DE EUROMAST
P0NTIAC
op het Floriade-terrein
YERSEKE
WEMELDINGE
KRUININGEN
Waterprooi-schokvrij enz.
vanai i 59.75
HANSWEERT
RILLAND-BATH
KRABBENDIJKE
WAARDE
ook voor de
betere zonnebril
KAPELLE-B1EZEL1NGE
De postduiven.
Door de postduivenvereniging „De
Noordster" werd vorige week een wed
vlucht georganiseerd vanuit Troisdorf,
waaraan 337 jonge duiven deelnamen.
De duiven werden gelost om 11 uur en
de eerste duif kwam binnen om 13.33.23
uur met een snelheid van 1496.47 m
per minuut. De prijzen werden als volgt
behaald: 1, 4, 12, 21, 43, 55, 63, 71, 82,
85 C. A. Elenbaas2, 10, 44, 78, 84 M.
Minnaard; 3, 69, 70 C. F. Hout; 5, 9,
17, 54, 58 P. van Stee; 6 Joh. Min
naard; 7, 47 E. Vermast; 8, 11 Jac.
van Stee; 13, 61 Joh. van Es; 14, 30,
31 Ph. C. van Os; 15 Chr. Everse; 16,
23, 74, 76 A. Zoeteweij; 18, 45, 59 M.
Mol; 19, 25, 51, 75, 77 C. Vermast; 20,
29 J. Zuijdweg; 22, 24 ,36 J. Zoeteweij;
26, 42, 80 M. Pekaar Jzn.; 27, 28, 40,
46 C. de Koeijer; 32, 72 Jac. v. d. Pias-
se; 33, 37, 67, 73, 79 J. J. van Oeve-
ren; 34 Joh. van Stee; 35, 49, 60, 65,
83 E. Everse; 38, 39, 57 E. Th. Zoete
weij; 41, 62, 64 J. A. v. d. Plasse; 48,
56 J. J. Philipse; 50 M. C. Lamper; 52,:
53 H. J. van Es; 66 L. Kosten; 68, 8ll
P. Lindenberg. Verder waren er nog
32 oude duiven in concours, waar de
uitslag was: 1, 4 Chr. Everse; 2 J. A.
v. d. Plasse; 3 H. E. Murre; 5 M. de
Koeijer; 6, 7 E. Vermast; 8 L. Kosten.
Geslaagd.
Te Breda slaagde voor het diploma
vakbekwaamheid Brood- en Banket
bakken dhr. Marinus F. Kole.
Voetbal.
Zaterdag speelde het eerste elftal
van Wemeldinge een vriendschappelijke
wedstrijd tegen Yerseke I gecombi
neerd. De wedstrijd, die voor de rust
gelijk opging, werd door Wemeldinge
na de rust actiever gespeeld. Wemel
dinge kreeg dan ook meer scorings
kansen dan Yerseke, maar dank zij de
Yersekse keeper bleven doelpunten uit.
Deze sportieve wedstrijd eindigde met
een gelijke stand, n.l. 22.
Baden.
In de maand juli werden in het bad
huis alhier 749 douchebaden genomen.
Geslaagd, dus gefeliciteerd.
Dhr. J. P. Benschap-Knook alhier
slaagde te Boxtel voor vakbekwaam
heid in het schildersbedrijf als patroon.
Dit examen werd afgenomen door de
landelijke vakopleiding in de schilders
bedrijven.
Gemoderniseerd.
Vrijdagmiddag werd de „Wensbedie-
ningswinkel" van dhr. D. Huijssen aan
de Dorpsstraat alhier feestelijk her
opend in verband met de modernise
ring. De "winkel, die in alle opzichten
aan de eisen des tijds voldoet, geeft een
prachtig gezicht met de artikelen die
voor een ieder zichtbaar opgesteld zijn.
Vrijdag was de winkel versierd met vele
bloemstukken. Burgemeester C. N. F.
van Sas verrichtte de plechtige ope
ning en felicteerde dhr. Huijssen met
deze voor Wemeldinge prachtige aan
winst. Namens de Grosco-organisatie
sprak dhr. Duvekot en wenste dhr. en
mevr. Huijssen van harte geluk in deze
„Wensbedieningswinkel". Dhr. D. Huijs
sen, die zijn vader dhr. M. Huijssen op
volgt in de 300 jaar bestaande zaak,
gaat op dezelfde voet verder, n.l.
brood, banket en levensmiddelen. Dhr.
M. Huijssen werkte zelf 40 jaar in de
zaak, die nu door de vierde generatie
werd overgenomen. Wij wensen dhr. en
mevr. D. Huijssen veel succes in hun
„Wensbedienings winkel"
Yvonne was de gelukkige.
Bij de Coöp. Boerenleenbank is dezer
dagVn de duizendste spaarder ingeschre
ven en dit feit ging dan ook niet on
gemerkt voorbij. De Bank had n.l. een
actie gevoerd in de maand juli met als
inzet 100,voor diegene die het
duizendste boekje vroeg. De gelukkige
was de 3-jarige Yvonne Dagevos al
hier. De voorzitter, dhr. M. C. Linden-
bergh bood Yvonne deze 100,aan
en terstond werd besloten dit bedrag
gelijk op het boekje bij te schrijven. Bij
het bereiken van deze mijlpaal waren
tevens aanwezig dhrn. J. E. Kole, Th.
J. Visser en de kassier dhr. J. Hame
link. Bij de gevoerde actie, die span
nend werd gevolgd, groeide het aantal
spaarders aanmerkelijk, want in de
maand juli werden maar liefst 43 boek
jes uitgereikt.
Duivensport.
Met 99 jonge duiven namen de le
den van de P.V. „De Vrijheidsduif"
deel aan een wedvlucht vanuit Noyon,
afstand 220 km. De snelheid van de
eerste duif bedroeg 1152.25 m per mi
nuut. De prijzen werden als volgt be
haald: 1 en 22 C. Buijze; 2 en 23 H.
C. Poleij; 3, 5, 12, 14 en 16 M. Poleij;
4 en 18 J. J. Oele; 6 en 25 P. A. Ka-
kebeeke; 7 J. Oele Jzn.; 8 en 17 K.
Tjarks; 9, 11 en 20 M. B. Blok; 10, 15
en 24 Steenpoorte-Buijze; 15 A. Boone;
24 A. I. Neve.
Geslaagde noodlanding.
De PH-NIN, een eenmotorig reclame
vliegtuig van de N.V. „Skylight" te
Loosdrecht, maakte zaterdagmiddag te
ongeveer kwart voor twee een geslaag
de landing nabij Kruiningen. Het vlieg
tuig, dat bestuurd werd door dhr. B.
Jansen uit Loosdrecht was opgestegen
in Hilversum een maakte een reclame-
vlucht boven Nederland. Het voerde
een groot spandoek achter zich (Drink
Jel). Ter hoogte van Kruiningen con
stateerde de piloot, dat de oliedruk van
zijn motor dusdanig was geminderd,
dat het niet verantwoord zou zijn om
verder te vliegen. Uit voorzorg zocht
hij een geschikt landingsterrein uit, dat
hij vond even benoorden de Rijksweg.
Een stuk bouwland van dhr. M. Geluk,
waarvan de erwten reeds waren ge
oogst, leek heel geschikt. Na eerst zijn
reclame-spandoek te hebben afgewor
pen, cirkelde hij npg eenmaal over zijn
landingsterrein, om tenslotte de ma
chine feilloos op de grond te zetten.
De Rijkspolitie, die onrhiddellijk werd
gewaarschuwd, heeft met assistentie
van de Kon. Marechaussee brigade
Hansweert het toestel bewaakt voor
het al te opdringerige Kruiningse pu
bliek. Nadat het mankement aan de
leiding was hersteld is 't vliegtuigje te
ongeveer half zes opgestegen met be
stemming het vliegveldje te Seppe in
Noord-Brabant.
Raadsvergadering.
De gemeenteraad van Kruiningen be
sloot in zijn vergadering van dinsdag
avond tot vaststelling van een kam-
peerverordening. De voorzitter, burge
meester A. Schipper, deelde mede, dat
het recreatieoord „De Tnkel" volgend
jaar officieel in gebruik zal worden ge
nomen als kampeerterrein. Vooral in
verband daarmede is het wenselijk, dat
een dergelijke verordening tot stand
kwam. Thans zal het dus niet meer
mogelijk zijn zonder vergunning van B.
en W. in deze gemeente te kamperen.
Uit een voorgestelde begrotingswijzi
ging bleek, dat B. en W. van plan zijn
de Kerklaan te Hansweert te bestra
ten. Hiervoor werd een bedrag van
ruim 15.000,uitgetrokken. De oor
spronkelijke bedoeling om van de weg
een geasfalteerde weg te maken heeft
men laten varen met het oog op het
grote rioleringsplan te Hanweert. Dit
plan zal waarschijnlijk volgend jaar in
D.A.C.W.-verband in uitvoering komen.
Met de bestrating van de Kerklaan zal
evenwel niet kunnen worden begonnen
voordat de eigendom van deze straat
door het r.-k. kerkbestuur aan de ge
meente zal zijn overgedragen. In de be
groting voor het dienstjaar 1955 wer
den de kosten geraamd voor het opma
ken van een nieuwe wegenlegger. De
nieuwe legger is echter nu pas gereed
gekomen, zodat deze kosten thans af
gerekend kunnen worden. Deze bedra
gen met bijbehorende overzichtskaarten
6000,De oorspronkelijke raming
van deze kosten ad 2500,is hier
door aanmerkelijk overschreden. De
voorz. deelde mede, dat de gemeente
Kruiningen een van de eerste gemeen
ten is, die een nieuwe wegenlegger
hebben. Een rekest van de firma Quaak
dat was ingediend, nadat de gemeente
raad een verordening op de vakantie
winkelsluiting had vastgesteld, werd
voor kennisgeving aangenomen, over
eenkomstig het advies van de Kamer
van Koophandel te Middelburg. Aan
mej. A. de Korte werd op haar ver
zoek eervol ontslag verleend als vak
onderwijzeres in de nuttige handwer
ken aan de openbare ulo-school. Er
worden thans besprekingen gevoerd om
het vak nuttige handwerken te doen
geven aan de landbouwhuishoudschool.
VAN WILLEGEN
KAPELLE(Z.B-)
Telef. K 1102-223
1
kei (re
HORLOGES
Sluisdeuren vernield.
Terwijl de Franse sleepboot „Fecht"
de middensluis binnen kwam, voer hij
tegen de sluisdeur. Hierdoor werd o.a.
de leuning van de sluisdeur beschadigd
en brak de duwpers af. Nadat de scha
de geschat en borg gesteld was, mocht
het schip verder varen. De middensluis
kon echter vrij vlug hersteld worden.
Ook de oostsluis was defect, zodat voor
de grotere schepen vertraging ontstond.
Hawico-reis.
Donderdag 6 augustus was er een
reisje naar de Efteling voor kinderen
van 612 jaar, georganiseerd door de
Hawico-winkeliers. 50 kinderen had
den zich opgegeven, 's Morgens om 9
uur vertrok de bus vanaf het Dorps
plein. Omstreeks 12 uur bereikten ze
de Efteling, waar volop genoten werd
door de kinderen. Moe, maar zeer vol
daan kwamen ze om 9 uur weer
thuis.
Geslaagd.
Dhr. L. D. Paauwe slaagde een dezer
dagen bij de gehouden examens van de
Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf.
Overgangsexamen.
Bevorderd aan het openbaar lyceum
te Goes afd. gymnasium: Van de 5e
naar de 6e klas Lonie Franje. Afd.
H.B.S.: van de 2e naar de 3e klas Jo
Franje.
Auto's in botsing.
Vrijdagmiddag kwamen drie auto's
op de Rijksweg in botsing. De auto's
leden dicht achter elkaar in de rich
ting Goes. De eerste auto, bestuurd
door H. C. H. uit Rotterdam, minderde
onverwachts zijn snelheid, waardoor de
beide andere auto's, een vrachtwagen
uit Sas van Gent en een Duitse per
sonenauto, met de eerste in aanraking
kwamen. De auto's werden alle be
schadigd. Persoonlijke ongelukken had
den niet plaats.
Blikseminslag.
Tijdens een hevig onweder, dat zon
dagavond over de gemeente trok, sloeg
de bliksem in de woning van dhr. J. J.
Dansen in de Rietlandstraat. Het pla
fond in de slaapkamer werd bescha
digd. Het gezin was pas Zaterdag in
de woning, die nieuw gebouwd is, ko
men wonen.
Jaarvergadering voetbalvereniging.
De jaarvergadering van de voetbal
vereniging „Rillandia" werd gehouden,
onder leiding van de voorzitter, dhr-
J. Riemens. Dhrn. C. van Hercules en
M. C. Walraven hadden wegens druk
ke werkzaamheden bedankt als be
stuurslid. Het bestuur stelde voor dhrn.
J. Oostdijk en M. H. Slabbekoorn als
hun opvolgers te benoemen. Omdat er
geen tegenkandidaten waren gesteld,
waren deze heren volgens het nieuwe
huishoudelijk reglement gekozen, al
dus de voorzitter. Enige leden namen
hiermee geen genoegen, daar zij meen
den niet voldoende te zijn ingelicht en
geen nieuw reglement bezaten. Een
verzoek om de vergadering te schor
sen, teneinde nog tegenkandidaten te
kunnen opgeven, werd door het be-
süuur niet geaccepteerd, waarna enkele
leden de zaal verlieten. Vervolgens Be
dankte dhr. C. Duivenvoorde als lid van
de elftalcommissie, terwijl dhr. Moer
man bedankte voor bestuurslid. Het be
stuur hield zich echter aan het nieuwe
reglement, dat in een vorige vergade
ring door de leden was aanvaard, zo
dat dhrn. Oostdijk en Slabbekoorn in
het bestuur werden opgenomen. De
voorz. merkte nog op dat het nieuwe
reglement in een vorige vergadering
was voorgelezen en dat de reglementen
nu te koop zijn. In de vakature van
dhr. C. Duivenvoorde werd het be
stuurslid J. Traas aangewezen om de
elftalcommissie, waarin dhrn. C. de
Smit en J. Walrave waren gekozen,
volledig te maken. De voorzitter kon
in zijn openingsrede gewagen van een
goed verenigingsjaar, waarin vele sue-1
cessen waren genoteerd en waarin de
vereniging onder grote belangstelling
het 30-jarig bestaan vierde. De kas
sloot met een batig saldo van 1044,54.
De begroting 1959-'60 werd vastgesteld
op 3000,Vervolgens werd nog mee
gedeeld, dat het de bedoeling is om
tijdens de competitie met drie senior
elftallen uit te komen.
Competitie-indeling.
In de afdelingscompetitie van het
Zeeuwse zaterdagvoetbal zijn enkele
wijzigingen aangebracht. Als nieuwe
lingen zullen de Rillanders nu spelen
in de 4e klas.
Afscheid Ds. Timmerman.
Zondag 16 augustus n.m. 6 uur zal
Ds. Timmerman van Yerseke afscheid
nemen van de Vrije Evang. Gemeente
te Bath.
Geslaagd.
Aan de Pitmanschool te Goes slaag
de voor stenograf ie mej. Mies Sinke.
Onhoudbare toestand.
Door het vernieuwen van een ge
deelte der riolering is een groot ge
deelte van de wegen afgezet. Een
noodzakelijke arbeid, maar velen vra
gen zich af jof het niet eenvoudiger ge
weest was dit in gedeelten te doen.
Dan was de verkeersstremming niet zo
groot geweest. Vele winkeliers hebben
nu een handicap omdat de Dorpsstraat
al verschillende weken is opgebroken
en niet opnieuw wordt bestraat. Het
werk wordt dusdanig vertraagd, dat in
2 3 dagen sleept» enkele buizen ge
legd worden. Verder zou het misschien
doelmatig zijn aan beide zijden aan de
rijksweg, bij de ingang van het dorp,
een bord te plaatsen „Doorgaand ver
keer gestremd". Dit ontlast de ver
keersdrukte en veie weggebruikers
zouden dankbaar zijn.
Auto-ongeval.
Doordat vermoedelijk de chauffeur
plotseling onwel werd, reed de auto
van iemand uit Breda plotseling de
weg over naar het linker rijwielpad. De
auto, een zo goed als nieuwe Morris,
reed een 100 meter over het rijwielpad,
ramde twee bomen en sloeg toen twee
maal over de kop. De bestuurder reed
met matige snelheid, maar bij het uit
de koers raken ging de auto steeds
sneller rijden. De bestuurder werd ge
wond uit de auto gehaald, terwijl zijn
vrouw, die naast hem zat, door de
voorruit uit de auto weri geslingerd.
Zij bleek slechts licht gewond te zijn.
Een zoontje dat achter in de auto zat,
bekwam geen letsel. Dr. Noome, die
spoedig ter plaatse was, verbond de
gewonden.
land. Door 28 leden werd aan deze
wedstrijd deelgenomen. Van een bui
tengewone vangst was geen sprake,
want in totaal wist men 1140 gram vis
op het droge te krijgen. De prijswin
naars zijn: 1. C. Lepoeter, 140 gram;
2. A. Joosse, 140 gram; 3. J. Lepoe
ter Sr., 132 gram; 4 J. Snoep, 115
gram; 5. J. P. Lepoeter, 105 gram; 6.
K. Kesselaar, 90 gram; 7 mej. N. v.
d. Velde, 75 gram; 8. F. K. Rijnberg,
60 gram; 9. P. J. Lepoeter, 45 gram.
Bij de junioren gingen de prijzen naar
1. G. J. Lepoeter, 215 gram; 2. J.
Oele. Het juniorlid Lepoeter wist te
vens de grootste paling van dit jaar
te verschalken. Van het gehele wed-
strijdtournooi heeft dhr. C. Lepoeter
nu de kop genomen met een totale
vangst van 490 gram.
Voetbal.
Zaterdagmiddag zal het eerste elf
tal van „Kapelle" deelnemen aan een
door de v.v. „Kloetinge" uitgeschreven
voetbaltournooi, hetwelk afgewerkt zal
worden op het Kloetingse sportterrein.
Naast Kloetinge en Kapelle nemen aan
dit tournooi deel twee Belgische voet
balclubs, te weten „Beveren" en „Jong
Lede". Er zal ook een damesvoetbal
wedstrijd gespeeld worden. Om één uur
zal „Kapelle" binnen de lijnen komen
tegen de sterke club „Beveren". Daar
na zal „Kloetinge" de strijd aanbinden
met „Jong Lede". Nadat de dames een
partijtje gespeeld zullen hebben, volgt
de verliezersronde met tot slot de fi
nale tussen de twee winnende elftallen.
Wedvluchten.
Door de postduivenhoudersvereniging
„O.W.T.B." te Kapelle werd deelgeno
men aan de volgende wedvluchten.
cours 163 dieren, afstand 116 km, snel
heid eerste duif 793.79 m per minuut.
1 P. D. de Boe, Kattendijke; 2 B. Rid
derhof, Kapelle; 3 Jac. Schrier, Ka
pelle; 4 P. Hengsdijk, Biezelinge; 5, 6
en 11 Jf op 'tHof, Kapelle; 7 en 8 P.
I. Butler, Biezelinge; 9 J. Ridderhof,
Wemeldinge; 10 C. Slabbekoorn, Ka
pelle.
Oude duiven St. Ghislain, snelheid
eertse duif 809.39 m per minuut. 1 en
6 Jac. Schrier, Kapelle; 2 P. Glas, Ka
pelle; 3 en 9 Gebr. van Stel, Wemel
dinge; 4 J. de Schipper, Kapelle; 5 F.
van Buël, Kapelle; 7 J. Ridderhof, We
meldinge; 8 en 10 M. Anthonisse, Ka-,
pelle.
Oude duiven St. Denis, in concours
41 dieren, afstand 306 km, snelheid
eerste duif 911.04 m per minuut. 1 J.
H. C. Poley, Kapelle; 2, 3 en 4 P.
Glas, Kapelle; 5 en 9 Gebr. van Stel,
Wemeldinge; 6 J. Ridderhof, Wemel
dinge; 7 J. C. Nijsse, Kapelle; 8 M.
Pie terse, Wemeldinge; 10 P. I. Butler,
Biezelinge.
Jonge duiven St. Ghislain, in con- j
Adviseur in brillenmode
Kapelle (Z.-B.) Tel. O 1102-223
Raadsvergadering.
Dinsdagavond kwam de raad in open
bare vergadering bijeen. Afwezig was
dhr. W. G. Kersten. Bij de ingekomen
stukken was een schrijven van het pro
vinciaal bestuur over het eerder ge
nomen raadsbesluit voor het invoeren
van éénrichtingsverkeer buiten de kom
der gemeente. Besloten werd om zich
tot Ged. Staten te wenden om ter
plaatse éénrichtingsverkeer in te voe
ren. Naar aanleiding van een verzoek
van het Leger des Heils te Middelburg
om subsidie voor haar reclassering,
werd besloten hiervoor 5,per jaar
beschikbaar te stellen. Een verzoek van
het hoofdbestuur van het Wit-Gele
Kruis om subsidie 0,10 per inwoner
werd afgewezen. De op 31 augustus
aflopende kasgeldlening groot 150.000
gulden, werd opnieuw verlengd, tegen
2% In verband met ziekte en te
verwachten moeilijkheden werd tot on
bezoldigd ambtenaar van de burger
lijke stand benoemd dhr. P. Cysouw,
2e ambtenaar ter secretarie. Aan dhr.
A. C. Sonke werd een strookgrond
verhuurd voor het plaatsen van een
hputen barak voor het vestigen van zijn
autobedrijf, 100,per jaar. We
gens ziekte en te verwachten langdu
rige afwezigheid van de le ambtenaar
tey secretarie, werd B. en W. door de
raad gemachtigd hiervoor eenoplossing
te zoeken en werd een krediet in uit
zicht gesteld.
Baden.
In het gemeentelijk badlokaal werden
in juli 446 douchebaden genomen.
Beker-hengelwedstrijd.
Zaterdagmiddag hield de henge
laarsvereniging „De Kapelse Kanaal
vissers" haar vierde wedstrijd van dit
seizoen in het kanaal door Zwid-Beve-
Niet alleen het heien van de 127 pa
len, waarop de Euromast moet rusten...
niet alleen het „glijden" van de 104
meter hoge betonschacht.
en niet alleen het opvijzelen van het
240 ton zware Kraaiennest met zijn
restaurant en uitzichtbordessen is met
de uiterste snelheid geschied...
ook de bouw van de liften is een
wedloop tegen de klok: de installateurs
hebben alles op alles gezet om zich in
het snelle werkschema te kunnen aan
passen en hun precisiewerk op tijd af
te leveren!
Het is daarom thans interessant ten
aanzien van de liften in de Euromast
het volgende mede te delen:
DE SNELLIFTEN VOOR DE
EUROMAST
Uiterst precisiewerk
„Hoeveel treden?" Het valt niet mee
op deze stereotiepe vraag, die de wer
kers in het topje van de Euromast bijna
dagelijks wordt gesteld, een nauwkeu
rig antwoord te geven.
Binnen in de torenschacht is de bre
de en gemakkelijke „vluchttrap" voor
een groot deel gereed. Op sommige
punten echter moet men nog van hou
ten bouwleren gebruik maken. Die
worden wel eens verplaatst, wegge
haald of vervangen door andere. En
reken dan maar eens uit, hoeveel tre
den precies er op dit ogenblik naar het
bovenste puntje van deze spectaculaire
Rotterdamse uitzichttoren leiden...
Niettemin, wie een klauterpartij on
derneemt, voelt aan den lijve dat het
zo om en nabij de 500 moeten zijn,
waaraan men heel wat tijd en adem
moet spenderen. Dit laatste intussen
verschilt per persoon en per dag!
De enigszins zwaarlijvige outsider
doet zeker twintig minuten over de
weg omhoog, rust dan een hele tijd en
is vervolgens in een kwartier weer be
neden.
De kampioen Euromast-loper, de
Haarlemmer Bep Koning van Werk
spoor, daarentegen heeft de naam, dat
hij op de afstand bouwkeettop vice
versa een tijd van precies één kwartier
maakt, op voorwaarde natuurlijk dat
het niet al te warm is. Dergelijke re
cord-pogingen geven de werkers van de
Euromast soms aanleiding tot amu
sante speculaties.
Dat wil intussen niet zeggen, dat
men niet gelukkig zal zijn als de twee
bijzonder snelle „Schindler"-personen-
liften gereedkomen, die mede geïnstal
leerd worden door het Technisch Bu
reau N.V. Westdijk N.V., het Rotter
damse bedrijf dat reeds meer dan veer
tig jaren deze liften van Zwitsers fa
brikaat in ons land levert en instal
leert. Evenals met de beton- en staal-
bouwwerkzaamheden aan de toren,
staat ook het gehele liftenproject on
der toezicht van de Dienst Gemeente
werken te Rotterdam.
Het bouwschema, dat op 10 decem
ber 1958 de „eerste paal" meldde, wijst
onherroepelijk 25 maart 1960, 's mor
gens 10 uur als openingstijdstip aan,
de datum dus dat de Internationale
Tuinbouw Tentoonstelling Floriade voor
een half jaar haar poorten opent. Dat
betekent dat de ruim honderd meter
hoge Euromast met zijn „Kraaien
nest", Stuurhuis, bedrijfsgebouwen enz.
in zegge en schrijve 471 dagen uit de
grond moet zijn gestampt
Dat betekent dus ook, dat na de ge
weldige prestaties van de beton-aanne-
mers en constructeurs van 't „Kraaien
nest" eenzelfde inspanning van de lif-
ten-installateurs wordt gevraagd om
het gecompliceerde werk op tijd klaar
te krijgen.
Binnen een halve minuut bij
het Kraaiennest
Als het tijdschema kan worden aan
gehouden, moet medio september één
der liftinstallaties voor gedeeltelijk ge
bruik provisorisch gereed zijn. Bijge
staan door Zwitserse technici is men
daarom met man en macht bezig met
de montage. De kooi die het eerst ge-
i
reed is, zal voorlopig als werklift ge
bruikt worden ten behoeve van de af
bouw van de toren.
De Euromast-liften krijgen de zeer
grote snelheid van vier meter per se
conde. De hoogte-afstand van een klei
ne honderd meter wordt dan ook bin
nen de 25 seconden afgelegd. Iedere
lift heeft een capaciteit van veertien
personen.
Voor verticaal vervoer is deze ge
middelde tijdsduur zeer kort. Men ver
wacht per lift per uur circa 900 per
sonen in beide richtingen te kunnen
verplaatsen.
De liften, de hoogste en snelste in
Nederland voor normaal vervoer van
publiek, zijn in de technische uitvoering
uniek. Uniek zijn echter ook de speci
ale zorgen welke de montage van deze
liften in dit niet alledaagse bouwsel
meebrengt.
Om er daarvan nu eens één te noe
men: Wekenlang heeft de zon onbarm-,
hartig op de toren staan branden. Dit
had uiteraard normaal te verwachten
gevolgen ten aanzien van de uitzetting
van de betonnen torenwand.
Voor de nauwkeurige plaatsbepaling
en bevestiging der liftgeleiders een
kwestie van milimeterwerk heeft
men bij de aanhoudende hitte van de
vorige maand de koelere nachten moe
ten benutten. Op het ogenbik is men
erg tevreden met het normale, koelere
weer! Wat de liftbouwers betreft mag
de zon overigens als alle liftgeleiders
zijn geplaatst en bevestigd, weer on
barmhartig gaan schijnen, want dan
hebben de geleiders dezelfde flexibili
teit.
Van al dit werk bespeurt het publiek
maar weinig, het gebeurt binnen in de
toren. Begin volgende week echter zal
men toch wat meer kunnen zien wan
neer de Werkspoor-lier op de top van
de mast de 5 ton zware liftmachines
langs de toren omhoog voorbij het
„Kraaiennest" zal gaan hijsen om ze
daarna in de daartoe bestemde ruim
ten boven in de nok van de toren te
plaatsen.
De „hersenen" van de lift
De in zeer grote kisten op het werk
aangekomen liftmachines, zijn in we
zen zeer grote elektromotoren met
rechtstreeks op de as gemonteerde ka-
bel-draagschijveri. De bezoekers zullen
door aangebrachte kijkvensters op het
bovenste uitzichtterras een blik kunnen
werpen in de ruimte, waar deze appa
ratuur wordt opgesteld.
Daar zal men dan de acht sterke
staaldraadkabels, waaraan de liftkooien
hangen, zien lopen over de kabelschij
ven, die op de as van de 40 pk sterke
gelijkstroom-hoofdmotoren zijn beves
tigd. Men zal daar ook de grote om
vormer-machines opgesteld zien die
voor de gelijkstroomopwekking zorg
dragen. En tenslotte staan daar de
„hersenen" van de liften: zeer ingewik
keld uitziende schakelrekken met on
ontbeerlijke apparatuur voor besturing
en bediening.
Het stijgen en dalen met de snelle
liften van de Euromast zal een genot
voor het publiek zijn. De versnelling
en vertraging wordt langs elektroni
sche weg geregeld. Zulks verloopt zon
der „trappen", dat wil zeggen in een
vloeiende beweging.
Schokken en bonken is uitgesloten,
zelfs bij het remmen.
Het in- en uitstappen van de passa
giers kan zeer efficient en gemakkelijk
plaatsvinden; 1 de toegangen zijn zo
breed gekozen, dat er gemakkelijk twee
personen tegelijk gebruik van kunnen
maken. Daarenboven zijn er automa
tisch werkende schuifdeuren.
Hoewel de liften ook ingericht zijn
voor zelfbesturing, zal toch voorname
lijk de besturing door ,lift-men" plaats
vinden. De apparatuur zorgt voor een
automatisch en efficient verdelen van
de oproepen en commando's.
De berekeningen voorspellen, dat het
publiek als het ware maar heeft in te
stappen, terwijl men bovendien op
standaanwijzers bij de stopplaatsen met