NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZUID-BEVELAND oveRöenkinq PUROL De sprong in het heelal 248TB JAARGANG No. 38 28 FEBRUARI 1959 A. WESTSTRATE MIDDELBURG STICHTING „DE SCHELDEBODE" Verschijnt zaterdags DRUK Fa. F. VAN DER PEYL KRUININGEN J. M. C. VAN DER PEYL - KRUININGEN DE X-15 Huidgenezing IjlMMÊwill Plaatselijk Nieuws YERSEKE .''AEJ f J. REDACTEUR: ROUAANSE KAAI 21 - TELEF. 01180—2453 AbonnemenUprjj» by vooruitbetaling 1,25 per kwartaal Franco por post 2,50 per halfjaar UITGAVE ADMINISTRATIE MARKT 19 - TELEF. 01130—381 GIRO 28425 Advertentieprijs 1-25 mm 2,50, verder 10 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief In te zenden vóór donderdag 12 uur Indien gij in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt zult gij begeren, en het zal u geschieden. Joh. 15 7. Welbeschouwd is dit woord een aan vulling van de belofte, die wij gisteren lazen. Ook hier is de Heiland aan het woord en spreekt ons toe met die in nigheid, die zo duidelijk Zijn zielszorg voor ons tekent. In Hem blijven, dat is levensvoorwaarde, om vrede te hebben, die niet voorbijgaat. In Hem blijven, dat is het geheim der kracht, die staan de houdt in 's levens strijd. Dat is de bron van sterkte, waar wij onze kracht voelen vergaan. Dat is de onuitputte lijke bron, die het geloofsleven kan ver frissen. In Hem blijven, dat is, in een levens sfeer te worden overgeplaatst, die ons eenswillend maakt met onze God en die vatbaar maakt, om verhoring van ons gebed te erlangen. Die in de ge meenschap van de Heiland leert wan delen, die zijn de levensraadselen geen raadselen meer. Die wordt de duister nis verhelderd door het licht, dat nooit ondergaat. Die wandelt en handelt wel bewust onder Zijn oog en laat niet toe, dat enige zondige neiging of aan vechting de overhand knjge en zich stelle tussen de Here en ons. Laten wq die gemeenschap begeren als het heer lijkste geschenk van onze God. Laten wij biddend waken, dat niets, van bin nen of van buiten tot ons komend, ons van Hem verwijdere. 'k Hem, mijn Heiland, U van noden, 't Zij ik slaap of waken mag, Om mijn kwaad geheel te doden Blijf ik bij U nacht en dag. (Uit een Dagboek) Nog dit jaar zal hoog boven Wen- dover Base, een Amerikaans teststa tion in Califomië, een vuurspuwend monster zich losmaken van de romp van een machtige B-52 straalbommen- werper. Vluchtend voor het oorverdo vend gebrul van zijn krachtige raket motor zal de North American X-15 bij na loodrecht omhoog snellen, het heelal tegemoet. In de kleine cockpit zal de 38- jarige piloot, Scott Crossfield, de ogen sluiten van de pijn en met ver trokken gelaat het verdere verloop van de gebeurtenissen afwachten. De hevi ge druk, door de enorme versnellingen veroorzaakt, zal hem bijna verpletteren en hem tijdens zijn klim de kleinste beweging onmogelijk maken. De lancering van de X-15 vanuit een moedervliegtuig zal de kroon op het werk zijn van tientallen geleerden en technici, die sinds 1955 bezig zijn met de bouw en de vervolmaking van het snelle raketvliegtuig. Als de, speciaal voor d,eze vlucht opgeleide, Ameri kaanse piloot met een snelheid van 6000 kilometer per uur omhoog schiet naar een punt dat nog nooit eerder door een mens is bereikt, zullen de ingewijden beneden op aarde in angstige spanning staren naar de zwak oplichtende ra darschermen. Zal Crossfield werkelijk de eerste man worden, die de damp kring overwint? Of zal deze vlucht op een mislukking uitlopen Niemand kan van tevoren ook maar iets met zekerheid zeggen, maar de schattingen van de piloot zelf en van verscheidene ingewijden geven een kans op slagen van 90 Baanbreker voor ruimtevaart De grote haast, waarmee men op dit ogenblik aan dit project werkt, wordt veroorzaakt door de vrees dat Rusland, het onberekenbare ruimtevaaartland, eerder pogen zal, een bemande sa- teliet te lanceren. Na de lancering van de eerste Russische Spoetnik, op 4 oktober 1957, wil men vermijden, dat opnieuw de kans op een primeur ver loren gaat. Daarvoor is de niet mili taire strijd, waarin de beide grote we reldmachten op het ogenblik zijn ge wikkeld tè gigantisch. Noch de één, noch de ander gunt de tegenpartij een beslissende voorsprong op het gebied van de ruimtevaart. Met alle mogelijke middelen en zonder acht te slaan op de gevaren zoekt men naar een oplos sing van de vraagstukken die een men selijke reis door het heelal nog in de weg staan. Dat inderdaad voorzichtig heid geboden is, blijkt uit de medede ling van een Italiaans Persbureau dat in de Sovjet Unie 2400 doden zijn ge vallen bij de proeven met raketten. Eigenlijk is de X-15 niets anders dan een halte langs de (lange) weg, die nog moet worden afgelegd. Maar dan wel een zeer belangrijke halte. Men wil met de proefneming meer te weten komen over de manier hoe een ruimte vaartuig weer veilig in de dampkring van de aarde te krijgen zonder het ge vaar te lopen dat de raket door de enorme wrijvingshitte wordt vernietigd. Het raketvliegtuig zal zijn piloot dan ook niet lang door de ruimte voeren. Na zyn steile klim zal Crossfield on geveer vijf minuten in de ruimte ver blijven, om daarna een ingewikkelde producure te volgen voor een veilige terugkeer naar de aarde. Sprongsgewijs moet hij trachten zijn toestel in de dampkring te brengen, direct reagerend op iedere gevaarlijke stijging van de temperatuur. In een langzaam dalende, golvende baan zal hem de eerste etappe van de latere heelaltochten laten afleggen en wach ten op zijn behouden terugkeer. Wan neer de vlucht slaagt, zal het een spec taculair succes zijn, zoals ook de lan cering van de eerste satellieten sen sationele overwinningen waren. Nie mand echter zal op zijn lauweren blij ven rusten, want nu al wordt gewerkt aan andere, even opzienbarende plan nen, die inhouden dat een mens ge ruime tijd zal verblijven in een om de aarde cirkelende satelliet. Het vijf- minutenrecord van Crossfield zal dan met heel wat uren worden verlengd en de afstand zal niet te vergelijken zijn met de afstand die de X-15 zal afleg gen. (Nadruk verboden) Huidzuiverheid Huidgezondheid Puistjes verdrogen door Purol-poeder DE HOOP VAN AMERIKA hij steeds verder in de luchtlagen door dringen. Iedere sprong omhoog zal de X-15 afkoelen en tegelijk de snelheid verminderen, en eindelijk zal het mo ment gekomen zijn waarop hij, zonder gevaar voor verbranding, definitief naar de aarde terug kan duiken om te landen op het vooraf gereedgemaakte zandterrein van de Mojave-woestijn. Zenuwslopende voorbereidingen De spectaculaire vlucht met het Amerikaanse raketvliegtuig vereist een beklimming van een reusachtige berg voorbereidend werk. Vele technische problemen moesten en moeten worden opgelost en nieuwe snufjes uit gewerkt en beproefd. Uitgebreide bestuderingen van de gedragingen van de mens onder onge kend hoge versnellingen waren een eer ste vereiste. Opgejaagd door de voort snellende tijd, hebben de mannen van de wetenschap alle moeite gedaan een gunstig eindresultaat te verkrijgen. Hoever ze daarin tot op heden precies zijn gevorderd is natuurlijk onbekend, maar vast staat, dat in de lente van dit jaar de eerste vlucht wordt ver wacht. Gebruik makend van de erva ringen van andere onderzoekers, die met soortgelijke projecten bezig zijn, hebben zij in vrij korte tijd vraagstuk ken betreffende hitte, besturing, kle ding en beveiliging al tot een bevredi gende oplossing gebracht. Een speciale metaalsoort is vervaar digd uit nikkel en titanium het nog geheime „Iconel X", dat zeer hoge temperaturen kan verdragen en een uitgebreid stikstof-koelsysteem ont worpen. Voor de besturing zijn twee stuurknuppels aangebracht, waarvan één bestemd is voor de momenten dat de piloot bijna geen beweging kan ma ken. Wanneer de druk, veroorzaakt door de versnellingen, grotere handelingen onmogelijk maakt, reageert deze stuur- knuppel op uiterst minimale polsbewe gingen. Crossfield zal hierdoor ook tij dens de klim zijn koers kunnen wijzi gen als dit noodzakelijk mocht zijn. Uiteraard kunnen de stuurknuppels, die in verbinding staan met de kleppen aan de vleugeltjes van de X-15, alleen gebruikt worden gedurende de vlucht door de dampkring. In de ruimte, waar geen lucht en dus ook geen grote weer stand aanwezig is, moet men gebruik maken van andere systemen. Technici van de North American vliegtuigfabrie ken hebben daarom in de romp en de vleugels kleine raketten ingebouwd. Met behulp hiervan zal de piloot in staat zijn, zijn toestel ook in het lucht ledig in zijn macht te houden. De opleiding van de man die het toe stel zal besturen vereiste eveneens bij zonder veel werk. Maar ondanks dat hebben de drie instellingen die het ge hele project in samenwerking met el kaar afwerken de North American, de National Aeronautical and Space Administration en de Marine Lucht vaartdienst elk twee piloten opge leid. Het zijn: Crossfield en A. White van de vliegtuigfabriek, M. White en Robert Rushworth van de MLD en Jo seph Walker en Neil Armstrong van het ruimtevaart instituut. Indien Cross field niet slaagt, zullen zjj wachten op het gereedmaken van een nieuwe X-15 en hem onverschrokken volgen, in de hoop dat zij de vlucht wel tot een goed einde zullen brengen. Met de X-15 zal worden geprobeerd een man een korte tijd in het geheim zinnige rijk van de planeten, sterren en kometen te doen verblijven. Men zal JEUGDVERKEERSEXAMEN 1959 Het Verbond voor Veilig Verkeer staat al sedert jaren op de bres voor de verkeersopvoeding van de jeugd. On der auspiciën van het Verbond werden en worden overal in den lande jeugd- verkeersexamens georganiseerd, waarbij de kandidaatjes het zo vurig begeerde verkeersdiploma kunnen behalen. Sedert 1946 heeft het Verbond niet minder dan 1.352.478 van deze diploma's uitge reikt. Nu het verkeersonderwijs op de lage re scholen verplicht wordt gesteld be staat de verwachting, dat de animo voor de uiteraard vrijwillige jeugd- verkeersexamens nog zal toenemen. Door de Commissie „Eenheid in de verkeersexamens" van het Verbond voor Veilig Verkeer is dezer dagen de datum van het schriftelijk examen 1959 vastgesteld. Dit zal nu in 't gehele land op 10 maart 1959 worden afgenomen. Verzekeringsmaatschappij gebruikt grammofoonplaat bij de voorlichting van het publiek Een levensverzekeringsmaatschappij te Tilburg (Pharus van 1919) is als eerste verzekeringsinstelling in Neder land op het denkbeeld gekomen om door middel van een grammofoonplaat een toelichting te geven over de aard van de maatschappij. Zij meent dat vooral bij de spaarkasaquisitie er geen enkele twijfel mag bestaan dat de cliënten wel goed zijn voorgelicht. Aspirant ver zekerden krijgen op deze plaat van de directeur persoonlijk een duidelijke uit eenzetting over het spaarkaswezen en spaarkasinschrijvingen met de dekking van het overlijdensrisico en met beleg ging, die naar behoud van koopkracht streven. De laatste t(jd wordt er steeds op gewezen dat sparen moet worden bevorderd. Sparen bij een Spaarkas be hoeft echter een duidelijke toelichting en wanneer dit door een grammofoon plaat geschiedt, kan deze in elke huis kamer ten gehore worden gebracht. De bedoeling een vertrouwelijke band tussen maatschappij en verzekerde te scheppen en een verduidelijking over de „kleine lettertjes" te geven wordt door deze grammofoonplaat zeker be vorderd. De vertegenwoordigers heb ben een platenspeler bq zich, doch ook op de radio met pick up kan de 45 toe renplaat ten gehore worden gebracht. BIN N ENVERI NGBED HAZET-FABRIEK EN ZEVENBERGEN SCHUIMRUBBERBED ALLE VRAGEN VOOR DEZE RUBRIEK UITSLUITEND TE ZENDEN AAN: REDACTIE „MET RAAD EN DAAD", ROUAANSE KAAI 21, MIDDELBURG met bjjsluiting van een postzegel van 12 cent voor doorzending van uw brief Verkoop gebruikte postzegels. Een adres in uw omgeving, waar men ge bruikte postzegels koopt is ons niet bekend. Meestal worden deze geschon ken aan liefdadigheidsinstellingen. Ook zijn plaatselijke opkopers wel eens ge negen postzegels te kopen. De prijs ligt dan veelal op ongeveer 40 50 cent per kilogram en er gaan ontzet tend veel zegeltjes in een kilo, dat zult U wel willen aannemen. Brug open of dicht. Abonnee wil weten, wanneer hij als weggebruiker voor een brug moet wachten, n.l. als hij open is of dicht. Als de brug opengedraaid is, kan het scheepvaartverkeer doorgang vin den, dus moet het wegverkeer (van zelfsprekend) wachten. Is de brug dicht voor de scheepvaart, dan gaan de hek ken of slagbomen open voor het weg verkeer. Bovendien moet het wegver keer wachten als het berijden van de brug verboden is en dit kenbaar is ge maakt middels een bord of teken van de brugwachter. Inwonertal Yerseke. In Yerseke woonden op 1 januari 1957 precies 2534 mannen en 2480 vrouwen, totaal 5014 mensen. Hoeveel er van deze inwoners 80 jaar of ouder waren is ons niet be kend, dat zult U moeten informeren op het bevolkingskantoor. Of de heer Dr. S. bevoegd arts is, weten we niet. De plaatselijke politie te Bergen op Zoom zal U wel kunnen inlichten. Het komt ons voor, dat on bevoegden weinig kans krijgen praktjjk uit te oefenen. Zeeuws dialect. D. v. B. wil graag weten hoe onderstaande uitdrukkingen in Zeeuws dialect zijn: a. Wilde haver (de Latijnse naam is Avena fatua L. b. Wordt het woord: roop of reep in een of andere vorm gebruikt in de be tekenis van touw? c. Houten mes in café om bierschuim van het glas af te strijken, d. Houtmeel onder kast of stoel, afkomstig van de houtworm in meubelen. a. Krupers. b. Ja, b.v. 'n rêpe touwe (klein stukje touw), c. Een afschumer. d. De mieter. want U moet nog een volledige be schrijving geven van het door U uit gezochte wapen. Deze wapenhandelaar kan U verder inlichten. Rode glacé handschoenen. Hoe moet ik rode glacé's schoonmaken wil C. v. d. K. weten. Het is niet aan te bevelen om rode glacé handschoenen zelf te wassen. Deze soort handschoenen dient U, als U het zelf wilt doen, gewoon op te borstelen en te wrijven met was in de zelfde kleur en/of daarna met talkpoe der. Beter is de glacé's naar een che mische wasserij te sturen. Gemiddelde leeftijd Nederlanders. Welke is de gemiddelde ouderdom die de mensen tegenwoordig in Nederland bereiken? vraagt M. v. L. De gemiddelde Nederlandse man, M. v. L. te L„ is 70 jaar, de vrouw bijna 72. Schrijfmachinemonteur. Waar kan ik een opleiding volgen voor schrijf- of rekenmachinemonteur? Dit vraagt een abonnee uit S. Het lijkt ons het beste, dat U uw vraag voorlegt aan de Ned. Organisatie van Handelaren in de Kantoormachine- branche, De Lairessestraat 109 te Am sterdam. Aldaar kunt U ook inlichtin gen krijgen over uw verdere vragen. De ouderdomswet. Kan men, nadat de A.O.W.-premie op 't loon van man en vrouw is ingehouden, nog weer een aanslagbiljet A.O.W. ontvangen, wil L. B. weten. Ja, zeker wel, want 't inkomen van beiden wordt, na afloop van een jaar, samengesteld en wordt belasting en de A.O.W.-premie opnieuw berekend. In dien te veel is ingehouden, krijgt U het terug; is te weinig ingehouden, dan krijgt U een navordering c.q. definitieve aanslag. Het kan echter ook zijn, dat er een vergissing in het spel is en b.v. ter in spectie niet bekend is hoeveel A.O.W.- premie reeds van uw loon wordt inge houden. Het is daarom misschien goed eens naar de inspectie te schrijven hoe veel van U beiden wordt ingehouden en te vragen of dan de voorlopige aanslag niet kan worden vernietigd. Slaolievlek. Ik heb in mijn kokos mat een grote slaolievlek gekregen. Weet U wat ik er aan kan doen om die vlek er uit te krijgen, vraagt T. G. v. O Die slaolievlek kunt U verwijderen door hem te bestrooien met pijpaarde. Dit poeder er in laten trekken (een paar uur), daarna afborstelen, vervol gens behandelen met sop van synthe tisch wasmiddel. Tenslotte naspoelen met schoon water. Mormonen. J. B. B. vraagt of wij hem iets kunnen vertellen over de orde der Mormonen. De Mormonen (Heiligen der Laatste Dagen) vormen een religieus-sociale secte in 1830 in Amerika gesticht door J. Smith (1805—1844). Men huldigde aanvankelijk het beginsel der polygamie en vond deswege veel bestrijding. Zij stichtten in 1848 aan het Grote Zoutmeer de stad Nieuw Jerusalem (Salt Lake City), dit is ook thans nog hun centrum. De opvolger van J. Smith is Brigham Young, die zijn volk naar Utah bracht. De eerste Mormonen in Nederland wer den in 1861 gedoopt te Broek-Akker- woude ten zuiden van Dokkum. Bij ons bestaat echter geen polygamie (veel wijverij). De Mormon is volgens de Mormonen een profeet uit de 4de eeuw. Het boek van Mormon verhaalt de oude geschie denis van Amerika. „Door hemelse voorlichting" kon J. Smith het verta len, waarna een engel het boek naar de hemel voerde. J. Smith werd in 1844 vermoord. Doden van schadelijke vogels. Mag ik met mijn windbuks zomaar schade lijke vogels op eigen land of gehuurd land doden? Zo informeert J. T. Wendt U tot de burgemeester van uw gemeente van inwoning voor een eventueel te verstrekken vergunning voor een te gebruiken geweer, afwe kende van de tot jagen geoorloofde ge weren. Als grondgebruiker hebt U vanzelf het recht om op schadelijk wild te ja gen. Een jachtgeweer aanschaffen. Wat, aldus J. de G„ is er voor nodig om een jachtgeweer of buks aan te schaffen Het zou een lang verhaal worden om dat alles te vertellen, daarom verwijzen wij U naar het hoofd van de plaatse lijke politie, die tenslotte toch de bon zal moeten afgeven, waarmede U naar een wapenhandelaar kunt gaan, om het jachtwapen uit te zoeken. Dit gedaan hebbende krijgt U het echter nog niet, Film Verbond Veilig Verkeer. Maandag werd in zaal Nolet een ver- keersfilm voor de jeugd vertoond door de Bond voor Veilig Verkeer, met mede werking van de plaatselijke politie. Na drie films over verkeersproblemen, wel ke bijzonder goed werden toegelicht, werd een kleurenfilm over Afrika ver toond, welke ook zeer in de smaak van het jeugdige publiek viel. Des avonds werden deze films voor de ouderen vertoond. Ook hiervoor was grote belangstelling. Tevens werd hier aan nog een hersengymnastiekje ver bonden. Vijf dames en vijf heren gaven zich hiervoor op. De heren wisten ech ter meer van de verkeersregels af dan de dames, zodat de heren winnaar wer den. De dames willen het hier echter niet bij laten zitten en hebben dan ook aan opperwachtmeester Van Hoepen verzocht een cursus te willen geven in de diverse verkeersregels. Deze heeft zich dan ook bereid verklaard dit te doen. Het is nu niet de bedoeling, dat dit uitsluitend voor de dames zal zijn, ook de heren zijn hier van harte wel kom. Men gelieve zich voor 10 maart a.s. op te geven bij opperwachtmeester Van Hoepen, Oude Bogaert 2, telefoon 375. Bij voldoende deelname zal deze cursus zo spoedig mogelijk beginnen. De duur van deze cursus is ongeveer 10 12 lessen. Deelname is geheel gratis. WATERGETIJDEN WEMELDINGE Van 17 maart 1959 Maandag 2 maart: Laatste Kwartier HOOGW. LAAGW. v.m. n.m. v.m. n.m. Zondag 7.44 8.12 0.58 1.30 Maandag 8.32 9.07 1.50 2.24 Dinsdag 9.35 10.19 2.46 3.27 Woensdag 11.00 11.52 4.08 5.02 Donderdag 12.32 5.48 6.33 Vrijdag 1.13 1.50 7.03 7.38 Zaterdag 2.20 2.45 8.01 8.27 Te Yerseke 5 minuten later Te Hansweert 30 minuten vroeger

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1959 | | pagina 1