Gebr. v, d. Berg BIJVOEGSEL BEHORENDE BIJ DE SCHELDEBODE VAN DONDERDAG 15 NOVEMBER 1956. VRAAG EN ANTWOORD IN DE RAAD. De drie maanden geleden door dhr E, G. Vader van de KVP gestel de vragen met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling van Vlis- singen hebben uitgebreide discussies tot gevolg gehad. Vooral een eventuele plaats voor de te maken insteekhavens te bepalen bleek niet eenvoudig. Wel voor het College van B. en W. en de PvdA- fractie, die een plaats ten westen van het kanaal door Walcheren als de enige oplossing zien. De overigen, KVP, CHU, AR en VVD za gen niet veel heil in die plaats, maar konden weer geen plaats aan wijzen, waarmede men wel bevredigd zou zijn. De deskundigen zo zeggen B. en W. achten ten oosten van het kanaal deze havens niet mogelijk, terwijl de anderen menen, dat de plannen ten westen van het kanaal zijn gebaseerd op een verouderd plan van 1937, dat wel werd aangepast, doch door de snelle ontwikkeling van onze stad is achterhaald. Deze twee grote lijnen konden wij ontdekken in de ove rigens nog al ingewikkelde discussie. Jammer was, dat weinig gebruik gemaakt werd van concrete feiten in deze discussies. Het is voor ie der moeilijk een konkrete houding aan te nemen, wanneer diverse meningen elkaar doorkruisen en die meningen slechts zijn geba seerd op persoonlijke veronderstellingen, welke zoals bleek uiteenlie pen van fantastisch tot bij het konservatieve af. Konkreet was de basis van dhr Vader, dat Vlissingen volgens de sta tistische gegevens zal uitgroeien tot een stad van 100.000 inwoners, al zal het aantal jaren, dat hiervoor benodigd is natuurlijk slechts bij benadering zijn te schatten. Wat wij misten is. b.v. gegevens van de huidige omvang van de binnenvaart, de beschikbare ruimte aan los- wal daartegenover de oppervlakte ingebruik genomen industrieter rein en de vraag naar industrieterrein, waaruit blijkt, dat momenteel te weinig kade-ruimte en industrieterrein is of mag worden verwacht, dat dit in de naaste toekomst het geval zal zijn. Uit de opmerkingen van B. en W. meenden we te moeten opmaken, dat wordt verwacht een toename van binnenvaart en industrie even redig aan de toename van de bevolking. Waarop deze verwachting steunt is ons niet bekend. Het staat altijd nog te bezien of het mo derne wegverkeer niet steeds meer de taak van de binnenvaart zal overnemen, temeer wanneer de binnenvaart straks door het Deltaplan voor steeds toenemende vaarbelemmeringen komt te staan. Wanneer wij b.v. zien hoe open haventjes aan de Westerschelde als Cadzand en Biervliet elk jaar minder in gebruik worden genomen doordat b.v. de suikerbieten van het land op de vrachtauto's rechtstreeks naar de fabrieken gaan en de bouwmaterialen regelrecht van de fabrieken naar de bouwplaats gaan, is het voor ons niet zeker, dat zelf bij uit breiding van de industrie de binnenvaart gelijke tred zal kunnen hou den. Wellicht kunnen statistieken inzake de ontwikkeling van wegver keer en binnenvaart hierop een antwoord geven. Voordat men grote uitgaven gaat doen voor nieuwe havens lijkt een dergelijk onderzoek wel gewenst. Opvallend was ook, hoe weinig pogingen de meerder heid in de raad deed om met feiten de minderheid te overtuigen. Andersom deden de vertegenwoordigers van die minderheid hun best tot in details toe de meerderheid te overtuigen. Voor die meerder heid leek het een uitgemaakte zaak. Het feit, dat ook het streekplan de havens reeds heeft geprojekteerd is wel een teken, dat hoewel steeds naar voren werd gebracht, dat nog geen beslissing nodig is, die beslissing eigenlijk al gevallen is. Een streekplan door de Provincie vastgesteld laat zich niet licht wij zigen door een raadsbesluit. Overigens is wel gebleken', dat het moei lijk zal zijn in de toekomst grote lijnen uit te stippelen voor de ont wikkeling van onze stad, welke voor ieder bevredigend zijn. Het feit, dat b.v. dhr Knoop (VVD), een der medewerkers aan het oude plan destijds als wethouder, nu zegt huiverig te zijn van dat plan, geeft wel aan, dat er inmiddels veel is "veranderd. Door het verdwijnen van het vliegveld zijn de mogelijkheden heel anders geworden. Hoewel de ontwikkeling van lieverlede duidelijk zal maken hoe het moet, zal men toch die ontwikkeling niet in een keurslijf mogen wringen. Het rapport van prof. Van Vuren, dat werd aangehaald is destijds reeds door de opdrachtgevers als onbevredi gend beschouwd. Wellicht nu we zulke omvangrijke planneninstituten hebben als ETI en PPD verdient het aanbeveling de situatie eens ge heel opnieuw onder de loep te nemen. Met dhr Krietmeijer (AR) zijn Nette uitvoering van alle begrafe nissen. J. W. Groen, Hogeweg 161, Tel. 2772, Vliss. Kijk niet alleen naar de prijs. Keur de afwerking en kwaliteit. Kies dan een Haard van Jaars- ma, Permanent, Tiger of Vulcana bij A. Jansens en Zoon. Coosje Buskenstraat 146-148, Tel. 2137, Vliss. Ruim 50 jaar is ons devies: Kijk Keur Kies. Heeft U zich al opgegeven Zo nee, doe het dan nu. Het is in Uw eigen voordeel Erkende Autorij school Van Emden, Hogeweg 13, Tel. 2024, Vliss. Voor Uw verhuizing groot of klein moet U bij de Fa. Jongcpier en Luitwieler zijn. Nieuwstraat 30, Tel. 2794. Vliss. Advertenties voor Souburg worden ook aangenomen door onze Agent S. Kaljouw, Spoorstraat 4, Sou burg. De avonturen van Kapitein Rob. Weer alle 37 deeltjes voorradig. Spannende lectuur voor oud en jong, 75 ct per boekje. Kantoor boekhandel Van der Hoeven Knuijt, Noordstraat 44, Vliss. Radiotoestellen in huur, vanaf f 1.per week. Na een zekere tijd wordt het Uw eigendom. Inlichtin gen bij Radio Van den Berg, Bel- lamypark 6. Te koop: i.g.s.z. Kruiwagen f 8. Kanaalstraat 37, Souburg. Te koopz.g.a.n. wollen Mantel pakje, Cocktailjurk maat 42 en wollen Trui met rokje 13 jaar. Spotkoopje. Adres Bureau v.d. BI. Pijnlijke en vermoeide voeten? Dan is de vederlichte Emsold schuim rubber Steunzool een weldaad voor Dames en Heren. Per paar f 4.75. Schoenhandel D. Roelse, Schelde- straat 44, Tel. 714, Vliss. Het j'uiste St. Nicolaasgeschenk voor Uw man is een Electr. Schaerapparaat Keus uit Philips, Braun en Re mington. Bellamypark 6 Te koop wegens overcompleet Pracht Haardkachel z.g.a.n. f 75.- Verenbed met peluw f 22.50 en zwaar Vloerkleed f 40.enz. Baarsjesstraat 36, Middelburg, 't Zand. Nieuws uit de Toko: 4 pond Stoof peren 35 ct, 4 pond Handperen 45 ct, 4 pond Goudreinetten 60 ct 4 pond Zoete Appelen 60 ct. 1 kg Fyffes Bananen 115 ct v. de ten toonstelling. 1 kg Westl. Druiven 125 ct, Cocosnoten, Vijgen, Dadels Hazelnoten, Telnoten, Driehoekno ten, Kastanjes, Knoflook, Pepers, enz. Cor Maas, Oude Markt 18. Te huur compleet St. Nicolaas- costuum met Zwarte Piet costuum f 7.50 per uur. Nog vrij 3 en 4 dec. 's morgens 5 dee. en volgen de dagen. Tel. 2204. Denk om onze beste reclame Cog nac f 5.25 per grote fles. Alléén bij Hildernisse, St. Jacobsstraat 24, Vliss. Te koop: mooie Haardkachel, Iris laan 142, Vliss. GevraagdHulp in de huishouding voor enkele morgens per week. Mevr. Groenouwe, Scheldestraat 56 bov., Vliss. Te koopeen mooie zwarte Haard kachel, wegens aanschaf oliehaard en 2 Salontafels 70 en 60 cm mid dellijn. Leeghwaterstraat 46, Vliss. Te koop: lage Engelse Kinder- te vens wandelwagen met rem, 8 mtr Cocosloper 70 br, Huiskamerlamp, 2 Keukenstoelen, 4 Weefstof over gordijnen, Hangklok, Kroonlamp z. kapjes, Cocoskeukenmat 2 x 2,75 van 100 br. Vrijdag na half zeven. Spuistraat 20, Vliss. Nieuws uit de Toko: 2 kg Rode Kool 25 ct, 2 kg Witte Kool 25 ct 2 kg Boerekool 25 ct 2 kg Savoye Kool 35 ct, 2 kg Wortelen 30 ct, 2 kg Uien 35 ct, 2 kg Andijvie 35 ct, 1 kg Spruiten 45 ct, 1 kg Wit lof 75 ct, 1 kg Zuurkool 35 ct, 2 kroppen Sla 25 ct, 1 kg Tomaten 50 ct, 10 kg Aardappelen 120 ct. Cor Maas, Oude Markt 18. Geen betere en goedkopere brood- belegging dan die echte Leverworst uit Schouwenaar's Slagerij, Bella mypark 16, Vliss. Te koop: moderne Poppenwagen en Jongensjas als nieuw (coatmo- del). Leeft. 6-7 jaar. Adres Bur. van dit Blad. Na 7 uur. Te koopKookhaardje, klein mo del als nieuw. Kasteelstraat 52, Vliss. Weer ontvangen: Bella's in alle maten met vóór- en achtersluiting. S. Hollebrandse, Nieuwendijk 37, Vliss. we het eens, dat zoals bij een schip door het maken van vele plan nen het gewenste wel uit de bus komt. Ook dhr Vader, die aandrong op een ETI-rapport zocht het in die richting. De geweldige mogelijkheden voor de toekomst, waarover men het wel eens is, door de Deltaplannen en groei van de bevolking, heb ben de materie zo uitgebreid gemaakt en alles zo geplaatst op een niveau voor deskundigen1, dat het moeilijk zal zijn om vanuit een lo kaal gezichtshoekje van leken de zaak zuiver te kunnen zien. B. en W. en de raadsleden hebben zich op bewonderenswaardige wijze verdiept in deze materie, doch niemand van ons zal mogen eisen, dat volkvertegenwoordigers gekozen op basis van politieke inzichten allen die specialiteiten zullen opbrengen welke de huidige samenle ving nu eenmaal eist, Hier ligt een taak voor specialisten die gefun deerd op feiten een groot plan zullen moeten maken, waarbij het feit dat een bepaalde groep het als demokratische meerderheid voor het zeggen heeft praktisch geen rol mag spelen, al zullen wij de laatsten zijn die op deze eerlijk verkregen meerderheid enige aanmerking willen maken. De geweldige belangen, die hier voor onze stad in het geding zijn, zouden het eigenlijk mogelijk moeten maken dat meerderen voor de enkeling met deskundige inzichten het hoofd zou den moeten buigen, geheel vrijwillig uiteraard. Daarom rust op deze meerderheid voor onze toekomst een zeer zwa re taak, waarbij wij de nodige wijsheid gaarne toewensen. Hoewel in de raad en door publikaties veel details zijn aangeroerd, zijn wij geneigd onze aandacht nog te vestigen op faktoren, die niet aangeroerd zijn. Wij denken b.v. aan het waterstaatkundige aspekt. Laten we aannemen, dat de enige plaats voor noodzakelijke havens ten westen van het kanaal is. Gaan we dan niet de bebouwde kom, welke nu reeds voor een groot deel ligt opgesloten in het water, nog meer omgorden met water Zal die waterwolf waarvoor wij zo be vreesd zijn en ook onze wethouder van Openbare Werken, die in 't waterloopkundig laboratorium zo angstwekkend het water zag stij gen, dan nog meer in onze veste worden gehaald Bij watersnood verhogen die havens het gevaar menen wij1, tenzij er bijzonder hoge keringskosten aan worden verbonden. Verder wat die kosten betreft, wie gaat ze betalen Weten wij de mening van de waterstaatkundi gen hieromtrent, die straks inzake de financiën zullen moeten ad viseren Kunnen wij ook ten opzichte van onze annexatieplannen voor hogere instanties aannemelijk maken, dat gronden voor woning bouw binnen de grenzen worden bestemd voor havens Zal het in de toekomst niet eenvoudiger zijn grondtekort aan te tonen voor ha vens buiten de grenzen van de stad, dan voor woningbouw Al deze faktoren spelen een rol. Daarom zullen wij, willen wij het spel goed spelen, met behoorlijk gefundeerde plannen voor de dag moeten komen. Die plannen eisen bijzondere deskundigheid. Aan de deskundigen daarom het eerste woord. Dan pas geloven wij, dat een nieuwe raadsvergadering als de laatste resultaten kan opleveren. Overigens heeft dhr Vader zich zeer verdienstelijk gemaakt door de ze materie in het volle daglicht te plaatsen. Moge dit alles een begin zijn van een moeizaam verder werken aan een prachtige ontwikkeling voor onze stad, waaraan naar wij in de vergadering konden merken, iedereen met graagte wil medewerken. FEESTAVOND ALGEMENE BOND VAN AMBTENAREN. De afd. Vlissingen van bovengenoemde Bond heeft in verband met het gouden jubileum van het N.V.V. zaterdag in Britannia een feest avond gegeven, tevens werd hierbij het verheugende feit gevierd, dat dit jaar het ledental tot 800 steeg en dit aantal reeds weer over schreden is. Opgevoerd werd de kabaret-.revue Humor is troef", waaraan bekende artisten uit de radio-wereld medewerkten. De oud- secretaris van de afd. dhr J. M. van Poelje, thans lid van het Hoofd bestuur en voorzitter van de afd Rotterdam, sprak een propagandis tisch woord. Na afloop was er een gezellig samerrzijn onder leiding van dhr W. M. J. Meeuse. De muziek werd verzorgd door de band van dhr L. Zietse. VEILIG VERKEER. In het kader van de Veilig-Verkeer-Aktie werd woensdag 7 november in Britannia een Propaganda-avond georganiseerd, welke veel belang stelling ook van de zijde der jeugd heeft getrokken. Er werden enke le leerzame verkeersfilms en enige kulturele films vertoond.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1956 | | pagina 5