DE EUROMAST P0NTIAC op het Floriade-terrein YERSEKE WEMELDINGE KRUININGEN Waterprooi-schokvrij enz. vanai i 59.75 HANSWEERT RILLAND-BATH KRABBENDIJKE WAARDE ook voor de betere zonnebril KAPELLE-B1EZEL1NGE De postduiven. Door de postduivenvereniging „De Noordster" werd vorige week een wed vlucht georganiseerd vanuit Troisdorf, waaraan 337 jonge duiven deelnamen. De duiven werden gelost om 11 uur en de eerste duif kwam binnen om 13.33.23 uur met een snelheid van 1496.47 m per minuut. De prijzen werden als volgt behaald: 1, 4, 12, 21, 43, 55, 63, 71, 82, 85 C. A. Elenbaas2, 10, 44, 78, 84 M. Minnaard; 3, 69, 70 C. F. Hout; 5, 9, 17, 54, 58 P. van Stee; 6 Joh. Min naard; 7, 47 E. Vermast; 8, 11 Jac. van Stee; 13, 61 Joh. van Es; 14, 30, 31 Ph. C. van Os; 15 Chr. Everse; 16, 23, 74, 76 A. Zoeteweij; 18, 45, 59 M. Mol; 19, 25, 51, 75, 77 C. Vermast; 20, 29 J. Zuijdweg; 22, 24 ,36 J. Zoeteweij; 26, 42, 80 M. Pekaar Jzn.; 27, 28, 40, 46 C. de Koeijer; 32, 72 Jac. v. d. Pias- se; 33, 37, 67, 73, 79 J. J. van Oeve- ren; 34 Joh. van Stee; 35, 49, 60, 65, 83 E. Everse; 38, 39, 57 E. Th. Zoete weij; 41, 62, 64 J. A. v. d. Plasse; 48, 56 J. J. Philipse; 50 M. C. Lamper; 52,: 53 H. J. van Es; 66 L. Kosten; 68, 8ll P. Lindenberg. Verder waren er nog 32 oude duiven in concours, waar de uitslag was: 1, 4 Chr. Everse; 2 J. A. v. d. Plasse; 3 H. E. Murre; 5 M. de Koeijer; 6, 7 E. Vermast; 8 L. Kosten. Geslaagd. Te Breda slaagde voor het diploma vakbekwaamheid Brood- en Banket bakken dhr. Marinus F. Kole. Voetbal. Zaterdag speelde het eerste elftal van Wemeldinge een vriendschappelijke wedstrijd tegen Yerseke I gecombi neerd. De wedstrijd, die voor de rust gelijk opging, werd door Wemeldinge na de rust actiever gespeeld. Wemel dinge kreeg dan ook meer scorings kansen dan Yerseke, maar dank zij de Yersekse keeper bleven doelpunten uit. Deze sportieve wedstrijd eindigde met een gelijke stand, n.l. 22. Baden. In de maand juli werden in het bad huis alhier 749 douchebaden genomen. Geslaagd, dus gefeliciteerd. Dhr. J. P. Benschap-Knook alhier slaagde te Boxtel voor vakbekwaam heid in het schildersbedrijf als patroon. Dit examen werd afgenomen door de landelijke vakopleiding in de schilders bedrijven. Gemoderniseerd. Vrijdagmiddag werd de „Wensbedie- ningswinkel" van dhr. D. Huijssen aan de Dorpsstraat alhier feestelijk her opend in verband met de modernise ring. De "winkel, die in alle opzichten aan de eisen des tijds voldoet, geeft een prachtig gezicht met de artikelen die voor een ieder zichtbaar opgesteld zijn. Vrijdag was de winkel versierd met vele bloemstukken. Burgemeester C. N. F. van Sas verrichtte de plechtige ope ning en felicteerde dhr. Huijssen met deze voor Wemeldinge prachtige aan winst. Namens de Grosco-organisatie sprak dhr. Duvekot en wenste dhr. en mevr. Huijssen van harte geluk in deze „Wensbedieningswinkel". Dhr. D. Huijs sen, die zijn vader dhr. M. Huijssen op volgt in de 300 jaar bestaande zaak, gaat op dezelfde voet verder, n.l. brood, banket en levensmiddelen. Dhr. M. Huijssen werkte zelf 40 jaar in de zaak, die nu door de vierde generatie werd overgenomen. Wij wensen dhr. en mevr. D. Huijssen veel succes in hun „Wensbedienings winkel" Yvonne was de gelukkige. Bij de Coöp. Boerenleenbank is dezer dagVn de duizendste spaarder ingeschre ven en dit feit ging dan ook niet on gemerkt voorbij. De Bank had n.l. een actie gevoerd in de maand juli met als inzet 100,voor diegene die het duizendste boekje vroeg. De gelukkige was de 3-jarige Yvonne Dagevos al hier. De voorzitter, dhr. M. C. Linden- bergh bood Yvonne deze 100,aan en terstond werd besloten dit bedrag gelijk op het boekje bij te schrijven. Bij het bereiken van deze mijlpaal waren tevens aanwezig dhrn. J. E. Kole, Th. J. Visser en de kassier dhr. J. Hame link. Bij de gevoerde actie, die span nend werd gevolgd, groeide het aantal spaarders aanmerkelijk, want in de maand juli werden maar liefst 43 boek jes uitgereikt. Duivensport. Met 99 jonge duiven namen de le den van de P.V. „De Vrijheidsduif" deel aan een wedvlucht vanuit Noyon, afstand 220 km. De snelheid van de eerste duif bedroeg 1152.25 m per mi nuut. De prijzen werden als volgt be haald: 1 en 22 C. Buijze; 2 en 23 H. C. Poleij; 3, 5, 12, 14 en 16 M. Poleij; 4 en 18 J. J. Oele; 6 en 25 P. A. Ka- kebeeke; 7 J. Oele Jzn.; 8 en 17 K. Tjarks; 9, 11 en 20 M. B. Blok; 10, 15 en 24 Steenpoorte-Buijze; 15 A. Boone; 24 A. I. Neve. Geslaagde noodlanding. De PH-NIN, een eenmotorig reclame vliegtuig van de N.V. „Skylight" te Loosdrecht, maakte zaterdagmiddag te ongeveer kwart voor twee een geslaag de landing nabij Kruiningen. Het vlieg tuig, dat bestuurd werd door dhr. B. Jansen uit Loosdrecht was opgestegen in Hilversum een maakte een reclame- vlucht boven Nederland. Het voerde een groot spandoek achter zich (Drink Jel). Ter hoogte van Kruiningen con stateerde de piloot, dat de oliedruk van zijn motor dusdanig was geminderd, dat het niet verantwoord zou zijn om verder te vliegen. Uit voorzorg zocht hij een geschikt landingsterrein uit, dat hij vond even benoorden de Rijksweg. Een stuk bouwland van dhr. M. Geluk, waarvan de erwten reeds waren ge oogst, leek heel geschikt. Na eerst zijn reclame-spandoek te hebben afgewor pen, cirkelde hij npg eenmaal over zijn landingsterrein, om tenslotte de ma chine feilloos op de grond te zetten. De Rijkspolitie, die onrhiddellijk werd gewaarschuwd, heeft met assistentie van de Kon. Marechaussee brigade Hansweert het toestel bewaakt voor het al te opdringerige Kruiningse pu bliek. Nadat het mankement aan de leiding was hersteld is 't vliegtuigje te ongeveer half zes opgestegen met be stemming het vliegveldje te Seppe in Noord-Brabant. Raadsvergadering. De gemeenteraad van Kruiningen be sloot in zijn vergadering van dinsdag avond tot vaststelling van een kam- peerverordening. De voorzitter, burge meester A. Schipper, deelde mede, dat het recreatieoord „De Tnkel" volgend jaar officieel in gebruik zal worden ge nomen als kampeerterrein. Vooral in verband daarmede is het wenselijk, dat een dergelijke verordening tot stand kwam. Thans zal het dus niet meer mogelijk zijn zonder vergunning van B. en W. in deze gemeente te kamperen. Uit een voorgestelde begrotingswijzi ging bleek, dat B. en W. van plan zijn de Kerklaan te Hansweert te bestra ten. Hiervoor werd een bedrag van ruim 15.000,uitgetrokken. De oor spronkelijke bedoeling om van de weg een geasfalteerde weg te maken heeft men laten varen met het oog op het grote rioleringsplan te Hanweert. Dit plan zal waarschijnlijk volgend jaar in D.A.C.W.-verband in uitvoering komen. Met de bestrating van de Kerklaan zal evenwel niet kunnen worden begonnen voordat de eigendom van deze straat door het r.-k. kerkbestuur aan de ge meente zal zijn overgedragen. In de be groting voor het dienstjaar 1955 wer den de kosten geraamd voor het opma ken van een nieuwe wegenlegger. De nieuwe legger is echter nu pas gereed gekomen, zodat deze kosten thans af gerekend kunnen worden. Deze bedra gen met bijbehorende overzichtskaarten 6000,De oorspronkelijke raming van deze kosten ad 2500,is hier door aanmerkelijk overschreden. De voorz. deelde mede, dat de gemeente Kruiningen een van de eerste gemeen ten is, die een nieuwe wegenlegger hebben. Een rekest van de firma Quaak dat was ingediend, nadat de gemeente raad een verordening op de vakantie winkelsluiting had vastgesteld, werd voor kennisgeving aangenomen, over eenkomstig het advies van de Kamer van Koophandel te Middelburg. Aan mej. A. de Korte werd op haar ver zoek eervol ontslag verleend als vak onderwijzeres in de nuttige handwer ken aan de openbare ulo-school. Er worden thans besprekingen gevoerd om het vak nuttige handwerken te doen geven aan de landbouwhuishoudschool. VAN WILLEGEN KAPELLE(Z.B-) Telef. K 1102-223 1 kei (re HORLOGES Sluisdeuren vernield. Terwijl de Franse sleepboot „Fecht" de middensluis binnen kwam, voer hij tegen de sluisdeur. Hierdoor werd o.a. de leuning van de sluisdeur beschadigd en brak de duwpers af. Nadat de scha de geschat en borg gesteld was, mocht het schip verder varen. De middensluis kon echter vrij vlug hersteld worden. Ook de oostsluis was defect, zodat voor de grotere schepen vertraging ontstond. Hawico-reis. Donderdag 6 augustus was er een reisje naar de Efteling voor kinderen van 612 jaar, georganiseerd door de Hawico-winkeliers. 50 kinderen had den zich opgegeven, 's Morgens om 9 uur vertrok de bus vanaf het Dorps plein. Omstreeks 12 uur bereikten ze de Efteling, waar volop genoten werd door de kinderen. Moe, maar zeer vol daan kwamen ze om 9 uur weer thuis. Geslaagd. Dhr. L. D. Paauwe slaagde een dezer dagen bij de gehouden examens van de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf. Overgangsexamen. Bevorderd aan het openbaar lyceum te Goes afd. gymnasium: Van de 5e naar de 6e klas Lonie Franje. Afd. H.B.S.: van de 2e naar de 3e klas Jo Franje. Auto's in botsing. Vrijdagmiddag kwamen drie auto's op de Rijksweg in botsing. De auto's leden dicht achter elkaar in de rich ting Goes. De eerste auto, bestuurd door H. C. H. uit Rotterdam, minderde onverwachts zijn snelheid, waardoor de beide andere auto's, een vrachtwagen uit Sas van Gent en een Duitse per sonenauto, met de eerste in aanraking kwamen. De auto's werden alle be schadigd. Persoonlijke ongelukken had den niet plaats. Blikseminslag. Tijdens een hevig onweder, dat zon dagavond over de gemeente trok, sloeg de bliksem in de woning van dhr. J. J. Dansen in de Rietlandstraat. Het pla fond in de slaapkamer werd bescha digd. Het gezin was pas Zaterdag in de woning, die nieuw gebouwd is, ko men wonen. Jaarvergadering voetbalvereniging. De jaarvergadering van de voetbal vereniging „Rillandia" werd gehouden, onder leiding van de voorzitter, dhr- J. Riemens. Dhrn. C. van Hercules en M. C. Walraven hadden wegens druk ke werkzaamheden bedankt als be stuurslid. Het bestuur stelde voor dhrn. J. Oostdijk en M. H. Slabbekoorn als hun opvolgers te benoemen. Omdat er geen tegenkandidaten waren gesteld, waren deze heren volgens het nieuwe huishoudelijk reglement gekozen, al dus de voorzitter. Enige leden namen hiermee geen genoegen, daar zij meen den niet voldoende te zijn ingelicht en geen nieuw reglement bezaten. Een verzoek om de vergadering te schor sen, teneinde nog tegenkandidaten te kunnen opgeven, werd door het be- süuur niet geaccepteerd, waarna enkele leden de zaal verlieten. Vervolgens Be dankte dhr. C. Duivenvoorde als lid van de elftalcommissie, terwijl dhr. Moer man bedankte voor bestuurslid. Het be stuur hield zich echter aan het nieuwe reglement, dat in een vorige vergade ring door de leden was aanvaard, zo dat dhrn. Oostdijk en Slabbekoorn in het bestuur werden opgenomen. De voorz. merkte nog op dat het nieuwe reglement in een vorige vergadering was voorgelezen en dat de reglementen nu te koop zijn. In de vakature van dhr. C. Duivenvoorde werd het be stuurslid J. Traas aangewezen om de elftalcommissie, waarin dhrn. C. de Smit en J. Walrave waren gekozen, volledig te maken. De voorzitter kon in zijn openingsrede gewagen van een goed verenigingsjaar, waarin vele sue-1 cessen waren genoteerd en waarin de vereniging onder grote belangstelling het 30-jarig bestaan vierde. De kas sloot met een batig saldo van 1044,54. De begroting 1959-'60 werd vastgesteld op 3000,Vervolgens werd nog mee gedeeld, dat het de bedoeling is om tijdens de competitie met drie senior elftallen uit te komen. Competitie-indeling. In de afdelingscompetitie van het Zeeuwse zaterdagvoetbal zijn enkele wijzigingen aangebracht. Als nieuwe lingen zullen de Rillanders nu spelen in de 4e klas. Afscheid Ds. Timmerman. Zondag 16 augustus n.m. 6 uur zal Ds. Timmerman van Yerseke afscheid nemen van de Vrije Evang. Gemeente te Bath. Geslaagd. Aan de Pitmanschool te Goes slaag de voor stenograf ie mej. Mies Sinke. Onhoudbare toestand. Door het vernieuwen van een ge deelte der riolering is een groot ge deelte van de wegen afgezet. Een noodzakelijke arbeid, maar velen vra gen zich af jof het niet eenvoudiger ge weest was dit in gedeelten te doen. Dan was de verkeersstremming niet zo groot geweest. Vele winkeliers hebben nu een handicap omdat de Dorpsstraat al verschillende weken is opgebroken en niet opnieuw wordt bestraat. Het werk wordt dusdanig vertraagd, dat in 2 3 dagen sleept» enkele buizen ge legd worden. Verder zou het misschien doelmatig zijn aan beide zijden aan de rijksweg, bij de ingang van het dorp, een bord te plaatsen „Doorgaand ver keer gestremd". Dit ontlast de ver keersdrukte en veie weggebruikers zouden dankbaar zijn. Auto-ongeval. Doordat vermoedelijk de chauffeur plotseling onwel werd, reed de auto van iemand uit Breda plotseling de weg over naar het linker rijwielpad. De auto, een zo goed als nieuwe Morris, reed een 100 meter over het rijwielpad, ramde twee bomen en sloeg toen twee maal over de kop. De bestuurder reed met matige snelheid, maar bij het uit de koers raken ging de auto steeds sneller rijden. De bestuurder werd ge wond uit de auto gehaald, terwijl zijn vrouw, die naast hem zat, door de voorruit uit de auto weri geslingerd. Zij bleek slechts licht gewond te zijn. Een zoontje dat achter in de auto zat, bekwam geen letsel. Dr. Noome, die spoedig ter plaatse was, verbond de gewonden. land. Door 28 leden werd aan deze wedstrijd deelgenomen. Van een bui tengewone vangst was geen sprake, want in totaal wist men 1140 gram vis op het droge te krijgen. De prijswin naars zijn: 1. C. Lepoeter, 140 gram; 2. A. Joosse, 140 gram; 3. J. Lepoe ter Sr., 132 gram; 4 J. Snoep, 115 gram; 5. J. P. Lepoeter, 105 gram; 6. K. Kesselaar, 90 gram; 7 mej. N. v. d. Velde, 75 gram; 8. F. K. Rijnberg, 60 gram; 9. P. J. Lepoeter, 45 gram. Bij de junioren gingen de prijzen naar 1. G. J. Lepoeter, 215 gram; 2. J. Oele. Het juniorlid Lepoeter wist te vens de grootste paling van dit jaar te verschalken. Van het gehele wed- strijdtournooi heeft dhr. C. Lepoeter nu de kop genomen met een totale vangst van 490 gram. Voetbal. Zaterdagmiddag zal het eerste elf tal van „Kapelle" deelnemen aan een door de v.v. „Kloetinge" uitgeschreven voetbaltournooi, hetwelk afgewerkt zal worden op het Kloetingse sportterrein. Naast Kloetinge en Kapelle nemen aan dit tournooi deel twee Belgische voet balclubs, te weten „Beveren" en „Jong Lede". Er zal ook een damesvoetbal wedstrijd gespeeld worden. Om één uur zal „Kapelle" binnen de lijnen komen tegen de sterke club „Beveren". Daar na zal „Kloetinge" de strijd aanbinden met „Jong Lede". Nadat de dames een partijtje gespeeld zullen hebben, volgt de verliezersronde met tot slot de fi nale tussen de twee winnende elftallen. Wedvluchten. Door de postduivenhoudersvereniging „O.W.T.B." te Kapelle werd deelgeno men aan de volgende wedvluchten. cours 163 dieren, afstand 116 km, snel heid eerste duif 793.79 m per minuut. 1 P. D. de Boe, Kattendijke; 2 B. Rid derhof, Kapelle; 3 Jac. Schrier, Ka pelle; 4 P. Hengsdijk, Biezelinge; 5, 6 en 11 Jf op 'tHof, Kapelle; 7 en 8 P. I. Butler, Biezelinge; 9 J. Ridderhof, Wemeldinge; 10 C. Slabbekoorn, Ka pelle. Oude duiven St. Ghislain, snelheid eertse duif 809.39 m per minuut. 1 en 6 Jac. Schrier, Kapelle; 2 P. Glas, Ka pelle; 3 en 9 Gebr. van Stel, Wemel dinge; 4 J. de Schipper, Kapelle; 5 F. van Buël, Kapelle; 7 J. Ridderhof, We meldinge; 8 en 10 M. Anthonisse, Ka-, pelle. Oude duiven St. Denis, in concours 41 dieren, afstand 306 km, snelheid eerste duif 911.04 m per minuut. 1 J. H. C. Poley, Kapelle; 2, 3 en 4 P. Glas, Kapelle; 5 en 9 Gebr. van Stel, Wemeldinge; 6 J. Ridderhof, Wemel dinge; 7 J. C. Nijsse, Kapelle; 8 M. Pie terse, Wemeldinge; 10 P. I. Butler, Biezelinge. Jonge duiven St. Ghislain, in con- j Adviseur in brillenmode Kapelle (Z.-B.) Tel. O 1102-223 Raadsvergadering. Dinsdagavond kwam de raad in open bare vergadering bijeen. Afwezig was dhr. W. G. Kersten. Bij de ingekomen stukken was een schrijven van het pro vinciaal bestuur over het eerder ge nomen raadsbesluit voor het invoeren van éénrichtingsverkeer buiten de kom der gemeente. Besloten werd om zich tot Ged. Staten te wenden om ter plaatse éénrichtingsverkeer in te voe ren. Naar aanleiding van een verzoek van het Leger des Heils te Middelburg om subsidie voor haar reclassering, werd besloten hiervoor 5,per jaar beschikbaar te stellen. Een verzoek van het hoofdbestuur van het Wit-Gele Kruis om subsidie 0,10 per inwoner werd afgewezen. De op 31 augustus aflopende kasgeldlening groot 150.000 gulden, werd opnieuw verlengd, tegen 2% In verband met ziekte en te verwachten moeilijkheden werd tot on bezoldigd ambtenaar van de burger lijke stand benoemd dhr. P. Cysouw, 2e ambtenaar ter secretarie. Aan dhr. A. C. Sonke werd een strookgrond verhuurd voor het plaatsen van een hputen barak voor het vestigen van zijn autobedrijf, 100,per jaar. We gens ziekte en te verwachten langdu rige afwezigheid van de le ambtenaar tey secretarie, werd B. en W. door de raad gemachtigd hiervoor eenoplossing te zoeken en werd een krediet in uit zicht gesteld. Baden. In het gemeentelijk badlokaal werden in juli 446 douchebaden genomen. Beker-hengelwedstrijd. Zaterdagmiddag hield de henge laarsvereniging „De Kapelse Kanaal vissers" haar vierde wedstrijd van dit seizoen in het kanaal door Zwid-Beve- Niet alleen het heien van de 127 pa len, waarop de Euromast moet rusten... niet alleen het „glijden" van de 104 meter hoge betonschacht. en niet alleen het opvijzelen van het 240 ton zware Kraaiennest met zijn restaurant en uitzichtbordessen is met de uiterste snelheid geschied... ook de bouw van de liften is een wedloop tegen de klok: de installateurs hebben alles op alles gezet om zich in het snelle werkschema te kunnen aan passen en hun precisiewerk op tijd af te leveren! Het is daarom thans interessant ten aanzien van de liften in de Euromast het volgende mede te delen: DE SNELLIFTEN VOOR DE EUROMAST Uiterst precisiewerk „Hoeveel treden?" Het valt niet mee op deze stereotiepe vraag, die de wer kers in het topje van de Euromast bijna dagelijks wordt gesteld, een nauwkeu rig antwoord te geven. Binnen in de torenschacht is de bre de en gemakkelijke „vluchttrap" voor een groot deel gereed. Op sommige punten echter moet men nog van hou ten bouwleren gebruik maken. Die worden wel eens verplaatst, wegge haald of vervangen door andere. En reken dan maar eens uit, hoeveel tre den precies er op dit ogenblik naar het bovenste puntje van deze spectaculaire Rotterdamse uitzichttoren leiden... Niettemin, wie een klauterpartij on derneemt, voelt aan den lijve dat het zo om en nabij de 500 moeten zijn, waaraan men heel wat tijd en adem moet spenderen. Dit laatste intussen verschilt per persoon en per dag! De enigszins zwaarlijvige outsider doet zeker twintig minuten over de weg omhoog, rust dan een hele tijd en is vervolgens in een kwartier weer be neden. De kampioen Euromast-loper, de Haarlemmer Bep Koning van Werk spoor, daarentegen heeft de naam, dat hij op de afstand bouwkeettop vice versa een tijd van precies één kwartier maakt, op voorwaarde natuurlijk dat het niet al te warm is. Dergelijke re cord-pogingen geven de werkers van de Euromast soms aanleiding tot amu sante speculaties. Dat wil intussen niet zeggen, dat men niet gelukkig zal zijn als de twee bijzonder snelle „Schindler"-personen- liften gereedkomen, die mede geïnstal leerd worden door het Technisch Bu reau N.V. Westdijk N.V., het Rotter damse bedrijf dat reeds meer dan veer tig jaren deze liften van Zwitsers fa brikaat in ons land levert en instal leert. Evenals met de beton- en staal- bouwwerkzaamheden aan de toren, staat ook het gehele liftenproject on der toezicht van de Dienst Gemeente werken te Rotterdam. Het bouwschema, dat op 10 decem ber 1958 de „eerste paal" meldde, wijst onherroepelijk 25 maart 1960, 's mor gens 10 uur als openingstijdstip aan, de datum dus dat de Internationale Tuinbouw Tentoonstelling Floriade voor een half jaar haar poorten opent. Dat betekent dat de ruim honderd meter hoge Euromast met zijn „Kraaien nest", Stuurhuis, bedrijfsgebouwen enz. in zegge en schrijve 471 dagen uit de grond moet zijn gestampt Dat betekent dus ook, dat na de ge weldige prestaties van de beton-aanne- mers en constructeurs van 't „Kraaien nest" eenzelfde inspanning van de lif- ten-installateurs wordt gevraagd om het gecompliceerde werk op tijd klaar te krijgen. Binnen een halve minuut bij het Kraaiennest Als het tijdschema kan worden aan gehouden, moet medio september één der liftinstallaties voor gedeeltelijk ge bruik provisorisch gereed zijn. Bijge staan door Zwitserse technici is men daarom met man en macht bezig met de montage. De kooi die het eerst ge- i reed is, zal voorlopig als werklift ge bruikt worden ten behoeve van de af bouw van de toren. De Euromast-liften krijgen de zeer grote snelheid van vier meter per se conde. De hoogte-afstand van een klei ne honderd meter wordt dan ook bin nen de 25 seconden afgelegd. Iedere lift heeft een capaciteit van veertien personen. Voor verticaal vervoer is deze ge middelde tijdsduur zeer kort. Men ver wacht per lift per uur circa 900 per sonen in beide richtingen te kunnen verplaatsen. De liften, de hoogste en snelste in Nederland voor normaal vervoer van publiek, zijn in de technische uitvoering uniek. Uniek zijn echter ook de speci ale zorgen welke de montage van deze liften in dit niet alledaagse bouwsel meebrengt. Om er daarvan nu eens één te noe men: Wekenlang heeft de zon onbarm-, hartig op de toren staan branden. Dit had uiteraard normaal te verwachten gevolgen ten aanzien van de uitzetting van de betonnen torenwand. Voor de nauwkeurige plaatsbepaling en bevestiging der liftgeleiders een kwestie van milimeterwerk heeft men bij de aanhoudende hitte van de vorige maand de koelere nachten moe ten benutten. Op het ogenbik is men erg tevreden met het normale, koelere weer! Wat de liftbouwers betreft mag de zon overigens als alle liftgeleiders zijn geplaatst en bevestigd, weer on barmhartig gaan schijnen, want dan hebben de geleiders dezelfde flexibili teit. Van al dit werk bespeurt het publiek maar weinig, het gebeurt binnen in de toren. Begin volgende week echter zal men toch wat meer kunnen zien wan neer de Werkspoor-lier op de top van de mast de 5 ton zware liftmachines langs de toren omhoog voorbij het „Kraaiennest" zal gaan hijsen om ze daarna in de daartoe bestemde ruim ten boven in de nok van de toren te plaatsen. De „hersenen" van de lift De in zeer grote kisten op het werk aangekomen liftmachines, zijn in we zen zeer grote elektromotoren met rechtstreeks op de as gemonteerde ka- bel-draagschijveri. De bezoekers zullen door aangebrachte kijkvensters op het bovenste uitzichtterras een blik kunnen werpen in de ruimte, waar deze appa ratuur wordt opgesteld. Daar zal men dan de acht sterke staaldraadkabels, waaraan de liftkooien hangen, zien lopen over de kabelschij ven, die op de as van de 40 pk sterke gelijkstroom-hoofdmotoren zijn beves tigd. Men zal daar ook de grote om vormer-machines opgesteld zien die voor de gelijkstroomopwekking zorg dragen. En tenslotte staan daar de „hersenen" van de liften: zeer ingewik keld uitziende schakelrekken met on ontbeerlijke apparatuur voor besturing en bediening. Het stijgen en dalen met de snelle liften van de Euromast zal een genot voor het publiek zijn. De versnelling en vertraging wordt langs elektroni sche weg geregeld. Zulks verloopt zon der „trappen", dat wil zeggen in een vloeiende beweging. Schokken en bonken is uitgesloten, zelfs bij het remmen. Het in- en uitstappen van de passa giers kan zeer efficient en gemakkelijk plaatsvinden; 1 de toegangen zijn zo breed gekozen, dat er gemakkelijk twee personen tegelijk gebruik van kunnen maken. Daarenboven zijn er automa tisch werkende schuifdeuren. Hoewel de liften ook ingericht zijn voor zelfbesturing, zal toch voorname lijk de besturing door ,lift-men" plaats vinden. De apparatuur zorgt voor een automatisch en efficient verdelen van de oproepen en commando's. De berekeningen voorspellen, dat het publiek als het ware maar heeft in te stappen, terwijl men bovendien op standaanwijzers bij de stopplaatsen met

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1959 | | pagina 2