Gebr. v, d. Berg
BIJVOEGSEL BEHORENDE BIJ DE SCHELDEBODE VAN DONDERDAG 15 NOVEMBER 1956.
VRAAG EN ANTWOORD IN DE RAAD.
De drie maanden geleden door dhr E, G. Vader van de KVP gestel
de vragen met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling van Vlis-
singen hebben uitgebreide discussies tot gevolg gehad. Vooral een
eventuele plaats voor de te maken insteekhavens te bepalen bleek
niet eenvoudig. Wel voor het College van B. en W. en de PvdA-
fractie, die een plaats ten westen van het kanaal door Walcheren als
de enige oplossing zien. De overigen, KVP, CHU, AR en VVD za
gen niet veel heil in die plaats, maar konden weer geen plaats aan
wijzen, waarmede men wel bevredigd zou zijn. De deskundigen zo
zeggen B. en W. achten ten oosten van het kanaal deze havens niet
mogelijk, terwijl de anderen menen, dat de plannen ten westen van
het kanaal zijn gebaseerd op een verouderd plan van 1937, dat wel
werd aangepast, doch door de snelle ontwikkeling van onze stad is
achterhaald. Deze twee grote lijnen konden wij ontdekken in de ove
rigens nog al ingewikkelde discussie. Jammer was, dat weinig gebruik
gemaakt werd van concrete feiten in deze discussies. Het is voor ie
der moeilijk een konkrete houding aan te nemen, wanneer diverse
meningen elkaar doorkruisen en die meningen slechts zijn geba
seerd op persoonlijke veronderstellingen, welke zoals bleek uiteenlie
pen van fantastisch tot bij het konservatieve af.
Konkreet was de basis van dhr Vader, dat Vlissingen volgens de sta
tistische gegevens zal uitgroeien tot een stad van 100.000 inwoners,
al zal het aantal jaren, dat hiervoor benodigd is natuurlijk slechts bij
benadering zijn te schatten. Wat wij misten is. b.v. gegevens van de
huidige omvang van de binnenvaart, de beschikbare ruimte aan los-
wal daartegenover de oppervlakte ingebruik genomen industrieter
rein en de vraag naar industrieterrein, waaruit blijkt, dat momenteel
te weinig kade-ruimte en industrieterrein is of mag worden verwacht,
dat dit in de naaste toekomst het geval zal zijn.
Uit de opmerkingen van B. en W. meenden we te moeten opmaken,
dat wordt verwacht een toename van binnenvaart en industrie even
redig aan de toename van de bevolking. Waarop deze verwachting
steunt is ons niet bekend. Het staat altijd nog te bezien of het mo
derne wegverkeer niet steeds meer de taak van de binnenvaart zal
overnemen, temeer wanneer de binnenvaart straks door het Deltaplan
voor steeds toenemende vaarbelemmeringen komt te staan. Wanneer
wij b.v. zien hoe open haventjes aan de Westerschelde als Cadzand
en Biervliet elk jaar minder in gebruik worden genomen doordat b.v.
de suikerbieten van het land op de vrachtauto's rechtstreeks naar de
fabrieken gaan en de bouwmaterialen regelrecht van de fabrieken
naar de bouwplaats gaan, is het voor ons niet zeker, dat zelf bij uit
breiding van de industrie de binnenvaart gelijke tred zal kunnen hou
den. Wellicht kunnen statistieken inzake de ontwikkeling van wegver
keer en binnenvaart hierop een antwoord geven. Voordat men grote
uitgaven gaat doen voor nieuwe havens lijkt een dergelijk onderzoek
wel gewenst. Opvallend was ook, hoe weinig pogingen de meerder
heid in de raad deed om met feiten de minderheid te overtuigen.
Andersom deden de vertegenwoordigers van die minderheid hun best
tot in details toe de meerderheid te overtuigen. Voor die meerder
heid leek het een uitgemaakte zaak. Het feit, dat ook het streekplan
de havens reeds heeft geprojekteerd is wel een teken, dat hoewel
steeds naar voren werd gebracht, dat nog geen beslissing nodig is,
die beslissing eigenlijk al gevallen is.
Een streekplan door de Provincie vastgesteld laat zich niet licht wij
zigen door een raadsbesluit. Overigens is wel gebleken', dat het moei
lijk zal zijn in de toekomst grote lijnen uit te stippelen voor de ont
wikkeling van onze stad, welke voor ieder bevredigend zijn. Het feit,
dat b.v. dhr Knoop (VVD), een der medewerkers aan het oude plan
destijds als wethouder, nu zegt huiverig te zijn van dat plan, geeft
wel aan, dat er inmiddels veel is "veranderd.
Door het verdwijnen van het vliegveld zijn de mogelijkheden heel
anders geworden. Hoewel de ontwikkeling van lieverlede duidelijk
zal maken hoe het moet, zal men toch die ontwikkeling niet in een
keurslijf mogen wringen. Het rapport van prof. Van Vuren, dat werd
aangehaald is destijds reeds door de opdrachtgevers als onbevredi
gend beschouwd. Wellicht nu we zulke omvangrijke planneninstituten
hebben als ETI en PPD verdient het aanbeveling de situatie eens ge
heel opnieuw onder de loep te nemen. Met dhr Krietmeijer (AR) zijn
Nette uitvoering van alle begrafe
nissen. J. W. Groen, Hogeweg 161,
Tel. 2772, Vliss.
Kijk niet alleen naar de prijs.
Keur de afwerking en kwaliteit.
Kies dan een Haard van Jaars-
ma, Permanent, Tiger of Vulcana
bij A. Jansens en Zoon. Coosje
Buskenstraat 146-148, Tel. 2137,
Vliss. Ruim 50 jaar is ons devies:
Kijk Keur Kies.
Heeft U zich al opgegeven Zo
nee, doe het dan nu. Het is in Uw
eigen voordeel Erkende Autorij
school Van Emden, Hogeweg 13,
Tel. 2024, Vliss.
Voor Uw verhuizing groot of klein
moet U bij de Fa. Jongcpier en
Luitwieler zijn. Nieuwstraat 30,
Tel. 2794. Vliss.
Advertenties voor Souburg worden
ook aangenomen door onze Agent
S. Kaljouw, Spoorstraat 4, Sou
burg.
De avonturen van Kapitein Rob.
Weer alle 37 deeltjes voorradig.
Spannende lectuur voor oud en
jong, 75 ct per boekje. Kantoor
boekhandel Van der Hoeven
Knuijt, Noordstraat 44, Vliss.
Radiotoestellen in huur, vanaf
f 1.per week. Na een zekere tijd
wordt het Uw eigendom. Inlichtin
gen bij Radio Van den Berg, Bel-
lamypark 6.
Te koop: i.g.s.z. Kruiwagen f 8.
Kanaalstraat 37, Souburg.
Te koopz.g.a.n. wollen Mantel
pakje, Cocktailjurk maat 42 en
wollen Trui met rokje 13 jaar.
Spotkoopje. Adres Bureau v.d. BI.
Pijnlijke en vermoeide voeten? Dan
is de vederlichte Emsold schuim
rubber Steunzool een weldaad voor
Dames en Heren. Per paar f 4.75.
Schoenhandel D. Roelse, Schelde-
straat 44, Tel. 714, Vliss.
Het j'uiste St. Nicolaasgeschenk
voor Uw man is een
Electr. Schaerapparaat
Keus uit Philips, Braun en Re
mington.
Bellamypark 6
Te koop wegens overcompleet
Pracht Haardkachel z.g.a.n. f 75.-
Verenbed met peluw f 22.50 en
zwaar Vloerkleed f 40.enz.
Baarsjesstraat 36, Middelburg,
't Zand.
Nieuws uit de Toko: 4 pond Stoof
peren 35 ct, 4 pond Handperen
45 ct, 4 pond Goudreinetten 60 ct
4 pond Zoete Appelen 60 ct. 1 kg
Fyffes Bananen 115 ct v. de ten
toonstelling. 1 kg Westl. Druiven
125 ct, Cocosnoten, Vijgen, Dadels
Hazelnoten, Telnoten, Driehoekno
ten, Kastanjes, Knoflook, Pepers,
enz. Cor Maas, Oude Markt 18.
Te huur compleet St. Nicolaas-
costuum met Zwarte Piet costuum
f 7.50 per uur. Nog vrij 3 en 4
dec. 's morgens 5 dee. en volgen
de dagen. Tel. 2204.
Denk om onze beste reclame Cog
nac f 5.25 per grote fles. Alléén
bij Hildernisse, St. Jacobsstraat
24, Vliss.
Te koop: mooie Haardkachel, Iris
laan 142, Vliss.
GevraagdHulp in de huishouding
voor enkele morgens per week.
Mevr. Groenouwe, Scheldestraat
56 bov., Vliss.
Te koopeen mooie zwarte Haard
kachel, wegens aanschaf oliehaard
en 2 Salontafels 70 en 60 cm mid
dellijn. Leeghwaterstraat 46, Vliss.
Te koop: lage Engelse Kinder- te
vens wandelwagen met rem, 8 mtr
Cocosloper 70 br, Huiskamerlamp,
2 Keukenstoelen, 4 Weefstof over
gordijnen, Hangklok, Kroonlamp z.
kapjes, Cocoskeukenmat 2 x 2,75
van 100 br. Vrijdag na half zeven.
Spuistraat 20, Vliss.
Nieuws uit de Toko: 2 kg Rode
Kool 25 ct, 2 kg Witte Kool 25 ct
2 kg Boerekool 25 ct 2 kg Savoye
Kool 35 ct, 2 kg Wortelen 30 ct,
2 kg Uien 35 ct, 2 kg Andijvie 35
ct, 1 kg Spruiten 45 ct, 1 kg Wit
lof 75 ct, 1 kg Zuurkool 35 ct, 2
kroppen Sla 25 ct, 1 kg Tomaten
50 ct, 10 kg Aardappelen 120 ct.
Cor Maas, Oude Markt 18.
Geen betere en goedkopere brood-
belegging dan die echte Leverworst
uit Schouwenaar's Slagerij, Bella
mypark 16, Vliss.
Te koop: moderne Poppenwagen
en Jongensjas als nieuw (coatmo-
del). Leeft. 6-7 jaar. Adres Bur.
van dit Blad. Na 7 uur.
Te koopKookhaardje, klein mo
del als nieuw. Kasteelstraat 52,
Vliss.
Weer ontvangen: Bella's in alle
maten met vóór- en achtersluiting.
S. Hollebrandse, Nieuwendijk 37,
Vliss.
we het eens, dat zoals bij een schip door het maken van vele plan
nen het gewenste wel uit de bus komt. Ook dhr Vader, die aandrong
op een ETI-rapport zocht het in die richting.
De geweldige mogelijkheden voor de toekomst, waarover men het
wel eens is, door de Deltaplannen en groei van de bevolking, heb
ben de materie zo uitgebreid gemaakt en alles zo geplaatst op een
niveau voor deskundigen1, dat het moeilijk zal zijn om vanuit een lo
kaal gezichtshoekje van leken de zaak zuiver te kunnen zien. B. en
W. en de raadsleden hebben zich op bewonderenswaardige wijze
verdiept in deze materie, doch niemand van ons zal mogen eisen,
dat volkvertegenwoordigers gekozen op basis van politieke inzichten
allen die specialiteiten zullen opbrengen welke de huidige samenle
ving nu eenmaal eist, Hier ligt een taak voor specialisten die gefun
deerd op feiten een groot plan zullen moeten maken, waarbij het feit
dat een bepaalde groep het als demokratische meerderheid voor het
zeggen heeft praktisch geen rol mag spelen, al zullen wij de laatsten
zijn die op deze eerlijk verkregen meerderheid enige aanmerking
willen maken. De geweldige belangen, die hier voor onze stad in
het geding zijn, zouden het eigenlijk mogelijk moeten maken dat
meerderen voor de enkeling met deskundige inzichten het hoofd zou
den moeten buigen, geheel vrijwillig uiteraard.
Daarom rust op deze meerderheid voor onze toekomst een zeer zwa
re taak, waarbij wij de nodige wijsheid gaarne toewensen.
Hoewel in de raad en door publikaties veel details zijn aangeroerd,
zijn wij geneigd onze aandacht nog te vestigen op faktoren, die niet
aangeroerd zijn. Wij denken b.v. aan het waterstaatkundige aspekt.
Laten we aannemen, dat de enige plaats voor noodzakelijke havens
ten westen van het kanaal is. Gaan we dan niet de bebouwde kom,
welke nu reeds voor een groot deel ligt opgesloten in het water, nog
meer omgorden met water Zal die waterwolf waarvoor wij zo be
vreesd zijn en ook onze wethouder van Openbare Werken, die in 't
waterloopkundig laboratorium zo angstwekkend het water zag stij
gen, dan nog meer in onze veste worden gehaald Bij watersnood
verhogen die havens het gevaar menen wij1, tenzij er bijzonder hoge
keringskosten aan worden verbonden. Verder wat die kosten betreft,
wie gaat ze betalen Weten wij de mening van de waterstaatkundi
gen hieromtrent, die straks inzake de financiën zullen moeten ad
viseren Kunnen wij ook ten opzichte van onze annexatieplannen
voor hogere instanties aannemelijk maken, dat gronden voor woning
bouw binnen de grenzen worden bestemd voor havens Zal het in
de toekomst niet eenvoudiger zijn grondtekort aan te tonen voor ha
vens buiten de grenzen van de stad, dan voor woningbouw Al deze
faktoren spelen een rol.
Daarom zullen wij, willen wij het spel goed spelen, met behoorlijk
gefundeerde plannen voor de dag moeten komen. Die plannen eisen
bijzondere deskundigheid. Aan de deskundigen daarom het eerste
woord. Dan pas geloven wij, dat een nieuwe raadsvergadering als de
laatste resultaten kan opleveren.
Overigens heeft dhr Vader zich zeer verdienstelijk gemaakt door de
ze materie in het volle daglicht te plaatsen. Moge dit alles een begin
zijn van een moeizaam verder werken aan een prachtige ontwikkeling
voor onze stad, waaraan naar wij in de vergadering konden merken,
iedereen met graagte wil medewerken.
FEESTAVOND ALGEMENE BOND VAN AMBTENAREN.
De afd. Vlissingen van bovengenoemde Bond heeft in verband met
het gouden jubileum van het N.V.V. zaterdag in Britannia een feest
avond gegeven, tevens werd hierbij het verheugende feit gevierd,
dat dit jaar het ledental tot 800 steeg en dit aantal reeds weer over
schreden is. Opgevoerd werd de kabaret-.revue Humor is troef",
waaraan bekende artisten uit de radio-wereld medewerkten. De oud-
secretaris van de afd. dhr J. M. van Poelje, thans lid van het Hoofd
bestuur en voorzitter van de afd Rotterdam, sprak een propagandis
tisch woord. Na afloop was er een gezellig samerrzijn onder leiding
van dhr W. M. J. Meeuse. De muziek werd verzorgd door de band
van dhr L. Zietse.
VEILIG VERKEER.
In het kader van de Veilig-Verkeer-Aktie werd woensdag 7 november
in Britannia een Propaganda-avond georganiseerd, welke veel belang
stelling ook van de zijde der jeugd heeft getrokken. Er werden enke
le leerzame verkeersfilms en enige kulturele films vertoond.