke kos
ten een afscheiding (tevens afsluiting)
te doen maken. Informeert U ten ge
meentehuize wat U daarvoor mag doen.
Deze mogelijkheid is gegrond op art.
690 van het Burgerlijk Wetboek, waar
in tevens staat, dat de wijze en hoogte
der afsluiting geregeld wordt door bij
zondere verordeningen en plaatselijke
gebruiken.
Vakantiebonnen. Wanneer iemand
voor herhaling op geweest is, komt hij
dan nog in aanmerking voor vakantie
bonnen? vraagt abonnee.
Als U, voordat U voor herhaling op
moest komen, werkzaam was, dan hebt
U recht op die bonnen. Uw vanktie-
zegelboekje moet opgezonden worden
naar het sociaal fonds bouwnijverheid
(adres staat vermeld op het boekje)
plus het formulier. Verzending moet
aangetekend plaats hebben, omdat het
een waardeboekje is. Het ware beter
geweest, indien U deze vraag voor
gelegd had aan de bond waarbij U
aangesloten kunt zijn; deze bond strijdt
voor uw belangen tegen een matige
vergoeding, die U nu ontloopt en waar
voor U uw collega's laat opdraaien.
Haarverven. Kan haarverf de ge
zondheid schaden, vraagt mej. C. L. Of
een kleurspoeling
Vroeger kwam het vaker voor dan
tegenwoordig, dat giftige stoffen wer
den gebruikt voor haarkleuren. Naar
ik meen dan men het tegenwoordig
best aan de vakkundig onderlegde kap
per overlaten, welke kleurstoffen mo
gen worden gebruikt. Zelf experimen
teren is niet aan te bevelen, het kó.n
echter ook wel goed gaan. Zelfs als er
onschadelijke preparaten worden ge
bezigd is het echter niet uitgesloten
dat personen, die overgevoeligheid voor
een of andere scheikundige verbinding
bezitten, reageren met het optreden
van ziekteverschijnselen. Soms kent
men van zichzelf een dergelijke over
gevoeligheid, maar soms ook niet en
dan staat men natuurlijk voor onaan
gename verrassingen. In verreweg de
meeste gevallen evenwel zal een verf-
of spoelbehandeling, mits door een des
kundige gegeven, niet schaden.
Naam landhuis. Een Amerikaan
se relatie wil een klein landhuis bou
wen en dit huis een Hollandse naam
geven. Kunt U enige echte Hollandse
namen noemen die hier voor in aan
merking komen? Aldus de vraag van
J. H.
Veel namen van landhuizen vinden
hun oorsprong in de situatie waarin
ze gelegen zijn, zoals b.v. „Boszicht",
„De Zeekant", „De Wijde Blik", „In de
Duinen", enz.
Ook noemt men zijn huis wel naar
de boomsoort die in de nabijheid voor
komt, als „Dennehoek", „De Drie Ber
ken", „De Populier", „De Wilgenhoe-
Ve", enz.
Heel gebruikelijk is ook een huis te
noemen naar een gezins- of familielid
(al dan niet overleden) de voornaam
dan, of ook wel een combinatie van
de voornamen van de gezinsleden, b.v.
„Wilco", „Didette", „Anrie", etc.
Dan zijn er nog talloze fantasiena
men als „Nooitgedacht", „Zeldenrust",
„Het Klaverblad", „Ons Thuis", „De
Haven", „Vogelzang", e.d.
Is het huis in de nabijheid van de
plassen gelegen, dan ziet men veel vo
gelnamen als „De Wielewaal", „De Ka-
rekiet", „De Merel". Enfin, de keus is
zeer ruim.
Kernwapens. Een abonnee vraagt:
Men spreekt van afoom- en van kern
wapens, maar tegenwoordig meestal
van kernwapens. Het woord „atoom"
zal in dit verband dus wel niet het
juiste zijn. Is het ook fout?
Bij de atoom- of kernwapens vindt
splijting van de atoomkern plaats of
worden atoomkernen tot een fusie ge
bracht. De om de atoomkern draaiende
elektronen spelen hierbij in het geheel
geen rol. Hoewel het dus ook goed is
om van atoomsplitsing enz. te spreken,
omdat hieraan de atomen deelnemen,
is het meer gepreciseerd, wanneer over
kernsplitsing enz. wordt gesproken.
GOUD'IILVER OPTIEK UURWERKEN
TEL.-223 - KfiPELLE Z B
Afscheid Ds. Timmerman.
A.s. zondag hoopt Ds. H. R. Tim
merman, pred. bij de Vrije Evang. Ge
meente alhier, om 6 uur afscheid van
zijn gemeente te nemen.
Diplomaziekte in ons vaderland.
Maandag 1.1. slaagde te Rotterdam
voor het diploma Textielbrevet no. 6
onze dorpsgenote mevr. Paauwe-Poleij.
Zij is met dit diploma in het bezit ge
komen van haar achtste diploma, wel
ke nodig zijn voor het drijven van hun
textielzaak.
WATERGETIJDEN WEMELDINGE
Van 2329 augustus 1959
Woensdag 26 aug.: Laatste Kwartier
HOOGW. LAAGW.
v.m. n.m. v.m. n.m.
Zondag 6.37 6.50 12.11
Maandag 7.11 7.22 0.35 12.46
Dinsdag 7.46 7.57 1.10 1.25
Woensdag 8.26 8.36 1.47 2.04
Donderdag 9.14 9.36 2.29 2.57
Vrijdag 10.21 10.52 3.33 4.13
Zaterdag 11.44 4.57 5.40